Pátek 27. září 1991

Jde mi tedy o to, abychom postupovali maximálně objektivně a společně se zamýšleli nad určitými problémy a jejich řešením. Zde je důležitá komunikace. Přirozeně na obtíž je to, že jako obvykle při zprávách o hospodářské situaci je zde sotva třetina sněmoven, přestože víme ze styku s voliči, že otázky tvorby cen, mezd, výroby, privatizace a celá řada dalších naše voliče a obyvatelstvo velice vzrušují. Tím spíše bychom neměli my, kteří jsme zde zůstali, se snažit navzájem se napadat, ale hledat porozumění, v čem může být společné řešení problémů.

Tu se dovolávám toho, že při projednávání zprávy o plnění státního rozpočtu za první čtvrtletí jsem upozorňoval na to, že přebytky rozpočtu - tehdejších řádově 15 miliard - jsou z růstu cen, který je provázen zbrzděním příjmů, že to povede k poklesu poptávky, následně omezí růst cen a dojde k vysychání přebytku, že tu funguje určitý mechanismus.

Co mne znepokojuje, je, že ve zprávě pana ministra financí se odráží jiné pojetí tohoto mechanismu. Samozřejmě, mohu se mýlit. Říká, že ceny nám konečně klesly, což je úspěch boje proti inflaci, že nabídka již neomezuje poptávku, respektive že došlo k vyrovnání nabídky s poptávkou, že peníze postačují v rozpočtu na vývoj nezaměstnanosti, čili z toho vyplývá představa, že poptávka převyšovala nabídku, proto jsme přes liberalizaci souhlasili se zvednutím cen, nabídka se vyrovnala poptávce a růst cen se zastavil. To jsou představy. Ale myslím, že skutečnost, reálný průběh skutečnosti je jiný. Jinak bych řekl, že říše realit a našich úvah - třeba nejlépe míněných úvah - se velice liší.

Domnívám se, že nabídka se vyrovnala poptávce především díky pronikavému snížení reálné kupní síly obyvatelstva. Zpráva statistiky za první pololetí hovoří o snížení reálných mezd o 31 %. Poptávka se vrátila o dvacet třicet let zpět. My jsme měli dvě varianty: Buď akcelerovat nabídku, nebo takto prudce srážet agregovanou poptávku, především poptávku obyvatelstva. Šlo se cestou první varianty. Podniky již nemohou příliš zvyšovat ceny, protože není poptávka. To - podle mého - není úspěch boje proti inflaci, to prostě dál nejde v tomto vývoji. Signalizují to každý měsíc statistiky o nákupech obyvatelstva. Srpen opět poklesl proti srpnu minulého roku zhruba o 40 %. Podniky nemají odbyt. Jak to, že financují nezaměstnanost? Pan ministr to hodnotil pochvalně, že tedy je dostatek zdrojů na nezaměstnanost. Mne pochopitelně vzrušuje daleko více každý přírůstek sta tisíc nezaměstnaných, než jedna miliarda přebytku nebo ztráty ve státním rozpočtu.

Výroba klesla o 20 %, v srpnu klesla opět o 29 %. Přesto ale podniky mají dost prostředků pro financování zaměstnanosti. Klesá samozřejmě hluboce produktivita práce, roste energetická náročnost. Jsou to tedy problémy v efektivitě a není tedy problém tak jednoduchý, není možné ho konstatovat, že se děje, že se financuje a že věci takto probíhají. Nemohu samozřejmě souhlasit a doufám, že jde o přeřeknutí, když pan ministr říká, že makroekonomika je v podstatě souhrn mikroekonomiky. Pochopitelně zde jsou veliké rozdíly. Myslím, že právě makroekonomika, makroekonomická regulace nám dělala veliké potíže. Všechny srovnání spíš nasvědčují tomu, že naše průmyslová výroba byla ještě před dvěma lety podstatně vyšší než rakouská. Hrubý domácí produkt spíš nižší a naše spotřeba možná poloviční. Je tu možnost velké strukturální konverze. Klíč k dynamizaci je v dynamizaci vnitřního trhu, v oživení poptávky a ne naopak v omezování poptávky na vnitřním trhu.

To jsou samozřejmě otázky pro diskusi, otázky východisek, otázky druhého pololetí, to jsou otázky oživování ekonomiky a jejího řádu. Můžeme hovořit o oživování, které bylo ve zprávě, které je v řádu několika set miliónů - jako to, co se dalo na konverzi. Můžeme mluvit o otázkách oživování, které je řádu několika desítek miliard. Domnívám se, že jde skutečně o to druhé.

Myslím právě, že zde je právě nedorozumění, že makroekonomická situace a relace jsou jiné a vyžadují objektivně jiné řešení než to, které se zatím sleduje.

Pokud jde o mikroekonomiku - nechci zdržovat - ale domnívám se, že zde, jak bylo také naznačeno ve zprávě, největší otázkou je velká privatizace. Chci upozornit na to, že probíhají překotné privatizační projekty jako na běžícím pásu ve stovkách po několika měsících. Každý projekt se oceňuje většinou několika statisíci až milióny. Různé poradenské kanceláře mají tedy veliké příjmy. Asi šest tisíc vybraných podniků bude mít projekty privatizace, ale je otázkou, jak se bude dál postupovat, protože z kupónové privatizace vytvořené v podstatě anonymně investiční fondy, které nebudou pro obyvatelstvo průhledné, které nebudou v podstatě lidé používat s jasnými informacemi, s dostatkem znalostí, mohou se stát samozřejmě polem zájmů těch, kteří po bankrotech podniků je budou se zlomkem hodnot kupovat.

Možná to vidím zbytečně černě a samozřejmě nemusím mít pravdu, ale jedná se o velkou záležitost a obyvatelstvo není informováno. Myslím, že je to také záležitost parlamentu.

Chtěl jsem jen upozornit, že situace je složitá. Samozřejmě někteří kolegové se usmívají, protože si myslí, že neměnně i opakujeme každý své pro a proti. Nevím po kolikáté musí klesnout výroba o 15, 20, 30 % každý měsíc, kdy se přesvědčíme, že situace je skutečná vážná, kdy situaci budeme posuzovat ne podle toho, jaká je, ale jaké jsou naše stranické zájmy, a říkat - tím hůře pro situaci, nebo jestli budeme hledat skutečně společná řešení.

Myslím si, že to není ekonomika ani jedné strany, není to ekonomika ani ministerstva financí, je to společná ekonomika česká a slovenská a my jsme za ni tedy také svým způsobem zodpovědni.

Upozorňuji tedy na to, že je vážná a doporučuji na základě podané zprávy o rozpočtu organizovat společnou poradu poslanců a vládních činitelů o řešení této situace. Mně skutečně nejde o předvolební diskuse, mně jde o to, že se domnívám, že situace v naší ekonomice je velice složitá, že jde o to,

abychom se společně zamýšleli, jak ozdravovat ekonomickou reformu, ale i spojovat s prosperitou. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Komárkovi.K rozprave vyzývam poslanca Tahyho, pred tým sa s faktickou poznámkou prihlásil pán poslanec Schneider , má na to právo.

Poslanec SL J. Schneider: Já jsem chtěl, vážené kolegyně a vážení kolegové, poprosit o jednu věc. Jistě spolu souvisí otázka hospodářské situace a plnění rozpočtu, ale právě při zvažování návrhu usnesení jsme se shodli na tom, že bude lepší odložit otázku projednávání hospodářské situace, až k tomu budeme mít vládou připravené podklady na příští jednání. Tam otázku zevrubně projednat.

Požádal bych, abyste se více soustředili na návrh usnesení a tuto diskusi - i když samozřejmě by byla užitečná i v této chvíli - vzhledem k podkladům omezili a posunuli na příští společnou schůzi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, i ja sa prihováram za to, aby diskutujúci hovorili k veci, teda k rozpočtu. S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Wagner. Dávam mu slovo.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, vyjádření poslance Schneidera obsahuje samozřejmě racionální prvek. Nicméně nepovažuji toto vyjádření za zcela relevantní. Hovoříme-li o důsledcích plnění či neplnění jistých předpokladů státního rozpočtu, zcela přirozeně důsledky této debaty musí skončit ve vodách daleko širších, v problematice hospodářské politiky. Prosil bych proto, abychom byli méně striktní v tom, o čem hovoříme, ale abychom byli striktní v tom, jaká východiska z toho, o čem hovoříme, hledáme.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Bude hovoriť poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, budem sa snažiť držať sa odporučenia spravodajcu, poslanca Schneidera. Chcel by som sa dotknúť dvoch otázok. Jedna sa bude týkať rozpočtu a jedna bude trochu politická, ale bude tiež viazaná na štátny rozpočet. Uznesením vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 326/1991 Zb., aby spoločne s ministrom obchodu a obrany a so svojimi partnermi z republikových vlád menoval do 15. júna komisiu, ktorá posúdi projekty, predložené podnikmi, ktoré sú postihnuté konverziou. Podniky vypracovali projekt a nárokovali si na tento rok 2,5 miliardy Kčs. Po prejednaní v slovenskej a českej vláde, i vo vláde federálnej, bola na túto problematiku vyčlenená rezerva 1,5 miliardy Kčs, pokiaľ sa dobre pamätám. Z toho malo ísť pre slovenské podniky 1,2 miliardy Kčs.


Dotýkam sa tohto problému, pretože hospodárske výbory minulý týždeň uskutočnili výjazdné zasadnutie, zamerané špeciálne na túto problematiku, do závodov na Slovensku. Situácia je tam trošku iná, ako hovoril profesor Komárek, že podniky majú dostatok prostriedkov na to, aby platili svojich zamestnancov, aj keď značne poklesla produktivita, výroba atď. Dubnica prepustila už 4 000 ľudí a ostatné podniky zápasia s ťažkosťami z mesiaca na mesiac.

Mnohé príčiny sú skutočne subjektívne. Nechcem ich rozoberať. Nebudeme podporovať neschopnosť riešenia v podnikoch, avšak v každom prípade je potrebné podporiť tie veci, ktoré podniky majú pripravené a ktoré boli posúdené dobre.

Tu by som chcel požiadať príslušných ministrov vlády, aby hľadali taký mechanizmus čerpania týchto prostriedkov, ktoré sú rezervované vo výške 1,2 miliardy Kčs pre Slovensko, aby podniky, ktoré ich dostanú ich mohli čerpať i v budúcom roku, nielen tohto roku.

Podniky sú v inej polohe než vlády. Podniky predložili projekty v marci a doteraz nedostali ani korunu. Bude koniec roku, v podstate to bude vyzerať ako zmrzlina za sklom, ktorá sa do konca roku skôr rozpustí, než by si podniky lízli.

Z tohto dôvodu si myslím, že celý proces posudzovania a schvaľovania projektu je príliš byrokratický. Tieto projekty posudzujú republikové vlády a za tri mesiace ich potom posúdi komisia, ktorú menuje minister Dlouhý. Tento proces je za tejto situácie týchto podnikov skutočne neprijateľný. Tu je potrebné hľadať taký mechanizmus, ktorý umožní priebežne prijaté projekty okamžite začať realizovať, pretože dobré projekty by mali riešiť nielen zamestnanosť, ale aj zvýšenie odvodov do štátnych rozpočtov, daň z obratu, daň zo mzdy atď. V ďaleko vyšších čiastkach, než budú poskytnuté investičné prostriedky na realizáciu projektu.

To je jedna otázka, s ktorou sme sa stretli. S potešením som sa dozvedel od ministra Klausa, že sa vláda včera zaoberala problematikou, ktorá rieši dubiózne zásoby a iné problémy, ktoré podnikom pôsobia obrovské neplechy (šarpatu) a veľmi podniky zaťažujú úrokmi.

Druhá otázka. Dovoľte mi osobný pohľad na funkcie, ktoré vo federálnej vláde vznikajú a ktoré by tam vznikať nemali. Federálna vláda by mala byť určitým arbitrom a mala by spájať obidve republiky, pokiaľ chceme mať spoločný štát. Slovenská verejnosť je veľmi rozhorčená správou Federálneho ministerstva kontroly, ani nie tak uvedením absolútnych čísel stavu rozpočtu v jednotlivých republikách federácie, ako skôr nedostatkom komentáru, ktorý by transparentne situáciu zohľadnil. Slovenskí priatelia z vlády mi poskytli určité podklady. Pre krátkosť času ich nemám preverené, preto sa za nich nemôžem zaručiť. Vykazujú zhruba 5,5 miliard Kčs, ktoré sa odvádzajú do rozpočtu Českej republiky. Tieto hodnoty sú tvorené v Slovenskej republike. Keď je to pravda, tak by situácia vyzerala úplne inak. Českí občania by nemuseli lomiť rukami, ako doplácajú na Slovenskú republiku a na Slovensku by občania nemuseli byť rozhorčení, že sa zámerne skresľujú údaje pre občanov Českej republiky.

Stojíme teraz pred návrhom na referendum a podobnými krokmi a pritom vopred necitlivo vytvárame prostredie, ktoré môže pôsobiť odstredivo z hľadiska štátoprávneho usporiadania budúceho štátu.

Na tieto problémy som chcel upozorniť. Federálna vláda musí ďaleko citlivejšie vydávať správy, ktoré sa týkajú týchto vecí, pretože vo vzťahu medzi Českou republikou a Slovenskou republikou sú to predovšetkým ekonomické problémy, ktoré nie sú transparentné a ktoré sa môžu často interpretovať zavádzajúcim spôsobom. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Tahymu, ako ďalší vystúpi pán poslanec Kočtúch. Medzitým som dostal ďalšie prihlášky, takže nasledovať bude poslanec Borguľa, Roček, Zahrádka a Tichý.

Poslanec SN M. Kočtúch: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, chcel by som oceniť, že pán minister Klaus, i keď sa zdravotne necíti fit, je tu s nami a zároveň ten fakt, že my relatívne zdravejší sa tak v malom počte zúčastňujeme na tak dôležitej veci, ako je prejednávanie rozpočtu.

Chcel by som povedať, že vo výboroch pre plán a rozpočet sme veľmi detailne prejednávali výsledky polročného rozpočtového hospodárenia, hašterili sme sa o stratégii a o politike rozpočtového hospodárenia, pretože nemá zmysel pozerať sa len do minulosti, keď z toho nevyvodíme závery, ktoré by nás mali orientovať do budúcnosti. Je jeden aforizmus. Vojak na vojne má dve zubné kefky. Jednu, ktorou si čistí zuby a druhú, ktorú ukazuje vrchnosti. Tá je nepoužitá, čistá.

Bol by som rád, keby naše správy, ako vlády, tak parlamentu, boli tým prvým prípadom, boli zubnou kefkou, ktorá čistí zuby našej ekonomike. Zatiaľ narážame na mnohé vecné, funkčné, metodické, informatívne i legislatívne ťažkosti, ktoré nám túto úlohu sťažujú.

Vecné otázky nebudem rozoberať. Vieme, ako na tom sme. Dnes prejednáva Hospodárska rada vlády analýzu vývoja ekonomiky s výhľadom na rok 1992. Hovorí sa tam, že naša ekonomika je ako vykoľajený vagón, je teda potrebné ho dostať na správnu koľaj a potom jeho rýchlosť maximálne zrýchliť. Takým názorom nemôžem ,bohužiaľ,súhlasiť.Tento vagón, totiž naša ekonomika, nie je hotový, podlieha transformácii. Nestačí vagón jednoducho preložiť, dajme tomu zo slepej koľaje na koľaj hlavnú, na hlavný ťah. Vagón je treba náležito štruktúrne prestavať. Je treba mu dať koncisný trhový profil. Koncisný s európskym profilom, koncisný so svetovým profilom. To všetko nám zatiaľ chýba. Uvádza sa, že výsledky budú také, že národný dôchodok poklesne o 19 % až o 23 %, že každý ôsmy pracovník na Slovensku bude nezamestnaný, že 27 % domácností bude pod úrovňou životného minima. Preto sa na Slovensku snažíme spojiť rozpočtové hospodárenie s efektívnou, ofenzívnou politikou. Robíme osem krokov tejto politiky.

Po prvé. Hľadáme efektívny trhový profil, ale nie v zmysle príkazov zhora, dá sa povedať, administratívnym byrokratickým spôsobom. Hľadáme to na mikroúrovni i na makroúrovni.

Po druhé. Druhým krokom sú štrukturálne zmeny, ktoré by nám pomohli tento trhový profil realizovať.

Po tretie. Ďalším krokom je nová kvalita vnútorných ekonomických vzťahov, pretože štrukturálne zmeny vlastnými silami neurobíme.

Po štvrté. Ďalším krokom je technická, vedecká, inovačná a investičná politika.

Keď máme tieto štyri kroky, snažíme sa riešiť politiku zamestnanosti, pretože už vieme, akým spôsobom by sa ľudia dali reprofilovať. Rekvalifikovať.

Po piate. Ďalším krokom je politika ekologická.

Po šieste. Šiestym krokom je politika daňová, finančná, atď.

Po siedme. Politika rozpočtová ako zvláštny druh tohto inštrumentária.

Po ôsme. Posledným krokom je politika sociálna. Sociálnu politiku nechápeme ako záležitosť ex post, i keď je na konci, ale v zmysle sloganu "chudobnému nedávajte rybu, dajte mu radšej udicu a naučte ho chytať ryby".Sociálna politika, v našom chápaní je ofenzívna, začína sa novou kvalitou života cez kvalitu národného zdravia, vzdelania, až po záležitosti spojené so sociálnou záchrannou sieťou.

Tu by sme vás moholi zaťažovať rozbormi takých, alebo onakých údajov, ktoré sa podarilo zhromaždiť. Údaje nie sú relevantné. Sú to stále len čísla, netrhové čísla, štatistické čísla, ktorá sú také, alebo onaké.

Chcem zdôrazniť, že takéto správy o rozpočtovej politike federálnej vlády by mali synergizovať úsilie oboch republík, to nám chýba v tejto správe, i v správe našich spravodajcov. Chýbajú nám údaje, ako sa synegrizujú sily. Vidíte v tabuľkách, že sa jedná o súhrn dvoch rozpočtov plus rozpočet federácie, ako súhrny súčet, nie ako fúzia síl a prostriedkov, ktoré sa násobia. Pokúsili sme sa napríklad - aby sme do toho lepšie videli, pretože máme obrovské ťažkosti so štatistickými číslami, ktoré sú tak rozsiahle, že nevidíme takmer nič, experimentálne zaviesť v predstihu systém národných účtov, ktoré by nám dali lepší nedeformovaný pohľad. My sa môžeme handrkovať, kto na koho dopláca, ale to nemá význam, pretože každé číslo tohto druhu je deformované ako v benátskom zrkadle, ktoré buď zoštíhľuje, ako hovorí pán minister Klaus, alebo naopak deformuje človeka, ktorý je vysoký na trpaslíka s veľmi širokým pásom a podobne.

Chcel by som vyzvať náš parlament k tomu, aby sme opustili spory typu "buď - alebo". Viete, že naša politika zatiaľ za 70 rokov sa nevymanila z otázok "buď - alebo". V ekonomike je to o to ťažšie, že otázka typu "buď - alebo" škodí alebo je extrémna. Ekonomika neznáša extrémy - buď toto alebo takto. Ekonomika hľadá kompromisné odpovede charakteru, odpovede typu "i to i ono" (aj, aj). Z tohto hľadiska nás neteší negatívna synergia českej a slovenskej ekonomiky. Beneš po roku 1918 svojho času povedal: "Dva milióny Slovákov a osem miliónov Čechov, to je viac, ako desať miliónov obyvateľov. Ale keď sa títo budú hašteriť, tak dva plus osem dáva len šesť." To povedal vo svojich pamätiach. Súhlasím so svojím predrečníkom, profesorom Komárkom, že ekonomika nie je partajná, nie je stranícka, je treba zoskupiť sily, neviesť spory o tom, kto jedine má pravdu. Svojho času som mal riaditeľa, ktorý mi hovoril: "Ako to, že nikto z osadenstva to nevidí ako ja?" Povedali sme mu: "Buďte rád, že 300 párov očí to vidí z rôznych uhlov. To vás obohacuje. Keby ste to videlilen svojimi očami a lpeli na svojom názore, stačíte si sám. K tomu nepotrebujete spolupracovníkov."

Pamätáte si na obdobie, keď jedna totalita nám tvrdila: "To, čo my hovoríme, je jedine správne atď." Nevracajme sa k tomu.

Vnímat akokoľvek tvrdé polemiky, ktoré nám umožnia lepšie vidieť veci, ktoré nás čakajú zajtra.

Odporúčam, aby sme v tejto situácii, namiesto malicherných šarvátok a sporov, ktoré nás budú rozkladať a vzďalovať od ekonomiky a hlavného ťahu sa zaoberali tým, ako spojiť sily, ako dosiahnuť zvratu, prelomu a prerodu tejto ekonomiky, ktorá nám hrozí kolapsom.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Kočtúchovi. Poslanec Borguľa sa vzdal poradia. Takže na rade je poslanec Roček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP