Druhá vec, pokiaľ sa vyskytla zmienka o politickom
vydieraní, myslím, že je potrebné vec
dotiahnúť do konca. Počuli sme rôzne
vyjadrenia, a ja verím, že tak ako tu sme, že
tak ako pán poslanec Mandler, zaujal pekný džentlmenský
postoj, dokážeme ho zaujať i my, ako celok a
že v žiadnom prípade, nech sa deje pri tomto
zákone čokoľvek, nebudeme sa mstiť na
úbohých rehoľných sestrách, ktorým
často prší na hlavu. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Též děkuji, nemohu si odpustit poznámku,
že poslanec džentlmen, chlap Mandler je mým osobním
přítelem. Jinak dovolte, ještě bych
rád ukončil tuto vaši rozpravu, umožněte
mi to tím, že nikdo nezvednete ruku, ale nestalo se
to tak. Ještě prosím, to je pan poslanec Šlápota.
Poslanec SL J. Šlápota: Pane předsedo, pane
předsedající, jsem rád, že i
když jsem nesplnil vaše přání,
vzal jste to s humorem, ale, vážení poslanci,
nechtěl jsem původně k této problematice
vystoupit, ale něco přece jen bych chtěl
říci všem sporným stranám, měli
bychom se zamyslet nad tím, že v tom případě,
kdyby došlo zde k dělení našeho státu,
bude se kreslit jinak mapa Evropy. Jen bych zavzpomínal,
že v roce 1918 to nebyla ani česká, ani slovenská
ruka, která nakreslila hranice tohoto státu; před
rokem 1945 to opět nebyla ani česká, ani
slovenská ruka, která nakreslila hranice tohoto
státu. A velice nerad bych se zúčastnil na
tom, aby tyto hranice byly opět jinak kresleny jinou než
českou nebo slovenskou rukou, ale přitom celá
hra byla sehrána tak, že o tom rozhodly naše
národy. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Protože se již nikdo nehlásí,
dovolte, abych prohlásil rozpravu za ukončenou.
O slovo se ještě přihlásil pan místopředseda
vlády pan Rychetský.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, váženy
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, na závěr rozpravy,
trvající dva půldny, bych měl jménem
předkladatele říci závěrečně
stanovisko.
Dovolte mi, abych úvodem připomněl slova,
která jsem zde vyslovil před zahájením
rozpravy. Řekl jsem: "Stojíme před velkou
zkouškou z demokracie a věřím, že
v ní obstojíme." Prosím, odložte
pro tuto chvíli partikulární stranické
zájmy a vyjádřete jedno přesvědčení,
na které se často zapomíná: Víru
v lidi, kteří vám odevzdali v prvních
svobodných a demokratických volbách po více
než 40 letech svůj hlas. Věřím,
že jde o lidi moudré, čestné, prozíravé
a uvážlivé.
V rozpravě zazněla celá řada věcných
pozměňovacích návrhů, celá
řada návrhů, které odrážejí
základní skutečnost. Skutečnost, že
koncept ústavního institutu referenda je možno
pojímat v různých rovinách. V jedné
rovině byl předložen koncept navrhovatelem,
prezidentem České a Slovenské Federativní
Republiky. Byla to rovina široká, rovina, která
předpokládala referendum jako trvalý institut
ústavního systému zastupitelské demokracie,
jako institut, který je jedním z nástrojů
rovnováhy mezi mocí zákonodárnou a
výkonnou, jako institut, který má umožnit
fungování zastupitelské demokracie. Ukázalo
se, že nebyla a dosud není vhodná doba pro
to, abychom v této definitivní podobě přijímali
jako komplementární součást našeho
ústavního systému referendum, když nemáme
vyřešeny současné ostatní instituty,
které musí být součástí
celého systému - postavení moci zákonodárné,
postavení moci výkonné i postavení
hlavy státu.
Ústavně právní výbory proto
předložily návrh takového ústavního
zákona o celostátním referendu, který
předpokládá, že referendum je institutem
nouzovým. Je institutem, který má v této
zemi plnit dvě funkce. Na jedné straně funkci,
o které se zde hovořilo často, která
není funkcí konstruktivní, není funkcí,
která posiluje budování státu, ale
je funkcí nezbytnou z důvodu dodržení
ústavnosti a demokratických postupů a funkcí
pro eventuální realizaci práva národů
na sebeurčení. Tedy funkcí, která
by umožnila tento princip v ústavě zakotvený
skutečně realizovat, a nebo naopak odmítnout
tím nejsvrchovanějším a nejsuverénnějším
způsobem, hlasováním občanů
této země.
V druhé poloze ovšem předloženy návrh
ústavně právních výborů
přikládá ústavnímu zákonu
o referendu a takto zakotvenému institutu daleko vyšší
důraz a větší význam. Předpokládá,
že tímto zákonem, by bylo možné
nikoliv pouze stát udržet, a nebo rozbít, ale
že tímto institutem by bylo možné i stát
budovat.
Ustanovení článku 1 odstavec 1 je ustanovení
konstruktivní, pozitivní, pro případy,
které mě - a jsem o tom stále pevně
přesvědčen - se zdají být mnohem
pravděpodobnější. Jsem totiž přesvědčen
o tom, že v referendu, ve kterém by se rozhodovalo
o tom, zda vystoupí či nevystoupí jedna z
republik ze společného státu, bude výsledek
nepochybný. Jsem totiž přesvědčen
o moudrosti, prozíravostí a odpovědnosti
občanů této země. Upřímně
řečeno výsledek takového referenda
by patrně nepřinesl žádnou zásadní
změnu v rešení složitých politických
problémů nového státoprávního
uspořádání země. Kdyby takové
referendum proběhlo zítra, nebudeme pozítří
ani o centimetr blíže k řešení
problémů, které před námi stojí
pří budování nové demokratické
federace.
Ustanovení odstavce 1 článek 1 je tedy ustanovení,
které poněkud rozšiřuje pojetí
referenda tak, aby mohlo sehrát - bylo-li by to potřeba,
podle úvahy tohoto zákonodárného sboru
a nikoho jiného - rozhodující roli při
řešení některých základních
otázek této země.
Proč k tomuto ustanovení zde zazněly další
námitky - že termín "zásadní
otázka státoprávního uspořádání"
je obecný, vágní. Tyto námitky by
byly zcela na místě, kdyby referendum mohl vypsat
kdokoliv jiný, než tento zákonodárný
sbor. Ale jakmile tyto námitky znějí z tohoto
zákonodárného sboru, jsou to námitky
proti sobě samotnému. Nikdo jiný, než
tento zákonodárný sbor podle předloženého
návrhu nemá mít právo referendum iniciovat.
Nikdo jiný, než tento zákonodárný
sbor tedy nemá právo tyto otázky formulovat.
Z tohoto hlediska mně připadá celkem zbytečné,
aby tento zákonodárný sbor dnes kladl sám
sobě omezení pro zítřek pro to, jaké
otázky bude nebo nebude smět formulovat pozítří.
Myslím tedy, že není na závadu předloženého
návrhu odstavec 1, v článku 1 - myslím,
že by šlo o ustanovení pro tuto dobu prospěšnou,
mohu však prohlásit jménem předkladatele,
že zájem na tom, abychom měli možnost
ústavní cestou řešit problematiku v
odstavci 2 článek 1, je tak dominující,
že i bez prvního odstavce by předkladatel souhlasil
s návrhem zákona o referendu.
V diskusi též odezněly přípomínky
k článku 2, zejména z úst pana poslance
Romana. Chtěl bych říci, že článek
2, podle kterého vyhlašuje referendum prezident, nelze
v žádném případě vykládat
jako posílení funkce prezidenta, jako pragocentrismus
nebo jakékoliv jiné posílení výkonné
moci. Je to logický, normální obvyklý
systém, že právě moc výkonná
provádí vůli moci zákonodárné.
Je logické, že když zákonodárný
sbor se rozhodne vyhlásit referendum, pověří
moc výkonnou ať jeho rozhodnutí realizuje.
Je to tedy podřízení prezidenta zákonodárnému
sboru a nikoliv naopak. Myslím si, že ze strany pana
poslance Romana šlo vskutku o nepochopení. Nejkontroverznější
návrhy v předložené osnově se
týkají článku 5, to jest ustanovení
jeho odstavce 3 o právních účincích
při zániku této země. Chtěl
bych říci, že mi bylo velice smutno v okamžicích,
kdy na půdě tohoto zákonodárného
sboru se vedla rozsáhlá a zásadní
diskuse o tom, jakým způsobem majetek dělit,
přičemž byl vznesen pozměňovací
návrh v tom směru, že nikoliv to, co leží
- jde o nemovitosti - na území té či
druhé republiky připadne této republice,
nýbrž návrh, podle kterého by se měl
veškerý majetek začít inventarizovat,
sepisovat, oceňovat a poté, podle počtu obyvatel
jednotlivých republik, jej rozdělovat. To je návrh,
který, podle mého názoru, je velmi těžko
prakticky realizovatelný. Soudím, že návrh
Slovenské národní rady na to, aby odstavec
3 byl z článku 5 vypuštěn a nahrazen
větou, že tento postup bude upraven zákonem
Federálního shromáždění;
návrh, který si osvojil pan poslanec Horský,
je návrhem nejen ústavně právním,
ale zejména politicky a lidsky nejprůchodnější.
Doporučuji proto, abyste pro tento pozměňovací
návrh hlasovali.
Předpokládám, že jsem se v zásadě
vypořádal se všemi základními
problémy, které zde byly předneseny v pozměňovacích
návrzích. Vynechal jsem toliko jediný. Některé
pozměňovací návrhy předpokládají,
že pokud by byl vypuštěn z článku
1 odstavce 1 - to znamená, že pokud by předmětem
referenda skutečně bylo možno učinit
toliko rozhodování o zániku či zachování
tohoto státu - v takovém případě
navrhovatelé předpokládají, že
by bylo vhodné upravit i další text zákona,
tak, aby nikdo jiný než národní rady
nebyl oprávněn iniciovat takové referendum.
Soudím, že je nesporné, že v této
zásadní věci nelze upřít kterékoliv
z národních rad právo iniciace. Soudím
však, že ještě stále existuje Česká
a Slovenská Federativní Republika, existuje její
nejvyšší zákonodárný orgán
a toto Federální shromáždění
a soudím, že není možné v ústavním
zákonu, který by pojednával o jediné
věci, to jest o zániku tohoto státu, zcela
eliminovat jako subjekt nejvyšší zákonodárný
sbor tohoto státu. Pokud by tedy došlo k vypuštění
odstavce 1 z článku 1, soudím, že by
nebylo možné, aby současně byl vypuštěn
i odstavec 1 v odstavci 3.
Na závěr mi dovolte vyjádřit se k
vystoupení pana poslance Morice. Já nemám
nahrán na magnetofonovém pásku záznam
z mého živého vystoupení ve včerejším
pořadu Události a komentáře. Pokud
si pamatuji, řekl jsem, že politická strana,
která veřejně požaduje samostatnost
Slovenska a jeho oddělení, jako učinila i
při jednání s prezidentem republiky v Budmericích,
že tato strana se postavila na půdě Federálního
shromáždění proti referendu jako ústavnímu
prostředku realizace práva národů
na sebeurčení. Já jsem tak pochopil včerejší
vystoupení poslankyně Andelové. Teď
jsem si nechal vytáhnout ze stenografického záznamu
její vystoupení a zjistil jsem, že skutečně
se zdá, že Slovenská národní
strana byla jenom proti předloženému návrhu,
není proti referendu, takže předpokládám,
že se to projeví i při hlasování
o tomto návrhu, neboť návrhy zde přednesené
nejsou vůbec návrhy, které by zásadním
způsobem osnovu pozměňovaly a je možno
o ní samozřejmě jednat.
Na závěr mi dovolte vyslovit přesvědčení
o tom, že i zbývající jednání
a zejména vlastní hlasování nebude
vyjádřením té či oné
skupiny zákonodárného sboru urychlit zánik
této země, ale bude naopak vyjádřením
skutečně naplnit platný ústavní
systém o jeden z dalších demokratických
institutů. Děkují vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji místopředsedovi vlády za jeho
vystoupení. S technickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Moric.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán podpredseda
vlády, chcel by som vás ubezpečíť,
že Slovenská národná strana je pre referendum,
nie že sa to zdá, naozaj sme pre referendum, ale nie
za tento predložený návrh. To je jedna vec.
A druhá vec - chcel by som vás požiadať,
aby ste výrok, ktorý ste v televízii predniesli,
podobným spôsobom i publikovali a opravili. Ďakujeme
vám.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Konstatuji, že rozprava nebyla otevřena
vystoupením místopředsedy vlády.
Nyní bych se chtěl dohodnout, jak budeme pokračovat
v tomto bodu programu. Protože bylo značné
množství pozměňujících
návrhů, došlo k jejich patrně strojnímu
zpracování. Bylo mi sděleno, že zpracování
budeme mít k dispozici kolem 13.00 hodin. To znamená,
že zpravodajové by se měli sejít s navrhovateli
v místnosti č. 534 k projednání ve
13.00 hodin.
Je zde návrh, aby se případně sešly
ústavně právní výbory, aby
se k zpracování vyjádřily. Pokud proti
tomuto postupu nejsou námitky, mohli bychom nyní
přerušit naše jednání a udělat
polední přestávku do 13.00 hodin.
Od 13.00 hodin budeme pokračovat dalším bodem
programu - malou privatizací.
(Jednání přerušeno v 11.5o hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.09 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych zahájil naše odpolední
pokračování. Měli bychom projednat:
Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby
(tisk 752) a usnesení SL a SN (tisk 772).
Než přikročíme k projednávání
tohoto bodu, přihlásil se o slovo poslanec Sacher
s určitým sdělením. Dávám
mu tímto možnost vystoupit.
Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mé sdělení
bude ani ne padesáti vteřinové. Během
naší polední přestávky řidiči
pražské Taxislužby zablokovali tři ze
čtyř pruhů dálnice, a to na protest
proti tomu, že byl zavražděn další
taxikář. Byl jsem těmito stávkujícími
řidiči požádán, abych Federálnímu
shromáždění tlumočil krajní
nespokojenost se zajištěním bezpečnosti
života občanů s tím, aby vláda,
ministerstvo vnitra federace a republik a magistrát učinily
odpovídající opatření pro bezpečnost
a život občanů v tomto hlavním městě.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Sacherovi, samozřejmě k tomuto
závažnému tématu nemůžeme
vést rozpravu, ale rozhodně nemůžeme
tyto otázky ponechat stranou svých zájmů.
Učinit tak všichni ovšem musíme adekvátním
způsobem.