Středa 17. července 1991

Vycházím z toho, že tyto osoby velmi často mají síť a jdou od jedné dražby ke druhé. Když už sankciovat, myslím, že v tomto případě lze použít tuto sankci. Je to zase věc určitého odstrašení případných mafií.

Spousta pozměňovacích návrhů zde už byla podána, se kterými se na mne obrátily privatizační komise. Chci zdůraznit, že návrhy, které předložili kolegové Jurečka, Kudláček a Savčinský, vycházejí skutečně z praxe. Měli bychom se držet především jich, protože jsou pro privatizační komisi velmi důležité. Mám jeden podnět, který by bylo třeba přenést do České národní rady, resp. do Slovenské národní rady. Dodnes nejsou privatizační komise právním subjektem. To by se mělo urychleně řešit. Týká se to jednání, případně objednávek různých tiskopisů a podobných věcí, kdy tato situace se pro ně stává neudržitelnou. Druhá věc se týká i sankcí, které však by se měly také řešit v České národní radě.

Jde o sankce osob, které neplní povinnosti vyplývající z § 21. Sám jsem se musel zúčastnit jednání s podobnými osobami a musel jsem, dá se říci, použít váhu poslaneckou, při prosazování tohoto zákona. Myslím, že je to cesta k tomu, aby se v této zemi zaváděla zákonnost.

Měli bychom dát v tomto směru nejen my, ale i kolegové v České a Slovenské národní radě privatizačním komisím oprávnění.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Křížovi. Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Hubálek. Prosím ho, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Kočtúch.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, skladatel Hayden ve své Londýnské symfonii předepsal úder do kotlů, aby upoutal pozornost. Já chci upoutat pozornost na pozměňovací návrhy kolegy Haško a Senjuka, které se týkají § 21, několikrát tu změněného pro často vyskytující se závadu nebo lajdáctví ve vyplňování provozních karet. To zpožďuje a brzdí privatizaci. Proto vás prosím, tímto svým vystoupením, oním úderem, abyste chybějící kolegy upozornili na závažnost tohoto paragrafu, až budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích, které zde kolegové přednesli. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hubálkovi. Prosím ďalej o vystúpenie pána poslanca Kočtúcha, pripraví sa poslanec Jiří Svoboda.

Poslanec SN H. Kočtúch: Vážené predsedníctvo, vážení kolegovia, kolegyne, ako som sa dozvedel, ide vlastne už o štvrtú novelizáciu tohto zákona. To samo o sebe ukazuje, že jednak sa učíme, ako máme vlastne legislatívne zložité ekonomické vzťahy upravovať, jednak to svedčí o kvalite zákonných predlôh, ktoré prejednávame i o kvalite nami už schválených zákonov, ktoré bohužiaľ, nie sú často komplexné, čo do ich pôsobenia v praxi.

Aplikácia tohto zákona na Slovensku ukazuje, hovoril som s niektorými ľuďmi, ktorí sú v prvej fronte týchto záležitostí, že v prvom kole by bolo vôbec najlepším možným riešením nepripustiť holandské dražby, hlavne v malých mestách, kde sa ľudia poznajú a kde sa vytvárajú skutočne koalície na ovplyvňovanie ceny. Táto cena totiž, akokoľvek je cenou dražobnou, vydraženou reálnou cenou nie je, nie je normálnou trhovou cenou. Vzniká v netrhovom prostredí, alebo v prostredí polotrhovom a teda nie je veličinou normálne, reálne trhovo pôsobiacej ekonomiky.

Ďalej podporujem návrh pána poslanca Jambora a pána poslanca Tahyho, v súvislosti s leasingom. Už tu bolo povedané mnoho slov pre i proti, nebudem ich opakovať, ale uvedome si, že pokiaľ demokratizujeme našu spoločnosť, musíme demokratizovať aj ekonomický systém. A leasing je predovšetkým formou, ktorá rozširuje demokratizmus v trhovej, alebo v trhovo sa utvárajúcej ekonomike. Svet ide k účastníckej demokracii.

Trenduje k "participatory democracy".

V súčasnom trhovom ekonomickom systéme sa participačný princíp stáva veľmi podstatný, a leasing práve v tejto oblasti veľmi môže napomôcť demokratizmu v ekonomických vzťahoch.

Pokiaľ ide o samotnú predlohu zákona, budem sa zaoberať návrhom ústavnoprávnych výborov (tlač 772).

V súvislosti s tým, že podporujem leasing a vzhľadom k reálnej situácii, ktorá ukazuje na rôzne deformácie, manipulácie, navrhujem, aby sme prijali tieto pozmeňujúce návrhy:

- v paragrafe 10 % navrhujem sprísniť percento v odstavci 1 "licitátor vyvolávajúci cenu postupne znižuje, a to vždy o 10 %, najviac však o 50 %". Navrhujem nahradiť slovami: "30 % vyvolávacej ceny",

- analogicky v § 13 odstavec 3: "Licitátor vyvolávaciu cenu postupne znižuje, najviac však o 80 % vyvolávacej ceny." Navrhujem sprísniť na 50 %,

- paragraf 13 odstavec 3: "Licitátor vyvolávaciu cenu postupne znižuje, najviac však o 50 % vyvolávacej ceny." Navrhujem sprísniť na 30 %.

Kombinujem teda uplatnenie demokratizmu cestou leasingu sprísnením podmienok, pretože 80 % zniženia z vyvolávacej ceny znamená už pomerne veľa a pri výpredaji, predaji, vydražování, to je trhovo veľmi nerelevantné.

Pokiaľ ide o námietky napr. k leasingu zo strany pána poslanca Senjuka, zdieľam jeho obavy, ale sú technicko-technologického charakteru a môžu byť vyriešené subzákonnou formou. Zákon nie je treba zaťažovať technológiou a technikou riešenia.

Obávam sa však, že nemôžem súhlasiť s námietkami, ktoré predniesol pán poslanec Štern. Trhová cena je vlastne kapitalizovaným výnosom. Kapitalizovaný výnos vo vzťahu k majetkovej podstate vlastne predstavuje akúsi vnútornú úrokovú mieru - internal rate of return - ktorá oproti bankovej úrokovej miere bežne dosahovanej musí byť vždy vyššia, pretože inak by podnikateľ vložil svoj kapitál do banky, a zúročoval by ho. Tu naviac podnikateľ podstupuje investičné, podnikateľské, výrobné, prevádzkové a iné riziko. Preto obava, že by to išlo akosi vysoko v trhovom prostredí, nie je na mieste. A keď hovoríme o trhovom prostredí, hovorme o trhovej kategórii. Keď rýdzo trhové kategórie prenášame do netrhového prostredia, dostávame rôzne paradoxy, ktoré si neprajeme. To je ale skutočnosť, o ktorej tu nechcem diskutovať, ktorá sa týka našej ekonomickej reformy vôbec.

Navrhujem ale na jednej strane sprísnenie, ktoré zakotvíme do týchto paragrafov, ktoré som predniesol, na druhej strane rozšírenia vo forme leasingu, ktoré môže byť vhodnou kombináciou lepšej novelizácie, aby sme zanedlho nemuseli prijímať piatu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kočtúchovi, s faktickou poznámkou chce vystúpiť poslanec Richter, ktorý by chcel zrejme reagovať na priebeh rozpravy.

Poslanec SL M. Richter: Chtěl bych se předřečníka zeptat, odkud čerpá informaci, že se jedná o čtvrtou novelizaci tohoto zákona?

Poslanec SN H. Kočtúch: Pýtal som sa pracovníkov ústavnoprávneho výboru v poradí, o akú novelu ide. Konkrétne napríklad pána poslanca Benčíka.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kopřiva hovorí, že ide o druhú novelu. To ale iste spravodajcovia vysvetlia. Slovo má pán poslanec Svoboda, pripraví sa pán poslanec Roman.

Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedající, dámy a pánové, můj návrh bude velice stručný. Od municipálních voleb se seznamuji velmi intenzívně s problémy regionů. Ukazuje se, že jedním z hlavních problémů, se kterými se dnes potýkají obecní zastupitelstva, v tom mi snad dáte za pravdu, je nedostatek disponibilních ekonomických zdrojů. Je přitom zřejmé, že na celé řadě dnes privatizovaných jednotek se podíleli svou prací občané obcí, a to bez nároků na odměnu.

Platná úprava malé privatizace přitom provádí novou centralizaci zdrojů z privatizace do republikových fondů a je tedy, podle mého názoru, i zdrojem nových redistribučních procesů, které jsou s ekonomickou reformou ve své podstatě nekonformní. Proto bych navrhoval do § 20 včlenit nový odstavec 3, který by stanovil:

"Výnos z privatizovaných jednotek, vybudovaných občany svépomocnou formou, připadne z 50 % do majetku obcí."

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prosím o vystúpenie pána poslanca Romana, pripraví sa poslanec Ivan Fišera.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, pri prejednávaní predmetného iniciatívneho návrhu poslancov v ústavnoprávnom výbore, pán námestník Jurečka hovoril, že k novele sa pristúpilo na základe skúseností, ktoré pri uplatňovaní zákona č. 427/1990 Zb. máme.

Ukázalo sa, že tento návrh nepostihoval všetky nedostatky a javy, ktoré sa v praxi vyskytujú. Z doterajších dražieb vieme, že najviac dochádza k porušeniu § 3. Podľa § 3 vlastníci vydražených jednotiek môžu byť len československí štátni príslušníci. Cudzí štátni príslušníci však tieto vydražené jednotky vykupujú prostredníctvom našich štátnych občanov. Teda nedochádza len k obchádzaniu ustavenia tohto paragrafu, ale i k neoprávnenému majetkovému prospechu našich občanov.

Preto sa prihováram za priamy prístup zahraničného kapitálu tak, ako tu bolo hovorené pánom poslancom Ševčíkom.

Zároveň navrhujem, aby v § 17 odstavec 1 bola vykonaná táto zmena: "Vydražená prevádzková jednotka môže byť do dvoch rokov odo dňa dražby provedená do vlastníctva a užívania len na osoby uvedené v § 3." Tým by sa prakticky zamedzilo tomu, čo tu už bolo uvedené, že občan československej štátnej príslušnosti vydraženú jednotku kúpi. Samozrejme za cudzie peniaze, a obratom ju dá do užívania cudziemu štátnemu občanovi. Okrem toho navrhujem, aby za tento odstavec bola vsunutá ešte veta: "V prípade, že sa dokáže porušenie tohto ustanovenia, realizovaná dražba je neplatná."

Na záver navrhujem, aby sa § 10, ktorý rieši tzv. holandské dražby, zo zákona úplne vypustil. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Romanovi. Teraz prosím o vystúpenie poslanca Ivana Fišeru, pripraví sa poslanec Kudláček, ktorý je posledný prihlásený do rozpravy k tejto téme.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, když jsme projednávali tento zákon v loňském roce, jednali jsme v atmosféře, kterou bychom mohli nazvat jako atmosféru vzniku stranického myšlení. Tehdy jsme nebyli ochotni věnovat čtyři dny navíc tomu, abychom postupovali podle logiky, kterou tehdy zde přednášel dnešní náměstek pan poslanec Jurečka. Bylo nás velmi málo, kteří se tenkrát rozhodli, včetně pana poslance Senjuka, že ruku nezvedneme, protože jsme cítili, že jdeme do světa velkých potíží. A nešlo o to, jestli to bylo MKDP, návrh se zahraničním kapitálem jako úvaha vznikal vlastně na poslední chvíli v debatě proudů všeho možného dnešního zaměření, protože jsme cítili, že se může stát něco, co by mohlo být pro tuto zemi velmi nebezpečné.

Ve spěchu, stranickém nadšení, a řekl bych dokonce i za určité nechuti jednoho z představitelů vlády se dále tímto problémem zabývat, jsme se rozhodli, že budeme hlasovat velmi rychle. Hlasovali jsme a teď jsme před úvahou, co dělat.

Chtěl bych vám říci, že po debatách, které jsme měli mezi poslanci našeho klubu, se kupodivu spíš blížíme k myšlence pokud možno zákon co nejméně měnit: je to paradoxní, ale je to prostě proto, že cítíme, že stabilita právního řádu je čímsi velmi cenným, velmi závažným, protože chování této ekonomiky bude nejenom pro domácího investora, ale i pro zahraničního investora časem zcela nepředvídatelné, a to i za předpokladu, že bude používat velmi sofistikované metody - záměrně používám tento termín - které mu umožní předvídat jevy i téměř nepředvídatelné. To je samozřejmě vážný problém a myslím, že bychom měli ještě na vážkách našeho rozhodování tuto věc rozhodnout, protože by se nám mohlo stát, že v budoucnosti, budeme-li takovéto novely dělat často, budou se na nás ze zahraničí dívat jako na lidi, kteří jdou skutečně cestou pokusů a omylů tak často, že to přesahuje i příslovečný pragmatismus, který bývá typický pro podnikatelské ekonomiky.

Půjdeme-li do těchto hlubokých zásahů a rozhodnete-li se pro to, my se budeme asi snažit je maximálně ve svém hlasování brzdit, budeme potom podporovat některé návrhy, které opravdu povedou k tomu, že nebude pronikat do naší ekonomiky ne špinavý kapitál a špinavý peníz, ale špinavá ruka a špinavá myšlenka v řízení, že budeme podporovat ta opatření nebo ty změny, které povedou ke zprůhlednění a zejména k tomu, aby se vytvořil střední podnikatelský nebo malý podnikatelský živnostenský stav. Zákon, jak jsme ho přijali, byl vlastně namířen proti vzniku středního stavu a neskýtal možnost, o čem jsme tenkrát uvažovali, nechat čistit špinavé peníze spíš v očistci ekonomického podnikání a vytváření nových příležitostí, jak o tom hovořil kolega Štern. Pokud dojde ke změnám v zákoně - a já dávám pozměňovací návrh jako jeden z posledních - budeme patrně hlasovat pro následující pozměňovací návrh. Ten se týká § 17 a tento návrh byl vlastně předkládán ve výborech už tenkrát.

Nedá se nic dělat, trh je jedna věc a život zejména menších měst je věc druhá. Lidé potřebují mít možnost koupit si někde nejen základní potraviny, ale jak jsme zjistili, také uzeniny a zeleninu potřebují, aby jim byly poskytovány služby a potřebují, aby nemuseli jezdit ne 30, jak jezdí dnes, ale jak jim to nabízí naše nová verze, 100 km za poskytováním těchto elementárních služeb.

Nemusím tu věc dlouho rozebírat. Je zřetelné, že trh u nás dosud neexistuje, a že začíná tato cesta malé privatizace velmi ohrožovat vlastně ty nejpotřebnější sociální vrstvy, které ne že na to nemají, ale ony se vlastně ani k té službě nemohou ve vztahu k vzdálenostem, které vznikají, dostat.

Paragraf 17 by potom zněl v odstavci 2: "Používala-li by organizace provozní jednotku zcela nebo zčásti k prodeji nebo k poskytování služeb obyvatelstvu, je vydražitel povinen, počínaje 7. pracovním dnem po dražbě, v tomto prodeji nebo v těchto službách pokračovat, a to nejméně po dobu 1 roku, pokud obecní zastupitelstvo tuto lhůtu nezkrátí ještě před vyhlášením dražby."

Ještě před vyhlášením dražby, to znamená, aby to nebylo předmětem spekulace, aby to nebylo předmětem třeba podplácení, ale aby předem byly všem jasné podmínky, do čeho jdou. Vím, že to příliš tržní není, ale kde není ještě rozvinutý trh, jak nás poučila zkušenost s tímto zákonem, je třeba také jednat tak, že chráníme trochu i obyvatelstvo. Děkuji vám za pozornost a chtěl bych znovu říci, že je lépe dvakrát měřit, než několikrát řezat zákon.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi. Prosím o vystúpenie pána poslanca Kudláčka.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ve stínu jednání o referendu se ukazuje, jak významný proces je proces privatizace, jak významnou jeho součástí je proces privatizace, která byla nazvána malá, i když původně tento proces měl být jednotný, z mnoha důvodů, které nechci opakovat, byl volen tento způsob. Ukazuje se také, jak specifický charakter tento zákon měl. Ukazuje se to tím, že jsou nám předkládána k řešení prakticky stejná témata, jako jsou ta, která byla už mnohokrát probrána na nejrůznějších grémiích, zejména při prvním projednávání tohoto zákona. Myslím si, jako reakci na jednu z tézí pana poslance Fišery, že by nás ty čtyři dny od něčeho takového neuchránily, ani čtyřicet dní a jak se zdá, ani mnohem více. Je bohužel škoda, že v době, kdy se domnívám bylo známo, že tato novela je připravována dříve, častěji, více a s hlubšími argumenty. Dostáváme se do situace, kdy prakticky téměř ke každému paragrafu, nebo alespoň ke každému velkému tématu tohoto zákona, jsou vznášeny pozměňovací návrhy v nemalém počtu, tytéž, které byly vznášeny při prvním projednávání zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP