Úterý 16. července 1991

Toto jsem měl na mysli, když jsem před jedenácti měsíci písemně žádal předsednictvo Federálního shromáždění o projednávání referenda ke státoprávnímu uspořádání. Bylo to tři měsíce před obecními volbami, v jejichž rámci a s minimálním prodražením mohlo referendum proběhnout. Mohli jsme mít už dnes nutný základ pro odpovědnou tvorbu ústavy. Spolu s tím také větší jistoty vnitrostátní, nehledě na posílení mezinárodního kreditu pro politiky i pro jistoty zahraničních podnikatelů.

Nestalo se. Dodnes nemám písemnou odpověď. Jenom při urgenci v poslaneckém klubu Občanského fóra, jeho tehdejší předseda, poslanec Petr Kučera, označil můj požadavek za politicky neadekvátní. Adekvátním se stal až po obecních volbách, až když ho začal prosazovat pan prezident.

Dámy a pánové, nejenom politickým vězňům padesátých let se podobné odezvy dostává velice často. Tato sametová licoměrnost, přes záplavu líbivých slov, nestačí už zakrýt svou nechuť k odpovědnému jednání. Naše tolerance byla a je zneužívána. Podvody se však nedají opakovat do nekonečna. Zvlášť, když se nenecháme odradit od konkrétní a průkazné práce.

Proto se odvolávám na volební zákon předválečné republiky, zákon č. 123/1920 Sb. Tento zákon nařizoval volební povinnost a dobře věděl proč. Je to ze stejných důvodů, které vyslovují brannou povinnost pro zajištění nejvyšších státních zájmů.

Z praxe víme, že posledního referenda o Nové Kaledonii se účastnilo 20 % oprávněných francouzských voličů.

Pro ty, kdož chápou řečené argumenty, netřeba dalších slov. Proto předkládám následující pozměňovací návrhy, které mají zajistit názory, co nejširší veřejnosti, jakož i ohled na ekonomickou stránku věci.

Za prvé doplnit v článku 1 v odstavci 3 slovo "právo", místo slova "práva" použít slova "povinnost při celostátním referendu".

Pojem "občan oprávněný volit" nahradit pojmem "volič" ve všech dalších souvislostech. Pak zařadit nový odstavec 4 v článku 1. Odstavec by zněl: "Volič, který se referenda nezúčastní bez omluvného důvodu, zaplatí příslušnému obecnímu úřadu pokutu až do výše 500 Kčs. Omluvným důvodem je nemoc, případně pobyt v zahraničí.

Dámy a pánové, nejen naše ústava, ale i náš branný zákon velí občanům nasadit hodnoty nejvyšší, nasadit zdraví a život, pokud jde o integritu státu.

Z podobných důvodů je zcela přirozené, aby v zájmu konsolidovaného života musel každý odevzdat, alespoň svůj hlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v jednom z Gulliverových příběhů popisuje Jonathan Swift bytosti odsouzené k věčnému pozemskému životu. Věčný život v pojetí velkého realisty znamená přirozeně a logicky věčný stařecký marasmus. Swiftovi hrdinové jsou si navíc od mládí vědomi svého bezútěšného osudu a to je naplňuje pocitem hlubokého neštěstí, melancholie a frustrace.

Stejně jako lidé i státní útvary mají svá zrození, svůj vyměřený život a nesou si v sobě i svou smrt. Přirozený pud sebezáchovy je vede ke snaze přežít co nejdéle. Pokud však kalkulují s trváním na věčné časy, znamená to jen, že jejich konce budou krajně nedůstojné, křečovité a trapné tak, jako jsme to ostatně zažívali v posledních letech.

Neměli bychom si dělat iluze. Zákon o referendu tak, jak nám byl předložen, je de facto zákonem o smrti jednoho státního útvaru. Tady musím podotknout, že nesouhlasím úplně s tím, co tady řekl pan kolega Sokol. Nezdá se mi totiž, že by otázka rozpuštění federace nebo odchodu z federace byla vlastně zakamuflovaným problémem, jak má federace vypadat. Zdá se mi naopak, že pod otázkou toho, jak má federace vypadat, se latentně skrývá otázka odchodu z federace nebo rozpouštění federace. Tedy zákonem o smrti jednoho státního útvaru. Přesněji řečeno, státnímu útvaru se přiznává právo na smrt, s touto smrtí se počítá jako s něčím přirozeným, s něčím, co je nutno zákonně upravit a vyhnout se tak bolestným a nedůstojným konvolucím.

Je třeba v této souvislosti říci, že návrh prodělal změny v dobrém slova smyslu. Oproti původní prezidentově předloze, v níž bylo vystoupení z federace zabudováno asi tak, jako kdyby do nabídkového katalogu cestovní kanceláře byla zahrnuta i nebožtíkova cesta do krematoria, mluví text předložený ústavně právními výbory o mnoho jasněji a jednoznačněji.

Přesto se domnívám, že bychom měli pojmenovávat věci pravými jmény a ve smyslu pozměňovacího návrhu klubu KDSLDS pojednat v zákoně pouze a výlučně tento jeden případ vystoupení z federace. Pokud nebude federace skutečně otevřena svému zákonu, pokud s ním nebude počítat jako s reálnou možností, ale jen jako se zničující katastrofou, pokud si budeme namlouvat, že naši vlivní a bohatí patroni na Západě jsou s to za všech okolností hrozbu rozpadu České a Slovenské Federativní Republiky zaplašit, bude tento stát vždy jen smutným vězením, v němž si budou dva nejsilnější národy navzájem překážet, navzájem se utiskovat, škodit si, a to už ani nemluvím o útisku těch dalších, slabších, kteří tu s námi volky nevolky žijí.

Dostaneme se do rozpoložení Swiftových nesmrtelných a paradoxní přitom je, že smrt tohoto státu neoddálíme, pouze ztížíme.

Rozpad Jugoslávie, jemuž teď přihlížíme, je pro nás Čechy natolik šokující záležitostí, že ani nejsme s to o něm na tomto fóru veřejně diskutovat. Bojíme se podporovat právo Slovinska a Chorvatska na samostatnost, protože podvědomě cítíme, že je to precedens, který může do budoucna ohrozit i integritu Československa. Budeme-li však podporovat srbské centralisty, podporujeme současně také i minulé a budoucí imperialistické nároky Ruska.

Náš strach má dobré důvody, ale není rozhodně pozitivní reakcí na události. Rozpadem Jugoslávie dostává střední Evropa podobu dost odlišnou od té, jíž nabyla po první světové válce. Může to být začátek širšího procesu a měli bychom být na něj připraveni. I proto je zákonná úprava o vystoupení z federace mimořádně důležitá. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jako poslední v dnešní diskusi vystoupí poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, je až s podivom, akými peripetiami prechádzal návrh zákona o referende. Za polroka, čo bol návrh podaný, zdalo sa, že výbory ústavnoprávne návrh jednoducho sabotovali. -nechuť- sa prejavila i inak a inde. Na začiatku našej spoločnej schôdze dokonca zaznel hlas zákon o referende vôbec neprijímať, a to z tej strany, ktorá sa domnieva, že má za sebou celý národ, respektíve že iba ona predstavuje autentické národné záujmy. Ide sa oprávnene spýtať: či sú zástupcovia tej strany tak istí svojou legitimitou, prečo sa bránia referendu, ktoré predsa môže potvrdiť ich vedúce postavenie v národe, respektíve ich postavenie v štáte? Zrejme je situácia celkom iná a sú i oprávnené dôvody, prečo zákon o referende neprijímať. Ukázalo by sa tak, že tí, čo najviac kričí, predstavujú len malú časť populácie a v tom je i zmysel referenda. Aby jeho výsledky jasne ukázali, čo národ vlastne chce a tak zatvorili ústa samozvaným vodcom národa. Že sme sa dostali tam, kde teraz sme, je predovšetkým ich zásluhou a tých, ktorí osobné a skupinové záujmy, nekontrolovateľnou chuťou po pomoci utilitárne povýšili nad skutočné záujmy a potreby národa a národností. Naši voliči nie sú žiadni hlupáci, za ktoré sa môže kadekto skrývať. Verím, že správne rozhodnú, čo je pre náš život prospešnejší, čo je potrebné a čo má význam.

Naši ľudia nezabudli na ideály zakladateľov štátu profesora Masaryka a generála Štefánika. Dovoľte mi, abych vyslovil hlboké osobné presvedčenie: neprišiel som do parlamentu rozbíjať spoločný štát Čechov a Slovákov, ale pomôcť mu udržať sa a zvelebiť na demokratických základoch. Preto budem pre prijatie zákona o referende hlasovať. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Vážení kolegové, před ukončením dnešní schůze ještě několik sdělení.

Zástupci poslaneckých klubů a poslanci, kteří vystoupili s pozměňovacími návrhy k ústavnímu zákonu o referendu, by se sešli v čísle 534 v 19.00 hodin s místopředsedou Sněmovny lidu poslancem Valkem.

Dále jménem předsedy Sněmovny národů žádám předsedy a místopředsedy ústavně právních výborů, výborů branných a bezpečnostních a výborů hospodářských, aby se po skončení schůze dostavili k předsednické tribuně na krátkou poradu v souvislosti s interpelací poslance Kováče a odpovědí ministra Ehrenbergera.

Mám dotaz na paní poslankyni Novákovou. Mám tu sdělení, že by se měla sejít komise pro lidská práva a menšiny, zda to platí nebo ne? (Neplatí.)

Vážené Federální shromáždění, přerušuji naše jednání. Zítra budeme pokračovat v 9.00 hodin. Na programu bude pokračování v diskusi k návrhu ústavního zákona o celostátním referendu (tisk 372), usnesení (tisk 767), dále návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.

Pokud jde o další program, bude se muset sejít politické grémium a posoudit pořadí bodů, které budeme dále projednávat.

Schůzi přerušuji, přeji vám dobrou chuť.

(Schůze přerušena v 18.25 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP