Společný zpravodaj SL J. Schneider: Za modifikovaný
pozměňovací návrh, který předložil
poslanec Fišera k bodu 2, kde Federální shromáždění
žádá vládu ČSFR o předložení
materiálů, které jsou označeny písmeny
a), b) a c), by se připojila další zvláštní
odrážka, která by zněla:
"Koncepci překonání překážek
podnikatelské aktivity všech typů hospodářských
subjektů."
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dávam hlasovať o takto znejúcom pozmeňovacom
návrhu pána poslanca Fišeru. Pýtam sa
poslancov oboch snemovní, či súhlasia s takouto
zmenou alebo nie?
(Hlasováni započato v 13.11 hodin.)
Kto súhlasí, nech hlasuje! (SN 35, SL 48) Snemovňa
národov tridsaťpäť, Snemovňa ľudu
štyridsaťosem. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 0, SL 12) Snemovňa národov nikto,
Snemovňa ľudu dvanásť. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 58, SŠ 35) Snemovňa
národov päťdesiatosem., Snemovňa ľudu
tridsaťpäť. Ďakujem.
Konštatujem, že pozmeňovací návrh
poslanca Fišeru nebol prijatý ani v jednej zo snemovní.
Prosím o ďalší pozmeňovací
návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Košnár:
Druhý a posledný pozmeňovací návrh
je návrh poslanca Borguľu, ktorý navrhuje,
hneď na začiatku uznesenia pod text "Federálne
zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky" zaradiť ako prvý bod text:
"Konštatuje, že vývoj štátneho
rozpočtu je znepokojivý, zvlášť
pre značnú dynamiku poklesu výnosov odvodov
dane zo zisku, čo svedčí o poklese výkonnosti
hospodárstva, ako i neplnenie dane z obratov, čo
svedčí o klesajúcej ponuke. Súčasne
zdôrazňuje potrebu pokryť niektoré dodatočné
výdaje hlavne v doprave, zdravotníctve a školstve."
Bod 1 berie na vedomie predloženú správu a
ostatné body by sa príslušným spôsobom
prečíslovali.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pozmeňovací návrh je formulovaný jasne,
rozhodneme o ňom hlasovaním. Hlasujú spoločne
členovia oboch snemovní.
(Hlasování započato ve 13.13 hodin.)
Pýtam sa, kto je pre, nech zdvihne ruku! (SN 30, SL 36)
Snemovňa národov tridsať, Snemovňa ľudu
tridsaťšesť. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 49, SL 48) Snemovňa národov štyridsaťdeväť,
Snemovňa ľudu štyridsaťosem. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? Šutujem, ale nemôžem
zistiť počet tých, ktorí sa zdržali,
pretože zariadenie vypovedalo službu.
V každom prípade môžem konštatovať,
že pozmeňovací návrh poslanca Borguľu
nebol prijatý ani v jednej zo snemovní.
Žiadam réžiu, aby urýchlene vykonala nápravu.
Za malú chvíľu budeme hlasovať o návrhu
uznesenia výborov pre plán a rozpočet ako
celku, ako je obsiahnutý v tlači 849. V tejto chvíli
prebieha meranie na zariadení. Prosím, zotrvajte
na miestach, dúfam, že sčítacie zariadenie
je už v poriadku. Hlasujeme teda o tlači 849, ktorá
obsahuje návrh uznesenia výborov pre plán
a rozpočet ku správe vlády Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky o plnení štátneho
rozpočtu federácie a súhrnov štátnych
rozpočtov za prvý polrok 1991, ako bol obsiahnutý
v tlači 822. Znovu nechám hlasovať v oboch
snemovniach naraz. Konštatujem, že obe snemovne sú
schopné sa uznášať.
(Hlasovaní započato ve 13.15 hodin.)
Pýtam sa poslancov oboch snemovní, či s formulovaným
návrhom, ako je obsiahnutý v tlači 849 súhlasia?
Keď áno, nech zdvihnú ruku! (SN 92, SL 81)
Snemovňa národov deväťdesiatdva, Snemovňa
ľudu osemdesiatjeden. Ďakujem.
Kto je proti? (SN 2, SL 0) Snemovňa národov dva,
Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 7, SL 21) Snemovňa národov
sedem, Snemovňa ľudu dvadsaťjeden. Ďakujem.
Konštatujem, že obe snemovne, súhlasne s uznesením,
prijali návrh príslušného uznesenia
(tlač 849).
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 197, SN
č. 335, SL č. 315)
Pokračujem v plynulom jednaní. Na programe bude
vládny návrh zákona o kárnej zodpovednosti
sudcov.
Predsedom tejto časti schôdze, bude pán poslanec
Jičínský. Odovzdávam mu vedenie schôdze.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, prosím o chvíli strpení,
pan místopředseda Rychetský je na cestě,
takže za chvíli začneme projednávat
uvedený bod.
odpovědnosti soudců (tisk 742) a návrh výborů
ústavně právních na usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
838).
Prosím místopředsedu Federální
vlády pana Pavla Rychetského, aby návrh odůvodnil.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní a pánové poslanci,
vláda České a Slovenské Federativní
Republiky vám předkládá ke schválení
návrh zákona o kárné odpovědnosti
soudců, parlamentní tisk č. 742. Tato osnova
je nezbytným doplňkem nedávno schváleného
ústavního zákona č. 326/1991 Sb.,
kterým byla změněna a doplněna ustanovení
Ústavy týkající se soudců a
zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích.
Oba tyto zákony předpokládají novou
úpravu kárné odpovědnosti soudců
a kárného řízení proti nim.
Základní cíl schválených zákonů
i dnes projednávaného návrhu je jednak posílení
záruk nezávislosti soudců, ale též
posílení jejich odpovědnosti. Návrh
dále reaguje na skutečnost, že již přijatými
zákony národních rad republik o přestupcích
byli soudci vyňati z působnosti správních
orgánů projednávajících přestupky
a že je proto nutno upravit projednávání
přestupků soudců v kárném řízení.
Dovolte mi konstatovat, že předložený
návrh zákona je dalším krokem při
přeměně československého soudnictví
v soudnictví plně nezávislé a schopné
plnit úkoly, které mu v demokratickém právním
státě přináležejí. Navrhovaná
úprava vychází při úpravě
kárného řízení z demokratických
tradic Československa, přihlíží
k úpravám některých jiných
demokratických zemí, zejména zemí
s kontinentálním právním systémem,
a plně respektuje mezinárodní normy a doporučení
v této oblasti. Jde zejména o Evropskou úmluvu
o lidských právech a o základní principy
nezávislosti soudnictví schválené
rezolucí Valného shromáždění
OSN č. 40/146 ze dne 13. 12. 1985. Nezávislý
kárný soud bude také rozhodovat o zproštění
soudce funkce ze zdravotních důvodů, jak
to předpokládá zákon o soudech a soudcích.
Obdobně byla tato otázka upravena již v době
první republiky.
Návrh dále umožňuje očistu soudcovského
sboru ve dvou směrech. Jde o realizaci již platných
ustanovení § 67 a 68 zákona o soudech a soudcích,
tak těch ustanovení návrhu tzv. lustračního
zákona, které se vztahují na soudce. Dále
umožňuje též rehabilitaci soudců,
kteří byli též v minulosti nespravedlivě
kárně postiženi.
Ze všech těchto důvodů vláda
ČSFR navrhuje, aby Federální shromáždění
schválilo předložený návrh zákona
se změnami a doplňky, jak jsou uvedeny v návrhu
ústavně právních výborů,
se kterými se jménem předkladatele ztotožňuje.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
federální vlády. Sděluji poslancům,
že návrh projednaly výbory ústavně
právní a branné a bezpečnostní
obou sněmoven. Předsedové sněmoven
pověřili výbory ústavně právní,
aby shrnuly výsledky projednávání
v ostatních výborech, jakož i stanoviska orgánů,
kterým byl zaslán návrh k vyjádření,
a připravily písemné usnesení, tisk
838, a stanovisko, které přednesou sněmovní
zpravodajové poslanci Milan Čič a Josef Mečl.
Prosím jako prvního zpravodaje výborů
Sněmovny lidu Milana Čiče, aby přednesl
zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL M. Čič:
Vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne a kolegovia, dovoľte, aby som veľmi stručne
ako spravodajca výborov uviedol nasledujúce: Predovšetkým
by som chcel povedať, že vládny návrh
zákona o disciplinárnej zodpovednosti sudcov nadväzuje
na zákon č. 335 z roku 1991 Zb., teda zákon
o súdoch a sudcoch, ktorý upravuje nové postavenie
sudcov, poskytuje im právne garancie, práva a ukladá
povinnosti, vyplývajúce zo sudcovských funkcií,
založených na princípoch nezávislosti
a nestrannosti.
Zákon, ktorý som citoval, však vyňal
sudcu z správnych orgánov v prípadoch, keď
sa dopustí priestupkov podľa zákona Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady. Samozrejme,
že tu vznikali i otázky vo verejnosti, či tu
neide o privilegované postavenie tejto kategórie
sudcov, a vôbec sudcov, či tu neide o exempciu, či
absolútnu beztrestnosť na tejto úrovni. Samozrejme,
že ide len o iný systém prejednania týchto
deliktov, ako i o disciplinárne priestupky, ktorých
sa sudcovia dopustia pri výkone svojich funkcií.
Sankcie sú však totožné s opatreniami
alebo sankciami uvedenými v prestupkových zákonoch.
Ďalej mi dovoľte pripomenúť, že odlišný
hmotnoprávny i procesnoprávny postup, ako aj konštituovanie
špeciálneho orgánu, ktorý priestupky
sudcov má prejednať, teda disciplinárny súd,
je opodstatnený sudcovskou nezávislosťou a
jej permanentným posilňovaním vo vzťahu
k orgánom i k občanom. Návrh zákona
o disciplinárnej zodpovednosti sudcov bol prejednaný
v branných a bezpečnostných a ústavnoprávnych
výboroch Federálneho zhromaždenia. Uvedené
výbory mali k dispozícii pripomienky a návrhy
na zmenu niektorých ustanovení ako z Českej
národnej rady, tak zo Slovenskej národnej rady.
Ich pripomienky boli využité v branných a bezpečnostných
výboroch i v ústavnoprávnych výboroch.
Zmeny, spresnenia a doplnky sa týkali viacerých
ustanovení.
Dovoľte, aby som upozornil na najdôležitejšiu
pripomienku, t.j. § 2 návrhu zákona. Navrhovaná
dikcia samozrejme od samého začiatku bola považovaná
za nedostatočnú, nepresnú, veľmi širokú,
teda že táto definícia neposkytovala dostatočnú
oporu k posudzovaniu deliktov sudcov. Preto odporúčam
prijať návrh ako je uvedený v tlači
č. 838. Dovoľte mi veľmi stručne k jednotlivým
bodom:
V § 1 sa vypúšťa slovo "inak"
z dôvodov, že by mohlo dôjsť k nesprávnej
interpretácii, musí byť jasne povedané,
že ide o definíciu, rešp. kvalitu priestupku
tak, ako sú uvedené v zákonoch Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady.
Preto odporúčame znenie, ktoré je uvedené
pod bodom 1. Bod 2 nebudem komentovať. Myslíme si,
že po prejednaní v ústavnoprávnych výboroch
táto definícia dáva dostatok garancií,
aby bol priestupok i takýmto spôsobom interpretovaný
a keď tento návrh zákona o disciplinárnej
zodpovednosti používa i pojem závažné
kárne previnenie, je v odstavci 2, i definícia závažného
disciplinárneho zákona. V § 3 odstavec 1. ide
len o spresnenie znenia v návrhu zákona.Upozornil
by som na bod č.6 § 3 odstavec 5, kde sa definuje
presnejšie možnosť orgánov, aby sa vec prejednala,
aby sa vytkli sudcovi určité nedostatky v práci
a drobné poklesky bez toho, aby sa ukladala sankcia. Ešte
upozorním na zásadnú otázku uvedenú
v bode 10, kde sa navrhuje zmena - ústne jednanie pred
disciplinárnym senátom je verejné. V návrhu
bolo neverejné. Bolo pripomienkované to, aby sa
zachovala verejnosť. To je z mojej strany všetko.
V návrhu uznesenia sa odporúča, ako máte
uvedené, aby predložený návrh zákona
bol schválený so zmenami uvedenými v tlači
838. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodajovi
Sněmovny lidu. Nyní uděluji slovo zpravodajovi
Sněmovny národů poslanci Mečlovi.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl:
Pane předsedající, dámy a pánové,
budu velice stručný. Doplním několika
poznámkami kolegu Čiče.
Chtěl bych upozornit, že tento návrh zákona
by měl nabýt účinnosti l. l2. l99l.
Vzhledem k některým diskusím v ÚPV,
upozorňuji, že tento zákon se nevztahuje na
kárnou odpovědnost soudců ústavního
soudu, kde se předpokládá samostatná
zákonná úprava, zvláštní
zákon, jak to předpokládá ústavní
zákon o ústavním soudu.
Jako zpravodaj výborů SN, které tento návrh
projednaly, doporučuji poslancům SN, aby předložený
vládní návrh spolu s usnesením ÚPV
s ohledem na to, že vláda se změnami souhlasí,
schválila.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mečlovi.
Zahajuji nyní rozpravu. Písemné přihlášky
jsem nedostal. Prosím, kdo z poslanců se hlásí
do diskuse, nechť tak učiní. Pokud se nikdo
do rozpravy nepřihlásil, ptám se pana místopředsedy
vlády, zda si přeje závěrečné
slovo? (Nikoli.)
Přejí si závěrečné slovo
zpravodajové? (Nikoli.)
Vyzvu tedy k hlasování. Žádám
poslance, aby se dostavili do jednací síně,
neboť při tomto hlasování platí
zákaz majorizace.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, protože tu není potřebná většina
poslanců, abychom mohli hlasování zahájit,
sdělil bych vám několik organizačních
zpráv.
Skupiny poslanců ve Sněmovně národů
i ve Sněmovně lidu podaly, jak víte, návrh
na vyslovení nedůvěry členům
federální vlády, Jánu Langošovi,
federálnímu ministru vnitra, Luboši Dobrovskému,
federálnímu ministru obrany. Sděluji vám,
že předsednictva obou sněmoven předala
návrhy k projednání výborům
ve smyslu § 51 odst. 3 Jednacího řádu.
Schůze sněmoven projednají tuto záležitost
po rozpravě přímo v usnesení během
příštího týdne. Přesný
termín schůze bude sdělen v souvislosti s
upřesňováním programu naší
společné schůze na příští
týden.
Dále bych vám chtěl říci, že
dnes, podle sdělení, snad do půl třetí,
byste měli dostat návrh zákona o živnostenském
podnikání (tisk 761), respektive zpravodajskou zprávu
k němu. Je to důležité proto, že
bychom tímto bodem zahájili úterní
společnou schůzi.
Výbory ústavně právní dnes
dokončily projednávání zákonů
o neslučitelnosti některých funkcí,
lustračního zákona i zákona o politických
stranách. Vypracování zpravodajské
zprávy ovšem nebude jednoduchou záležitostí.
Čili předpokládám, že tyto tisky
budete mít v pondělí k dispozici. Doporučuje
se, abychom jako druhý bod po živnostenském
zákonu projednávali návrh o politických
stranách proto, že je z jistého hlediska jednodušší
než projednání zákona lustračního,
kde připomínek je mnoho a je třeba, abyste
měli určitý čas na jejich prostudování.
Tolik, pokud jde o předběžný program
s tím, že zároveň musí probíhat
ještě také zvláštní schůze
sněmoven, ale přesný termín bude sdělen
v souvislosti se zahájením společné
schůze sněmoven.
Dále bych měl ještě jedno sdělení,
o které mě požádal vedoucí klubů
poslanců KSČ. Jde o to, že vám byl rozdán
do schránek v obálkách ministerstva školství
ČR soubor materiálů, v nichž je také
opis oběžníku informačního a
propagačního oddělení ÚV KSČM
Praha. Podle sdělení předsedy klubu jde v
tomto případě o falzifikát a provokaci,
a je podáno trestní oznámení. Je třeba,
abyste tedy brali tuto informaci takto na vědomí.
Jinak bych chtěl říci, že nelze nějak
cenzurovat materiály, které dostáváte
do schránek. Myslím, že poslanci mají
právo to, co je jim určeno, do schránek dostat
s tím, že za obsah pochopitelně ani Kancelář
ani funkcionáři Federálního shromáždění
nemohou ručit. Sděluji to i v té souvislosti,
že víte, že svého času byli funkcionáři
FS obviňováni, že dali souhlas k tomu, abyste
dostali v tzv. kontaminovaném materiálu materiály
týkající se Iráku. Ale myslím,
že věc byla vysvětlena. Připomínám
jenom, že nikdo nepovažuje za možné nějak
cenzurovat, co do schránek dostanete. Za obsah my nemůžeme
být činěni odpovědnými.
Kolego Benčíku, sděluji, že rozprava
byla ukončena.
Poslanec SL M. Benčík: Pán predsedajúci,
keď dovolíte, k informácii, ktorú ste
podávali o postupe jednania na budúci týždeň,
môžem? (Předsedající první
místopředseda FS Z. Jičínský:
Ano.) Vy ste hovorili, že začneme: Živnostenským
zákonom. Existujú zrejme určité zákony
špeciálne, všeobecnejšie, a ešte všeobecnejšie.
Zákon živnostenský bude mať asi povahu
špeciálnu. Úzko vychádza z Obchodného
zákonníka a naopak Obchodný zákonník
veľmi úzko vychádza zo všeobecného
občianskeho zákonníka. Preto sa čudujem,
že predkladáte postup opačný. Mal by
byť asi všeobecne logický taký postup,
že najskôr prejednať všeobecný zákon,
Občiansky zákonník, na to nadväzuje
Obchodný zákonník a lex specialis, by mal
byť naposledy. Robíme to celkom opačne. Neviem
prečo. Snáď nám všetkým
ide o kvalitu. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nebudu k tomu otevírat
rozpravu, jenom bych chtěl říci, že
když bych vycházel z čistě procedurálního
hlediska, kolega Benčík mohl tuto námitku
uplatnit, když jsme schvalovali návrh programu. Nicméně
nechci se omezit jen na toto procedurální odmítnutí
jeho stanoviska. Věc byla posuzována. Dospěli
jsme k závěru, že náš časový
program na toto podzimní zasedání je tak
bohatý a tak napjatý, že musíme využít
všech možností k tomu, abychom předložené
osnovy, pokud to je možné, projednali. Jsme si sice
vědomi jisté obsahové vazby zákona
o živnostenském podnikání na zákoník
občanský a obchodní, ale přesto vazba
není toho druhu, aby vylučovala projednání
zákona o živnostenském podnikání
předem. Tím považuji tuto námitku za
vysvětlenou.
Chybí nám stále aspoň jeden poslanec
ze slovenské části Sněmovny národů.
Prosím kolegy, kteří se zdržují
v předsálí, nechť zaujmou své
místo. Zdržují průběh jednání
- poslanec Soukup má faktickou poznámku.
Poslanec SL J. Soukup: Rád bych požádal, pane
předsedající, zda mohu využít
technické přestávky ke sdělení
žádosti poslaneckého klubu Občanského
hnutí tomuto Federálnímu shromáždění.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: