Zaznívá protinámitka, která říká:
"No, tak ti lidé zkrachují a objekt půjde
znovu do privatizace." Tato námitka je bohužel
naprosto falešná. Tito lidé mohou tento objekt
znovu prodat, případně pronajmout a žít
z renty.
A jestli něco vytýkám našim privatizačním
technikám v procesu malé i velké privatizace,
pak je to právě to, že vytváří
daleko spíše vrstvu rentiérů, než
vrstvu podnikatelů.
My se zde leckdy rozhořčujeme nad vysokými
důchody ve výši 3 800 Kčs a fakt těchto
vznikajících rent, proti nimž jsou tyto důchody
pouze směšnou částkou, nám jaksi
uniká.
Domnívám se tedy, že by bylo výhodné,
abychom, jak už zde řekl pan předseda Tahy,
akceptovali metodu leasingu jako metodu, která mění,
i když s určitým časovým zpožděním,
vlastnické poměry, protože uživatel nové
provozovny se od počátku chová jako podnikatel.
Jinak bych chtěl upozornit, že nám samozřejmě
finanční ústav nepůjčí
na naše modré oči. Jak vyplývá
např. ze zkušeností kolegy Malého, pak
vám peněžní ústav zpravidla půjčí
do výše 120 % vyvolávací ceny, a to
se splatností na 6 let. Banka přitom v řadě
případů vyžaduje hypotekární
záruky, přičemž např. družstevní
byt vstupuje do objemu těchto záruk pouze ve výši
jeho nabývací ceny, která je samozřejmě
daleko nižší, než cena skutečná
atd.
Tedy abych dlouho nezdržoval, je celá řada
argumentů včetně inteligence úvěrových
referentů, která brání i potencionálně
schopným podnikatelům, aby zkusili své štěstí
právě formou leasingu.
Poslední argument uvádím jako zcela sekundární,
protože jsem přesvědčen, že poslanci
jsou bytosti samostatně myslící a naprosto
nepotřebují nápovědu. Asi před
14 dny jsem na výboru pro plán a rozpočet
konstatoval, že pan ministr Tomáš Ježek,
tedy ministr české privatizace, podporuje leasingovou
metodu jako jednu z variantních technik používaných
v malé privatizaci. Protože zejména ze strany
jeho politických kolegů z ODA vznikla jistá
pochybnost o tomto tvrzení, dovolil jsem si dnes ráno
panu ministrovi Ježkovi opět zatelefonovat a on mi
toto stanovisko potvrdil. Tedy i člověk, který
se dlouhodobě malou privatizací zabývá,
zastává tento názor.
Skončil bych tím, že někdy navzájem
ideologizujeme svoje postoje i tam, kde jde o spory technické.
Leasing není ani slovo ruské, ani slovo albánské,
je to slovo anglické a jeho základní zásada
zní "pay as you earn" - zaplať, až
si vyděláš!
To znamená, že současně i motivuje nabyvatele
ke zvýšení výkonu jeho provozovny, zvyšuje
počet soutěžících subjektů
na trhu při aukcích, a jestliže zvyšuje
neinflační objem prostředků, kterých
stát může využívat v rámci
zdrojů z malé privatizace, pak je to jenom dobře.
Vážení kolegové, včera vyšla
statistika, která mimo jiné uvádí,
že v červnu tohoto roku ve srovnání
s červnem minulého roku poklesla československá
průmyslová produkce už o 32 % a to včetně
zahrnutí soukromého sektoru. Je velice pravděpodobné,
že na tento smutný fakt budou někteří
z nás reagovat voláním po návratu
ke státní regulaci. Já se naopak domnívám,
že privatizaci, malou i velkou, je potřeba urychlit
a jako nejrozumnější cestu tohoto urychlení
vidím právě to, že nebudeme fanaticky
spoléhat na jednu jedinou privatizační techniku
a nebudeme navzájem ideologizovat své postoje, ale
pokusíme se o funkční kombinaci všech
rozumných privatizačních technik, které
přicházejí k dispozici a v úvahu.
Jinak by se totiž mohlo stát, když je nám
slibován hospodářský zázrak,
že jediným hospodářským zázrakem,
který se nám podaří, bude to, že
dokážeme hos- podařit ještě hůře
než komunisté. Děkuji za pochopení.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Zemanovi. Dalším přihlášeným
je poslanec Senjuk, připraví se poslanec Cuhra.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jen v krátkosti bych
reagoval na vystoupení kolegy Zemana. V žádném
připadě nechci snižovat hodnotu leasingu nebo
způsob leasingového pronájmu, ale domnívám
se, že v tomto případě je třeba
si uvědomit, jakým technickým zabezpečením
by se toto provádělo, abychom neohrozili finanční
bilanci našich bank. Protože v případě,
že by došlo k leasingovému pronájmu, kdy
splátky můžeme odečítat jako
podnikatelé z daní, by bylo zcela jednoznačné,
že výhodnost přímých bankovních
úvěrů, které v současné
době se pohybují kolem 17 až 19 %, by rázem
poklesly. To znamená volné finanční
prostředky by zůstaly v depozitech bank.
Nechci to dále rozebírat. Bylo by třeba tyto
další konsekvence domyslet.
Další věc, kterou bych chtěl nadnést,
že jsem chtěl poděkovat kolegům z Občanského
hnutí a z Veřejnosti proti násilí,
kteří na dnešním zasedání
nadnesli pozměňovací návrhy, které
již při projednávání zákona
č. 427/1990 Sb. navrhoval meziparlamentní klub demokratické
pravice, tj. vstup zahraničního kapitálu
přímo do prvního kola. Jsem rád, že
zkušenosti mají tak kladný vliv na mínění
našich kolegů.
Další věc, kterou jsem chtěl navrhnout
je to, že nesouhlasím s tím, co tady přednesli
zpravodajové, že v § 21 postihy jednotlivých
osob, které jsou odpovědné za chod organizace,
případně zodpovědnost organizace za
nedodání podkladů pro dražbu, by měly
řešit republikové orgány přímo
nebo Česká národní rada a Slovenská
národní rada.
Domnívám se, že Česká národní
rada i Slovenská národní rada schvalují
svým usnesením zákon nižší
právní úrovně, než tento zákon
a nemělo by to v tomto případě překročit
rámec zákona federálního, což
by tím, že by rozšířila možnost
postihu organizací a osob zodpovědných za
chod organizací podle mého názoru udělala.
Proto navrhuji dva pozměňovací návrhy
k § 21.
První návrh: Dosavadní znění
textu § 21 označit jako odstavec 1 a za slova "podklady
a doklady" doplnit slova "do 30 dnů od vyžádání"
a zařadit nový odstavec č. 2.
Pokud organizace poruší ustanovení tohoto zákona,
může příslušný orgán
republiky uložit osobě zodpovědné za
chod organizace pokutu. Způsob platby a výši
pokuty určí Česká národní
rada a Slovenská národní rada svým
zákonem.
Zdůvodnění tohoto pozměňovacího
návrhu je následující. Tímto
zněním v žádném případě
nezasáhneme do kompetencí republik, ale v tomto
zákoně založíme možnost, aby vůbec
sankce byly zařazeny do zákonů národních
rad.
Další pozměňovací návrh,
který mám, se týká § 4 odstavce
1, kdy podle mých zkušeností ve většině
případů se u dražby provádí
pouze pronájem a nikoliv výlučně,
pokud to lze, včetně nemovitosti. Domnívám
se, že by především dražby měly
probíhat včetně nemovitosti a včetně
pozemku, a teprve, pokud není jiné zbytí,
jenom jako nájem.
Proto navrhuji do § 4 odstavec 1 doplnit slova za současné
znění "včetně nemovitosti vždy,
pokud by tím nedošlo k porušení jiných
zákonů". A odkaz zákon č. 87/1990
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, zákon
č. 403/1990 Sb. ve znění pozdějších
předpisů o zmírnění některých
následků majetkových křivd a zákon
České národní rady a Slovenské
národní rady o majetku měst a obcí.
Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Senjukovi. Prosím poslance
Cuhru. Po něm vystoupí poslanec Štern.
Poslanec SN J. Cuhra: Pane předsedající,
dámy a pánové, obrátil se na mne zástupce
ministerstva obchodu a cestovního ruchu se žádostí,
aby Federální shromáždění
k této projednávané novele uvedlo stanovisko
k určitému problému probíhající
privatizace, k otázce zásob, a dále přednesl
návrh úpravy dvou paragrafů zákona.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy minulých
let zavinily, že zásoby jsou značné.
Nakládání s nimi je různé,
ať už se jedná o odvážení
atraktivních zásob, nebo naopak jejich zavážení
za účelem zvýhodnění vydražitele
či znevýhodnění zásobami neprodejnými.
Oboje by mělo být trestně stíháno
jako nepřípustná spekulace.
Nyní k samotné úpravě paragrafu. Jedná
se o § 10 zákona č. 427/1990 Sb. Jedná
se v podstatě o logickou záležitost. Na konci
odstavce 1 doporučuji doplnit větu: "Nepodaří-li
se provozní jednotku vydražit ani tímto způsobem,
licitátor dražbu ukončí." Zařazení
věty do odstavce 2 za středníkem je věcně
nesprávné, vztahuje se totiž k režimu
dražby provozní jednotky dražené s nemovitostí.
Úprava § 11 návrhu novely není jasný
pojem "náklady marné dražby". Mělo
by jít o náklady spojené také s inventarizací.
Rovněž není jasné, kam náklady,
popř. zvláštní poplatek poplynou. Doporučuji
proto, aby § 11 zněl takto:
"Vlastnictví k věcem vydraženým
příklepem licitátora přechází
na vydražitele, který je pověřen do
30 dnů ode dne dražby zaplatit kupní cenu,
celou cenu." Přitom cenu vydraženou uhradí
na zvláštní účet příslušného
orgánu republiky po odečtení dražební
jistoty podle § 5 odstavec 2 a 3 a cenu zásob uhradí
organizaci. Tím by potom odpadl odstavec 3, který
toto tam stanovil.
Druhý odstavec by zněl: "Nezaplatí-li
vydražitel ve stanovené lhůtě kupní
cenu, přechod vlastnictví k vydražené
věci se od počátku ruší a dražební
jistota připadne příslušnému
orgánu republiky. Tento orgán takovému vydražiteli
uloží též povinnost nahradit náklady
marné dražby nebo zaplatit zvláštní
poplatek až do výše 30 % původně
vydražené ceny. "
Tím není dotčeno právo organizace
z odpovědnosti vydražitele za škodu a na vydání
neoprávněného majetkového prospěchu.
Tento dodatek byl v zákoně č. 427/1990 Sb.
též ve druhém odstavci. Čili by se tam
vrátil. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Cuhrovi. Dalším z přihlášených
je poslanec Štern. Prosím, aby se ujal slova. Současně
požádám o další řízení
naší schůze místopředsedu Stanka.
Poslanec SN J. Štern: Děkuji za slovo. Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
ve všech pozměňovacích návrzích
a ve všech otázkách, které se zde projednávaly,
mně připadá jednoznačná otázka
prodloužení nájmu. Všechny ostatní
otázky mně připadaly natolik rozporuplné,
že sám nevím, jaký postoj u celé
řady z nich mám zaujmout.
V otázce prodloužení nájmu si myslím,
že situace je celkem jednoznačná. Domnívám
se, že provozní jednotku s možností nájmu,
koupí jen ten, komu jde o maximální jednorázový
zisk. Domnívám se, že solidní podnikatel
do takového obchodu nepůjde, protože by ho
po dvou letech čekalo nejisté vyjednávání
o novém nájmu s tím, že by mezi tím
investoval do pronajaté provozovny určité
prostředky a byl by vlastně v situaci, kdy by byl
do jisté míry vydíratelný vzhledem
k tomu, co do provozovny investoval.
Musím říci, že mluvím z konkrétních
zkušeností různých lidí, kteří
takto do takových obchodů šli.
Prodloužení nuceného nájmu na pět
let - domnívám se - přitáhne do procesu
malé privatizace přece jen solidnější
podnikatele, kteří uvažují dlouhodoběji
a kteří neuvažují v rozměrech
butiků, které nám vyrůstají
jako houby po dešti, ale kteří by přece
jen šli jiným směrem, který by byl společnosti
prospěšnější.
Jsem současně proti zpětnému prodloužení,
to je proti retroaktivitě, i když prodloužení
následné je do jisté míry diskriminující
vůči účastníkům dosavadních
aukcí, zejména vůči těm, kteří
právě objekty z důvodů, že dvouletý
nájem je odradil, příslušné provozovny
nekoupili. Zejména tito jsou poškozeni. Ale to už
je prostě daň těmto procesům, jejich
průběh nelze uhadovat s jistou prognostickou přesností.
Otázka cizinců: Proti cizincům v prvním
kole mluví zejména snaha umožnit vytvoření
domácí živnostenské vrstvy. To je za
všemi návrhy, za celou filozofií, kdy cizi
kapitál nebyl do prvního kola připuštěn.
Daň, kterou za to platíme, a pokud se to nezmění,
ještě zaplatíme, je ta, že do prvního
kola nám stejně cizí kapitál jde,
ale prostřednictvím nastrčených figurek,
které provozovny kupují. Solidní kapitál
tuto praxi samozřejmě provozovat nebude. Přitom
ale právě solidní kapitál by v tom
prvním kole určitě ten nesolidní převálcoval.
To je daň, v jakém množství se toto
děje, jaká je váha tohoto argumentu. Celkem
těžko lze odhadnout, ale určitě svoji
roli má. Z hlediska toho i z hlediska čistě
tržního přístupu by bylo lepší
cizí kapitál v prvním kole do aukcí
pustit.
Otázka leasingu: Na první pohled leasing vypadá
velmi dobře a logicky. V prvním plánu bych
s ním ihned souhlasil, zejména za situace, kdy jsou
velmi omezené úvěrové prostředky,
kdy banka na vás chce garanci 100 % nejen úvěru,
nejen obrovský úrok, ale i stoprocentní garanci,
což činí úvěrování
velmi nesnadné pro podnikatele. Z tohoto hlediska by tento
způsob byl velice pozitivní, ale jako ekonom musím
domyslet i druhý krok, totiž to, že samozřejmě
možnost splátek, možnost leasingu by zvedla nepochybně
ceny nakupovaných provozoven právě o tu částku,
kterou patrně reprezentuje úrok. Myslím,
že to není ten krok, který by vedl ke kýženému
cíli.
Závěrem bych měl trochu buřičškou
poznámku k celému procesu malé privatizace
i k tomu, co zde projednáváme. Před tím
bych chtěl ještě říci, že
proces malé privatizace je asi v jedné třetině,
a nebylo by dobré asi zákon měnit. Novela
byla rozumná a na to se navěsily desítky
dalších návrhů. Některé
hrozí nabourat celý systém. Je zde určitý
zaběhnutý provoz, nebylo by dobré to podstatně
měnit. To byla jen mezipoznámka.
Nyní poznámka k celému procesu malé
privatizace. Je nepochybné, že proces malé
privatizace stojí, stál a bude stát obrovské
úsilí celé společnosti, soukromých
osob, institucí, finančních prostředků,
celé administrativy atd. Tento proces na sebe váže
energii lidí a jejich finanční prostředky
- kapitál. Výsledkem je a bude změna vlastnických
vztahů v již existujících provozovnách.
Přitom jde o oblast, která je až trojnásobně
poddimenzována ve srovnání s vyspělými
zeměmi. Čili jde o oblast, kde bychom potřebovali
velmi rychlou expanzi do nových provozoven, což se
tímto procesem neděje. A celá společnost
je orientována na transformaci už existujících
provozoven. Ale z hlediska celospolečenského zájmu
by bylo třeba, aby provozoven bylo třikrát
více. To se neděje a společnost se vyčerpává
přeměnou něčeho, co už existuje.
Kladu možná ne úplně korektní
otázku, zda-li by bývalo nebylo lépe, ale
to je vždy to kdyby, kdyby se celá energie a kapitál
investovala na rozvoj nových provozoven, na využití
všech miliónů metrů nevyužitých
nebytových prostor, které vlastní různé
velkoobchody, Řempa a různé podobné
státní organizace, a zda-li by - z hlediska celospolečenského
- toto nebyla přece jen lepší cesta: Ale to
je jen tak na okraj. Děkuji.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šternovi. Slovo má
poslanec Erich Kříž. Ďalej sú do
rozpravy prihlásení poslanci Hubálek, Kočtúch,
Svoboda, Roman, Fišera a Kudláček. Prosím,
slovo má pán poslanec Kříž.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, mám dva pozměňující
návrhy spíše rázu doplňujícího;
texty, které vycházejí z mých zkušeností,
z rozhovorů a jednání se členy privatizačních
komisí. Nevycházejí z toho, jak já
se k tomu stavím, ale jak se k tomu staví praktičtí
prosazovatelé tohoto zákona. Bude se to týkat
§ 11 - doplnění některých změn,
které už zde byly navrženy a které máme
textově zpracovány.
První návrh se týká vložení
nového odstavce mezi odstavec 2 a 3 § 11 v tomto znění:
"Dojde-li k nezaplacení ceny ve stanovené lhůtě
podle odstavce 2, bude provozní jednotka opětně
zařazena do prvního kola dražby." Jde
o to, že v podstatě se tam objevují tendence,
které zde už byly několikrát řečeny
- nastrčení apod. - kdy nastrčenou osobou
se snaží dostat osoby v pozadí jednotku do
druhého kola. Souvisí to i s tím, že
bude tato osoba - doufám - sankciována podle návrhu,
který máme v lavicích. Ale toto je doplnění,
které nám umožní dále zefektivnit
a trochu sankciovat osoby, které se toho dopouštějí.
Druhý návrh se týká doplnění
druhého odstavce o text: "Vydražitel, který
ve stanovené lhůtě nezaplatí cenu,
za kterou provozní jednotku vydražil, se nesmí
zúčastnit opakované dražby této
provozní jednotky."