Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, návrh novely zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
který máte před sebou, vychází
z téměř 6měsíční
praxe uplatňování tohoto zákona. Většina
ustanovení tak, jak je chápu já i ostatní
navrhovatelé a jak je chápe i vláda, jsou
v podstatě formulační a zpřesňující
ustanovení tohoto zákona, která mají
odstranit tyto nedostatky, které vlastně zapříčiňují
to, že zákon č.87 o mimosoudních rehabilitacích
je vykládán na různých částech
naší vlasti různě. Jedná se v
této novele pouze o tři meritorní oblasti,
kdy se navrhuje úprava filozofie zákona.
Já bych se věnoval teď velice ve stručnosti
jednotlivým bodům. Nebudu to rozebírat tak
podrobně, jako jsem prováděl zdůvodnění
tohoto zákona na výborech. U bodu 1 se zpřesňuje
období, kdy je možné uplatnit nárok,
pokud došlo k odnětí věci podle těchto
předpisů v rozhodném období. Stávající
dikce umožňovala vykládat slova "z let
1945 - 1948" tak, že rok 1948 mohl být zahrnut
do výkladu, ale také mohl být vyloučen.
Proto tam navrhujeme zařadit konkretizaci těchto
dat, to znamená z období 1945 až 25. únor
1948. Je to čistě zpřesňující
vysvětlení.
K bodu 2 je jeden zásadní zásah do filozofie
zákona, a to je restituce majetku exulantů, to znamená
majetku těch, kteří nemají v současné
době buď státní občanství
nebo nesplňují podmínku zákona o trvalém
pobytu na území ČSFR.
Proti restituci majetku exulantů padlo mnoho argumentů,
stále ještě se objevuje nejen v tisku, ale
i v oficiální argumentaci proti tomuto zákonu
nebo proti tomuto ustanovení ta teze, že to bude mít
zásadní dopad na státní rozpočet.
Chtěl bych upozornit, že podle stávající
konstrukce zákona č.87 jediný dopad na státní
rozpočet mají přímé finanční
náhrady v jednom případě a v druhém
případě na vracení kupních
cen, když věc odkoupila fyzická osoba na základě
politického nebo společenského zvýhodnění.
Politické nebo společenské zvýhodnění
ovšem je už v stávajícím znění
zákona č.87 vyřešeno § 34, kde
v případě, že jakákoliv fyzická
osoba získala věc, kterou stát získal
v rozhodném období, jestliže to získala
na základě politického zvýhodnění,
stává se oprávněnou osobou stát.
To říká § 34. Čili návrat
kupních cen těm fyzickým osobám, které
takto majetek získaly, je tak či onak dopadem na
státní rozpočet a je už zahrnut do zákona
č.87. Čili argumentace, že pakliže se
rozšíří okruh oprávněných
osob na exulanty, bude následný velký dopad
do státního rozpočtu právě
v oblasti vracení kupních cen, je naprosto lichý,
protože kupní ceny se stejně tak jako tak budou
vracet.
Druhý dopad, který by měl být na základě
restituce majetku exulantů, je v oblasti přímých
finančních vyrovnání, to znamená
v případě, kdy majetek občana zdržujícího
se v cizině byl zabaven soudním rozsudkem a jeho
podstatou nebyla nemovitost. V tomto případě
by se jednalo, počítáme-li, že emigrantů
je 600 tisíc, že utíkaly rodiny, počítejme,
že průměrná rodina měla tři
členy a podle statistik každá desátá
rodina v Československu vlastní nemovitost, odečteme-li
tedy všechny tyto rodiny, dostáváme se k číslu
kolem 400 tisíc emigrantů s tím, že
všem nepřísluší finanční
náhrada v hotovosti tak, jak to schválily národní
rady, tedy v hotovosti maximálně 10 tisíc
Kčs - podle statistik opět je úmrtnost 80
% v tomto případě - a dostáváme
se na přímý státní dopad do
státního rozpočtu kolem 20 - 30 miliónů
Kčs v hotovosti.
Nicméně i na jednotlivých výborech
padly pozměňující návrhy, aby
v případě majetku exulantů se poskytovala
veškerá finanční náhrada pouze
v cenných papírech a nikoli v hotovosti. Tím
se domnívám, že zcela jednoznačně
je vysvětleno, jaký by měla dopad restituce
majetku exulantů na přímý státní
rozpočet. Pokud se objevují v tisku argumenty, že
majetek exulantů se pohybuje kolem 15 mld Kčs, slyšel
jsem i 40 mld Kčs, chtěl bych upozornit, že
se to týká objemu majetku, nikoli hodnoty, která
by měla přímý dopad na státní
rozpočet.
Naskýtá se nám tady otázka srovnání,
že stejně tak se nepromítá na státní
rozpočet dopad objemu privatizovaných prostředků
podle zákona o velké privatizaci. Tam se jedná
také o miliardové objemy, tuším že
6 mld Kčs v první vlně atd. Pokud bychom
uvažovali o dopadu objemu tohoto majetku na státní
rozpočet, museli bychom adekvátně zamítnout
a odsoudit i velkou privatizaci, protože dopad by potom byl
totožný. Tolik tedy k exulantskému majetku.
Další věc, která se tady řeší
a navrhuje, je v podstatě zpřesnění
- aspoň tak my to chápeme - to znamená, že
okruh oprávněných osob se tady specifikuje
na fyzické osoby, které byly účastníky
nebo společníky obchodních společností
složených výhradně z fyzických
osob. To znamená, že se neprolamuje v žádném
případě bariéra restituce právnických
osob, protože těmto osobám se nevracejí
ani práva, která příslušela obchodním
společnostem, ale restituuje se pouze a výhradně
ta část majetku fyzických osob, která
sloužila nebo byla jejich vkladem do obchodních společností
a která v každé demokratické společnosti
by byla předmětem dědického řízení.
Čili můžeme dokumentovat rozdíl mezi
takto postavenou otázkou a restitucí právnických
osob asi tím způsobem, pokud bychom chtěli
restituovat právnické osoby, jako bychom restituovali
ze zákona členství v politických stranách.
To je také právnická osoba. K tomu v žádném
případě nechceme přistoupit, protože
pro někoho by to mělo nepříjemné
následky.
Navíc bych chtěl upozornit, že majetky fyzických
osob, které byly vklady do obchodních společností
složených výhradně z fyzických
osob, jsou blokovány zákonem č.427 o malé
privatizaci, kde se v § 2 odst. 3 - nebudu citovat - ale
meritorně praví, že majetek fyzických
osob nebo fyzických osob, které byly účastníky
nebo společníky obchodních společností
slože ných výhradně z fyzických
osob, který přešel do vlastnictví státu
po 25.2.1948, nesmí být předmětem
privatizace. To znamená, že ani toto ustanovení
žádným způsobem nezpůsobí
kolizi ať s malou či velkou privatizací. Tolik
tedy k bodu 2.
Další body, které tady jsou, v podstatě
doporučily a upravily už ústavně právní
výbory, nebudu se k nim vyjadřovat. Jediným
dalším zpřesňujícím ustanovením,
které tady zařazujeme, je nové zpřesňující
ustanovení § 5 odst.1, kde opět stávající
vágní formulace umožňuje různý
výklad na různých místech.
Proto tady specifikujeme režim, jakým způsobem
se postupuje v případě, že uplatňuje
nárok na vydání věci jen některá
osoba nebo jenom některé z oprávněných
osob.
Další věc, která se v tom zákoně
upravuje je, že tento zákon je speciálním
zákonem a že není možné na základě
tohoto zákona majetek nabývat do bezpodílového
vlastnictví manželů. A řeší
se tam další následné úpravy,
které pomohou při praktickém provádění
tohoto zákona.
Druhá zásadní věc, kterou navrhujeme
v tomto zákoně - o první jsem se zmínil,
to byl majetek exulantů - je vypustit v § 6 odst.
1 písm. d), g) a h) slova: "v tísni".
Tíseň je totiž velikým oříškem
jak pro advokacii, tak pro justici vůbec a vykládá
se od Aše až k Tatrám v každém okrese
úplně jinak. To je jediný důvod, proč
navrhujeme vypustit "tíseň". Předpokládáme
totiž, že objem majetků, které byly dány
skutečně z dobré vůle, je nesrovnatelně
menší než objem majetků, které
byly odevzdány státu na základě odevzdání
nebo zřeknutí se dědictví.
Jak už přednášel kolega Stome, tíseň,
ať tak či onak vyjádřená, byla
v průběhu uplynulých 42 let vyvíjena
na všechny - nátlak, aby jednali v tísni.
Vedlo nás k tomu skutečně ne to, že
bychom chtěli znovu otevřít problematickou
otázku, která tu už byla projednávána,
ale vedla nás k tomu snaha v praxi co nejvíce urychlit
provádění tohoto zákona, který
v současné době přes veškeré
nedostatky, které má, je jedním z nejrychlejších
privatizačních zákonů.
V bodu 14 opět jenom zpřesňující
formulace, kterou jsme se snažili podchytit ty případy
protiprávního jednání, které
poškozovalo lidská práva a svobody, když
k vyvlastnění došlo za náhradu, věc
byla využívána pro účel, pro
který byla vyvlastněna, a přesto tento titul
přechodu vlastnictví porušuje hrubým
způsobem ustanovení Listiny základní
práv a svobod, a to i v případě, kdy
k vyvlastnění došlo z titulu vysokoškolského
zákona nebo z titulu zabezpečení splnění
národohospodářského plánu.
Abych uvedl příklad: Když se vyvlastnil hotel
za účelem splnění plánovaného
veřejného stravování a ubytování.
Z tohoto titulu je jasné, že původní
majitel - hoteliér - by zřejmě hotel nepoužíval
za jiným účelem než k zajištění
veřejného stravování a ubytování.
A z tohoto důvodu považujeme tento titul vyvlastnění
za náhradu proti zájmům občanů
a proti zájmům toho státu, který chceme
budovat.
Proto jsme se snažili oddefinovat kladně oblast vyvlastnění
za náhradu a tedy oddefinovat ta odvětví,
kdy ve všech částech světa k vyvlastnění
za náhradu docházelo, dochází a docházet
bude. Ta definice se nachází v bodu 14.
Bod 15 je jenom technickou aplikací bodu 1.
Třetím zásadním problémovým
okruhem, který navrhujeme vložit do zákona
č.87, je problematika movitých věcí
nebo příslušenství. V současné
době většina nemovitostí, které
jsou vydávány, je vydávána v dezolátním
stavu, a to ne z důvodu, že by tyto nemovitosti byly
v dezolátním stavu ke dni podání výzvy
tak, jak praví zákon, ale z toho důvodu,
že povinná organizace nejenom nedodržuje ustanovení
hospodářského zákoníku, ale
z nějakých nepochopitelných důvodů
má zájem na tom, aby nemovitost vydávána
fyzické osobě byla v co nejhorším stavu.
Setkáváme se konkrétně s případy,
kdy nemovitost, která prošla rekonstrukcí před
2 lety, v současné době se vydává
tak, že ze zdí jsou vytrhány elektroinstalace,
topení, chybí podlahy a jsou ob jeden vyřezány
střešní trámy.
Domníváme se, že pokud zavedeme povinnost povinné
osoby odprodat příslušenství nebo movité
věci, které slouží k činnosti
vydávané věci, zabráníme nejenom
devastaci těchto nemovitostí, ale způsobíme
i to, že se zachovají pracovní příležitosti
a případně služby a sortiment, který
ve vydávaných nemovitostech je. A proto ten režim,
který navrhujeme v bodu 16, v novém § 7 a)
odst. 2, 3 a 4 je tak přísný pro obě
strany - jak pro oprávněnou osobu, tak pro povinnou
osobu.
Druhý problematický bod tohoto ustanovení
je restituce movitého majetku. Navrhujeme restituci movitého
majetku z několika důvodů. Především
jsme zjistili pátráním nejenom v archivech
obvodních a okresních úřadů,
ale i v jednotlivých účetních evidencích
státních podniků a družstev, že
dodnes jsou dokumenty o tom, jak velký objem majetku a
v jaké výši kterého soukromníka
byl zařazen do kmenového jmění kterého
podniku nebo družstva. To znamená, že jsou doklady
o převzetí movitého majetku např.
inventářů dopravních firem nebo intentářů
velkoskladů nebo obchodních skladů, v jaké
hodnotě a v jakém počtu byly tyto majetky
zařazeny do kmenového jmění jednotlivých
státních podniků nebo tehdy národních
podniků nebo družstev.
Čili argument, že není dopátratelná
výše objemu těchto prostředků,
které přešly na stát v tomto případě
padá. A sice národní podniky, v současné
době státní podniky, projdou v každém
případě transformací na základě
některého z privatizačních zákonů.
Domníváme se, že by bylo jedině vhodné
umožnit restituci těchto movitých majetků
takto poškozeným lidem podílem na cenných
papírech toho státního podniku, který
majetek do svého kmenového jmění zařadil.
To je vše, co se týká zásadních
meritorních otázek, které vláda odmítla
- aspoň tak, jak já předpokládám
- nebo protestuje, odporuje proti těmto zásadním
okolnostem. To znamená, že diskuse se vedla tak, jak
jsme ji vedli jako navrhovatelé jednak s panem premiérem
Čalfou, jednak s panem místopředsedou vlády
Rychetským. Znovu jsem si ověřoval tuto svoji
ideu včera při rozhovoru s panem místopředsedou
Rychetským a i pan ministr práce a sociálních
věcí by tuto ideu potvrdil -, že meritum věci
při odporu proti zákonu č.87 jsem nevedl
proti zpřesňujícím ustanovením,
ale proti meritu těchto tří zásadních
problémových okruhů. V tom případě
předpokládám, že zpravodajové
zpraví plénum, jaké je stanovisko vlády,
a já v podstatě k tomuto zákonu nemám
co dodat. Pouze to, že pokud přijmeme tento zákon
i s výhradami, které vláda má - a
budeme akceptovat výhrady vlády, které má
k tomuto zákonu - v každém případě
zákon pomůže a přispěje k rychlejšímu
provedení jak privatizace, tak restituce, tak i k dobrému
jménu ČSFR.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci R. Senjukovi. Konstatuji, že návrh
projednaly ústavně právní výbory,
pro plán a rozpočet, zahraniční, branné
a bezpečnostní, hospodářské,
sociální a kulturní a pro životní
prostředí obou sněmoven.
Předsedové sněmoven pověřili
ÚPV, aby shrnuly výsledky projednávání
v ostatních výborech, jakož i stanoviska orgánů,
kterým byl zaslán návrh k vyjádření
a připravily písemné usnesení a stanovisko,
které přednesou sněmovní zpravodajové.
Zpravodaji za Sněmovnu lidu byli ustaveni poslanec V. Benda
a za Sněmovnu národů poslanec V.Novitzský.
Prosil bych nejprve poslance, zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance V. Bendu, aby přednesl zpravodajskou
zprávu s tím, že také zaujme stanovisko
k návrhu výboru ústavně právního
Sněmovny lidu. (Jde o tisk 866.)
Společný zpravodaj výborů SL V. Benda:
Vážené Federální shromáždění,
neodpustím si určitý metodický úvod
ke své zpravodajské zprávě, protože
jen na základě těchto vysvětlení
je možno pochopit rozdílná a namnoze rozporuplná
stanoviska k této novele zákona nejenom od různých
orgánů, ale i jednotlivých výborů
včetně různících se stanovisek
v ÚPV SL a SN. Běží o to, že tato
novela obsahuje zhruba tři kategorie změn.
Jednak jsou to změny v záležitostech, které
již byly projednávány při přijímání
zákona v zimních měsících tohoto
roku, a o kterých bylo v té době meritorně
rozhodnuto. Typickým příkladem takovéto
změny je návrh na rozšíření
restitucí i na čs. občany v exilu, resp.
na bývalé čs. občany, a to bez vyžadování
podmínky státního občanství
v současné době či trvalého
pobytu v Československu. K tomu musím jen poznamenat,
že situace se výrazně změnila oproti
období, kdy jsme o této věci rozhodovali
minule. Ukázalo se, jak už o tom hovořil kolega
Senjuk,že zatímco údajný dopad odškodnění
emigrantů na státní rozpočet se ukázal
velmi nadsazený, na druhé straně se velice
reálně projevily negativní mezinárodně
právní, mezinárodně politické
a posléze mezinárodně ekonomické vlivy.
Mám tady množství různých stanovisek
organizací jak našich exulantů, tak organizací
s nepopiratelným i ekonomickým vlivem. Jsou vážné
signály, že poškození našeho státu
tímto postupem by se mohlo bezprostředně
promítnout v takové ekonomické důsledky,
které jsou nesrovnatelné s případnými
zvýšenými náklady.
Druhá kategorie navrhovaných změn nebo navrhovaných
bodů novely se týká těch záležitostí,
kde vůle zákonodárce byla jasná, kde
jsme to, co je dnes obsaženo v novele, vlastně přijali
už minule, a kde došlo buď ke zkreslení
nebo nepřesné interpretaci vůle zákonodárce,
resp. kde došlo k disharmonickému nestejnému
výkladu v různých částech republiky
nebo v různých místech, kde se tento výklad
odlišoval.
Typickými příklady takovéhoto chybného,
z hlediska zákonodárců, výkladu zákona
jsou právě obchodní společnosti složené
výlučně ze soukromých osob. Vláda
při jednání výslovně přislíbila,
že se zákon bude na toto vztahovat ale v praxi jej
pak neaplikovala. Jiným takovým příkladem
toho územního velice divokého členění
jsou dary, zřeknutí se dědictví a
případně prodeje uskutečněné
v tísni - výklad pojmů se liší
případ od případu, region od regionu.
To pokládáme za potřebné sjednotit,
a proto tedy podporujeme tuto novelu, která tyto problémy
odbourává, resp. vysvětluje zcela jednoznačně,
aby nebyly pochybnosti.
Konečně třetí kategorií změn,
které přináší novela, jsou změny,
které vyplynuly ze zkušeností praxe, které
nebyly k dispozici při projednávání
zákona. Takových zkušeností je více,
ale typickým příkladem je např. navrhovaná
změna právní úpravy u příslušníků
PTP (pomocných technických praporů), kde
se zjistilo naprosto věrohodným způsobem,
že zatímco podle zákona příznaně
existovaly PTP od roku 1950 do roku 1954, tak ve skutečnosti
- a máme dost jednotlivých důkazů
o tom, jako např. příslušné rozkazy
- byly tyto PTP s naprosto stejným režimem, pod jiným
označením, zřízeny už na podzim
1948. Od roku 1948 do nich byli posíláni politicky
nespolehliví občané. Proto bylo třeba
rozšířit potřebné lhůty.
Tolik na úvod, abych vysvětlil, jak se potom liší
stanoviska jednotlivých orgánů k této
novele.
Pokud jde o stanovisko federální vlády, je
v podstatě odmítavé, negativní k této
novele. Připouští jedině ten bod, který
se týká společností složených
výlučně z fyzických osob. To patří
do kategorie rozdílu interpretací - tam vláda
nenamítá nic proti novele. Dokonce doporučuje
novelu, pokud jde právě o některá
upřesnění kolem PTP, některé
věcné úpravy, které nebyly v době
tvorby zákona známy.
Z dalších orgánů relevantních
pro Federální shromáždění
se touto novelou zabývala Česká národní
rada, která v podstatě v plném rozsahu -
s jedinou drobnou připomínkou - doporučila
novelu k přijetí.
Slovenská národní rada přikázala
projednání novely ústavně právnímu
výboru, který ji dosud neprojednal. Jeho stanovisko
není k dispozici.
Pokud jde o stanoviska výborů Federálního
shromáždění, s předloženým
návrhem vyslovily souhlas, v některých případech
s připomínkami a dodatky, které potom garanční
výbory se snažily zapracovat - výbor pro plán
a rozpočet, výbor hospodářský,
výbor zahraniční a výbor pro životní
prostředí. Také branný a bezpečnostní
výbor Sněmovny lidu návrh po jistých
připomínkách a doplňcích schválil
a podpořil. Většina výborů se
postavila za návrh, byť s připomínkami.
Pouze branný a bezpečnostní výbor
Sněmovny národů a výbor sociální
a kulturní návrh nedoporučily, stejně
tak návrh nedoporučil - ale o tom bude vás
podrobně informovat kolega zpravodaj - ústavně
právní výbor Sněmovny národů.
Naopak ústavně právní výbor
Sněmovny lidu návrh zákona doporučuje
s připomínkami, které vzešly jednak
z ústavně právního výboru,
jednak z připomínek ostatních výborů
Sněmovny lidu i Sněmovny národů. Máme
tyto připomínky před sebou v parlamentním
tisku 866 a stanovisko ústavně právního
výboru Sněmovny lidu.
Jako zpravodaj doporučuji projednat a přijmout novelu
zákona o mimosoudních rehabilitacích a to
ve znění připomínek, jak jsou zahrnuty
v usnesení ústavně právního
výboru Sněmovny lidu. Děkuji.