Poslanec SN L. Roman: (slovensky) Vzhledem k tomu, že je
to v rozporu s jednacím řádem, navrhuji,
aby tyto dva návrhy nebyly přijaty jako další
body programu této společné schůze.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Dohromady jde o 3 návrhy. Jde
o vykonávací zákon, tedy zákon o způsobu
... jsou dva zákony, které se týkají
referenda a jedno usnesení.
Jsou ještě nějaké další
návrhy nebo připomínky? Nikdo nemá
další návrhy, takže budeme o přednesených
návrzích postupně hlasovat. Doporučoval
bych, abychom nejprve hlasovali o všech 3 návrzích,
které se týkají referenda. To jsou dva návrhy,
které přednesl pan poslanec Kačer a jeden
návrh, který přednesl pan poslanec Savčinský.
Jde o tisk č. 853, tisk 857 a tisk 860.
To jsou tři návrhy, které se týkají
referenda a které uvádění dva poslanci
navrhují, aby byly projednány na 17. společné
schůzi. Samozřejmě jak organizačně
vytvořit prostor pro projednávání
ve výborech, to bude muset být dopracováno.
Zatím jde o to zařadit to do programu. (Poslanec
Savčinský: žádám, aby se hlasovalo
odděleně.) Dobře. Budeme hlasovat tak, jak
byly návrhy předloženy. Budeme zatím
hlasovat o návrhu, který předložil pan
poslanec Kačer, tedy abych byl přesný, to
jsou tisky 853 a 860. Ještě má někdo
technickou poznámku? Pan poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: (slovensky) Chtěl bych upozornit,
že iniciativní návrhy skupiny poslanců
nebyly projednány v iniciativním a petičním
výboru. Myslím, že bychom o tom vůbec
neměli hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Technickou poznámku má poslanec Valko.
Místopředseda SL E. Valko: (slovensky) Vážené
dámy, vážení pánové, zřejmě
si pan kolega Roman neuvědomil jednu věc. Za prvé
prováděcí zákon o způsobu výkonu
referenda je vládní návrh, čili nemusí
ho projednávat iniciativní a petiční
výbor. Za druhé pokud jde o iniciativní návrh
skupiny poslanců, ten byl v souladu s § 38 a 39 jednacího
řádu předložen iniciativnímu
a petičnímu výboru, o čemž svědčí
i to, že byl postoupen předsedou tohoto výboru
předsedovi FS. Čili všechny zákonné
podmínky byly při předkládání
tohoto ústavního zákona dodrženy. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Ano, můžeme přikročit
k hlasování. Ještě pan poslanec Zelenay
má zřejmě procedurální poznámku.
Poslanec SN R. Zelenay: (slovensky) V souvislosti s § 39
odst. 1, vážený pane předsedající,
se ptám, zda k tomu máme stanovisko ČNR a
SNR. To je také platnost jednacího řádu,
který je závazný.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Zřejmě nemáme stanovisko
ani ČNR ani SNR, to samozřejmě bude potom
záležitost jednotlivých výborů,
případně FS, když o tom budeme jednat
za předpokladu, že se to dostane do programu. Nyní
se bavíme o programu.
Poslanec (jméno neuvedeno): Mám poznámku.
Jsem členem iniciativního a petičního
výboru a ten od 16. společné schůze
nezasedal. To znamená, že nemohl zaujmout ani stanovisko
k těmto iniciativním návrhům.
Poslanec SN R. Zelenay: (slovensky) V souvislosti s vaší
odpovědí, vážený pane předsedající,
musím konstatovat, že nemůžeme zařadit
ten bod na společné jednání SL a SN,
protože není splněna zákonná
podmínka předložení návrhu ústavního
zákona do FS.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Takže přes tyto argumenty
pan poslanec Kačer návrh nestáhl, pokud vím.
Ještě pan poslanec Világi a pan poslanec Dienstbier.
Poslanec SL O. Világi: (slovensky) Vážené
Federální shromáždění,
pokud jde o § 39 odst. 1, má poslanec Zelenay pravdu,
ale jen v tom smyslu, že FS má povinnost rozeslat
do 14 dní ode dne, kdy zasedaly výbory, návrh
zákona SNR a ČNR. V tomto zákoně není
napsáno to, že pokud FS nerozešle tyto návrhy
zákonů, nemůže o tom jednat. To znamená,
že my do programu je můžeme zařadit a
nijak neporušíme zákon. Samozřejmě
předsednictvo musí ČNR a SNR to poslat k
zaujetí stanoviska. Pokud budeme mít stanovisko,
můžeme o tom jednat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Děkuji. Myslím, že
je to jasné, dohadování je zbytečné.
Poslanec SL R. Zelenay: (slovensky) Dovolím si upozornit
váženého a ctihodného kolegu Világiho,
že naše schůze je plánována na
dva týdny. Jak můžeme zařadit do programu
bod, který by se mohl projednávat až po skončení
společné schůze? Není mi to jasné,
byl bych velmi rád, kdyby mi to dokázal vysvětlit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Musíme být všichni
disciplinovaní, protože jinak se nedohodneme. Fakt
je ten, že neoficiálně - jak mě informuje
místopředseda vlády pan Rychetský
- to bylo SNR zasláno.
Poslanec SL O. Világi: (slovensky) S radostí odpovím
panu Zalenayovi, poslanci FS. Můžeme o tom jednat
tak, že pokud národní rady k tomu zaujmou postoj
před tím, než o tom můžeme jednat
ve výborech nebo v plénu, nic tomu nebrání,
abychom o tomto návrhu zákona jednali. Kdybychom
neměli stanoviska ČNR a SNR, můžeme
uvažovat o tom, zda budeme o tom jednat nebo ne, ale upozorňuji
pana poslance Zelenaye, že pokud bychom neměli stanoviska
národních rad, FS má v pravomoci jednat o
návrhu zákona, ke kterému se ČNR a
SNR nevyjádří. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Chci jen připomenout, že
všechny tři návrhy musejí projít
výbory a je možné, že výbory potom
zaujmou takové stanovisko, že to nedoporučí
projednat, přestože to bude v programu. To se může
stát. Pan poslanec Pánis se k tomu ještě
chtěl vyjádřit.
Poslanec SN S. Pánis: (slovensky) Slyšeli jsme tady
dva odlišné názory, že zasedal iniciativní
a petiční výbor a že nezasedal. Někdo
tady lže nebo zavádí. Jsou to odlišné
názory.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Jednáme o programu, budeme hlasovat
o zařazení tohoto bodu do programu.
Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Podle § 48 zákona o
jednacím řádu FS je námitka, že
iniciativní a petiční výbor tento
zákon neprojednal, neopodstatněná. Odstavec
2 § 48 říká, že iniciativní
a petiční výbor přezkoumá,
zda návrh zákona má náležitosti
podle § 38 odst. 2 a zda je způsobilý k věcnému
projednání ve sněmovnách. Podle výsledků
přezkoumání návrh zákona buď
postoupí s kladným doporučením předsedovi
FS nebo jej s vysvětlením stanoviska vrátí
těm, kdo jej předložili. Za třetí,
jestliže ve lhůtě do 30 dnů iniciativní
a petiční výbor neučiní žádné
nové opatření podle odstavce 2, iniciativní
a petiční výbor podstoupí návrh
zákona přímo předsedovi FS.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: (slovensky) Budeme hlasovat o zařazení
do programu 17. společné schůze návrhu,
který je uveden v tisku 860 a návrhu, který
je uveden v tisku 853. Budeme hlasovat najednou v obou sněmovnách.
Upozorňuji ještě jednou poslance, že hlasujeme
najednou v obou sněmovnách.
(15.29 hodin) Ptám se poslanců FS obou sněmoven,
kdo je pro zařazení tohoto bodu do programu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji.
(SN šedesát devět, SL sedmdesát tři.)
Kdo je proti? (SN tři, SL jedenáct.)
Kdo se zdržel hlasování? (SN devatenáct,
SL čtrnáct.)
Děkuji. Ve Sněmovně národů
nehlasovalo devět poslanců, ve Sněmovně
lidu jeden poslanec.
Návrh byl ve Sněmovně lidu i ve Sněmovně
národů přijat, byl tedy zařazen do
programu.
(slovensky)
Budeme dále hlasovat o návrhu poslance Jurečky,
aby Federální shromáždění
zařadilo do programu rozpravu o usnesení a aby přijalo
usnesení, které by bylo prohlášením
Federálního shromáždění
o situaci v Chorvatsku. Budeme hlasovat v obou sněmovnách
najednou. (Hlasování započato v 15.32 h.)
Kdo je pro zařazení tohoto bodu do programu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Hlasuje se.). Děkuji.
(SN 71, SL 73.) Děkuji.
Kdo je proti? (SN 1, SL 5.)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 30, SL 38.)
Hlasování ignorovalo šest poslanců ve
Sněmovně národů a jeden poslanec ve
Sněmovně lidu. Návrh byl Federálním
shromážděním přijat.
Prosím, pane poslanče, abyste svůj návrh
včas připravil a návrh prohlášení
odevzdal písemně jako parlamentní tisk pro
všechny poslance.
Dále budeme hlasovat o návrhu poslance Lise, který
žádá, aby do programu byla zařazena
volba generálního inspektora ozbrojených
sil. Je to tak, pane poslanče? (Poslanec Lis souhlasí.)
Hlasujeme v obou sněmovnách společně.
(Hlasování započato v 15.33 h.)
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu do programu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Hlasují
obě sněmovny společně. (Hlasuje se.)
(SN 70, SL 78) Děkuji.
Kdo je proti? (Na světelné tabuli se neobjevují
žádné údaje.)
Kdo se zdržel hlasování? (Na světelné
tabuli se opět neukazují žádné
údaje.)
Z počtu hlasů je zřejmé, že návrh
byl přijat, že tedy budeme volit generálního
inspektora ozbrojených sil.
(Probíhá testování hlasovacího
zařízení.)
Budeme hlasovat o dalším návrhu. Jde o návrh
poslance Luxe,aby na 17. společné schůzi
byla projednávána zpráva předsednictva
o jeho aktivitách v době puče v Sovětském
svazu.
Ptám se poslanců Federálního shromáždění,
kdo z nich souhlasí, aby tato zpráva byla zařazena
do programu? (Hlasování započato v 15.35
h.) (SN 62, SL 46) Děkuji.
Kdo je proti? (SN 6, SL 10)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 30, SL 39)
Hlasování ignorovali čtyři poslanci
Sněmovny národů a čtyři poslanci
Sněmovny lidu. Návrh nebyl Federálním
shromážděním přijat, protože
nezískal potřebnou nadpoloviční většinu
hlasů ve Sněmovně lidu.
Dále je zde návrh poslance Chýlka, který
žádá, aby Federální shromáždění
na této společné schůzi zřídilo
komisi pro dozor nad řešením důsledků
ekonomických a ekologických škod způsobených
pobytem sovětských vojsk na našem území.
Je to tak, pane poslanče?
Poslanec SL S. Chýlek: Formulace byla poněkud širší:
"A škod způsobených na zdraví a
životech občanů."
Předsedající mpř. FS J. Stank: (slovensky)
Kdo z vás, vážení kolegové a
kolegyně, souhlasí se zařazením tohoto
bodu programu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
(Hlasuje se, hlasování započato v 15.37 h.)
(SN 73, SL 77) Děkuji.
Kdo je proti? (SN 3, SL 1)
Kdo se zdržel hlasování? (SN 23, SL 36)
Návrh byl Federálním shromážděním
přijat. Nehlasovalo sedm poslanců Sněmovny
národů a jeden poslanec Sněmovny lidu.
Prosím, aby poslanec Kocáb společně
s poslancem Chýlkem připravili návrh a aby
tento návrh byl dán písemně jako parlamentní
tisk, abychom o tom mohli jednat. (Šum v sále.) Poslanec
Kocáb je zatím poslancem, jeho odstoupení
zatím nebylo potvrzeno v předsednictvu FS.
Poslanec Bratinka žádá, aby byla generálním
prokurátorem předložena souhrnná zpráva
o stavu vyšetřování činitelů
a exponentů bývalého režimu. Je to tak?
(Poslanec Bratinka souhlasí.)
Hlasujeme o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Hlasuje
se, hlasování započato v 15.39 h.) (SN 94,
SL 95) Děkuji.
(Na otázku, kdo je proti a kdo se zdržel hlasování,
se na světelné tabuli neukazují žádné
údaje.)
Návrh byl Federálním shromážděním
přijat.
Prosím režii, aby otestovala hlasovací zařízení.
Návrh poslance Hrušínského jsme v podstatě
schválili.
Poslanec Kontra žádá ještě jeden
den. V této chvíli jsme v takové situaci,
že žádný další den nemůžeme
uvolnit, kromě dnů, o kterých jsem hovořil,
to znamená pondělí a další.
Pan poslanec Hubálek má dva návrhy. Navrhuje
přijmout do pragramu návrh zákona o době
nesvobody.
Kdo z poslanců souhlasí s tím, aby byl zařazen
do programu tento zákon, nechť zvedne ruku a stlačí
tlačíko. Hlasují obě sněmovny.
(Hlasuje se.) (SN čtyřicet devět, SL šedesát
dva.)
SN čtyřicet devět, SL šedesát
dva.
Kdo se zdržel hlasování? (SN třicet
šest. SL třicet pět.)
SL třicet šest. SN třicet pět.
Šest poslanců nehlasovalo ve Sněmovně
národů a jeden ve Sněmovně lidu.
Návrh nebyl přijat Federálním shromážděním
do programu, protože nedosáhl nadpoloviční
většiny ve Sněmovně národů.
Dále budeme hlasovat o druhém návrhu pana
poslance Hubálka, a to aby ministrem zahraničních
věcí byla předložena zpráva o
hlavních bodech připravované smlouvy mezi
Československem a Německem. Je to tak, pane poslanče
Hubálku? (Poslanec Hubálek: Ano.)
Potom budeme hlasovat o návrhu pana poslance Senjuka a
Motyčky, kteří navrhují, aby zítra
bylo dáno volno pro jednání výborech
a ve čtvrtech, aby se projednala novela zákona o
mimosoudních rehabilitacích a zákon o politických
stranách. Chtěl bych předtím poprosit
pana předsedu Kontru a pana předsedu Kováře,
aby se vyjádřili, zda jsou schopni, protože
jsou gesčními výbory pro oba uvedené
návrhy, při uvedené změně ve
výborech projednat tyto věci tak, aby mohly být
ve čtvrtek předloženy.
Poslanec SN M. Kontr:(slov.) Nedokážeme to udělat,
protože jde o dva rozsáhlé návrhy zákonů
a porušil by se tím i program na zítřek.
První místopředseda FS J. Stank:(slov.) Ten
by se porušil, ale jde o to, zdali to stihnete.
První místopředseda FS J. Stank: (slov.)
Než dostane slovo pan poslanec Motyčka, dovolte, abych
dal odhlasovat návrh pana poslance Hubálka, aby
ministr zahraničních věcí předložil
zprávu o hlavních bodech připravované
dohody mezi ČSFR a SRN.
Kdo souhlasí se zařazením tohoto návrhu
do programu, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!
(Hlasuje se.) (SN sedmdesát devět, SL padesát
šest.) SN sedmdesát devět, SL padesát
šest.
Kdo se zdržel hlasování? (SN devatenáct,
SL třicet sedm.) SN devatenáct, SL třicet
sedm.
Tři poslanci nehlasovali ve Sněmovně národů,
jeden ve Sněmovně lidu.
Poslanec SN L. Motyčka: Panu předsedovi Kontrovi
bych chtěl říci, že skupina, která
byla ustavena na ústavně právních
výborech je prakticky se svojí prací hotova,
mohla by jí dokončit zítra ráno než
by zasedly ústavně právní výbory,
které by tedy měly podkladový materiál,
aby mohly zákon o politických stranách ukončit.
Poslanec SN M. Kontra: (slov.) Zákon o politických
stranách můžeme udělat, ale ten druhý
nemůžeme z toho důvodu, protože nemáme
stanovisko federální vlády.