Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Děkuji panu poslanci Ježkovi.
Nyní prosím pana poslance Tichého, aby přednesl
zpravodajskou zprávu za výbory Sněmovny národů.
Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
naváži ve svém projevu na projev pana poslance
Ježka a popíši způsob, jakým byl
návrh tohoto zákona projednán v ČNR
a SNR a charakterizuji také připomínky, které
naše výbory do návrhu zákona neakceptovaly.
Vezmu nejdříve SNR. Předseda SNR přidělil
projednání návrhu tohoto zákona příslušným
výborům a ty projednaly návrh vesměs
- až na výbor branně bezpečnostní,
který návrh zákona nepřijal. Shodou
okolností byl v SNR současně projednáván
ve všech výborech i návrh zákona o kontrole
ve Slovenské republice a ten odpovídá svým
obsahem tomu, co jsme si mohli přečíst v
tisku 751, čili jsou to návrhy do značné
míry obsahově stejné a časově
paralelní.
Při projednání ve výborech SNR byly
navrhovány některé úpravy zaměřené
především na ochranu zájmů republik
a na oddělení kontroly působící
v republikách od kontroly federální. Vzhledem
k tomu, že předložený návrh zákona
upravuje jen federální kontrolu, nebylo ani potřebné
ani účelné tyto návrhy do vládního
návrhu přenášet. Převážná
většina navrhovaných úprav, jak byla
Slovenskou národní radou probrána, je vlastně
v tomto textu zákona už obsažena, ovšem
s tím, že jejich smysl a pořadí bylo
ve vládním návrhu zákona poněkud
jinak uspořádáno. Řazení bylo
tedy provedeno jinak a smysl úprav byl legislativně
formulován. Garanční výbory SL a SN
tedy všechny připomínky zvážily
a výsledek byl promítnut do závěrečné
zprávy. Přes tuto všeobecnou okolnost bych
chtěl projednat jednotlivé body blíže.
Jak už jsem uvedl jde o ty, které nemohly být
respektovány.
Bylo konkrétně navrženo vypustit ze zákona
a zcela bez náhrady hlavu III, a sice kontrolu pro potřeby
FS. Jako důvod bylo uváděno, že by šlo
o překrývání zákonodárné
a výkonné funkce těchto orgánů.
To byl návrh jednoho výboru SNR a ten se samozřejmě
velmi liší např. od požadavku výborů
pro životní prostředí FS, sociálních
a kulturních výborů i garančního
výboru. Vesměs všichni ve FS požadují
naopak rozšíření kontrolní činnosti
pro potřeby FS. To znamená, že kontrola by
měla být vykonávána i podle potřeb
jednotlivých výborů tak, jak je to obsaženo
v našem jednacím řádu, popřípadě
v rozpočtových pravidlech. Čili požadavky
na kontrolu by neměly být stavěny jen ze
strany předsednictva FS.
Jako druhý nepřijatelný bod byl návrh
vypustit ze zákona celý oddíl tři,
§ 14 a 15, kde se ukládají nápravná
opatření navazující na kontrolní
zjištění. Zdůvodňovalo se to
tím, že takový postup by nahrazoval řídící
činnost samotných kontrolovaných subjektů
nebo jiných orgánů a organizací, a
to že se nejeví z hlediska zaměření
kontroly odůvodněné. Současně
bylo navrhováno vypustit ustanovení o oprávněnosti
kontrolních orgánů ukládat sankční
pokuty a pokuty za porušení právního
postupu, resp. právních předpisů,
a to jak organizacím, tak jejich pracovníkům.
Pochopitelně že jsme obě tyto připomínky
podrobně posuzovali, ale je zajímavé, že
samotný návrh slovenského zákona o
kontrole naopak tyto sankce vůči organizacím
i jednotlivcům zdvojnásobil. Proto jsme doporučili
naopak ve své zprávě stejnou úpravu,
jaká byla v návrhu zákona o kontrole ve Slovenské
republice.
Výbor SNR pro obchod a služby vznesl dále upozornění
na nevýhodnost zakotvení pravomocí federálního
ministerstva kontroly, protože je snad dáno přímo
zákonem 297/90. K této připomínce
vznesu samostatný rozbor, tak si pamatujte, že o tom
tady ještě bude řeč.
Výbor pro plán a rozpočet SNR požadoval
obdobně posílení konrolní činnosti
zákonodárných orgánů a naopak
doporučil vymezit kontrolní působnost federálního
ministerstva kontroly šířeji než byla
navržena. Chtěl tak umožnit rychlejší
přeměnu tohoto federálního orgánu
na nezávislý kontrolní orgán.
Praktickým důvodem byla i potřeba posílit
operativnost kontroly vzhledem k riziku úniku majetku federace,
ke kterému jsou využívány převody
majetku v rámci tvorby akciových společností.
Není možné se dívat nezúčastněně
na únik takového rozsáhlého majetku.
Zdá se, že tyto miliony jakoby dostaly nožičky,
ba některé i křídla. Proto výbory
pro plán a rozpočet doporučily v § 33
neomezovat kontrolu v této oblasti ze strany některých
jiných orgánů, ale umožnit operativní
kontrolu federálnímu ministerstvu kontroly, která
spolu s přijatým principem zveřejňování
výsledků kontroly dává možnost
uplatnit taková legislativní opatření,
popř. navodit společenskou atmosféru, aby
bylo případným machinacím s majetkem
zabráněno.
Pokud jde o Českou národní radu, byl návrh
tohoto zákona projednáván ve dvou výborech
- ve výboru legislativně právním a
ve výboru pro kontrolu a rozpočet.
Ústavně právní výbor ČNR
nedoporučuje Federálnímu shromáždění
vyslovit souhlas s předloženým návrhem
zákona. Uvádí, že nejde o zřízení
nezávislého kontrolního orgánu, i
když pozmanenává, že návrh tohoto
zákona zlepšuje současný stav pro dané
politické podmínky. Je výrazně upozorňováno
na prozatímnost tohoto zákona (čemuž
se samozřejmě nikdo nevzpírá) a uvádí
se, že nezávislé kontrolní orgány
působí zejména v zemích Evropskéh
společenství, kam se snažíme také
připojit. Ústavněprávní výbor
ČNR navrhuje, aby byl zřízen přímo
nezávislý kontrolní úřad.
Naše výbory tento návrh v plném rozsahu
neakceptovaly, jen částečně, neboť
se řídí již uvedenou potřebou
docílit operativnosti okamžitého kontrolního
působení ve všech opatřeních
vlády a samozřejmě také s ohledem
na nutnost rychlého a důsledného postihu
těch negativních jevů ve společnosti,
které nyní probíhají na podkladě
nové zákonné normy.
Oba uvedené výbory ČNR upozornily na nebezpečí
vzniku kompetenčních sporů mezi federálním
ministerstvem kontroly a resortními ministerstvy z důvodu
uplatňování navrhovaných sankčních
opatření.
Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR
doporučil provést úpravu způsobu výkonu
státní kontroly zvláštním zákonem.
Navrhuje určitý kontrolní řád.
Tento zákon by umožnil ukládat sankční
opatření mimo správní řád
a byl by tak v tomto smyslu stanoven i celorepublikový
postup kontrol. Ve smyslu tohoto návrhu je shoda s názorem
našich výborů a je také shoda se Slovenskou
republikou.
Ústavně právní výbor ČNR
dále poukázal na neudržitelnost principu nepřímé
podřízenosti federálního ministerstva
kontroly orgánům Federálního shromáždění.
Upozornil na nevhodnost kontrolních akcí prováděných
na vyžádání ze strany Federálního
shromáždění z toho titulu, že by
byla narušena integrita činnosti federálního
ministerstva kontroly jako součásti vlády.
S takovým návrhem se naše výbory FS
neztotožnily. Víme, že je možné vykonávat
kontrolu v obou smyslech, to znamená na podkladě
požadavků Federálního shromáždění,
i na podkladě požadavků vznesených jednotlivými
ministry. Připomínky a návrhy výborů
ČNR i SNR byly v popsané míře akceptovány
při jednání našich výborů
a jsou součástí dnes předkládaného
návrhu zákona o kontrole v ČSFR.
A nyní ke zhodnocení celkové situace, k tomu,
proč tento návrh je nejen potřebné,
ale i nutné přijmout. V době, kdy všechno
kolem nás bylo státním nebo národním
majetkem, muselo být také všechno kontrolováno.
Jak to dopadlo, nemusím popisovat. Předložený
návrh zákona o kontrole je jedním ze zákonů,
který naše federace potřebuje více než
naléhavě. Zákon o československé
federaci uvádí v § 28, a že organizaci
a oprávnění kontrolních orgánů
stanoví zákon. Zákon č. 297 pak vymezuje
činnost federálního ministerstva kontroly
(viz § 95 - § 99 d), ovšem v otázkách
oprávnění a povinností federálního
ministestva kontroly se tento zákon odvolává
na ustanovení zákona č. 103/71 a ve věcech
metodiky konroly se pak zákon 103 odvolává
až na vyhlášku č. 75/59. Představme
si nyní kontrolní situaci, kdy např. převod
majetku KSČ má být kontrolován podle
metodiky a podle ustanovení zákona vydaného
vlastně pod vedením samotné komunistické
strany. Jistě chápete, že takové uplatnění
zákona je obtížnou záležitostí.
Je ovšem samozřejmé, že tvůrci
zákona č. 297/90 si dané nemožnosti
byli vědomi. V článku 5 zákona 297/90
se proto uvedlo, že zákon č. 103 o lidové
kontrole a konrolní pravidla z roku 1959 platí pouze
"přiměřeně". Co slovo "přiměřeně"
v tomto smyslu znamená, je ponecháno na intepretaci
samotných pracovníků ministerstva kontroly.
Z toho Je tudíž zřejmé, že jde
o naprosto neudržitelný stav a že rozsáhlé
majetkové přesuny a naše hospodářská
reforma potřebují neprodleně nový
zákon, i když je navrhován skutečně
jako dočasný pro určitou etapu vývoje
hospodářské reformy.
Z popsaných důvodů považuji zákon
- jak už jsem řekl nejen za potřebný,
ale za nezbytný a doporučuji jeho přijetí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Děkuji zpravodaji posl. Tichému.
Slyšeli jste obě zpravodajské zprávy.
Můžeme zahájit rozpravu. Do rozpravy se zatím
písemně přihlásili tři poslanci
- poslanec Magyar, poslanec Michal Kováč a poslanec
Ján Morovič. Prosím poslance Magyara, aby
přednesl svůj příspěvek do
rozpravy.
Poslanec SL F. Magyar: (slov.) Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nechci vás zdržovat, ale chci dát jeden pozměňovací
návrh. Navrhuji do § 2 vložit nový odstavec
tohoto znění:
Odst. 6: Ustanovení § 4 odst. 2 zák.č.121
se vztahuje i na stížnosti členů politických
stran a hnutí na hospodaření z prostředky
příslušné strany, respektive hnutí.
Jde hlavně o malá hnutí, kde se může
stát, že se malá skupinka zmocní vedení
a členové jsou potom bezmocní proti nim,
protože se mezi sebou dohodnou, že je všechno v
pořádku a proto je nutné, aby členstvo
mohlo mít zákonnou ochranu. Nepokládám
to za zasahování do vnitřních záležitostí,
když samotní členové žádají
ochranu zákona. Zatím takové zákonné
opatření neexistuje a proto pociťuji potřebu
takového opatření. Svůj pozměňovací
návrh odevzdám písemně.
První místopředseda FS J. Stank: (slov.)
Děkuji panu poslanci Magyarovi. Dále vystoupí
pan poslanec Michal Kováč, připraví
se pan poslanec Morovič.
Poslanec SN M. Kováč: (slov.) Vážený
pane předsedající, vážený
parlament, byl jsem pověřen za klub HZDS, abych
přednesl stanovisko našeho klubu k tomuto zákonu.
Číslo tisku 846, kde jsou zahrnuty všechny
připomínky, které byly vzpomenuty panem zpravodajem,
s nimi souhlasíme a náš klub bude podporovat
tento zákon.
Jen malou připomínku, kde mi je něco nejasného.
Chápu zákon č. 103, že by měl
v republikách platit § 1 a § 16. Paragrafem 50
zrušujeme celý zákon 103. Nyní otázka:
Pod jakým titulem budou paragrafy 1 a 16 fungovat? V republikách
by měl § 103, 1 a 16 zůstat, ale ve federaci
ho rušíme. Zde bych žádal nějaké
vysvětlení.
Poslanec SN J. Morovič: (slov.) Vážený
pane předsedající, kolegy a kolegové,
měl bych delší poznámku, cítím
se být zavázán, že jsem tyto poměry
studoval zde i v zahraničí. Především
bych se rád dotkl okolí, ve kterém kontrola
působí a za druhé, vztahu kontroly. Mám
pocit ze zkušeností, které jsme v jiných
zemích viděli, bylo by třeba jasněji
formulovat nezávislost kontroly od vlády a od parlamentu.
Bylo by to třeba projevit organizačně i finančně.
V našem případě to přichází
v úvahu se samotnou úpravou ústavy. Proto
bych doporučil, aby při návrhu nové
ústavy tyto velmi jemné detaily kontrolního
systému byly vypracovány velmi precizně.
V zahraničí se rozumí kontrola retrospektivní,
jako kontrola rozhodování, řízení
i finanční. Tedy nejen finanční. Podrobně
jsme studovali s kolegou Ježkem činnost ve Velké
Británii v Úřadu NAO - National audit office
- Národní autorský úřad, což
jsme podrobně rozebrali ze strany Federálního
shromáždění, SNR i ČNR. Tento
úřad má 900 zaměstnanců. Produkt
jejich činnosti jde do odborných materiálů
pro jeden v jejich parlamentě. Je to výbor Public
acount commity. Je to výbor částečně
se překrývající s naším
výborem pro plán a rozpočet.
Je třeba říci, že jejich činnost
je řízena absolutně nezávisle na činnosti
parlamentu a vlády - vydávají podrobné
studie, čtyřicet až padesát kusů
ročně, ve kterém rozebírají,
jakým způsobem se uskutečňuje výběrový
mechanismus a finanční rozhodnutí. Bylo zajímavé,
že výsledkem naší cesty bylo připravit
seminář ve Federálním shromáždění,
což jsme zorganizovali, pozvali jsme k tomu příslušného
ředitele, který zodpověden za určitou
část této činnosti - a představte
si byli tam tři poslanci. Tohoto pána jsme sem dostali
na několik dní, abychom to s ním mohli konzultovat.
Trochu to ukazuje i tato přítomnost v sále
při projednávání tak vážné
otázky jako je kontrola.
Je třeba si uvědomit, že u nich kontrola probíhá
na úrovni "value form money" - jaké hodnoty
vytvoří peníze použité v různých
oblastech rozpočtu nebo vůbec státní
peníze. Bylo třeba, aby se studovala efektivita,
aby se vidělo, že dopad rozhodnutí není
náhodný a že není možno to nějak
volně vysvětlovat. Z tohoto důvodu bych navrhoval,
abychom rozlišovali v našem případě
mezi návrhem zákona, který nyní máme
a návrhem, který by měl existovat a který
by měl fungovat jako nějaký most, jako nějaký
přechod mezi tím, co bylo a mezi tím, co
bude. Ve výborech jsme diskutovali o tom, že by bylo
třeba již nyní více nezávislosti
- projevit například nějakou preambulí,
a na druhé straně potřebujeme začít
pracovat na vzdělávání auditorů,
což je dlouhotrvající proces. Nestačí,
když rozhodneme, že to budeme dělat jinak, ale
nebudeme mít k tomu lidi.
Doporučil bych proto, abychom celou tuto kontrolu sledovali
a doporučuji na úrovni parlamentu jako něco,
co je podpůrný orgán pro rozhodování
jednotlivých činností výborů
a na druhé straně by měl existovat nějaký
paralelní orgán, který by fungoval na úrovni
auditorstva, státoprávní, jednotlivých
orgánů, které v zemi fungují. Tento
předběžný návrh je třeba
chápat výslovně jako přechod. Kontrola
se všude ve světě rozumí pozitivně.
U nás znamená kontrola "nachytat na hruškách".
Bylo by třeba také vidět, že všechny
kontroly, které se uskutečňují, se
uskutečňují v jedné logické
oblasti. V Anglii se například studoval způsob,
jak se opravují cesty. Auditorství prostudovalo
technologii, finanční provedení práce
a časově byl pak dělán rozbor, jak
finance jsou efektivní, jaké hodnoty přinášejí.
Za náš klub chci říci, že tento
návrh podporujeme, ale máme prosbu, aby se to chápalo
dočasně a velmi seriózně se na tom
pracovalo.
První místopředseda FS J. Stank: (slov.)
Děkuji panu poslanci Morovičovi. Jako poslední
je do rozpravy přihlášen pan poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, vítám po dlouhé době
působení ministerstva kontroly v tomto složení.
Jde jednak o doklad o legislativní činnosti, který
máme před s sebou a jednak informaci o tom, co již
víme z průběžných zpráv
o majetku, který přešel na stát podle
zvláštního opatření a zvláštních
ústavních zákonů, pokud jde o majetek
mládeže a KSČ.
Nicméně se domnívám,že v této
předloze jsou některé věci, které
bude lze asi obtížně realizovat. Podívám-li
se na § 20, tam mluvím o vládní předloze,
o tisku 751, neboť to je předmětem našeho
projednávání, tak podíváme-li
se na odstavec 2,tam se dovíme,že náklady vzniklé
v souvislosti s prováděním kontroly atd.,
nesou osoby kontrolované s výjimkou nákladů
vzniklých v souvislosti s uplatněním oprávnění
podle § 6 odst.l. písm.d a f. Písmeno d pojednává
o úschově originálních dokladů
a písmeno f pojednává o telekomunikačních
zařízeních. Tyto náklady hradí
kontrolní orgán, říká závěrová
věta odst.2. Nicméně odst.4 § 20 nehovoří
už o tom, že tyto náklady hradí kontrolní
orgán, ale říká, že nárok
na náhradu nákladů podle odst.2 a 3 je nutno
v prokázané výši uplatnit.
Já se tedy ptám: Platí to, že to hradí
kontrolní orgán, a nebo to zálohuje kontrolovaná
osoba a kontrolující orgán to nahrazuje.
To mi uniká. Domnívám se, že je protimluv
v této textaci.
Potom bych chtěl mít praktickou záležitost.
Do jednoho měsíce ode dne kdy náklady byly
zjištěny, to znamená včetně účtů
za telekomunikační zařízení,
je třeba je uplatnit, jinak nárok zaniká.
Víme, že telekomunikační správa
spojů jenom telefonní poplatky určuje s tříměsíčním
zpožděním.
Já se tedy ptám, jakým způsobem, to
lze do měsíce stihnout a z jakých podkladů
vycházeli předkladatelé, když není
nikde kratší doba než jeden měsíc
k vyúčtování telekomunikačních
poplatků. To je tedy rovněž naprosto neproveditelné.
Já se domnívám, že tento návrh
v těchto pasážích kulhá značně
za současně platnou praxí a že v této
podobě ho chválit nelze, aspoň pokud jde
o tato náhradová ustanovení.
Třetí poznámka je taková, že
mi tady poněkud chybí čas. Požadovat
na kontrolovaných osobách, aby se zdržely činností,které
by mohly ohrozit řádné provádění
kontrolního zjištování. Výraz
osoba se v tomto návrhu používá promiskue.
To znamená, buď se tím myslí fyzická
osoba v kontextu, nebo se tím myslí právnická
osoba, nebo se tím myslí dokonce jakákoliv
tato osoba. Z tohoto důvodu musíme uvažovat
i v písm. e § 6 odst.l vládního návrhu
751, protože toto není činnost, která
by byla hrazena kontrolujícím orgánem, takže
musíme rovněž promiskue uvažovat,že
jde o kontrolované osoby všech tří kategorií,
tzn. fyzické,právnické, případně
obé, pokud to přichází v úvahu.
Já se potom ptám, když se mají držet
činnosti, které by mohly ohrozit řádné
provádění kontrolního zjišťování,
kde je pojišťovací klapka proti tomu, aby nějakým
způsobem byla přivedena organizace nebo fyzická
osoba, nebo kontrolovaná osoba k hospodářským
škodám takového rázu, že mohou
být pro ni naprosto ireparabilní.Domnívám
se, že tato textace a tato vazba na náhradu podle
§ 20 není také důsledně provedena.
Myslím,že to zasahuje do určité míry
samého ducha tohoto zákona.
Moje čtvrtá poznámka je ke konečným
ustanovením, tj. § 3O a výše, které
hovoří o oprávněních a povinnostech
ministerstva při výkonu vlastní kontrolní
působnosti. Zejména bych chtěl akcentovat
závěrečnou větu § 32, kterou
považuji za velice užitečnou a potřebnou,
totiž v textaci v souvislosti s užívaním
svěřeného národního majetku
a s využíváním svěřených
státních prostředků posuzuje též
účelnost a hospodárnost.
Já se nedomnívám, že dnešní
úprava zamezuje posuzovat u těchto kategorií
majetku a státních prostředků účelnost
a hospodárnost. Nicméně systémovým
pojetím z kontrol, které jsme zatím viděli
v tomto parlamentě, se mi zdálo, že příliš
je zdůrazňována dokladová kontrola
na úkor kontroly hospodárnosti a účelnosti.
Jinak řečeno, když bych to chtěl hodně
hrubě zkarikovat, být nespravedlivý vůči
výkonu kontroly, tak by to bylo asi tak, že pokud
by někdo vydělal 2O.OOO a byl soukromý švec
a koupil si singrovku za 3.OOO a chyběl mu na to doklad,
kontrola mu toto vytkne, že tam chybí doklad. Pokud
by si za dvacet tisíc koupil kožich, v kterém
by se jenom hřál a který by mu v začínající
živnosti nijak nepomáhal a měl na to doklad
o převzetí a měl na to účtenku,
tak by žádná závada shledána
nebyla. To se domnívám, že poslední
větou by mělo být odblokováno. S výhradami,
které jsem řekl, myslím, že zákon
je možno uvítat jako pokus o částečné
zlepšení.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: (Slovensky.) Děkuji poslanci Stomemu za jeho
vystoupení.
Chce ještě někdo vystoupit v rozpravě?
(Nikdo.) Nikdo se nehlásí. Vyhlašuji rozpravu
za skončenou.
Prosím o závěrečná slova. Prosím
paní ministryní Kořínkovou, aby odpovídala
na otázky přednesené v rozpravě.