Čtvrtek 26. září 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Slámovi. S technickou poznámkou se hlásí kolega Kostya. Dávám mu slovo.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, já bych vás prosil, abyste splnil slib, který jste dal na začátku, že budete tuto schůzi řídit ne podle svých představ, ale podle jednacího řádu. Prosím, abyste mého předřečníka upozornil, že by neměl používat v této sněmovně výrazy, které mohou urážet jiné poslance. Já mám na rozdíl od pana poslance jiný názor na to, kdo je chudák a kdo není chudák, a jestliže jsem nebrečel při svém vystoupení, tak nyní se mi po jeho vystoupení brečet chce.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já jako předsedající zásadně nic nemám proti pláči. (Smích v sále.) Nicméně považuji toto upozornění za správné,

a tímto na nás všechny apeluji, abychom při volbě svých výrazů zvažovali své verbální oběživo. Myslím však, že se nic tak katastrofálního nedělo.

Nyní má slovo poslanec Stome a jako další je přihlášen poslanec Roubal.

Poslanec SN K. Stome: Vážený pane předsedající, dámy a pánové poslanci, vážení hosté, nechci se příliš široce zmiňovat o tom, že i restituce je druhem privatizace, ani o tom, že nevypořádáme-li se s majetkem, o jehož poctivém nabytí lze mít pochybnosti, tak se tyto pochybnosti budou odrážet i v tom, kdo sem má ukládat peníze a zda nebude vystaven dalším pochybnostem a dalšímu zpochybnění svého vlastnictví. Chtěl bych však upozornit na dvě věci,které zde z části evokovány byly a z části evokovány nebyly.

První je ta záležitost, že praktická situace v tomto státě je taková, že ani naplnění zákona, o jehož novele nyní jednáme, není dostatečně umožněno, a to nikoliv vlivem těch lidí, kteří o tento majetek žádají, čili tzv. oprávněných osob, ba dokonce ani v tom okruhu, který zákon č. 87 uvažuje.

Já disponuji několika důkazy. Ihned, jakmile to bylo možné, jsem požádal o výpis z pozemkových knih a mám doklady, že budu pozván k obdržení tohoto výpisu na konec října tohoto roku, čili tři týdny po lhůtě. Dokonce jsou notářství, která zvou až na listopad. Já jsem v této věci k urychlení tohoto procesu napsal dopis ministru spravedlnosti České republiky. Dosud jsem odpověď nedostal, ale vím ze zkušenosti, že i přes veškerou snahu, kterou některá notářství vyvíjejí, není možné dostát stanoveným povinnostem ve lhůtách, jak bychom to k naplnění tohoto zákona rádi viděli.

Situace v geodézii je ještě horší. Lidé se ani nedozvědí, jak je parcela označena. Nejhorší je, že se nedozvědí ani adresáta své výzvy, takže se nemají na koho obrátit. Dokáže-li někdo, že včas požádal v rozumném čase (musíme předpokládat, že když zákon má určitou lhůtu, tak "rozumný" čas je minimálně do ukončení této lhůty) a nedostal odpověď, vyprovokuje to řadu náhradových a podle mého názoru oprávněných sporů vůči tomu, kdo způsobil zdržení.

Za druhé jsem se chtěl zmínit o té věci, o které zde bylo hovořeno tak, že je v podstatě zbytečné o tomto zákonu jednat, protože se to stejně nemůže stačit.

Ze všech těchto důvodů (i z toho důvodu, abychom mohli naplnit tento zákon) pléduji za to, abychom o novele pilně uvažovali a při hlasování jí dali průchod.

Pokud jde o onu technickou otázku, o lhůtu, domnívám se, že bychom měli použít ustanovení zákona o Sbírce zákonů, tj. jak zákona č. 131/1989Sb., tak zákona č. 426/199 Sb . Paragraf ll odstavec 1 zákona č. 426 říká, že den vyhlášení se rovná dni rozeslání. Jeví se mi to jako technická záležitost. Přijmeme-li tuto novelu a dokážeme-li ji rychle svěřit rotačce a vyexpedovat alespoň jedno jediné číslo jako začátek ve lhůtě, tak to máme technicky "z krku".

Nicméně se domnívám, že jsme povinni učinit i legislativní obranu, a to proti tomu, že počátek účinnosti je běžně po 15 dnech, jak zde bylo řečeno. Paragraf 6 odstavec 2 zákona č. 131/1989 Sb., ve znění zákona č. 426/1990Sb., zná výjimku ve větě poslední, kde se říká, že počátek účinnosti lze výjimečně pro naléhavý obecný zájem určit dnem vyhlášení, to znamená bez 15 dnů.

Domnívám se proto - to je můj pozměňující a doplňující návrh - že bychom měli stanovit : "Začátek účinnosti tohoto zákona se výjimečně pro naléhavý obecný zájem stanoví dnem vyhlášení ve smyslu ustanovení § 6 odstavec 2 věty poslední zákona č. 131/1989 sbírky ve znění zákona č. 426/1990 sbírky." (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má poslanec Roubal. Posledním přihlášeným do rozpravy je poslanec Novosád.

Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, trochu ma predbehol kolega, ktorý vystúpil predo mnou. Aj ja som chcel upozorniť na tento technický problém. Nechcem vás zaťažovať ďalšími podrobnosťami.

Môj druhý pozmeňovací návrh sa tiež týka technického problému. Navrhujem, aby v § 5 odstavec 2 miesto súčasného znenia bolo uvedené: "do 31.12. 1991".

Aby tí, ktorí sa prihlásia - pokiaľ príjmeme túto novelu - ju mohli realizovať. Nechcem vás zaťažovať s nejakými podrobnosťami, jedná sa len do určitej miery o technické a formálne spresnenie tohto zákona, ale trochu ma zarazila technická poznámka kolegu Kostyu. Pán poslanec Sláma absolútne neporušil Rokovací poriadok. V zmysle Rokovacieho poriadku § 23 odstavec 1 sa vyjadroval ku krádeži a my tu prerokúvame krádež, nič iné. A z toho dôvodu mal právo vyjadriť sa, ako sa vyjadril. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Nyní prosím o slovo poslance Novosáda. Posledním přihlášeným je kolega poslanec Piskoř.

Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Pravděpodobně bych mohl začít vykládat anabázi tohoto zákona od samého počátku v roce 1968, tak jak ji znám, protože tento zákon vychází vlastně už z předloh, které byly zpracovávány v tom roce. Ale nebudu. Zmíním se spíš o věcech, které zde jeden z mých předřečníků, kolega Skalický, asi nedostatečně amplifikoval - budu určitým způsobem jeho hlásnou troubou.

Já vás znovu upozorním na jeho návrh. To, co on navrhl vlastně znamená, v souvislosti s bodem jedna novely zákona - obracím se na členy Občanského hnutí - že zde je vlastně uveden jejich návrh zákona tak, jak ho předkládají do pléna, kde se oni sami zmiňují o exulantech, kde hovoří o tom, že exulanti budou součástí restitučního procesu, s tím ovšem, že jim budou v případě, že neexistuje nemovitost, a nebo nelze ji vydat z některých důvodů uvedených v tomto zákonu, nebo v zákonech jiných, bude poskytnuta náhrada v akciích - to znamená, stanou se součástí restitučního procesu velké privatizace.

On to kolega Skalický dost jasně neřekl. Já vás na to znovu upozorňuji, že by to do jisté míry znamenalo ulehčení legislativního procesu a tato vaše úvaha by byla do jisté míry neopodstatněná. Že se o takovou novelu jedná, mi bylo potvrzeno kolegou Vildem a před několika okamžiky i kolegou Soukupem. Takže mi to bylo potvrzeno ze strany Občanského hnutí. To je jedna věc, kterou bych zdůraznil.

Další věc je preambule zákona tak, jak o ní hovořil kolega Fišera. Já bych vám chtěl říci k preambuli, která skutečně byla v zákonu tak, jak jsme ji navrhovali - že tento zákon je zákonem privatizačním s akcentací na složku restituční. To jak zněla potom, nebylo již do určité míry naší vinou. Domnívali jsme se, že tento proces není třeba zaobalovat do krásných slov, ale byli jsme si vědomi toho, že všechny formy privatizace jsou si rovny a toto je jedna z nejjednodušších, nejsnazších a nejrychlejších.

Dále bych se zmínil o projednávání v ústavně právních výborech. Kolega Mečl tam pronesl jednu zajímavou myšlenku, a to, že se stejně bude muset příští vláda nebo příští parlament vrátit k tomu, jakým způsobem se s našimi exulanty nebo s lidmi žijícími v zahraničí vyrovnat. Podle mezinárodního práva to skutečně není v tomto zákonu v pořádku. Takže i členové komunistické strany si uvědomují, že tento zákon není v souladu s mezinárodními právy, ovšem hlasováním to neprojevili. Ani v tom ústavně právním výboru Sněmovny národů.

A nyní bych přistoupil ke svému návrhu, ke své změně, která se týká přímo uvedené novely. Jedná se mi o bod šest. Navrhuji doplnit v § 3, odst. 4 ve znění: "Pokud se oprávněné osoby, které uplatnily svůj nárok ve lhůtě uvedené v § 5 dohodly na jiném pořadí, nebo výši podílu, než je uvedené v odst. jedna a dvě, platí tato dohoda." Já se domnívám, že tato dikce je natolik průhledná, že není třeba ji nějakým způsobem zohledňovat a že není třeba prodlužovat naše jednání. Tím bych své vystoupení ukončil. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Novosádovi, o slovo se ještě přihlásil poslanec Piskoř.

Poslanec SL J. Piskoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Budu stručný, podám jenom technické

pozměňovací návrhy. Jsem pro to, aby se vypustily body 19, 20, 21, 22 - to již v podstatě udělal ústavně právní výbor - ale pokud by byla sporná situace ke zprávě ústavně právního výboru, podávám to jako pozměňující návrh.

Dále podávám pozměňující návrh k bodu 5 novely, a to vypustit první větu, to znamená v § 3 odst. 3 písm. d) se za slova "nabýt část dědictví" doplňují slova "a nežijí-li jeho dědici". Toto navrhuji vypustit. Dále navrhuji vypustit celý bod šest. To je vše, děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Piskořovi. Přihlásil se ještě poslanec Milan Hruška. Prosím, uděluji mu slovo.

Poslanec SN M. Hruška: Vážené Federální shromáždění, chtěl bych se k novele zákona o mimosoudních rehabilitacích vyjádřit ne jako právník, to nejsem, ale jako praktik. Jako praktik jsem se setkal s určitými případy, které jasně hovoří pro to, abychom tuto novelu zákona přijali. Jako praktik také vidím, že tato novela zákona zcela jasně povede k zprůhlednění vlastnických vztahů, což je pro značnou část tohoto pléna, bohužel, nepřijatelné.

Nepřijatelné je to proto, že se definitivně zhroutí jejich představa o schopnosti státu něco řídit. Přestože jsme neustále informováni hlavně ve sdělovacích prostředcích o tom, že se nedaří budovat střední podnikatelský stav, jakmile se pokusíme tuto nepříjemnost alespoň trochu změnit, jsme přesvědčováni o tom, že stát má jinou představu, a to v době, kdy vidíme, že skuteční drobní výrobci se rodí tam, kde se jim vrátil jejich původní majetek. Uvedu tři markantní případy.

Jedna textilka, kdesi ve východních Čechách, ještě před dvěma měsíci v totálním úpadku - propustila tři čtvrtiny svých zaměstnanců, se vrátila do rukou původnímu majiteli a tato textilka s tím samým vybavením, protože nebyl odpor ze strany vedení, to znamená, nerozkradli stroje, skutečně hospodařili do posledního dne jako řádní hospodáři, tak tato textilka dnes rozjíždí třetí směnu. To je první příklad.

Nyní příklad dvě. Drobná výroba pletiva - velice prodejné zboží - se měla vrátit původnímu vlastníku, ovšem vinou nomenklaturního bratrstva se drželi přísně dikce zákona, byl to zákon č. 403, a odvezli z této provozovny kompletní zařízení, to znamená vytrhali tam elektrické rozvody, odvezli topení, odstěhovali stroje, přestože tvrdili, že hospodařili jako řádní hospodáři. Tam byli během jediného dne propuštěni všichni zaměstnanci.

A třetí příklad: Jihočeský dřevařský závod se měl navracet původnímu vlastníku. Ten se pokoušel dohodnout s vedením, ovšem zatím neúspěšně. Je tam zabudována linka na zpracování dřeva v hodnotě 8 miliónů korun, kterou tento podnikatel chtěl odkoupit, aby mohl pokračovat ve výrobě, aby mohl zaměstnat lidi ve své vlastní továrně, v regionu, že tuto linku je třeba odvézt, demontovat a na dotaz oprávněné osoby, co bude s těmi lidmi, řekli bossové tohoto státního podniku - budou brát přece podporu v nezaměstnanosti.

Takže apeluji na vás. Nebojme se konečně určit vlastníky. Je to to nejjednodušší, co můžeme udělat. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Hruškovi. 0 vystoupení požádal zpravodaj poslanec Benda.

Společný zpravodaj výborů SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, vystupuji teď jako poslanec, nikoliv jako zpravodaj, aby se učinilo zadost všem formalitám, tj. abych vystoupil v rámci rozpravy.

Tady vzniká pochybnost, zda-li to usnesení ústavně právního výboru SL, byť je to výbor garanční, a byť ústavně právní výbor SN odmítl se zabývat meritorně připomínkami z dalších výborů FS, takže jsme vlastně zpracovávali připomínky výborů jak SN, tak SL, přesto by tady mohla vznikat pochybnost, jestli tyto návrhy je možno vzít za základ nebo výsledek naší práce, za společný základ jednání spolu s návrhem novely, tak jsme se domluvili s místopředsedy FS, že bude lépe, aby nevznikaly námitky, když tyto návrhy, tzn. celý text usnesení ústavně právního výboru SL ve věcné části předložím svým jménem jako pozměňovací návrhy.

Jen se vás táži, vážené kolegyně a vážení kolegové, protože papír máte všichni před sebou na stole, jestli trváte na tom, abych ho přečetl, nebo jestli akceptujete celou druhou stranu tisku 866 jako mnou přednesené pozměňovací návrhy. Trvá někdo jmenovitě na tom, aby se to ještě jednou předčítalo? (Netrvá.) Snad tomu tak není, čili já bych dodal - protože o mnoha věcech už tady hovořil poslanec Senjuk a ostatní věci projednávaly ostatní výbory atd. - že je tady jediný okruh změn, které jsme provedli až v ústavně právních výborech pod bodem 5.

K tomu jen krátce na vysvětlení: Vypouští se slovo "povolávací", protože do PTP se lidé nedostávali jen z civilu, ale také z vojny přesunutím z jiného útvaru, čili ti by tím nebyli postiženi. Nechává se tam jen "rozkazy". Dále se letopočet 1950 mění na 1948, to jsem už vysvětloval. Rozkazem tehdejšího ministra národní obrany Svobody byly už na podzim 1948 vyčleněny první čtyři prapory pro politicky nespolehlivé vojáky. Obě tyto změny vláda v podstatě akceptovala, nebo přesněji tuto definici vláda podpořila. Tam je také kategorie E, to je už v novele.

Poslední změna je vlastně formulačním zpřesněním. Pokud jde o odškodňování vojáků nebo vojáků v PTP byl tady uveden obecný odkaz na zákon o soudních rehabilitacích. Aby nedošlo k nějakým nejasnostem, a protože nepokládáme za možné a únosné poskytovat příslušníkům PTP stejné finanční odškodnění za dobu tam strávenou jako vězňům nebo těm, kdo byli v táborech nucených prací, tak ústavně právní výbory tam dodávají, že se to vztahuje jen na ustanovení § 25 zákona č. 119 Sb., což je - pokud si pamatujete - onen paragraf, který hovoří o důchodovém zabezpečení pracovníků. To je v podstatě změna nezásadní, ale upřesňující a zaručující jednotný výklad.

To je vše, co chci říci jako poslanec, to jsou mé pozměňovací návrhy, a pak ještě eventuálně vystoupím jako zpravodaj.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě se do rozpravy hlásil poslanec Jiří Černý.

Poslanec SL J. Černý: Velmi se omlouvám za druhé vystoupení, ale během jednání mi byl doručen návrh z oblasti praxe, tedy z FMPSV. Dovolte, abych si návrh osvojil a přednesl ho.

Týká se § 24 odst. 5, já ho přečtu, abychom věděli oč jde: "Za účelem zmírnění křivd způsobených vyloučením ze studia studentů vysokých škol se doba jejich vysokoškolského studia hodnotí pro účely důchodového zabezpečení tak, že se rok studia, včetně let předepsaných pro ukončení tohoto studia, která nebylo možné z důvodu vyloučení absolvovat, započítává jako dva roky zaměstnání."

Návrh zní: za § 24 odst. 5 zákona se na konci připojí tato věta: "Obdobně se postupuje, pokud jde o středoškolské studium, které by trvalo po 18 roce věku studenta."

Zdůvodnění zní takto: Dosavadní ustanovení totiž umožňuje zvláštní nároky pouze studentům studujícím na vysokých školách. Přestože ustanovením § 18 odst. 2 jsou zrušena i rozhodnutí o vyloučení ze škol poskytující střední nebo vyšší vzdělání, pro výši důchodu se ovšem hodnotí doba až po 18 roce věku. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Černému. Technickou poznámku má zpravodaj.

Společný zpravodaj výborů SL V. Benda: Podobná připomínka, jak ji citoval poslanec Černý, nepřišla jen z ministerstva práce a sociálních věcí, ale také z ministerstva školství ČR.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě o vystoupení požádal poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Nechci tady z tohoto místa vystupovat jako zástupce navrhovatele, ale jako poslanec bych chtěl reagovat na některé názory nebo ideje, které se mi zdají zavádějící při posuzování tohoto zákona.

Za prvé bych se chtěl zmínit o tom, že tady dvakrát padla zmínka o politickém postavení a zájmech poslanců, kteří mají zájem eminentně na tom, aby se schválila novela zákona 87. Chtěl bych upozornit pa na kolegu Fišeru, že jsem byl také zvolen za OF, v současné době jsem nezávislý poslanec z řad OF a že jsem měl také heslo stavět společný dům, ale nikde v předvolebním prohlášení se neobjevilo, že ho budu stavět z kradených cihel. (Potlesk.)

Další teze, na kterou bych chtěl upozornit a kterou považuji za zavádějící ideu, je ta, že dobře spravovaný majetek může být pouze ten, ve kterém jeho vlastník žije nebo přímo vykonává práci. Máme nedaleko od nás směrem na západ i na jih nádherné příklady nadnárodních společností a trustů, které výborně prosperují, ačkoliv jejich vlastníci sídlí na druhém konci země. Nedomnívám se, že dobře obhospodařovaný majetek musí být nutně obhospodařovaný člověkem, který v něm sídlí.

Dále bych chtěl jen se zeptat, zda bych mohl mít - v případě, že nebudou stanoviska zpravodajů shodná s názory navrhovatelů - jednotlivé připomínky při hlasování o pozměňovacích návrzích. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: K té věci budeme muset zaujmout zásadní procedurální stanovisko, ale protože se do rozpravy přihlásil ještě místopředseda federální vlády Pavel Rychetský, uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vláda České a Slovenské Federativní Republiky vědoma si závažnosti problematiky zmírňování křivd a bezpráví si v daném případě vyžádala ještě před vlastním projednáním návrhu svého stanoviska i zásadní stanovisko vlád obou republik.

Obě vlády, česká i slovenská, zaujaly stanovisko jednoznačně záporné a nedoporučily novelizaci zákona o mimosoudních rehabilitacích.

Přes skutečnost, že jde o právní úpravu, která se týká v převážném rozsahu výkonné působnosti vlád obou republik a jejich státních rozpočtů, federální vláda projednala žádost předsedy Federálního shromáždění a zaujala i vlastní stanovisko. Podstatné části stanoviska vlády České a Slovenské Federativní Republiky zde přečetl zpravodaj Sněmovny národů pan poslanec Novitzský.

Chtěl bych proto pouze zdůraznit, že vláda považuje tento zákon za jeden z těch rozhodujících a klíčových zákonů, který sleduje jednak veřejnost se značným napětím a který v sobě obsahuje celou řadu někdy i rozporných dimenzí.

Od začátku procesu restitucí jsme si vědomi dimenze morální a politické, snahy o maximální možnou míru nápravy nespravedlností a křivd z minulosti. Nalézt hranice tohoto úsilí znamená nalézt hranici míry vyváženosti požadavku morálního imperativu s požadavkem nezpochybňování žádného z kroků ekonomické reformy, která je základem naší cesty vpřed, ale též s požadavkem nezpochybňování stability nově budovaného právního řádu, a to i s ohledem na míru důvěry zahraničních investorů ve stabilitu vlastnických, věcných i závazkových vztahů, které začínají vytvářet nové podmínky pro fungující tržní hospodářství.

Mohu vám proto sdělit, že vedle tzv. vládního návrhu zákona lustračního i v případě tohoto stanoviska vlády ČSFR jde o výsledek jednomyslného rozhodnutí všech členů vlády bez rozdílu jejich politické příslušnosti. V této souvislosti považuji za nutné zdůraznit, že zdaleka nikoliv nezanedbatelnou roli pro rozhodování vlády sehrál respekt k některým obecně uznávaným a elementárním zásadám právní kultury a právního státu, jehož základy společně vytváříme.

Dovolte mi být konkrétní. Restituční zákon, který obnovuje vlastnické poměry se zpětnou účinností až na 40 let, je zákonem, který v dosavadní historii právní kultury neexistuje, nemá obdoby, a to ani v žádné jiné zemi této planety. Tam, kde se např. po válce přikročilo v Evropě k restitucím, stalo se tak zpravidla v podobě finanční nikoliv naturální a za období nesrovnatelně kratší. V daném případě jsme však tento zásadní krok již přijetím zákona učinili, a to s účinností od 1. dubna t.r. Od tohoto data je v účinnosti a předmětem aplikace různých práv ních subjektů i československých soudů. Lze říci, že tento zákon již šestý měsíc žije a velmi intenzívně ovlivňuje život v naší zemi. Soudím, že jej ovlivňuje pozitivně.

Každý z nás však ví, že jakýkoliv zásah do právní normy, který mění hmotně právní vztahy, který mění běh propadných zákonných lhůt, je zásahem pro právní principy nežádoucí. V daném případě jde o změny ve všech úhelných bodech zákona ve vymezení okruhu osob oprávněných i v rozsahu hmotně právních nároků a definování jejich právního základu.

Přijetí zákonné novelizace by navíc navodilo situaci, kterou právní teorie ani praxe není schopna účinně řešit bez používání prvku retroaktivity, které, jak známo, právo odmítá. Mám na mysli existenci pravomocných rozsudků vynesených podle zákona vámi schváleného před sedmi měsíci. Tyto rozsudky nelze rušit zákonem.

Neznám právní prostředek, kterým by tyto rozsudky byly rušeny snad kromě řízení o obnově řízení. Mám též na mysli skutečnost, že za několik dní a nesporně před možným datem účinnosti této novelizace, dojde k právním účinkům zvaným prekluze, k zániku práva lhůty vámi stanovené. Není v právu obdoby, že by zaniklé právo mohlo ze zákona vzniknout.

Zasahovat do tohoto zákona tudíž vláda nedoporučila. Byla si však vědoma toho, že ačkoliv jste to byli ve své většině právě vy, kteří jste všechny dnes předložené návrhy již jednou posoudili a většinovým hlasováním zamítli, přesto jsou zde nejméně tři náměty, které nemohou zůstat nepominuty. Především jde o otázku právní úpravy československého exilu.

Je nesporné, že u řádově více než půl miliónu občanů této země došlo k tomu, že byli naprosto protiprávním způsobem, dokonce kombinací různých protiprávních aktů perzekuováni a vyvlastněni. Nápravu této situace lze řešit cestou samostatného návrhu zákona o československém exilu, který v úvodních ustanoveních oceňuje zísluhy občanů, kteří z Čech, Moravy a Slovenska v rozhodném období emigrovali. Zásluhy o dobré jméno naší země ve světě, zásluhy o udržení myšlenek demokracie a humanity. Takový návrh byl na půdě FS již předložen.

V dalších ustanoveních tento zákon jako speciální zákon o československém exilu těm, kteří kteroukoliv či obě z těchto podmínek nenaplní, poskytuje právo na plné odškodnění v rozsahu vypočteném podle platného zákona o mimosoudních rehabilitacích nikoliv cestou naturální restituce, ale cestou cenných papírů, tj. privatizačních kupónů.

Ve dvou bodech federální vláda doporučila, aby novela zákona o mimosoudních rehabilitacích přijata byla. Jeden z nich není třeba zde rozvádět. Je to nešťastná právní úprava občanů, kteří byli povoláváni k Pomocným technickým praporům, úprava, která umožňuje odškodňovat i ty, kteří u těchto praporů nebyli z důvodů politické perzekuce, kteří naopak v řadě případů byli nositeli politické perzekuce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP