Středa 17. července 1991

Dovolte tedy, abychom přistoupili k projednávání uvedeného návrhu zákona, tedy novelizace a doplnění. Požádal bych nyní poslance Jaroslava Jurečku, aby návrh odůvodnil.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, s postupujícím procesem malé privatizace se nakupila řada zkušeností, ale i problémů. Dovolte mi, abych své vystoupení začal několika statistickými údaji.

Chtěl bych vás stručně seznámit v několika číslech se stavem malé privatizace v České republice a v Slovenské republice ke dni 12. 7. Ve Slovenské republice k tomuto datu byl počet vydražených provozních jednotek 2 614. Vyvolávací cena, se kterou tyto jednotky vstupovaly do dražby, byla 1,1 miliarda a vydražená cena 1 miliarda 363 miliónů, čili 123 %. Holandských dražeb z tohoto počtu bylo 465, takže zhruba kolem 17 %. V poslední době počet holandských dražeb na Slovensku roste a zajímavý je také ten fakt, že v 465 holandských dražbách byla vyvolávací cena 545 miliónů a poklesla na realizovanou cenu 282 miliónů, čili na 52 %.

V prvním kole se ve Slovenské republice vydražilo 2 470 jednotek a ty jednotky, které byly vydraženy jen do nájmu, nikoli do vlastnictví, činily zhruba 65 %; přesný počet je 1 671. Ve Slovenské republice je dále do dražeb připraveno zhruba 6 000 jednotek.

K témuž dni v České republice byl počet vydražených jednotek 6 103 s vyvolávací cenou 2,9 miliard korun, vydraženou cenou 4,6 miliardy, takže zhruba 155 %.

Holandských dražeb bylo realizováno 730, což je 12 %. Jednotek, které se dražily jen do nájmu, bylo 4 805, tedy asi 80 %.

Považoval jsem za vhodné začít své vystoupení touto statistikou, která v některých případech může posílit moji argumentaci nebo argumentaci mých kolegů, a některou připravenou argumentaci může vyvrátit.

Domnívám se, že privatizace je provázena řadou problémů, ale současně jsme svědky toho, že okresní privatizační komise proces zvládají a privatizace se velice rychle rozbíhá jak v České republice, tak i ve Slovenské republice. Je zde řada brzd, které musíme považovat za objektivní. Myslím, že i nadále musíme trvat na důsledném postupu ministerstev pro privatizaci při pečlivém posouzení majetkoprávnich vztahů k provozním jednotkám. To je problém schvalovaných karet. Jsme svědky snahy některých podniků protahovat úkony, které s privatizací souvisejí: nepřesnosti a průtahy při vyplňování karet, existují mnohé signály o zatěžování dražených jednotek neprodejnými zásobami atd.

Na druhé straně dochází k ovlivňování průběhu dražeb, ať již tichými dohodami, které směřují k holandským aukcím, ať už neúměrnou licitací a zvyšováním vyvolávací ceny s pozdějším spekulativním vzdáním se jednotek i za cenu ztráty složené dražební jistoty.

Mám dojem, že pro řešení či odstranění většiny těchto problémů dává zákon č. 427 spolu s příslušnými republikovými zákony dostatečný prostor. Kromě toho i v tisku proběhly informace o aktivitě orgánů činných v trestním řízení, které směřují k postihu právě mafiánských spekulací. Nicméně se domnívám, že toto shromáždění je povinno reagovat na ty skutečnosti, ten průběh a ty problémy, které odstranit může a musí, aniž by však v zásadě zasahoval do celé filozofie zákona.

Jestliže dnes projednáváme novelu zákona o malé privatizaci, je to proto, že chceme přispět ke zlepšení techniky dražeb, že chceme vytvořit lepší podmínky pro vydražitele, aniž v zásadě budeme zasahovat do výkonu vlastnických práv. Takové byly motivy navrhovatelů, když připravovali v dubnu úpravy, které jsou obsahem tisku 752.

Náš návrh obsahuje úpravy techniky dražeb při stanovení tříminutového intervalu. Mezi druhým podáním a příklepem tohoto zákona č. 427/1990 Sb., jsme chtěli dát čas na seriózní rozvážení případné zvýšení nabídky. Zkušenost ukazuje, že zájemci o dražby přistupují k dražbám připraveni, se znalostí dražených provozních jednotek a tříminutový interval velmi negativně ovlivňuje rytmus dražby a snižuje koncentraci účastníků.

Další bod úpravy spočívá v tom, že v zájmu zvýšení podnikatelské jistoty navrhujeme prodloužení dvouleté povinné doby nájmu na 5 let. Vzpomínáte si na debatu, kterou jsme absolvovali při schvalování zákona na podzim loňského roku? Byli jsme vedeni kompromisem: Snahou dát podnikatelskou jistotu a napomoci začínajícím soukromým subjektům a na druhé straně nezasahovat do výkonu vlastnických práv.

Zkušenosti, cena atd. ukazují, že bychom učinili velmi dobře, když bychom tuto dvouletou dobu prodloužili na pět let.

Posledním bodem, který navrhovala skupina poslanců, bylo v podstatě odstranění opomenutí nás všech. Totiž při možnosti prodeje bez veřejné dražby jednotky v tzv. ekonomickém pronájmu jsme chtěli podpořit průkopníky podnikatelství, kteří už měli ekonomický pronájem k jednotkám, a to ke dni 1. říjnu 1990.

Navrhujeme zpřesnění, aby to byli ti, kteří měli ekonomický pronájem k 1. říjnu 1990 a jejichž najímací vztah trvá i v době podání žádosti o možnost koupě mimo dražbu.

Od dubna, kdy jsme tento návrh připravovali a posléze odevzdali, dražeb přibylo, nakupila se řada dalších zkušeností. Ty se objevily i v diskusích nad naším návrhem, a to jak ve výboru hospodářském, výboru pro plán a rozpočet a zejména ve výboru ústavně právním. Některé zkušenosti našly své vyjádření v návrhu ústavně právních výborů, který máte před sebou. Dovolte mi, abych se k některým okolnostem velmi stručně vyjádřil.

Řekl jsem už úvodem, že náš cíl a naší povinností je reagovat v nezbytné míře na zkušenosti, které všichni vnímáme. Ale musíme si přitom uvědomit, co jsme schopni a povinni spravit - dá-li se tak říci - zákonem a co je otázkou dalších předpisů nebo konání orgánů činných v trestním řízení.

Rozšiřovat zásadně novelu a rozvést diskusi o celkové filozofii zákona bych považoval za velmi nešťastné, protože o výsledku, o tvaru zákona mám potom velké pochybnosti.

V § 10 ústavně právní výbory navrhují úpravu režimu holandských dražeb. Je to věc velmi citlivá a sám jsem uvedl ve statistice, jaký byl počet holandských dražeb v České republice a jaký ve Slovenské republice a o jaký objem prostředků se jedná. Na jedné straně cítíme - a jsme informováni jako poslanci - že v holandských dražbách není vše v pořádku, že dochází k tichým dohodám u výrazně pojmenované skupiny lidí. Na druhé straně zamezením holandských dražeb zbrzdíme proces malé privatizace zejména v menších městech.

Úprava v § 11 ústavně právních výborů je úpravou, která má sankcionovat tzv. fantomy dražeb, tj. ty, kteří draží jednotky a pak je ze spekulativních důvodů vracejí. Máme informace, v tisku probíhají některé odstrašující a alarmující případy. Zase je to úprava, která na jedné straně částečně, ale částečně, zamezí určitým spekulacím, na druhé straně může vytvořit jakousi nejistotu nebo tlak na případné seriózní zájemce s obavou, že bude sankcionován, když nesplní platbu o den atd. Je to problém komplikovaný, ale k tomuto problému, stejně jako k předchozímu, mi dovolte říci, že i sebelépe konstruovaný zákon spekulacím nezabrání.

Další úpravy, které jsou v textu ústavně právních výborů, v § 13 souvisejí s holandskými dražbami. Poslední úprava na rozdíl od našeho původního návrhu zamezuje naprosto explicitně retroaktivitu v prodloužení z dvou na pět let. Byli jsem si vědomi určité, chcete-li, nečistoty, když jsme ji navrhovali, ale měli jsme pocit, že pro držitele vydražených provozních jednotek by to bylo spravedlivé.

Byl bych rád, kdybychom navrženou novelu schválili a přispěli tak ke zlepšení průběhu malé privatizace, byl bych moc rád, kdyby výsledkem našeho jednání byla novela opravdu potřebná a funkční. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Jurečkovi. Konstatuji, že návrhy projednaly výbory hospodářské, výbory pro plán a rozpočet a výbory ústavně právní obou sněmoven. Prosím nyní sněmovní zpravodaje výborů, nejprve Sněmovny národů - pana poslance M. Farkaše, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Farkaš: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, iniciatívna skupina poslancov spracovala návrh zákona, ktorým sa mení a dopľňa zákon č. 427/19890 Zb., o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické, alebo fyzické osoby, v znení zákona č. 541/1990 Zb. Uvedený návrh zákona prejednali s pripomienkami a odporučili Federálnemu zhromaždeniu prijať výbory Českej národnej rady, a to výbor ústavnoprávny, a výbor národohospodársky, výbory pre plán a rozpočet, výbory hospodárske a ústavnoprávne Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia. Na žiadosť predsedu Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, podľa § 39 odstavec 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia, predmetný návrh zákona prejednala vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na svojej schôdzi dňa 11. júla 1991. Pretože však stanovisko bolo Federálnemu zhromaždeniu zaslané až 16. júla 1991, gestorské výbory, výbory ústavnoprávne, nemali možnosť pripomienky vlády prejednať. Vláda však súhlasí s návrhom zákona a má tieto pripomienky.

S ohľadom na novelizáciu zákona č. 427/1990 Zb., vykonanú zákonom č. 541/1990, odporučuje upresniť v tomto smere názov zákona. Táto pripomienka, i keď sme nemali túto pripomienku, bola prijatá, pretože je to legislatívnotechnická záležitosť. V druhom bode v závere článku 1 odstavec 3 odporúčame nahradiť termín "všeobecne platných predpisov" termínom "právnych predpisov". V § 15 odstavec 2 uznesenia ústavnoprávnych výborov, a to na konci tohto odstavca, formulácia znie: "všeobecne záväzných právnych predpisov".

Ďalší návrh vlády je navrhované predĺženie lehoty núteného nájmu pozostávajúcich dvoch rokov, ktoré boli predĺžené na päť rokov iniciatívnou skupinou poslancov - vláda tu navrhuje 10 rokov. Tento návrh sme ani nemali, ani o tejto dobe ústavnoprávny výbor nejednal.

Vo štvrtom a poslednom bode navrhuje vláda v článku 2 ustanovenia článku 1 a bod 4, aby sa vymenil, pretože tam je technická chyba. Táto úprava vlastne nenastala, pretože sa to riešilo iným spôsobom v tomto článku.

Stanovisko Slovenskej národnej rady nám doporučené neboli. Zástupca slovenského ministerstva pre privatizáciu, prítomný na jednání ústavnoprávnych výborov, zákon však podporil.

Návrh zákona, ako ho skupina poslancov spracovala, riešil tento okruh problémov: interval medzi prvým podaním a priklepnutím predĺženie povinnej doby nájmu z dvoch na päť rokov, podmienky platenia a výška nájmu a v prípade, keď sa vydražiteľ s vlastníkom, či oprávnenou osobou, ktorá má právo s nemovitosťou hospodáriť, nedohodli, nepresnosti dikcie v § 16 proti zámeru, ktorý mal riešiť.

Nad rámec návrhu zákona výbory ústavnoprávne Snemovne ľudu a Snemovne národov odporúčajú v návrhu uznesenia verejnosťou negatívne prijímané takzvané holandské dražby riešiť kompromisným spôsobom, a to v § 10 odstavec 1 a odstavec 2 a v § 13 odstavec 3. Vzhľadom k tomu, že dochádza v niektorých prípadoch k mareniu účelu dražby, navrhujú ústavnoprávne výbory nové znenie § 11 odstavec 2, tak ako je to uvedené v návrhu uznesenia (tlač 772).

Hospodárske výbory odporučili článok 2 návrhu zákona vypustiť. Táto ich pripomienka je vecne vzatá v úvahu, je však vyjadrená explicitne novo formulovaným článkom 2.

Na záver si vás dovolím poprosiť, aby ste si opravili tlačové chyby či nepresnoti v návrhu uznesenia vyborov ústavnoprávnych (tlač 772), a to vo všetkých bodoch:

- na strane 3 § 11 odstavec 2 je pokačovanie "znie". To si škrtnite a namiesto toho si dopíšte "prvá veta sa nahradzuje takto": "Pretože následuje pokračovnaie tohto odstavca". Týmto návrhom by sa tomu zabránilo a bol by vypustený zostávajúci text.

- na strane 4 si v článku za slovo "nájmu" doplňte do zátvorky "§ 15" a za slovo "na" si doplňte "dobu". Pokračujte text "päť rokov".

Dovoľte mi, ako spoločnému spravodajcovi Snemovne národov, aby som vám predložený návrh zákona č. 427/1990 Zb., o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby v znení zákona č. 541/1991 Zb., odporučil prijať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji zpravodaji poslanci Mariánu Farkašovi za jeho zpravodajskou zprávu. Nyní prosím ze Sněmovny lidu pana poslance Tomáše Kopřivu, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu se připojuji ke zpravodajské zprávě kolegy Farkaše a doplňuji jeho zprávu o přehled námětů z výborů Federálního shromáždění a České národní rady, které výbory ústavně právní nezahrnuly do doporučení výborů ústavně právních (tisk 772).

Návrh zákona projednala Česká národní rada, výbory hospodářské, výbory pro plán a rozpočet a ústavně právní a vznesly tyto připomínky.

Výbor pro plán a rozpočet navrhoval zkrácení doby pouze na jednu minutu, výbor hospodářský zkrácení na třicet sekund.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP