Pondělí 15. července 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Prokopovi. Prosím nyní člena federální vlády pana ministra Millera, aby se vyjádřil k návrhu poslance Prokopa a ke zprávě společného výboru, pokud si tak přeje učinit.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jako navrhovatel souhlasím s tím, aby se oddělilo hlasování, protože tam jde o další důležité věci, které bychom měli schválit, vdovecký důchod, zabezpečení občanů konajících službu v ozbrojených silách, důchodové připojištění, na kterém závisí řešení kategorií, úprava fiktivních výdělků, sjednocení sazeb na sociální zabezpečení a ekonomická podmínka pro nárok na částečný invalidní důchod. Tedy s tímto odděleným hlasováním souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám se zpravodajů, zda si přejí vystoupit. Paní poslankyně?

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Vážené předsednictvo, vážená sněmovno. Dovoluji si vrátit se znovu k novele zákona o sociálním zabezpečení, a to konkrétně ke spornému paragrafu 98. Dovolte mi, abych ještě před tím znovu zdůraznila tak, jak již několikrát tady zaznělo, že tento zákon přináší a řeší mnoho jiných dávek, na které naši spoluobčané čekají. Tak, jak byl už tady učiněný výčet, jedná se o nové dávky, o nové instituty důchodů vdoveckého, o dávky, které se dotýkají ozbrojených sil, náhradní mzdy. Týká se tento zákon poprvé také našich částečně invalidních důchodců, kteří dosud na rozdíl od jiných dávek neměli valorizované výpočty průměrných měsíčních výdělků pro plnění ekonomické podmínky. Jsou tady další narovnání vyplývající z mnoha přijatých novel a dosouladění těchto norem v sociálním zabezpečení. Proto se rovněž přikláním k tomu, aby hlasování bylo odděleno.

Nicméně dovolte mi, abych k samotnému paragrafu 98 přece jenom řekla několik slov. V dohadovací komisi jsme se velmi zamýšleli nad všemi návrhy, které přišly od vás z pléna. Samozřejmě, že jsme brali v úvahu všechny zprávy z výborů, které tento zákon projednaly, a brali jsme v úvahu i stanoviska vlád Slovenské republiky, České republiky, Slovenské národní rady a České národní rady. Při dohodovacím řízení jsme se snažili najít kompromisní řešení. Právě hledání tohoto kompromisního řešení nás přivedlo k znění tisku 762 a pak následného, který máte před sebou k dispozici jako výsledek naší práce, kde jsme dospěli k závěru, že v rámci jednoty právního řádu je potřeba ponechat odst. 1 tak, jak už byl i v dřívější dikci zákona o sociálním zabezpečení, to znamená, že ze zásady se souběh nepovoluje. Nikdy nebyl povolen a neuvažuje se o něm ani v novém zákonodárství v té formě, jak byla, ani dál. Ale protože situace na trhu práce se skutečně mění ze dne na den, proto jsme se my usnesli na tom, že nám nabídneme k projednání odst. 2 ve znění, která máte před sebou, že se ponechá na rozhodnutí republikám a jejich situaci v republikách na trhu práce, aby měly možnost využít k tomu zmocnění a řešily situaci podle stavu v jednotlivých republikách. Další na to navazující změny pak pouze reagují na vynechání odst. 2 původního tisku. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se druhého zpravodaje pana poslance Maštálky, přeje-li si vystoupit.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Maštálka: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, jen krátce. Za prvé chci doporučit akceptovat návrh na oddělené hlasování o § 98, za druhé jen malou připomínku k doporučovanému vypuštění odst. 2 § 98. O tomto bodě již bylo hlasováno. Víte, že obsahuje obecnou podmínku pro poskytování resp. neposkytování souběhu důchodu a mzdy s ohledem k věku.

Vypuštění tohoto odstavce je svým způsobem vstřícným krokem ke stanovisku vlády Slovenské republiky a Slovenské národní rady. Přesto je paradoxem, že právě ve slovenské části Sněmovny národů přestože jde o vstřícný krok, tento pozměňovací návrh při minulém hlasování nebyl přijat. Chci jeho vypuštění doporučit.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já se omlouvám, že tady v době zpravodajské zprávy konzultuji s předsedou dohadovacího výboru a s paní zpravodajkou. Mně šlo o to, abychom si ještě vyjasnili vztah k § 153 odst. 2. Budeme-li hlasovat o § 98, hlasujeme tím zřejmě také o úpravě § 153. Je tomu tak, paní zpravodajko? (Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Ano.) Řekněte to ještě jasně, aby nevznikly pochybnosti v této věci.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Nutnost hlasování společného i o § 153 je proto, že se vynechal odstavec 2. Protože se z § 98 původní předlohy vynechal odst. 2, který hovořil o věkových hranicích u žen a mužů, proto se musela sem v návaznosti na vynechání tohoto odstavce udělat změna, která tu navazuje v § 153. Jde o čistě legislativní věc.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kdo se hlásí do diskuse? Přejí si zástupci poslaneckých klubů vystoupit k této věci? Ze zástupců poslaneckých klubů se nehlásí nikdo. Zatím mám přihlášku do diskuse poslance Zemana. Nechť vystoupí. Prosím další poslance, kteří se hlásí do diskuse, o přihlášky.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené federální shromáždění, budu hlasovat proti § 98 ve znění návrhu dohadovacího výboru a pokládám za svou povinnost stručně vysvětlit důvody, které mě k tomu vedou.

Nebudu mluvit ani tak o tom, že stanovisko, které většinou, byť nikoliv kvalifikovanou většinou, podpořily obě sněmovny jako součást zákona, se zde dává do kompetencí vládám, a to v podstatě jako výjimka, nikoli jako pravidlo.

Za daleko podstatnější důvod pokládám následující fakta: fakt číslo jedna. Mám před sebou usnesení federální vlády ze dne 6. června 1991, kde se mj. schvaluje memorandum rozvojové politiky pro Světovou banku.

V tomto memorandu se mimo jiné praví, cituji: "Vláda rovněž hodlá do konce roku 1991 před uvolněním druhé tranše přijmout právní předpis rušící bez výjimky právo na penzi pro osoby prvních pěti let od dosažení důchodového věku pro osoby, které pokračují v práci." Pro naše poslance, které by zdvořilostní styl memoranda mátl a výraz hodlá je sváděl k názoru, že jde o jakousi nezávaznou intenci, bych chtěl současně sdělit, že mám před sebou další materiál pro schůzi vlády ČSFR, a to návrh harmonogramu opatření, vyplývající z memoranda rozvojové politiky předloženého světové bance v souvislosti se žádostí o půjčku. Takže, vážení kolegové, jak říkal kapitán Exner svým důstojníkům, vyplývá z toho jeden prostý fakt. My máme vládu zmocnit k tomu, aby případně omezila souběh důchodu, nebo povolila souběh důchodu svým usnesením, ale současně tatáž vláda, aniž by o tom informovala Federální shromáždění se v memorandu světové bance zavazuje, že cituji: "Bez výjimky." Konec citace. Podle mého názoru, není zcela správné, jestliže jakékoliv mezinárodní organizace dostávají jakákoli klíčová rozvojová memoranda, dříve než Federální shromáždění. A tím méně je správné, aby si návrh zákona a návrh tohoto memoranda odporovaly. Skončil bych tím, že toto moje vystoupení nepředstavuje v žádném případě kritiku světové banky nebo Mezinárodního měnového fondu. Jsou to ctihodné mezinárodní finanční instituce, jejichž spolupráci bezesporu potřebujeme. Chtěl bych ovšem upozornit na nedávnou poznámku, tuším ve Wirtschaftwoche, ve které se píše, že Československo, na rozdíl od jiných rozvojových zemí nepřistupuje k jednání s těmito institucemi ve snaze dosáhnout oboustranně přijatelného kompromisu, ale snaží se vyjít vstříc i těm jejich požadavkům, které ještě nebyly vysloveny. Proto v poslední době velice přemýšlím o správnosti citátu jednoho významného nelevicového finančníka, který řekl, asi před půl rokem a který jsem tehdy pokládal za přehnaný. Tento citát zněl: "Přál bych si, aby při našem jednání s Mezinárodním měnovým fondem byl přítomen rovněž zástupce Československa." Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi, slovo má poslanec Senjuk. Kdo má technickou poznámku?

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane predsedající, vážené dámy a pánové, argumenty, které mne nutily k tomu, abych hlasoval proti tomuto zákonu, jsem řekl při posledním projednávání tohoto zákona. Pro současnou dikci, jaký navrhuje dohadovací výbor bych zase nemohl hlasovat, nicméně se snažím najít kompromis a v odstavci 2 bych viděl základ tohoto kompromisu. Pokud by se vypustila slova: "vláda" atd. až "za kterých se"; všechno, celá ta první věta + další tři slova z nové věty a za slovo "důchod" by se doplnilo slovo "se". Pak jsem ochoten pro tento zákon hlasovat. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, máte to napsané. Poslanec Černý má slovo.

Poslanec SL J. Černý: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi jen kratičkou poznámku k celé problematice jménem klubu strany lidové. Pokud si dobře vzpomínám, jestli mě paměť klame, tak bych prosil o opravu, pan ministr Miller zde hovořil o tom, že důchody se nevyplácejí - řekl to trošku jinak - nevyplácejí se z peněz, které si platili jednotliví pracovníci, pracující, že tedy oni si důchod nezaplatili. Pokud si dobře vzpomínám, tak toto tvrzení nebylo provázeno nějakou širší argumentací. Bylo to pouze jako tvrzení. Já si dovolím proti tomuto tvrzení postavit svoje tvrzení, že tomu bylo naopak. Ale také nebudu blíže toto tvrzení zdůvodňovat s tím, že samozřejmě, bylo-li by to potřeba, bych se o to pokusil. Celý ten zákon, celá navrhovaná úprava na mě působí dojmem, že stát problémy, které vznikají v našem přechodném období, se opět snaží řešit onou známou dobře zaběhnutou metodou, metodou příkaznictví. Je-li problém, tak se prostě něco přikáže, nakáže a problém se vyřeší. Domnívám se, že to jestli důchodce bude pracovat a pobírat důchod, který si zaplatil je vysloveně jeho věcí a věcí zaměstnavatele, který ho přijme. Tedy jinými slovy domnívám se, že to je věcí, trhu práce. Podle mého názoru, stát nemá právo, aby tyto otázky řešil nějakým příkazem, aby o nich rozhodoval. Je to věc vysloveně dané osoby a daného zaměstnavatele. Proto mi dovolte vyjádřit za klub Strany lidové nesouhlas s tímto zákonem a to i po proběhlém dohadovacím řízení. Domnívám se, že to je návrat zpátky, k metodám, které jsme okusili v minulých čtyřiceti letech. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane poslanče, můžete zpřesnit svůj postoj - nesouhlas s tímto zákonem nebo s § 98, to bychom potřebovali rozlišovat, aby bylo jasné, o co jde.

Poslanec SL J. Černý: Já to upřesním tak, že nesouhlasím s předloženým návrhem zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane Čičmanec máte slovo.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, ako člen dohodovacej komisie, ale i ako reakciu na môjho predrečníka by som chcel povedať nasledujúce. Všetci zamestnanci a zamestnávatelia platili v minulom období dane, z ktorých časť mala ísť na úhradu dôchodkov. V dôsledku toho, že bol zrušený fondový systém, tie peniaze jednoducho neexistujú, pretože boli dané na udržanie životnej úrovne, na zbrojenie a pomoc rozvojovým krajinám, na udržanie socialistického zriadenie. Situácia je taká, že generácia, ktorá teraz pracuje, musí zarobiť na svoje platy i na dôchodky a na ostatné výdavky štátu. V ČSFR je už viac než 300 tisíc nezamestnaných. Teraz vyšlo zo škôl približne 230 tisíc absolventov, z nich časť je registrovaná medzi nezamestnanými. Bolo by veľmi dobre, keby aspoň časť ľudí v dôchodkovom veku odišla do dôchodku a umožnila mladším nájsť si prácu. Sú medzi nimi nielen čerství absolventi škôl, ale i otcovia a matky rodín v najlepších rokoch. Do konca roku 1991 pravdepodobne stúpne počet nezamestnaných na 700 tisíc. Pokiaľ by sme zákon neprijali bude zrejme nutné sa k nemu vrátiť pod tlakom ešte tvrdšej hospodárskej reality, než je dosiaľ. Ja si túto realitu uvedomujem už teraz a budem za návrh v znení príslušnej tlače hlasovať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, kdo z poslanců se dále hlásí do diskuse? Nikdo se nehlásí. Prohlašuji rozpravu za ukončenou. Nyní má závěrečné slovo pan ministr Miller. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR J. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, zde už bylo prakticky vše řečeno. Ač nerad, musím opět reagovat na vystoupení pana poslance Zemana, opakuji ještě jednou: velice nerad.

Na přelomu března a dubna se zde projednávala zpráva o sociální politice federální vlády. Předtím tato zpráva byla projednávána v parlamentních výborech. Již tehdy se k tomuto avizovanému záměru, že chceme omezit souběh "důchod nebo mzda" pan poslanec Zeman vyjadřoval. Mě velice mrzí, že mu to musím touto cestou připomenout, že už to zde bylo, a že to není žádná nová věc.

Pokud se týká Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Tam není podmínka, že půjčka nebude uskutečněna, pokud parlament něco nepřijme. Nedovedu si představit, že bych jako ministr ve federální vládě předstoupil před Federální shromáždění s takovýmto nátlakovým požadavkem; to je naprosto nepřijatelné. Ale bylo tam pouze řečeno, že vláda předloží tuto úpravu Federálnímu shromáždění. Nic víc a nic méně. My jsme to splnili, tím jsme splnili i náš vztah vůči Světové bance a Mezinárodnímu měnovému fondu.

Pokud se týká pana poslance Černého: Pane poslanče, důchody se nemohou vyplácet z peněz, které si pracující ušetřili; to prostě nejde. Ty se vyplácejí okamžitě. Tady neexistuje žádný rezervní fond. Ten zde bude existovat možná až zde bude oddělený veřejnoprávní fond, který bude mít určitou rezervu. Když se nám po těch letech do roku 2005 nebo 2006 podaří vytvořit fond, který bude mít určitou rezervu na tři čtyři roky dopředu, pak budeme moci mluvit o tom, že se to vyplácí z peněz, které si důchodci ušetřili. To je všechno. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím zpravodaje, kdo si z nich přeje slovo. Technická poznámka poslanec Černý. Jinak prohlašuji, že rozprava byla ukončena, čili je to jenom technická poznámka.

Poslanec SL J. Černý: Mám pouze technickou poznámku k závěrečnému slovu pana ministra. Nehovořil jsem o tom, zda jsou prostředky na tom fondu nebo nejsou, hovořil jsem více méně o principu, o jakémsi právu či neprávu, tak, jak to bylo - jestli si dobře vzpomínám, bylo pojato i ve vystoupení pana ministra, když zdůvodňoval zákon. Čili nejde o to, zda fond je nebo není, ale jde o právo. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kdo ze zpravodajů vystoupí jako první? Paní poslankyně Nazari-Buřivalová.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová: Nyní bychom měli přistoupit k hlasování o pozměňovacích návrzích. První pozměňovací návrh, který zazněl dnes k předloženému tisku 762, je pozměňovací návrh poslance Senjuka. O vynechání začátku odstavce číslo 2. Odstavec číslo 2 by měl znít takto:

"Starobní důchod nebo jeho část po dobu dalšího zaměstnání od vzniku nároku na tento důchod se vyplácí občanům, kteří vykonávají zaměstnání sjednané na dobu určitou, nejvýše však na jeden rok."

Je to tedy pozměňovací návrh, který se přibližuje k těm pozměňovacím návrhům, které zde už padly při prvním projednávání tohoto zákona. Je to odebrání zmocnění republikám. Ponecháváme na sněmovnách jak rozhodnou svým hlasováním.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přeje si pan poslanec Maštálek slovo? (Ne.) K diskusi si vůbec nepřeje slovo? Diskuse je ukončena, toto jednání. Chci říci, že při schvalování tohoto zákona platí zákaz majorizace.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP