Předseda Nejvyššího soudu ČSFR
O. Motejl: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
důvodová zpráva vládního návrhu
ve své obecné části, týkající
se návrhu zákona o soudech a soudcích rozebírá
a zdůvodňuje, proč a v jakém směru
chceme jako nezbytnou součást přestavby a
současné výstavby soudnictví navržené
změny uskutečnit. Nechci proto tyto argumenty opakovat,
tím spíše, že zde odezněly ve slovech
úvodních i závěrečných
přednesených panem místopředsedou
vlády.
Chtěl bych reagovat na to, co vzešlo z této
rozpravy. Dovolil bych si začít pozměňovacím
návrhem, který proti závěrům
dohodovací komise chce v této normě ustálit,
že sídlem Nejvyššího soudu bude Brno
i s jakýmsi časovým odstupem pro realizaci
této normy.
Situace se má tak - a zde bych chtěl poopravit zmínku
paní poslankyně Nazari, že město Brno
nemá v současné době k dispozici žádný
vhodný objekt, který by vyhověl bez zásadních
změn potřebám Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky. Přichází možná v úvahu
některé z dosud obsazených jinými
institucemi objektů, které - a to bych chtěl
zdůraznit - měl jsem si možnost prohlédnout
v souvislosti s mým účastenstvím ve
vládní komisi pro instalaci Ústavního
soudu, by vyžadovaly zásadní stavební
úpravy, aby potřebám Nejvyššího
soudu vyhověly.
Nechci zdržovat toto shromáždění
přílišnou didaktikou, ale zdůrazňuji,
že způsob práce, agenda a z toho vyplývající
technické potřeby Ústavního soudu
a Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky byly, jsou a budou vzhledem k procesním
pravidlům a formám jednání podstatně
odlišné, a že zejména soudní budova
musí mít - má-li být jen trochu funkčně
využitelná - specifické parametry uspořádání
místností, zejména takových, které
vyžaduje konání zasedání soudu
za účasti přiměřeného
počtu veřejnosti, zajištění bezpečnosti
provozu vyplývajících z přítomnosti
nebo projednávání zvlášť
závažných trestných činů
osob, které zpravidla bývají ve vazbě.
Z tohoto důvodu jakékoliv přemístění
Nejvyššího soudu do Brna vyžaduje a předpokládá
především a zásadně vytvoření
technických podmínek pro to, aby soud, který
denně soudí, funguje, opravdu přešel
- řekl bych do jasného a definitivního prostředí,
které by bylo při nejmenším stejně
dobré, ne-li lepší než v budově
na náměstí Hrdinů v Praze Na Pankráci.
Rozhodně nejsem - a to vás ubezpečuji, nepřítelem
jakékoliv úvahy o tom, aby sídlo Nejvyššího
soudu, pokud to především váš zákonodárný
sbor uzná za vhodné nebo účelné,
bylo přeneseno kamkoliv jinam. Ale jako momentálně
zodpovědný za činnost tohoto soudu vás
žádám, aby toto rozhodnutí bylo učiněno
v okamžiku, kdy budou technické podmínky pro
činnost tohoto soudu v novém prostředí
zajištěny na úrovni konce dvacátého
století, kulturního a právního státu,
nikoliv jako provizórium, ve kterém se bude hledat
nějaké dílčí řešení
a dislokace. Podotýkám, že tyto změny
by pojmově předpokládaly provedení
přiměřených změn i pro orgány
z Generální prokuratury, ať už se budou
jakkoliv eventuelně v důsledku zákonných
změn jmenovat, neboť jsou - řekl bych - partnerem
pro každodenní činnost Nejvyššího
soudu nezbytné.
Domnívám se ovšem za této situace, že
i naznačená lhůta k pozměňovacím
návrhům do konce příštího
roku k realizaci tohoto zákona je za těchto okolností
při nevyjasněnosti technických možností,
i když s určitým ne kvalifikovaným pohledem
se domnívám, že jediné řešení
pro toto přesídlení je vybudování
nové budovy pro Nejvyšší soud ve kterémkoliv
místě, kde by měl působit, je tato
lhůta nepřiměřeně krátká.
Na druhé straně bych pochopitelně jako předseda
Nejvyššího soudu uvítal, aby otázka
sídla Nejvyššího soudu ve vyhovujících
nebo dobrých podmínkách byla řešena
urychleně, protože - jak vyplyne z dalšího
výkladu, který souvisí s nejkontroverznějším
bodem tohoto jednání - je zapotřebí
Nejvyšší soud podstatným způsobem
doplnit jednak za soudce, kteří odešli, jednak
za soudce, kteří zřejmě odejít
budou muset, a jednak i z důvodu toho, že kompetence
Nejvyššího soudu v souvislosti s obchodním
a správním soudnictvím si vyžádají
rozšíření soudcovského stavu.
Není to žádná přízemní
úvaha, ale je pochopitelně zásadní
rozdíl, jestli je získáván někdo
pro výkon soudce Nejvyššího soudu v Praze
nebo pro výkon této funkce v některém
jiném centru, které by přicházelo
v úvahu. Přesto bych ovšem za této situace
doporučoval, aby z hlediska navrženého pozměňovacího
návrhu byla osvojena ona koncepce, která je naznačena
v závěrech dohodovací komise, tj. to, že
ustanovení o sídle Nejvyššího soudu
z ústavního zákona i ze zákona o soudech
a soudcích bude vypuštěno a že bude odkaz
na vydání zvláštního zákona,
který by po zajištění technických
záležitostí s tímto řešením
spojených a nezbytných stanovil.
Podstatně závažnější a nejkontroverznější
z celé této diskuse je otázka, zda mají
být soudci jmenováni bez omezení, nebo zda
má být pro soudce stanoveno pro případ
prvého ustanovení časové omezení.
Byl bych rád a rozhodně jsem ve všech ostatních
směrech pozměňovacích návrhů
ochoten slyšet jakýkoliv kompromis v této věci.
Za svoji osobu a s plnou odpovědností za - řekl
bych - soudcovský stav ovšem toto dělené
jmenování dost dobře nemohu doporučit
k přijetí a za své ho vzít opravdu
nemohu.
Nezávislost soudcova neznamená absolutní
stav nezodpovědnosti za jeho jednání, ale
znamená a vyžaduje záruku, že nebude ve
svých rozhodováních ovlivňován
faktory, které s rozhodováním s aplikací
zákona nesouvisí.
Každý, kdo se stane podmíněně
instalovaným pracovníkem, stává se
závislým na tom, kdo má zvážit
a rozhodnout o tom, zda bude znovu do této funkce stanoven
nebo jmenován. Vím, že řešíme
naše problémy, že neřešíme
problémy celosvětové. Ale dovoluji si vás
ubezpečit, že kromě zemí Východní
Evropy a kromě Spolkové republiky Německo
s výhradou, kterou uvedu, neznám žádný
civilizovaný stát, který by měl soudce
obecných soudů jakýmkoliv způsobem
v jejich funkčním období časově
omezené.
My jsme jistě závislí na tom, abychom přebírali
jiné vzory, ale zdůrazňuji tuto skutečnost
proto, že tyto země a státy asi dospěli
k tomuto poznání zhodnocením jakýchsi
konkrétních zkušeností a poznatků,
nikoliv pouze z důvodů nějakých sentimentálních
tradic. Ani v našem státě neexistovalo s výjimkou
obdobnou Spojené Republice Německo dodnes a z důvodů
týchž nějaké dvojí jmenování
soudců. Tento model byl zaveden až v roce 1950, kdy
byl kombinován s onou dosud do nedávna platnou volbou
těchto soudců na desetileté období
plény zastupitelských sborů.
Jsem si vědom toho, že námitky, které
jsou zde vzneseny pro určité riziko, které
nese s sebou doživotní jmenování, odeznívají
psychologicky přesvědčivě. Domnívám
se, že musím zdůraznit, že doživotní
jmenování soudce neznamená jeho neodvolatelnost.
Chtěl bych v tomto případě poukázat
na to, co vyplývá ze samotného textu zákona
o soudech a soudcích, a to nejen pro přechodné
období § 67, § 68, ale co je notoricky předpokladem
a společné, že každý soudce, poruší-li
hrubým způsobem své povinnosti, zpronevěří-li
se hrubým způsobem pravidlům soudcovské
etiky, může být v kárném řízení
kdykoliv veden k odpovědnosti a ve svých důsledcích
i z této funkce odvolán.
Tady bych chtěl zdůraznit, že poukaz na to,
že dvojí jmenování má být
filtrem proti eventuálním omylům, že
v prvním jmenování nebyl jmenován,
ačkoliv není této své činnosti
hoden, staví celou věc do nesprávného
světla. Jsem povinen a oprávněn chování,
neříkám rozhodování, ale chování
každého soudce, plnění jeho soudcovských
povinností, zachování pravidel nezávislosti
denně sledovat a kdykoliv zahájit kárné
řízení, kdy v příslušném
kárném řízení kárný
senát složený ze soudců rozhodne, zda
tento člověk vyhovuje tomu, co se od soudce předpokládá.
Obrácený případ potom staví
celý problém na hlavu, ponechává soudce
ve funkci po dobu tří, sedmi nebo pěti let
a potom ponechává, ne na průkazném
řízení a formulování konkrétních
pochybení, ale na exekutivě, na tom orgánu,
který jmenování zařizuje nebo provádí,
na jeho libovůli, zda bez hlubších konkrétních
důvodů bude soudce pro druhé, další
funkční období, tentokrát období
pro něj jistě významnější,
protože by se mělo jednat o doživotní
jmenování, zda ho bude jmenovat do této funkce.
Nedovedu se dost dobře vžít do polohy soudce
a do jeho pocitů nezávislosti v prvním období,
že se může opravdu cítit jako nezávislý
na onom administrativním orgánu, který bude
o jeho opakovaném jmenování rozhodovat.
Tato skutečnost do jisté míry zřejmě
inspirovala civilizovaný svět k tomu, že od
časově omezených soudců ustoupil.
Jsem vám povinen vysvětlení, pokud se týká
časového omezeného jmenování
soudců Spolkové republiky Německo v Československé
republice v období let 1918 až 1950. V obou případech
se jedná o postup, který je volen ze vztahu k čerstvým
absolventům právnické fakulty, ve Spolkové
republice Německo na dva roky, u nás to bylo na
jeden rok, ponechání jako létající
soudce. Jsou k tomu, aby byli použiti k obsazování
neobsazených dočasně uvolněných
soudcovských míst nebo obstarávání
některých soudcovských, ale i nesoudcovských
činností.
Pochopitelně za této situace tento model vyhovuje,
především soudní správě
Spolkové republiky Německo a u nás za první
republiky soudce jmenoval a do funkce ustanovoval ministr spravedlnosti,
pouze ve vyšších funkcích tak činila
vláda republiky, že si tímto způsobem
řeší personální a dislokační
problémy soudců, kteří rozhodují
ve vlastní agendě zcela výjimečně
a minimálně po přechodném období
jednoho nebo dvou let. Jistě není záměrem
vytvořit tento stav z pozměňovacích
návrhů, které zde odezněly, které
jistě směřují k tomu, aby soudce byl
nějakým způsobem situován k vlastnímu
výkonu skutečné soudcovské pravomoci.
Právě v tomto okamžiku, kdy vlastní
výkon soudcovské pravomoci mu bude svěřen
na časově omezenou dobu s tím mementem, že
nebude-li vyhovovat v obecném neurčitém slova
smyslu, může být v příštím
období nejmenován a odkázán na hledání
si jiného životního uplatnění,
že v tomto směru by zákon podstatnou měrou
utrpěl.
Nelze podceňovat skutečnost, že chceme udělat
soudcovské povolání zejména pro ty,
které potřebujeme, aby přišli a o kterých
doufáme, že by mohli přijít, udělat
soudcovské povolání opravdu tím, čím
ve světě je. Na jedné straně o to
usilují vlády republik úpravou soudcovských
platů, které byly hluboko, opravdu neuvěřitelně
hluboko pod celosvětovým standardem, a na druhé
straně, a to považuji z hlediska psychologie a postavení
soudu a soudců za významné, návrhem
zákona, který by soudce ustanovil bez časového
omezení.
Chtěl bych poukázat na skutečnost, že
soudců máme opravdu málo. Jsme si vědomi
nedostatku v tomto výběru, značné
procento soudců v období let devadesát až
devadesát jedna z justice odešlo. Zde bych chtěl
při této příležitosti reagovat
na diskusní vystoupení poslance Zavřela z
doby před týdnem a ubezpečit ho, že
z více než 250 soudců v České
republice, kteří v mezidobí odešli,
necelá 100 jich odešla do důchodu, zatímco
ostatní odešli z důvodů, které
lze těžko analyzovat, protože odcházeli
na vlastní žádost. Nemohu říci,
do jaké míry to byly výčitky svědomí
za předcházející způsob rozhodování
ve věcech, které jim byly svěřeny
nebo do jaké míry to byly skutečnosti ekonomických
lákadel ve svobodných právnických
povoláních. Více než 150 soudců
odešlo v produktivním období do jiné
činnosti. V současné době České
ministerstvo spravedlnosti má dalších 25 žádostí
o uvolnění, vesměs soudců, kteří
nemají ještě skončeno funkční
období a kteří svým věkem neodpovídají
tomu, aby odešli. Ve Slovenské republice je situace
obdobná. V tomto období odešlo více
než 90 soudců, z toho prakticky 10 do důchodu
a ostatní odešli vykonávat atraktivnější
povolání.
Věřím, že do jisté míry
se v tomto směru již projevila určitá
očistná situace v justici přinejmenším
proto, že se zde selektovaly jakýmsi způsobem
charaktery lidí, kteří chtějí
ten úděl - a není to opravdu lehké
povolání - soudcovství nést dál.
Návrh zákona o soudech a soudcích předpokládá
proceduru umožňující výhodnější
postup při očišťování. Rozhodně
odmítám výtku poslance Tomana, že kdyby
se chtěla provést očista v justici, že
už mohla být dávno provedena. Poukazuji na
to, že dosavadní zákon o organizaci soudů
a volbách soudců prakticky očistu justice
nedovoloval provést zákonnými prostředky,
protože byl právě koncipován a založen
na onom rituálu 10 letých funkčních
období, pro které totalita považovala stav
závislosti soudců na svých mocenských
představách, jak bude systém dostatečný,
a prakticky nevytvořila systém odvolávání
soudců na příslušné legislativní
úrovni. Tento zákon o organizaci soudů a
volbách soudců chceme právě tímto
zákonem zrušit a nahradit ho novým zákonem
o soudech a soudcích s vědomím, že ustanovení
§ 67 a 68 tohoto zákona jsou ustanovení ryze
účelová a funkční, která
mají v současné situaci pomoci dořešit
to, co dosud platný zákon řešit nemohl.
Z těchto důvodů vás žádám,
doporučuji a prosím, abyste vyhověli návrhu,
který přednesla komise pro dohodovací řízení,
koncipovanému určitým způsobem jako
kompromis, nicméně sledující záměr,
který zákon v tomto směru pojímá,
tj. vytvoření záruk a systémů
nezávislého soudnictví v našich podmínkách
s přihlédnutím i k praktickým realitám.
Já jsem opravdu přesvědčen, ze tento
zákon vytvoří dostatečný prostor
právě v ustanoveních § 67 a § 68
zákona o soudech a soudcích, aby se poměry
v justici upravily nejen pro současnou dobu, ale aby se
vyřešily i jejich budoucí problémy.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem predsedovi Najvyššieho súdu. Pýtam
sa, kto sa hlási do rozpravy. Faktickú poznámku
má poslanec Toman.
Poslanec SN P. Toman: Já bych chtěl jen stručně
doplnit vystoupení pana předsedy Motejla v jedné
záležitosti. Dvakrát hovořil o civilizovaném
světě. Já osobně mezi civilizovaný
svět řadím i Spojené státy
americké. Chtěl bych proto upřesnit, že
tam jsou soudci pravidelně voleni přímo občany,
a to na dobu dvou, případně čtyř,
popřípadě šesti let, a přesto
hovoříme o nezávislém soudnictví
ve Spojených státech, a přesto myslím,
že psychika soudců tím nijak neutrpěla.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Paní poslankyňa Nazari-Buřivalová,
po ní poslanec Wagner.
Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Chtěla
bych poděkovat panu předsedovi za poopravení,
ovšem dovolím si nesouhlasit, protože to bylo
opět zavádějící. Říkám
to při plném vědomí odpovědnosti.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ide o sídlo Najvyššieho súdu. Pán
poslanec Wagner, prosím.
Poslanec SL J. Wagner: Dovoluji si reagovat na poznámku
pana poslance Tomana. Domnívám se, že zavádějící
konstatování mohou velmi poškodit. Rozdíly
evropského a anglo-saského pojetí jsou jednoznačné,
a prosil bych, abychom se pohybovali zcela jednoznačně
na evropské pevnině. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Praje si ešte niekto vystúpiť v rozprave alebo
s faktickou poznámkou? Poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Domnívám se, že argumenty,
které uváděl pan předseda Nejvyššího
soudu ohledně sídla, které by mělo
eventuelně být v Brně, nejsou na závadu
toho, co se navrhovalo, protože přece sídlo
se může stanovit někam - a do té doby,
než jsou vytvořeny příslušné
podmínky, může být někde jinde.
Takže to, co on říkal, myslím, že
jde mimo tuto zákonnou normu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikto.) Rozpravu
uzatváram.
Teraz dávam slovo spravodajcom. Pýtam sa, ktorý
z nich sa bude hlásiť ako prvý? Vyvolám,
pán poslanec Pohanka. Pán poslanec, zaujmite stanovisko
k diskusii a navrhnite spôsob hlasovania o pozmeňujúcich
návrhoch.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Pohanka: Tři návrhy a kdybych začal od
toho nejméně významného, o kterém
by se teď nemělo hlasovat, pak bychom skončili
u toho hlavního. Tím, který asi teď
by neměl být řešen, je návrh
na změnu § 67 eventuelně 68 zákona o
soudech. Tato změna se přímo nemůže
promítnout v ústavním zákoně,
může být leda brána jako nějaký
příslib, že tomu tak bude, že potom v
zákoně o soudech rozhodneme o prodloužení
lhůt ať k podání návrhu na odvolání
soudce nebo k vyřízení takového návrhu.
To je to, o čem zde mluvili a návrh podali poslanci
Benda a Sokol.