Úterý 16. července 1991

V článku 5 odstavec 3 zmeniť takto; ide o majetkové záležitosti, to je otázka, o ktorej by sa dalo veľmi mnoho diskutovať, či skutočne patrí i do tohoto ústavného zákona, alebo či by nemal byť zvláštny ústavný zákon alebo zvláštny zákon Federálneho zhromaždenia, ale v návrhu je a preto predkladáme určitú modifikáciu pôvodného návrhu. Dovoľte prečítať tento návrh:

"Majetok spravovaný v dobe vyhlásenia referenda Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou doma i v zahraničí, štátne finančné aktíva i pasíva Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, menové rezervy Štátnej banky československej a federálne rezervy sa delia medzi Českou republikou a Slovenskou republikou v zásade podľa počtu obyvateľov. Podrobnosti stanoví zákon Federálneho zhromaždenia.

V článku 6 navrhujeme túto zmenu: uplatňoval som ju i v ústavnoprávnom výbore, opakujem ju i v istej modifikácii:

"Podrobnosti uskutočnenia referenda stanovia zákony Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady". Opakujem to, že nie je adekvátne, aby fakticky i právne vykonávacím predpisom ústavného zákona tohoto významu bolo nariadenie vlády. Zaslúži si práve tento akt formu zákona; zákonov Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.

V článku 7 so zreteľom na navrhované zmeny v článku 3, v ktorom ide o trojpätinovú väčšinu, tak ako ju navrhujeme, doporučujeme vypustiť navrhované písmeno n) ako ďalší titul odôvodňujúci zákaz majorizácie. Tam kumulácia neprichádza v úvahu. Kvalifikovaná väčšina je podľa nášho názoru primeranejšia významu tohoto právneho aktu. Je to úroveň ústavného zákona.

Vážené Federálne zhromaždenie, naším zámerom je skromne prispieť k precizácii právneho vyjadrenia také... (šum v místnosti) je to úsmevné, prosím, budem rád, keď sa budeme chovať korektne jeden k druhému bez ironických úsmevov. Je to náš zámer, prispieť k zdokonaleniu tohoto právneho dokumentu, ktorý bude v našom právnom systému a bude prijatý skutočne historicky a bol by som rád, aby sme ho prijali s plnou zodpovednosťou, opakujem: i politickou, morálnou zodpovednosťou za tých voličov, za naše národy i ostatných občanov, ktorí nás do tohoto zákonodarného zhromaždenia zvolili. A považujem tieto pripomienky, ktoré som uviedol, za tak závažného významu, aspoň väčšinu z nich - že i hlasovanie viažeme v konečnom znení na prijatie alebo neprijatie týchto našich návrhov. Ďakujem vám pekne za pozornosť. (Potlesk.)

(Řízení schůze převzal předseda SN M. Šútovec.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz prehovorí poslanec Mandler. Pripraví sa poslanec Vosček.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jménem klubu KDS - LDS podávám pozměňovací návrhy k zákonu o referendu. Dovolte, abych je uvedl stručným komentářem.

Od chvíle, kdy prezident republiky předložil Federálnímu shromáždění návrh zákona o referendu, prošel tento text zásadními změnami. Je to pochopitelné, protože tento prvek přímé demokracie - referendum - přinesl přinejmenším tyto nové problémy:

Především rozsah otázek, které lze obyvatelstvu předložit k diskusi, dále kdo a jakým způsobem z tohoto okruhu možných otázek vybere ty, které se předloží. Ještě dále vztah referenda k zákonodárným sborům a jejich kompetencím. (Složitost všech těchto otázek vyplynula z toho, co tady říkal předřečník.) A posléze - smysl referenda jako prostředku pro řešení aktuálních a životně důležitých státoprávních otázek a prostředků pro realizaci práva národů na sebeurčení. Vzhledem k tomu, že první dva problémy jsou komplikované a vyžadují čas i prostor pro vyhovující ústavně právní řešení, ale také vzhledem k tomu, že otázky státoprávního uspořádání se stávají den ze dne ještě více ožehavými, začal se návrh zákona při průchodu výborů obracet stále více právě k nim jako prostředek jejich řešení. Tak jak máme k dispozici návrh našich ústavně právních výborů, je to návrh na referendum jako vyjádření vůle národa na vytvoření samostatného státu. Národní parlament - v návrhu zákona, Česká národní rada nebo Slovenská národní rada - předloží otázku o dosavadním státním svazku a obyvatelstvo národní republiky, slovenské nebo české, odpovídá ano, či ne. To není nijak vymyšleno, to odpovídá současné praxi v Evropě. Tak se konalo referendum v Litvě, ale také třeba ve Slovinsku.

Posoudíme-li to, co zbylo v předloženém návrhu o referendu jako takovém obecně, pravděpodobně uznáme, že je to dosti neuspokojivé. Jde hlavně o odstavec 1 článek 1, který zní:

"V referendu mohou být předloženy občanům České a Slovenské Federativní Republiky k rozhodnutí zásadní otázky státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky."

Tím se nestanoví žádné mantinely, kde zásadní otázky začínají a kde končí, neříká se, co vše lze spojovat s pojmem státoprávního uspořádání, a právě tak se neříká, jakým způsobem mají a smějí být formulovány problémy a otázky atd.

Všechny tyto věci ovšem je třeba nutno velmi pečlivě propracovat, ale je k tomu přece času dost. Stačí, aby byly důkladně zpracovány, včleněny do článku připravované ústavy. To, co dnes nutně potřebujeme - jak to v drtivé většině cítíme a víme - je referendum jako nástroj, jímž národ legálně uplatňuje svoji vůli po sebeurčení. Zdědili jsme společný stát, který nám bude hodnotou tehdy a jen tehdy, budou-li jej všechny národy obývat a spravovat jako svůj vlastní zcela dobrovolně. Předpokladem toho je, aby jak Češi, tak Slováci měli možnost klidně, důstojně, legálně tento společný stát opustit.

Předložený návrh zákona k tomu poskytuje základní předpoklady. Je jenom třeba - jak jsme přesvědčeni - dojít k dokončení již započaté přeměny předloženého návrhu ústavního zákona z obecné normy na normu pro vystoupení republiky z federace. K tomu má sloužit vypuštění odstavce 1 článku 1 tak, že by celý článek 1 začínal nynějším odstavcem 2:

"O návrhu na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky lze rozhodnout jen v referendu. Tyto úpravy znamenají tolik, že referendum by se mohlo konat jedině z podnětu národních rad. (Tomu odpovídají i jejich návrhy, jak jsme se právě dozvěděli. A to jen v té republice, jejíž národní rada podá návrh na vystoupení z republiky. Podle našich návrhů by byla z předlohy zákona vypuštěna ustanovení umožňující dělat referendum v celé České a Slovenské Federativní Republice na podnět Federálního shromáždění. Dovoluji si zde připomenout, že ostatně představit si shodu české a slovenské části Sněmovny národů Federálního shromáždění v této věci předpokládá značný díl tvořivé imaginace - v reálu, jak víme, je to takřka vyloučeno. Přesto, pokud by tyto naše dva návrhy byly přijaty, spíše by to umožňovalo, než znemožňovalo, konání referenda na celém území České a Slovenské Federativní Republiky. Obě národní rady přece mohou víceméně současně podat návrh na konání referenda.

Dovolte, abych pokračoval. Předložený návrh předpokládá, že některá z národních rad předloží návrh na referendum o vystoupení z České a Slovenské Federativní Republiky formou otázek, které pak budou předloženy lidovému hlasování. Prezident může a vlastně musí posoudit, jsou-li tyto otázky jednoznačně nebo srozumitelně formulovány - viz článek 3, odstavec 3 - a může návrh vrátit s připomínkami k zákonodárnému sboru atd.

Podle našeho názoru je celá tato procedura nadbytečná a zavádějící. Je třeba pochopit, v jaké situaci podá národní rada návrh na referendum o vystoupení z České a Slovenské Federativní Republiky - přece vždy jen nanejvýš v kritické situaci. Vzniká logicky otázka, proč se v takovém případě nemají sloučit výhody prostředků zastupitelské a přímé demokracie, proč vlastně národní rada má podat návrh na referendum s otázkami, na které ona sama neodpoví. Myslím, že se zde otevírá prostor pro jistý a úplně zbytečný alibismus.

Doporučujeme proto přeformulovat dosavadní odstavec 3 článek 3. Podle našeho návrhu by bylo lze vyhlásit referendum jen když příslušná národní rada přijme návrh na vystoupení z České a Slovenské Federativní Republiky. A referendum má k tomuto návrhu říci ano, nebo ne. V tomto případě může odstavec 3 článek 3 věnovaný posuzování jednoznačnosti a srozumitelnosti otázek referenda odpadnout, protože otázka je položena tak jednoznačně, že na ni lze odpovědět jednoznačně jen ano, nebo ne. Myslím, že bude nejlepší, přečtu-li místo dalšího vysvětlování text článku podle našeho návrhu. Tyto čtyři články zákona, který by měl mít název: "Ústavní zákon o referendu o návrhu na vystoupení republiky z České a Slovenské Federativní Republiky" - tyto první čtyři články znějí:

"Článek 1 odstavec 1: V návrhu na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky lze rozhodnout jen referendem obyvatel České republiky nebo Slovenské republiky.

Odstavec 2: Hlasovací právo má v České republice každý, kdo je oprávněn volit do České národní rady. Hlasovací právo má ve Slovenské republice každý, kdo je oprávněn volit do Slovenské národní rady."

Článek 2 zůstává: "Referendum vyhlašuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky."

A nyní článek 3: "Referendum podle článku 1 tohoto zákona vyhlásí prezident České a Slovenské Federativní Republiky na základě návrhů České národní rady nebo Slovenské národní rady na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky. Učiní tak do 15 dnů od doporučení tohoto návrhu."

Odstavec 2: "Referendum se vykoná do 90 dnů" atd., dále to zůstává stejné.

"Článek 4 odstavec 1: Návrh na vystoupení republiky z České a Slovenské Federativní Republiky je přijat, jestliže se pro něj v referendu vyslovila nadpoloviční většina oprávněných voličů republiky."

Odstavec 2: Výsledek referenda vyhlašují předsednictva národních rad republik ve Sbírce zákonů, obdobně jako zákony národních rad.

Odstavec 3: Referendum podle článku 1 odstavec 1 se může v příslušné republice opakovat nejdříve za 5 let."

Já doufám, že je zřejmé, které úpravy jsme v těchto prvních čtyřech článcích udělali. Já jsem je v písemném znění označil podtržením. Prosím, aby se o těchto našich pozměňovacích návrzích článku 1 až článku 4 hlasovalo dohromady, najednou. Přikládáme ještě jeden pozměňovací návrh článku 5, aby za odstavec 3 článku 5 byla připojena věta: "Zákon Federálního shromáždění stanoví rovněž zásady pro úpravu vzájemných a mezinárodních závazků."

Dámy a pánové, já bych chtěl závěrem říci, že si jistě všichni uvědomujeme onen velký rozdíl, který je v tom, když nejenom my, ale kdokoliv v Evropě se vyjadřuje k lidským právům a svobodám, k takovým právům a svobodám jako je právo na sebeurčení obecně, anebo když dokonce tato práva chce pro sebe. Jak slavnostní proklamace, tak požadavky těchto práv jsou vždycky velice silné. Jestliže ale jsou nějakým způsobem ohroženy zájmy těch, kdo o této věci mají rozhodnout, anebo když se zdá, že jsou ohroženy, tak se situace mění a nastávají komplikace. My máme při jednání našeho Federálního shromáždění komplikací dost a bylo by velice krásné, kdyby se nám podařilo nějak dosáhnout shody o zákonu, který by právě toto právo, jedno ze základních, uváděl v život. Děkuji za pozornost.

(Řízení schůze převzal první místopředseda FS Z. Jičínský.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má poslanec Vosček, připraví se poslanec Valko.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, klub poslancov Kresťansko-demokratického hnutia sa podrobne zaoberalo návrhom ústavného zákona o referende. I napriek tomu, že pôvodný návrh ústavného zákona mal vážne nedostatky a medzery, pre ktoré ho nebolo možno podporiť, nestavali sme sa proti potrebe tohoto ústavného zákona. Sme toho názoru, že v právnom štáte je takáto úprava nanajvýš potrebná, pretože poskytuje ústavný postup riešenia zásadných štátoprávnych otázok. Poslanecký klub Kresťansko-demokratického hnutia sa prikláňa k názoru, že nové znenie ústavného zákona, tak ako je obsiahnuté v návrhu uznesenia ústavnoprávnych výborov (tlač 767), je v zásade prijateľné s tým, že ho požadujeme pozmeniť v niektorých ustanoveniach.

Naše pozmeňujúce návrhy sú zamerané na to, aby sa v takýchto zásadných otázkach, ako je predkladanie návrhu na vyhlásenie referenda, dosiahlo maximálnej zhody národných zákonodarných orgánov a Federálneho zhromaždenia. Nemyslíme si, že vynechanie dohody s národnými radami by bolo práve šťastným riešením, základné otázky nášho súžitia v spoločnom štáte je možno skutočne doriešiť len vzájomným rokovaním. Z tohoto predpokladu vychádza i náš pozmeňujúci návrh k článku 3 odsek 1 a článku 7 odsek 1.

V článku 5 odsek 2 považujeme za jediné riešenie spravodlivý princíp majetkového vyrovnania pre prípad zániku spoločného štátneho zväzku. K tomu smeruje náš pozmeňovací návrh v tom zmysle, aby základom majetkového vyrovnania medzi republikami bol pomer počtu obyvateľov obidvoch republík.

Konkrétne pozmeňovacie návrhy, ako ich v niektorých prípadoch formuloval pán akademik Čič, máme tieto: V článku 3 odsek 1 koniec upraviť takto: Federálne zhromaždenie po dohode s Českou národnou radou a Slovenskou národnou radou a to do 15 dní od doručenia návrhu. Takže celý odsek 1 článku 3 by znel:

"Prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vyhlási referendum súčasne v obidvoch republikách, pokiaľ mu to navrhne Federálne zhromaždenie po dohode s Českou národnou radou a Slovenskou národnou radou, a to do 15 dní od odporučenia návrhu."

V článku 5 odsek 3 urobiť takúto úpravu: "Majetok Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky podľa článku 4 odsek 4 ústavného zákona č. 143/1968 Zb., v znení neskorších ústavných zákonov vrátane majetku nachádzajúceho sa mimo územia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sa delí medzi Českú republiku a Slovenskú republiku v zásade podľa pomeru počtu ich obyvateľov. Rovnakým spôsobom sa delia štátne finančné aktíva a pasíva Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, menové rezervy Štátnej banky československej a federálne hmotné rezervy. Článok 6 navrhujeme pozmeniť v tom zmysle, že spôsob prevedenia referenda upraví zákon Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

V článku 7 odsek 1 navrhujeme vypustiť navrhované písm. n) a navrhujeme to formulovať takto: "Ústavný zákon č. 143/1968 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov sa doplňuje takto: Článok 41 sa upravuje takto" a teraz by tam bolo prijatie federálnej ústavy, ústavného zákona Federálneho zhromaždenia a k ich zmene k voľbe prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky - a teraz je tá zmena: "K prijatiu návrhu na vyhlásenie referenda atď. sa vyžaduje kvalifikovaná trojpätinová väčšina", tak ako to už podobne formuloval pán akademik Čič. Z našej strany predpokladám, že snáď ešte niektorí kolegovia vystúpia s vlastnými pozmeňovacími návrhmi.

Za poslanecký klub Kresťansko-demokratického hnutia by som chcel vysloviť presvedčenie, že prerokovávaný ústavný zákon pre jeho prijatie môže prispieť k stabilizácii vzťahov medzi Českou a Slovenskou republikou. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní vystoupí poslanec Valko, připraví se poslanec Žáček za klub Hnutí samosprávné demokracie - 2.

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dovoľte, aby som v mene klubu poslancov Verejnosti proti násiliu vyslovil pozmeňovací návrhy k tlači 767, ktoré budú veľmi stručné, pretože Verejnosť proti násiliu, ako jeden z inšpirátorov opätovného prerokovávania referenda ich predložilo v ústavnoprávnych výboroch a jeho pozmeňovací a doplňujúce návrhy boli z veľkej miery prijaté.

Pokiaľ ide o pozmeňovacie návrhy, navrhujeme článok 3 odstavec 4 by mal znieť: "Referendum sa prevedie do 180 dní odo dňa, kedy prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky obdržal návrh podľa odstavce 1, 2 nebo 3."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP