Středa 17. července 1991

V tomto smyslu náš klub je za ten návrh, jak vyšel z ústavně právních výborů, ale to neznamená, že jsme pro něj dogmaticky, protože v názorech ostatních se objevila řada momentů, které, aniž by rušily smysl a jádro referenda, je určitým způsobem zlepšují a zdokonalují. V tomto smyslu, aniž podkládáme další zlepšovací návrhy, zdůrazňujeme, že jsme pro tento návrh s tím, že zůstáváme otevření všemu pozitivnímu, co ho zlepšuje. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Šamalíkovi, dále je do rozpravy přihlášen Petr Burian, přiděluji mu slovo. Připraví se pan poslanec Michal Benčík.

Poslanec SN P. Burian: Pane předsedající, dámy a pánové, referendum je základním nástrojem demokracie. Slouží k vyjádření postojů občanů, voličů k řešení daného problému. Institut referenda se v demokratických státech uplatňuje často různě. Referendum je natolik podstatným institutem, že je nutné jeho právní úpravu provést ve formě odpovídající všemi možnými variantami vývoje. Předložený návrh je chybný už ze samé své podstaty. Ponechává veškerou svou pravomoc k vyhlášení referenda jen výkonné a zákonodárné moci a úplně přitom ignoruje nositele moci v demokracii, kterými jsou už z podstaty tohoto slova občané, voliči. Chybí zde totiž ustanovení o povinnosti vypsat referendum vždy, když o to požádá daný počet voličů. Tím bude naplněna podstata institutu referenda.

Další vážnou závadou je článek 8. Právo na sebeurčení národů Československa by mělo být zakotveno v Ústavě Československa, která není bohužel známa ani v obrysech. Tento text k článku 8 je nadbytečný a v případě jeho přijetí by bylo nutné vyjmenovat i všechny další otázky, pro něž by řešení referendem přicházelo v úvahu.

Z výše uvedeného navrhuji vypustit článek 8 a nahradit ho tímto textem: "Prezident je povinen vyhlásit referendum, požádá-li o to prokazatelně alespoň 300 000 občanů. " Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Burianovi, teď má slovo poslanec Benčík, přihlášen dále je poslanec Tichý.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predsedajúci, vážení poslanci, vážené poslankyne, hlavne v súvislosti s prípravou federálnej a národných ústav, ale aj so vznikajúcim napätím v spolužití našich národov stále viac pociťujeme absenciu ústavného inštitútu referenda. Pritom referendum chápeme, ako to bolo povedané, ako inštitút priamej demokracie, ktorým by bolo možné zistiť skutočnú vôľu občanov pri riešení najdôležitejších otázok, ktoré sa týkajú základných otázok a nezadateľných práv. Pripájam sa a podporujem tie názory, aby inštitút bol komplexne upravený v nových ústavách.

Teraz však príprava a schválenie takejto komplexnej úpravy je málo pravdepodobná. Veľmi by sme to privítali, ale zrejme to nie je reálne. Skutočne však chápeme obavy občanov a predstaviteľov väčšiny politickych strán, hnutí a občianskych združení, za situácie, že menšinové stanovisko môže za určitých vnútorných a medzinárodných podmienok vyvolat takúto krízu, ktorú nebudú ústavně orgány schopné samy riešiť. Pre takýto prípad je zejme možné počítať s prijatím ústavného zákona obsahovo a časovo obmedzeného - a ja by som povedal ešte účelového - zameraného výlučne k jednému cieľu. K zisteniu, či občania Českej republiky a Slovenskej republiky chcú naďalej zotrvať v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike. Zrejme tento zmysel mal aj pôvodný návrh predložený pánom prezidentom, ktorý však bol koncipovaný širšie.

Tento pôvodný návrh predpokladal možnosť rozhodovať v referende o dôležitejších vnútropolitických a medzinárodných otázkach, v menšom rozsahu zakotvoval ingerenciu zákonodarných orgánov a zrejme aj preto výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov pozmenili pôvodný návrh, ktorý je obsiahnutý v spoločnej správe výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 767).

Dovoľte, aby som sa trochu kriticky vyjadril o technológii schvaľovacieho postupu tohto zložitého a pritom potrebného inštitútu. Viete, že návrh je v parlamente viac ako polroka a ústavnoprávne výbory v marci t.r. odmietli tento pôvodný návrh. Odmietli ho z dôvodov obsahových a ja ako člen ústavnoprávneho výboru Snemovne ľudu kategoricky odmietam tvrdenie poslanca Mlynárika o tom, že ústavnoprávne výbory sabotovali tento návrh.

Len po politickom jednaní ústavnoprávne výbory svoje zamietavé stanovisko z marca zmenili a schválili predložený návrh. Myslím preto, že zložitosť predlohy a význam by si zaslúžil rozhodne starostlivejší postup. Zrejme potom i tento proces prispel k tomu, že spoločná správa obsahuje niektoré formulácie, s ktorými je možné ťažko súhlasiť, a preto skupina poslancov Komunistickej strany Čiech a Moravy a Strany demokratickej ľavice vo Federálnom zhromaždení predložila súbor pozmeňujúcich návrhov k predloženému návrhu ústavného zákona o referende.

Koncepcia pozmeňovacích návrhov skupiny poslancov k ústavnému zákonu - chcem uviesť, že vychádza výlučne z platného ústavného práva - ktoré priznáva českému a slovenskému národu nezadateľné právo na sebaurčenie až do oddelenia. A čo je tiež dôležité a chcel by som podtrhnúť, že nepreindikuje budúcu právnu úpravu referenda v nových ústavách.

Prosím, aby spravodajcovia považovali za súčasť môjho vystúpenia písomne predložené pozmeňujúce návrhy, predložené skupinou poslancov (tlač 773). Naše pozmeňujúce návrhy nemajú kategorickú a už vôbec nie konfrontačnú povahu. To znamená, že nevychádzame zo zásady všetko, alebo nič. Celú predlohu sme vypracovali a predložili poslancom len preto, aby vynikli niektoré nedostatky spoločnej správy ústavnoprávnych výborov.

Dovoľte mi však poukázať na tie časti, ktoré by sa podľa názorov klubu poslancov mali akceptovať. Predovšetkým sa zdá byť logické, aby sa zmenil názov zákona. Nejedná se o komplexný zákon o referende, ale ide o konkrétnu záležitosť, to znamená, že by názov mal znieť: "Ústavný zákon o referende o zotrvaní Českej republiky a Slovenskej republiky v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike. "

Po druhé: článok 1 odstavec 1 pozmeniť a jednoznačnejšie vymedziť v článku 1 predmet referenda. I predo mnou niektorí hovorili, že "základné otázky štátoprávneho usporiadania" je vágny výraz a pochopiteľne z toho dôvodu i Česká národná rada a Slovenská národná rada túto skutočnosť namietala.

Po tretie: zdôrazňujeme základnú iniciatívu zákonodarných orgánov republík. Pre prípad, že by mala zostať zákonodarná iniciatíva Federálneho zhromaždenia, tak podmieňujeme predchádzajúci súhlas Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.

Po štvrté: navrhujeme zakotviť iniciatívu občanov - aj o tom predrečníci hovorili. Pritom netrváme na tom, že by to muselo byť, ako je v našom návrhu obsiahnuté, 20 %, zrejme by sa mohlo uvažovať o 10 % oprávnených voličov, pretože je to obvyklé v konsolidovaných demokratických štátoch.

Po piate: vychádzajúc z výslovnej účelovosti a dočasnosti tohto zákona, považujeme za vhodné, zakotviť dočasnosť účinnosti.

Po šieste: v záujme toho, aby problematika spolužitia našich národov v otázkach a v forme ústavného inštitútu nemohla byť prostriedkom predvolebnej licitácie, navrhujeme zakotviť ustanovenie, ktoré by vylúčilo možnosť referenda v lehote 5 mesiacov pred voľbami.

Predložené návrhy dôsledne rešpektujú zásadu, ktorú vyslovil a na ktorú upozornil pán podpredseda vlády Rychetský, aby len ľud a naše národy rozhodli o svojej budúcnosti.

Predpokladám, že povaha a rozsah môjho vystúpenia vás dostatočne utvrdili v tom, že tak, ako pri riešení iných otázok v tomto parlamente nám vôbec nejde o partikulárne záujmy a že máme vecný záujem na konštruktívnej podpore návrhu. Po akceptovaní zásadných pozmeňovacích návrhov, ktoré sú v zhode so stanoviskami Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady a s návrhmi mnohých predrečníkov - páni poslanci Čič, Mandler, Vosček, Šamalík, a z časti i pán poslanec Kroupa - v takto pozmeňovacom a doplňujúcom návrhu členovia nášho klubu prejavia svoju politickú a občiansku zodpovednosť, podporou dobre spracovaného návrhu ústavného zákona o referende. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslancovi Benčíkovi. Dále je přihlášen pan poslanec Tichý. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, před námi leží zákon, kterým se snažíme upravit případný rozpad našeho státu civilizovaným způsobem. Má to svoji logiku. O podmínkách rozvodu a rozchodu je nejlépe hovořit ještě před tím, než samotný rozvod nebo rozchod nastane. Jakmile by totiž došlo k tomu okamžiku, tak nastává situace nikoliv nepodobná loupežnému přepadení.

Protože rozhodující okolností v tomto zákonu jsou podmínky, za kterých by měl platit, nebudu se věnovat historickým líbezným dálkám ani hloubkám či vrcholům extremismu v jednom či v druhém směru. Tyto filozofické exkurse bohužel nemají zpravidla za závěr nic jiného než to, že jednou je dobrá nebo lepší přímá demokracie, jednou je lepší parlamentní demokracie a někdy je nejlepší zcela něco jiného. To je asi vrchol vší moudrosti, a musíme se proto právem zabývat konkrétními podmínkami, které tento rozchod upraví.

Po sametové revoluci se snažíme upravit podmínky sametového rozvodu. Doufám, že z toho vznikne alespoň froté, když ne samet.

A nyní konkrétní pozměňovací návrhy a konkrétní podmínky. Někdo žádá, aby se upravil pouze rozpad státu, někdo tam dává také státoprávní uspořádání. Domnívám se, že je tam třeba přidat trochu optimismu a navrhnout, že referendem lze rozhodovat také jiné otázky, na nichž se shodnou zákonodárné sbory federace nebo republik. Buďme trochu optimističtí. Co když se nerozejdeme. Tak bychom ten nástroj referenda měli mít.

Druhá okolnost je okolnost více technická. V článku 1 odstavec 1 máme gramatickou nevhodnost, a to tam, kde se říká: "K referendu mohou být předloženy k rozhodnutí...". To je nevhodné, je zde dvojitost těch "k". Vhodnější by bylo: "V referendu mohou...".

Druhým bodem, spíše technickým, je vhodnost doplnění odstavce jedna článku III, kde se uvádí, že prezident vyhlásí referendum současně v obou republikách. Mám za to, že v tomto případě tam chybí odkaz na článek I, odstavec 1, protože v odstavci č. 2 téhož článku takový odkaz je, a bylo by tedy vhodné také sem obdobný odkaz přidat.

Třetím bodem, který by bylo vhodné poněkud pozměnit, je odstavec 1 článek IV. Tam se uvádí, že návrh předložený k referendu atd. je přijat, vyslovila se pro něj absolutní většina oprávněných občanů v každé z republik. Tato vazba má dvojí význam o vztah k odstavci 1 či 2 článek 1. Domnívám se, že jednoznačnější by bylo ustanovení, které by říkalo: "Vysloví-li se pro tento návrh nadpoloviční většina oprávněných voličů alespoň z jedné republiky." Pak by to bylo shodné a komformní s článkem 5, odstavec 2.

Konečně se jedná o článek II, odstavec 3. Jak jsem již řekl, v okamžiku rozpadu nebo rozchodu, mění se radikální myšlení všech účastníků a rozpory jsou asi nevyhnutelné.

A tam, tj. v článku 5, je také v tomto vztahu jakási mezera nebo kardinální otázka vynutitelností rozhodnutí. V tomto návrhu se autoři uvedených obtíží zbavili poukazem na to, že podrobnosti rozchodu stanoví zákon Federálního shromáždění. To je ovšem zase odsunutí záležitosti. Domnívám se, jak jsem již jednou řekl, že nejlépe je tyto podmínky stanovit tehdy, dokud se ještě nerozcházíme. Bylo by vhodné této větě přidat i časový termín: "Podrobnosti stanoví zákon Federálního shromáždění před uspořádáním referenda." Potom bude větší naděje, že se dohodneme aspoň na tom zmíněném "froté", když už ne na tom sametu.

Jak ovšem řešit zmíněné zbývající spory? Mám za to, že by bylo účelné, abychom se dohodli na tom, že o dohled nad finančními a hospodářskýmí podmínkami rozdělování majetku federace aktiv i pasiv bude požádána Evropská asociace kontrolních úřadů a řešení případných rozporů bude svěřeno Mezinárodnímu soudu. Národní rady obou republik se ovšem musí zavázat k respektování příslušného rozhodnutí. Že takové neřešitelné rozpory vzniknou, na to bychom asi mohli vzít jed, a pokud chceme řešení rozchodu způsobem civilizovaným a právním, pak toto by byla vhodná cesta.

Snad se lze ještě zmínit o některých tvrzeních předřečníků řečníků. Pokud vím, pan poslanec Čič žádal doplnit, aby se stanovila doba, ke které majetkoprávní poměry budou řešeny. To je samozřejmě velice zajímavá otázka, neboť je vysoce důležité, ke kterému datu ta aktiva budeme dělit. Ale i z tohoto důvodu by bylo vhodné, aby zákon o hospodářském vypořádání byl rozhodně přijat před vyhlášením referenda. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Prosím nyní pana poslance Hanáka, aby se ujal slova. Dalším přihlášeným je poslanec Skalický.

Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, rozbít stát je velice závažný počin a to nejen z hlediska vnitrostátního, ale jak se můžeme v posledních týdnech přesvědčit na různých místech Evropy, i s velmi vážnými dopady mezinárodními. Rozbít stát může být záležitost relativně velmi jednoduchá. Aspoň jak to vypadá - v Československu k tomu bude stačit jedno referendum. Ale naopak, opačný proces - to je vždy velmi tvrdý oříšek. Proto souhlasím s předřečníkem, že bychom se měli zamyslet nad tím, jakou hráz postavit snadnosti takovéhoto činu.

Proto mi dovolte předložit pozměňovací návrh v tisku 767 článek 4 odstavec 2: "Vyslovila-li se pro něj nadpoloviční většina" změnit slovo "nadpoloviční" na slovo "třípětinová". Co je to "nadpoloviční většina". Když to přeženu ab absurdum, může to být jeden ze 7 miliónů voličů, a nebo několik set, několik málo tisíc. Přitom víme, že volič je tvor vrtkavý. Před volbami stačí pustit nějakou fámu, volič znejistí a hlasuje jinak, než by hlasoval za normálních okolností, nebo než by hlasoval např. o 3 měsíce později. Samozřejmě k tomu "třípětinová" by byl potřeba dodatek - dejme tomu, že by bylo 58 % - že toto referendum by se muselo za půl roku zopakovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP