Dovolte mi, abych zdůraznil, že přijetí
tohoto ústavního zákona, umožňující
i následné přijetí zákona o
soudech a soudcích, je svrchovaně významné
jako stvrzení vůle tohoto zákonodárného
sboru budovat demokratický právní stát.
Pevně věřím, že tato vůle
na půdě Federálního shromáždění
existuje.
Ústavní zákon totiž umožní
naplnění tří základních
postulátů, bez kterých nelze vyčkávat
až do završení prací na nové Ústavě
České a Slovenské Federativní Republiky.
Prvním z nich je nezbytnost konstituování
správního soudnictví tak, jak nám
to ukládá ústavní Listina práv
a svobod, a to už více než půl roku. Druhým
z nich je obnovení soudnictví obchodního,
to znamená zrušení arbitráže, jejíž
rozhodnutí nebyla a nejsou v zahraničí uznávána
a vykonatelná a svěření rozhodování
sporů z podnikatelské činnosti nezávislým
soudům tak, jak je to běžné ve všech
vyspělých demokraciích s tržním
hospodářstvím.
Třetím neméně významným
krokem je vytvoření předpokladů pro
dokončení očisty soudcovského sboru
pro právní legální cestu vedoucí
ke zbavení soudcovských funkcí těch,
kteří v minulosti profesionálně či
mravně selhali a podíleli se na organizovaném
systému bezpráví, ač měli být
naopak garanty právních jistot a právní
kultury.
Z hlediska těchto tří významných
cílů, které si ústavní zákon
i zákon o soudech a soudcích vytkly, se jeví
skutečnosti, pro které jste vy ve Sněmovně
národů změnu ústavy nepřijali,
jako velmi málo významné.
První z nich byl návrh, abychom nepřikročili
k systému jmenování soudců na dobu
časově neomezenou, ale abychom nejprve zavedli tak
zvaný systém jmenování soudců
na zkoušku na dobu tří, pěti nebo sedmi
let. Soudím, že tento návrh má sice
zjevně pochopitelné důvody, leč sám
pramení z nepochopení celkové materie.
Návrh dohodovacího výboru na významné
prodloužení lhůty ustanovení, podle
kterého bude možné až do konce roku 1993
podat návrh na odvolání soudce, který
v minulosti selhal, v kombinaci s již předloženým
návrhem zákona o kárné odpovědnosti
soudců, totiž poskytne v podstatě účinnější
prostředky k naplnění požadovaného
cíle. Nejde o to mít možnost jednou za tři,
pět nebo sedm let už dále nejmenovat opětovně
soudce do funkce, jde naopak o to, aniž bychom tři,
pět nebo sedm let vyčkávali, nezbytný
proces očisty a obnovy soudu realizovat hned. V době
co nejkratší a současně zakotvit systém
důstojný kulturního právního
státu.
Ani návrh na změnu sídla Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky z Prahy do Brna či jinam není od věci.
Soudím však, že by bylo neodpovědné
tak učinit dříve, než budeme moci před
vás předstoupit s jistotou, že jsou vytvořeny
všechny podmínky pro takové přemístění
nezbytné.
Posléze padl návrh, aby soudci soudů všech
stupňů republik byli do funkcí ustanovováni
předsednictvy národních rad, což by
byla zákonná analogie k tomu, že soudce na
úrovni federace jmenuje hlava státu.
Dovolte mi proto, jménem předkladatele s řešením,
které vám bylo ústy předsedy dohodovací
komise doktora Valka sděleno, vyslovit naprostý
a bezvýhradný souhlas. Dovolte mi však současně
vyslovit pochybnosti o tom, zda Federální shromáždění
je schopno o tak závažné změně
ústavy jednat, když není usnášení
schopné ani v jedné sněmovně. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Sme uznášaniaschopní v obidvoch snemovniach,
avšak nie trojpätinovou väčšinou. O
to sa postaráme zvonením. Zatiaľ ešte
vystúpi predseda spoločného výboru
pre dohodovacie rokovanie doktor Valko, ktorý ešte
objasní problematiku bodu 3 správy. Ide o článok
101. Myslím, že je dôležité, aby
nám vysvetlil, čo sa skrýva za ponechaním
doterajšieho odstavca 5.
Místopředseda SL E. Valko: Vážené
dámy, vážení páni, aby nevznikli
rôzne dohady, tak vás upozorňujem, že
v bode 3 dohodovacia komisia doporučuje Snemovni ľudu
a Snemovni národov nasledujúcu úpravu. Keď
zoberieme tlač 677 strana 4 - ponechať znenie doterajšieho
odstavca 5 a označiť tento odstavec ako odstavec 4,
čo v praxi znamená, že sudcovia sú menovaní
bez časového obmedzenia. Prísediaci sú
volení na dobu štyroch rokov. V praxi táto
úprava, ktorá je uvedená v bode 3, znamená
túto skutočnosť.
Dohodovacia komisia zaujala toto stanovisko po niekoľkých
rokovaniach z toho dôvodu, že sme sa domnievali, že
práve z dôvodov právnej istoty a istoty sudcov
je ďaleko vhodnejšie, keď sudcovia budú
menovaní bez časového obmedzenia s tým,
to potom odôvodním pri vládnom návrhu
zákona o sudcoch, že dohodovacia komisia doporučuje
snemovniam predložiť lehotu, v ktorej je možno
mimo kárneho opatrenia, mimo disciplinárneho opatrenia
urobiť očistu v súdnictve, a to v lehote do
31.12.1993.
Z uvedeného dôvodu, aby nevzniklo zbytočne
nedorozumenie, navrhujem hlasovať o všetkých
troch bodoch samostatne a zvlášť. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Konštatujem, že v tomto bodu je doporučenie dohodovacieho
výboru trochu iné, ako bolo stanovisko niektorých
poslaneckých klubov, ktoré tu k tejto otázke
žiadali časový limit až 7 rokov.
Bol za mnou predseda poslaneckého klubu Občianskej
demokratickej strany pán doktor Houška a žiadal
ma, aby som pred hlasovaním vyhlásil päťminútovú
prestávku na krátku poradu poslaneckých klubov
vzhľadom k tomu, čo som práve povedal - že
stanovisko dohodovacieho výboru nie je také, ako
stanovisko autorov pozmeňovacích návrhov
k tomuto bodu a mohlo by to byť na prekážku schválenia
tejto správy.
Vyhlasujem 20 minútovú prestávku, počas
ktorej poslanecké kluby zaujmú k tomuto jednému
bodu svoje stanovisko.
Zídeme sa presne o 10 hodine.
(Jednání přerušeno v 9.42 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 10. 02 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Budeme pokračovať v prerušenom rokovaní.
Vážení kolegovia, dospeli sme k bodu, keď
sme vypočuli správu spoločného výboru
pre dohodovacie riadenie k vládnemu návrhu Ústavného
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
Ústava Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
v znení neskorších predpisov, tlače
677 a 729. Vyhlásil som krátku prestávku
na poradu jednotlivých poslaneckých klubov, ktoré
majú odlišný názor, ako je názor
dohodovacieho výboru: týka sa to článku
101, hlavne odstavca 5.
Nakladanie so správou dohodovacieho výboru nie je
v našom rokovacom poriadku bližšie špecifikované.
Zdá sa mi však, že k tejto správe je možné
zahájiť diskusiu.
Pán podpredseda vlády Rychetský mi oznámil,
že keď to bude nutné, tak sa k tejto diskusii
bude ujímať slova pán predseda Najvyššieho
súdu doktor Motejl a nie pán podpredseda vlády
Rychetský. Pán predseda Najvyššieho súdu
je jednou z oprávnených osôb, ktoré
tak môžu urobiť.
Takže zahajujem diskusiu k správe dohodovacieho výboru.
Ako prvý sa prihlásil poslanec Václav Benda.
Mám prihláseného pána poslanca Ševčíka,
za klub Občianskeho hnutia. Prosím o ďalšie
písomné prihlášky.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, jménem klubu poslanců
Křesťansko-demokratické strany a Liberálně
demokratické strany jsem pověřen přednést
tyto pozměňovací návrhy ke zprávě
dohodovací komise.
První náš návrh se týká
bodu označeného písmenem B) ve zprávě
dohodovací komise, 2) t. j. oné lhůty, do
které je možno odvolat soudce podle § 67.
Protože byla pozměněna původní
dikce § 67 a 68, která hovořila o možnosti
podat návrh na odvolání, na dikci o odvolání,
přičemž zvláštní zákon
bude stanovovat proceduru. Předpokládá se,
že proti tomuto rozhodnutí se bude možno bránit
před soudem a že tedy celé řízení
se bude moci vléci poměrně dlouhou dobu;
domníváme se, že dvouapůlletá
lhůta, která tam dneska je, neodpovídá
lhůtě 3 - 5 let, o které se převážně
hovořilo na politickém grémiu, a že
také neodpovídá možnosti provést
onu očistu postupným způsobem, a to nejen
očistu z důvodů etických nebo porušení
etických principů - ta podle našeho názoru
je realizovatelná relativně rychle, ale především
očistu z důvodu nedostatečné odbornosti,
kterou předpokládá § 68.
Proto navrhujeme, aby i u § 67 i u § 68 původního
návrhu zákona o soudech a soudcích buď
byla použita dikce o podání návrhu a
ponechána tato lhůta, nebo pokládají-li
to ústavně právní výbory, které
tyto věci změnily za vhodnější,
aby lhůta byla prodloužena o dva roky, to znamená
na místo 31.12.1993 byla 31.12.1995, zvláště
vzhledem k eventuelnímu doplnění odbornosti,
v které doufáme u soudců dnešní
justice, myslíme, že tato lhůta je ku prospěchu
jak občanů, tak soudců samotných.
Mám tlumočit jménem našeho klubu, že
náš souhlas s ústavním zákonem
je vázán na splnění této podmínky,
tj., na prodloužení lhůty na dohodnutou dobu
nebo na podání návrhu, nikoliv ukončení
řízení ve věci odvolání.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, prosil by som, aby ste presne formulovali
svoj pozmeňovací návrh. Upozorňujem
poslancov, že nejde o pozmeňovací návrh
k agende ústavného zákona, ale k agende zákona
súdoch a sudcoch.
Poslanec SN V. Benda: Dovolávám se dohody politického
grémia, která nemá samozřejmě
formální platnost, že bude možno po zprávě
dohodovací komise vznést připomínky
také k zákonu o soudech a soudcích, na které
je vázán náš souhlas s návrhy
dohodovací komise. Čili pro zjednodušení:
v bodě B) 22) navrhujeme, aby text zněl: "V
§ 67 odstavec 1 a) v § 68 odstavec 1 prodloužit
lhůtu, v níž lze soudce z důvodů
tam uvedených odvolat takto: Ve lhůtě do
31. 12. 1995.
Druhý náš návrh se týká
přímo ústavního zákona bodu
A) 1) s odvoláním na to, že jsme už rozhodli,
že sídlem Ústavního soudu bude město
Brno, bez jakéhokoliv dávání přednosti
se domníváme, že Ústavní soud
a Nejvyšší soud svou agendou a hlavně
svým informačním zázemím jsou
natolik úzce spjaty, že doporučujeme, ale neklademe
si to nikterak jako podmínku, ale podáváme
pozměňovací návrh k dohodovací
zprávě, aby sídlem Nejvyššího
soudu bylo také město Brno.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Zdá sa mi, že hlasovaním o tomto pozmeňovacím
návrhu, ktorý tu taktiež padol, bola táto
možnosť odmietnutá minulý týždeň.
V každom prípade registrujú i tento pozmeňovací
návrh spravodajcovia. Ako ďalší do diskusie
je prihlásený poslanec Ševčík.
Poslanec SN V. Ševčík: Pane předsedající,
dámy a pánové, rád bych v tomto kratičkém
expozé navázal na slova místopředsedy
vlády pana Rychetského, a zvláště
připomněl, že naší snahou v zákonech,
které už jsme přijali a kterými se pokoušíme
ne vždy s plným zdarem přetvořit zděděný
právní systém v takový právní
řád, který by nás opravňoval
k tomu, abychom jednoho dne mohli říci, že
jsme skutečně státem právním;
je to, jak jistě všichni víte, nelehká
situace. Nelehká situace proto, že právě
justiční orgány, které podle mého
soudu a přesvědčení vyžadují
dost hlubokého porozumění a úporné
snahy pomoci jim dostat se tam, kam ve smyslu právního
státu skutečně náleží.
Na druhé straně, obávám se, máme
ještě po určitou dobu svázány
ruce i nohy zděděným právním
pořádkem z minulé doby. Není místo,
ani patrně důvodu, abych na tomto místě
poukazoval na zděděné hříchy,
ale myslím si, že ve svém rozhodování
se musíme především vést tím,
co jsme již bez uzardění přijali. Mám
zde na mysli hlavně Listinu základních práv
a svobod, jakož i následné zákony, kde
stavíme rozhodnutí správních a jiných
orgánů pod soudní kontrolu. Jestliže
mluvíme ještě o zbytcích dřívějšího
režimu, pak stojíme vlastně před otázkou
volby menšího zla. Já zcela chápu stanoviska,
která zde byla tlumočena v předchozí
rozpravě a koneckonců i v dohodovacím výboru,
která směřovala proti zásadě
ustanovování soudců na doživotí.
Nicméně mám za to, že za současné
pojistky dané v příslušném ustanovení
téhož zákona - možného odvolání
soudce, je třeba dát přednost základní
ústavní zásadě - nezávislosti
soudcovské; ta jedině a především
bez časového omezení, a zdůrazňuji
při řádném výkonu soudcovské
funkce, a proti tomu nebyla-li kdy tato funkce vykonávána
řádně, jsou zde dána jednak opatření
už v samotném zákonu, ale hlavně také
v připravovaném zákonu o kárné
odpovědnosti soudců. Takže tento ústavní
princip je třeba, podle mého přesvědčení
zachovat, ale nejen to, současně jej také
zdůraznit.
Jestliže stojíme před otázkou - jak
jsem to nazval - volbou menšího zla, vidíme
menší zlo v tom, respektovat obecně uznávané
ústavní principy před kompromisem, resp.
před situací zbytku zděděného
právního řádu. To byly hlavní
aspekty, které vedly klub Občanského hnutí
k tomu, aby se bezvýhradně připojil ke zprávě
dohodovací komise a ke slovům pana místopředsedy;
a prohlašuji jeho jménem, tedy jménem klubu
Občanského hnutí, že tento návrh
také budeme plně podporovat a prosím, abyste
aspekty, o kterých jsem se zde zmínil, při
hlasování neztratili ze zřetele.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. V príspevku poslanca Ševčíka
neodznel žiadny pozmeňovací návrh. Ďalší
prihlásený je pán poslanec Valko, ktorý
prednesie stanovisko klubu Verejnosti proti násilí.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, dovoľte mi, aby som za klub poslancov
Verejnosti proti násilí zaujal stanovisko k ústavnému
zákonu, ktorý máme v súčasnej
dobe prerokovávať. Vzhľadom k tomu, že pán
poslanec Ševčík už tu objasnil filozofiu
predloženého návrhu zákona i konanie
dohodovacieho výboru, ja sa už veľmi stručne
zmienim o jednotlivých bodoch dohodovacieho konania.
Klub poslancov Verejnosti proti násiliu je toho názoru,
že z hľadiska vhodnosti, a okrem iného i z hľadiska
zachovania spoločného štátu, by bolo
vhodnejšie, pokiaľ ide o bod jedna - určenie
sídla Federálneho súdu - je potrebné
ho rozmiestniť mimo územie Prahy.
Pokiaľ ide o body dva a tri dohodovacieho konania sme toho
názoru, že sudcovia v súčasnej dobe
by mali byť menovaní natrvalo, na neobmedzenú
dobu s tým, že v priebehu pomerne veľmi dlhej
lehoty, tak asi 2,5 roku, je možné previesť očistu
v súdnictve tak, aby nedošlo k jeho kolapsu.
Pokiaľ ide o otázky menovania sudcov, sme toho názoru,
ako som už uviedol pri objasňovaní stanoviska
dohodovacieho výboru, že je nutné, aby sudcov
Najvyššieho súdu, ale i sudcov nižších
súdov republík menovali predsedníctva národných
rád. Z vyššie uvedených dôvodov,
ktoré som tu uviedol, bude klub poslancov Verejnosti proti
násiliu taktiež podporovať doterajšie predložené
návrhy. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ďalej vystúpi pán poslanec Vosček
za klub Kresťansko-demokratického hnutia.
Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Klub poslancov Kresťansko demokratického hnutia považuje
návrh spoločného výboru pre dohodovacie
konanie, ako je uvedený v správe tlač 769,
za vyvážené riešenie, ktoré zodpovedá
základným princípom potrieb nezávislého
súdnictva a potrebe jeho morálnej očisty
i odborného skvalitnenia. Jednotlivé dielčie
problémy tu už dostatočne rozviedli predrečníci,
preto nepovažujem za vhodné tu ich opakovať.
Chcem vás len ubezpečiť, že poslanci Kresťansko
demokratického hnutia budú tento zákon podporovať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ako ďalší vystúpi poslanec
Toman so stanoviskom Občiansko demokratickej strany.