Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Prokopovi. Prosím nyní člena federální
vlády pana ministra Millera, aby se vyjádřil
k návrhu poslance Prokopa a ke zprávě společného
výboru, pokud si tak přeje učinit.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, jako navrhovatel souhlasím s tím, aby
se oddělilo hlasování, protože tam jde
o další důležité věci, které
bychom měli schválit, vdovecký důchod,
zabezpečení občanů konajících
službu v ozbrojených silách, důchodové
připojištění, na kterém závisí
řešení kategorií, úprava fiktivních
výdělků, sjednocení sazeb na sociální
zabezpečení a ekonomická podmínka
pro nárok na částečný invalidní
důchod. Tedy s tímto odděleným hlasováním
souhlasím.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám
se zpravodajů, zda si přejí vystoupit. Paní
poslankyně?
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Vážené
předsednictvo, vážená sněmovno.
Dovoluji si vrátit se znovu k novele zákona o sociálním
zabezpečení, a to konkrétně ke spornému
paragrafu 98. Dovolte mi, abych ještě před
tím znovu zdůraznila tak, jak již několikrát
tady zaznělo, že tento zákon přináší
a řeší mnoho jiných dávek, na
které naši spoluobčané čekají.
Tak, jak byl už tady učiněný výčet,
jedná se o nové dávky, o nové instituty
důchodů vdoveckého, o dávky, které
se dotýkají ozbrojených sil, náhradní
mzdy. Týká se tento zákon poprvé také
našich částečně invalidních
důchodců, kteří dosud na rozdíl
od jiných dávek neměli valorizované
výpočty průměrných měsíčních
výdělků pro plnění ekonomické
podmínky. Jsou tady další narovnání
vyplývající z mnoha přijatých
novel a dosouladění těchto norem v sociálním
zabezpečení. Proto se rovněž přikláním
k tomu, aby hlasování bylo odděleno.
Nicméně dovolte mi, abych k samotnému paragrafu
98 přece jenom řekla několik slov. V dohadovací
komisi jsme se velmi zamýšleli nad všemi návrhy,
které přišly od vás z pléna.
Samozřejmě, že jsme brali v úvahu všechny
zprávy z výborů, které tento zákon
projednaly, a brali jsme v úvahu i stanoviska vlád
Slovenské republiky, České republiky, Slovenské
národní rady a České národní
rady. Při dohodovacím řízení
jsme se snažili najít kompromisní řešení.
Právě hledání tohoto kompromisního
řešení nás přivedlo k znění
tisku 762 a pak následného, který máte
před sebou k dispozici jako výsledek naší
práce, kde jsme dospěli k závěru,
že v rámci jednoty právního řádu
je potřeba ponechat odst. 1 tak, jak už byl i v dřívější
dikci zákona o sociálním zabezpečení,
to znamená, že ze zásady se souběh nepovoluje.
Nikdy nebyl povolen a neuvažuje se o něm ani v novém
zákonodárství v té formě, jak
byla, ani dál. Ale protože situace na trhu práce
se skutečně mění ze dne na den, proto
jsme se my usnesli na tom, že nám nabídneme
k projednání odst. 2 ve znění, která
máte před sebou, že se ponechá na rozhodnutí
republikám a jejich situaci v republikách na trhu
práce, aby měly možnost využít
k tomu zmocnění a řešily situaci podle
stavu v jednotlivých republikách. Další
na to navazující změny pak pouze reagují
na vynechání odst. 2 původního tisku.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se druhého
zpravodaje pana poslance Maštálky, přeje-li
si vystoupit.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Maštálka: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, jen krátce. Za prvé
chci doporučit akceptovat návrh na oddělené
hlasování o § 98, za druhé jen malou
připomínku k doporučovanému vypuštění
odst. 2 § 98. O tomto bodě již bylo hlasováno.
Víte, že obsahuje obecnou podmínku pro poskytování
resp. neposkytování souběhu důchodu
a mzdy s ohledem k věku.
Vypuštění tohoto odstavce je svým způsobem
vstřícným krokem ke stanovisku vlády
Slovenské republiky a Slovenské národní
rady. Přesto je paradoxem, že právě
ve slovenské části Sněmovny národů
přestože jde o vstřícný krok,
tento pozměňovací návrh při
minulém hlasování nebyl přijat. Chci
jeho vypuštění doporučit.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Já se omlouvám,
že tady v době zpravodajské zprávy konzultuji
s předsedou dohadovacího výboru a s paní
zpravodajkou. Mně šlo o to, abychom si ještě
vyjasnili vztah k § 153 odst. 2. Budeme-li hlasovat o §
98, hlasujeme tím zřejmě také o úpravě
§ 153. Je tomu tak, paní zpravodajko? (Společná
zpravodajka výborů SL poslankyně M. Nazari-Buřivalová:
Ano.) Řekněte to ještě jasně,
aby nevznikly pochybnosti v této věci.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Nutnost hlasování
společného i o § 153 je proto, že se vynechal
odstavec 2. Protože se z § 98 původní
předlohy vynechal odst. 2, který hovořil
o věkových hranicích u žen a mužů,
proto se musela sem v návaznosti na vynechání
tohoto odstavce udělat změna, která tu navazuje
v § 153. Jde o čistě legislativní věc.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Kdo se hlásí
do diskuse? Přejí si zástupci poslaneckých
klubů vystoupit k této věci? Ze zástupců
poslaneckých klubů se nehlásí nikdo.
Zatím mám přihlášku do diskuse
poslance Zemana. Nechť vystoupí. Prosím další
poslance, kteří se hlásí do diskuse,
o přihlášky.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené federální shromáždění,
budu hlasovat proti § 98 ve znění návrhu
dohadovacího výboru a pokládám za
svou povinnost stručně vysvětlit důvody,
které mě k tomu vedou.
Nebudu mluvit ani tak o tom, že stanovisko, které
většinou, byť nikoliv kvalifikovanou většinou,
podpořily obě sněmovny jako součást
zákona, se zde dává do kompetencí
vládám, a to v podstatě jako výjimka,
nikoli jako pravidlo.
Za daleko podstatnější důvod pokládám
následující fakta: fakt číslo
jedna. Mám před sebou usnesení federální
vlády ze dne 6. června 1991, kde se mj. schvaluje
memorandum rozvojové politiky pro Světovou banku.
V tomto memorandu se mimo jiné praví, cituji: "Vláda
rovněž hodlá do konce roku 1991 před
uvolněním druhé tranše přijmout
právní předpis rušící
bez výjimky právo na penzi pro osoby prvních
pěti let od dosažení důchodového
věku pro osoby, které pokračují v
práci." Pro naše poslance, které by zdvořilostní
styl memoranda mátl a výraz hodlá je sváděl
k názoru, že jde o jakousi nezávaznou intenci,
bych chtěl současně sdělit, že
mám před sebou další materiál
pro schůzi vlády ČSFR, a to návrh
harmonogramu opatření, vyplývající
z memoranda rozvojové politiky předloženého
světové bance v souvislosti se žádostí
o půjčku. Takže, vážení
kolegové, jak říkal kapitán Exner
svým důstojníkům, vyplývá
z toho jeden prostý fakt. My máme vládu zmocnit
k tomu, aby případně omezila souběh
důchodu, nebo povolila souběh důchodu svým
usnesením, ale současně tatáž
vláda, aniž by o tom informovala Federální
shromáždění se v memorandu světové
bance zavazuje, že cituji: "Bez výjimky."
Konec citace. Podle mého názoru, není zcela
správné, jestliže jakékoliv mezinárodní
organizace dostávají jakákoli klíčová
rozvojová memoranda, dříve než Federální
shromáždění. A tím méně
je správné, aby si návrh zákona a
návrh tohoto memoranda odporovaly. Skončil bych
tím, že toto moje vystoupení nepředstavuje
v žádném případě kritiku
světové banky nebo Mezinárodního měnového
fondu. Jsou to ctihodné mezinárodní finanční
instituce, jejichž spolupráci bezesporu potřebujeme.
Chtěl bych ovšem upozornit na nedávnou poznámku,
tuším ve Wirtschaftwoche, ve které se píše,
že Československo, na rozdíl od jiných
rozvojových zemí nepřistupuje k jednání
s těmito institucemi ve snaze dosáhnout oboustranně
přijatelného kompromisu, ale snaží se
vyjít vstříc i těm jejich požadavkům,
které ještě nebyly vysloveny. Proto v poslední
době velice přemýšlím o správnosti
citátu jednoho významného nelevicového
finančníka, který řekl, asi před
půl rokem a který jsem tehdy pokládal za
přehnaný. Tento citát zněl: "Přál
bych si, aby při našem jednání s Mezinárodním
měnovým fondem byl přítomen rovněž
zástupce Československa." Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi,
slovo má poslanec Senjuk. Kdo má technickou poznámku?
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane predsedající,
vážené dámy a pánové,
argumenty, které mne nutily k tomu, abych hlasoval proti
tomuto zákonu, jsem řekl při posledním
projednávání tohoto zákona. Pro současnou
dikci, jaký navrhuje dohadovací výbor bych
zase nemohl hlasovat, nicméně se snažím
najít kompromis a v odstavci 2 bych viděl základ
tohoto kompromisu. Pokud by se vypustila slova: "vláda"
atd. až "za kterých se"; všechno, celá
ta první věta + další tři slova
z nové věty a za slovo "důchod"
by se doplnilo slovo "se". Pak jsem ochoten pro tento
zákon hlasovat. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, máte
to napsané. Poslanec Černý má slovo.
Poslanec SL J. Černý: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, dovolte mi jen kratičkou
poznámku k celé problematice jménem klubu
strany lidové. Pokud si dobře vzpomínám,
jestli mě paměť klame, tak bych prosil o opravu,
pan ministr Miller zde hovořil o tom, že důchody
se nevyplácejí - řekl to trošku jinak
- nevyplácejí se z peněz, které
si platili jednotliví pracovníci, pracující,
že tedy oni si důchod nezaplatili. Pokud si dobře
vzpomínám, tak toto tvrzení nebylo provázeno
nějakou širší argumentací. Bylo
to pouze jako tvrzení. Já si dovolím proti
tomuto tvrzení postavit svoje tvrzení, že tomu
bylo naopak. Ale také nebudu blíže toto tvrzení
zdůvodňovat s tím, že samozřejmě,
bylo-li by to potřeba, bych se o to pokusil. Celý
ten zákon, celá navrhovaná úprava
na mě působí dojmem, že stát
problémy, které vznikají v našem přechodném
období, se opět snaží řešit
onou známou dobře zaběhnutou metodou, metodou
příkaznictví. Je-li problém, tak se
prostě něco přikáže, nakáže
a problém se vyřeší. Domnívám
se, že to jestli důchodce bude pracovat a pobírat
důchod, který si zaplatil je vysloveně jeho
věcí a věcí zaměstnavatele,
který ho přijme. Tedy jinými slovy domnívám
se, že to je věcí, trhu práce. Podle
mého názoru, stát nemá právo,
aby tyto otázky řešil nějakým
příkazem, aby o nich rozhodoval. Je to věc
vysloveně dané osoby a daného zaměstnavatele.
Proto mi dovolte vyjádřit za klub Strany lidové
nesouhlas s tímto zákonem a to i po proběhlém
dohadovacím řízení. Domnívám
se, že to je návrat zpátky, k metodám,
které jsme okusili v minulých čtyřiceti
letech. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, můžete
zpřesnit svůj postoj - nesouhlas s tímto
zákonem nebo s § 98, to bychom potřebovali
rozlišovat, aby bylo jasné, o co jde.
Poslanec SL J. Černý: Já to upřesním
tak, že nesouhlasím s předloženým
návrhem zákona.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane Čičmanec
máte slovo.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, ako člen dohodovacej komisie, ale i
ako reakciu na môjho predrečníka by som chcel
povedať nasledujúce. Všetci zamestnanci a zamestnávatelia
platili v minulom období dane, z ktorých časť
mala ísť na úhradu dôchodkov. V dôsledku
toho, že bol zrušený fondový systém,
tie peniaze jednoducho neexistujú, pretože boli dané
na udržanie životnej úrovne, na zbrojenie a pomoc
rozvojovým krajinám, na udržanie socialistického
zriadenie. Situácia je taká, že generácia,
ktorá teraz pracuje, musí zarobiť na svoje
platy i na dôchodky a na ostatné výdavky štátu.
V ČSFR je už viac než 300 tisíc nezamestnaných.
Teraz vyšlo zo škôl približne 230 tisíc
absolventov, z nich časť je registrovaná medzi
nezamestnanými. Bolo by veľmi dobre, keby aspoň
časť ľudí v dôchodkovom veku odišla
do dôchodku a umožnila mladším nájsť
si prácu. Sú medzi nimi nielen čerství
absolventi škôl, ale i otcovia a matky rodín
v najlepších rokoch. Do konca roku 1991 pravdepodobne
stúpne počet nezamestnaných na 700 tisíc.
Pokiaľ by sme zákon neprijali bude zrejme nutné
sa k nemu vrátiť pod tlakom ešte tvrdšej
hospodárskej reality, než je dosiaľ. Ja si túto
realitu uvedomujem už teraz a budem za návrh v znení
príslušnej tlače hlasovať.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, kdo z poslanců
se dále hlásí do diskuse? Nikdo se nehlásí.
Prohlašuji rozpravu za ukončenou. Nyní má
závěrečné slovo pan ministr Miller.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR J. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, zde už bylo prakticky vše řečeno.
Ač nerad, musím opět reagovat na vystoupení
pana poslance Zemana, opakuji ještě jednou: velice
nerad.
Na přelomu března a dubna se zde projednávala
zpráva o sociální politice federální
vlády. Předtím tato zpráva byla projednávána
v parlamentních výborech. Již tehdy se k tomuto
avizovanému záměru, že chceme omezit
souběh "důchod nebo mzda" pan poslanec
Zeman vyjadřoval. Mě velice mrzí, že
mu to musím touto cestou připomenout, že už
to zde bylo, a že to není žádná
nová věc.
Pokud se týká Mezinárodního měnového
fondu a Světové banky. Tam není podmínka,
že půjčka nebude uskutečněna,
pokud parlament něco nepřijme. Nedovedu si představit,
že bych jako ministr ve federální vládě
předstoupil před Federální shromáždění
s takovýmto nátlakovým požadavkem; to
je naprosto nepřijatelné. Ale bylo tam pouze řečeno,
že vláda předloží tuto úpravu
Federálnímu shromáždění.
Nic víc a nic méně. My jsme to splnili, tím
jsme splnili i náš vztah vůči Světové
bance a Mezinárodnímu měnovému fondu.
Pokud se týká pana poslance Černého:
Pane poslanče, důchody se nemohou vyplácet
z peněz, které si pracující ušetřili;
to prostě nejde. Ty se vyplácejí okamžitě.
Tady neexistuje žádný rezervní fond.
Ten zde bude existovat možná až zde bude oddělený
veřejnoprávní fond, který bude mít
určitou rezervu. Když se nám po těch
letech do roku 2005 nebo 2006 podaří vytvořit
fond, který bude mít určitou rezervu na tři
čtyři roky dopředu, pak budeme moci mluvit
o tom, že se to vyplácí z peněz, které
si důchodci ušetřili. To je všechno. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím zpravodaje,
kdo si z nich přeje slovo. Technická poznámka
poslanec Černý. Jinak prohlašuji, že rozprava
byla ukončena, čili je to jenom technická
poznámka.
Poslanec SL J. Černý: Mám pouze technickou
poznámku k závěrečnému slovu
pana ministra. Nehovořil jsem o tom, zda jsou prostředky
na tom fondu nebo nejsou, hovořil jsem více méně
o principu, o jakémsi právu či neprávu,
tak, jak to bylo - jestli si dobře vzpomínám,
bylo pojato i ve vystoupení pana ministra, když zdůvodňoval
zákon. Čili nejde o to, zda fond je nebo není,
ale jde o právo. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Kdo ze zpravodajů
vystoupí jako první? Paní poslankyně
Nazari-Buřivalová.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Nazari-Buřivalová: Nyní bychom měli
přistoupit k hlasování o pozměňovacích
návrzích. První pozměňovací
návrh, který zazněl dnes k předloženému
tisku 762, je pozměňovací návrh poslance
Senjuka. O vynechání začátku odstavce
číslo 2. Odstavec číslo 2 by měl
znít takto:
"Starobní důchod nebo jeho část
po dobu dalšího zaměstnání od
vzniku nároku na tento důchod se vyplácí
občanům, kteří vykonávají
zaměstnání sjednané na dobu určitou,
nejvýše však na jeden rok."
Je to tedy pozměňovací návrh, který
se přibližuje k těm pozměňovacím
návrhům, které zde už padly při
prvním projednávání tohoto zákona.
Je to odebrání zmocnění republikám.
Ponecháváme na sněmovnách jak rozhodnou
svým hlasováním.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přeje si pan poslanec
Maštálek slovo? (Ne.) K diskusi si vůbec nepřeje
slovo? Diskuse je ukončena, toto jednání.
Chci říci, že při schvalování
tohoto zákona platí zákaz majorizace.