Středa 17. července 1991

Dovolte mi druhý pozměňovací návrh. Článek 5 odstavec 2: "Po uplynutí jednoho roku." Souhlasím s lepší formulací Slovenské národní rady "uplynutím", ale navrhuji místo jednoho roku dva roky. Jak známo, rok má 250 pracovních dnů a já se velmi obávám, že za 250 dnů nelze solidně a klidně, bez emocí rozmotat to sedmdesátileté klubko vzájemných vztahů, především ekonomických. Ale nemysleme jenom na ekonomiku. Tisíce Slováků žijí v České republice a naopak. V našem společném státě žije řada manželství, která nikdo nepovažoval za manželství smíšená. Děti mluví pochopitelně jazykem svých spolužáků, ale jakmile stát rozdělím, z těchto manželství se stanou manželství smíšená. Já netvrdím, že budou z tohoto důvodu rozvody, ale určitý moment to také je.

Dovolte mi ještě dvě myšlenky. Uvažujeme-li o tomto zákonu čistě jako o nutném doplňku Listiny lidských práv, zákonu, který bude někde v šuplíku a nikdy nebude použit - tak je to v pořádku. Ale jestliže nyní začínáme tento zákon tak podrobně pitvat, tak se obávám, že už v hlavách mnohých z nás se ta myšlenka nějak "zabydluje". A to považuji za velmi nebezpečné, protože všichni bychom si měli uvědomit, že rozdělení tohoto státu by nepřineslo zlepšení ani České republice, ani Slovenské republice.

Druhou myšlenku vyslovil, když jsem vedl první týden v červenci delegaci našeho parlamentu na 7. Meziparlamentní unii ve Vídni, vyslovil jeden německý poslanec, když se hovořilo o Jugoslávii, asi takto: "Měli bychom si uvědomit, že v dnešní Evropě, tedy v té dvanáctce, ale i v tom budoucím evropském společenství všechny národy, i ten největší, i ten dnes osmdesáti miliónový národ německý, jsou vlastně v Evropě menšinou. A podle toho bychom měli žít. Každý má právo na to, aby hájil svá práva, ale každý by si měl uvědomit, že vedle něho žijí druzí, že ti mají stejná práva, a že jedinou cestou není rozdělování, ale naopak vzájemná úcta, spolupráce a vždy se dohodnout." Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Hanákovi. O slovo se přihlásil zpravodaj Vild. Uděluji mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jenom upřesnit to, co řekl pan předřečník k tomu, že chtěl změnit v článku 4 v odstavci 2 nadpoloviční většinu. To je nadpoloviční většina oprávněných voličů, to znamená, že to nemůže být jeden, to znamená, že to musí být více než 50 % občanů oprávněných volit v příslušné republice, takže nestačí 1 ani 100.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, nyní má slovo pan poslanec Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění omezím se na stručné zdůvodnění pozměňovacích návrhů, které podal poslanecký klub Občanské demokratické aliance. Tyto návrhy, pominuly konsekvence, které by vyplynuly z jejich přijetí a pominuly některé stylistické úpravy; jsou v podstatě pouze dva. Jeden z nich spočívá ve vypuštění odstavce 1 článku 1. Zdůvodnění v této věci podal pan poslanec Kroupa. Vypustil-li by se tento odstavec, odstavec 2 článku 1 by se potom přečísloval a změnil takto:

"V celostátním referendu (dále jen referendum) rozhodují občané hlasováním o návrhu na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky."

V názvu zákona navrhujeme doplnit slovo "celostátním", neboť se domníváme, že, jak už tady nakonec zmínil poslanec Benčík, tento ústavní zákon neřeší komplexně problematiku referenda a na úrovni národních rad např. budou přijímány návrhy nebo zákony řešící problematiku místního referenda apod.

V článku 3, to jsou jen konsekvence, co teď zmiňuji, přijetí vypuštění odstavce 1 článku 1.

V článku 3 odstavec 2 by bylo třeba vypustit slova "podle článku 1 odstavec 2", dále by se vypustil odstavec 3 v článku 3 a v odstavci 4 článku 3 by byla vypuštěna slova "nebo 3", víceméně odkaz na již neexistující odstavec.

Odstavec 1 článku 4 by se vypustil a odstavec 2 článku 4 by měl toto nově znění:

"Na návrh předložený k referendu je přijat, vyslovila-li se pro něj nadpoloviční většina voličů alespoň v jedné z republik."

V odstavci 1 článek 5 by se vypustila slova "vyhlášené podle článku 1 odstavec 1".

Dále navrhujeme v článku 5 odstavec 2 toto nové znění: "Je-li návrh v referendu přijat, po uplynutí jednoho roku od vyhlášení výsledků referenda bude příslušet České republice a Slovenské republice plný výkon státní svrchovanosti."

V případě, že by návrh na vypuštění odstavec 1 článku 1 nebyl sněmovnami přijat, navrhujeme, a to je druhý věcný pozměňovací návrh, aby byl alespoň přijat v určité modifikované podobě návrh, který původně podaly kluby Občanského hnutí a ve Veřejnosti proti násilí, a to zařazení určité pojistky, kde by ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky se mohl na návrh prezidenta vyjádřit k tomu, zda návrh, který ať už národní rady nebo Federální shromáždění předkládají k referendu, je jednoznačně či srozumitelně formulován. Tento odstavec by potom měl znění:

"Prezident České a Slovenské Federativní Republiky může požádat Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky o stanovisko k předloženému návrhu a odmítnout vyhlášení referenda, jestliže se ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky vysloví, že návrh není jednoznačně a srozumitelně formulován."

V odstavci 4 by potom pro případ, že by došlo k prodlení, protože nemůžeme Ústavnímu soudu dávat žádnou konkrétní lhůtu, v níž se má vyjádřit, bychom museli pozměnit datum povinného vyhlášení referenda a navrhované znění je:

"Referendum se vykoná do 75 dnů ode dne, kdy prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásil referendum dle článku 2. "To je vyhlášení ve Sbírce zákonů. Číslice 75 dnů není podstatná, prostě jsme odečetli 15 dnů od původní lhůty; těch 15 dnů je lhůta, kterou má prezident k vyjádření a k vyhlášení referenda od doby, kdy obdržel návrh.

V navrhovaném znění odstavce 2 článku 5 by v této variantě bylo třeba znovu zařadit slova "podle článku 1 odstavec 2", takže by tento odstavec 2 zněl:

"Je-li návrh podle článku 1 odstavec 2 k referendu přijat... "atd., jak jsem citoval před chvílí. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Skalickému, dále je přihlášen do rozpravy poslanec Jiří Ruml. Připraví se poslanec Blažek.

Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, býváme dotčeni, že Federální shromážděnínemá tu vážnost, jakou mu přisuzujeme, a jsme si tím do značné míry vinni my sami. Stále častěji mám totiž dojem, že při rozhodování nám nejde ani tak o podstatu problému, jakož spíš o to, kdo jej nastoluje, která strana, které sdružení, hnutí, skupina či podskupina. Málokdo tu hovoří sám za sebe a téměř nikdo za své voliče, kteří mu loni dali hlas. Jakoby se spekulovalo s tím, koho si voliči vyberou příště. A když konečně můžeme zjistit jejich mínění, skutečné mínění ve věci tak závažné, jakým je státoprávní uspořádání, váháme, uhýbáme, jako bychom se báli, že rozhodnou za nás, když my sami si nevíme rady. Jako bychom se báli, že občané projeví větší vyspělost, než jaké jsme dorostli my, jejich poslanci, že mohou mít více rozumu než politici.

Protože nemluvím za žádnou stranu, nýbrž pouze sám za sebe a věřím, že i za velkou většinu voličů, kteří mě poctili svou důvěrou, budu návrh zákona o referendu podporovat, budu pro něj hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl poslanec Ruml. Nyní je o slovo přihlášen poslanec Blažek. Další přihlášený je poslanec Pohanka a posledním písemně přihlášeným je poslanec Miroslav Tahy.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi učinit několik poznámek ke dvěma okruhům problémů, o kterých se tady nejvíce mluvilo.

Ten první, to je problém referenda. Ozývají se zde hlasy pro a proti. Já jsem zřejmě poněkud jiné politické školy než kolega Kroupa, a proto se zde pokusím říci několik důvodů ve prospěch referenda, jakožto legitimního nástroje projevu vůle lidu, ovšem v situaci, kdy demokratický politický systém je už pevně vytvořený a není to tedy situace podobná situaci naší.

Především v tzv. závažných případech, jako je "smrt státu", jak to včera tady kolega Sokol nazval, myslím, že institut referenda je plně na místě, je legitimní, protože žádný poslanec, žádný člen zastupitelského sboru nemůže ve volbách dostat mandát k něčemu takovému, jako je rozhodnutí o práci k zániku společného státu nebo k vytvoření nějakých nástupnických subjektů.

Jde tedy o to, že odpovědnost hledáme tam, kde je zdroj naší moci, kde je zdroj našeho mandátu, tj. u lidu.

Dále se domnívám, že je zapotřebí uvést ve prospěch instituce referenda i okolnost, která se může jevit jako sekundární, ale může mít časem svůj význam. Je to jistá forma ochrany a jistý kontrolní mechanismus proti vzniku mocenských kartelů politických organizací ve společnosti, která reprezentativní funkci demokracie staví na tom, že tuto reprezentativní funkci zprostředkují právě politické organizace. Jinak to dost dobře v takovém typu společnosti nejde.

Jak známo z dějin, tyto politické organizace mívají často sklon vytvářet nekontrolovatelná seskupení, nekontrolovatelné mechanismy své činnosti a více či méně, není-li jim v tom bráněno, manipulovat veřejným míněním a tím svoji moc, a zejména svoji nepostradatelnost v politickém systému upevňovat.

Takovým kontrolním mechanismem může instituce referenda být. Pořád ovšem mluvím o systému fungující politické demokracie, kde referendum nemusí nutně znamenat ohrožení, jak zde již několikrát zaznělo, samých základů demokracie, naopak může svoji kontrolní funkcí a zprostředkováním vůle lidu pomáhat vytvořit něco, co bych nazval "gravitačním polem" demokratického politického systému, kde ústavní instituce, které vznikají parlamentní cestou, zastupitelskou, reprezentativní formou demokracie a prostředky demokracie přímé, tvoří pevný celek, který tento politický systém chrání proti jakýmkoliv otřesům, tj. případ systému, který nám budiž v této souvislosti vzorem, např. Švýcarsko.

V souvislosti s tématem, které dnes projednáváme, se mi ovšem jeví užitečné podporovat referendum jenom v té podobě, jak je navrženo v návrhu mé politické strany, který zde předřečník, kolega Skalický přednesl, tj. v té podobě redukované, kde otázka nebo soubor otázek, které mají být položeny všelidovému hlasování, se zužují na problém vystoupení z federace či setrvání ve společném státě. To je jeden okruh problémů.

Druhý je okruh problémů, o kterém se zde mluvilo včera a já jsem si poznamenal zejména vystoupení paní poslankyně Andelové. Několikrát se zde skloňovalo téma práva na sebeurčení národů a já se domnívám, že bychom se měli tímto tématem jednou kloudně a do hloubky zabývat. Obávám se totiž, že se tady směšují problémy, které nemají žádné zakořenění, žádné opodstatnění v nějakém dokumentu, na který by se zdánlivě právem mohli ti, kteří takové názory zastávají, odvolávat.

Takovým mezinárodním dokumentem, kde se mluví o právu národu na sebeurčení, je v současné době prakticky pouze Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech; ovšem v jaké podobě se o sebeurčení národů v tomto paktu mluví?

Cituji článek 1, odstavec 1: "Všechny národy mají právo na sebeurčení." To jistě potěší ty, které mám na mysli. Text pokračuje dále.

Na základě tohoto práva svobodně určují svůj hospodářský, sociální a kulturní vývoj. Tedy nic víc. Nezakládá se zde žádné právo na existenci nebo na vytvoření svrchovaného státu. Nezakládá se zde také žádný nárok na uznání v rámci prostoru mezinárodního práva.

V odstavci 2 se mluví o tom, že národy mohou pro své cíle svobodně disponovat svým přírodním bohatstvím, přírodními zdroji, a že národ nesmí být zbaven svých vlastních prostředků k životní existenci.

Článek 28 pak tvrdí, že ustanovení tohoto paktu se vztahují na všechny ty části federálního státu bez jakýchkoliv omezení, nebo výjimek.

Chtěl bych upozornit, že nic z toho - podle mého soudu - nezakládá oprávněnost tvrzení, že sebeurčení národa, přiznáme-li národu právo na sebeurčení, automaticky znamená přiznání práva na existenci státní svrchovanosti.

Je to otázka složitého procesu, ve kterém ten národ, který se uchází nebo bude ucházet o státní svrchovanost, bude muset toto své právo teprve získat v konfrontaci s právem dalších subjektů mezinárodního práva, které musejí toto uznání postoupit. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Blažkovi. Prosím, aby se ujal slova poslanec Pohanka. Připraví se poslanec Tahy.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, dámy a pánové, mám jen jeden pozměňovací návrh a ten je ještě podmíněn tím, že zůstane v zákoně odstavec 1 článek 1.

Dále je podmíněn výkladem tohoto článku, a to pro případ, že k zásadním otázkám státoprávního uspořádání státu patří samotná existence tohoto státu. Pro případ takového výkladu by bylo vhodné, článek 4 doplnit způsobem, který by u nás vyloučil, aby nastala situace podobná dnešní situaci v Jugoslávii ve vztahu ke Slovinsku, kde referendum proběhlo, a kde zbytek federace upírá tomuto referendu účinnost.

V dosavadním článku 4 odstavec 1 se vyžaduje k přijetí návrhu nadpoloviční většina oprávněných voličů v každé z republik. Předkládám k úvaze návrh, aby článek 4 byl doplněn dalším odstavcem, asi třetím, přičemž další by se přečíslovaly.

Jedná se o toto znění: "Byla-li předmětem referenda podle článku 3 odstavce 1 otázka setrvání republik v jediném společném státě, nastanou důsledky uvedené v ustanovení článku 5 odstavce 2, 3 i v případě, že se pro rozdělení tohoto státu vysloví nadpoloviční většina oprávněných voličů pouze jedné z republik." Doufám, že k takovému případu nedojde, a bude-li u nás referendum, že naopak náš společný stát svým výsledkem posílí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance Tahyho, aby se ujal slova. Dále je přihlášen jako poslední do rozpravy poslanec Roman.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vzhľadom k tomu, že tu máme pozmeňujúci návrh, ktorý odporučuje vypustiť odstavec 3 z článku 5 a rieši majetkovú problematiku po výsledkoch referenda, predpokladáme, že riešenie tejto problematiky, až po zverejnenie výsledkov referenda, je pre akýkoľvek zákonodarný zbor veľmi obtiažna otázka. Z tohto dôvodu v prípade, že by bol tento pozmeňovací návrh prijatý, tzn. vypustenie odstavca 3 z článku 5, navrhujem nový odstavec 3 článok 5 tohto znenia:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP