Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Bartončík, Černý A., Černý J., Dienstbier J.st,
Dlouhý, Hrušínský, Hrušovský, Jégl, Klaus, Kňažko, Kocáb, Kováč,
Langoš, Malý, Miller, Peka, Rajnič, Ropek,
Rynda, Szöcs, Šidík
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Adamec, Bureš, Kaplanová, Kostya, Němec, Parkanová, Stome,
Šedivý, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Babáková, Bugár, Čalfa, Gémesi, Hrivík, Mečiar, Molnár, Slota,
Sýkora, Vicen
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
(Začátek schůze v 9.12 hodin)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. Zahajuji jedenáctý den našeho jednání
16. společné schůze Sněmovny národů
a Sněmovny lidu.
Na programu je dnes dokončení návrhu ústavního
zákona o celostátním referendu. Pokud k nám
bude čas milosrdný, tak bychom měli začít
ještě projednávat návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, (tisky 752,
772) a je zde také uveden návrh zákona o
sdružování v politických stranách
(tisky 503 a 735).
Jak víte, včera už byla zahájena rozprava
k návrhu ústavního zákona o celostátním
referendu a budeme v ní tedy pokračovat. Protože
se přihlásili zástupci politických
klubů, dávám jim přednost a žádám
tedy poslankyni Soňu Matochovou, aby přednesla své
stanovisko. Je to stanovisko klubu HSD SMS I.
Poslankyně SN S. Matochová: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, referendum, které představuje
vlastně způsob rozhodování oprávněných
voličů ve státě o některé
důležité státní otázce
a je ve své podstatě formou výkonu přímé
demokracie, je zakotveno v řadě evropských
zemí. Lze říci, že v zásadě
v každém státě, který se nazývá
demokratický, je tento institut zakotven. V ústavní
praxi se běžně využívá zejména
od 70. let. Liší se ovšem jak četností
svého používání, tak i svými
formami - může jít o referendum obligatorní,
fakultativní, konzultativní či ratifikační
- tak otázkami, které dává k rozhodnutí
voličům.
Sám o sobě institut referenda není jednoznačně
demokratický, či nedemokratický. Při
hodnocení tohoto institutu je třeba vzít
v úvahu celkové fungování ústavního
systému. Známý je příklad Řecka,
kde např. v roce 1973 za vojenské diktatury se referendum
stalo nástrojem nedemokratických změn a o
rok později bylo naopak prostředkem demokracie.
Půjdeme-li ještě dále, v roce 1802 byla
použita referenda k jmenování Napoleona doživotním
konzulem a o dva roky později císařem Francie.
Pokud jde o předložený návrh zákona,
jsem oprávněna za své kolegy z klubu Hnutí
za samosprávnou demokracii společností pro
Moravu a Slezsko I, vyjádřit podporu tomuto návrhu
zákona a to ve znění, jak bylo přijato
ústavně právními výbory. Zejména
podporujeme článek 1 odstavec 1, kde se předmětem
rozhodování mohly stát zásadní
otázky státoprávního uspořádání,
protože může přijít do úvahy
i vícečlenná federace. Vyjadřujeme
podporu též pětileté lhůtě,
kdy nemůže být opakováno referendum
o stejné otázce, a to vede k určité
stabilitě.
Pokud jde o článek 6, navrhuji nové znění:
"Zákon Federálního shromáždění
stanoví způsob provádění referenda."
Způsob provádění referenda musí
být, podle mého názoru, nezbytně stanoven
formou zákona Federálního shromáždění.
Není možné, aby ústavní zákon
prováděla pouze vláda, a aby aktem výkonné
moci bylo rozhodováno o organizaci referenda, jako analogii
lze označit volby.
Na okraj bych ale uvedla, že nepovažuji za zcela nepochybnou
zvolenou formu právní úpravy, protože
si lze klást otázku použití takto účelově
vymezeného referenda, či referenda v obecnější
podobě, stejně tak jako je otázkou, zda by
nebyly dostatečné zákony národních
rad k úpravě této otázky, protože
přece jenom republiky jsou podle současného
znění ústavy představiteli národní
svrchovanosti.
Pokud jde o otázku, která se objevila v nedávné
době, a to o otázku vztahu zastupitelské
a přímé demokracie, já osobně
se nedomnívám, že se vylučují,
a právě si myslím, že ve svém
souhrnu vedou k tomu, že se nazývá demokracie
nebo spíše mírou demokracie.
Závěrem bych chtěla též vyjádřit
přesvědčení, zakotvení tohoto
institutu v našem právním řádu
napomůže přijetí zákona o referendu
v České národní radě a také
k možnosti rozhodnutí otázky státoprávního
uspořádání Moravy a Slezska. Dosavadní
úsilí v tomto směru nevedlo k žádnému
výsledku. Takové řešení považuji
za jediné možné. Ve státě, který
se chce označovat jako demokratický, a to zejména
za současného stavu politické kultury.
Mimochodem, i v Anglii, kde se referendu nepoužívá,
bylo právě k řešení této
otázky použito referendum na území Walesu
a Skotska v roce 1979.
A ještě bych položila otázku, z jakých
prostředků budou hrazeny náklady na referendum,
a zda lze alespoň velmi přibližně vyjádřit
náklady na provedení celostátního
referenda. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji paní poslankyni Matochové. Nyní
bych udělil slovo panu poslanci Luxovi za Křesťansko
demokratickou unii, se svým příspěvkem
by se měl připravit poslanec Kroupa.
Poslanec SL J. Lux: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, já bych si dovolil přednést pozměňovací
návrh k tomuto návrhu ústavního zákona
a sice doporučujeme, aby v článku 1 byl zařazen
nový odstavec 2: "K referendu mohou být předloženy
občanům České republiky k rozhodnutí
zásadní otázky státoprávního
uspořádání České republiky
a občanům Slovenské republiky k rozhodnutí
základní otázky státoprávního
uspořádání Slovenské republiky."
Odstavec 2 a odstavec 3 přečíslovat na odstavec
3 a 4 a v článku 3 odstavec 4: "Prezident České
a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí
referendum" v článku 1 odstavce 2: "V
České republice na návrh České
národní rady a ve Slovenské republice na
návrh Slovenské národní rady a to
do 15 dnů od doporučení návrhu."
Odstavec 3 a odstavec 4 se přečísluje na
odstavec 4 a 5. Domnívám se, že bude vhodné,
aby byl vytvořen prostor pro uplatnění referenda
jako možného způsobu řešení
státoprávního uspořádání
také v rámci České a samozřejmě
i Slovenské republiky. Jinak tento ústavní
zákon ve znění ústavně právních
výborů nedoporučujeme. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Luxovi, nyní by měl
mít slovo poslanec Kroupa.
Než tak učiním, poprosil bych vás o
krátké přerušení, protože
do sněmovny se dostavil Kancléř pan Schwarzenberk.
Dovolte, abych ho přivítal, a snad mi dovolíte,
abych ho požádal, aby si na našem dnešním
jednání sedl sem k nám.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
dovolil by som si upozorniť, že rokovací poriadok
na tomto zasadnutí v tejto snemovni musí platiť,
a akýkoĺvek iný člen alebo občan
tejto republiky či zahraničný hosť,
keď má byť zúčastnený na
našej schôdzi, okrem členov vlády, tak
sa o tom musí rozhodnúť hlasovaním.
Nemáme právo robiť výnimky.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Byl jsem si přesně vědom toho,
co činím, nicméně moje řečnická
otázka měla zkrátit tento proces. Jinak jsem
povinen dodržet jednací řád. Jestli
dovolíte, dám o tom formálně hlasovat.
Předpokládám, že jsme usnášení
schopní.
Hlasovat budou sněmovny jako celky.
Prosím poslance Sněmovny lidu, aby hlasovali o možnosti
přítomnosti kancléře Schwarzenberga
na našem zasedání.
Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo
souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko!
(Hlasuje se v 9.25 hodin.)
(51) Padesát jeden. Děkuji.
Je to dostatečná většina.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
jako celek. Táži se poslanců, kdo je proto,
aby kancléř Schwarzenberg se zúčastnil
našeho jednání, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko!
(Hlasuje se v 9.26 hodin.)
(68) Šedesát osm. Děkuji.
Konstatuji, že obě sněmovny souhlasí.
Prosím pana kancléře, aby se dostavil do
sněmovny a zaujal místo vedle místopředsedy
federální vlády. Děkuji.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 284, SN
č. 292)
Omlouvám se poslancům za přerušení
našeho jednání. Budeme pokračovat v
rozpravě. Prosil bych poslance Kroupu, aby se ujal slova.
S technickou poznámkou se hlásí poslanec
Olej.
Poslanec SN J. Olej: Kto bude zastupovať navrhovateľa,
pán podpredseda alebo pán kancelár?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Otázka je naprosto nemístná, pane poslanče,
protože navrhovatel je přítomen, je to místopředseda
pan Rychetský. Je to srozumitelné?
Poslanec SN J. Olej: Bavíme sa o prezidentovom návrhu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Právnický výklad podá pan dr. Valko.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Poukázal by som, ako pán dr. Zelenay,
na rokovací poriadok § 17 odstavec 2, kde z tohoto
ustavenia je zrejmé, že jednania sa môžu
zúčastniť i ďalšie osoby, pokiaľ
s tým snemovne prejavia súhlas. To sa stalo. Nevidím,
v čom je problém, ktorý predložil pán
poslanec Olej.
Pokiaľ sa jedná o podpredsedu Rychetského,
má plnú moc od prezidenta. To sú dve rôzne
úrovne.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji vám za výklad. Budeme pokračovat
v jednání. Prosím, pane poslanče,
ujměte se slova.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
zákon, o kterém máme rozhodovat, se týká
referenda. Zákon o referendu je vlastně uplatněním
principů přímé demokracie. Dovolím
si předložit několik pochybností, které
se principu přímé demokracie týkají
a o kterých se domnívám, že bychom je
měli vzít v úvahu dřív, než
pro tento návrh zdvihneme ruku.
První argument, který zde zazněl, jako by
říkal, že přímá demokracie
je jakýmsi nejdokonalejším provedením
demokracie a jakoby zastupitelská demokracie zde byla jen
proto, že přímá demokracie je technicky
neproveditelná. V éře elektroniky se přímá
demokracie (tzn. všelidové hlasování)
poprvé v dějinách vlastně stává
proveditelná. A proto bychom měli zvážit,
jaké jsou důvody pro přímou a nepřímou
demokracii.
První argument, který bych chtěl zmínit,
vlastně ani není mým argumentem, je argumentem
celého klasického myšlení v antickém
Řecku. Jak víte, poprvé v antickém
Řecku se demokracie rozvinula jako způsob vlády
lidu. V éře perikleovské se osvědčila
a stala se jakousi vážnou vzpomínkou lidstva,
že tento způsob vlády je vlastně možný.
Jenže, proč tedy klasikové argumentují
jedním hlasem proti demokracii? Myslím, že
důvodem je právě princip přímé
demokracie.
V perikleovském období, kdy se zákony těšily
posvátné úctě, byla vlastně
přímá demokracie velmi omezena. Lidé
si příliš netroufali rozhodovat o posvátných
zákonech. Po otřesech peloponéské
války posvátné zákony a náboženství,
které těmto zákonům dodávalo
posvátný ráz, bylo oslabeno a lid získal
dojem, že může rozhodovat o čemkoli prostou
většinou.
A v tomto okamžiku se demokracie zvrhla v to, co nazýváme
diktaturou většiny. Myslím, že myšlenka
přímé demokracie v sobě skrývá
nebezpečí totality, které proto, že
v naší éře je poprvé možná
v masovém měřítku, představuje
nejvážnější nebezpečí
svobody. Vzpomeňme jaké masové podpoře
se těšilo zavádění totalitních
režimů. Hitler, pak nacistický režim,
stejně jako komunistický režim se rozhodně
mohl pochlubit velkými masovými shromážděními,
které aklamačně dávaly tomuto režimu
podporu. A přesto si myslím, že tento režim
nebyl legitimní.
Byl to James Madison a američtí otcové-zakladatelé,
kteří rehabilitovali myšlenku demokracie jako
možnou. James Madison rozlišoval mezi demokratickým
a republikánským systémem. Tím slovem
demokratický či demokracie mínil přímou
demokracii. Slovem republikánský systém mínil
zastupitelskou demokracii a upozorňoval, že zastupitelská
demokracie není méně dokonalou formou demokracie,
ale právě mnohem dokonalejší. Upozorňoval,
že zavedení přímé demokracie
vlastně znamená vládu fakční
strany, která je většinová a která
nutně bude potlačovat zájem menšiny.
A tomu lze čelit jedině tím, že se zájmy
rozdělí a postaví ambice proti ambici.
Díky principu zastupitelské demokracie byla demokracie
jako taková vlastně rehabilitována a stala
se obecně přijímanou a přijatelnou
formou vlády. Díky tomu také byla demokracie
doplněna principem vlády zákona, či
jak u nás říkáme - právním
státem.
Když jsem použil termín diktatura většiny,
měl jsem tím na mysli ještě jiný
negativní aspekt přímé demokracie.
Totiž diktaturu bezprostředních zájmů
a bezprostředních hledisek. V přímé
demokracii se totiž této stránce nemůžeme
vyhnout. Nemůžeme se vyhnout, aby aktuální
veřejné mínění, vedené
demagogy, rozhodovalo o věcech, které nejsou jen
záležitostí momentální chvíle,
ale měly by být záležitostí širšího
časového horizontu.
Spolu s Burkem se domnívám,
že stát totiž není tvořen jen přítomnými
voliči, ale spočívá na těch,
kteří zde byli před námi, kteří
jsou tu dnes, a na těch, kteří mají
teprve přijít. A proto si myslím, že
zde je třeba vznést další pochybnost
proti principu přímé demokracie. Jakoby ti
nynější, či dokonce jejich malá
část, chtěla rozhodovat o něčem,
co patří všem, co vytvořili naši
předkové a v čem mají žít
naši potomci.