Pátek 27. září 1991

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, dávám za pravdu panu kolegovi Fišerovi, že náš čas je drahý, a proto jen několik poznámek k projevu předřečníků.

Především k odvodům. Odvody jsou reálné, ale z hlediska podniků platí, že zisk nemusí být realizován.

Pokud jde o přebytky, federální ministerstvo a vláda otázku přebytku nikdy nepřeceňovaly a vždy volaly po ostražitosti.

Pokud jde o pokles poptávky, je naprosto zákonité, že se změnou cen, s jejich skutečným uplatněním vzhledem k nákladům, a to bez dotací, dojde ke změně poptávky a bylo by zarážející, kdyby tomu tak nebylo.

Dnes, kdy mluvíme o kontrole rozpočtu, bychom si měli říci, zda vláda takříkajíc dispozice parlamentu plní. Ze zprávy vyplývá, že ano.

Na adresu kritiků hospodářské politiky bych chtěl říci, že dosud z jejich strany nebyl předložen seriózní projekt. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Ročkovi. Teraz vystúpi poslanec Zahrádka. Udeľujem mu slovo.

Poslanec SL P. Zahrádka: Pane předsedající, dámy a pánové, moje vystoupení je spíše faktickou poznámkou. Chtěl bych se zeptat, proč tento velmi závažný materiál byl přikázán pouze jedinému výboru, a to výboru pro plán a rozpočet. My jej zde dnes vlastně projednáváme poprvé, a to všichni kromě členů výborů pro plán a rozpočet. Můžeme zaujmout odpovědné stanovisko? Domnívám se, že nikoliv. Přinejmenším hospodářské výbory tento materiál měly projednat. Nestalo se tak, a proto doporučuji, aby byl akceptován návrh kolegy Schneidera. Berte to jako můj procedurální návrh, abychom odložili přijetí jakéhokoliv usnesení až po projednání alespoň v hospodářských výborech, pokud ne v dalších. Domnívám se, že by to bylo seriózní a solidní jednání.

Je mi znám notoricky "přátelský" vztah předsedy výboru pro plán a rozpočet Zemana k ministrovi Klausovi, a z toho důvodu si myslím, že je to nutné. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím pána poslanca Tichého.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Pokusím se být zdvořilý svou stručností. Nebude to tedy trvat dlouho, ale než pohovořím o několika okolnostech, vážících se k našemu projednávanému tématu ať už obsažených nebo neobsažených ve zprávě vlády o rozpočtovém hospodaření za toto pololetí, zastavím se přece jenom jednou poznámkou u samotné kontrolní zprávy našich výborů pro plán a rozpočet. Tato zpráva se totiž vyhnula charakteristice hlavních negativních prvků ve vývoji našich státních rozpočtů a zřejmě s ohledem na potřebnou vyváženost v podáních, vynechává i charakteristiku prvků kladných. Vadím mi zejména to, že v obou případech jde o prvky, které jsou z hlediska rozpočtu nejvýznamější a které mají vazbu na hospodářské procesy. Mám ny myslí zejména hospodářskou situaci podniků. Chybí tam i vyjádření i k tomu, jak vláda plnila doporučení Federálního shromáždění přijatá k usnesení ke kontrole rozpočtu za I. pololetí, ale to snad je pouze nedostatek formální. Dovoluji si poznamenat, že takový přístup je medvědí službou jak vládě samotné tak bohužel jde i o nenaplnění smyslu kontrolní úlohy demokratického parlamentu. Jak plusy tak i mínusy zasluhují být vyjádřeny, nemá-li dojít ke stagnaci našeho konání. Chci proto říci, že samotná zpráva vlády je mnohem kritičtější k otázkám charakteristiky našeho rozpočtového vývoje a vzdávám jí za to tento relativní dík. Uklidňuje to zcela jistě více než masmediální samochvála nebo kontrolní mlčení. Na druhé straně je nutno konstatovat, že nebyl ve zprávě vlády dořešen požadavek rozpočtových pravidel, že federální vlády má zajistit srovnatelnost všech tří státních rozpočtů. Byla zde sice o tom zmíňka, ale věc vyžaduje skutečné řešení. Sečitatelnost příjmových i výdajových položek jak ve struktuře tak potom i v celku za státní rozpočty je tudíž stále dosti podstatně omezena.

Dále by bylo zajímavé i vysvětlení otázky vývoje rozpočtového přebytku. Dovolte mi, abych - aniž budu unavovat - přečetl několik čísel z vývoje tohoto přebytku, kde jsou tyto hodnoty uváděny k zajímavým datům. Např. k 28. 5. 1991 byl rozpočet České republiky přebytkový o 5 mld. 200 mil., rozpočet Slovenské republiky o 1 mld. a 72 mil. a přebytek v ČSFR (ten už známe) ten byl přes 17 mld. Kčs. Ale již 31. 7., čili o měsíc později, byl rozpočet České republiky ztrátový zhruba 3,5 mld. a schodek v rozpočtu Slovenské republiky činil 1,5 mld. Celkový přebytek poklesl za všechny rozpočty na 13 mld. Snad ještě jenom poslední čísla, která zde máme a sice z 23. 9. 1991 - rozpočet České republiky má schodek 4,5 mld., Slovenské republiky necelé 3 mld. a přebytek vcelku poklesl na žádaných 8 mld. korun. Bylo zde již řečeno něco o tom, že čísla za první kvartál byla příliš dynamická a nedalo se z nich usuzovat na výrazné procesy a nějak se pokoušet je chápat. Platí to s malou výhradou samozřejmě i o druhém pololetí. Nicméně mám za to, že je zde řada věcí, které jsou bezprostředně s vývojem rozpočtu spojeny, mám ny mysli řadu věcí z hospodářské a finanční sféry, které vyžadují naléhavá opatření. Vláda to sice naznačuje ve své zprávě a škoda, že nebylo o konkrétních opatřeních pohovořeno. Doufám, že snad něco uslyšíme v odpovědi zástupců vlády.

Dále tam chybí - to už zde bylo komentováno - reakce na výsledky rozpočtového hospodaření za rok 1990 a na závěry Federálního shromáždění k této věci. Problém rozsáhlé platební neschopnosti je natolik velký, že na něj asi tento rozpočet nemůže stačit a je proto pouze posunován nepatrnými krůčky k nějakému cíli. Neúplně řešenými otázkami zůstávají také, a to hlavně, otázky vlivu poklesu výroby na plnění odvodů ze zisku do rozpočtu. Nesporně významnou zajímavou okolností je i vývoj položkové struktury daně z obratu nepřímý (daní resp. cel i z jiných příjmů). Viz např. jak se tam mohl projevit náš milý Favorit a jak se mohly projevit i masivní dovozy ojetých automobilů.

Finanční a rozpočtový pořádek je bohužel vážně narušován v rozsáhlé síti všech drobnějších privatizovaných podniků a v rozsáhlé síti drobných prodejců, abych se dotkl jen některých nejvážnějších věcí, které neohrožují jenom statistiku - o té tady již byla řeč. Jde o tom, aby pod vznosnou klenbou naší finanční politiky, které určité úspěchy nelze popřít, nezůstávaly nezohledněny reálné hospodářské a finanční procesy, které podemílají její základy.

Jak jsem však už uvedl výše, důvěra vzbuzená touto zprávou vlády - byť je neúplná a byť vynechává podstatné okolnosti - tak přece vzbuzuje jistou naději, že sebekritičnost vlády v dalším postupu (a zejména v popsaných okolnostech) bude vyúsťovat v důslednější a razantnější stanoviska a opatření a učiní přehlednějším to, co přehledným být musí.

Vzpomenu v této souvislosti jedno své malé vystoupení při projednávání návrhu federálního rozpočtu. Tehdy jsem požadoval, aby si vláda vzala za úkol rozlišit stanoviska, kdo na koho doplácí a kdo, populárně řečeno, nikoliv. Nyní se k tomu tématu vracíme. Nechci to považovat za svoji zásluhu, ale myslím, že kdybychom se tomu reálně věnovali tehdy a kdyby to nebylo odsunuto na vedlejší kolej, věděly by naše národy nyní mnohem lépe, na čem jsou a nemusely by být odkázány jenom na útržkové informace, které jsou značně nekvalitní.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Tichý. Teraz prišiel na rad pán poslanec Borguľa. Po ňom sú prihlásení písomnou formou poslanci Kudláček, Šilhán, Richter.

Poslanec SL M. Borguľa: Vážené dámy a vážení páni, predovšetkým by som začal tým, ako som začal minule, že rozpočet je vážna vec, a váženejšia na to, aby tu sedel pán minister Klaus a pani ministerka Kořínková.

Domnievam sa, že v každom demokratickom parlamente je zvykom, že všetci správcovia kapitol, teda všetci členovia vlády pri kontrole rozpočtu sedia na svojich miestach a pozorne počúvajú, čo k tak vážnej veci, ako sú financie, im ich parlament povie. V našom parlamente to zatiaľ nenašlo svoje miesto. Považujem to ale za veľmi vážnu chybu a potom sa nečudujem, že i účasť v tejto miestnosti je taká, aká je.Verím, že pri nasledujúcej komtrole rozpočtu to tak nebude. Bude to trocha inak. Najmä ma mrzí, že odišiel pán minister hospodárstva Dlouhý. Kto je zodpovedný za príjmovú časť rozpočtu? Predovšetkým minister hospodárstva. Objavil sa tu, a odišiel.

Dámy a páni,myslím si, že pomerne veľmi mi pomohol svojim úvodným vystúpením pán minister Klaus, keď citoval z tohto materiálu, ktorý nám predložilo, keď sme schvaľovali rozpočet, ministerstvo financií. Vláda, ale je tam podpísané ministerstvo financií v roku 1990. Pán minister Klaus citoval však len zozadu, z poslednej časti, citoval len úspechy, ktorých sa dosiahlo. Ja by som si dovolil porovnať, čo v tomto materiáli nám vláda sľubovala a aká je dnes skutočnosť.

Totiž, keď sme schvaľovali rozpočet, tak predsa rozpočet vôbec nie je jednostranná záležitosť. Rozpočet sme schvaľovali s tým, že nebude ako bianco šek, ale zároveň ako východisko, ako podklad pre akúsi reálnu hospodársku politiku a tá reálna hospodárska politika je v tomto materiáli. My sme ho vzali na začiatku, ešte v decembri, na vedomie. Pozrime sa, aká je skutočnosť dnes.

Strana 14: V roku 1990 vláda sľubuje v tomto materiáli ekonomický rast - nazýva to ekonomický rast, to je paradox - pokles výroby o cca 5 %, citujem, ako je to písané. Dnešná skutočnosť je mínus 12 % a do konca roku sa očakáva minimálne 16 %. V priemysle je už teraz pokles 18 %, v stavebníctve okolo 25 %.

Strana 16 materiálu: zamestnanosť. Pri nezmenenej produktivite práce sa predpokladá v roku 1991 uvoľnenie 300 tisíc pracovníkov z výrobného procesu podľa vlády. Tu sa potom hovorí, že keď bude produktivita stúpať, môže to byť viac. Teda asi logicky by bol opačný záver, keď produktivita klesá, tak nezamestnaných by malo byť menej ako 300 tisíc sľúbených vládou. Dnešný stav ku koncu minulého mesiaca je 406 tisíc, a do konca roku vládne pramene predpokladajú minimálne 600 000. Aby som bol presný, vláda v tomto materiáli dnes hovorí o tom, že je predpoklad, že 80 000 sa uvoľní z nevýrobnej sféry.

Strana 18 materiálu: Vládou sľúbená inflácia je 30 %, pričom sú tam dané niektoré podmienky, za ktorých bude možné dodržať 30 %. Študoval som to, všetky podmienky sú dnes dokonca lepšie a inflácia je 60 %.

Jediný parametr, ktorý je pozitívny, je deficit platobnej bilancie, ktorý sa predpokladá v tomto vládnom materiáli 2 miliardy Kčs. Pripomínam však, že vláda uvažovala o podstatne vyššej cene ropy a signalizovala, že každý dolár zvýšenia ceny za barel bude znamenať zvýšenie deficitu o 100 miliónov dolárov. Predpokladám, že to, čo vláda predpokladala pri plusovom pohybe, platí i pri mínusovom pohybe. Dnes je cena nižšia a teda i deficit by mal byť nižší.

Pokladá sa za úspech to, že sa zadĺženosť zvýšil za prvý polrok len o 300 miliónov dolárov. Ja to však vôbec nepovažujem za úspech, ale za svedectvo o tom, v akej hlbokej letargii sú naše výrobné organizácie, zvlášť v priemysle. Veď za normálnych podmienok, pri známej zaostalosti našich technológií a pri voľnom prístupe k devízam, by podniky logicky mali bojovať o to, kto skôr zo zahraničia dovezie niečo pre zlepšenie výroby. Zisťujeme, že peniaze sú, prístup k devízam je, a nikto sa o perspektívne programy neuchádza.

Chcel by som povedať, že náš export neustále klesá a to nielen na trhy RVHP. Dlhová služba, ktorú znovu v tomto materiáli - ja sa na neho odvolávam, vláda označuje 20 % ako kritickú, podľa našich zistení je to už 21 %, a keď budem prijímať ešte ďalšie úvery, nebude táto dlhová služba stúpať.

V posledných dňoch som navštívil niekoľko veľkých podnikov, mimo iné Tatru nad Bebravou a ZDA Partizánske. To e druhý najväčší podnik na Slovensku. Mal som možnosť sa presvedčiť, že hospodárska politika, predovšetkým reštrikčná politika, doviedla tieto podniky na pokraj zastavenia výroby. Napríklad Tatra má dnes cca 300 až 400 miliónov Kčs ešte zisk, ale vzhľadom k tomu že nemá zabezpečený odbyt, predpokladajú, že na posledné dva mesiace pošlú celú fabriku domov. Síce im vzhľadom k tomu, že peňazí majú, zaplatia 80 % miezd, ale čo z toho, keď tak veľká výrobná kapacita bude stáť? Táto republika z toho nič nebude mať.

Aké z toho osobne vyvodzujem závery? Za prvé vôbec nedôverujem vládnym prognózam, že sa udrží prebytok 8 miliárd Kčs. Veď vývoj je taký, že v máji sme mali prebytok 25 miliárd Kčs, ako ste počuli. Kolega Tichý to spomenul. K 30. 8. už len 10,7 miliárd Kčs.

Každý mesiac klesá o 5 miliárd Kčs. Nie je treba veľkého matematika, nerád by som to nejak prognózoval, ako to niekto urobil pri štvrťroku, ale môžete si vypočítať, ako to môže skončiť. Ukazuje sa, že my, ktorí sme kritizovali a nie s veľkým úspechom sme tu obstáli, pretože niektorí neveľa tlieskali, keď sme prehnaný optimizmus, ktorý korunoval výrok o geniálnej trefe na začiatku po prvom štvrťroku, že sme asi mali pravdu. 0 analytickej úrovni niektorých renomovaných vládnych počtárov - a nie ekonómov - svedčí to, že niektorí sa dali aj cez televíznu obrazovku počuť a ohlasovali dokonca o prvom štvrťroku možný prebytok ku koncu roku 60 miliard Kčs.

Po druhé: je potrebné povedať ešte raz, že rozpočet sme neschválili bianco, ale ako východisko k istým hospodárskym výsledkom. Tieto sa neplnia. Pýtam sa preto, či by nebolo na čase, urobiť korekcie, priznať omyly. Neide mi o to, aby sme si priznali len omyly, ale je potrebné priznanie omylov a korekciami vytvoriť skutočne reálne predpoklady k tomu, že ekonomika v ďalšom období naberie dych, pretože darmo budeme škrtať výdaje, pokiaľ sa nebude produkovať efektívne, nebudú príjmy, tak sa v ekonomike ďalej nepohneme.

Obdobne očakávam v nasledujúcich mesiacoch, a to zvlášť v novembri a decembri, podstatné zníženie odvodov zo zisku, pretože podniky prestanú vyrábať, ako napríklad Tatrovka Bánovce, a tiež dane z obratu. Nebuďme optimisti, keď nám august niečo ukázal, pretože to každý cestuje.

Pokiaľ ide o výdaje, chcel by som povedať, že školstvo a zdravotníctvo signalizuje, že majú nepokrytých 25 miliárd Kčs na výdajovej strane. Mám informácie, že viac nemocníc má prostriedky do konca októbra. Vezmite v úvahu prax, ktorá pretrváva, že keď niekto žiada 200 Kčs, je treba mu dať 100 Kčs, pretože s tým počíta. To znamená, že v rezorte školstva a zdravotníctva je nepokrytých asi 12 miliárd Kčs. Okrem toho rezort dopravy má požiadavky vo výške 3 až 4 miliardy Kčs a mimochodom aj tu je potrebné hľadať korene napätia v rezorte, ktorého sme svedkami v súčasnosti. Pre tieto pochybnosti, čo vlastne prijal alebo vzalna vedomie tento parlament, odporúčam pánom spravodajcom, aby uznesenie bolo doplnené nasledovne:

"Federálne zhromaždenie so znepokojením posúdilo vývoj štátneho rozpočtu, zvlášť z pohľadu značnej dynamiky odvodov zo zisku, čo svedčí o poklese výkonnosti hospodárstva, ako aj z pohľadu neplnenia dane z obratu. Zároveň konštatovalo potrebu pokrytia niektorých dodatočných výdajov v oblasti dopravy, zdravotníctva a školstva."

Na záver: Múdry je ten, kto chyby prizná a z nich sa tiež poučí. Zdá sa však, že tieto slová ľudovej múdrosti niektorí šéfovia našej ekonomiky nechcú vziať na vedomie a preto nečudo, že si potom musia sťažovať tak, ako pán minister Klaus na strane 7 polemiky s pánom Komárkom." ako soľ potrebujeme posilniť obmedzený počet vládnych ekonómov."

Pri voľnom výklade tejto myšlienky pán Klaus vlastne povedal: "My vládny ekonómovia sme v tomto boji sami." A odtiaľ je už krok k onému historickému výroku. "Ako kôl v plote." Svedčí o tom i dnešná diskusia. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To bol poslanec Borguľa, pozývam poslanca Kudláčka, aby sa zapojil do rozpravy. Pripraví sa poslanec Šilhan, po ňom vystúpi poslanec Richter a poslanec Gandalovič.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, vážení poslanci a poslankyně, vážení hosté, omezím se jen na několik poznámek k tomu, co tu zaznělo. Kdyby to nezaznělo, zůstal bych sedět.

Náš parlament si svým usnesením před časem založil zvyk každého čtvrt roku dát šanci k propláchnutí stylu hospodářské politiky při příležitosti zprávy o stavu rozpočtu. Byl by to milý zvyk, snad i užitečný, ale pod jednou podmínkou: Kdyby totiž ti, kteří zásady stylu hospodářské politiky kritizují, podtrhuji - zásady stylu - řekli také někdy něco jiného, nového a hlavně k věci. Když mi tady někdo tvrdí, že většina podniků je v krizi, že jsou v platebních neschopnosti, chci po něm odpověď nejméně na tři otázky:

1. Které podniky, kdo je vlastní a kdo je řídí?

2. Zda tyto podniky jsou v krizi v důsledku hospodářské politiky vlády a proč? Zda byly v krizi před rokem 1989, byť v krizi mnohdy umně zastírané - tady si dovolím malou odbočku, že totiž na kamufláž takové krize vynaložil minulý režim nejvíc intelektuálního potenciálu. (Potlesk.)

3. Zda tyto podniky, které snad mohly i nebýt v krizi - samozřejmě takové podniky byly - vyráběly zboží, které mohly prodat, které lze prodat dnes a které bude možno prodat za několik měsíců.

Přiznám se, že jsem doposud za dva roky, co tu sedím, odpověď od Miloše Zemana a spol. ještě neslyšel. Nikdy mi nikdo z nich neřekl, která ta politika to opravdu je. Anebo řekl: Jiná, ale to je málo. Krizový stav tu podle mého názoru už byl. Proto tu sedíme my a ne někdo jiný.

Teď k jiné myšlence. K situaci podnikatelů, k tomu, čím žijí a co potřebují. S mnohými z nich hovořím a vím, co potřebují. Je to stabilita makroekonomické politiky. Je to možnost volného obchodu se zahraničím, možnost volné tvorby cen. Co nechtějí a co by je zahubilo, je, kdyby jim někdo znovu napsal, co mají chtít, s kým mají obchodovat a za kolik prodávat. A to vůbec neznamená odmítnutí strukturální politiky. Strukturální politika je klíčová.

Nezlobte se, ale jestliže si někdo může v bance půjčit za 17 a ne za 24 %, pak to vůbec nepovažuji za jakousi hru s páčkami od klimatizace. Miloš Zeman je tady, má rád čísla, jsou to pro něj opěrné body. Ať řekne, jaký je to rozdíl, když si podnikatel půjčí například 10 miliónů. Opakuji, už podnikající soukromý podnikatel potřebuje pevnou liberální politiku vlády. To je můj názor.

Samozřejmě jsou i věci, které jim podnikání stěžují. Ale to nejsou volné ceny, ani to není směnný kurs, ani to není volný obchod. Je to pomalost státních bank, je to nepružná nebo statická daňová soustava, ze které mají děs, jestliže mají překročit počet 25 zaměstnanců, případně zisk 540 tisíc atd. Potřebují tedy politiku, která samozřejmě půjde i pořád níž, ale ne v tom smyslu, jak je zde uváděno. Toto je směr, kterým bychom se měli ubírat.

Ještě poslední poznámku. Uvítal bych čerstvější závan do arzenálu všech, kteří svůj podíl na rozhodování vidí jako neuspokojivý. Slova Olivera Cromwella v anglickém parlamentu byla v našem československém parlamentu citována za poslední rok při nejmenším po třetí. Naposled to byl poslanec Ransdorf. Mně to příliš připomíná to, co Miloš Zeman tak rád říká, že nemá rád, a to je čtenářství jedné knihy. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP