My jsme si byli vědomi jako navrhovatelé, že
hrozí toto nebezpečí, proto jsme se snažili
navrhnout novelu, která by jaksi konzistentně odstranila
pouze to, co jsme považovali za nejzásadnější
zábrany tomu, aby byla naplněna základní
filozofie tohoto zákona, to je převod vlastnictví
k takovému druhu hospodářských jednotek,
které mohly být připraveny k tomu převodu
co nejdříve, to znamená převážně
obchod, služby, drobné provozovny. Volilo se tedy
často mezi dvěma či více různými
problémy, dvěma či více různými
nebezpečími. Byli jsme vedeni snahou zasáhnout
co nejméně do samotné procedury malé
privatizace a zejména do samotných podmínek
a samotného rámce, který ať již
je vynikající nebo dobrý, ať ho nazveme
jakkoli, přece už jen nabral určitý
nebo dobrý, ať ho nazveme jakkoli, přece už
jen nabral určitý směr, a je přinejmenším
velice pochybné do něho zásadním způsobem
zasahovat. Nemyslím si, že by v těchto základních
intencích procesu malé privatizace nesplnil úlohu,
která mu takto byla přisouzena. Nemyslím
si, že by selhal.
Dovolím si velmi krátce se vyjádřit
k základním okruhům, které zde byly
zmíněny, v mnoha případech se jedná
spíše o moje osobní stanovisko. Otázka
prodloužení nájmu má zřejmě
v parlamentu jak své odpůrce, tak své podporovatele.
Já samozřejmě patřím mezi podporovatele.
Je to návrh, který směřuje v zásadě
k tomu, k čemu filozofie malé privatizace byla navržena.
Je to podpora vzniku tzv. živnostenské vrstvy, podpora
rozvoje nedostatečného trhu, rozvoje finanční
způsobilosti našich začínajících
podnikatelů, která může postupně
přerůstat v přechod k hospodářství
normálnímu.
Námitky, které zazněly, směřovaly
v prvé řadě k retroaktivitě. Ta usnesením
ústavně právních výborů
byla vypuštěna, nechci se k tomu problému vracet.
Co se týče zásob, v konzultacích s
ministrem pro správu národního majetku a
jeho privatizaci České republiky vyplynulo, že
jsou dva hlavní problémy, které toto ministerstvo
vidí v průběhu malé privatizace. Prvním
jsou zásoby, druhým problémem je způsob
likvidace podniků, které díky malé
privatizaci vlastně nemají s čím podnikat,
protože přicházejí o všechny provozovny.
Ten druhý problém zde zmíněn vůbec
nebyl. Problém zásob je zde navrženo částečně
řešit změnou § 11.
Nemohu říci, že by tato změna zásadním
způsobem přispěla k řešení
tohoto problému. Po mnoha konzultacích na ministerstvu
pro privatizaci České republiky jsme dospěli
k závěru, že podstata sporu, který je
kolem zásob veden, je trochu někde jinde. Je to
problém makroekonomický. Jestliže dochází
ke sporům mezi vydražiteli a organizacemi o to, jak,
kdy a jaké zaplatí zásoby, nemyslím
si, že by navržená změna § 11 to
zásadně řešila. Ten spor spočívá
v tom, že obě strany mají jiný názor,
co to je cena zásob respektive vydražitelé
se brání vršení neprodejných
zásob, které mnohdy vidí poprvé při
přejímání. Organizace naopak se brání
v takovém případě nechuti vydražitelů
tyto zásoby zaplatit. Je poměrně známým
faktem, že zhruba 75 % ceny zásob je úvěrováno.
V tom spočívá makroekonomický aspekt
tohoto problému.
Pokud Federální shromáždění
usoudí, že toto je vhodné řešení,
jakési přitvrzení podmínek pro splácení
tím, že se cena zásob zahrne do celé
kupní ceny, je otázka, zda to pomůže
k vyřešení.
Leasing, splátky atd.; tento problém se objevil
při prvním projednávání ve
velice vzrušené argumentaci. Nemyslím si, že
by bylo třeba ji nazývat ideologickou, to v žádném
případě. V každém případě
představuje návrh na tuto změnu velmi významnou
změnu podmínek v procesu malé privatizace.
A já osobně ho z toho důvodu nemohu podporovat.
Výrazně to přesahuje rámec našeho
záměru a toho, s čím jsme v novele
počítali. Problém připuštění
jiných než tuzemských osob do prvního
kola dražby - stávám se zřejmě
jedním z posledních obhájců původního
znění zákona a jsa udoláván
mnoha argumenty už z té intenzity své obhajoby
také velmi ustupuji.
Já jsem se prostě pouze domníval, že
bylo voleno dvojí kolo dražeb právě
z toho důvodu, aby jakási preference domácích
podnikatelů přece jen byla. Zahraniční
kapitál má možnost vstupovat ve druhém
kole.
Co se týče výše peněz, které
takto údajně mají proudit do naší
ekonomiky a jejich původ je zahraničí, opravdu
by mě zajímal, odkud pramení informace o
80 % podílu těchto peněz na ceně vydražených
zásob.
Institutem, který by měl být jakousi preferencí
začínajících podnikatelů jsou
i holandské dražby; padlo zde mnoho návrhů
na to, aby holandské dražby jako takové byly
zrušeny nebo nějakým způsobem upraveny.
Je to opět otázka základní filozofie
přístupu k zákonu. Volíme zde ze dvou
problémů nebo nebezpečí. Domnívám
se, že jestliže systém holandských dražeb
napomáhá k tomu, aby převod vlastnictví
uskutečněn byl, pak je třeba ho zachovat.
Problém obcí - navrhuje se padesátiprocentní
podíl na výnosu z vydražených cen do
rozpočtů obcí. Opět to bylo mnohokrát
diskutováno, připomenu jenom jeden ekonomický
rozměr, který mne napadá v tuto chvíli
- jestliže kapitál, který slouží
dražitelům k úhradě vydražené
ceny pochází z určité části
úvěrových zdrojů, potom si musíme
uvědomit, co bychom tímto krokem udělali.
Bankovnímu kapitálu, který vchází
do privatizace, bychom z 50 % přidělili rozpočtové
určení. Udělali bychom vlastně totéž,
jako by si obce měli možnost 50 % této částky
půjčit v bance a posílily tím své
rozpočtové zdroje. Jinými slovy to je jeden
z rozměrů, jenž byl nazván penězi
inflačními.
Národní kulturní památky. Zde se domnívám,
že je to jakési nedorozumění, a to proto,
že režim nakládání s objekty, které
jsou předmětem památkové péče,
je něco jiného, než případné
vlastnictví nebo pronájem. Každý, kdo
je vlastníkem nebo má nějaký hospodářský
vztah k objektu památkové péče, je
ze zákona povinen dodržovat všechna pravidla
a povinnosti, které se k tomuto zákonu vážou.
Poslední hlavní téma je zachování
předmětu činnosti. Malá privatizace
měla jiné poslání, než za každou
cenu udržet stávající strukturu obchodu,
služeb a provozoven.
Dovolte, abych se závěrem vyjádřil,
v jaké podobě je nám předkládáno
usnesení pro diskusi v ústavně právních
výborech a k některým bodům v něm.
Zmínil jsem se o tom, že nepatřím k
těm, kteří při slovech "holandské
dražby" se chovají jako podrážděný
býk v aréně. Mně to nepřipadá
tak strašné zlo, i přesto co se v nich někdy
děje. Pozitiva jsou podle mého názoru stále
zjevná a u neatraktivních objektů není
důvod, aby vyvolávací cena nemohla být
snížena. Přesto tak jak je v § 10 navrženo
usnesení ústavně právních výborů,
nebudu se proti tomu nijak výrazně ohrazovat. Nicméně
se domnívám, že by stálo za to, umožnit
poněkud liberálnější podmínky
v duchu původního znění zákona
v § 13. Tam by směřoval můj pozměňovací
návrh k textu usnesení.
Je to bod 4 § 14 odstavec 3. Můj pozměňovací
návrh spočívá ve vypuštění
odkazu "podle § 10 odstavec 1" a větu ukončit
v místě, kde je v současné době
středník. Věcně to znamená,
že i v případě zopakovatelné
dražby nemovitostí je možné snížit
aukční vyvolávací cenu až o 80
%.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 11 odstavec 2. Je to ten paragraf, který
zvyšuje sílu sankcí proti tomu, kdo nezaplatí
podle podmínek stanovených zákonem cenu vydražené
věci. Ve druhé větě tohoto odstavce
2 § 11 je podmínka "uloží tento orgán
takovému vydražiteli povinnost uhradit náklady"
atd. Přestože zpravodajové navrhli tento problém
upřesnit, zákony národních rad, domnívám
se, že takto postavená podmínka ve federálním
zákonu by příliš prejudikovala obsah
právní úpravy národních rad.
Proto si dovoluji navrhnout, aby bylo vypuštěno slovo
"uloží" a aby bylo nahrazeno slovy "může
uložit".
Poslední pozměňovací návrh
se týká bodu 6 usnesení, § 15, odstavec
2. V tomto případě tlumočím
pouze názor českého ministerstva pro privatizaci
a doporučuji vypustit slova "v podmínkách
placení a... ".
"Nedohodne-li se dražitel s vlastníkem, nebo
s tím, kdo má právo s hospodařením
nemovitosti o podmínkách placení a ve výši
nájemného, rozhodne o těchto náležitostech
příslušný orgán státní
správy." Byl jsem upozorněn na to, že
rozhodnutí o podmínkách placení a
výši nájemného, rozhodne o těchto
náležitostech příslušný
orgán státní správy.
Byl jsem upozorněn na to, že rozhodnutí o podmínkách
placení by nemělo ležet na bedrech státní
správy, ale spíš na orgánech soudu.
Můj návrh spočívá tedy ve vypuštění
"v podmínkách placení".
Dovolil bych si svůj projev ukončit opakováním
výzvy, která zde zazněla naposledy z úst
pana poslance Fišery. Jestliže připustíme
přijetí řady pozměňovacích
návrhů v takovém rozsahu, počtu a
objemu, jaký byl předložen, obávám
se, že proces malé privatizace, ať je jakýkoliv,
ohrozíme, ne-li téměř rozbijeme. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kudláčkovi,
ďalej sa ešte prihlásil pán poslanec Fričar.
Poslanec SN J. Fričar: Pane předsedající,
i když to zde několikrát zaznělo, přesto
bych navrhoval, aby se neměnilo ustanovení §
15, tzn. aby se nezměnila délka pronájmu
ze dvou na pět let. Já si totiž myslím,
že jakýkoliv administrativní zásah do
doby pronájmu pouze mění tržní
podmínky daného procesu: Kdo jiný než
majitel a než pronajímatel by se měli dohodnout
na podmínkách, za kterých je tento pronájem,
protože se jedná o prodej pronájmu, uskutečněn.
Kdyby toto neprošlo, pak tedy navrhuji, aby byla umožněna
reaktivita, tj. aby byl v tisku 772 zrušen článek
2 a článek 3 aby byl přečíslován.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fričarovi. Chce ešte
niekto vystúpiť? Ešte pán poslanec Peter
Kučera sa chce vyjadriť k tejto problematike.
Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající,
dámy a pánové, máme pozměňovací
návrh k § 20. Pan poslanec Svoboda tady přednesl
návrh, který se nám zdá, že je
úzce vázán jenom k jednomu druhu vydražovaných
jednotek. Dovolím si dát pozměňovací
návrh k § 20, který by zněl:
"Odstavec 1 - čistý výnos z prodeje
provozních jednotek podle tohoto zákona se odvádí
ve výši 10 % na účet obecního
(městského) zastupitelstva, v jehož obvodu
se vydražená jednotka nachází. Zbytek
částky z prodeje provozních jednotek se odvádí
na zvláštní účet příslušného
orgánu republiky."
Zdůvodnění pro tento návrh, myslím
pro většinu z vás, nebude neznámé,
protože víme, že v době projednávání
tohoto zákona jsme měli více méně
iluze o tom, jak bude možné hospodařit s prostředky
obcí, jaké tyto prostředky budou a díky
vývoji cen po lednu se obce dostaly do situace, že
hospodaří více méně s polovinou
prostředků, které měly k dispozici
v loňském roce i v letech předcházejících,
ale jejich potřebnost, řekl bych, vzrostla s množstvím
úkolů, s množstvím činností,
které jsou jim dnes svěřovány. Pro
obce bylo by to zároveň velkým motivem, kdyby
část těchto prostředků dostávaly
na své konto, pro to, aby se stavěly daleko vstřícněji
k otázce souhlasu se zařazováním jednotek
do dražby. Hovořilo se zde o tom, dokonce padly pozměňovací
návrhy, které se týkaly § 21 - že
mnohdy tato blokace je skutečně způsobena
tím, že obecní zastupitelstva váhají,
spekulují, jestli se jim nepodaří tu či
onu jednotku nějakým způsobem před
privatizací uchránit, a tak si ji pro sebe zachovat.
Domnívám se, že v případě
takovéhoto poměrného dílu vydraženého
majetku by nedošlo k tomu, o čem zde hovořili,
myslím, poslanci Štern a Kudláček, to
znamená, že by se vytvářely inflační
peníze, byla by to svého druhu, můžeme-li
to tak říci, "půjčka". Ale
"půjčka", která by byla stanovena
v rozumné výši a která by byla účelně
obcemi vynakládána. Protože obce jsou v situaci
finančně velice svízelné a ještě
delší dobu budou. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kučerovi. S technickou
poznámkou sa hlási pán poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Já bych se chtěl
jenom vyjádřit k tomu, co bylo řečeno
přede mnou poslancem Petrem Kučerou. Rozpočty
obcí byly valorizovány, navíc jsme obcím
poskytli tak velký majetek, že je dnes srovnatelný
jen s majetkem státu. Obce, pokud jsou ve finančních
problémech, pokud nemohou pokrýt své rozpočty,
mají jedinou cestu - privatizovat, privatizovat a privatizovat
majetek, který jim byl svěřen.
Předsedající mistopředseda FS J. Stank:
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Borguľa.
Poslanec SL L. Borguľa: Škoda, že pán poslanec
nepovedal, učiť sa, učiť sa, učiť
sa. (Potlesk.) Chcel by som povedať, že samozrejme podporujem
návrh pána poslanca Kučeru, a to i z toho
dôvodu, že značná časť prevádzkových
jednotiek, ktoré dnes v obciach máme, bolo vybudovaných
tzv. v akcii Z i keď boli kritizované iste veľakrát,
alebo bolo jednou z podmienok, že 20 - 30 % hodnoty diela
museli priamo odviesť občania danej obce a preto si
myslím, že by si obce zaslúžili pre ďalší
rozvoj, aby táto hodnota pre ďalší rozvoj
príslušných obcí sa vrátila naspäť.
Preto podporujem návrh pána poslanca Kučeru.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem za priebeh rozpravy. Ďalej chce
reagovať s poznámkou pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Chtěl bych jenom reagovat na vystoupení
poslance Kučery. Domnívám se, že v současné
době při převodu majetku města a obcí
na obecní zastupitelstva dochází k tomu,
k čemu jsme nechtěli, aby docházelo. To znamená
municipální socialismus v úrovni obcí
a měst. Pakliže by se ještě uskutečnilo,
aby města a obce mohly používat nebo dostaly
finanční prostředky, tak se tento majetek
navíc utvrdí. Já se domnívám,
že stávající stav naopak nutí
obce, aby získávaly finanční prostředky
z druhotných zdrojů jako jsou daně a doufám,
že tímto podpoříte i urychlení
daňové reformy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Do rozpravy je teraz prihlásený
pán poslanec Richter, prosím, aby sa ujal slova.
Poslanec SL M. Richter: Chtěl bych požádat
kolegu Kučeru, zda by mi nemohl uvést jednu obec,
která má rozpočet poloviční,
než měla v loňském roce. Osobně
takovou neznám. Znám situaci např. u nás
ve městě, tam poklesl rozpočet z 20 miliónů
na 16 miliónů, čili zdaleka to není
polovina. Dále hovořil o půjčce, podle
mne by to nebyla půjčka, byl by to dar, dokonce
nenávratný. Komu by to ta obec vracela? Nevím.
A také zde často zazníval jako názor
termín spekulace - podvod. Myslím, že bychom
měli tyto pojmy rozlišovat, v tržní ekonomice
není spekulace nic přístojného. Špatný
je podvod, víte-li o nějakém, požádejte
orgány činné v trestním řízení,
aby zasáhly. Ale spekulace, to je normální
činnost v tržní ekonomice.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Richterovi, o slovo sa prihlásil
poslanec Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Myslím, že nemá
cenu tuto debatu zde rozvíjet, jenom má repliku.
Při faktickém srovnání možností
vychází většině obcí,
že mají k dispozici vlastně polovinu prostředků
než měly loni, což souvisí s tím,
že se výrazně zvedly ceny těch služeb,
které platí, popř. výdaje, které
jsou spojeny s provozováním jejich místního
hospodářství. A co se týká
obratu nebo pojmu "půjčka", ten jsem použil
v odkazu na své předřečníky,
protože někdo takto případné
finanční prostředky uvolňované
obcím z fondu národního jmění
nazval. Přidržel jsem se pojmu "půjčka",
i když samozřejmě vím, že je to
pojem pouze velice přibližný. Takže není
to tak, že bych se domníval, že "půjčka"
10 % z fondu národního jmění je jiného
charakteru, nežli faktický dar. Je to část
prostředků, která je nenávratně
obci dána.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
chtěl jsem jenom reagovat na před-předřečníka
a upozornit, že index inflace v celoročním
srovnání, tedy červen proti červnu,
činí 1,73, to znamená, že inflace je
73 %. Jestliže tento index použiji jako defilátor,
a aplikuji ten případ, který můj kolega
uváděl, pak ze 16 nominálních miliónů
se stane zhruba 9 miliónů reálných,
a tedy dojde ke snížení o oněch 50 %.
Omlouvám se, že uvádím tuto ekonomickou
abecedu.