Čtvrtek 26. září 1991

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážení kolegové poslanci, vážené poslankyně, dovolím si navázat na kolegu Senjuka a Šterna, kteří se dotkli otázky, které bych chtěl věnovat pozornost také.

Nesouvisí s pozměňovacími návrhy, ale souvisí s mou profesí, kterou jsem se živil, než jsem se dostal do parlamentu. Byl jsem právníkem.

Chtěl bych se dotknout otázek obchodních společností složených výhradně z fyzických osob. Jak je mi známo ze současného stavu v soudní praxi, dochází prakticky jednoznačně k restriktivnímu výkladu ustanovení zákona, které se týká oprávněných osob právě v tom směru, že obchodní společnosti, resp. ti občané, kteří uplatňují nárok jako bývalí členové - fyzické osoby, které byly účastníky obchodních společností - jsou odkazováni mimo pořad tohoto zákona s tím, že nejsou osobami oprávněnými.

Chtěl bych upozornit na to, že v době, kdy tyto společnosti skutečně byly živé, kdy existovaly, fungovaly, se s touto skutečností vypořádal tehdejší právní řád a tehdejší judikatura. A tehdejší judikatura stanovila, že veřejné obchodní společnosti, jejichž členy jsou fyzické osoby, nejsou právnickými osobami. Domnívám se, že i dnes by měly soudní orgány vycházet z této judikatury a z tohoto stanoviska. Žel bohu se mi doneslo klikatými cestičkami k uším, že naopak se Nejvyšší soud chystá vydat stanovisko přesně opačné.

Dovolím si jenom přečíst pro ukázku judikát Nejvyššího správního soudu pana soudce Boháčka, který je publikován v Roučkově a Sedláčkově komentovaném vydání Obecného občanského zákoníka z roku 1811, tedy právního předpisu, který platil v době, kdy tyto společnosti u nás žily. Cituji: "Veřejná obchodní společnost není právnickou osobou, nýbrž její jmění nalézá se jako vázané jmění účelové ve spoluvlastnictví veřejných společníků pro indiviso (Boh.630 4F.).

Obdobný judikát existuje i stran Nejvyššího soudu, předsedy senátu Vážného s číslem 11580.

Další otázka, které bych se chtěl dotknout a která je velice nešťastně interpretována, je otázka tísně, o které hovořili kolegové Štern i Senjuk a které se dotkli i jiní kolegové.

Právo vlastnické má tři základní pojmové znaky. Těmito znaky vlastnického práva je, že vlastník má právo věc držet, užívat ji a nakládat s ní. Jaká byla situace v době, kdy vlastníci určitých věcí převáděli tyto věci na stát nebo jim byly tyto věci znárodněny nebo je darovali a podobně? Situace byla taková, že vesměs věc nemohli držet, nemohli ji užívat a nakládat s ní mohli jediným způsobem a to, že ji převedli na stát.

Domnívám se, že by soudní orgány při interpretaci tohoto ustanovení měly k této skutečnosti přihlédnout a interpretovat ji jednoznačně. Proto pro případ, že toto Federální shromáždění se nedej Bůh nevypořádá s touto novelou tak, jak by se s ní vypořádat mělo, navrhuji, aby Federální shromáždění napomohlo stavu, který existuje při restriktivní interpretaci tohoto zákona, a přijalo usnesení, v němž by jednoznačně stanovilo výkladová kritéria k těmto dvěma bodům, o kterých jsem se zmínil, a doporučilo Nejvyššímu soudu, aby z tohoto usnesení vycházel i při svém stanovisku k těmto záležitostem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Voleníkovi, přihlášen je poslanec Roček, další přihlášený je poslanec Jiří Černý.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, podněty z Kladenska mě vedou k tomu, abych podpořil návrh uvedené novely. Jejím nepřijetím by velká skupina bývalých vlastníků nebyla do mimosoudních rehabilitací zahrnuta. Jedná se ku příkladu o ty bývalé majitele, kteří podepsali kupní smlouvu za nápadně nevýhodných podmínek, nikoliv se státním podnikem, ale ku příkladu s družstevní organizací. Dále pak vypuštění slova "tíseň" přispěje k navození jednoznačných podmínek při navracení majetku. Doporučuji přijetí tohoto zákona. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Ročkovi, prosím poslance Jiřího Černého, aby se ujal slova, připraví se poslanec Skalický.

Poslanec SL J. Černý: Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, vážený pane předsedající, chtěl bych v úvodu prohlásit, že jednoznačně podporuji navrženou novelu zákona o mimosoudních rehabilitacích ve všech jejích částech. Chtěl bych také zdůraznit, že tato iniciativa skupiny poslanců mohla být naprosto zbytečná, kdyby Federální shromáždění vyslyšelo některé připomínky, které zazněly v době projednávání zákona. Otázka emigrantů a jejich omezení, vyloučení z okruhu oprávněných osob, byla už v té době vlastně v rozporu s našimi právními předpisy. Minimálně se zákonem 119 z roku 1990. Bohužel všechny tyto diskusní příspěvky nedošly sluchu. Bylo tedy nutno se ujmout této práce a bylo nutno návrh novely zákona připravit. Myslím si, že úsilí, které tomu věnoval poslanec Senjuk, je třeba ocenit.

Předložený návrh by bylo potřeba ještě rozšířit, protože některá ustanovení skutečně činí velké potíže při výkladu, a takovým ustanovením je podle mého názoru § 8.

Dovolte mi tedy, abych předložil svůj pozměňovací nebo doplňovací návrh, a to: Navrhuji, aby § 8 byl doplněn odst. 7, který bude znít takto:

" Ustanovení odst.1 a odst.4 nelze použít v případě, že se jedná o nárok na vydání věci proti povinné osobě podle ustanovení § 4 odst.2 tohoto zákona."

Stejně v těchto případech nelze použít ustanovení odst. 3, pokud se však nejedná o stavby sloužící k trvalému bydlení nebo podnikatelské činnosti. Za odst.7 bych navrhl odst. 8, který bude znít:" V případech uvedených v ustanoveních odst. 7 se přiměřeně použije ustanovení § 7 odst. 4."

Navrhované doplnění se pokusím zdůvodnit. Ustanovení § 4 odst. 2 původního znění zákona upravuje povinné osoby z řad osob fyzických. § 8 upravuje případy, kdy nelze nároku na vydání věci vyhovět. Jedná se především o případ, kdy stavby zásadní přestavbou ztratily svůj původní charakter. Jedná se o případ, kdy na pozemku, na kterém je umístěna stavba, která byla zřízena po převzetí pozemku státem, a jedná se o případ, kdy pozemek je v osobním užívání. Je podle mého názoru naprosto absurdní, je-li nepochybné, že konkrétní fyzická osoba je osobou povinnou, se zašťiťovala tím, že daný pozemek nevydá, protože je to ustanoveno v tomto zákoně - tedy v § 8 odst. 4. Stejně tak je podle mého názoru naprosto absurdní, pokud původní majitel žádá mlýn s pilou a nynější držitel mu namítne, že stavba změnila svou přestavbou původní charakter, že slouží k rekreaci apod., a odmítá mlýn s pilou vydat. Domnívám se, že tyto případy je třeba upravit naprosto jasně, a proto dopad těchto ustanovení je třeba vyloučit na ty případy, kdy se jedná o povinné fyzické osoby podle § 4 odst. 2.

Samozřejmě, pokud by tento návrh byl přijat, vznikne problém vzájemného vyrovnání. Domnívám se, že lze bez problémů postupovat podle § 7 odst.4. Toto ustanovení totiž upravuje případy, kdy se umožňuje oprávněné osobě se rozhodnout, v případě, že se jedná o zhodnocenou stavbu, zda ji převezme, nebo zda bude žádat finanční náhradu. Tento postup lze podle mého aplikovat právě na případy, kdy stavba změnila svůj původní charakter nebo se jedná o stavbu, která vznikla až po převzetí pozemku státem. Myslím, že není třeba chránit ty případy, kdy na pozemku povinné osoby se stavěly různé rekreační chatky apod., zvlášť jedná-li se o pozemky, které by se mohly využít jinak - např. k podnikatelské činnosti. Tolik ke zdůvodnění mého návrhu.

Závěrem mi dovolte, abych se několika slovy zmínil o "krokodýlích slzách", které se zde prolévají a které směřují k tomu, abychom pochopili, jak je nesmírně právně komplikované jít cestou spravedlnosti, jak je nesmírně komplikované ukradené navrátit. Tito zastánci právní čistoty, právní jistoty, podle mého názoru velice usilovně pracují na tom, aby se tento stát ještě dlouho nesměl nazývat státem právním, a aby občané tohoto státu, pokud se týká právních jistot, cítili se velmi nejistě. Ke všem námitkám a tvrzením, které zde zazněly, považuji za zbytečné se vyjadřovat. S kýmkoli, kdo je tady pronesl, budu diskutovat v kuloáru. Jinak se domnívám, že je to ztráta času, tak jako to byla ztráta času při projednávání minulého zákona.

Zcela na závěr si dovoluji vyslovit domněnku, že někteří, možná, konec lhůty stanovené v § 5 odst.2 už počítají na minuty, možná právě proto, že užívají nemovitosti, které kdysi dávno patřily emigrantům. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále vystoupí kolega Skalický. Připraví se kolega Tyl.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, většina argumentů podporujících návrh novely zákona o mimosoudních rehabilitacích zde již padla a já se k nim pouze připojuji, nemíním je opakovat, abych zkrátil naše jednání.

Rád bych pouze připomněl ducha a atmosféru rozpravy, která se konala v době, kdy jsme přijímali zákon o mimosoudních rehabilitacích. Byli jsme ze všech stran varováni před nedozírnými dalekosáhlými následky, které tento údajně neuvážený zákon přinese do naší společnosti. Byli jsme varováni před blokováním privatizace, před naprostým kolapsem naší justice atd. Myslím, že dnes na konci období, ve kterém oprávněné osoby mohly vznést své nároky, můžeme konstatovat, že potíže byly, jsou a ještě budou trvat. Nedomnívali jsme se, že proces bude zcela hladký.

Domnívám se, že lze konstatovat, že celý manévr - využít principu restitucí pro privatizaci státního majetku - byl celkově naprosto zdařilý a vedl k podstatným výsledkům, které jsou dnes rozhodně viditelnější než třeba u realizace malé privatizace.

Zároveň se v průběhu realizace ukázaly jisté nedostatky, které se dnes novela, předložená kolegou Senjukem, snaží řešit. Domnívám se, že jedinou cestou v nastalé situaci, kdy novela má mnoho příznivců a zároveň oponentů, je hledat jisté řešení schůdné pro většinu tohoto Federálního shromáždění.

Předkládám proto několik pozměňovacích návrhů, z nichž některé jsou obsaženy již v návrhu usnesení ÚPV SL. Jelikož si nejsem jist procedurálním statutem tohoto návrhu, tak ho předkládám za sebe.

Za prvé. Bod druhý novely. Domnívám se, že průchodnost této novely by usnadnilo vypuštění tzv. jiných právnických osob jakožto osob povinných. Znamená to, že by se z navrhovaného znění vypustila slova " nebo jiných právnických osob", která jsou zde přítomna na dvou místech za slovy "do vlastnictví státu".

Druhý návrh se týká okruhu dědiců. Navrhuji, aby bod 4 byl vypuštěn, stejně tak jako bod 6. V bodě 5 navrhované novely, aby byla vypuštěna první věta a zůstala tam jen ona drobná změna ve větě druhé.

Třetí návrh. Do § 13 navrhuji doplnit nový odst. 7 v tomto znění: " Pokud oprávněná osoba nemá trvalý pobyt na území ČSFR nebo není ke dni účinnosti tohoto zákona občanem ČSFR, postupuje se při poskytnutí finanční náhrady podle odst.6." Tento návrh - podle mého názoru - zahrnuje jedinou přípustnou diskriminaci našich občanů, kteří žijí v zahraničí. Tato diskriminace by znamenala, že nemají nárok na finanční náhradu ve formě peněžního odškodnění.

Čtvrtý návrh, který se týká bodu 16 novely, kde navrhuji změnit znění odst. 5 takto: "Pokud věci uvedené v odst.1 byly majetkovou podstatou předmětu podnikání a neexistují, vzniká oprávněné osobě nárok na finanční náhradu podle § 13. Tento nárok je třeba doložit věrohodným důkazem o existenci věcí v době odnětí."

To jsou všechny mé pozměňovací návrhy. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji poslanci Skalickému. Prosím poslance Tyla, aby se ujal slova.

Poslanec SL M. Tyl: Vážený pane předsedající, vážení kolegové poslanci, mám dvě v podstatě technické poznámky k návrhu novelizace zákona, a to v bodě 14 v § 6, odst.1, kde se vyjmenovává situace, kdy provozy nebyly vyvlastněny pro zajištění provozu orgánů státní správy, těžbu nerostů, dopravy, zdravotnictví a sociální péče. Zde doporučuji doplnit v souladu se schváleným zněním zákona č. 229 mezi těžbu a nerosty slovo "vyhrazených", protože pouze ty jsou nadále vyloučeny z toho možného vrácení. To je technická poznámka, která směřuje k doplnění podle již schválených právních předpisů.

Další poznámka: Za slova "sociální péče" jen zpřesnění k výkladu zákona do této věty - "a pokud k těmto účelům ke dni účinnosti tohoto zákona slouží". To jsou tedy dvě v podstatě technické poznámky. Obě byly schváleny hospodářskými výbory v jejich zprávě. Dám zpravodajům. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Do rozpravy je dále přihlášen poslanec Kostya a připraví se poslanec Sláma, což bude předposlední přihlášený do diskuse.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Mlynárik před chvílí otevřel velice choulostivou otázku exulantů. Po něm vystupující poslanci rozvinuli tuto tezi do myšlenky "krádež je krádež za každých okolností". Proti těmto věcným argumentům nelze logicky nic namítat, přesto bych vám chtěl říci svoji úvahu.

Chtěl bych vaši pozornost obrátit do momentu, kdy jsme při projednávání původního zákona o mimosoudních rehabilitacích byli seznámeni se stanoviskem parlamentu Spolkové republiky Německo, které se nepřihlásilo k principu restitucí obecně a ve svém zdůvodnění, které nám zde bylo přečteno, velmi jednoznačně ve dvou principech řeklo proč. Řeklo, že se parlament Spolkové republiky Německo nechce vracet do řešení otázek minulosti, že považuje za svoji prvořadou povinnost řešit otázky přítomnosti a budoucnosti. Ve druhé části řeklo, že se domnívá, že Spolková republika Německo není tak bohatá, aby si tento princip mohla dovolit.

Nechci z tohoto místa nyní polemizovat o tomto názoru. Zkuste si ale položit stejnou otázku, jakou jsem si položil já po vyslechnutí tohoto stanoviska. Domníváme se snad, že poslanci Bundestagu jsou méně rozumní nebo mají menší smysl pro spravedlnost? Nebo se naopak domníváme, že my jsme více bohatí? Já se domnívám, že to, co zde řekl pan poslanec Fišera, že Federální shromáždění při minulém schvalování původního zákona projevilo dostatek společné vůle a ochoty přijmout zákon rozumný, v určitých hranicích, který vymezuje ty křivdy, které považuje za nejkřiklavější, že tím toto Federální shromáždění svůj pocit odpovědnosti a spravedlnosti vyplnilo. Domnívám se, že nyní klást otázku, kdo je více nebo ještě více spravedlnější, a hádat se o to, kdo zde prosadí ještě víc odstranění křivd ve světle toho, co tento parlament čeká a co má řešit, už není na místě. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance Slámu. Další přihlášený je poslanec Karol Stome.

Poslanec SN V. Sláma: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych tady něco řekl. Mně se zde špatně vystupuje. Kdybych nebyl tak starý, tak bych zde brečel nad povídáním člena strany, která toto všechno způsobila. Je to strašné, ale je to tak - že má tolik drzosti a dokáže mluvit o tom, co máme a co nemáme vrátit. Dobře zde říkal, že krádež zůstává krádeží. Nevím tedy, proč se zde dál o tom rozšiřujeme. Ještě zapomněl chudák dodat něco o Listině lidských práv, Chartě atd. To ještě nevzpomněl, je to škoda.

Nyní bych se vrátil k věci. Mám něco napsáno, ale spousta věcí už tu byla řečena, nebudu se opakovat. Náprava některých křivd - zní to velice hezky, ale jen opravdu některých. Pan poslanec Ondrejkovič naznačil velice nepříznivou situaci - v čemž se s panem Kostyou shodoval, nevím, jestli má také takovou pokrevnost - ve které se nachází náš stát. Jistěže je pravda, že se stát tak nachází, ale chtěl bych od pana Ondrejkoviče slyšet, jestli to zavinili právě ti, kteří utíkali za hranice a nechali po sobě i střílet a mnozí to také nepřežili, protože byli zastřeleni. Takže v tomto oni nemají žádný podíl na tom, že to zdevastovali tak, jak to přede mnou řečník zdůrazňoval a málem brečel. Čili toto všechno není na nic.

Na další dotaz, proč se k nám nevrátí a nesnaží pomáhat, zdálo by se, že je to pravdivé. Jistě, mohli by se vrátit a jejich pomoc bychom opravdu potřebovali, znají to, umějí to a dokázali to nejen předtím zde, protože jak víme jistě, tak první za hranice putovali ti, kteří něco dokázali, něco vybudovali, ti jsou třeba, aby nám poradili. Když se jim podařilo utéci, případně je v kriminále nepotkalo nic horšího, v roce 1948, 1950, případně později, a před tímto kriminálem utekli, tak to bylo zase jen proto, že byli schopní a vzdělaní a pracovali. Tito lidé si vybudovali majetky, ale neměli to tam jednoduché. Ono to tam nebylo pozvání k tetičce na čtrnáct dní, na víkend nebo na dovolenou. Tam museli tvrdě pracovat, doslova tvrdě makat. Tak, jak to dnes říká pan ministr zahraničí Dienstbier, který říká Sovětům: My vám peníze dáme, ale musíte pořádně makat. A to oni neumějí, bohužel, my jsme se to také trochu odnaučili. Ale domnívám se, že se nám to vrátí.

Ale abych zdůvodnil, proč oni se k nám nechtějí vracet. Mají k tomu několik důvodů. Za prvé, my jsme je vyškrtli jako občany z našeho národa, nebereme je mezi sebe, prostě jsou to odpadlíci. Nazvali jsme je tak v 50. letech - při rozvracení naší socialistické společnosti.

"Socialistickou" říkám, protože pokračuje dále. Oni to tak vidí.Vidí, že na různých postech v administrativě, v legislativní činnosti i v ekonomice jsou stejní lidé. Co se změnilo? Při konkursech se požaduje dlouholetá praxe, 15-40 let. Delší praxe už být nemůže, protože socialismus tady déle nebyl, byl tu jen 42 let. Praxe je prvořadá. Jak to chceme udělat, aby se tam dostal někdo jiný?

Já jsem několikrát na schůzích říkal, že nemáme právníky. Není to pravda. Nemyslím ty za sebou. Máme právníky i takové, kteří by měli zájem dostat se do branže právníků a vykonat něco pro národ. Jsou mladí. Chybí jim však třeba několik měsíců do limitu šesti let, a proto nemohou být přijati. Byli tam u mě tři, takže znám konkrétní případy. Nevím, buď práva nevystudovali nebo nějak špatně, ale prostě se tam nedostali vůbec.

Oni nevidí vůbec záruku, že my chceme skutečně budovat demokracii a svobodu. Sice to hlásáme, říkáme to téměř všichni, ale málokdo se toho skutečně drží a prosazuje to. Mají jasný důkaz, že skutečnost je jiná než to, co říkáme - pana velvyslance Šustera v Kanadě a paní velvyslankyni Klímovou. Po několika prvních projevech si na ni možná trochu zvykli a možná si začali myslet, že jsme všichni takoví. Bylo to vyloženě socialistické a tvrdé prosazování třetí cesty.

Nedivme se, že tito lidé nám nedůvěřují z mnoha důvodů. Domnívám se, že bychom se měli stydět, že majetek nechceme těmto lidem dávat. Měli bychom jim vrátit všechno, co bylo jejich. Někteří z nich by se vrátili, podnikali by tady a mohli by nás učit, jak se to tam dělá, jak se to naučili na Západě.Mnozí by chtěli (dostal jsem několik dopisů), ale netroufají si, není to možné.

Chceme-li zachovat právní stát, tak se držme zákona a vraťme všem, co jim bylo ukradeno, protože krádež zůstává krádeží. Jinak se to pojmenovat nedá. Ať se to nazve jakkoliv, podstata zůstává stejná. I když dáme socialismu jiný název, třeba "socialismus s lidskou tváří", zůstává socialismem a způsobuje rozklad společnosti. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP