Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková:
Děkuji, pane předsedající. Dámy
a pánové, vzala bych připomínky, jednu
po druhé tak, jak byly předneseny pány poslanci.
K první připomínce pana poslance Magyara.
§ 2 odst.6: bylo by asi velmi účelné
zapracovat do této části znění,
které by se týkalo i politických stran.Já
bych ovšem chtěla zdůraznit,že toto by
bylo potřeba zapracovat do kompetenčního
zákona a nikoli do tohoto zákona, který hovoří
o kontrolním řádu.
Otázku stížností, oznámení
a podnětů potom upravuje navíc u republikových
politických stran a hnutí republikový zákon.
Ten je nový na Slovensku a novým zákonem,
který se teď přijímá, bude zrušen
zákon 121/1971 Sb., a nahrazen tímto novým.
Čili jako faktickou připomínku to bereme
v úvahu, protože stížností je mnoho
a snaha, aby kontrolní orgány prošetřily
hospodaření činnosti některých
politických stran a sdružení občanů
samozřejmě existují , ale do tohoto kontrolního
řádu, zejména pro působnost federace,
se to nehodí. Musíme si uvědomit, že
v působnosti FMK je kontrola pouze federálních
orgánů.
K podnětu pana poslance Kováče: Děkuji
mnohokrát za podporu HZDS k tomuto zákonu a chtěla
bych vysvětlit závěrečná ustanovení
takto. Republikové kontrolní orágny mají
sice své zákony o kontrole dosud platné,
121/1971 Sb. a 116/1971 Sb., podle kterých svou činnost
vykonávají, ale v § ll až 16 jsou odkázány
na federální zákon 103/1971 Sb. Pokud bychom
zrušili teď v tomto okamžiku federální
zákon celý, tak by potom došlo samozřejmě
k tomu, že základní kostra pro republikové
kontrolní orgány, do doby přijetí
zákona republikového, by určité působnosti
neměla upraveny. Proto je také v odst.2 závěrečného
ustanovení navrhovaného zákona upravena technická
možnost postupovat podle §11-16 změna 103/1971
Sb. Čili tam jsou dvě polohy: pro federaci se ruší
zákon 103/1971 Sb. okamžitě, pro republiky,
pro jejich vazby na zákony 121/1971 Sb. a 116/1971 Sb.,
až po nabytí platnosti jejich zákonů.
Děkuji mnohokrát za vysvětlení a podporu
panu poslanci Morovičovi. Chtěla bych jen zdůraznit,
že naší snahou je, aby nová ústava
měla zahrnuta samostatná ustanovení, která
umožní nezávislost kontrolního úřadu
jak po stránce věcné, tak po stránce
finanční,na exekutivě i na parlamentu.
Pro vaši informovanost např. kapitola rozpočtu
nezávislého kontrolního úřadu
je schvalována mimo státní rozpočet,
který předkládá ministr financí.
Čili parlament tuto kapitolu podobně jako kapitolu
Federálního shromáždění
- si stanovuje sám. Tím je zamezeno, že i počet
pracovníků, vybavení kontrolního úřadu
je schvalováno v souladu s požadavky parlamentu.
Nezávislost na vládě a parlamentu je jistě
aspekt moderního kontrolního úřadu,
podle konzultací jak v Evropském společenství,
tak v Evropském sdružení kontrolních
úřadů. Ale nutno říci, že
tak, jak jsem uváděla ve svém prvním
vystoupení, v současné době můžeme
zabezpečit jen určitý druh objektivního
posouzení, a ten je dán vymezením spolupráce
s federací, s exekutivou, s vládou a vymezením
spolupráce s Federálním shromážděním.
My jsme se právě tímto zákonem snažili
rozšířit ten rozsah spolupráce ještě
v mezích stávajícího kompetenčního
zákona.
Pan poslanec Stome hovoří o připomínkách,
které byly několikrát diskutovány
na některých výborech Federálního
shromáždění. Jde o vazby mezi §
20 a § 6 navrhovaného zákona. Myslím
si, že tak, jak jsme vysvětlovali při jednání
výborů, je možné vzít na vědomí,
že tato ustanovení, která jsou v odstavci 2
a 4, i když tam bylo připomínáno, že
by mělo jít v odstavci 4 § 20 o prodloužení
této zásady na tři měsíce,
ne na jeden měsíc, gesční výbor
posoudil všechna stanoviska a při všech zněních,
která byla uplatňována, ponechal toto původní
znění. My se domníváme, že s
výkladem, který bude k tomuto zákonu proveden,
je to tedy možné. Pokud ovšem pan poslanec Stome
přednese konkrétní návrh na úpravu
těchto usnesení, o kterých by se dalo hlasovat
jako o pozměňovacím návrhu, rádi
bychom to asi akceptovali.
U § 30 byla zdůrazňována zejména
vazba vyplývající z poslední věty.
Já bych ovšem chtěla zde zdůraznit jednu
skutečnost.Možná, že ne všem pánům
poslancům jsou známy naše zprávy, ale
my doopravdy ve společných schůzích
sněmoven hovoříme jen o průběžných
informacích ke kontrole majetku KSČ a SSM, ale s
výbory dále spolupracujeme jak na podkladových
materiálech k návrhům státního
rozpočtu, ať jde o návrhy ročního
plánu, nebo o státní závěrečný
účet a zprávy o čtvrtletním
nebo pololetním plnění státního
rozpočtu. Dále spolupracujeme s branněbezpečnostním
výborem, a to především v oblasti, která
se týkala odchodu sovětských vojsk, kde podstatná
část všech informací vyplývajících
z ekonomických a ekologických škod právě
pramenila z našich zpráv.
Stejným způsobem spolupracujeme s výborem
hospodářským, i když až v poslední
době, a to u ústředních orgánů,
jejichž činnost a hospodárnost tyto výbory
Federálního shromáždění
posuzují. Myslím si, že novou zákonnou
úpravou většina výborů FS podle
svých potřeb bude mít právo si své
požadavky na kontrolní činnost uplatnit a spolupráce
FMK s FS se ještě více rozšíří.
Jinak bych chtěla zdůraznit jednu skutečnost:
S nezávislostí kontrolního úřadu
přichází v úvahu aspekt, který
jsme si ne dostatečně ještě stačili
uvědomit. Totiž že je nezávislý
nejen finančně, ale i nezávislý z
hlediska výběru kontrolních akcí a
své zprávy nikoliv na požádání,
ale jako jednu z forem spolupráce s Federálním
shromážděním podle vlastního
výběru kontrolní úřady předkládají
příslušnému výboru parlamentu.
Je samozřejmé, že u všech výborů
parlamentů v různých zemích je velmi
intenzívní spolupráce zejména v oblasti
kontroly státního rozpočtu. Klasické
kontrolní orgány, které vznikly vlastně
ještě v době monarchií, dokonce zpracovávají
státní závěrečný účet
za ministerstvo financí. Je to ovšem forma vcelku
již přežitá a nebyla nám doporučována.
Na závěr bych chtěla zdůraznit, že
po věcné stránce při vlastní
kontrole zjišťujeme objektivně, zda skutečnosti
zjištění odpovídají, nebo neodpovídají
právním a ekonomickým normám včetně
potřebných dokladů. Čili nemůžeme
si zákony upravovat při kontrolní činnosti
podle současného aspektu politického klima
nebo podle zájmů kontrolních pracovníků.
To by byla neobjektivní kontrola, která by neodpovídala
činnosti, kterou kontrolní úřad v
demokratickém státě má zastávat.
Doufám, že jsem odpověděla na vaše
připomínky, a děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Děkuji paní ministryni.
Žádají o slovo zpravodajové? Prosím,
pan poslanec Ježek.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Já bych jen stručně zrekapituloval, že
v diskusi vystoupili celkem čtyři diskutující.
Z diskuse vyplynul jeden pozměňující
návrh, který jsem převzal já, další
pozměňující návrh je od pana
poslance Stomeho, a jeden pozměňující
návrh, který vzešel od samotného navrhovatele
na zpřesnění § 45, si my jako zpravodajové
osvojujeme, takže by se o něm mělo také
hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Děkuji panu poslanci Ježkovi.
Chce se vyjádřit ještě pan poslanec
Tichý?
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Chtěl bych komentovat pozměňovací
návrh pana poslance Stomeho, který se týká
§ 20 odst. 4. Pan poslanec Stome navrhuje, aby v textu tohoto
odstavce bylo v první větě vyškrtnuto
"2 a)". Vztah tohoto paragrafu by se tak formuloval
jen k odst. 3, kde se hovoří o nákladech
vzniklých v souvislosti s prováděním
kontroly třetím osobám. Vzhledem k tomu,
že by se zde ztratil vztah a ustanovení odst. 2, kde
se hovoří o tom, které náklady hradí
kontrolní orgán, a kde se dává kontrolované
právnické osobě možnost uplatnit daný
nárok, by nebylo účelné, aby se tato
vazba mezi paragrafy ztratila.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Takže budeme hlasovat o pozměňovacích
návrzích, které byly předloženy.
Jsou to tři pozměňovací návrhy.
Pan poslanec Magyar stahuje svůj návrh, takže
jde jen o dva návrhy. Druhý pozměňovací
návrh zde právě komentoval pan poslanec Tichý
jako zpravodaj výborů Sněmovny národů.
Pane poslanče, mám tomu rozumět tak, že
nedoporučujete, aby byl tento pozměňovací
návrh přijat? (Poslanec Tichý: Nedoporučuji.)
Nedoporučujete. Pan poslanec Ježek se přiklání
k tomuto názoru? (Ano.) Čili oba zpravodajové
nedoporučují, aby byl přijat návrh
pana poslance Stomeho, který zní - buďte tak
laskav a ještě jednou ho přečtěte.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Návrh zní doslova takto: "V ustanovení
odst. 4 § 20 v první větě vypustit číslici
2 a písmeno a)." Jde o tisk 846.
Předsedající mpř. FS J. Stank: (slovensky)
Děkuji. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu v obou sněmovnách najednou. Jde o
pozměňovací návrh pana posl. Stomeho,
který zpravodajové nedoporučují.
Kdo souhlasí s návrhem pana posl. Stomeho, nechť
zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje
se.)
Sněmovna národů (pro dvanáct, proti
šest, zdrželo se šedesát čtyři).
Sněmovna lidu (pro šestnáct, proti tři,
zdrželo se šedesát devět).
Návrh FS nepřijalo.
Prosím další a poslední pozměňovací
návrh.
Společný zpravodaj výborů SL K. Ježek:
Do § 45 v odst. 1 namísto výrazu státní
organizace použít výraz podle § 30 téhož
návrhu zákona - tj. právnické osoby
zapojené příjmy a výdaji na státní
rozpočet federace. Toto vymezení je přesnější.
Předsedající mpř. FS J. Stank:(slovensky)
Jde o pozměňovací návrh, který
v podstatě doporučilo ministerstvo kontroly a osvojili
si ho zpravodajové.
Budeme o tomto pozměňovacím návrhu
hlasovat. Kdo z vás, páni poslanci a paní
poslankyně, souhlasí s tímto návrhem,
nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.)
Sněmovna národů (pro osmdesát tři,
proti nikdo, zdrželo se sedm).
Sněmovna lidu (pro osmdesát, proti nikdo, zdrželo
se dvanáct.)
1 poslanec SL nehlasoval.
Návrh byl FS přijat.
Nyní budeme hlasovat o celém zákonu - o vládním
návrhu zákona o kontrole v ČSFR ve znění
schválených pozměňovacích návrhů
a podle doporučení společných zpravodajů.
Kdo souhlasí s přijetím tohoto vládního
návrhu zákona ve vzpomínaném znění,
nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
Hlasují obě dvě sněmovny najednou.
(Hlasuje se.)
Sněmovna národů (pro osmdesát osm,
proti nikdo, zdrželi se čtyři).
Sněmovna lidu (pro devadesát, proti jeden, zdržel
se jeden).
Nikdo neignoroval hlasování.
Můžeme konstatovat, po souhlasném usnesení
obou sněmoven, že FS ČSFR schválilo
zákon o kontrole v ČSFR.
Děkuji paní ministryni Kořínkové
i společným zpravodajům obou sněmoven.
(Potlesk.)
Dále projednáme
Zprávu předsedy Federálního shromáždění
o zákonném opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o federálním fondu tržní regulace v
zemědělství (tisk 851).
Dovolte mi ještě organizační poznámku.
Vzhledem k tomu, že zítra jsme si vyhradili na jednání
výborů, upozorňuji především
předsedy výborů, aby se zařídily
věci tak, aby výbory mohly začít v
9.OO hodin v místnostech, které jsou uvedeny v projednávaném
dokumentu
Opakuji znova: budeme hlasovat o usnesení, které
je uvedeno v parlamentním tisku 851, tzn. Federální
shromáždění musí potvrdit zákonné
opatření, které bylo přijato předsednictvem
Federálního shromáždění
během parlamentních prázdnin. Jde o opatření
předsednictva FS o federálním fondu tržní
regulace v zemědělství.
0 tomto zákonu se hlasuje tak, že platí zákaz
majorizace. Ke schválení je tudíž třeba
nadpoloviční většina všech poslanců
v obou částech Sněmovny národů.
Budeme hlasovat opět společně.
(17.40 hodin) Hlasují obě sněmovny. (Hlasuje
se.) Děkuji. (SN - ČR čtyřicet devět,
SR třicet pět. SL - osmdesát devět.)
Kdo je proti? (SN nikdo, SL tři.)
Kdo se zdržel hlasování? (SN - ČR tři,
SR čtrnáct. SL osmnáct.)
Děkuji. Konstatuji, že v této chvíli
usnesení předsednictva FS ztratilo platnost, a to
z toho důvodu, že nebylo přijato Sněmovnou
národů v části poslanců zvolených
ve Slovenské republice. Další postup v tomto
případě projednáme v předsednictvu
FS a budeme vás neodkladně informovat.
Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové,
abych vás informoval o tom, že předsednictvo
SN se rozhodlo svolat 10. samostatnou schůzi, a to na dnešní
den hned po skončení této schůze.
Hospodářské výbory se setkají
v 8.30 hod. v místnosti 214 a budou projednávat
tisky 841, 847, 761 plus tisky k referendu. Dále plenární
schůze MU se bude konat zítra asi hodinová,
a to v 16 hodin. To vám vzkazuje její předseda
pan poslanec Komárek. Oba zahraniční výbory
se setkají zítra v 10 hodin v místnosti 102.
Poslanecký klub OH se sejde zítra v 19 hodin v místnosti
209. Výbory pro plán a rozpočet se setkají
dnes v 18 hodin v místnosti 214.
Dovolte mi na závěr, abych vás informoval,
že podle schváleného programu a časového
průběhu ve čtvrtek bude mít naše
společná schůze tyto návrhy zákonů:
Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 87/90 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích (tisk 821) a příslušný
návrh usnesení SL a SN.
Dále vládní návrh, kterým se
předkládá FS ČSFR k vyslovení
souhlasu návrh na přijetí třetího
dodatku k dohodě o Mezinárodním měnovém
fondu (tisk 721).
Dále vládní návrh, kterým se
předkládá FS smlouva o přátelských
vztazích a spolupráci mezi ČSFR a Italskou
republikou (tisk 827).
Další vládní návrh, kterým
se předkládá FS k vyslovení souhlasu
Evropská úmluva o vzájemné pomoci
ve věcech trestních (tisk 833), dále vládní
návrh, kterým se předkládá
FS k vyslovení souhlasu úmluva o odevzdávání
odsouzených osob, Evropská úmluva o odevzdání
trestního řízení a Evropská
úmluva o vydání (tisky 834, 835 a 836).
Dále vládní návrh, kterým se
předkládá k vyslovení souhlasu FS
úmluva o potlačování terorismu (tisk
837).
Vládní návrh zákona o kárné
zodpovědnosti soudců a návrh výboru
ústavněprávního na usnesení
SL a SN (tisk 838). Dále návrh na volbu předsedy
zvláštního kontrolního orgánu
FS, na volbu místopředsedy iniciativního
a petičního výboru a případně
volbu generálního inspektora.
Toto by mohl být program čtvrteční
schůze. Avizované politické grémium,
které mělo být ve čtvrtek, za těchto
okolností za předpokladu, že nebude - tak jak
jsme odhlasovali - jednání výborů
a bude zasedat společná schůze, se překládá
na
jiný termín, který oznámí předseda
FS později.
Ústavněprávní výbory začínají
zítra v 8.30 hodin, branně bezpečnostní
výbory se setkají zítra ve 13 hodin v místnosti
Sněmovny lidu. Ještě pan poslanec Prokop. (Poslanec
M. Prokop: Výbory kulturní a sociální
zítra v 10 hodin v místnosti 209.) Všechny
ostatní výbory začínají zítra
v 9 hodin. Kde jsem neoznámil jiný termín,
v místnostech, které jsou uvedeny v tisku o návrhu
časového harmonogramu, o návrhu této
schůze. Ještě pan poslanec Schneider se hlásí.
Poslanec SL J. Schneider: Chtěl jsem oznámit poslancům
ODS, že jejich klub se bude konat po skončení
samostatné schůze SN, pokud to bude možné
v 18.30 hodin ve Sněmovně národů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Vážené kolegyně
a kolegové, přerušuji 17. společnou
schůzi SL a SN do čtvrtka, kdy začínáme
anebo pokračujeme v 9 hodin. Na shledanou.