Středa 17. července 1991

Nemyslím, že tyto argumenty platí pro předložený návrh zákona o referendu. Přesto si myslím, že pochybnosti je třeba vznášet a je třeba na ně klidně a vyrovnaně odpovědět. Jaký princip svobody předpokládá myšlenka přímé demokracie? Je to nepochybně princip sebeurčení. Sebeurčení jedince. Princip, který jistě všichni uznáváme. Domníváme se, že každý jedinec má právo o svých záležitostech rozhodovat sám. Ale je tento princip jediným principem svobody? Já se domnívám, že z takovéhoto principu svobody nemůžeme vyvodit svobodu politickou. Jedinec, stejně jako společnost, nemůže o svých věcech rozhodovat sám. Z jedinců, kteří o svých věcech rozhodují sami a čistě podle vlastních kritérií, totiž nikdy nesložíme společnost, a z takového společenství nikdy nesložíme velkou společnost. Je třeba tento princip doplnit jiným principem. Princip svobody ve společnosti politické vyplývá z respektu, ze vzájemné úcty občanů vůči sobě, z ochoty občanů ustoupit jeden druhému. Jedině tímto ústupkem si mohou navzájem vytvořit prostor, v němž mohou uskutečňovat své záměry a své sebeurčení.

Chci tím říci, že princip sebeurčení není absolutním principem. Jestliže mluvíme dnes o principu sebeurčení národů, měli bychom mít toto dvojnásob na paměti.

Nezakrývejme si, že předložený návrh zákona o referendu se má týkat především otázky sebeurčení národů či republik. Tyto věci se často zaměňují. Myslím, že i v tomto případě stojí za to uvážit určité pochybnosti, které se v principu sebeurčení národů či republik týkají. Myslím, že platí ten argument, který jsem už uvedl. Je to snaha o diktaturu většiny, které v přímé demokracii nelze zabránit, a za druhé - nebezpečí diktatury bezprostředních zájmů, kterým v přímé demokracii také nelze zabránit.

A přece státy nemohou být tvořeny z momentálních, okamžitých hledisek. O státech by neměla rozhodovat krátkodobá hlediska. Proto si myslím, že je moudré těmto tendencím postavit určité překážky, a proti krátkodobým hlediskům postavit hledisko dlouhodobé.

Z jedně strany se ozývají argumenty, že jeden národ zde utiskoval druhý. Myslím, že věcné posouzení takového tvrzení není v našich rukou. Není v našich rukou proto, že bychom se museli stát soudci ve vlastní při. Opravdu nedokáži posoudit, zda ve společném státě Čechů a Slováků náhodou Čechové utlačovali Slováky, či naopak. Připadá mi však po čtyřiceti letech komunistické nadvlády, kdy utlačovatelé poslouchali velkého bratra na Východu spíš než národní zájmy, toto tvrzení nevěcné.

Shrnu-li moje argumenty, myslím, že z nich vyplývá jedno: Měli bychom odpovědně vážit, zda vůbec otázku rozdělení společného státu opřenou o princip sebeurčení a krátkodobá hlediska máme vůbec předkládat našim voličům.

Je zde, myslím, poslední důvod, který bych chtěl ocitovat a který říká, že bychom přece jenom přes všechny protiargumenty proti referendu tento zákon měli přijmout. Tento důvod je ústavní. Jestliže v jedné či druhé republice naroste potřeba či pocit, že je třeba se rozdělit, měli bychom mít kulturní a civilizovanou formu, jak tento rozchod provést. Naše ústava by měla mít jakousi pojistku pro případ, že se ostatní formy politického rozhodování zadrhnou a nemohou dál.

Pro tento jediný případ si myslím, že má smysl zákon o referendu přijmout.

Na závěr bych chtěl své přátele ze Slovenska ujistit, že jestliže jsem se stavěl proti rozdělení republiky, proti rozdělení federace, které by vycházelo z požadavku o samostatné Slovensko, dnes se situace mění. Není to ani tolik hlas ze Slovenska, který volá po rozdělení federace, tento hlas sílí zejména v České republice. Mám obavu, že bude-li referendum vypsáno, především v České republice se najde většina lidí, kteří budou chtít rozdělení obou republik.

Pozoruhodné je, že používají stejné argumenty, jako používali jejich partneři na Slovensku. Chtěl bych ujistit, že v tomto referendu, bude-li vypsáno, budou i přesto hlasovat proti rozdělení společného státu. Důvodem je, že tendence k rozdělení v České republice vycházejí ze stejně krátkodobých hledisek, jako to posuzují někteří lidé na Slovensku.

Hovoří se především o ekonomii, hovoří se o tom, že by Česká republika měla větší šance vstupu do Evropy, kdyby tam vstupovala samostatně, bez slovenských zátěží. Domnívám se, že momentální prosperita jedné z republik není argumentem pro rozdělení federace. A budu hlasovat proti.

Budu podporovat také návrhy, které se budou snažit zákon o referendu redukovat. V článku 1 odstavec 1 budou žádat vyškrtnutí rozhodování o zásadních otázkách státoprávního uspořádání. Myslím, že je to vágní formulace a opět příliš široká.

Myslím, že moje argumenty, které jsem předložil, nemusíte brát jako jedině možné argumenty, ale přesto bych rád slyšel odpověď. Jestliže nepřijímáte, proč, a věcné důvody, proč je nepřijímáte. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dříve, než udělím slovo poslanci Voleníkovi, s technickou poznámkou se přihlásil pan Sokol.

Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, výklad přítele Kroupy bych rád doplnil jenom v jednom bodě.

V jednom z bodů historického výkladu mohl vzniknout dojem, jako kdyby nástup totality byl svázán s přímou demokracií. To je historicky vzato, omyl. K nástupu totality v případě Mussolliniho, Hitlera i komunistů došlo v rámci demokracie zastupitelské, nikoliv přímé. A nemělo to nic společného s referendem.

Proti nástupu totality není obrněn žádný demokratický systém a předzvěstí takového zvratu byla vždycky malá funkčnost zastupitelských sborů. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jestli jste si všimli, tato poznámka mířila na nás, dámy a pánové.

Uděluji nyní slovo panu poslanci Voleníkovi, připraví se pan poslanec Horský.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně poslanci, vážení hosté.

Dovolil bych si navázat na své předřečníky, pana Daniela Kroupu a pana kolegu Sokola, a chtěl bych se také vyjádřit k návrhu ústavního zákona o referendu.

Domnívám se, že návrh, jak nám byl předložen ústavně právními výbory ve znění zpravodajské zprávy (tisk 767), je akceptabilní a osobně ho podpořím. Domnívám se, že velké zásahy s různými pozměňovacími návrhy na kráse tomuto návrhu ústavního zákona příliš nepřidají. Přesto si ale sám dovolím přednést jeden pozměňovací návrh.

Když jsem tento návrh zákona studoval, zjistil jsem, že žel Bohu, z dílny ústavně právního výboru vyšlo menší nedopatření, které se týká článku 7 (tisk 767), a to bodu 2 článku 7, kde se zakotvuje změna ústavního zákona č. 100/1960 Sb. Ústavy Československé republiky. Rád bych vám přečetl nejprve článek 2 odstavec 2 zákona č. 100/1960 Sb. Tento článek zní takto:

"Státní moc vykonává lid zastupitelskými sbory, které jsou jím voleny."

V poslední větě bodu 2 článku 7 se uvádí:

V článku 2 odstavci 2 se za slovem "sbory" vkládají slova "a lidovým hlasováním - referendem".

Pokud bychom schválili tento zákon tak, jak je navržen, dopustili bychom se menšího nedopatření, proto si dovolím předložit pozměňovací návrh ve dvou variantách. Vycházím z toho, že jak už řekli mí dva předřečníci, "lidové hlasování - referendum je formou přímé demokracie", kdežto "zastupitelská demokracie je nepřímou formou demokracie".

Možná, že z tohoto logického hlediska by bylo vhodné, kdyby článek 2 odstavec 2 ústavního zákona č. 100/1960 Sb. zněl:

"Státní moc vykonává lid lidovým hlasováním - referendem a zastupitelskými sbory, které jsou jím voleny." To by byla alternativa I.

Dále mám variantu II, která by mohla znít takto:

"Státní moc vykonává lid zastupitelskými sbory, které jsou jím voleny, a lidovým hlasováním (referendem)."

To je vše, co jsem vám chtěl přednést. Jinak vás žádám, abyste byli tak laskavi a návrh tohoto ústavního zákona, pokud možno, podpořili. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji poslanci Voleníkovi. Nyní prosím poslance Michala Horského, aby se ujal slova. Za klub poslanců Sociálně demokratické orientace se připraví poslanec Šamalík.

Poslanec SN M. Horský: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, včera, osem mesiacov od podania, sme konečne zahájili rozpravu k návrhu ústavného zákona o referende.

Po toľkých mesiacoch diskusií a rôznych úvah nad zmyslom a funkciou referenda, ako z včerajších vystúpení kolegov poslancov sa mi zdá, že konečne všetci spoločne spejeme k spoločnému názoru, že referendum by malo byť skutočne zamerané na riešenie dvoch základných otázok.

V súlade s prianim prevažnej časti občanov oboch republík, by malo vytvoriť legitímne nástroje k tomu, aby v prípade, že sa politická reprezentácia nedokáže dohodnúť o usporiadaní našeho štátu, mohli do tohto procesu vstúpiť občania so svojím hlasom. Zároveň v prípade nezhody je nevyhnuteľné stanoviť aspoň základné pravidlá realizácie práva na sebaurčenie oboch národov.

Len takýto zákon, ako celok, má svoj význam a zmysel. Pre tých, ktorí sa domnievajú, že ho prijať nedokážeme, pretože jedna strana sa môže domnievať, že zastánci referenda chcú akýmsi spôsobom predbehnúť postupný proces separácie a zmeny názorov občanov oboch republík, druhí sa naopak môžu domnievať, že v tejto chvíli je nevyhnuteľné prijať príslušné rozhodnutie za každou cenu, chcem uviesť jeden jediný sociologický fakt, ktorý verím, uspokojí obe strany.

Na Slovensku, Ústav pre sociálnu analýzu skúma postoje občanov k štátoprávnemu usporiadaniu nie deň, nie mesiac, nie od návrhu zákona o referende. Z výsledkov porovnávacích štúdií postojov občanov k štátoprávnemu usporiadaniu vyplýva, že v mesiaci október 1990 bolo na Slovensku 9 % občanov pre samostatný slovenský štát, v máji tohoto roku bolo 12 %. V mesiaci október bolo 10 % občanov za konfederáciu, za trištvrte roku tvrdej propagandy a kampane prívržencov konfederácie sa postoj prívržencov zmenil iba o jedno jediné percento, dnes ich je údajne 11 %, 17 % občanov bolo na Slovensku pre unitárny štát. Za uplynulé obdobie od októbra do mája tento počet klesol o 1 %. Verím, že oba tábory upokojí konštantný ukazovateľ postojov k federácii, pre federatívne usporiadanie nášho štátu sa v októbri minulého roku a rovnako i dnes hlási stále 53 % občanov. 10 % občanov je nerozhodnutých, s výrazným trendom k federatívnemu usporiadaniu štátu.

Verím, že táto skutočnosť presvedči o tom, že len komplexný a skutočne kvalitný zákon a nie zákon za každú cenu uspokojí tých politických reprezentantov, ktorí navrhujú a presadzují zákon o referende už dlhé mesiace.

Na záver dovoľte ešte uviesť dva pozmeňujúce návrhy. V článku 3 odstavec 1 žiadam, aby za slová "Federálne zhromaždenie" boli zaradené slová "po vyjadrení Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady".

V článku 5 odstavec 3 si osvojujem len stanovisko Slovenskej národnej rady, ktoré žiada vypustiť tento odstavec s tým, že vysporiadanie vzťahov republík po prípadnom zákone československej federácie obsahovo nepatrí do referenda. Namiesto toho podávam pozmeňujúci návrh, aby tento odstavec bol zmenený takto:

"Federálne zhromaždenie upraví pri zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky prechod majetku spravovaného Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou do vlastníctva Slovenskej republiky a Českej republiky. Taktiež upraví štátne finančné aktíva a pasíva Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, menové rezervy a majetok Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky nachádzajúci sa mimo jej územia ústavným zákonom."

Okrem toho, že vypustenie pôvodného odstavca je požiadavkom Slovenskej národnej rady, činím návrh na vypustenie aj preto, že mi pripadá ako neprimeraný právny akt nielen v politickom, ale i v občianskom živote. Pripadá mi slovom tak, ako keby budúci pozostalí uvažovali o dedičstve nad živým nebožtíkom. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, to byl pan poslanec Michal Horský. Teď promluví poslanec Šamalík za Klub poslanců Sociálně demokratické orientace.

Než tak učiní, ještě bych rád krátké sdělení. Výbory se měly sejít včera. Protože se tak nestalo, počítejte s tím, že výbory se sejdou po skončení dnešní schůze. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové, v Listině základních práv a svobod jsme zakotvili článek 23, který mluví o právu občanů na odpor proti těm, kteří by se pokoušeli tato základní práva a svobody rušit. Je to ustanovení daleko drastičtější, než je institut referenda. Plyne z tohoto článku to, že existuje něco, co nemůže být v prosté dispozici státu a zastupitelských orgánů, tedy něco tak osudového, že je nutno, aby to bylo v dispozici občanů. Jsou to samozřejmě výjimečné chvíle, kterým bychom se měli vyhnout. Nicméně z toho plyne, že ty otázky, které mají být předmětem referenda, patří právě k těm osudovým otázkám, jež nemohou být ponechány pouze v pravomoci zastupitelských orgánů, a kdy je tady skutečně nevyhnutelné, aby o nich rozhodovali občané příslušných republik.

Jestliže se na to díváme tímto způsobem, jestliže uznáváme, že taková práva existují, že tato práva musí být v dispozici všech občanů, pak nám z toho vyplyne nutnost institutu referenda. My se na to dnes samozřejmě díváme v souvislosti s diskusemi, které jsou příliš emocionální, a mám takový dojem, že například v připomínkách slovenské strany, jak je přednesl akademik Čič, je zřejmý jakýsi pocit ohrožení, který by z této instituce mohl vyplývat. Ale musíme se na to také podívat ryze abstraktně a vidět referendum jako nutný důsledek toho, že naše státoprávní uspořádání je takové, jaké je, že dává příslušným republikám takové a takové oprávnění.

Z tohoto hlediska samozřejmě je to nesmírně potřebný institut, protože právo musí skutečně předvídat všechny možnosti, které se naskytnou, i když jsou to možnosti, které nechceme a kterým se budeme snažit zabránit.

Já bych ovšem - tady samozřejmě mluvím za klub poslanců sociálně demokratické orientace - chtěl zároveň zdůraznit, že musíme brát stav, v němž jsme, nejen jako dvoučlenný, ale jako tříčlenný, vidět i federální orgány a federaci samu jako svým způsobem ochránce státoprávního principu a kontinuity státu a vůbec všeho toho, co vedlo ke koncepci československé státnosti, k federaci apod. Že nemůžeme zdůrazňovat pouze momenty, které se týkají republikových orgánů, ale že v této době i v budoucnu musí mít federální orgány samy takový prostor, aby mohly účinně zasahovat, protože musíme předpokládat vždycky i špatné možnosti, tj. možnosti, kdy se reprezentace republik budou rozcházet s míněním občanů republik. Tedy všechny možnosti, které mohou nastat, musí být v úpravě referenda obsaženy.

My se domníváme, že tím, co je v návrhu, jak vyšel z ústavně právních výborů, je právě šetřeno všech tří složek, jak republik, tak i federace, a že tento rovnovážný stav bychom se neměli snažit porušit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP