Úterý 16. července 1991

Na druhej strane, pokiaľ ide o autory s kladným stanoviskom, jedni hovoria, že referendum je protikladom oproti prílišnému vplyvu politických strán. Výčitky voči referendu sa netýkajú ani tak podstaty referenda, ako skôr rozsahu. Rozoznáva sa totiž náležite medzi referendom ako právnym inštitútom a referendom ako politickým inštitútom.

Pokiaľ sa na referendum pozeráme z hľadiska právneho, ide o hlasovanie občanov majúcich volebné právo, pričom toto hlasovanie má určité dopredu stanovené právne účinky. Ale keď sa na referendum pozeráme v zmysle politickom, ide síce o dopredu stanovené práva, ale právny poriadok proti tomuto prejavu ako takémuto právne účinky neprideľuje.

Vážené Federálne zhromaždenie, čo povedať záverom k problematike referenda. Tento inštitút i pri svojich kladoch a nedostatkoch je jedinečnou možnosťou, ako prebudiť ľudí z letargie a dáva im príležitosť rozhodnúť o veci, ktorá je životne dôležitá, ako pre ľudí, tak i pre štát. Samozrejme pre rozhodovanie je primárnou záležitosťou vhodne položená otázka, ktorá by nemala účel a zmysel referenda znížiť.

Vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca ústavnoprávneho výboru Snemovne ľudu doporučil k prijatiu návrh ústavného zákona prezidenta republiky, tlač 372, v znení spoločnej správy ústavnoprávnych výborov, tlač 767, vrátanie pozmeňovacích návrhov. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Valkovi. Nyní má slovo poslanec Vild, zpravodaj výborů Sněmovny národů.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych vás ve stručnosti seznámit se základními principy, ze kterých vychází společná zpráva ústavně právních výborů.

Princip referenda se zužuje pouze na dvě základní otázky, a to budou otázky státoprávního uspořádání a bude to možnost vystoupení jedné z republik z federace. Referendum o státoprávním uspořádání bude vypisovat prezident na návrhu Federálního shromáždění, referendum o otázkách vystoupení jedné z republik z federace na návrh národních rad. To jsou základní principy, ze kterých tato společná zpráva výborů ústavně právních vychází.

Nyní bych vás chtěl seznámit s připomínkami národních rad, které nám přišly k této společné zprávě ústavně právních výborů. Chtěl bych jen zdůraznit, že do této společné zprávy ústavně právních výborů se tyto výbory snažily zapracovat, jak předchozí připomínky národních rad, které byly vzneseny k návrhu prezidenta republiky, tak připomínky ostatních výborů Federálního shromáždění.

K dalším připomínkám, které mají národní rady. Začal bych Českou národní radou, ta má připomínek málo, ale jsou velmi důležité.

Česká národní rada navrhuje k článku 1 odstavec 1 tento článek vypustit. To se týká vypuštění referenda, které by mohlo být vypsáno k základním otázkám státoprávního uspořádání. V tom se Česká národní rada shoduje se Slovenskou národní radou, tam bylo stejné stanovisko. Obě dvě národní rady navrhují, aby institut referenda byl používán pouze pro možnost vystoupení jedné republiky z federace.

Česká národní rada navrhuje ještě jednu změnu, a to, aby způsob provádění referenda nebyl upraven nařízením vlády, ale byl upraven zákonem Federálního shromáždění. Jinak Česká národní rada s tímto ústavním zákonem vyjádřila svůj souhlas.

Slovenská národní rada také vyjádřila s tímto návrhem ústavního zákona souhlas, ale má řadu pozměňujících návrhů. O tom prvním jsem už hovořil. Je stejný jako u České národní rady.

Další pozměňující návrh, který má Slovenská národní rada, je k článku 3. Za odstavec 2 připojit nový odstavec 3, který zní:

"Federální shromáždění podává návrh na vyhlášení referenda vždy tehdy, jestliže o to požádá alespoň 800 tisíc oprávněných voličů v České republice a alespoň 400 tisíc oprávněných voličů ve Slovenské republice."

Zpravodajové k této otázce nezaujali stanovisko. Omlouvám se, vrátil bych se k prvnímu pozměňujícímu návrhu národních rad k článku 1 odstavec 1, aby byl zúžen institut referenda pouze na vystoupení z republik. Jako zpravodajové se domníváme, že by to tak být nemělo, že by měla být dána možnost zachovat institut referenda i pro řečení základních otázek státoprávního uspořádání, a to proto, že se domníváme, aby tento institut byl funkční. Spíš, že bude použit v případech, že by bylo vypsáno referendum k otázkám problematiky federace například k problematice kompetencí spíš než k tomu, že jedna z republik bude chtít z federace vystoupit. Proto se domníváme, že by článek 1 odstavec 1 měl zůstat v té podobě, v jaké je.

Další změna, kterou navrhla Slovenská národní rada, je k článku 3. Doplnit další odstavec číslo 5. Číslo 5 by to bylo pouze tehdy, kdyby se přijal předchozí návrh. Jinak by to byl odstavec číslo 4, který by zněl:

"Referendum se vykoná do devadesáti dní ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů podle článku dva."

Změna spočívá pouze v tom, že zatím se mělo vyhlašovat referendum devadesát dní poté, co byl podán návrh na jeho vypsání.

Mně a kolegovi Valkovi se zdá tento návrh přesnější, a tak bychom ho doporučovali.

Další pozměňující návrh Slovenské národní rady byl k článku 4. Tam chtěli vypustit odstavec 4. Týká se to pětileté doby, kdy není možné vypsat referendum k té samé otázce. Byl bych pro to, aby to tam zůstalo, ale jinak to vyplyne z diskuse.

Další pozměňující návrh je návrh k článku 5. Tam Slovenská národní rada doplňuje v odstavci 2 nahradit slova: "po uplynutí" slovem: "uplynutím". Zdá se nám, že je to zpřesňující. Tento pozměňující návrh bychom doporučili.

Další pozměňující návrh je k článku 5. Slovenská národní rada tam doporučuje vypustit odstavec 3.

Odstavec 3 se týká majetkoprávního vypořádání mezi oběma republikami, kdyby došlo k rozpadu federace.

Současně s tím navrhuji za článek 6 vložit nový článek 7, který by zněl: "Ústavní zákon Federálního shromáždění upraví při zániku České a Slovenské Federativní Republiky přechod majetku spravovaného Českou a Slovenskou Federativní Republikou do vlastnictví Slovenské republiky a České republiky. Taktéž upraví státní finanční aktiva a pasiva České a Slovenské Federativní Republiky, měnové reservy a majetek České a Slovenské Federativní Republiky nacházející se mimo její území."

Tento pozměňující návrh bychom nedoporučovali. Domníváme se, že by to mělo zůstat tak, jak je to ve společné zprávě výborů ústavně právních, protože se domníváme, že kdyby došlo, nedej bože, k rozpadu československé federace, těžko by potom Federální shromáždění přijímalo ústavní zákon o tom, jak se vypořádá majetek.

Další pozměňující návrh Slovenské národní rady byl k článku 6. Slovenská národní rada doporučuje článek 6 upravit takto: "Způsob vykonávání referenda upraví zákon Federálního shromáždění."

To je stejné, co navrhovala Česká národní rada. To bude záviset na vašem zvážení. Jsou možné obě varianty. Varianta s nařízením vlády, která tam byla zatím, je podle našeho názoru operativnější. To je možná právně čistší.

Poslední návrh Slovenské národní rady je k současnému článku 7. Oni doporučují další změny, a to první, aby se ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních předpisů doplnil takto: V článku 58, odstavec 1, druhá věta, za slovo "federace" vložit slova "usnášet se o návrhu na vyhlášení referenda".

To bychom doporučili. To je článek, kde se hovoří o tom, co nemůže dělat předsednictvo Federálního shromáždění. Takže předsednictvo Federálního shromáždění by se nemohlo usnést, že navrhne referendum v době, kdy Federální shromáždění nezasedá.

Další podobná připomínka byla, abychom totéž upravili v ústavním zákoně o československé federaci, že se v článku 121, odstavec 1 nebudou moci usnášet předsednictva národních rad. To nemůžeme udělat podle našeho názoru z toho důvodu, že ústavní zákon č. 556/1990 Sb., v článku II zamezil, že nemůžeme provádět změny ústavního zákona, které se týkají práce národních rad. Není v kompetenci Federálního shromáždění tuto změnu přijmout. Tuto změnu by musely přijmout národní rady. To je prozatím všechno.

Závěrem bych vám chtěl doporučit ústavní zákon o referendu (tisk 372) ve znění tisku 767 k přijetí. Chtěl bych vás poprosit, abychom skutečně, jak tady říkal pan místopředseda Rychetský, na chvíli zapomněli na spory, které jsou mezi jednotlivými stranami, a pokusili se společně tento zákon udělat, protože se domnívám, že je skutečně klíčový, a že pro stabilitu naší společnosti je nezbytné, aby ho Federální shromáždění co nejdříve přijalo. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Vildovi. Nyní zahajuji rozpravu. Mám tu již řadu přihlášek do rozpravy. Dvě přihlášky jsou jménem poslaneckých klubů. Pokud jsou ještě další přihlášky jménem poslaneckých klubů, prosím, aby tak poslanci učinili nebo tak prohlásili, aby bylo možno dát jim přednost.

Jako první vystupuje poslanec Čič.

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dnes, kedy rokujeme o referende, nepochybne si uvedomujeme, o akom významnom návrhu ústavného zákona máme rozhodnúť. Je to veľká politická ústavná zodpovednosť okrem iného i z toho dôvodu, že prijímame normu, ktorá počíta s rozchodom dvoch existujúcich republík, spojených princípmi federatívneho štátoprávneho usporiadania. Ide o vytvorenie ústavných základov a predpokladov pre vyhlásenie referenda o otázkach formy štátoprávneho usporiadania až po vystúpení zo spoločného štátu.

Návrh ústavného zákona obsahuje nielen formálne podmienky riešenia určitých sporov vo vzťahoch medzi našimi národmi, eventuálne národnosťami, ale i zásady rozdelenia majetku. To samo osebe nie je ďaleko od otázky, čo vlastne týmto návrhom sledujeme. Okrem iného s tým, že sa príliš ponáhľame. Ešte pred niekoľkými miesacmi sme nepociťovali potrebu tak rýchlo prijať ústavný zákon o referende. Ale návrh zákona máme pred sebou a tým i povinnosť postaviť sa k nemu so všetkou zodpovednosťou. Pozmeniť a doplniť jednotlivé ustanovenia tak, aby sa garantovalo právo národov na sebaurčenie, ako i prácu občanov príslušnej republiky rozhodovať o najvlastnejších otázkach svojho života. Naviac referendum umožní poznať názory, stanoviská k otázkam štátoprávneho usporiadania. Chcem ale zdôrazniť, že najvyšším princípom je a musí byť záujem národov a všetkých občanov o ekonomický, kultúrno duchovný, sociálny a politický život i rozvoj.

Vážené Federálne zhromaždenie, vo svojom vystúpení nemienim definovať referendum - urobil prednášku pán doktor Valko - nemienim polemizovať o variantách, ktorí by prichádzali do úvahy, hlavne pokiaľ ide o subjekty, pretože okrem prezidenta kľudne by sme mohli navrhnúť, že to môže byť i predsedníctvo Federálneho zhromaždenia, nemienim hovoriť o jednotlivých formách, ale vychádzame z návrhu a predpokladám menom hnutia Za demokratické Slovensko doporučenie na zmenu a doplnenie niektorých jeho článkov.

K článku 1 odstavec 1 doporučujeme doplniť predložený text prvej vety za slovo "otázky" "formy štátoprávneho usporiadania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky". Pretože táto formulácia, ktorá je v predloženom návrhu je zaväzujúca, nie je presná a s takýmito pojmami ako zásadné otázky, zásadná úprava máme neblahé skúsenosti a myslím si, že zásadné otázky je potrebné najskôr definovať, pomenovať, usporiadať do kategórie, ktorá si zasluhuje takúto formu hlasovania, ktorá sa používa v referende. Čiže považujeme túto dikciu za príliš abstraktnú, všeobecnú, umožňujúcu extenzívny výklad, končiaci, ako už som povedal hneď tu na tomto zhromaždení, dokonca i kompetenciami. To je otázka príliš vážna na to, aby sme si neuvedomili, aký dosah to môže mať. A z toho hľadiska je dikcia návrhu neprijateľná.

V článku 2 doporučujeme nasledujúci text:

"Referendum vyhlasuje prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na návrh Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, alebo Českej národnej rady, alebo Slovenskej národnej rady, alebo najmenej 10 % občanov, oprávnených voliť do Českej národnej rady, alebo Slovenskej národnej rady, oznámením v Zbierke zákonov."

V tomto článku by mali byť vyjmenované subjekty, ktoré majú právo iniciatívy vo vzťahu k prezidentovi. Nestačí len konštatovať, že referendum vyhlasuje len prezident republiky v Zbierke zákonov.

Pokiaľ ide o návrh, aby mali možnosť uplatniť toto svoje právo i občania, vyplýva fakticky celkom z jednoduchého prirodzeného práva každého občana podávať návrhy i petície, ale hlavne návrhy na vyhlásenie referenda, pretože toto vyplýva z demokratického princípu postavenia občana v spoločnosti, občianskej spoločnosti a v určitom demokratickom politickom systému.

V článku 3 odstavec 1 za slova: "Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky" vložiť tento text:

"... po súhlase Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady."

Tento návrh predložil v ústavnoprávnom výbore pán poslanec Vosček.

Ďalej v článku 3 zaradiť nový odstavec, ktorý by bol očíslovaný číslom 2 a tohoto znenia: "K prijatiu návrhu na vyhlásenie referenda podľa článku 3 odstavec 1 sa vyžaduje súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne ľudu, ako i súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike".

Takýto úkon, vlastne štátoprávny akt, akým je referendum vyhlásené na základe iniciatívy Federálneho zhromaždenia musí mať náležitosť adekvátne, podľa mojej mienky, ústavného zákona a nakoniec i výsledky referenda majú účinky ústavného zákona. Preto je potrebné, aby i prijatie, resp. návrh na vyhlásenie referenda, bol takýmto spôsobom garantovaný a prijatý.

K pôvodnému zneniu odstavca 3 nemáme pripomienky, ale v náväznosti na odstavec 3 doporučujeme nový odstavec 4:

"Česká národná rada a Slovenská národná rada schvaľuje návrh na vyhlásenie referenda ústavným zákonom."

To, akým spôsobom vyhlasuje, resp. podáva návrh nikde v tomto návrhu ústavného zákona nie je. To by tam malo byť ako samozrejmé.

V odstavci 5, teda v doterajšom odstavci 3 navrhujeme tieto zmeny: V prvom bode za slovo "odmietnuť" vložiť slová "na návrh"; to je skôr technická, legislatívna, štylistická otázka.

Ďalej túto vetu ukončiť vyškrtnutím slova "formulované". Nie je to vhodné, aby toto bolo v ústavnom zákone takto riešené, a veta by mala potom skončiť slovami: "...teda otázky nie sú jednoznačné alebo zrozumiteľné".

V poslednej vete urobiť tieto úpravy: "Pokiaľ tento zákonodarný zbor..." - navrhujeme teraz nové znenie - "...na pôvodných otázkach trvá..." a pokračuje veta ďalej.

Posledný odstavec sa prečísluje na odstavec 6.

V článku 4 odstavec 4 je navrhovaná možnosť opakovať referendum k rovnakej otázke až po piatich rokoch. Túto lehotu navrhujeme skrátiť na dva roky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP