Pátek 27. září 1991

Společný zpravodaj SL J. Schneider: Za modifikovaný pozměňovací návrh, který předložil poslanec Fišera k bodu 2, kde Federální shromáždění žádá vládu ČSFR o předložení materiálů, které jsou označeny písmeny a), b) a c), by se připojila další zvláštní odrážka, která by zněla:

"Koncepci překonání překážek podnikatelské aktivity všech typů hospodářských subjektů."

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Dávam hlasovať o takto znejúcom pozmeňovacom návrhu pána poslanca Fišeru. Pýtam sa poslancov oboch snemovní, či súhlasia s takouto zmenou alebo nie?

(Hlasováni započato v 13.11 hodin.)

Kto súhlasí, nech hlasuje! (SN 35, SL 48) Snemovňa národov tridsaťpäť, Snemovňa ľudu štyridsaťosem. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 0, SL 12) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu dvanásť. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 58, SŠ 35) Snemovňa národov päťdesiatosem., Snemovňa ľudu tridsaťpäť. Ďakujem.

Konštatujem, že pozmeňovací návrh poslanca Fišeru nebol prijatý ani v jednej zo snemovní. Prosím o ďalší pozmeňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Košnár: Druhý a posledný pozmeňovací návrh je návrh poslanca Borguľu, ktorý navrhuje, hneď na začiatku uznesenia pod text "Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky" zaradiť ako prvý bod text:

"Konštatuje, že vývoj štátneho rozpočtu je znepokojivý, zvlášť pre značnú dynamiku poklesu výnosov odvodov dane zo zisku, čo svedčí o poklese výkonnosti hospodárstva, ako i neplnenie dane z obratov, čo svedčí o klesajúcej ponuke. Súčasne zdôrazňuje potrebu pokryť niektoré dodatočné výdaje hlavne v doprave, zdravotníctve a školstve."

Bod 1 berie na vedomie predloženú správu a ostatné body by sa príslušným spôsobom prečíslovali.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pozmeňovací návrh je formulovaný jasne, rozhodneme o ňom hlasovaním. Hlasujú spoločne členovia oboch snemovní.

(Hlasování započato ve 13.13 hodin.)

Pýtam sa, kto je pre, nech zdvihne ruku! (SN 30, SL 36) Snemovňa národov tridsať, Snemovňa ľudu tridsaťšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 49, SL 48) Snemovňa národov štyridsaťdeväť, Snemovňa ľudu štyridsaťosem. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? Šutujem, ale nemôžem zistiť počet tých, ktorí sa zdržali, pretože zariadenie vypovedalo službu.

V každom prípade môžem konštatovať, že pozmeňovací návrh poslanca Borguľu nebol prijatý ani v jednej zo snemovní.

Žiadam réžiu, aby urýchlene vykonala nápravu.

Za malú chvíľu budeme hlasovať o návrhu uznesenia výborov pre plán a rozpočet ako celku, ako je obsiahnutý v tlači 849. V tejto chvíli prebieha meranie na zariadení. Prosím, zotrvajte na miestach, dúfam, že sčítacie zariadenie je už v poriadku. Hlasujeme teda o tlači 849, ktorá obsahuje návrh uznesenia výborov pre plán a rozpočet ku správe vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o plnení štátneho rozpočtu federácie a súhrnov štátnych rozpočtov za prvý polrok 1991, ako bol obsiahnutý v tlači 822. Znovu nechám hlasovať v oboch snemovniach naraz. Konštatujem, že obe snemovne sú schopné sa uznášať.

(Hlasovaní započato ve 13.15 hodin.)

Pýtam sa poslancov oboch snemovní, či s formulovaným návrhom, ako je obsiahnutý v tlači 849 súhlasia? Keď áno, nech zdvihnú ruku! (SN 92, SL 81) Snemovňa národov deväťdesiatdva, Snemovňa ľudu osemdesiatjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 2, SL 0) Snemovňa národov dva, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 7, SL 21) Snemovňa národov sedem, Snemovňa ľudu dvadsaťjeden. Ďakujem.

Konštatujem, že obe snemovne, súhlasne s uznesením, prijali návrh príslušného uznesenia (tlač 849).

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 197, SN č. 335, SL č. 315)

Pokračujem v plynulom jednaní. Na programe bude vládny návrh zákona o kárnej zodpovednosti sudcov.

Predsedom tejto časti schôdze, bude pán poslanec Jičínský. Odovzdávam mu vedenie schôdze.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, prosím o chvíli strpení, pan místopředseda Rychetský je na cestě, takže za chvíli začneme projednávat uvedený bod.

11

Na pořadu máme nyní vládní návrh zákona o kárné

odpovědnosti soudců (tisk 742) a návrh výborů ústavně právních na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 838).

Prosím místopředsedu Federální vlády pana Pavla Rychetského, aby návrh odůvodnil.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené paní a pánové poslanci, vláda České a Slovenské Federativní Republiky vám předkládá ke schválení návrh zákona o kárné odpovědnosti soudců, parlamentní tisk č. 742. Tato osnova je nezbytným doplňkem nedávno schváleného ústavního zákona č. 326/1991 Sb., kterým byla změněna a doplněna ustanovení Ústavy týkající se soudců a zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích. Oba tyto zákony předpokládají novou úpravu kárné odpovědnosti soudců a kárného řízení proti nim.

Základní cíl schválených zákonů i dnes projednávaného návrhu je jednak posílení záruk nezávislosti soudců, ale též posílení jejich odpovědnosti. Návrh dále reaguje na skutečnost, že již přijatými zákony národních rad republik o přestupcích byli soudci vyňati z působnosti správních orgánů projednávajících přestupky a že je proto nutno upravit projednávání přestupků soudců v kárném řízení.

Dovolte mi konstatovat, že předložený návrh zákona je dalším krokem při přeměně československého soudnictví v soudnictví plně nezávislé a schopné plnit úkoly, které mu v demokratickém právním státě přináležejí. Navrhovaná úprava vychází při úpravě kárného řízení z demokratických tradic Československa, přihlíží k úpravám některých jiných demokratických zemí, zejména zemí s kontinentálním právním systémem, a plně respektuje mezinárodní normy a doporučení v této oblasti. Jde zejména o Evropskou úmluvu o lidských právech a o základní principy nezávislosti soudnictví schválené rezolucí Valného shromáždění OSN č. 40/146 ze dne 13. 12. 1985. Nezávislý kárný soud bude také rozhodovat o zproštění soudce funkce ze zdravotních důvodů, jak to předpokládá zákon o soudech a soudcích. Obdobně byla tato otázka upravena již v době první republiky.

Návrh dále umožňuje očistu soudcovského sboru ve dvou směrech. Jde o realizaci již platných ustanovení § 67 a 68 zákona o soudech a soudcích, tak těch ustanovení návrhu tzv. lustračního zákona, které se vztahují na soudce. Dále umožňuje též rehabilitaci soudců, kteří byli též v minulosti nespravedlivě kárně postiženi.

Ze všech těchto důvodů vláda ČSFR navrhuje, aby Federální shromáždění schválilo předložený návrh zákona se změnami a doplňky, jak jsou uvedeny v návrhu ústavně právních výborů, se kterými se jménem předkladatele ztotožňuje.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi federální vlády. Sděluji poslancům, že návrh projednaly výbory ústavně právní a branné a bezpečnostní obou sněmoven. Předsedové sněmoven pověřili výbory ústavně právní, aby shrnuly výsledky projednávání v ostatních výborech, jakož i stanoviska orgánů, kterým byl zaslán návrh k vyjádření, a připravily písemné usnesení, tisk 838, a stanovisko, které přednesou sněmovní zpravodajové poslanci Milan Čič a Josef Mečl. Prosím jako prvního zpravodaje výborů Sněmovny lidu Milana Čiče, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte, aby som veľmi stručne ako spravodajca výborov uviedol nasledujúce: Predovšetkým by som chcel povedať, že vládny návrh zákona o disciplinárnej zodpovednosti sudcov nadväzuje na zákon č. 335 z roku 1991 Zb., teda zákon o súdoch a sudcoch, ktorý upravuje nové postavenie sudcov, poskytuje im právne garancie, práva a ukladá povinnosti, vyplývajúce zo sudcovských funkcií, založených na princípoch nezávislosti a nestrannosti.

Zákon, ktorý som citoval, však vyňal sudcu z správnych orgánov v prípadoch, keď sa dopustí priestupkov podľa zákona Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Samozrejme, že tu vznikali i otázky vo verejnosti, či tu neide o privilegované postavenie tejto kategórie sudcov, a vôbec sudcov, či tu neide o exempciu, či absolútnu beztrestnosť na tejto úrovni. Samozrejme, že ide len o iný systém prejednania týchto deliktov, ako i o disciplinárne priestupky, ktorých sa sudcovia dopustia pri výkone svojich funkcií. Sankcie sú však totožné s opatreniami alebo sankciami uvedenými v prestupkových zákonoch.

Ďalej mi dovoľte pripomenúť, že odlišný hmotnoprávny i procesnoprávny postup, ako aj konštituovanie špeciálneho orgánu, ktorý priestupky sudcov má prejednať, teda disciplinárny súd, je opodstatnený sudcovskou nezávislosťou a jej permanentným posilňovaním vo vzťahu k orgánom i k občanom. Návrh zákona o disciplinárnej zodpovednosti sudcov bol prejednaný v branných a bezpečnostných a ústavnoprávnych výboroch Federálneho zhromaždenia. Uvedené výbory mali k dispozícii pripomienky a návrhy na zmenu niektorých ustanovení ako z Českej národnej rady, tak zo Slovenskej národnej rady. Ich pripomienky boli využité v branných a bezpečnostných výboroch i v ústavnoprávnych výboroch. Zmeny, spresnenia a doplnky sa týkali viacerých ustanovení.

Dovoľte, aby som upozornil na najdôležitejšiu pripomienku, t.j. § 2 návrhu zákona. Navrhovaná dikcia samozrejme od samého začiatku bola považovaná za nedostatočnú, nepresnú, veľmi širokú, teda že táto definícia neposkytovala dostatočnú oporu k posudzovaniu deliktov sudcov. Preto odporúčam prijať návrh ako je uvedený v tlači č. 838. Dovoľte mi veľmi stručne k jednotlivým bodom:

V § 1 sa vypúšťa slovo "inak" z dôvodov, že by mohlo dôjsť k nesprávnej interpretácii, musí byť jasne povedané, že ide o definíciu, rešp. kvalitu priestupku tak, ako sú uvedené v zákonoch Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.

Preto odporúčame znenie, ktoré je uvedené pod bodom 1. Bod 2 nebudem komentovať. Myslíme si, že po prejednaní v ústavnoprávnych výboroch táto definícia dáva dostatok garancií, aby bol priestupok i takýmto spôsobom interpretovaný a keď tento návrh zákona o disciplinárnej zodpovednosti používa i pojem závažné kárne previnenie, je v odstavci 2, i definícia závažného disciplinárneho zákona. V § 3 odstavec 1. ide len o spresnenie znenia v návrhu zákona.Upozornil by som na bod č.6 § 3 odstavec 5, kde sa definuje presnejšie možnosť orgánov, aby sa vec prejednala, aby sa vytkli sudcovi určité nedostatky v práci a drobné poklesky bez toho, aby sa ukladala sankcia. Ešte upozorním na zásadnú otázku uvedenú v bode 10, kde sa navrhuje zmena - ústne jednanie pred disciplinárnym senátom je verejné. V návrhu bolo neverejné. Bolo pripomienkované to, aby sa zachovala verejnosť. To je z mojej strany všetko.

V návrhu uznesenia sa odporúča, ako máte uvedené, aby predložený návrh zákona bol schválený so zmenami uvedenými v tlači 838. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodajovi Sněmovny lidu. Nyní uděluji slovo zpravodajovi Sněmovny národů poslanci Mečlovi.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velice stručný. Doplním několika poznámkami kolegu Čiče.

Chtěl bych upozornit, že tento návrh zákona by měl nabýt účinnosti l. l2. l99l. Vzhledem k některým diskusím v ÚPV, upozorňuji, že tento zákon se nevztahuje na kárnou odpovědnost soudců ústavního soudu, kde se předpokládá samostatná zákonná úprava, zvláštní zákon, jak to předpokládá ústavní zákon o ústavním soudu.

Jako zpravodaj výborů SN, které tento návrh projednaly, doporučuji poslancům SN, aby předložený vládní návrh spolu s usnesením ÚPV s ohledem na to, že vláda se změnami souhlasí, schválila.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mečlovi. Zahajuji nyní rozpravu. Písemné přihlášky jsem nedostal. Prosím, kdo z poslanců se hlásí do diskuse, nechť tak učiní. Pokud se nikdo do rozpravy nepřihlásil, ptám se pana místopředsedy vlády, zda si přeje závěrečné slovo? (Nikoli.)

Přejí si závěrečné slovo zpravodajové? (Nikoli.)

Vyzvu tedy k hlasování. Žádám poslance, aby se dostavili do jednací síně, neboť při tomto hlasování platí zákaz majorizace.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, protože tu není potřebná většina poslanců, abychom mohli hlasování zahájit, sdělil bych vám několik organizačních zpráv.

Skupiny poslanců ve Sněmovně národů i ve Sněmovně lidu podaly, jak víte, návrh na vyslovení nedůvěry členům federální vlády, Jánu Langošovi, federálnímu ministru vnitra, Luboši Dobrovskému, federálnímu ministru obrany. Sděluji vám, že předsednictva obou sněmoven předala návrhy k projednání výborům ve smyslu § 51 odst. 3 Jednacího řádu. Schůze sněmoven projednají tuto záležitost po rozpravě přímo v usnesení během příštího týdne. Přesný termín schůze bude sdělen v souvislosti s upřesňováním programu naší společné schůze na příští týden.

Dále bych vám chtěl říci, že dnes, podle sdělení, snad do půl třetí, byste měli dostat návrh zákona o živnostenském podnikání (tisk 761), respektive zpravodajskou zprávu k němu. Je to důležité proto, že bychom tímto bodem zahájili úterní společnou schůzi.

Výbory ústavně právní dnes dokončily projednávání zákonů o neslučitelnosti některých funkcí, lustračního zákona i zákona o politických stranách. Vypracování zpravodajské zprávy ovšem nebude jednoduchou záležitostí. Čili předpokládám, že tyto tisky budete mít v pondělí k dispozici. Doporučuje se, abychom jako druhý bod po živnostenském zákonu projednávali návrh o politických stranách proto, že je z jistého hlediska jednodušší než projednání zákona lustračního, kde připomínek je mnoho a je třeba, abyste měli určitý čas na jejich prostudování.

Tolik, pokud jde o předběžný program s tím, že zároveň musí probíhat ještě také zvláštní schůze sněmoven, ale přesný termín bude sdělen v souvislosti se zahájením společné schůze sněmoven.

Dále bych měl ještě jedno sdělení, o které mě požádal vedoucí klubů poslanců KSČ. Jde o to, že vám byl rozdán do schránek v obálkách ministerstva školství ČR soubor materiálů, v nichž je také opis oběžníku informačního a propagačního oddělení ÚV KSČM Praha. Podle sdělení předsedy klubu jde v tomto případě o falzifikát a provokaci, a je podáno trestní oznámení. Je třeba, abyste tedy brali tuto informaci takto na vědomí.

Jinak bych chtěl říci, že nelze nějak cenzurovat materiály, které dostáváte do schránek. Myslím, že poslanci mají právo to, co je jim určeno, do schránek dostat s tím, že za obsah pochopitelně ani Kancelář ani funkcionáři Federálního shromáždění nemohou ručit. Sděluji to i v té souvislosti, že víte, že svého času byli funkcionáři FS obviňováni, že dali souhlas k tomu, abyste dostali v tzv. kontaminovaném materiálu materiály týkající se Iráku. Ale myslím, že věc byla vysvětlena. Připomínám jenom, že nikdo nepovažuje za možné nějak cenzurovat, co do schránek dostanete. Za obsah my nemůžeme být činěni odpovědnými.

Kolego Benčíku, sděluji, že rozprava byla ukončena.

Poslanec SL M. Benčík: Pán predsedajúci, keď dovolíte, k informácii, ktorú ste podávali o postupe jednania na budúci týždeň, môžem? (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano.) Vy ste hovorili, že začneme: Živnostenským zákonom. Existujú zrejme určité zákony špeciálne, všeobecnejšie, a ešte všeobecnejšie. Zákon živnostenský bude mať asi povahu špeciálnu. Úzko vychádza z Obchodného zákonníka a naopak Obchodný zákonník veľmi úzko vychádza zo všeobecného občianskeho zákonníka. Preto sa čudujem, že predkladáte postup opačný. Mal by byť asi všeobecne logický taký postup, že najskôr prejednať všeobecný zákon, Občiansky zákonník, na to nadväzuje Obchodný zákonník a lex specialis, by mal byť naposledy. Robíme to celkom opačne. Neviem prečo. Snáď nám všetkým ide o kvalitu. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nebudu k tomu otevírat rozpravu, jenom bych chtěl říci, že když bych vycházel z čistě procedurálního hlediska, kolega Benčík mohl tuto námitku uplatnit, když jsme schvalovali návrh programu. Nicméně nechci se omezit jen na toto procedurální odmítnutí jeho stanoviska. Věc byla posuzována. Dospěli jsme k závěru, že náš časový program na toto podzimní zasedání je tak bohatý a tak napjatý, že musíme využít všech možností k tomu, abychom předložené osnovy, pokud to je možné, projednali. Jsme si sice vědomi jisté obsahové vazby zákona o živnostenském podnikání na zákoník občanský a obchodní, ale přesto vazba není toho druhu, aby vylučovala projednání zákona o živnostenském podnikání předem. Tím považuji tuto námitku za vysvětlenou.

Chybí nám stále aspoň jeden poslanec ze slovenské části Sněmovny národů. Prosím kolegy, kteří se zdržují v předsálí, nechť zaujmou své místo. Zdržují průběh jednání - poslanec Soukup má faktickou poznámku.

Poslanec SL J. Soukup: Rád bych požádal, pane předsedající, zda mohu využít technické přestávky ke sdělení žádosti poslaneckého klubu Občanského hnutí tomuto Federálnímu shromáždění.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Myslím, že nebudou námitky, máte slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP