Úterý 24. září 1991

Poslanec SN L. Roman: (slovensky) Vzhledem k tomu, že je to v rozporu s jednacím řádem, navrhuji, aby tyto dva návrhy nebyly přijaty jako další body programu této společné schůze.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Dohromady jde o 3 návrhy. Jde o vykonávací zákon, tedy zákon o způsobu ... jsou dva zákony, které se týkají referenda a jedno usnesení.

Jsou ještě nějaké další návrhy nebo připomínky? Nikdo nemá další návrhy, takže budeme o přednesených návrzích postupně hlasovat. Doporučoval bych, abychom nejprve hlasovali o všech 3 návrzích, které se týkají referenda. To jsou dva návrhy, které přednesl pan poslanec Kačer a jeden návrh, který přednesl pan poslanec Savčinský. Jde o tisk č. 853, tisk 857 a tisk 860.

To jsou tři návrhy, které se týkají referenda a které uvádění dva poslanci navrhují, aby byly projednány na 17. společné schůzi. Samozřejmě jak organizačně vytvořit prostor pro projednávání ve výborech, to bude muset být dopracováno. Zatím jde o to zařadit to do programu. (Poslanec Savčinský: žádám, aby se hlasovalo odděleně.) Dobře. Budeme hlasovat tak, jak byly návrhy předloženy. Budeme zatím hlasovat o návrhu, který předložil pan poslanec Kačer, tedy abych byl přesný, to jsou tisky 853 a 860. Ještě má někdo technickou poznámku? Pan poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: (slovensky) Chtěl bych upozornit, že iniciativní návrhy skupiny poslanců nebyly projednány v iniciativním a petičním výboru. Myslím, že bychom o tom vůbec neměli hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Technickou poznámku má poslanec Valko.

Místopředseda SL E. Valko: (slovensky) Vážené dámy, vážení pánové, zřejmě si pan kolega Roman neuvědomil jednu věc. Za prvé prováděcí zákon o způsobu výkonu referenda je vládní návrh, čili nemusí ho projednávat iniciativní a petiční výbor. Za druhé pokud jde o iniciativní návrh skupiny poslanců, ten byl v souladu s § 38 a 39 jednacího řádu předložen iniciativnímu a petičnímu výboru, o čemž svědčí i to, že byl postoupen předsedou tohoto výboru předsedovi FS. Čili všechny zákonné podmínky byly při předkládání tohoto ústavního zákona dodrženy. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Ano, můžeme přikročit k hlasování. Ještě pan poslanec Zelenay má zřejmě procedurální poznámku.

Poslanec SN R. Zelenay: (slovensky) V souvislosti s § 39 odst. 1, vážený pane předsedající, se ptám, zda k tomu máme stanovisko ČNR a SNR. To je také platnost jednacího řádu, který je závazný.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Zřejmě nemáme stanovisko ani ČNR ani SNR, to samozřejmě bude potom záležitost jednotlivých výborů, případně FS, když o tom budeme jednat za předpokladu, že se to dostane do programu. Nyní se bavíme o programu.

Poslanec (jméno neuvedeno): Mám poznámku. Jsem členem iniciativního a petičního výboru a ten od 16. společné schůze nezasedal. To znamená, že nemohl zaujmout ani stanovisko k těmto iniciativním návrhům.

Poslanec SN R. Zelenay: (slovensky) V souvislosti s vaší odpovědí, vážený pane předsedající, musím konstatovat, že nemůžeme zařadit ten bod na společné jednání SL a SN, protože není splněna zákonná podmínka předložení návrhu ústavního zákona do FS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Takže přes tyto argumenty pan poslanec Kačer návrh nestáhl, pokud vím. Ještě pan poslanec Világi a pan poslanec Dienstbier.

Poslanec SL O. Világi: (slovensky) Vážené Federální shromáždění, pokud jde o § 39 odst. 1, má poslanec Zelenay pravdu, ale jen v tom smyslu, že FS má povinnost rozeslat do 14 dní ode dne, kdy zasedaly výbory, návrh zákona SNR a ČNR. V tomto zákoně není napsáno to, že pokud FS nerozešle tyto návrhy zákonů, nemůže o tom jednat. To znamená, že my do programu je můžeme zařadit a nijak neporušíme zákon. Samozřejmě předsednictvo musí ČNR a SNR to poslat k zaujetí stanoviska. Pokud budeme mít stanovisko, můžeme o tom jednat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Děkuji. Myslím, že je to jasné, dohadování je zbytečné.

Poslanec SL R. Zelenay: (slovensky) Dovolím si upozornit váženého a ctihodného kolegu Világiho, že naše schůze je plánována na dva týdny. Jak můžeme zařadit do programu bod, který by se mohl projednávat až po skončení společné schůze? Není mi to jasné, byl bych velmi rád, kdyby mi to dokázal vysvětlit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Musíme být všichni disciplinovaní, protože jinak se nedohodneme. Fakt je ten, že neoficiálně - jak mě informuje místopředseda vlády pan Rychetský - to bylo SNR zasláno.

Poslanec SL O. Világi: (slovensky) S radostí odpovím panu Zalenayovi, poslanci FS. Můžeme o tom jednat tak, že pokud národní rady k tomu zaujmou postoj před tím, než o tom můžeme jednat ve výborech nebo v plénu, nic tomu nebrání, abychom o tomto návrhu zákona jednali. Kdybychom neměli stanoviska ČNR a SNR, můžeme uvažovat o tom, zda budeme o tom jednat nebo ne, ale upozorňuji pana poslance Zelenaye, že pokud bychom neměli stanoviska národních rad, FS má v pravomoci jednat o návrhu zákona, ke kterému se ČNR a SNR nevyjádří. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Chci jen připomenout, že všechny tři návrhy musejí projít výbory a je možné, že výbory potom zaujmou takové stanovisko, že to nedoporučí projednat, přestože to bude v programu. To se může stát. Pan poslanec Pánis se k tomu ještě chtěl vyjádřit.

Poslanec SN S. Pánis: (slovensky) Slyšeli jsme tady dva odlišné názory, že zasedal iniciativní a petiční výbor a že nezasedal. Někdo tady lže nebo zavádí. Jsou to odlišné názory.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Jednáme o programu, budeme hlasovat o zařazení tohoto bodu do programu.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Podle § 48 zákona o jednacím řádu FS je námitka, že iniciativní a petiční výbor tento zákon neprojednal, neopodstatněná. Odstavec 2 § 48 říká, že iniciativní a petiční výbor přezkoumá, zda návrh zákona má náležitosti podle § 38 odst. 2 a zda je způsobilý k věcnému projednání ve sněmovnách. Podle výsledků přezkoumání návrh zákona buď postoupí s kladným doporučením předsedovi FS nebo jej s vysvětlením stanoviska vrátí těm, kdo jej předložili. Za třetí, jestliže ve lhůtě do 30 dnů iniciativní a petiční výbor neučiní žádné nové opatření podle odstavce 2, iniciativní a petiční výbor podstoupí návrh zákona přímo předsedovi FS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: (slovensky) Budeme hlasovat o zařazení do programu 17. společné schůze návrhu, který je uveden v tisku 860 a návrhu, který je uveden v tisku 853. Budeme hlasovat najednou v obou sněmovnách. Upozorňuji ještě jednou poslance, že hlasujeme najednou v obou sněmovnách.

(15.29 hodin) Ptám se poslanců FS obou sněmoven, kdo je pro zařazení tohoto bodu do programu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) Děkuji. (SN šedesát devět, SL sedmdesát tři.)

Kdo je proti? (SN tři, SL jedenáct.)

Kdo se zdržel hlasování? (SN devatenáct, SL čtrnáct.)

Děkuji. Ve Sněmovně národů nehlasovalo devět poslanců, ve Sněmovně lidu jeden poslanec.

Návrh byl ve Sněmovně lidu i ve Sněmovně národů přijat, byl tedy zařazen do programu.

(slovensky)

Budeme dále hlasovat o návrhu poslance Jurečky, aby Federální shromáždění zařadilo do programu rozpravu o usnesení a aby přijalo usnesení, které by bylo prohlášením Federálního shromáždění o situaci v Chorvatsku. Budeme hlasovat v obou sněmovnách najednou. (Hlasování započato v 15.32 h.)

Kdo je pro zařazení tohoto bodu do programu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Hlasuje se.). Děkuji. (SN 71, SL 73.) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 1, SL 5.)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 30, SL 38.)

Hlasování ignorovalo šest poslanců ve Sněmovně národů a jeden poslanec ve Sněmovně lidu. Návrh byl Federálním shromážděním přijat.

Prosím, pane poslanče, abyste svůj návrh včas připravil a návrh prohlášení odevzdal písemně jako parlamentní tisk pro všechny poslance.

Dále budeme hlasovat o návrhu poslance Lise, který žádá, aby do programu byla zařazena volba generálního inspektora ozbrojených sil. Je to tak, pane poslanče? (Poslanec Lis souhlasí.) Hlasujeme v obou sněmovnách společně. (Hlasování započato v 15.33 h.)

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu do programu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Hlasují obě sněmovny společně. (Hlasuje se.) (SN 70, SL 78) Děkuji.

Kdo je proti? (Na světelné tabuli se neobjevují žádné údaje.)

Kdo se zdržel hlasování? (Na světelné tabuli se opět neukazují žádné údaje.)

Z počtu hlasů je zřejmé, že návrh byl přijat, že tedy budeme volit generálního inspektora ozbrojených sil.

(Probíhá testování hlasovacího zařízení.)

Budeme hlasovat o dalším návrhu. Jde o návrh poslance Luxe,aby na 17. společné schůzi byla projednávána zpráva předsednictva o jeho aktivitách v době puče v Sovětském svazu.

Ptám se poslanců Federálního shromáždění, kdo z nich souhlasí, aby tato zpráva byla zařazena do programu? (Hlasování započato v 15.35 h.) (SN 62, SL 46) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 6, SL 10)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 30, SL 39)

Hlasování ignorovali čtyři poslanci Sněmovny národů a čtyři poslanci Sněmovny lidu. Návrh nebyl Federálním shromážděním přijat, protože nezískal potřebnou nadpoloviční většinu hlasů ve Sněmovně lidu.

Dále je zde návrh poslance Chýlka, který žádá, aby Federální shromáždění na této společné schůzi zřídilo komisi pro dozor nad řešením důsledků ekonomických a ekologických škod způsobených pobytem sovětských vojsk na našem území. Je to tak, pane poslanče?

Poslanec SL S. Chýlek: Formulace byla poněkud širší: "A škod způsobených na zdraví a životech občanů."

Předsedající mpř. FS J. Stank: (slovensky) Kdo z vás, vážení kolegové a kolegyně, souhlasí se zařazením tohoto bodu programu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Hlasuje se, hlasování započato v 15.37 h.) (SN 73, SL 77) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 3, SL 1)

Kdo se zdržel hlasování? (SN 23, SL 36)

Návrh byl Federálním shromážděním přijat. Nehlasovalo sedm poslanců Sněmovny národů a jeden poslanec Sněmovny lidu.

Prosím, aby poslanec Kocáb společně s poslancem Chýlkem připravili návrh a aby tento návrh byl dán písemně jako parlamentní tisk, abychom o tom mohli jednat. (Šum v sále.) Poslanec Kocáb je zatím poslancem, jeho odstoupení zatím nebylo potvrzeno v předsednictvu FS.

Poslanec Bratinka žádá, aby byla generálním prokurátorem předložena souhrnná zpráva o stavu vyšetřování činitelů a exponentů bývalého režimu. Je to tak? (Poslanec Bratinka souhlasí.)

Hlasujeme o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Hlasuje se, hlasování započato v 15.39 h.) (SN 94, SL 95) Děkuji.

(Na otázku, kdo je proti a kdo se zdržel hlasování, se na světelné tabuli neukazují žádné údaje.)

Návrh byl Federálním shromážděním přijat.

Prosím režii, aby otestovala hlasovací zařízení. Návrh poslance Hrušínského jsme v podstatě schválili.

Poslanec Kontra žádá ještě jeden den. V této chvíli jsme v takové situaci, že žádný další den nemůžeme uvolnit, kromě dnů, o kterých jsem hovořil, to znamená pondělí a další.

Pan poslanec Hubálek má dva návrhy. Navrhuje přijmout do pragramu návrh zákona o době nesvobody.

Kdo z poslanců souhlasí s tím, aby byl zařazen do programu tento zákon, nechť zvedne ruku a stlačí tlačíko. Hlasují obě sněmovny. (Hlasuje se.) (SN čtyřicet devět, SL šedesát dva.)

SN čtyřicet devět, SL šedesát dva.

Kdo je proti? (SN deset, SL čtyři.) SN deset, SL čtyři.

Kdo se zdržel hlasování? (SN třicet šest. SL třicet pět.)

SL třicet šest. SN třicet pět.

Šest poslanců nehlasovalo ve Sněmovně národů a jeden ve Sněmovně lidu.

Návrh nebyl přijat Federálním shromážděním do programu, protože nedosáhl nadpoloviční většiny ve Sněmovně národů.

Dále budeme hlasovat o druhém návrhu pana poslance Hubálka, a to aby ministrem zahraničních věcí byla předložena zpráva o hlavních bodech připravované smlouvy mezi Československem a Německem. Je to tak, pane poslanče Hubálku? (Poslanec Hubálek: Ano.)

Potom budeme hlasovat o návrhu pana poslance Senjuka a Motyčky, kteří navrhují, aby zítra bylo dáno volno pro jednání výborech a ve čtvrtech, aby se projednala novela zákona o mimosoudních rehabilitacích a zákon o politických stranách. Chtěl bych předtím poprosit pana předsedu Kontru a pana předsedu Kováře, aby se vyjádřili, zda jsou schopni, protože jsou gesčními výbory pro oba uvedené návrhy, při uvedené změně ve výborech projednat tyto věci tak, aby mohly být ve čtvrtek předloženy.

Poslanec SN M. Kontr:(slov.) Nedokážeme to udělat, protože jde o dva rozsáhlé návrhy zákonů a porušil by se tím i program na zítřek.

První místopředseda FS J. Stank:(slov.) Ten by se porušil, ale jde o to, zdali to stihnete.

Poslanec SN M. Kontr:(slov.) Nedokážeme to udělat.

První místopředseda FS J. Stank: (slov.) Než dostane slovo pan poslanec Motyčka, dovolte, abych dal odhlasovat návrh pana poslance Hubálka, aby ministr zahraničních věcí předložil zprávu o hlavních bodech připravované dohody mezi ČSFR a SRN.

Kdo souhlasí se zařazením tohoto návrhu do programu, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (SN sedmdesát devět, SL padesát šest.) SN sedmdesát devět, SL padesát šest.

Kdo je proti? (SN nula, SL čtyři.) SN nula, SL čtyři.

Kdo se zdržel hlasování? (SN devatenáct, SL třicet sedm.) SN devatenáct, SL třicet sedm.

Tři poslanci nehlasovali ve Sněmovně národů, jeden ve Sněmovně lidu.

Nnávrh byl Federálním shromážděním do programu přijat.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Motyčka.

Poslanec SN L. Motyčka: Panu předsedovi Kontrovi bych chtěl říci, že skupina, která byla ustavena na ústavně právních výborech je prakticky se svojí prací hotova, mohla by jí dokončit zítra ráno než by zasedly ústavně právní výbory, které by tedy měly podkladový materiál, aby mohly zákon o politických stranách ukončit.

Poslanec SN M. Kontra: (slov.) Zákon o politických stranách můžeme udělat, ale ten druhý nemůžeme z toho důvodu, protože nemáme stanovisko federální vlády.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP