Výbory ústavně právní se rozhodly,
že necháme na úvaze licitátora, zda
ponechá takto dlouhou pauzu, nebo jak dlouhá bude
tato pauza. Přiklonili jsme se k mínění
zástupce slovenského ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci, který
nám doporučil řešení navržené
v iniciativním návrhu poslanců.
Byli jsme též informováni o tom, že provádění
aukcí ve světě se kloní k úpravě
bez pauzy. Tuto otázku je možné eventuelně
ještě rozhodnout hlasováním, pokud některý
z členů dotčených výborů
vznese pozměňovací návrh.
Výbor hospodářský a výbor ústavně
právní Sněmovny národů doporučily
vypustit bod 2 návrhu, což je prodloužení
doby nájmu ze dvou na pět let. Je to však podstata
této novely a navrhovatel spolu s míněním
výboru ústavně právního Sněmovny
lidu si slibuje od této právní úpravy
stabilizaci obchodní sítě a sítě
služeb. Vysvětlení podal pan poslanec Jurečka.
Výbory hospodářské navrhovaly do paragrafu
12 zařadit nové ustanovení, podle kterého
by vydražitel byl povinen předložit do 30 dní
potvrzení o tom, že zaplatil vydraženou cenu.
Jedná se o lhůtu určenou v § 11 odstavec
1.
Předložené znění výborů
hospodářských nemá žádné
právní důsledky, neexistuje zde žádná
sankce, ale bez sankce by z toho zařazené ustanovení
bylo prázdné, nadbytečné.
Výbory pro plán a rozpočet žádaly
ústavně právní výbory, aby
do této novely bylo zapracováno ustanovení,
které by řešilo postih organizací, respektive
odpovědnost vedoucích zaměstnanců
organizací, které nesplní povinnosti vyplývající
ze zákona 427 § 4 a § 21.
Výbory ústavně právní zaujaly
takovýto postoj: "Tyto sankce budou řešit
příslušné republikové orgány,
které už mají připraveno paragrafované
znění a čekají pouze na přijetí
či nepřijetí našeho zákona, který
nyní projednáváme."
V návrhu, který bude předložen České
a Slovenské národní radě, jsou tyto
sankce rozpracovány detailně, včetně
toho, za co budou postihováni příslušní
pracovníci, jaká bude výše pokut, patřičné
lhůty, možnost odvolání apod.
Česká národní rada doporučuje
novelizovat paragraf 20 odstavec 2 tak, aby bylo možné
hradit ztráty přímo obcí v rozpočtu
roku 1991, které vznikly v souvislosti s privatizací.
Zákon č. 427/1990 Sb. byl přijímán
před tak zvaným kompetenčním zákonem.
Po přijetí kompetenčního zákona,
novely zákona č. 143 o československé
federaci, už tuto otázku mohou řešit pouze
zákony národních rad, navíc se jedná
o přesun finančních prostředků
republik, a proto výbory ústavně právní
nemohou doporučit řešit tuto záležitost
v zákoně Federálního shromáždění.
Závěrem si dovoluji předložit pozměňovací
návrh ve smyslu zpřehlednění zákona
č. 427/1990 Sb., a to proto, že se tam objevuje jedno
ustanovení dvakrát. Je to ustanovení §
5 odstavec 4, který doporučuji vypustit. V §
11 je duplicitní úprava, která ovšem
není shodná se zněním ustanovení,
které navrhuji vypustit, a mohlo by docházet k eventuálním
nesrovnalostem při výkladu a provádění
zákona.
Jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji
sněmovně vyslovit souhlas s návrhem zákona
(tisk 752) ve znění návrhu výboru
ústavně právního na usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
772).
Připojuji se též k poznámce předkladatele,
pana poslance Jurečky, a žádám vás,
kolegyně a kolegové, abychom se pokud možno
vyvarovali takových pozměňovacích
návrhů, které ze zákona č.
427/1990 Sb. udělají zcela jiný zákon.
Děkuji za pochopení a pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já také děkuji zpravodajovi za Sněmovnu
lidu poslanci Tomáši Kopřivovi a zahajuji rozpravu.
Do rozpravy se písemně přihlásili
poslanci: Ševčík, Jambor, Haško, Richter,
Tahy, Peter Kvačkaj a Ivan Mlynář.
Nikdo z přihlášených není přihlášen
jako mluvčí poslaneckého klubu. Tudíž
zachováme pořadí. Prosím tedy pana
poslance Ševčíka, aby se ujal slova.
Poslanec SN V. Ševčík: Pane předsedající,
paní a pánové, mám dva pozměňovací
návrhy a jeden návrh, který sám pokládám
toliko za opravu technického charakteru, nicméně,
pokud by zpravodajové nebo kdokoli jiný došli
k závěru, že jde o meritorně odlišný
návrh, pak tedy návrhy tři.
První pozměňovací návrh se
týká § 3, kde též za Klub Občanského
hnutí navrhuji toto znění: "Vlastníky
provozních jednotek se mohou stát fyzické
osoby, československé právnické osoby,
jejichž účastníky nebo společníky
jsou výlučně fyzické osoby, jakož
i zahraniční právnické osoby (dále
jen osoby)."
Dovolte, abych velice stručně tento pozměňovací
návrh zdůvodnil. Z jeho textu se podává,
že účelem této novely je, aby do tzv.
prvního kola dražeb byl připuštěn
zahraniční kapitál. Na rozdíl od překladatele,
resp. stanoviska pana náměstka kolegy poslance Jurečky,
nejsem toho názoru, že jde o nevyváženost
nebo že by tím vznikla nevyváženost tohoto
zákona nebo že by se touto novelou pozměnil
vlastní smysl zákona, který novelizujeme.
Je pravda, že při legislativních pracích
na původním zákoně stáli jsme
důsledně na stanovisku, aby zejména do prvních
kol dražeb, a tedy v prvních krocích privatizace,
nebyl připouštěn zahraniční kapitál,
a že naší snahou bylo pokud možno co nejvíce
a co nejšíře umožnit našim občanům,
aby vstoupili do hospodářského života
jako samostatní podnikatelé. To byl ovšem jen
záměr legislativní, ať už bohužel
nebo jinak je třeba konstatovat, že v tomto očekávání
jsme se zmýlili.
Jsou-li naše informace správné, v současné
době až 80 % kapitálu, který přichází,
nebo finanční účasti, která
přichází do aukcí, je zahraničního
původu. Jsou to částky, a nemusím
to, myslím, zvlášť připomínat,
mnohamiliónové, a je současně také
známo, že tyto částky získávají
se také mimo jiné jakoby tzv. půjčkami
za hranicemi tohoto státu, kde ručitelem nebo chcete-li
zástavou za případně nesplněný
finanční závazek, kdy vrácení
půjčky je právě provozovna nebo objekt
vydražený v aukci, na níž tato "půjčka"
byla poskytnuta.
Jestliže tedy původní legislativní záměr
nevyšel, jsme podle mého přesvědčení
povinni z toho vyvodit příslušné závěry.
Bylo by patrně nejen nesprávné, ale bylo
by, myslím, také neetické, kdybychom zavírali
oči před tím, že tímto způsobem
- a já bych chtěl zdůraznit a podtrhnout,
že nekontrolovatelným způsobem - se zahraniční
kapitál dostává, a abychom se octli vlastně
v pozici, a dovolte mi stručný příměr,
notářů z minulého údobí,
kteří byli státem stavěni do role
veřejných hlupáků, kteří
dávali svá razítka na smlouvy o nemovitostech,
jejichž cena byla směšně nízká
tak, jak to kázal právní předpis,
a kdy si současně vrabci na střeše štěbetali
o tom, že skutečné kupní ceny jsou daleko
vyšší.
Navíc mám za to, že také našemu
národnímu hospodářství, tedy
státu, těmito transakcemi, které jsem naznačoval,
uniká jednak devizové zřídlo, jednak
eventuálně i příslušné
poplatky, které z tohoto důvodu by bylo třeba
platit.
A konečně, a to je třetí důvod,
který vám předkládám k úvaze,
tato skutečnost, že cizí kapitál dostává
se sem nelegálními protiprávními způsoby,
zakládá také důvod pro to, že
cizí společnosti serióznější
pověsti se vstupem svého kapitálu do našeho
státu otálejí.
Konečně už zcela okrajově: Je to také
snaha zabránit - a myslím, že je povinností
zákonodárce, aby uvažoval do budoucna - také
případným sporům, velice obtížně,
zejména s odstupem doby řešitelným,
jestliže by v té které konkrétní
věci přísun takového kapitálu
byl zjištěn. Samozřejmě, že tato
okolnost sama o sobě by zakládala neplatnost všech
právních aktů s tím spojených,
a že by to mělo velice obtížné
průkazní a konec konců i věcné
důsledky.
Druhý pozměňovací návrh, který
vznáším, se týká § 9, a
to poslední, třetí věty. Navrhuji,
aby současný text i zpráva ústavně
právních výborů byla změněna
takto: "Nebyla-li přes dvojí vyzvání
nabídnuta vyšší cena, oznámí
licitátor ještě jednu, poslední nabídku.
Nebude-li v době neméně půl minuty
učiněna nabídka vyšší, určí
provozní jednotku příklepem tomu, kdo poslední
nabídku učinil (dále jen vydražitel)."
Tento pozměňovací návrh je kontradiktorní
se stanoviskem ústavně právních výborů,
které dospěly k závěru, že časový
limit - pouze v tom spočívá tato změna
- je třeba vypustit, neboť je třeba nechat
na vůli licitátora, jak dražbu a její
způsob vede. Bylo zde také argumentováno
tím, že zahraniční úpravy podobný
institut určitého, řekl bych nepřesně,
oddechového času, neznají.
Tento svůj pozměňovací návrh
odůvodňuji takto:
Dražba je svým způsobem zvláštní
institut, zvláštní institut potud, že
je také podmíněn různými vlivy,
nebo chcete-li psychologickými zákony, že zde
hraje nemalou roli nejen celková atmosféra, ovzduší,
v níž dražba probíhá, ale také
určité a mnohdy nesporné a nekrocené
vášně. Je to přirozené, protože
svým způsobem je to hra kdo víc, kdo lépe,
kdo rychleji apod. Čili jsou to všechny komponenty,
které psychologicky a zejména v oblasti rozhodování,
tedy v té oblasti, která v právní
teorii bývá označována jako oblast
volní, sehrávají svou roli. A jestliže
uvážíme, že jde zde mnohdy o částky
velice vysoké, domnívám se, že je povinností
zákonodárce bez ohledu na to, jestli v té
či oné zahraniční úpravě
je, či není podobný vzor, aby zde dal příležitost
k tomu, co jsem nazval oddechovým časem. Já
zcela sdílím stanovisko, respektive uznávám
zkušenosti, které z praktického provádění
dražeb jsou k dispozici, že totiž původně
navržený časový limit, v současné
době tedy interval tří minut, je příliš
dlouhý. Ostatně i tehdy, když se zákon
zpracovával, byla o tom velice dlouhá debata, bohužel
tehdy původní návrh na cenzuru jedné
minuty, jak se původně navrhovalo, neprošel.
Podle mého soudu, zde otázka rytmu dražby,
jak o tom byla řeč, z hlediska samotného
výsledku, tedy meritorního výsledku dražby
nic nemění, odpovědnost zákonodárce,
z důvodů, které jsem předtím
naznačil, by měla, a já vás prosím,
abyste to uvážili, převážit.
A konečně pokud jde o rytmus dražby, půl
minuta jako limitována nejméně, nic na rytmu
samotném nezmění. Licitátor má
dostatek možností, budou-li tu konkrétní
okolnosti, vyžadovat při respektu spodní hranice,
se okolnostem, za nichž dražba probíhá,
přizpůsobit.
Pokud by tento návrh byl přijat, pak čistě
jen legislativní důsledky by se musely projevit
také v § 13, kdy by bylo nutno vypustit odstavec 2
a tento odstavec za dosavadní odstavec 3 pak označit
jako odstavec 2.
A konečně dovolte, abych přednesl poslední
návrh, o kterém se domnívám, že
není návrhem meritorním, ale toliko formálním,
a který se vztahuje k § 13. V textu, který
máte před sebou, při zpracovávání
čistopisu v důsledku ne příliš
čitelného mého rukopisu, se do textu vloudili
chyby, které by však ve svých důsledcích
mohly pozměnit jeho smysl.
Dovolte, abych přečetl text v nesprávné
formě, text zní tak, že při opakované
dražbě provozní jednotky podle § 10 odstavec
3 licitátor vyvolávací cenu postupně
snižuje, nejvýše však atd. Původní
text, který byl zpracován - a já se omlouvám
všem, kdo s ním přišli do styku - měl
znít takto (To je prosím nyní to znění):
Při opakované dražbě provozní
jednotky, uvedené v § 10 odstavec 1 může
licitátor vyvolávací cenu postupně
snížit nejvýše však o 80 % vyvolávací
ceny. V případě opakované dražby
podle § 10 odstavec 2 provozní jednotky atd. může
licitátor vyvolávací cenu postupně
snižovat, nejvýše však o 50 % vyvolávací
ceny.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. To byl pan poslanec Ševčík,
dále je na řadě pan poslanec Jambor, připraví
se pan poslanec Haško.
Poslanec SL A. Jambor: Vážený pán predsedajúcí,
vážené Federálne zhromaždenie,
uplatnenie zákona č. 427 /1990 Zb., ktorým
sú usporiadané legislatívne podmienky, tzv.
malej privatizácie ukázalo, že naše podmienky
ešte nerozvinutého trhového hospodárstva
s nedostatočným množstvom kapitálovo
silných občanov, umožňujú zneužívať
niektoré nástroje privatizácie a spôsobujú
poruchu v zásobovaní občanov, respektíve
v poskytovaní služieb. Nechceme meniť filozofiu
tohto zákona, chceme ho len zpriechodniť. Návrhy,
ktoré chcem predložiť, majú za cieľ
prekaziť špekulácie, ktoré umožňujú
tzv. holanské dražby. Napríklad na Slovensku
pri takomto spôsobe dražby došlo ku strate na
príjmoch viac ako 100 miliónov korún. Uplatnenie
leasingu ako jednej z možností zíkania vydraženého
objektu zabezpečí sľubované rovnocenné
štartovacie podmienky pre všetkých občanov,
ktorí chcú podnikať. Keďže sa ukázalo,
že štátne podniky často zaťažujú
vydražované obchody nepredajným tovarom, pre
podporu podnikateľov navhrujem, že pokiaľ sa tieto
zaviažu jeden rok podnikať v pôvodnom predmete
podnikania, budú si môcť vybrať zásoby
podľa vlastnej úvahy. V súčasnej dobe
sa totiž ukazuje, že zvlášť menšie
obce a mestá strácajú viac životne dôležitých
životných služieb a špecializované
predajne ktorých vybudovanie nebolo jednoduché a
lacné.
Nefungujúci trh a snaha mnohých podnikateľov
rýchlo zabezpečiť návratnosť uložených
prostriedkov vedie k nahradzovaniu menej atraktívnych služieb
len úzkou skupinou podnikateľských aktivít.
Vzhľadom na nefungujúci kapitálový trh
tiež odporúčame, aby kultúrne pamiatky
vysokej hodnoty boli vylúčené z privatizácie,
podľa zákona Federálneho zhromaždenia
č. 427/1990 Zb. K tomu nás vedú obavy, že
tieto objekty budú vydražené za veľmi
nizke ceny málo solventnými majiteľmi, ktorí
ich nedokážu ošetrovať adekvátne
ich hodnote. Obdobne tak, pri ďalších takýchto
objektoch, uprednostňujeme rozhodnutie obecného
zastupiteľstva, ktoré vie o mnoho lepšie využiteľnosť
a cenu objektu, než ústredný orgán.
Zdôvodnenie k jednotlivým pripomienkam podľa
paragrafov je nasledujúce: