Pátek 27. září 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Zeman chce reagovať poznámkou.

Poslanec SN M. Zeman: Přítel Kudláček má stejně jako já rád čísla. Nebudu tady odpovídat na to, že jsem zde neformuloval pozitivní alternativu. V tomto parlamentě i jinde jsem ji publikoval mnohokrát a budu jenom rád, když si koupí mou nově vyšlou knížku na toto téma. Ale jestliže kolega Kudláček a další mi líčí krásnou dietu zeštíhlování ekonomiky, která spíš připomíná operaci mauthausenského vězně, rád bych upozornil, že racionální zeštíhlování ekonomiky není totožné s prosperitou právě těch oborů, které komunistický režim zrůdně předimenzoval, jako je palivoenergetický komplex, nebo hutnictví železa, což jsou jediné obory, které nám rostou.

Za druhé a tím bych rád skončil, přečetl bych pouze produktivitu práce a její vývoj v posledních měsících, protože se asi shodujeme, že když odstraňujeme neefektivní výroby, měla by celková průměrná produktivita práce růst.

Za leden rostla 2,4 - tj. poslední hvězda - za leden až únor ještě rostla o 1,9, leden až březen poklesla 3,2, leden až duben mínus 4,1, leden až květen mínus 6,5, leden až červen mínus 7,3, leden až červenec mínus 9,8 a poslední údaj: leden až srpen mínus 10,9. Toto je dieta.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, hovorí pán poslanec Šilhan.

Poslanec SL V. Šilhán: Dámy a pánové, nerad bych pokračoval v té předcházející vtipné hře slov, ale přesto bych chtěl poznamenat k názoru kolegy Kudláčka, že my tvoříme naši hospodářskou politiku již jeden a půl roku, to znamená, že za to, co se za tuto dobu dělo, již neseme plnou odpovědnost. A zde již nejde o to, abychom se přeli s minulostí. Ten, kdo neumí dobře zacházet s minulostí a správně ji také chápat a vykládat, nebude umět ani dobře zacházet s přítomností a tím méně s budoucností. A na minulost, myslím, že se již nebudeme muset tak často odvolávat. Věnujme se tedy tomu, co děláme, věnujme se tomu, co jsme udělali a zdali to, co jsme udělali bylo správné nebo nesprávné. Ale zaměřme se především na to, co jsme udělali již my.

Nyní mi dovolte několik poznámek k věci, o které je řeč. Stav státní pokladny a způsob, jak se státní pokladna naplňuje na jedné straně a vyprazdňuje na straně druhé musí být v demokratickém státě předmětem mimořádného zájmu parlamentu. To, jakou pozornost my věnujeme rozpočtu, myslím, že tomuto požadavku příliš neodpovídá, a že to nesvědčí ve prospěch naší instituce, našeho parlamentu. Musíme tedy přemýšlet o tom, jak to udělat, aby se státní finance staly trvalejším předmětem našeho zájmu. Tak, aby tím byla posílena rozpočtová suverenita parlamentu. Doufejme, že nějakou slušnou cestu k tomu najdeme.

Jde o to, že ve státním rozpočtu a jeho prostřednictvím se transformují, přeměňují a orientují hodnoty zhruba ve výši 60 % národního důchodu. To všechno prochází kanály státního rozpočtu. Je jasné, že státní rozpočet může být v dobré kondici, i státní rozpočtová politika, i pokladny mohou být plné jen tehdy, když hospodářství prosperuje a jsou-li na dostatečné úrovni hospodářské aktivity v průmyslu, v zemědělství, tj. tam, kde se hodnoty tvoří. Nechci opakovat čísla, která zde byla řečena. Ale je nutné velmi vážně vzít v úvahu, že naše hospodářské aktivity klesají. Klesají v průmyslu - koncem srpna ve srovnání s minulým srpnem klesl objem průmyslové výroby asi o 30 % klesají ve stavebnictví zhruba o 25 %, dokonce fyzický objem maloobchodních prodejů klesl o 39 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, spotřebitelské ceny naproti tomu stouply řádově o 49 %, životní náklady vzrostly o 43 - 45 %. To jsou údaje, nad kterými je nutno se zamyslet a nacházet východisko a správnou odpověď na to proč, hospodářská aktivita klesá a zdali to, že klesá, bylo nevyhnutelné, zdali nejsme příliš lhostejni k současným hodnotám technologickým, průmyslovým a zemědělským, které jak to vypadá, nejsme s to uspokojivě využívat.

Také obrat zahraničního obchodu jako celek klesá a přitom daleko více klesá vývoz než dovoz. To jsou ukazatele, které nás nemohou nechat klidnými ve vztahu k rozpočtu, neboť to jsou oblasti, ze kterých čerpá potřebné zdroje státní rozpočet. Přimlouvám se za to, abychom v ne příliš daleké budoucnosti se věnovali problémům hospodářské politiky státu, vlád, a tomu na kolik je tato hospodářská politika úspěšná, a opatření hospodářské politiky včasná, a dostatečně energická. Domnívám se, že představa, či víra ve všemocnost liberálních kroků v oblasti hospodářství, v jejich rychlou efektivitu není příliš opodstatněná. Stát, který zaujímal určité hospodářské pozice, musí tyto pozice v procesu reformy opouštět velmi organizovaně a v závislosti na tom, jak tento uprázdněný prostor může být vyplňován jinými smysluplnými hospodářskými aktivitami. Jestliže se stát zbaví určitých hospodářských vlivů, uvolní určitý prostor, pod tlakem a dojmem pouze okamžitých nápadů a přitom nemá náhrady za své aktivity, tak vzniká chaos a nejen hospodářský, ale i v jiných oblastech života.

Nyní k několika poznámkám, které zde učinil pan ministr Klaus. K charakteristikám rozpočtové politiky. Tvrdil, že se nám podařilo zablokovat inflační proces. Myslím, že to není pravda. To, že se podařilo snížit tempo růstu cen, je jenom malá část problému. Zdroje budoucího inflačního růstu se neustále zvětšují a narůstají. Lze upozornit na očekávané velké zdražení nájemného, tepla, energie, které založí nový stupeň inflačního vzestupu cen. S tím souvisí otázka rovnovážnosti hospodářské, otázka funkce agregátu poptávky a nabídky.

Nemyslím si, že došlo k rovnováze v národním hospodářství. Došlo k významnému útlumu poptávky pod vlivem restriktivní politiky na několika úsecích národního hospodářství, což však nevytvořilo rovnováhu ekonomickou v pravém slova smyslu, to znamená rovnováhu, která by byla šancí pro růst - neboť pokles neustále pokračuje dál.

Dále bych chtěl upozornit na jednu věc a poprosit, aby při projednávání problémů rozpočtové politiky byla věnována větší pozornost finanční správě. Myslím, že nikomu z vás neuniklo, že si ministři financí, zejména pan ministr České republiky, stěžuje na to, že příjmy státního rozpočtu České republiky jsou ochuzovány o stamilióny na daních. To nasvědčuje tomu, že není dostatečně funkční a propracovaná státní finanční správa, že je ještě příliš mladá, že nefunguje. Myslím, že v zájmu příjmů státního rozpočtu by bylo nutno věnovat větší pozornost v celém systému ministerstev financí v naší republice právě otázkám finanční správy. To není jenom otázka příjmů státního rozpočtu, ale je to také otázka morální a politická otázka vztahu občana ke státu. Pokud se občan nedokáže vyrovnat se státem v podobě daní a správně je platit, pak jeho občanství je na pováženou.

Druhým problémem je únik deviz do ciziny. Mám celou řadu signálů, že z Československa odcházejí devizy a jsou ukládány v cizích bankách a že se tím zhoršují naše devizové poměry. Tento problém je nejenom problémem hospodářské delikvence, ale i finančního systému a jeho fungování.

Třetí problém, na který bych rád upozornil a bylo by třeba tomu věnovat pozornost, je příliv československých peněz, které se z různých důvodů ocitly v zahraničí zpět do naší ekonomiky, a sice v podobě aukcí a privatizačních procesů. Nejde o zanedbatelné objemy peněz.

Kolegové, kteří se mnou sedí ve VPR si vzpomenou, že jsem několikrát žádal, aby v privatizačním procesu, ti, kteří do něho vstupují, aby bylo možné nahlédnout do toho, jaké jsou jejich majetkové poměry, byli pozváni podat majetkové přiznání. Přiznat jak jsou bohatí. Ne proto, abychom zkoumali, kde a jak sebrali peníze, ale proto, aby to byl základ pro příští daňové systémy a kontrolu daňových přiznání. Bylo to odmítnuto. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, vyčerpali ste svoj časový limit.) Budu končit. Domnívám se, že právě tato otázka by se měla stát předmětem pozornosti a jednání.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: 0 faktickú poznámku sa prihlásil pán spravodajca Košnár. Potom sa prihlásil pán poslanec Zeman.

Společný zpravodaj výborů SN J. Košnár: Najskôr by som chcel požiadať kolegov poslancov, ktorí vystupovali v diskusii a majú pripravené doplňujúce či pozmeňovacie návrhy k textu uznesenia, aby boli takí láskaví, a odovzdali ich písomne. Zatiaľ tak urobil len pán poslanec Borguľa a pán poslanec Fišera. Ďakujem.

Poslanec SN M. Zeman: Procedurální poznámka. Pane předsedající, já jsem se do limitu vešel, takže se zastávám prof. Šilhána. Není mi ale nic známo o tom, že by předsedající nechal hlasovat o zkracování jednací lhůty.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Včera sme odhlasovali desaťminútovú lehotu pre celé plenárne zasadnutie.

Poslanec SN M. Zeman : V tom případě se omlouvám.

Byl jsem na "dýmce" a je to moje chyba.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím teraz pána poslanca Richtera, ktorý je ďalším v poradí. Po ňom je prihlásený pán poslanec Gandalovič.

Poslanec SL M. Richter: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, ač ne ekonomovi, abych zareagoval na některá vystoupení dnešní rozpravy.

Mimo jiné zde zazněla slova, aby ti co podnikají mohli do státní pokladny přispět penězi. (Konec citátu.) Domnívám se, že jestliže někdo dodává soustavně zboží zákazníkovi, který není schopen za zboží zaplatit, myslím si, že to není podnikatel, a taková činnost není podnikání. Zazněla zde také varovná slova o poklesu výroby. Chápal bych je v situaci, kdyby naše podniky vyráběly zboží schopné konkurence na světových trzích. Žel, jsme v opačné situaci. Málokterý podnik je schopen konkurovat na světovém trhu, a v této situaci se mi nezdá ideální vyrábět hromadně zavážku do dolů.

Poučeni z minulosti víme, že zvýšení efektivnosti se nedá nařídit shora. Např. usnesením ÚV, ale pouze tlakem ekonomických pravidel, která vzhledem k naší socialistické minulosti budou bohužel nutně bolet. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz vystúpi poslanec Gandalovič. Ďalej sa prihlásil poslanec Wagner.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vystupuji téměř v závěru naší diskuse. Znamená to, že mám možnost jakýmsi způsobem ji zhodnotit. Chci se zeptat, o čem se vlastně tato diskuse vede, oč vlastně jde. Kontrolujeme jako poslanci vládu, jak hospodaří s rozpočty, které jsme sami schválili, nebo znovu otevíráme diskusi o smyslu, charakteru celé ekonomické reformy a filozofii, jak má být řízena ekonomika našeho státu? Chtěl bych říci, že na tu druhou otázku jsme už odpovídali dvakrát. Jednak jsme dali důvěru vládě a potom jsme schválili základní scénář ekonomické reformy. Jestliže se ptáme, zda vláda udržela restriktivní charakter rozpočtu a zda co nejrychleji vytváří stabilní prostředí pro podnikání, je to naprosto v pořádku. Kontrolujeme to, co jsme sami schválili. Jestliže po ní chceme, aby pod různými tlaky a podle názorů odborníků na budoucnost rozhodla, která odvětví budou pro náš stát nejlepší a do těchto odvětví pouštěla peníze nás, daňových poplatníků, nebo dokonce tyto podniky řídila do té doby, než se vzpamatují, tak jsem rád, že to naše vláda nedělá a že to ani dělat nebude.

Myslím, že kdo jsme hlasovali, a byla nás tady většina, pro scénář ekonomické reformy si uvědomujeme, že současná situace podniků je výsledkem toho, jak byly podniky řízeny v minulosti, jaké měly nesmyslné výrobní programy a vzájemné vztahy, ale i současné mezinárodní situace, žel i výsledkem nízké invence současných řídících osádek.

Jestliže chceme po této vládě, aby tyto systémové faktory co nejrychleji změnila - tzn. provedla co nejrychlejší privatizaci a liberalizovala zahraniční obchod, pak opět chceme to, co jsme již jednou schválili ve scénáři ekonomické reformy.

Jestliže chceme, aby se plošně řešila zadluženost či pokles výroby těchto podniků opět na úkor daňových poplatníků, tak jsem rád, že to vláda dělat nebude. Jako poslance mě samozřejmě zajímá otázka v oblasti sociálních výdajů. Jsem rád, že jsem byl informován, že se daří pokrývat jak podpory v nezaměstnanosti, tak i otázku valorizace důchodů. Jako poslance VŽP mě zajímá otázka financování sanace poškozeného životního prostředí. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme muset ze státních rozpočtů na tuto oblast vydat více, neboť toto není oblast, kde platí, pomož si sám, a bude ti pomoženo.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Gandalovičovi. S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Ivan Fišera.

Poslanec I. Fišera: Děkuji, že mi byla umožněna. Pane poslanče Gandaloviči, považujete pozměňovací návrh, který jsem dával za něco, co by mělo vést k vytahování peněz poplatníků nebo k nějakým neoprávněným dotacím, když chci, aby se podala koncepce toho, jak odstranit bariéry podnikání?! Děkuji.

Poslanec P. Gandalovič: Považuji otázku bariéry podnikání za relativně široký pojem. Bariéra podnikání může být jednak administrativního charakteru, otázka státního aparátu apod., s tím samozřejmě souhlasím, ale jako za bariéru podnikání se samozřejmě může považovat sanace určitých podniků, které nejsou schopny přejít na určitý výrobní program v nových podmínkách. Pokud bychom měli hlasovat o zařazení takového pozměňovacího návrhu, musíme specifikovat, co se těmi bariérami podnikání myslí. Děkuji.

Poslanec I. Fišera: Poslední replika. Protože to bude definovat vláda, která je vázána scénářem reformy, myslím, že je to jasné a že můžete pro to i hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pozývam k rečníckemu pultu poslanca Wagnera. Prihlásil sa ešte pán poslanec Sláma. Pripraví sa ako ďalší v poradí.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, jistě nebudu první, kdo své vystoupení dnes začne tím, že vlastně bude omlouvat, že má tu drzost vystoupit v debatě o rozpočtu a jeho plnění s otázkami, které se zcela zákonitě k důsledkům rozpočtového hospodaření vztahují.

Státní rozpočet může mít bezpochyby pozitivní, nebo negativní důsledky na vývoj hospodářské situace této země. Může a má mnohé důsledky i na schopnost státu náležitým způsobem upravovat životní podmínky obyvatelstva. Nehovoříme tedy o věcech odtažitých, hovoříme o věcech, které mají velmi blízký, zcela jednoznačný a podmíněný vztah k tomu, co je dnes pořadem schůze.

Rozpočet a jeho plnění má mnohé příčinné souvislosti. Restriktivní fiskální politika působí dvěma směry: Redukuje příjmy, jimiž mohou disponovat podniky a domácnosti. Důsledky tohoto jevu dnes a běžně zažíváme. Ale tato restriktivní politika může mít a bude mít ještě další důsledek, a to teprve ve chvíli, kdy se stane to, o čem mnozí z nás jsou přesvědčeni, a co podle kuloárových sdělení v tomto domě musí vědět nebo ví i ministr financí, to je to, že tento státní rozpočet, který měl být přebytkový, hrozí skončit deficitem. A skončí-li deficitem, tak se hovoří o druhé podmínce, tj. o tom, co se může dále stát. Negativně to bude působit na nabídku peněz, a to z toho důvodu, že tento deficit bude samozřejmě financován centrální bankou. Tedy abychom si uvědomili, že nehovoříme jen o věcech, které se vztahují k dnešnímu dni, ale hovoříme o tom, co bude následovat v dalším roce a v dalším vývoji naší země.

Rozpočet byl vyhotoven v jisté cenové úrovni. Inflační vlivy znemožňují plnění mnoha programů, se kterými se počítalo a které byly rozpočtovány. Omezuje se např. významná schopnost státu v převratné době dát potřebnou kvalitu nově budovaným institucím demokratického státu prostě z jednoduché příčiny, že nejsou dostatečné zdroje, ať na náklady věcné nebo na náklady osobní - to je nepodstatné, ale důsledky jsou stejné.

Kladu otázku: Uvažuje vláda o důsledcích případně schodkového výsledku letošního rozpočtového hospodaření státu a uvažuje též o tom, že takovýto důsledek bude mít samozřejmou tendenci prodlužovat období záporného růstu všech důležitých parametrů hodnotících ekonomiku státu. Tuto otázku prosím, aby vláda považovala za otázku položenou podle zákona o jednacím řádu federální vládě.

Jsem v těchto věcech jistě ve srovnání s kapacitami, které má vláda k dispozici, řečeno s panem G. B. Shawem, až běda nevědomý muž. Jsem ovšem stejně nevědomý, jak jsou nevědomí ti, jejichž jménem zde sedíme, neb mnohá a mnohá informace je podávána tak, abychom onu nevědomost pořád a pořád rozšiřovali.

Ptám se proto jménem těch nevědomých a až běda zbídačovaných voličů, žen a mužů, kteří ještě stále vzhlížejí s nadějí na programované příští šance v důsledku radikální ekonomické reformy. Ale jejich naděje se už spojují s obavami. S obavami proto, že oni vidí právě tak dobře jako my naše spory z jedné či druhé strany, opřeny pořád a pořád více o doktrinářské postoje.

Pan ministr financí ví, že stejné obavy vyjádřila renomovaná japonská instituce ve studii o variantách našeho možného vývoje už někdy na podzim minulého roku. K tomu připojuji otázku: Byla práce japonských autorů považována za výsledek práce komunistických či jim podobně myslících lidí, a jen proto nebyla vzata v úvahu a jen proto nebyla zveřejněna? Prosím, to je rovněž otázka ve smyslu zákona o jednacím řádu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je potrebné špecifikovať, o akú prácu ide, keď to má byť otázka.

Poslanec SL J. Wagner: Já se domnívám, pane předsedající, že ministr financí bude vědět, o jakou práci jde. (Hlasy z pléna: My to chceme vědět.) Jde o práci, která podle mých informací byla vyžádána od jedné japonské významné ekonomické instituce Státní bankou československou.

Kritici stavu hospodářské situace po mém soudu mají jako já prostou motivaci: Obavy o stabilitu státu v té dramatické situaci, ve které se nacházíme, a to proto, že pokud by vývoj pokračoval, jak pokračuje, můžeme mít obavy o to, že sociální mír, který je nezbytnou podmínkou pro průchodnost radikální ekonomické reformy, by nemohl zůstat skutečností a situace by se mohla nesmírně komplikovat.

Považuji za důležité se zmínit ještě o jedné drobnosti. Ony doktrinářské postoje, které jsou vytýkány nám, kritikům stavu, nepřinášíme do této sněmovny první. Tyto postoje jsou dány ve vystoupeních některých členů vlády. Člen vlády, který prohlásí na schůzi výboru, že tato vláda musí dělat takové kroky, aby žádná vláda po ní nemohla dělat jiné, používá doktrínu k tomu, aby udal směr, aby stanovil něco, co přísluší v každé chvíli zákonodárnému sboru země.

Považuji za důležité se v této souvislosti kriticky zmínit též o tom, že pan ministr financí ve svém expozé dnes stejně bezdůvodně se zabýval obšírně záležitostí kupónové privatizace nemající zcela bezpečně žádný vztah k problematice, o které zde dnes má být řeč. Považuji proto za potřebné říci závěrem toto: V debatě velmi obšírné a věcné, jejíž výsledek jste dostali v návrhu usnesení od výborů pro plán a rozpočet, tyto výbory v podstatě bez rozdílu politické orientace svých členů se vyjádřily jednotně k těm otázkám, které považují za kritické pro dané téma. Domnívám se proto, že bychom měli nadále postupovat tak, jako by už tu byla ona situace, o které autor, kterého jsem již citoval říká: Když se loď potápí, neptáme se, kdo katastrofu zavinil. A abychom se do této situace potápějící se lodi nedostali, nečekejme až na onu chvíli, na to, abychom se vrhli k čerpadlům a snažili se zachránit, ale starejme se teď bez oněch doktrinářských postojů vést otevřenou debatu o řešení hospodářské situace země. Připojuji se proto k oběma předloženým návrhům. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Sú tu prihlášky k obom faktickým poznámkam. Ako prvý sa hlásil pán poslanec Hubálek a pán poslanec Schneider.

Chcel by som medzitým upozorniť, citovať § 57, že poslanec má právo položiť otázky federálnej vláde a jej členom vo veciach ich pôsobnosti.

Otázky sa položia ústne na schôdzach snemovní alebo výborov. Opýtaný odpovedá z pravidla na tej samej schôdzi snemovne alebo výboru.Ak nemôže odpovedať ihneď, odpovie poslancovi do tridsiatich dní. Je to § 57 Zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia.

Prosím pána poslanca Hubálka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP