Čtvrtek 26. září 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Mlynárikovi. Protože se do rozpravy přihlásil za klub poslanců sociálně demokratické orientace poslanec Fišera, uděluji mu slovo.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych zaujal stanovisko, které vychází z toho, jaká byla preambule zákona o mimosoudních rehabilitacích, tak jak jsme ji přijímali. Tato preambule hovořila o tom, že chceme zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd, k nimž došlo v období 1948-1989. Současně tato preambule zcela zřetelně ukazovala na to, že nejsme schopni všechny křivdy zmírnit. Vyjádřili jsme vlastně svoji bezmoc, vědomi si určité bezmoci vrátit minulost. Dnes stojíme před velmi složitou otázkou znovu se nad tím zamyslet a znovu se pokoušet něco s minulostí dělat.

Návrh, který je zde předkládán, předpokládá, že znovu bude řešena otázka zahraničních Čechoslováků - exulantů, a přitom se zapomíná na to, že opravdu nejsme schopni vyřešit ani problémy doma, že je nebudeme schopni vyřešit. Porovnejme jen, co vlastně zůstane nevyřešeno a nikdo z nás to nedokáže navrhnout. Zákon, který vlastně udělal jedno z největších znárodnění - a říkává se tomu krádež - byl zákon z roku 1953, který vlastně byl spjat s měnovou reformou a který kromě peněz, jež také byly majetkem, tzn. vklady obyvatelstva, rušil dnem 1. června pohledávky a závazky z vkladů vázaných podle § 7 dekretu č. 91/1945 Sb., které existovaly ještě po roce 1948. Byly to za a) vázané vklady, b) z tuzemských cenných papírů v povinné úschově podle dekretu atd., c) k pojištění na život, pokud se mají podle § 7 ... atd. Šlo v podstatě o pojistky, které si lidé platili.

Koho, kdy a jak budeme v těchto chvílích preferovat? Jak budeme chtít směřovat ke spravedlnosti, která není dosažitelná? Jak budeme chtít postupovat? Budeme postupovat tak, že ten, kdo má silnější hlas, protože je dnes silně reprezentován zahraničními organizacemi, bude mít větší právo, zatímco ten, kdo má menší hlas, protože není reprezentován zahraničními organizacemi, a protože my nevíme, jak tento problém řešit, nebude mít takovou šanci? Nejsme schopni si položit otázku tak, že my všichni bychom měli raději jít cestou, kterou jsme kdysi my zvolení za OF prosazovali, že chceme obnovit společný dům, a ne se po celé volební období handrkovat o to, jak si rozebereme tu kterou cihlu nebo ten který zbytek trosek, které zůstaly? (Potlesk.) Děkuji, že tleskají i ti, kteří byli možná překvapeni tímto výrokem.

Jsem hluboce přesvědčen, že musíme udržet majetkovou stabilitu co nejdříve právě kvůli vstupu zahraničního kapitálu. Jsme si vědomi toho, že je nutno majetkovou stabilitu udržet proto, aby bylo možné v této zemi podnikat a obnovovat tento dům. Mimo jiné jsme to všechno chtěli udělat - a to je v preambuli také - proto, aby byla udržena naše vůle už se nikdy nedostat do stavu, ve kterém jsme byli, aby nedocházelo k těmto křivdám a nespravedlnostem.

Myslím, že vytváření pocitu právní nejistoty může přinést rizika, která by mohla k takovým stavům vést. Je to rozdíl v přístupu, ale my bychom raději stáli a budeme stát za právní jistotou a právní stabilitou.

Stanovisko vlády se nám v této situaci jeví jako stanovisko v zásadě rozumné, jako stanovisko, které by umožňovalo jinými zákonnými normami řešit případně ty vážné nespravedlnosti, které by ještě bylo nutné řešit. To by se mohlo třeba týkat i fyzických osob, ale pokusit se jít zpět a rušit soudní rozhodnutí na základě zákona, který jsme už přijali, to bychom považovali za cestu, která by vedla k právnímu chaosu. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Fišerovi. Další je přihlášena poslankyně Soňa Matochová, prosím, aby se ujala slova. Připraví se poslanec Bratinka.

Poslankyně SN S. Matochová: Pane předsedající, dámy a pánové, pokud jde o předloženou novelizaci zákona o mimosoudních rehabilitacích, je z právního hlediska více než diskutabilní přistoupit k právním úpravám tohoto druhu. Nicméně z věcného hlediska je v řadě bodů předložená novela přijatelná. Chtěla bych však uvést, že pokud jde o zásahy do dědické posloupnosti, které jsou v bodech 4, 5 a 6 navrhovány, domnívám se, že by nebylo dobré zasahovat tak závažným způsobem do právní jistoty účastníků těchto vztahů.

Praxe má už tak obrovské problémy s dědickými spory, které vznikají s uplatňováním tohoto zákona, a doporučuji tedy, aby bod 4 a 6 byly vypuštěny a bod 5 ponechán ve znění, které navrhují ústavně právní výbory, aby režim založený zákonem o mimosoudních rehabilitacích byl dodržen.

V řadě případů došlo k vydání nemovitostí a sepsání dohod a registraci státním notářstvím. Zřejmě by v tomto případě byl účinný i zákon pozdější, ale domnívám se, že se jedná o zákon nepřijatelný.

Dále bych chtěla upozornit na bod 9, kde se domnívám, že vznikají pochybnosti též u spoluvlastnictví, které mohlo být nabyto z jiných důvodů než např. na základě kupní smlouvy, a doporučuji upřesnění bodu 9 v tomto znění:

" Díl věci, na který by neměly nárok jako oprávněné osoby podle § 3, se rozdělí mezi oprávněné osoby rovným dílem."

Dále v zájmu upřesnění navrhuji doplnění § 13 o odst. 7, který by zněl:

" Tohoto ustanovení se nepovažuje v případech, kdy oprávněná osoba uplatní nárok podle § 7 písm. a) odst. 1 a 5."

Jinak budu návrh této novely podporovat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslankyni Matochové. Prosím pana poslance Bratinku. Připraví se kolega Rynda.

Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem zmocněn svým poslaneckým klubem prohlásit,že plně podporujeme obnovení vlastnických práv exulantů, resp. jejich prosazení.

Dále bych chtěl upozornit na jeden problém, se kterým jsem se seznámil teprve v posledních měsících. Rád bych na jeho řešení dal pozměňovací návrh.

V roce 1946 byl přijat zákon č. 128, na něj pak navazoval prováděcí zákon č. 129, kterým měly být restituovány majetky zabavené během období nesvobody, tzn. většinou majetky arizované, a tento zákon začal být prováděn. Bylo nutné, aby k obnově vlastnických práv každý případ prošel soudem. Tudíž se vytvořila jakási fronta těch, kteří vznesli nároky a osud tomu chtěl, že řada těchto případů nebyla vyřešena ani v roce 1948 onoho 25. února. Po 25. únoru soudy, které rozhodovaly o těchto věcech, začaly zaujímat zcela jiné stanovisko a po roce 1948, resp. po vydání zákona č. 241 o prvním pětiletém plánu, byly rozsudky jednoznačně zamítavé.

Nároky lidí okradených během nacistické okupace byly zamítány s poukazem na § 1 odst. 2 zákona č.241/1948 Sb., kde se pravilo, že kapitalistický výrobní způsob je odsouzený k zániku, že bude postupně zatlačován. V rozsudcích stálo, že nemá smysl vracet majetek, který by byl stejně opět zabaven.

V rozhodném období po 25. únoru - mám na mysli pouze to, k čemu došlo v tomto období, nic jiného - došlo ke krádeži provedené tím způsobem, že stát protiprávně nevydal to, co měl vydat. Proto vznáším tento pozměňující návrh.

Do § 6 odst. 1 zákona doplnit po slově "stát", to jest do preambule k dlouhému výčtu právních titulů, které byly použity při zabavování majetku, text "nebo v rozporu se zákonem č.128/1946 Sb., nebyla v rozhodném období vydána". Opakuji - v rozhodném období. V žádném případě nechci udělat nic, co by otevřelo období před 25. únorem 1948.

Dále doplnit písm. a) téhož paragrafu a téhož odstavce o text - zákona č. 241/1948 Sb. To znamená doplnit do seznamu titulů, podle nichž byl majetek zabavován nebo nevydáván, tento zákon o první pětiletce, protože ten soudy používaly při zdůvodňování rozsudků, kterými byly nároky zamítány. To je všechno.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Bratinkovi, prosím poslance Ryndu. Jako další se připraví poslanec Štern.

Poslanec SL I. Rynda: Vážení kolegové, moje poznámka bude tentokrát ryze technická. Chtěl bych poopravit kolegu Bendu. Výbory životního prostředí nepřijaly návrh novely zákona, přijal ji pouze výbor Sněmovny lidu, a to poměrem hlasů 9 proti 5, kteří se zdrželi hlasování. Nikdo nebyl proti. Výbor životního prostředí Sněmovny národů nepřijal novelu, hlasoval 8:8. Žádný poslanec nebyl proti. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji. Prosím poslance Šterna. Další z přihlášených je poslanec Tomsa.

Poslanec SN J. Štern: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, bylo zde řečeno ve stanovisku klubu HZDS, že rozšíření okruhu oprávněných osob, v tomto případě o emigranty, bude na škodu celé společnosti. Bylo zde řečeno, že jde o zájem úzkého okruhu osob, resp. určitých politických stran.

Nejprve k tomuto. Obecně je nutno říci, že ukradený majetek je i nadále ukradený, i když okradený změní státní příslušnost. To nezměníme. To je principiální hledisko a já bych ho dál nerozváděl. To ať si každý probere ve svém hodnotovém systému.

Ke společenské prospěšnosti, či neprospěšnosti.

Byly zde řečeny dvě teze. První teze - restituce brzdí privatizaci.Druhá teze - emigranti získají majetek na úkor domácího obyvatelstva. Čili jestliže rozšíříme okruh oprávněných osob, učiníme tak na úkor celé společnosti.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, zesilte hlas nebo mluvte na mikrofon.

Poslanec SN J. Štern: K první tezi, že restituce brzdí privatizaci. Chci říci, že hlavní privatizace, která dosud proběhla, je právě restituce. Pokud někde skutečně vidíme významné výsledky privatizačního procesu, to je přechodu majetku z rukou státu do rukou soukromých osob, tak výsledky podle mého názoru jsou vidět především v restitucích.

Malá privatizace, která probíhá, to je zatím jediná forma vedle restituce, probíhá u obchodů, služeb a provozoven, které už byly v provozu, to znamená, že je zachován ráz, který byl před tím. Víceméně zůstává situace stejná, jenom s tím rozdílem, že byl změněn vlastník. Můžeme mluvit o zlepšení služeb, o tom, že je tady větší zájem, nicméně trvá nedostatek, který byl před tím, i nadále, a to poznamenává i činnost provozoven, ač jsou v soukromých rukou.

Ale tady leží ladem obrovský majetek, který je v rukou státu, státních podniků, podniků bytového hospodářství a který dokud bude v těchto rukou, tak z něj nic kloudného nebude. To jsme viděli posledních 40 let a vidíme to i nadále. Státní podniky se zmítají v různých reorganizacích, chystání velké privatizace, nejsou schopny v současné době zabezpečit to, co bychom si přáli.

A tam, kde přejde majetek do vlastnictví restituční osoby, oprávněné osoby, člověka, který ho nabude formou restituce, tam vidíme prudké změny. Tady se rodí tisíce podnikatelských záměrů. Běžte se zeptat do bank, kdo si nejvíce půjčuje, které subjekty nejvíce investují. Zeptejte se architektů, zeptejte se komerčních právníků, zeptejte se zahraničních společností, kdo nejvíc usiluje rozvíjet podnikatelské záměry. Jsou to především v naprosto drtivé většině lidé, kterým byl vrácen v restitucích majetek. Je to prostě ta stará písnička: Na jedné straně je názor, který instinktivně chce posilovat stát; bude-li silný stát, bude silná společnost, to znamená instinktivně trvá na tom, aby v rukou státu zůstalo co nejvíce majetku bez ohledu na to, jak ho stát využívá. Proti tomu osobně hájí názor, že majetek, který přejde do soukromých rukou ožije, jako kdyby ho polil živou vodou. Začne být efektivně využíván, začnou vznikat nová pracovní místa, o něž nám jde, začnou nabíhat příspěvky ve formě daní do státní nebo místní pokladny. A to je to, oč právě běží.

Pokud jde o úkor domácího obyvatelstva, který nastane tím, že ukradený majetek se vrátí našim bývalým občanům, chci říci, že platí totéž, o čem jsem teď mluvil - opět místo státu majetek začne být využíván v soukromých rukou, budou pracovní místa, budou příspěvky do státní pokladny. Bude to určitě prospěšnější, než když stát ten majetek bude vlastnit i nadále, bez využití, o kterém mluvím.

Co se týče tísně, považuji za velmi nešťastné, že jsme vůbec ustanovení o tísni přijali. Pan místopředseda vlády Rychetský použil tehdy při projednávání zákona příklad Galerie Vincence Kramáře. Díky tomuto jednomu velmi plastickému ilustrativnímu příkladu přesvědčil mnoho poslanců kvůli této naprosto minimální záležitosti, že prostě hlasovali pro tu tíseň, aby se náhodou nestalo, že dědici Vincence Kramáře budou chtít obrazy zpátky. Pak se ovšem stalo to, kvůli čemu za mnou chodí spousta advokátů, kteří doslova mi nadávají za to, že sedím v parlamentu, který to může schválit, že prostě nevědí, co s tím. Nikdo se neodhodlal zatím vydat jednoznačně směrnici, co tíseň je, jak se mají soudy řídit, vzniká obrovská nejistota ohledně toho, jak to s nároky dopadne. Je tíseň opravdu to, že když jsem byl zbaven užívacího práva a zůstalo mi pouze vlastnické právo, mohu to považovat za tíseň? Zatím to nikdo neřekl.

Ale pojďme dál. Je tíseň to, že vlastnit majetek v 50. letech bylo samo o sobě v tehdejší atmosféře natolik opovrženíhodné, že člověk vlastně byl v tísni tím, že něco vlastnil. Ale řekne to někdo?

Považuji existenci ustanovení o tísni v tomto zákoně za nešťastné a doufám, že se podaří ho ze zákona odstranit. To je vše, co jsem měl. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šternovi. Slovo má pán poslanec Josef Tomsa, pripraví sa pán poslanec Voleník.

Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velice stručný. Zákon o mimosoudní rehabilitaci tak, jak byl přijat parlamentem, neumožňoval náhradu škody, která byla způsobena odnětím majetku občanů, kteří z důvodů politických emigrovali do zahraničí po roce 1948 a znovu pak po roce 1968. Navrácení majetku je podle tohoto zákona vázáno na podmínku jejich trvalého pobytu na území tohoto státu.

Již v době projednávání návrhu tohoto zákona ve výboru sociálním a kulturním jsem upozorňoval na to, že se zde děje křivda těm emigrantům, kteří se již z rodinných důvodů nemohou dnes vrátit do vlasti, ale kteří by rádi svůj původní majetek vlastnili a do něho investovali. Protože mnoho z těchto kdysi emigrujících lidí se v době své emigrace oženilo, provdalo, mají své rodiny, navázali nové vztahy, které jim neumožňují jejich přerušení. A žádným způsobem nelze tyto lidi přinutit k trvalému pobytu na území tohoto státu. Přesto však právě oni by rádi vlastnili svůj majetek, který jim byl z důvodu jejich emigrace vyvlastněn.

Zákon o mimosoudní rehabilitaci svojí podmínkou o trvalém pobytu na území tohoto státu vlastně opětně uvedl v platnost komunistický zákon před tím již soudním výrokem o rehabilitaci zrušený. Zákon svým opatřením a podmínkou o trvalém pobytu na území státu umožňuje dosavadním držitelům, kteří tento majetek získali za směšně nízkou cenu jako konfiskát, další držení.

Dosavadní uživatelé, kteří se obohatili koupí tohoto majetku od státu, se vlastně obohatili koupí ukradeného majetku. Majetek nikdy nepatřil ani těm, kteří jej prodávali, a nepatří ani těm, kteří jej jako konfiskát za směšně nízkou cenu získali. Ve všech právních státech se takto získávaný majetek kupci zabavuje bez jakékoli náhrady a vrací se zpět původnímu majiteli.

Jestliže byl zákonem 119 Sb. zrušen § 109 zákona č.104/1961 Sb., přestal být pobyt československých občanů v cizině považován za čin trestný. Podle všech v právních státech uznávaných zásad, že nulum crimen sine lege, nemohou být občané Československé republiky trvale žijící v cizině jakkoli trestáni jen proto, že žijí mimo území tohoto státu. Mezinárodní zákony umožňují kterémukoli občanu kteréhokoli státu nabývat majetek kdekoliv na území kteréhokoli státu. A navíc je v právních státech takto nabytý majetek chráněn zákonem.

Ustanovení zákona o mimosoudní rehabilitaci, který stanoví podmínku trvalého pobytu na území tohoto státu, právně sankcionuje bezpráví, kterého se na emigrantech dopustil minulý režim, a navíc je v rozporu s ustanovením ČSFR závazně přijaté Evropské konvence o ochraně lidských práv a svobod.

Navrhuji proto, aby podmínka o trvalém pobytu emigranta byla zrušena, už také proto, aby byl umožněn - jak se o tom zmínil kolega Štern - vstup jejich kapitálu do této země.

Doporučuji, aby byl zákon přijat. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Tomsovi, dalším přihlášeným je poslanec Voleník, připraví se poslanec Roček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP