Úterý 1. října 1991

Zkrácení čekací lhůty staví v tomto návrhu na málo reálném požadavku dodržení sedmidenní lhůty Živnostenskými úřady. Ty prokáží, že lhůtu dodržet nelze, protože jsou přetíženy. Domníváme se, že sedmidenní lhůta je lhůta, která není zejména pro období přechodu k tržnímu hospodářství, rozjezdu soukromého podnikání příliš reálná. Zachování ohlašovaní umožňuje zájemci, který nemá jistotu, že podmínky splňuje, vyčkat doručení živnostenského listu, kdežto ostatním, kteří tuto jistotu mají, umožňuje provozovat živnost okamžitě ode dne ohlášení. Za druhé tyto pozměňovací návrhy zužují okruh živností vyžadujících odbornou způsobilost a zvyšují počet živností volných. Důvody, které vedou k těmto návrhům, spočívají v tom, že mnozí občané nezískali nebo neměli možnost získat vzdělání a praxi v oboru svého zájmu během předchozího režimu. Je odůvodněn i tím, že úroveň odborného školství poklesla, takže mnohé osoby bez vzdělání a praxe vlastně umějí víc než osoby, které tímto školstvím prošly.

Je skutečností, že chybějí odborníci schopní dnes přezkušovat. A je skutečností, že část právních systémů světa umožňuje podnikat každému a neupravuje vůbec žádné podmínky. Jde zejména o svět anglosaský.

K tomu lze namítnout - vládní návrh se snaží chránit seriózní podnikatele a vládní návrh se snaží dodržet dosavadní koncepci právního řádu i první republiky a této části Evropy, tj. koncepci ochrany zákazníka, ochrany spotřebitele.

Bude tedy na vás, vážené dámy a pánové, abyste rozhodli v těchto třech případech, zda přijmete alternativu první, to je zrušení liberalizačního kroku, zrušení principu ohlašovacího a jeho nahražení principem registračním povolovacím, či nikoliv. Pokud byste však tak učinili, bylo by nutné, abychom spolu se zpravodaji udělali celou řadu změn v textu. Text zákona používá termín "živnosti ohlašovací a živnosti koncesované" a tento termín by bylo třeba nahradit jiným termínem.

Dovolte mi ještě několik poznámek k ostatním pozměňovacím návrhům, které - pokud jsem to dobře pochopil - jsou v tisku 875 označeny zesíleným písmem.

V § 2 jde o poznámku technickou, kterou - jak se domnívám - zpravodajové upraví. Je třeba vypustit slovo "podnikatelem" a upravit text, neboť příslušná legislativní zkratka je až v ustanovení § 5.

V § 5 odst. 3 jde o návrh, který má nesporně politickomorální opodstatnění. Návrh, který předkládají gesční výbory v § 5 odst. 3, obsahuje zákaz fyzickým osobám, které zastávají ve státních podnicích a státních organizacích vedoucí postavení, provozovat činnost v oboru, ve kterém je podnikatelem jejich zaměstnavatel. Podmínky stanoví zvláštní zákon. Soudím, že tento velmi opodstatněný požadavek nebyl vyjádřen legislativně nejšťastnější formou. Jednak náš právní řád nezná termín "vedoucí postavení" (museli bychom použít některý z termínů, které zná zákoník práce), jednak je třeba se zamyslet nad tím, zda skutečně je zájem na tom, pouze statutárním vedoucím státních podniků zakázat provozovat činnosti ve stejné oblasti podnikání, nebo zda tento zájem není například u řemesel. Jako příklad uvedu údržbářské povolání, např. instalatér, zaměstnanec instalatérské dílny OPBH, který bude současně vedle toho provozovat svou instalatérskou živnost. Půjde pak zcela jistě o nekalou konkurenci ve vztahu k vlastnímu zaměstnavateli.

Úprava, kterou navrhují gesční výbory a zpravodajové v § 5 odst. 3 je navíc úpravou, která toto omezení vztahuje pouze na státní podniky, ale nikoliv na celou ostatní stále se rozšiřující oblast, takže se vytváří nerovnost mezi zaměstnanci státních podniků na jedné straně a podniků soukromých na straně druhé. Kdybychom měli právní řád jaký je obvyklý v západní Evropě, tato úprava by byla zbytečná prostě proto, že v pracovní smlouvě by si zaměstnavatel vůči svým zaměstnanců vymínil, že nebudou takovou činnost na úkor jeho podniku provozovat, jinak s nimi rozváže pracovní poměr. Takovou právní úpravu v oblasti zákoníku práce zatím nemáme. Přesto se domnívám, že pokud by záměrem zákonodárného sboru bylo v tomto případě zakázat toliko zaměstnancům státních podniků vykonávání živnostenské činnosti, která konkuruje vlastnímu zaměstnání, měla by to být úprava, která by se měla objevit v novele zákona o státním podniku. Pokud by záměrem zákonodárce bylo tuto úpravu učinit úpravou obecnou do té doby, než budeme mít normální tržní vztahy i v oblasti trhu pracovních sil, pak by to byla úprava, která by měla být zahrnuta do zákoníku práce.

Bude-li třeba přes všechny tyto výhrady, které jsem uvedl, na půdě Federálního shromáždění v tomto ustanovení tento princip zákazu konkurence zakotvit, pak bych navrhoval poněkud přesnější formulaci, ale musel by si ji buď některý ze zpravodajů, nebo členů tohoto ctěného sboru osvojit. § 5 odst. 3 by v takovém případě mohl znít: "Fyzická osoba, která je vedoucím pracovníkem státního podniku nebo státní organizace, nesmí provozovat živnost v oboru, ve kterém je podnikatelem její zaměstnavatel, ani vykonávat v obchodní společnosti nebo v družstvu funkci, pro kterou stanoví zákaz konkurence zvláštní zákon." Tato dikce odpovídá zákoníku práce, který nezná termín "vedoucí postavení", ale zná termín "vedoucí pracovník", a to v § 74.

S ohledem na závažnost předložené osnovy se již jen stručně vyjádřím k návrhům, které jsou v tisku 865 obsaženy v příloze č. 1, tj. omezení rozsahu řemeslných činností. Především bych chtěl zdůraznit, že s většinou těchto návrhů vláda souhlasí, považuje je za přijatelné, i když jsme si vědomi, že se do volných živností převádějí i některé činnosti, které jsou vysoce kvalifikované, jako je např. zvonařství, rytectví kovů a nožířství. Stejně tak souhlasíme s tím, jak je to navrženo u skupiny 102, tj. výroby strojů a přístrojů všeobecně pro určitá hospodářská odvětví.

Souhlasíme i s tím, že u výroby motorových a ostatních dopravních prostředků jsou nezařazeny do řemeslných živností výroba a oprava jízdních kol a mechanických šicích strojů, neboť tento návrh je přijatelný, i když vlastní vyřazení oprav jízdních kol vyvolává určité pochybnosti, neboť na kvalifikovaném provedení opravy závisí někdy i bezpečnost uživatelů. Obdobně to platí i o výrobě jízdních kol. Jedním z hlavních kritérií, proč rozlišujeme mezi živností volnou a vázanou, je skutečnost, že tam, kde je zájem na ochraně zdraví nebo života lidí, je nutný zvláštní právní režim.

Protože souhlasíme prakticky se všemi ostatními návrhy, domnívám se, že mohu své úvodní slovo uzavřít s tím, že máme jisté pochybnosti u vyřazení hudebních nástrojů z těchto řemeslných živností. Jsme si vědomi toho, že nejde ani o problematiku ochrany života či zdraví ani jiné zvláště závažné státní zájmy, ale domníváme se, že jde o značně kvalifikovanou prestižní výrobu.Domníváme se, že jde o výrobu, ve které vysoký zvuk a standard řemesla v českých a slovenských zemích by měl být zachován, a o to jsme se předlohou zákona snažili. Nicméně ponecháváme na úvaze tomuto plénu, jak rozhodne.

Vážené dámy a pánové, živnostenský zákon představuje jeden ze zásadních kroků zejména ve spojení se zákoníkem obchodním pro vytvoření celkových podmínek tržního hospodářství, pro vytvoření klimatu stejného, jaké znají vyspělé země s vyspělým tržním hospodářstvím.

Pozměňovací návrhy, jak jsme zjistili, jsou všechny zanedbatelné. Rozhodující je pouze posoudit, zda učiní tato země krok k liberalizaci tím, že bude znát termíny živnosti volné, živnosti ohlašované, bez předchozího povolení, bez předchozí registrace či nikoliv. Ve všech ostatních věcech není žádných problémů. Doufám proto, že vaše rozhodnutí bude plně odpovědné a moudré. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi federální vlády. Sděluji Federálnímu shromáždění, že návrh projednaly všechny výbory, kromě imunitních a výboru iniciativního a petičního. Předsedové sněmoven pověřili výbory hospodářské, aby shrnuly výsledky projednávání ve výborech, jakožto stanovisko orgánů, kterým byl zaslán návrh k vyjádření a připravily písemné usnesení, což je tisk 875. Stanovisko přednesou sněmovní zpravodajové M. Roubal a L. Kudláček. Prosím zpravodaje Sněmovny národů M. Roubala, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia poslanci, vážené kolegyne poslankyne, transformácia spoločnosti znamená stanoviť základné normy, základné mantinely, v ktorých sa každá spoločnosť pohybuje, a v ktorých je definovaná. Náš právny poriadok sa ich postupne snaží juridikovať, avšak naráža na absenciu zákonných noriem, pretože vývoj v našej spoločnosti, vývoj Československa bol neprirodzene pretrhnutý. Klasickým príkladom je Živnosteneský zákon, ktorý však musíme chápať a posudzovať v kontexte s pripravovaným Obchodným zákonníkom a Občianskym zákonníkom. Ich prejednanie sa plánuje na najbližšiu 18. schôdzu našich snemovní.

Tu chcem upozorniť, že na následnosť týchto zákonov sme brali zreteľ a zohľadnili sme súvislosti v spoločnej správe hospodárskych výborov, v ktorých sme použili definície Obchodného zákonníka a dokonca sme niektoré samostatne juridikovali v súlade s týmito pripravovanými právnymi normami. Pri prejednávaní Živnostenského zákona vás chcem upozorniť na dve možnosti filozofického prístupu k tomuto zákonu.

Absolútne liberálny, ktorý v anglosaských krajinách, Spojených štátoch, Írsku, Portugalsku, čiastočne v Dánsku a Španielsku alebo určitým spôsobom špecifikovaný, ako je zvykom vo väčšine európskych krajín.

Pri posudzovaní tejto zákonnej normy pociťujeme zároveň u nás absenciu živnostenských spoločenstiev, ktoré by boli schopné prevziať na seba väčšie množstvo konkrétnych profesných úloh. Tieto živnostenské spoločenstvá nemôžeme juridikovať nejakým zákonom a neostáva nám, než čakať na ich prirodzené a postupné konštituovanie. Z toho dôvodu môžeme považovať tento Živnostenský zákon nie za normu definitívnu, ale v určitej miere za formu dočasnú.

Vládny návrh sa v záujme ochrany spotrebiteľa, a možno aj čiastočne i záujmov určitej ingerencie, rozhodol pre európsky štandard. Vo vládnom návrhu sa definoval liberálny spôsob ohlasovania živností.

Pri prejednávaní s hospodárskymi výbormi, vzhľadom k viacerým možnostiam neoprávneného podnikania v dobrej vôli, kedy podnikateľ si myslí, že podniká oprávnene, vzhľadom k možným dôsledkom k ochrane spotrebiteľa, ale aj k zachovaniu istoty podnikateľa, resp. podnikateľov, vstupujúcich do zmluvných vzťahov, sa priklonili k určitému spôsobu registrácie živností.

Tento spôsob je deklarovaný v alternatíve č. 1 § 10 a následne v § 41 a § 74, v ktorých je doriešená postupnosť krokov. V zmysle tohto podnikateľ dostáva okamžite - do 7 dní - priamo živnostenský list, opravňujúci ho podnikať. Tým sa minimalizuje možnosť bezdôvodného zdržiavania vydávania živnostenských listov zo strany živnostenského úradu. Aby nedošlo k zahlteniu živnostenského úradu, je v § 74 rozpracované priebežné a postupné vydávanie živnostenského oprávnenia v časovom horizonte rozloženom do jedného roku.

To platí u podnikateľov, podnikajúcich na základe predchádzajúcich predpisov. U právnických osôb a koncesovaných živností je stanovený režim, že do deviatich mesiacov sú povinní požiadať o oprávnenie, do dvoch mesiacov je následne povinný živnostenský úrad im toto povolenie vydať a jeden mesiac zostáva ako časová rezerva na prípadné spory, resp. odvolania.

Týmto procesom sa podarilo zabezpečiť i ďalší nezanedbateľný fakt, že po 1. januári 1993 v tejto krajine bude mať každý podnikateľ živnostenský list, a tí, od ktorých sa bude vyžadovať, koncesnú listinu.

Dovoľte mi ešte raz sa zmieniť o tom, čo nás k tomu priviedlo. Je to nedostatočná špecifikácia bezúhonnosti, špecifikovaná v tomto zákone, nedostatočná špecifikácia vzdelania, resp. odbornosti a problémy, s ktorými sa stretávame pri úveroch alebo pri zmluvných záväzkoch, kedy u právnych osôb nie je jasné, ako budú riešené spory. Jedná sa o príklady, kedy podnikateľ podniká na základe dobrej viery a nie špekulatívne, a živnostenský úrad, v zmysle súčasného právneho poriadku, bez možného sankciovania, môže rozhodnúť negatívne do 30 dní, ale bez akýchkoľvek problémov i v lehote do dvoch až troch mesiacov alebo pol roka. Tým vzniká, na základe ohlásenia, veľmi dlhá časová preluka, kedy podnikateľ sa môže zaväzovať a môže vstupovať do zmluvných záväzkov.

Neoddeliteľnou súčasťou tohto zákona sú aj jednotlivé prílohy, ku ktorým bolo väčšie množstvo pripomienok, ale ktoré zdôvodní môj kolega, spravodajca zo Snemovne ľudu.

Ja by som vás chcel ešte upozorniť na dve chybyktoré sa nám dostali do tohto zákona pri prepise, a to v § 9 zohľadnené alternatívne riešenie vzhľadom

k § 10 a náväzné paragrafy a v § 60 odstavca 2 v náležitostiach, ktoré je potrebné zapísať do Živnostenského registra v súlade s prejednaním Obchodného zákonníka nám vypadlo miesto podnikania u fyzických osôb.

V závere by som chcel upozorniť na problém, ktorý zaznel vo viacerých výboroch, ktorý sme sa pokúsili riešiť spolu so spracovateľmi Obchodného zákonníka, a síce vyriešiť problém zamestnávania podnikateľa podnikateľom. Podľa nášho názoru sa toto jednoznačne negativisticky vyjadriť nedá, alebo sme možno nenašli priamy spôsob, ale myslím si,že je to do určitej miery vyriešené v definícii živnosti v § 2, kde sa pod živnosťou rozumie samostatná činnosť vykonávaná podnikateľom samostatne, a tu záleží na posúdení živnostenského úradu, resp. toto posúdenie sa presúva na daňové úrady, ktoré musia rozhodnúť, kedy sa jedná o oprávnené a neoprávnené podnikanie.

Vážené kolegyne a kolegovia, Živnostenský zákon sa nemôže radiť medzi definitívne normy, ale bude podliehať zmenám v náväznosti na stav našej spoločnosti.

Dovoľte, aby som vám doporučil Živnostenský zákon v zmysle tlače 875 ku schváleniu.

Ešte malý dodatok. Pán podpredseda spomínal § 5 odstavec 3, v ktorom sme zapracovali vedúcich pracovníkov štátnych podnikov. Toto bolo riešené v náväznosti na pripravovanú novelizáciu zákona o štátnom podniku, kde by toto malo byť podrobne riešené. Tu by som chcel v podstate súhlasiť s upresnením, ktoré pán podpredseda tu vzniesol. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Roubalovi. Nyní má slovo pan poslanec Kudláček jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, návrh zákona o živnostenském podnikání projednaly výbory ústavně právní, výbory pro životní prostředí, pro plán a rozpočet, sociální a kulturní, zahraniční výbory, výbory branně bezpečnostní a výbory hospodářské jako garanční obou sněmoven.

K dispozici máme i stanoviska národních rad, z ČNR přišlo stanovisko souhlasné, SNR sice zákon neschválila, avšak v podstatě díky hlasovacímu mechanismu většina hlasů byla pro.

Hospodářské výbory se pokusily zohlednit všechny připomínky, nebylo jich málo. Řada z nich směřovala k nejcitlivějším pasážím zákona, zvláště pak k přílohám, které taxativně vymezují okruhy jednotlivých druhů podnikání a jejich zařazení do příslušných kategorií živností. Tímto směrem byly orientovány i četné připomínky zvenku, tj. od řady převážně profesních organizací. Některé z nich jsou ve společné zprávě zohledněny. Hospodářské výbory se pochopitelně obsahem příloh pečlivě zabývaly. Výsledek vám byl předložen jako součást společné zprávy. Chtěl bych dodat několik slov k této věci.

Některé výbory se přiklonily k volnějšímu pojetí kategorizace živností, respektive k vyšší míře uvolnění řady druhů podnikání z přísných požadavků na kvalifikaci a zvláštní oprávnění podnikatelů. Největší úpravy v tomto smyslu navrhovaly výbory zahraniční. Výbory hospodářské nemohly a nechtěly na základě usnesení všech výborů tyto rámce příliš překročit, nicméně bych chtěl prohlásit, že tuto část zákona pokládáme za nejotevřenější a od pléna očekáváme určitou dohodu o výsledné podobě. Na celou záležitost lze pochopitelně pohlížet z mnoha úhlů. Ve vyspělých zemích, jak bylo již řečeno předřečníky, existují jak právní úpravy podobné této, nám předkládané, tak i úpravy odlišně pojaté. Např. v anglosaských zemích podobný zákon neexistuje, to co je jedním z jeho poslání, to jest ochrana zákazníka či spotřebitele či partnera podnikatele, je řešeno samostatně. Nutno dodat, že trend uvolnění pravidel pro živnostníky je z časového pohledu významně dlouhodobý, v podstatě byl založen již rozbíjením ztuhlých cechovních pravidel na počátku 19. století.

Starostí státu je totiž vedle ochrany trhu v anglosaských zemích i podpora co nejméně omezeného přístupu nových subjektů na trh, neboť vítězství svobodného obchodu, uvolnění svobody podnikání, individuální zodpovědnost za rozumné a zájmům veškerenstva neodporující využitkování možností patří k nepochybným přínosům hospodářského liberalismu. Společný zpravodaj ze Sněmovny národů zdůraznil, co v daný okamžik potřebuje stát náš. Domníváme se proto, že klíčovým kritériem pro zařazení jednotlivých živností do příslušných skupin by měla být především hlediska ochrany zdraví, života a bezpečnosti, případně tedy i značných majetkových i jiných hodnot. To je základní optika skrze níž doporučujeme na zákon pohlížet.

Nakonec se zmíním ještě o jednom nedopatření, které se vloudilo do společné zprávy výborů hospodářských kromě těch dvou, o kterých mluvil kolega Roubal. Jedná se o ožehavé téma služby detektivních kanceláří, které by v seznamu koncesovaných živností měly být doplněny, jak požadovaly zejména výbory branné a bezpečnostní odkazem na zvláštní zákon, a to zákon, který jsme si tady zvykli zkratkovitě nazývat lustrační.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji předložený návrh zákona ke schválení. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP