Přítomno: | 129 poslanců Sněmovny lidu (ze 149) |
61 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice (ze 75) | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice (ze 75) |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovna lidu: Adámek, Bakšay, Diensbier st.,
Dlouhý, Jambor, Kessler, Klaus, Kňažko, Komárek,
Lacina, Langoš, Mandler, Miller, Ropek, Sahligerová,
Soboňa, Suchánek, Veverka, Vidím, Záležáková,
Sněmovna národů:
SR: Dubček, Gemesi, Kováč Marián,
Mečiar, Molnár J., Moric, Muška, Polanský,
Poslúch, Seman, Slota, Smržík, Vicen,
ČR: Maštalka, Němec, Patočka, Samková,
Valtr,
(Jednání zahájeno v 10.12 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
vážení hosté. Všechny vás
srdečně vítám a zahajuji čtvrtý
den jednání l7. společné schůze
Federálního shromáždění.
Vítám pana místopředsedu federální
vlády pana Rychetského.
Než přistoupíme k projednání
programu, chtěl bych říci, že počítáme
s dnešní schůzí do 18. hodin a večer
budou jednat výbory hospodářské, pro
plán a rozpočet a výbory pro životní
prostředí. Místnosti pro jednání
schůzí výborů budou oznámeny
dodatečně.
Nyní přistoupíme k projednání
dalšího bodu programu, kterým je vládní
návrh zákona o živnostenském podnikání
- živnostenský zákon (tisk 76l) a návrh
hospodářských výborů a usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
875) a potom bychom měli projednávat návrh
zákona o sdružování v politických
stranách (tisk 503) a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 878).
Nejprve tedy přistoupíme
Prosím pana místopředsedu vlády Rychetského,
aby návrh odůvodnil.
Hlásí se pan poslanec Stome. Prosím.
Poslanec SN K. Stome: Vážený pane předsedo,
vážení hosté, vážené
kolegyně a kolegové poslanci, minulý týden
jsme rozhodovali o novele zákona o mimosoudních
rehabilitacích. Rozhodovali jsme za situace, kdy jsme zjistili,
že sčítací zařízení
není v pořádku. Já jsem si to ověřil
dnes ráno, kdy se technici snažili chybu v sčítacím
zařízení odstranit a bylo už zjištěno,
že poslanec Voleník nebyl evidován, ačkoliv
byl přítomen a bylo zjištěno, že
podle počítačového sběru nebyl
evidován pan profesor Jičínský, ačkoliv
jsme ho viděli celou dobu sedět v předsednictvu,
všichni, kteří jsme byli v plénu. Protože
o hlasování ve schůzích sněmoven
se podle § 26 říká, že o způsobu
hlasování rozhoduje sněmovna usnesením
a podrobnosti a pravidla používání hlasovacího
zařízení upravují sněmovny
usnesením, já se domnívám, že
jsme to neučinili, když jsme zjistili tuto následnou
chybu. Domnívám se, že bychom měli revokovat
výsledek tohoto hlasování a podrobit nynějšímu
programu hlasování o novele zákona o mimosoudních
rehabilitacích, neboť jsme ho neodhlasovali způsobem,
který můžeme vůči lidem v tomto
státě považovat za spolehlivý. Protože
zákon nabývá účinnosti dnem
prvního a dnes plus šest měsíců,
tedy končí prvního, tedy dnešního
dne, dávám návrh, abychom změnili
program a provedli to, co jsme dlužni; dnes abychom znovu
projednali návrh zákona o mimosoudních restitucích.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Doporučuji, aby ověřovatelé
provedli kontrolu toho, jak jsou zápisy o hlasování,
a pokud někteří poslanci budou tvrdit opak,
můžeme se k této věci vrátit,
ale nyní nemám důvodu, abych měnil
pořad schůze.
Vážení kolegové, já opravdu doporučuji,
abychom nyní o tomto návrhu nehlasovali. Počkáme,
až nám ověřovatelé podají
zprávu, jaké jsou písemné výsledky
hlasování, a potom doporučuji se k této
věci vrátit. Ale nedoporučuji o ni hlasovat
teď, když nemáme žádné přesné
podklady. Jenom to, co nám zde řekl pan kolega Stome.
Nemám žádný důvod, abych jeho
návrh zlehčoval, ale přesto si myslím,
abychom v této věci udělali to, co doporučuji.
Nyní prosím pana místopředsedu vlády
Rychetského, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové poslanci.
Vláda ČSFR vám předkládá
k projednání a schválení vládní
návrh zákona o živnostenském podnikání.
Je to zákon, který upravuje podmínky vymezeného
okruhu podnikání a kontroly jejich dodržování.
Jde o předpis veřejnoprávní regulující
vertikální vztahy podnikatele ke státu. Režimu
zákona nepodléhá a živností není
státní monopol, tj. podnikání vyhrazené
státu nebo zvláštními předpisy
určeným právním osobám, dále
využívání výsledků tvůrčí
činnosti jejich původci, výkon tzv. svobodných
povolání, vyjmenované oblasti povolání
upravené zvláštními předpisy
nebo nevyžadující stanovení zvláštního
režimu, prodej rostlinných a živočišných
produktů, z vlastní zemědělské
výroby a lesních plodin fyzickými osobami
na vlastním nebo pronajatém pozemku, pronájem
nemovitostí a nebytových prostor, provoz garáží
a odstavných ploch pro méně než 5 cizích
vozidel, nejsou-li současně poskytovány vedlejší
služby.
Dovolte mi zdůraznit, že návrh zákona
se předkládá především
v zájmu zrovnoprávnění přístupu
k živnostenskému podnikání všem
subjektům za stejných podmínek. Dalším
důvodem pro předložení tohoto návrhu
je potřeba zrychlení a zjednodušení
administrativy spojené se získáním
živnostenského oprávnění, zúžení
prostoru pro volnou úvahu příslušných
správních orgánů, pro které
se užívá legislativní zkratka živnostenský
úřad. Smyslem zákona je též zpřehlednit
v zájmu lepší informovanosti zájemců
o živnost druhy živností, čemuž slouží
zejména taxativní výčet živností,
řazených do kategorií podle různých
kritérií, taxativní výčet podmínek,
provozování živností v jednotlivých
kategoriích, taxativní výčet dokladů
prokazující splnění těchto
podmínek.
Přijetím návrhu odstraníte současný
provizorní stav, podle které podnikatelské
oprávnění získává fyzická
osoba podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů a to registrací,
a podle které právnické osoby jsou dosud,
jak je předpokládáno v obchodním zákoníku,
oprávněny podnikat na základě zápisu
do podnikového rejstříku a to nejen v zapsaném
předmětu podnikání, ale mohou vykonávat
i jinou hospodářskou činnost, pokud tím
nenaruší jak dosavadní právní
úprava stanoví plnění závazných
výstupů státního plánu hospodářských
závazků nebo povinného předmětu
činnosti. Tato nerovnost i tato dosavadní právní
úprava je naprosto nežádoucí, je v rozporu
s veřejným zájmem, který požaduje,
abychom umožnili fyzickým osobám, které
nemají pro podnikání odborné předpoklady,
možnost podnikat, možnost založit obchodní
společnost nebo družstvo a rozvíjet činnost
nevyžadující státní povolení
prakticky v neomezeném rozsahu.
Občan, který hodlá podnikat, to musí
sjednat přes registraci a žádosti s různými
orgány. Návrh zákona soustřeďuje
řízení u Živnostenského úřadu,
který získává stanovisko jiných
orgánů a využije je k rozhodnutí. Podnikatel
musí předem získat jeho souhlas obce s umístěním
provozovny. Ke zrychlení řízení by
mělo přispět stanovení lhůt
k rozhodování. Důležitá je zejména
šedesátidenní lhůta k rozhodnutí
o koncesi, neboť ohlašovací živnost může
podnikatel provozovat už na základě řádného
ohlášení.
Návrh stanoví jednotně i podmínky,
které musí splňovat zájemce, aby získal
živnostenské oprávnění. Provozování
každé živnosti vyžaduje, aby podnikatel
splnil všeobecné podmínky, tj., aby dosáhl
věku 18 let, měl způsobilost k právním
úkonům a byl bezúhonný. Jedná
se o bezúhonnost relativní, vymezenou pro účely
tohoto zákona tak, že za bezúhonného
se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin, jehož skutková
podstata souvisí s předmětem podnikání
nebo ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro jiný trestný
čin spáchaný úmyslně, je-li
obava, že ze stejného nebo podobného důvodu
se dopustí takového trestného činu
i při provozování živnosti. Živnost
nemůže provozovat, nemůže získat
živnostenské oprávnění, nemůže
ani pokračovat v provozování živnosti
po dobu tří let.
Fyzická nebo právnická osoba, na jejíž
majetek byl prohlášen a ukončen konkurs nebo
opětovně potvrzeno nucené vyrovnání,
pokud Živnostenský úřad tuto překážku
nepromine.
Je přirozené, že jednou z vylučujících
podmínek provozování živnosti je i skutečnost,
že fyzické osobě byl pravomocným rozhodnutím
soudu uložen zákaz činnosti a tento uložený
trest ještě trvá.
Vládní návrh rozeznává dva
zákonné okruhy živností. Ohlašovací
a koncesované. Základní rozdíl mezi
těmito oblastmi je skutečnost, že první
skupinu tvoří živnosti, na jejichž vykonávání
je právní nárok. U skupiny druhé,
a to s ohledem na jejich specifický zvláštní
význam, nárok není a Živnostenský
úřad zjišťuje podle navrženého
ustanovení § 27 odst. 2 podmínky spolehlivosti
uchazeče.
První skupina živností, to je ohlašovací,
dále rozlišuje tři základní druhy
živností. Živnosti řemeslné, živnosti
vázané a živnosti volné.
Pro provozování řemeslných živností
- jejich seznam je uveden v příloze č. 1
návrhu zákona - musí podnikatel splnit též
zvláštní podmínky, tj. být vyučen
v oboru, mít tříletou praxi v oboru nebo
v příbuzném oboru. Splnění
se prokazuje výučním listem, eventuálně
náhradními doklady. Když zájemce doklad
nemá, může přesto odbornou způsobilost
prokázat úspěšným vykonáním
kvalifikační zkoušky před komisí.
Pro každou vázanou živnost jsou odborná
kvalifikace a způsob prokazování popsány
v příloze č. 2. Pro koncesované živnosti
pak v příloze č. 3.
Provozování koncesované živnosti, jak
jsem se již zmínil, vyžaduje kromě odborné
i jinou způsobilost, a to spolehlivost, náročnější
než pojem relativní bezúhonnosti, který
je společným pojmem pro všechny živnosti,
náročnější než jiné
požadavky uvedené v příloze č.
3. Živnosti nezařazené v žádné
z příloh osnovy zákona jsou volné.
Odborná ani jiná zvláštní způsobilost
se nevyžaduje, a tudíž neprokazuje. Popsané
všeobecné i zvláštní podmínky
může splňovat jen fyzická osoba. Protože
je každý individuální občan nesplňuje,
a protože je právnická osoba ani splnit nemůže,
zakotvuje návrh zákona institut odpovědného
zástupce. Ustanovený odpovědný zástupce
odpovídá za technické vedení provozu
živnosti a dodržování živnostenskoprávních
předpisů. Vlastní majetkovou odpovědnost
pak nese podnikatel.
Právní poměr odpovědného zástupce
k podnikateli zákon neupravuje, ale ponechává
na vůli zúčastněných. Může
jít o zaměstnance, společníka v obchodní
společnosti, člena družstva, mandatáře,
prokuristu apod. Prostřednictvím odpovědného
zástupce může provozovat živnost i osoba
bez plné způsobilosti k právním úkonům
buď pro nedostatek věku, např. dědic
dosavadního podnikatele, nebo z rozhodnutí soudu.
Jejich zákonný zástupce však musí
získat souhlas opatrovnického soudu k takovému
úkonu.
Vážené dámy a pánové,
dovolte mi několik slov ke vzniku živnostenských
oprávnění. K živnostem ohlašovacím,
to je řemeslným, vázaným a volným,
vzniká oprávnění subjektů,
jde-li o osobu fyzickou, již dnem doručení
řádného ohlášení Živnostenského
úřadu. U osob právnických se přirozeně
vyžaduje zápis z podnikového rejstříku.
V tomto bodě předkládáme návrh
zákona, který představuje nejvýznamnější
posun osnovy proti dosavadní platné právní
úpravě. Vychází z ústředního
motivu liberalizace podmínek pro zahájení
podnikatelské činnosti bez administrativních
průtahů. Při stanovení podmínek
k provozování živností byly skloubeny
rozdílné tendence. Tendence, které tvoří
i dvě nosné osy předloženého
zákona.
Jde o požadavek liberalizace v zájmu rozšíření
okruhu podnikatelů a vytvoření konkurenčního
prostředí na jedné straně, a potřeba
chránit zájmy veřejné i jednotlivých
občanů, tj. zákazníků v daném
případě zajištěním předpokladu
pro odpovědnost podnikatelů provozujících
živnost v době, kdy tržní mechanismus
ještě nefunguje. Střed těchto dvou základních
tendencí je vlastní pro každý živnostenský
zákon, pokud kterákoliv země těmito
zákony uvedenou oblast upravuje.
Náš návrh vychází z tradic té
části Evropy, ve které žijeme, je výrazně
liberálnější než právní
úprava rakouská či německá,
přibližuje se úpravě francouzské.
Je ovšem samozřejmě výrazně ve
větší míře poplatný snaze
chránit občana, chránit spotřebitele,
než je tomu v právu anglosaském.
Liberalizace se projevuje v těchto bodech.
Za prvé zavedením, jak jsem se již zmínil,
kategorie živností ohlašovacích. Fyzická
osoba může tyto živnosti provozovat na základě
řádného ohlášení ještě
před vydáním průkazu osvědčujícího
jeho živnostenské oprávnění,
právnická osoba až po zápisu do obchodního
rejstříku, který následuje po ohlášení.
Taxativním výčtem ohlašovacích
živností jako druhým bodem, kterým se
projevuje liberalizace, vyžadující odbornou
nebo jinou způsobilost, realizujeme skutečnost,
že máme široký okruh, nepojmenovaný
okruh živností volných, na nichž se odborná
ani žádná jiná způsobilost nevyžaduje.
Liberalizace se v této osnově dále projevuje
právem osoby, která nesplňuje zákonem
stanovené podmínky získat živnostenské
oprávnění provozovat přesto živnost,
a to prostřednictvím odpovědného zástupce.
Jde zejména o podnikatele bez předepsané
kvalifikace, ale i osoby bez plné způsobilosti k
právním úkonům, bez trvalého
pobytu na území České a Slovenské
Federativní Republiky. I v těchto případech
jen prostřednictvím odpovědného zástupce
mohou získat živnostenské oprávnění
a provozovat živnost i právnické osoby.
Dalším bodem, který považujeme za prvek
liberalizace předložené právní
materie, je zákonné rozšíření
předmětu podnikání i na související
živnosti, je platnost živnostenského oprávnění
na celém území České a Slovenské
Federativní Republiky, souhlasí-li obce s umístěním
provozoven, je zejména respektování právního
nástupnictví, např. tzv. vdovského
práva a časově omezeného páva
jiných dědiců a zachování živnostenského
oprávnění při přeměně,
sloučení, splynutí, popř. při
rozdělení obchodních společností
a družstev, je to i zachování podnikatelských
oprávnění získaných před
účinností zákona po dobu jednoho roku
všem subjektům a ve většině případů
jejich transformace živnostenského oprávnění,
je to i konkretizace podmínek pro živnostenské
oprávnění znemožňující
zvýhodňování nebo diskriminaci zájemců,
kteří ze zákona a jeho příloh
mohou zjistit, zda a pro jakou živnost mají na živnostenské
oprávnění nárok.
Tato liberalizační tendence se v osnově zákona
projevuje i v oblasti zjednodušení administrativy
nutné k získání živnostenského
oprávnění. Za prvé jde o skutečnost,
že podnikatelé, resp. potenciální podnikatelé
vstupují ve styk pouze s jediným orgánem
státní správy, který bude určen
zákony národních rad a v předloze
je označován legislativní zkratkou Živnostenský
úřad. Tento Živnostenský úřad
zajišťuje stanoviska dalších orgánů,
pokud jsou například k získání
koncese potřebná, a přiděluje i identifikační
čísla. Za druhé se omezuje prostor pro volnou
úvahu Živnostenských úřadů
taxativními výčty toho, jaké podnikání
není živností, a tudíž nepodléhá
režimu zákona, toho, že zákon obsahuje
kategorizaci živností a vymezení předpokladů
pro jejich provozování včetně dokladů,
jimiž lze splnění prokázat.
Které skutečnosti naopak v zákoně
upravují oblast, kterou nazýváme ochranou
veřejného zájmu, ochranou zákazníků,
ochranou spotřebitele? Na prvém místě
je to prokazování odborné a jiné způsobilosti
pro získání živnostenského oprávnění
pro živnosti řemeslné, vázané
a koncesované. Na druhém místě je
to v některých zvlášť závažných
případech zachování povolovacího
principu, dokonce principu, který vychází
z toho, že není nárok na přidělení
živnostenského oprávnění v případě
koncesovaných živností. Za třetí
je to nepřevoditelnost živnostenských oprávnění,
za čtvrté dohled orgánů státní
správy nad provozem živností. Za páté
je to skutečnost, že zákon znemožňuje
podnikání osobám odsouzeným pro trestné
činy, související s předmětem
živnosti, popřípadě i pro úmyslné
trestné činy, jestliže je obava, že se
dopustí stejného nebo podobného trestného
činu při provozování živnosti,
nebo osobám, kterým byl uložen zákaz
činnosti, který je předmětem provozované
živnosti. Přirozeně i úpravou zákazu
provozování živnosti těm, na které
byl vyhlášen již konkurs nebo vyrovnání.
Ochrana spotřebitele se projevuje i v úpravě
práva živnostenského úřadu rozhodnout
o zrušení živnostenského oprávnění
osobě, která přestala splňovat podmínky
nebo která porušuje zákonem stanovené
povinnosti, dále i ve stanovení odpovědnosti
podnikatele za to, že jeho zaměstnanci mají
zvláštními předpisy stanovenou způsobilost
k výkonu povolání, a povinnosti podnikatele
uzavřít smluvní pojištění
za škodu vzniklou jeho pracovníkům.
Samostatnou, zcela přirozenou pasáží
o ochraně spotřebitele a veřejného
zájmu je pasáž zákona o sankcích
za neoprávněné podnikání právnických
osob, neboť víme, že u fyzických osob
je tato skutečnost předmětem trestního
zákona a trestní odpovědnosti pro trestný
čin nedovoleného podnikání.
V souvislosti s těmito skutečnostmi mi dovolte vyjádřit
se k jedné naprosto principiální skutečnosti.
Pokud je mi známo, ani jedna z národních
rad, ani jeden z výborů obou sněmoven Federálního
shromáždění nezpochybňoval zavedení
ohlašovacího principu u všech druhů živností,
kromě živnosti koncesové. Gesční
výbory z důvodů, které v každém
případě jsou pochopitelné, se přesto
rozhodly v tisku č. 875 v ustanovení § 10,
potažmo i v ustanovení § 47 a § 74 vám
nabídnout k rozhodnutí alternativu, podle které
by se navržený ohlašovací princip nepřijal,
a naopak pro všechny živnosti by i nadále platil
princip registrační, princip povolovací.
Tento pozměňovací návrh je významný
ve dvou otázkách, které lze považovat
za zásadní. Za prvé: Tím, že
opouštíme princip ohlašovací, ponecháváme
registraci opakovaně kritizovanou pro oddalování
vzniku podnikatelských oprávnění a
možnosti urychleného zahájení vlastní
podnikatelské činnosti. Za druhé: Chránit
právní jistotu osob, které ještě
nemají zařazen trest, a osob, o jejichž odborných
předpokladech byla pochybnost, na úkor podnikatelů
seriózních, kteří splňují
předepsané podmínky, ale do vydání
případného doručení živnostenského
listu nemohou zahájit vlastní provoz.