Úterý 24. září 1991

Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, vzala bych připomínky, jednu po druhé tak, jak byly předneseny pány poslanci.

K první připomínce pana poslance Magyara. § 2 odst.6: bylo by asi velmi účelné zapracovat do této části znění, které by se týkalo i politických stran.Já bych ovšem chtěla zdůraznit,že toto by bylo potřeba zapracovat do kompetenčního zákona a nikoli do tohoto zákona, který hovoří o kontrolním řádu.

Otázku stížností, oznámení a podnětů potom upravuje navíc u republikových politických stran a hnutí republikový zákon. Ten je nový na Slovensku a novým zákonem, který se teď přijímá, bude zrušen zákon 121/1971 Sb., a nahrazen tímto novým.

Čili jako faktickou připomínku to bereme v úvahu, protože stížností je mnoho a snaha, aby kontrolní orgány prošetřily hospodaření činnosti některých politických stran a sdružení občanů samozřejmě existují , ale do tohoto kontrolního řádu, zejména pro působnost federace, se to nehodí. Musíme si uvědomit, že v působnosti FMK je kontrola pouze federálních orgánů.

K podnětu pana poslance Kováče: Děkuji mnohokrát za podporu HZDS k tomuto zákonu a chtěla bych vysvětlit závěrečná ustanovení takto. Republikové kontrolní orágny mají sice své zákony o kontrole dosud platné, 121/1971 Sb. a 116/1971 Sb., podle kterých svou činnost vykonávají, ale v § ll až 16 jsou odkázány na federální zákon 103/1971 Sb. Pokud bychom zrušili teď v tomto okamžiku federální zákon celý, tak by potom došlo samozřejmě k tomu, že základní kostra pro republikové kontrolní orgány, do doby přijetí zákona republikového, by určité působnosti neměla upraveny. Proto je také v odst.2 závěrečného ustanovení navrhovaného zákona upravena technická možnost postupovat podle §11-16 změna 103/1971 Sb. Čili tam jsou dvě polohy: pro federaci se ruší zákon 103/1971 Sb. okamžitě, pro republiky, pro jejich vazby na zákony 121/1971 Sb. a 116/1971 Sb., až po nabytí platnosti jejich zákonů.

Děkuji mnohokrát za vysvětlení a podporu panu poslanci Morovičovi. Chtěla bych jen zdůraznit, že naší snahou je, aby nová ústava měla zahrnuta samostatná ustanovení, která umožní nezávislost kontrolního úřadu jak po stránce věcné, tak po stránce finanční,na exekutivě i na parlamentu.

Pro vaši informovanost např. kapitola rozpočtu nezávislého kontrolního úřadu je schvalována mimo státní rozpočet, který předkládá ministr financí. Čili parlament tuto kapitolu podobně jako kapitolu Federálního shromáždění - si stanovuje sám. Tím je zamezeno, že i počet pracovníků, vybavení kontrolního úřadu je schvalováno v souladu s požadavky parlamentu.

Nezávislost na vládě a parlamentu je jistě aspekt moderního kontrolního úřadu, podle konzultací jak v Evropském společenství, tak v Evropském sdružení kontrolních úřadů. Ale nutno říci, že tak, jak jsem uváděla ve svém prvním vystoupení, v současné době můžeme zabezpečit jen určitý druh objektivního posouzení, a ten je dán vymezením spolupráce s federací, s exekutivou, s vládou a vymezením spolupráce s Federálním shromážděním. My jsme se právě tímto zákonem snažili rozšířit ten rozsah spolupráce ještě v mezích stávajícího kompetenčního zákona.

Pan poslanec Stome hovoří o připomínkách, které byly několikrát diskutovány na některých výborech Federálního shromáždění. Jde o vazby mezi § 20 a § 6 navrhovaného zákona. Myslím si, že tak, jak jsme vysvětlovali při jednání výborů, je možné vzít na vědomí, že tato ustanovení, která jsou v odstavci 2 a 4, i když tam bylo připomínáno, že by mělo jít v odstavci 4 § 20 o prodloužení této zásady na tři měsíce, ne na jeden měsíc, gesční výbor posoudil všechna stanoviska a při všech zněních, která byla uplatňována, ponechal toto původní znění. My se domníváme, že s výkladem, který bude k tomuto zákonu proveden, je to tedy možné. Pokud ovšem pan poslanec Stome přednese konkrétní návrh na úpravu těchto usnesení, o kterých by se dalo hlasovat jako o pozměňovacím návrhu, rádi bychom to asi akceptovali.

U § 30 byla zdůrazňována zejména vazba vyplývající z poslední věty. Já bych ovšem chtěla zde zdůraznit jednu skutečnost.Možná, že ne všem pánům poslancům jsou známy naše zprávy, ale my doopravdy ve společných schůzích sněmoven hovoříme jen o průběžných informacích ke kontrole majetku KSČ a SSM, ale s výbory dále spolupracujeme jak na podkladových materiálech k návrhům státního rozpočtu, ať jde o návrhy ročního plánu, nebo o státní závěrečný účet a zprávy o čtvrtletním nebo pololetním plnění státního rozpočtu. Dále spolupracujeme s branněbezpečnostním výborem, a to především v oblasti, která se týkala odchodu sovětských vojsk, kde podstatná část všech informací vyplývajících z ekonomických a ekologických škod právě pramenila z našich zpráv.

Stejným způsobem spolupracujeme s výborem hospodářským, i když až v poslední době, a to u ústředních orgánů, jejichž činnost a hospodárnost tyto výbory Federálního shromáždění posuzují. Myslím si, že novou zákonnou úpravou většina výborů FS podle svých potřeb bude mít právo si své požadavky na kontrolní činnost uplatnit a spolupráce FMK s FS se ještě více rozšíří.

Jinak bych chtěla zdůraznit jednu skutečnost: S nezávislostí kontrolního úřadu přichází v úvahu aspekt, který jsme si ne dostatečně ještě stačili uvědomit. Totiž že je nezávislý nejen finančně, ale i nezávislý z hlediska výběru kontrolních akcí a své zprávy nikoliv na požádání, ale jako jednu z forem spolupráce s Federálním shromážděním podle vlastního výběru kontrolní úřady předkládají příslušnému výboru parlamentu. Je samozřejmé, že u všech výborů parlamentů v různých zemích je velmi intenzívní spolupráce zejména v oblasti kontroly státního rozpočtu. Klasické kontrolní orgány, které vznikly vlastně ještě v době monarchií, dokonce zpracovávají státní závěrečný účet za ministerstvo financí. Je to ovšem forma vcelku již přežitá a nebyla nám doporučována.

Na závěr bych chtěla zdůraznit, že po věcné stránce při vlastní kontrole zjišťujeme objektivně, zda skutečnosti zjištění odpovídají, nebo neodpovídají právním a ekonomickým normám včetně potřebných dokladů. Čili nemůžeme si zákony upravovat při kontrolní činnosti podle současného aspektu politického klima nebo podle zájmů kontrolních pracovníků. To by byla neobjektivní kontrola, která by neodpovídala činnosti, kterou kontrolní úřad v demokratickém státě má zastávat.

Doufám, že jsem odpověděla na vaše připomínky, a děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Děkuji paní ministryni. Žádají o slovo zpravodajové? Prosím, pan poslanec Ježek.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Já bych jen stručně zrekapituloval, že v diskusi vystoupili celkem čtyři diskutující. Z diskuse vyplynul jeden pozměňující návrh, který jsem převzal já, další pozměňující návrh je od pana poslance Stomeho, a jeden pozměňující návrh, který vzešel od samotného navrhovatele na zpřesnění § 45, si my jako zpravodajové osvojujeme, takže by se o něm mělo také hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Děkuji panu poslanci Ježkovi. Chce se vyjádřit ještě pan poslanec Tichý?

Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý: Chtěl bych komentovat pozměňovací návrh pana poslance Stomeho, který se týká § 20 odst. 4. Pan poslanec Stome navrhuje, aby v textu tohoto odstavce bylo v první větě vyškrtnuto "2 a)". Vztah tohoto paragrafu by se tak formuloval jen k odst. 3, kde se hovoří o nákladech vzniklých v souvislosti s prováděním kontroly třetím osobám. Vzhledem k tomu, že by se zde ztratil vztah a ustanovení odst. 2, kde se hovoří o tom, které náklady hradí kontrolní orgán, a kde se dává kontrolované právnické osobě možnost uplatnit daný nárok, by nebylo účelné, aby se tato vazba mezi paragrafy ztratila.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Takže budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích, které byly předloženy. Jsou to tři pozměňovací návrhy. Pan poslanec Magyar stahuje svůj návrh, takže jde jen o dva návrhy. Druhý pozměňovací návrh zde právě komentoval pan poslanec Tichý jako zpravodaj výborů Sněmovny národů. Pane poslanče, mám tomu rozumět tak, že nedoporučujete, aby byl tento pozměňovací návrh přijat? (Poslanec Tichý: Nedoporučuji.) Nedoporučujete. Pan poslanec Ježek se přiklání k tomuto názoru? (Ano.) Čili oba zpravodajové nedoporučují, aby byl přijat návrh pana poslance Stomeho, který zní - buďte tak laskav a ještě jednou ho přečtěte.

Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý: Návrh zní doslova takto: "V ustanovení odst. 4 § 20 v první větě vypustit číslici 2 a písmeno a)." Jde o tisk 846.

Předsedající mpř. FS J. Stank: (slovensky)

Děkuji. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu v obou sněmovnách najednou. Jde o pozměňovací návrh pana posl. Stomeho, který zpravodajové nedoporučují.

Kdo souhlasí s návrhem pana posl. Stomeho, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.)

Sněmovna národů (pro dvanáct, proti šest, zdrželo se šedesát čtyři).

Sněmovna lidu (pro šestnáct, proti tři, zdrželo se šedesát devět).

5 poslanců ze SN a 3 poslanci ze SL nehlasovali.

Návrh FS nepřijalo.

Prosím další a poslední pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek: Do § 45 v odst. 1 namísto výrazu státní organizace použít výraz podle § 30 téhož návrhu zákona - tj. právnické osoby zapojené příjmy a výdaji na státní rozpočet federace. Toto vymezení je přesnější.

Předsedající mpř. FS J. Stank:(slovensky)

Jde o pozměňovací návrh, který v podstatě doporučilo ministerstvo kontroly a osvojili si ho zpravodajové.

Budeme o tomto pozměňovacím návrhu hlasovat. Kdo z vás, páni poslanci a paní poslankyně, souhlasí s tímto návrhem, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.)

Sněmovna národů (pro osmdesát tři, proti nikdo, zdrželo se sedm).

Sněmovna lidu (pro osmdesát, proti nikdo, zdrželo se dvanáct.)

1 poslanec SL nehlasoval.

Návrh byl FS přijat.

Nyní budeme hlasovat o celém zákonu - o vládním návrhu zákona o kontrole v ČSFR ve znění schválených pozměňovacích návrhů a podle doporučení společných zpravodajů.

Kdo souhlasí s přijetím tohoto vládního návrhu zákona ve vzpomínaném znění, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko! Hlasují obě dvě sněmovny najednou. (Hlasuje se.)

Sněmovna národů (pro osmdesát osm, proti nikdo, zdrželi se čtyři).

Sněmovna lidu (pro devadesát, proti jeden, zdržel se jeden).

Nikdo neignoroval hlasování.

Můžeme konstatovat, po souhlasném usnesení obou sněmoven, že FS ČSFR schválilo zákon o kontrole v ČSFR.

Děkuji paní ministryni Kořínkové i společným zpravodajům obou sněmoven. (Potlesk.)

Dále projednáme

Zprávu předsedy Federálního shromáždění o zákonném opatření předsednictva Federálního shromáždění o federálním fondu tržní regulace v zemědělství (tisk 851).

Dovolte mi ještě organizační poznámku. Vzhledem k tomu, že zítra jsme si vyhradili na jednání výborů, upozorňuji především předsedy výborů, aby se zařídily věci tak, aby výbory mohly začít v 9.OO hodin v místnostech, které jsou uvedeny v projednávaném dokumentu

Opakuji znova: budeme hlasovat o usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku 851, tzn. Federální shromáždění musí potvrdit zákonné opatření, které bylo přijato předsednictvem Federálního shromáždění během parlamentních prázdnin. Jde o opatření předsednictva FS o federálním fondu tržní regulace v zemědělství.

0 tomto zákonu se hlasuje tak, že platí zákaz majorizace. Ke schválení je tudíž třeba nadpoloviční většina všech poslanců v obou částech Sněmovny národů. Budeme hlasovat opět společně.

(17.40 hodin) Hlasují obě sněmovny. (Hlasuje se.) Děkuji. (SN - ČR čtyřicet devět, SR třicet pět. SL - osmdesát devět.)

Kdo je proti? (SN nikdo, SL tři.)

Kdo se zdržel hlasování? (SN - ČR tři, SR čtrnáct. SL osmnáct.)

Děkuji. Konstatuji, že v této chvíli usnesení předsednictva FS ztratilo platnost, a to z toho důvodu, že nebylo přijato Sněmovnou národů v části poslanců zvolených ve Slovenské republice. Další postup v tomto případě projednáme v předsednictvu FS a budeme vás neodkladně informovat.

Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové, abych vás informoval o tom, že předsednictvo SN se rozhodlo svolat 10. samostatnou schůzi, a to na dnešní den hned po skončení této schůze.

Hospodářské výbory se setkají v 8.30 hod. v místnosti 214 a budou projednávat tisky 841, 847, 761 plus tisky k referendu. Dále plenární schůze MU se bude konat zítra asi hodinová, a to v 16 hodin. To vám vzkazuje její předseda pan poslanec Komárek. Oba zahraniční výbory se setkají zítra v 10 hodin v místnosti 102. Poslanecký klub OH se sejde zítra v 19 hodin v místnosti 209. Výbory pro plán a rozpočet se setkají dnes v 18 hodin v místnosti 214.

Dovolte mi na závěr, abych vás informoval, že podle schváleného programu a časového průběhu ve čtvrtek bude mít naše společná schůze tyto návrhy zákonů:

Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 87/90 Sb., o mimosoudních rehabilitacích (tisk 821) a příslušný návrh usnesení SL a SN.

Dále vládní návrh, kterým se předkládá FS ČSFR k vyslovení souhlasu návrh na přijetí třetího dodatku k dohodě o Mezinárodním měnovém fondu (tisk 721).

Dále vládní návrh, kterým se předkládá FS smlouva o přátelských vztazích a spolupráci mezi ČSFR a Italskou republikou (tisk 827).

Další vládní návrh, kterým se předkládá FS k vyslovení souhlasu Evropská úmluva o vzájemné pomoci ve věcech trestních (tisk 833), dále vládní návrh, kterým se předkládá FS k vyslovení souhlasu úmluva o odevzdávání odsouzených osob, Evropská úmluva o odevzdání trestního řízení a Evropská úmluva o vydání (tisky 834, 835 a 836).

Dále vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS úmluva o potlačování terorismu (tisk 837).

Vládní návrh zákona o kárné zodpovědnosti soudců a návrh výboru ústavněprávního na usnesení SL a SN (tisk 838). Dále návrh na volbu předsedy zvláštního kontrolního orgánu FS, na volbu místopředsedy iniciativního a petičního výboru a případně volbu generálního inspektora.

Toto by mohl být program čtvrteční schůze. Avizované politické grémium, které mělo být ve čtvrtek, za těchto okolností za předpokladu, že nebude - tak jak jsme odhlasovali - jednání výborů a bude zasedat společná schůze, se překládá na

jiný termín, který oznámí předseda FS později.

Ústavněprávní výbory začínají zítra v 8.30 hodin, branně bezpečnostní výbory se setkají zítra ve 13 hodin v místnosti Sněmovny lidu. Ještě pan poslanec Prokop. (Poslanec M. Prokop: Výbory kulturní a sociální zítra v 10 hodin v místnosti 209.) Všechny ostatní výbory začínají zítra v 9 hodin. Kde jsem neoznámil jiný termín, v místnostech, které jsou uvedeny v tisku o návrhu časového harmonogramu, o návrhu této schůze. Ještě pan poslanec Schneider se hlásí.

Poslanec SL J. Schneider: Chtěl jsem oznámit poslancům ODS, že jejich klub se bude konat po skončení samostatné schůze SN, pokud to bude možné v 18.30 hodin ve Sněmovně národů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Vážené kolegyně a kolegové, přerušuji 17. společnou schůzi SL a SN do čtvrtka, kdy začínáme anebo pokračujeme v 9 hodin. Na shledanou.

(Jednání přerušeno v 17.47 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP