Poslanec SL B. Hubálek: Mrzí mne jenom jedno, že
otázka, která je formulována jako kritika
činnosti ministra, je stavěna mlhavě. Vím,
že poslanec na to má právo, ale pokud chci
konkrétní odpověď, musím dát
konkrétní otázku. Odvolávat se na
jakousi japonskou firmu, mi připadá dost neseriózní.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Vážené Federální
shromáždění, dovolte mi poznámku
nikoliv jako zpravodaji, ale jako poslanci. Myslím, že
pan poslanec Wagner má právo označit některé
postoje za doktrinářské. Zrovna tak já
myslím, že mám právo pozastavit se nad
některými jeho formulacemi a myslím, že
daleko více čpí doktrínou některé
postoje, které rády považují občané
za nevědomé.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, ešte sa hlási pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Do jaké míry jsme my všichni
jako občané vědomí, či nevědomí
se prokáže až v průběhu toho, co
nastane za měsíc, dva, až se otevře
velká privatizace. Nevědomost není v tom
nebezpečná, že to neví normální
občan, je nebezpečná v tom, že to nechtějí
vědět členové zastupitelských
sborů. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Pán poslanec Sláma ako posledný
z písomne prihlásených do rozpravy. Máte
slovo.
Poslanec SN V. Sláma: Vážené dámy,
vážení pánové, dovolte mi, abych
zde něco krátce řekl. Nejsem ekonom, jako
většina z nás, nějaké odborné
přednášky bych tady nezačínal.
To si netroufnu. Nerozumím tomu.
V kostce bych zde uvedl jen několik poznámek. Bylo
toho zde řečeno hodně, něco konstruktivního,
něco dobrého, něco špatného,
to záleží na nás. Obrátil bych
se na výrok pana Komárka. Určitě má
pravdu v tom, když říká, že pokles
výroby u nás je podstatný a že export
je následkem toho velice špatný. To tady zdůrazňovala
spousta profesionálních kritiků naší
reformy a myslím, že trochu zapomněli na jednu
věc. Že naše výrobky nejsou totiž
prodejné, to už tady říkal pan Gandalovič,
že na západě nemáme úspěch,
abychom to prodávali. Naše výroba na sklad
by také nebyla správná. Pokud se týká
toho, aby se to dalo prodat, tak jsem si myslel, že pan doktor
Komárek, který sjezdil téměř
celý svět z jakéhokoliv titulu, že mu
nikdo nebrání v tom, aby nám někde
pomohl tyto věci prodávat. Jak víme, tak
to asi neudělal. Nemyslím si, že by si vzal
krosnu a šel to prodávat, ale že by se o to postaral
jako vládní činitel. Domnívám
se, že tady tu možnost měl.
Další věc - bolavá nezaměstnanost.
Snad někdo v parlamentě nechce říci,
že my jsme měli v našich závodech jednu
čtvrtinu dobře placených nezaměstnaných.
Jestli to někdo neví, tak já mu to vysvětlím.
Ale každý ví, že je to zbytečné.
Když sem přijde někdo ze Západu dělat
kooperaci, s nějakým podnikem něco vyrábět,
kooperovat, tak první jeho požadavek je, aby byla
propuštěna jedna třetina zaměstnanců.
Asi ví dobře proč. Protože se tam plácáme
jeden přes druhého, nic se nedělá
a dělá se to špatně.
Další věc je zemědělská
nadvýroba. Co to je zemědělská nadvýroba?
Kdo jste pracoval v zemědělství nebo o tom
máte trochu přehled tak dobře víte,
že v posledních třech až sedmi letech
zpět byla signalizována nadvýroba hovězího
masa. Byla nadvýroba vepřového masa. Nedívejte
se na to tak, že máme nadvýrobu masa i obilí
nebo i mléka, ale sýr dostanete jenom jeden ve třech
obalech, a pořád je to ten hubený tavený,
jiný nedostanete. A když to má být ten
s těmi dírami, ani ty tam nejsou
Pokud jde o maso, když přijdete do řeznictví,
pokud to není Praha nebo Brno, tak tam mají jeden
jediný salám. To není nadvýroba, to
je neschopnost. Kritizujeme něco, na co nemáme ani
právo, protože zemědělská nadvýroba
je asi to, že toho sice vyrábíme hodně,
ale nemáme to komu prodat. Trh nám padá ze
všech stran. Takže nám nezbývá
nic jiného, pokud to nebudeme vykupovat jako stát,
to znamená všichni zase dohromady, a pokud to nechceme,
tak bychom mohli donutit zemědělce, kteří
nadvýrobu dělají, když jdou do samoobsluhy,
aby si místo jednoho chleba jich koupili pět a místo
kila masa šest kilo. Tím by se nadvýroba trošku
eliminovala. To není špatný nápad a
myslím, že by se to takovým způsobem
mohlo udělat. V jiných výrobcích je
to to samé.
Další paradox je v tom, že kolegové předřečníci,
jak jsem říkal profesionální kritici
této reformy, si neuvědomují, že vlastně
celou strukturu ekonomiky a hospodářství
mají v rukou oni nebo jejich pokrevní přátelé.
Ti tam pořád jsou.
Pan profesor Šilhán tady řekl krásnou
věc. Od 17. listopadu jsme za to zodpovědni všichni.
Je to pravda, ale je mezi námi silné procento těch,
kteří mají ještě zodpovědnost
za 42 roků. Přál bych si, aby na to nezapomínali,
zvláště při svých květnatých
projevech, protože většinu viny nesou oni sami.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Sláma. Konštatujem,
že to bol posledný písomne prihlásený
rečník. S faktickou poznámkou sa hlási
poslanec Wagner. Potom sa ešte opýtam, či chce
ešte niekto vystúpiť v rozprave.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, vyslechli
jsme podle reakcí velmi vtipné, zábavné
vystoupení. Chtěl bych zcela nezábavně
a možná ne příliš úspěšně
pro ty, kteří se dobře bavili, vyjádřit
důležitou věc.
Domnívám se, že pokud nadvýroba vzniká
z jisté části proto, že se snižuje
o podstatné procento spotřeba potravin, pak je nutno
položit i mnohé další otázky. To
je nad rozsah faktické připomínky.
Pokud v jiné výrobě, nikoliv v zemědělské,
se někdo chlubí s tím, že stoupá
nabídka a je daleko vyšší než poptávka,
pak musí říci, když řekl "a"
i "b". To je, že suma té nabídky
je podstatně menší, než byla před
rokem a suma poptávky též. Jedná se
o osobní vozidla. To charakterizuje ekonomickou situaci
obyvatelstva. Nic jiného než toto jsem chtěl
připomenout. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ešte sa hlási s technickou poznámkou poslanec
Špaček a poslanec Zeman.
Poslanec SL J. Špaček: Dovolte prosím, abych
kolegovi Slámovi přečetl tři věty
ze zprávy českého ministerstva zemědělství.
V prvním pololetí 1991 odešlo ze zemědělské
prvovýroby 88 tisíc pracovníků, to
je 17,2 % ze stavu k 1.1.1991. To společně s absolutním
snížením výkonnosti odvětví
v zemědělství přineslo snížení
objemu vyplacených mzdových prostředků
celkem o 1,7 miliardy korun, to je o 18,6 %.
Dále poslední věta: Dokumentuje to pokles
průměrných odměn v zemědělských
družstvech proti prvnímu pololetí roku 1991
o 2,1 % a ve státních statcích o 0,8 %.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. S ďalšou faktickou poznámkou sa
hlási poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
protože se scházíme k hlasování
a přicházejí i ti, kdo tu nebyli, chtěl
bych se obrátit s prosbou na kolegu Zahrádku, o
jehož návrhu budeme za chvíli hlasovat. Jedná
se totiž de facto o odložení této rozpravy,
tím o její opakování a tím
i odložení usnesení, jež dnes máme
přijmout. Chtěl bych jen upozornit, že usnesení
se v podstatě týká důležité
výzvy, aby vláda předložila dokument
k hospodářské politice, který dnes
projednává hospodářská rada,
a je tedy připraven parlamentu.
Obávám se, že bychom ztráceli svůj
čas, kdybychom tuto diskusi opakovali. A hospodářský
výbor se jistě k plánované debatě
na příštím plenárním zasedání
může k této věci vyjádřit.
Jen z těchto důvodů prosím kolegu
Zahrádku, aby zvážil, zda na svém návrhu
trvá.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem.
Slovo má poslanec Zahrádka.
Poslanec SN P. Zahrádka: Ačkoli nerad, vyhovuji
svému kolegovi Zemanovi a stahuji svůj návrh.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Šlo o procedurálny návrh ďalšieho
prejednania tejto témy v hospodárskych výboroch.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.)
Nehlási sa nikto, rozpravu vyhlasujem za skončenú.
Záverečné slovo dávam ministrovi federálnej
vlády, pánu Klausovi.
Ministr vlády ČSFR V. Klaus: Pozorně jsem
poslouchal diskusi a musím se přiznat, že jsem
trochu na rozpacích, co mám říci,
protože jen velmi málo toho se týkalo přímo
rozpočtové politiky a velká většina
se týkala obecnějších věcí
hospodářské politiky, a dokonce hospodářské
situace této země. Nebudu se skutečně
ponižovat, že bych sklouzával svou diskusí
na úroveň některých vystoupení,
která zde zazněla. Nemyslím si, že jsem
sem dnes přišel se sebejistým úsměvem.
Jestli to někdo tak viděl, je v tom - myslím
- zlý úmysl, jak se oči dívají.
Myslím, že vládní zpráva nebyla
formulována jako zpráva o ekonomických úspěších.
Jestli si ji někdo takto přečetl, četl
ji velmi špatně. Stejně tak si myslím,
že jsem se nezabýval obšírně kupónovou
privatizací. Já jsem se zmínil, že vyzývám
poslance, aby si přišli vyzkoušet, jak funguje
mechanismus zařízení kupónové
privatizace, ale obšírně jsem se ničím
takovým nezabýval. Nebudu chytat za slovíčka,
ale prosím, aby to chytání za slovíčka
nešlo ani z druhé strany.
Ve vystoupeních spousty poslanců jako velký
problém vidím iluzi o všemohoucnosti vlády,
která je spojena s bytostnou identifikací se starým
ekonomickým režimem, s tím, že vláda
nařizuje, ekonomika se podle toho vyvíjí
tak, nebo onak. Bohužel toto v realitě neexistuje.
Myšlenky o tom, jestli můžeme, nebo nemůžeme
prodlužovat období negativních temp růstu,
není v našich rukách. Nikdo z nás sebegeniálnějším
opatřením nemá sebemenší šanci,
aby něco takového mohl změnit. Myslím,
že zrovna tak je naprostou nezodpovědností
věta, že jsme souhlasili se zvednutím cen.
Nevím, kdo souhlasil se zvednutím cen. Nedovedu
si představit, že bychom měli před námi
variantu místo všech jiných opatření
akcelerovat nabídku v ekonomice. Prosím vás,
kdybyste to někdo uměl, myslím, že to
by byl opravdu důvod, abyste za nás převzali
žezlo v ekonomické politice této země,
protože nic jiného bychom si nepřáli,
než kdyby něco takového se nám mohlo
podařit. Kdyby se nám to mohlo podařit v
krátkém období, kdyby se nám to mohlo
podařit v tomto přechodném období,
kdyby se nám to mohlo podařit při koincidenci
s celou řadou vnějších ekonomických
šoků, které na ekonomickou reformu dopadají.
Možná, že by tolik nevadilo, kdyby se tyto věty
říkaly - jak zde někdo poznamenal, myslím
pan poslanec Fišera - prázdným lavicím
tohoto parlamentu. Myslím, že je hrozným nebezpečím,
když se toto říká ještě
někde jinde.
Nejdříve bych chtěl zareagovat na otázku
odchylek. Makroekonomikou se zabývám skutečně
dlouhou dobu. Myslím, že těžko někdo
jiný v tomto sále se jí zabývá
jako já celý život. Musím prohlásit
zodpovědně jako osoba, že podle mého
nejhlubšího názoru odchylky v číslech,
se všemi pochybnostmi o číslech, které
máme - a myslím, že oprávněně
máme - jsou menší, než jsem já
ve skrytu duše předpokládal. Říkám
to s plnou vážností. Iluze, že bychom
ladili monotaristicky na klávesnicích něco,
v žádném případě mezi
nikým z nás nebyla. Byl bych velmi rád, kdyby
odchylky mířily pouze v řádech a nebyly
větší.
Chci připomenout, že stejně se reformující
nebo v obdobném se reformující ekonomiky
Polska a Maďarska v těchto chvílích,
v září letošního roku, mají
v letošním roce deficity neplánované
a nečekané deficity státních rozpočtů
v rozmezí 2,5 - 3 % hrubého národního
produktu. To velmi orientačně - kdybychom uvažovali
o tom, že podobná makroveličina se u nás
pohybuje řádově kolem jednoho tisíce
mld. v našich cenách - by znamenalo deficit řádově
30 mld. Kčs. Nic takového se u nás nestalo,
a proto si myslím, že odchylky nejsou tak velké.
My jsme provedli již první ekonomickou redukci do
roku 1992. Projednávali jsme ji v úterý na
minulé Finanční radě. Po zapracování
všech připomínek a jejím dopracování
ji samozřejmě co nejdříve a rádi
předložíme parlamentu, respektive ekonomickým
výborům parlamentu k diskusi.
Nyní bych si dovolil postupovat podle toho, jak probíhala
diskuse. Mnohokrát se zde objevuje zejména ve výdajové
stránce kritika, ke které bohužel musím
říci - vzhledem ke kompetencím schváleným
tímto parlamentem, i když ne vynuceným tímto
parlamentem -, že my opravdu plně neodpovídáme
za republikové rozpočtyh; plně neodpovídáme
za rychlé a překotné přesuny, ke kterým
došlo v republikových rozpočtech z úrovně
republikové na úroveň místních
rozpočtů. Proto skoky v rozpočtech, které
jsem uváděl v úvodu a které někdo
z vás také citoval, byly způsobeny skutečně
jednorázovými přesuny mezi těmito
rozpočty. Globální situace není tak
tragická, jakkoli napjatě čekáme každý
den na nová data, která dostáváme,
a snažíme se pružně reagovat.
Hodnotíme-li celkovou pozici rozpočtu, jak z hlediska
toho, co je ekonomicky správné a podstatné,
tak z hlediska toho, co vy jste schvalovali v zákoně
o státních rozpočtech, tak koneckonců
- a to říkám na posledním místě,
protože pro nás to má opravdu poslední
význam - tak to, co je dohodnuto s Meziná§
rodním měnovým fondem, platí vždy
ohledně souhrnu všech rozpočtů, tj.
federálních, republikových i místních.
Vzhledem k tomu, co dnes je, k dnešnímu datu, ještě
přebytek rozpočtu jako celku není tak hrozivě
nebezpečný.
Chtěl bych reagovat na 140 Kčs vyrovnávacího
příspěvku - dotaz pana poslance Hubálka.
My jsme si vědomi trestní činnosti, která
se kolem vyplácení tohoto příspěvku
rozvinula, my jsme si vědomi i omezené funkce tohoto
vyrovnávacího příspěvku. A
proto musím říci, že v našich návrzích
na příští rok, které samozřejmě
podléhají schvalování řadě
dalších úrovní, ale v doporučení
Finanční rady je návrh, aby na příští
rok tento rozpočet zůstal pouze jako příplatek
k důchodům a příplatek dětem
a nikoliv jako příplatek standardním příjemcům
mezd. Zdá se nám to velmi racionální,
protože při valorizacích příjmů
těch 140 Kčs už pro standardního příjemce
mzdy, kromě té opravdu nejnižší
příjmové skupiny, není položkou
významnou, a naopak rozpočtu by umožnila celou
řadu aktivit, které by byly cíleně
zaměřovány; a byli bychom velmi rádi,
kdyby Federální shromáždění
až ke schvalování dojde, zaujalo obdobný
názor.
K panu poslanci Zemanovi bych chtěl říci
o fiktivnosti zisku - ono už tady na to bylo zareagováno
- že opravdu zisk musí být hodnocen tak, jak
je hodnocen dnes a to , že někdo prodává
odběrateli, který mu za to nezaplatí, to
je opravdu chyba tohoto dodavatele. Ten to musí dělat
na svůj účet, a pokud by někoho zajímal
podrobněji výklad tohoto problému, v dnešním
Občanském deníku je můj pravidelný
páteční sloupek, který je výlučně
a přesně věnován tomuto problému,
kde a kdy, v jakém okamžiku vzniká zisk.
Problém rozpuštění rozpočtové
rezervy. Já bych chtěl říci toto -
my jsme si velmi dobře vědomi, že existuje
velké časové zpoždění
mezi rozhodnutím uvolnit určité finanční
prostředky a mezi momentem, kdy tyto finanční
prostředky začnou v ekonomice skutečně
působit. Tato mezera je strašlivě (dlouhá,
jak vidíme při všech problémech s konverzí),
protože o rozhodnutí o konverzi nebylo nikdy sporu,
ale nalezení konkrétních projektů,
schválení těchto projektů a moment,
kdy z těchto projektů bude skutečně
čerpáno, trvá velkou dobu. Proto jsme museli
rozhodnout o nasměrování některých
finančních prostředků již v momentu
červencové změny v rozpočtu, protože
kdybychom to dělali v posledních týdnech
roku, tak by v žádném případě
nebylo možné tyto peníze letos použít.
Takže já si myslím, že použití
něčeho, co jsme v té chvíli cítili
ještě jako rezervu, vzhledem k tomu, že tím
není nabourána základní bilance rozpočtu,
já myslím, že bylo správné.
Chtěl bych říci, že nebyla přesná
formulace pana poslance Zemana, že parlament je ujišťován,
že není třeba změny rozpočtových
pravidel. Kdo poslouchal můj úvodní výklad,
tak já jsem jasně řekl, že věcně
nemáme proti tomu námitek, že si myslíme,
že procedurálně to není průchodná
akce v dané chvíli vzhledem k jiným věcem
a že doporučujeme, aby stejné myšlenky
byly zapracovány do příštího
zákona o státním rozpočtu. Čili
o věcné stránce nebylo pochyb, takže
já jsem to neřekl v žádném případě,
neujišťoval jsem poslance, že není třeba
provést změny rozpočtových pravidel.
Nezačínal bych zde diskusi o dotacích do
rozpočtu slovenského či jiného, ani
o srovnatelnosti těch či oněch rozpočtů.
Myslím, že teď to není na místě.
Zvolili jsme určité řešení a
řešení v tomto roce dodržujeme a můžeme
zvolit pro příští rok řešení
jiné.
K panu poslanci Zánovi - To je otázka k využívání
prostředků nejrůznějšího
typu na strukturální změny, na VPR a podobně.
Já bych chtěl říci, že je to
přesně dnešní problém naší
ekonomiky. Samozřejmě nechceme pokračovat
ve volném fasování peněz. Jde o hledání
konkrétních projektů vědeckovýzkumných
institucí čili problém není v rozsahu
těchto prostředků, ale v jejich čerpání.
Panu poslanci Fišerovi bych řekl, že nikdy bych
neřekl, že mě osobně nebo vládě
nejde o co největší přebytek státního
rozpočtu. To vůbec ne. Já bych považoval
za ideální, kdybychom v stabilizované ekonomice
mohli mít nulový přebytek a nulový
deficit, kdybychom v ekonomice inflační se pokoušeli
rozpočtem brzdit inflaci určitým přebytkem,
ale o jeho velikost vůbec nejde. A vláda bude jenom
ráda, bude-li řada prostředků čerpána,
ale nebudou-li to peníze vyhozené do vzduchu.
Co se týká překonání bariér
podnikání, to je konkrétní návrh
do závěru. Mně to příliš
jasné také není. Já bych chtěl
říci, že je prováděna celá
řada konkrétních věcí. Česká
vláda založila určitý fond na podporu
podnikatelských aktivit, Slovenská vláda
založila záruční banku, federální
vláda udělala celou řadu slev na daních,
urychlené odepisování základních
prostředků atd. Navíc využití
ve vazbě na program (PHARE) federální ministerstvo
práce a sociálních věcí připravuje
nový fond na podporu malého podnikání
a pod. Já myslím, že celá řada
těchto aktivit tady běží, přijít
na další konkrétní metody je velmi dobré.
Nedovedl bych si dost dobře představit, jak realizovat
globální úkol " překonávat
překážky v podnikání a podnikatelské
aktivity".
Co se týče konverze, musím podotknout, že
se opravdu zdržuje čerpání prostředků
na konverzi, ale myslím, že konkrétní
projekty už se objevily a je šance, aby se to urychlilo.
Navíc jsme opravdu včera ve vládě
projednali něco, co by mohlo znamenat 4,3 mld. úlevy
pro podniky, které podléhají konverzi, z
toho asi 2,6 bude z rozpočtu, 1,7 na vrub odepsání
základního jmění těchto podniků.
Včera to vláda schválila, domnívám
se, že je to velmi konkrétní a velmi užitečná
věc. Federální ministerstvo financí
bude ještě organizovat gesční vykupování
nepotřebných zásob a základních
prostředků a jejich případné
odprodání potenciálním odběratelům.
Čili domnívám se, že v tom se podařilo
něco zorganizovat.
Panu poslanci Borguľovi bych chtěl říci,
že vládou slíbená inflace - kéž
by mohla existovat slova "slíbenost inflace".
Panu poslanci Šilhanovi bych chtěl říci,
že mezi námi není víra ve všemocnost
liberálních kroků. Já mohu sice prohlašovat,
že ideologicky a doktrinářsky, jak se to zde
říkalo, nepochybně stojím ve světě
liberalismu a liberálních kroků, ale 365
dnů mého života ve funkci ministra financí
je vymýšlení neliberálních kroků.
365 dnů se zabývám konkrétními
zásahy státu do ekonomiky, do jednotlivých
sfér podniků a pod. Takže v každodenní
práci neděláme nic jiného než
nejrůznější formy státní
intervence.
Problémy berních úřadů: Bohužel
kompetence jsou takové, že je to totálně
mimo pravomoc federální vlády, ale absolutně
a totálně a my jen vydáváme apely
nejrůznějšího typu, necháváme
si od republikových ministrů financí předkládat
k informaci zprávy, jak postupuje budování
těchto úřadů. Ale prohlašuji,
že na to nemáme v rámci kompetencí sebemenší
pravomoc nějak to konkrétně ovlivnit. Shoduji
se s ním v problému nevybudovanosti těchto
berních úřadů, v problému daňového
úniku apod.
U pana poslance Wagnera vidím na jedné straně
kritiku restriktivnosti a současně vyhrožování
vznikem deficitu státního rozpočtu. On to
říká jedním dechem, prohlašuji,
že se pokoušíme balancovat na špičce
jehly, abychom nesklouzli ani do toho, ani do toho, a on to ovšem
ve svém vystoupení udělal také, nicméně
kritizoval obě tyto strany. Prohlašuji, že větší
balancování mezi jistou mírou restrikce a
nesklouznutím do deficitu je právě to celé
umění a celý problém, který
zde máme. Myslím, že v jeho vystoupení
se ekonomický vývoj přehnaně hodnotí
jako důsledek rozpočtového hospodaření.
Rozpočtové hospodaření, dokládané
takovým či onakým saldem, doufejme, že
v jednom směru, ale v každém případě
saldem, které je v miliardovém vyjádření
relativně velmi malé. Vzhledem k objemu hrubého
národního důchodu této země
půjde o něco, co asi - nechci říci
zdaleka - nebude ani jedním procentem.
Ekonomové vědí, že existuje multiplikátor
vládních výdajů, že existuje
jemný ekonomický koncept multiplikátoru salda
státního rozpočtu, velmi se na celém
světě přou o to, jakou hodnotu ten multiplikátor
má, jestli je hodnota větší, nebo menší
než jedna, jestli je krátkodobě, nebo dlouhodobě
velká, ale v každém případě,
kdybychom vzniklé saldo rozpočtu, které bude
doufejme osm miliard, násobili tímto koeficientem,
který nebude příliš vzdálen od
jedné, tak schopnost generovat poptávku, která
by zásadně mohla vykompenzovat výpadky jiných
složek agregátní poptávky, jak na straně
spotřeby obyvatelstva, tak na straně investic podnikové
sféry, tak na straně salda zahraničního
obchodu, tak tato iluze je naprosto chybná, a my jako federální
ministerstvo financí a jako vláda ji v žádném
případě nemáme a nevlastníme.
Svádět dnešní ekonomický vývoj
na důsledky rozpočtového hospodaření
je skutečně hrubé podcenění
některých docela jemných souvislostí
a vazeb ekonomiky, které makroekonomická nauka jasně
postihuje.
Nešťastně se tady hovoří o práci
firmy Namura. Kdybych chtěl stejně nešťastně
hovořit, je to firma, která proslula obrovským
finančním skandálem, padli všichni ředitelé,
prezidenti apod., mohl bych triviálně tvrdit, že
to není seriózní firma, a také nepředložila
seriózní studii. Mohu předložit tomuto
shromáždění studii naprosto jinou a
nechci, abychom řekli z Japonska, které to hodnotí
zcela opačným způsobem. Mohu prohlásit,
že zástupce japonské vlády na konferenci
v Lago di Como před dvěma týdny, odjel se
závěrem, že Japonsko je přesvědčeno,
že jediná země, které se může
podařit transformace ekonomiky, je mezi všemi těmito
východními zeměmi Československo.
Na můj dotaz, jestli to řekne nejen na této
světové konferenci, ale i v Japonsku, aby nalákal
japonské investory, řekl, že to si vláda
bere za úkol. Prosím vás, necitujme tady
dílčí zprávy, kterých se během
týdne na náš stůl dostane několik.
Poslední věc, která mě trochu znepokojila
a zneklidnila ve vystoupení pana poslance Wagnera, byla
jakási hrozba organizování konce sociálního
smíru. To mě skutečně zneklidnilo,
to jsem v jeho vystoupení bohužel zaslechl. To bych
považoval za největší nebezpečí,
které bychom dnes měli.
Skončil bych. Chci říci, že otázka
finančního hospodaření, jeho predikování,
byla nesmírně těžká, přesahující
schopnost kohokoli z nás. Mohu říci, že
neděláme nic jiného, než že se
snažíme tuto situaci průběžně
co nejrychleji vyhodnocovat a pružně reagovat. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán minister Klaus. Žiadam o záverečné
slovo spravodajcu za VPR obidvoch snemovní snemovní.
Najskôr pán poslanec Košnár.
Společný zpravodaj výborů SN J. Košnár:
Vážený pán predsedajúci, vzhľadom
k tomu, že zazneli len dva pozmeňovacie alebo doplňujúce
návrhy, odporúčam, aby sme priamo prikročili
k hlasovaniu o týchto doplňujúcich návrhoch
a potom o celom znení uznesenia.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Schneider.
Společný zpravodaj výborů SL J. Schneider:
Jestli mohu, tak už bych rovnou - jako první tady
byl předložen pozměňovací návrh
poslance Fišery. Chtěl bych se ho na něco zeptat.
Předložil ho jako písmeno d) k bodu 2, kam
to podle mého názoru nepatří, protože
to nebyl materiál vypracovaný na základě
usnesení vlády. Formulované by to nebylo
přesně, tak jak to předložil, "žádá
vládu, aby předložila materiály vypracované
na základě usnesení vlády 427..."
atd., písmena a),b),c), a pak by byl další
bod, to je to, co navrhuje.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Počkáme, pokiaľ sa nezhromaždí
uznášaniaschopný počet poslancov, špeciálne
v Snemovni národov. Poslanci zvolení v Slovenskej
republike chýbajú.(Hlas z pléna: Chtěl
bych požádat, vzhledem k tomu geniálnímu
počítačovému programu, který
řídí sčítací zařízení,
aby bylo překontrolováno. Dnes byla čísla
u Sněmovny národů 25 plus 21 a součet
byl 47.)To som si nevšimol, ale všimol som si, že
skutočne zariadenie nie je celkom v poriadku. (Hlas z pléna:
Včera při hlasování o celém
návrhu jsem byl přítomen, hlasoval jsem a
počítač mě vyhodil jako nepřítomného
a nehlasujícího, což je také velmi zajímavé.
Děkuji.) Táto poznám ka bude dôrazne
adresovaná technickému servisu parlamentu.
Poslanec SN K. Stome: Chtěl bych k tomu ještě
říci, že například pan profesor
Jičínský je veden u tří hlasování
jako nepřítomný, ačkoli tady celou
dobu byl, všichni jsme ho viděli. Zařízení
skutečně nefunguje pořádně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, tento konkrétny príklad naozaj môže
súvisieť s tým, že pán poslanec
Jičínský sedí ďaleko od indukčnej
cievky a nie je jednoducho započítaný. Pravdepodobne
je možné i to, že nemal svoj identifikačný
kód k dispozícii, možno pracoval s identifikačným
kódom pána predsedu Dubčeka. To ale neviem.
Takže sme uznášaniaschopní v oboch snemovniach
i v oboch častiach Snemovne národov. Prosím
pána poslanca Schneidera, aby predniesol pozmeňovacie
návrhy, ako tu zazneli.