Středa 10. července 1991

Oproti doterajšej zákonnej úprave obsahuje predložený vládny návrh zákona rad nových chybných inštitútov. Za najvýznamnejší z nich považujeme možnosť preskúmavať niektoré rozhodnutia služobných orgánov súdnych, konkrétne rozhodnutie o prepustení, o náhrade škody a o uložení disciplinárneho trestu. V celom rade ustanovení bola prevzatá alebo priblížená úprava k Zákonníku práce, samozrejme pri zohľadnení špecifických podmienok policajnej služby. Podrobnosti obsahuje dôvodová správa, takže chcem poukázať len na jednu významnú skutočnosť.

Zatiaľ čo doterajší Zbor národnej bezpečnosti bol budovaný na ideologických základoch, čomu zodpovedali i politicky motivované kritériá o služobnom pomere, vychádza tento predložený vládny návrh zo zásady dôslednej a úplnej apolitickosti k policajným zborom i jednotlivým policajtom. Ich činnosť je podriadená iba zákonom, ďalším všeobecným záväzným právnym predpisom a rozkazom nadriadeného.

Od samého začiatku prípravy návrhu nás viedla snaha, aby zákon o služobnom pomere policajtov vytvoril potrebný rámec pre prípadný neskorší prechod na predpokladanú právnu úpravu štátnej služby. Osobne sa domnievam, že predložený návrh zákona tieto požiadavky spĺňa.

Zatiaľ nie je možné derogovať zákon číslo 100 z roku 1970 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti v znení neskorších predpisov, pretože týmto zákonom sa upravuje až po prijatí zvláštnych zákonov služobný pomer príslušníkov Zboru nápravnej výchovy a príslušníkov Federálnej bezpečnostnej a informačnej služby a v podstate ich služobný pomer policajtov republikových policajných zborov do schválenia a do doby účinnosti zákona o služobnom pomere príslušných policajných zborov.

Príprave a prejednaniu návrhu zákona bola venovaná mimoriadna pozornosť. Legislatívna práca na osnove zákona bola od začiatku koordinovaná i s Ministerstvom vnútra Českej republiky a s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, o čom svedčia nielen obsahy obdobných vládnych návrhov zákonov predložených vládou Českej republiky a vládou Slovenskej republiky, ale prakticky i rovnaký čas ich predloženia zákonodarným zborom.

Predložený vládny návrh zákona o služobnom pomere policajtov, zaradených v policajných zboroch Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, bol prejednaný so všetkými ústrednými orgánmi štátnej správy federácie a obidvoch republík, s ďalšími ústrednými orgánmi a s niektorými politickými stranami a hnutiami. Posúdila ho i vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vláda Slovenskej republiky, legislatívna rada vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a samotná federálna vláda. Ako vládny návrh zákona bola osnova posúdená ústavnoprávnymi výbormi i výbormi brannými a bezpečnostnými Federálneho zhromaždenia.

O pozornosti, ktorú návrhu venovali poslanci v týchto výboroch, svedčila nielen bohatá diskusia vo výboroch, ale i uplatnené pripomienky, ktoré prispeli k prehľadnosti a čistote zákonnej úpravy. Všetkým poslancom týchto výborov za ich úsilie ďakujem.

Dovoľte mi, aby som vám menom vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ale i menom svojím predložený vládny návrh zákona o služobnom pomere policajtov zaradených v policajných zboroch v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike odporučil ku schváleniu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi. Návrh projednaly výbory branné a bezpečnostní a výbory ústavně právní obou sněmoven. Opatřením předsedů sněmoven byly pověřeny výbory branné a bezpečnostní, aby předložily této společné schůzi stanovisko. Tyto výbory zpracovaly návrh usnesení a sněmovny určili zpravodaje. Zpravodaji jsou poslanec Fričar a poslanec Bláha. Pokud tady nejsou, volám je, aby se dostavili do jednací síně. Poslanec Fričar je přítomen, dostává slovo jako první.

Omlouvám se za chybu, kterou mám v prezidiální zprávě. Měl jsem zde uvedeno jako zpravodaje poslance Fričara a poslance Bláhu. Došlo k omylu. Ve Sněmovně lidu je zpravodajem poslanec Malý, má slovo jako první.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Malý: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vyjádřil k předloženému návrhu zákona.

Předložený vládní návrh zákona reaguje na zásadní změny v politickém systému, k nimž došlo v celé společnosti a které se významnou měrou bezprostředně dotýkají i bezpečnostního aparátu. Těmto změnám musí odpovídat i poslání policejních sborů, což je nutno promítnout i do zákonné úpravy služebního poměru policistů.

Dosavadní zákonná úprava služebního poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti obsažená v zákoně č. 100/1970 Sb., ve znění pozdějších předpisů, již požadavkům na poslání policejních sborů neodpovídá. Na tomto místě je třeba poukázat na dobu vzniku této zákonné úpravy, tj. na dobu normalizace společenského života počátkem sedmdesátých let.

V zákoně se pak výrazně projevila ideologizace služebního poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti. Protože nebylo možné tento celkový duch dosavadního zákona odstranit částečnými novelizacemi, bylo nezbytné přikročit ke zpracování nové zákonné úpravy, která vychází zejména ze zásad likvidace dosavadního modelu jednotného bezpečnostního ozbrojeného sboru (kterým je Sbor národní bezpečnosti) a jemu odpovídající koncepci samostatných zákonných úprav služebních poměrů policistů zařazených v jednotlivých policejních sborech, a to na úrovni federace i republik, posílení právních jistot policistů, důsledné apolitičnosti federálních policejních sborů a jejich podřízení toliko zákonu, možnosti vstupu nezávislého soudu do procesu ochrany práv policistů ve věcech služebního poměru, přiblížení právní úpravy policejní služby právní úpravě platné pro pracovníky v pracovním poměru převzetím některých institutů ze zákoníku práce v těch případech, kde odchylná úprava ve služebním poměru není nezbytná, zakotvení postavení odborových orgánů.

Těmto zásadám odpovídá celková koncepce předloženého vládního návrhu zákona. Je třeba mít na paměti, že se v ní promítají ty postuláty, které jsou charakteristické pro činnost policistů kteréhokoliv policejního sboru. Zde je možné poukázat na styk s kriminálním prostředím při plnění služebních úkolů, rizikovost služby, časovou náročnost kladenou na výkon služby, požadavky na morální a občanskou bezúhonnost policisty apod.

V souladu s výše uvedenými skutečnostmi nepřevzal návrh z nynějšího zákona požadavek oddanosti socialistickému společenskému zřízení jako jedné z obligatorních podmínek pro přijetí do služebního poměru, dále nepřevzal úpravu služební kázně - zejména druhy kázeňských trestů, některé důvody pro skončení služebního poměru propuštěním a právní úpravu pro příslušníky Sborů nápravné výchovy. Naopak návrh nově upravuje vztahy, jejichž úprava byla dosud provedena pouze pod zákonnými normami, i když podle nich dosud rozhodovalo o právech a právem chráněných zájmech příslušníků ozbrojeného bezpečnostního sboru. Jde především o úpravu řízení ve věcech služebního poměru, úpravu přestupkového řízení, úpravu postavení odborových orgánů, přezkoumávání některých rozhodnutí soudy a precizaci celé řady dalších ustanovení.

Osobně považuji za důležitou skutečnost, že v návrhu zákona, byť tak není výslovně stanoveno, se promítají významné prvky vojenské organizovanosti federálních policejních sborů. V této souvislosti jde především o ustanovení pojednávající o hodnostech policistů, jejich ustanovování do funkcí, úpravě kázeňské pravomoci a v úpravě vztahu nadřízenosti a podřízenosti. Je zřejmé, a vyplynulo to i z diskuse ve výborech, které návrh projednaly, že tyto prvky vojenské organizovanosti nelze v současné době nahradit jinými instituty, a to s ohledem na potřebu zabezpečení nepřetržité akceschopnosti policejních sborů a s tím související odpovědnosti jednotlivých policistů.

Jak jsem se již zmínil, zákon o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti již neodpovídá současným požadavkům a potřebám, takže musí být nahrazen novou, moderní úpravou. Přesto však není navržen ke zrušení, neboť se jím řídí, a do doby přijetí příslušných zákonů ještě budou řídit, služební poměry policistů Policejního sboru Slovenské republiky, obou sborů nápravné výchovy a v neposlední řadě pak i služební poměry příslušníků Federální bezpečností informační služby. Proto je potřebné ponechat tento zákon i nadále v platnosti. Zákon č. 100/1970 Sb., ve znění pozdějších předpisů, bude možno derogovat až poté, kdy Česká národní rada a Slovenská národní rada upraví svými zákony služební poměry osob zařazených v republikových sborech a poté, kdy bude upraven i služební poměr příslušníků Federální bezpečnostní informační služby, který je v současné době připravován.

Případná aplikace zákona o služebním poměru policistů na příslušníky federální policejní služby totiž není vhodná ani z toho důvodu, že nejde o příslušníky policie, ale o příslušníky zpravodajské služby. Po pečlivém posouzení předloženého vládního zákona a s přihlédnutím k jeho dosavadnímu ústavnímu projednání doporučuji Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený vládní návrh zákona o služebním poměru policistů, zařazených v policejních sborech České a Slovenské Federativní Republiky, schválila se změnami a doplňky, které jsou obsaženy v návrhu výborů branných a bezpečnostních v tisku č. 745. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Malému a nyní prosím zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Fričara, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Fričar: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů bych vás chtěl ve stručnosti seznámit s průběhem tvorby a návrhu vládního zákona o služebním poměru policistů zařazený v policejních sborech (tisk 702).

Jak již bylo řečeno jak předkladatelem, tak mým kolegou zpravodajem, návrh tohoto zákona je právní normou, která v dohledném časovém horizontu dvou až tří let má umožnit plynulý přechod v řízení policejních sborů z čistě vojenského na civilně správní, tak jak tomu bylo běžné u našich policejních sborů za první republiky a je běžné např. v Rakousku, SRN a pod. Tato přechodná právní norma, lze-li ji takto nazvat, a její potřeba dnes je již zřejmá ze složení federálních policejních sborů, který z důvodu současného personálního složení, tak z vlastního poslání těchto sborů je vojenský způsob velení nutný.

Vzpomenu např. ochrannou službu, službu ochrany objektů zvláštního významu, Pohraniční policii a pod. Výjimku snad tvoří pouze federální kriminální policie, u které personální složení i způsob práce by zavedení civilně správního řízení nečinila ani dnes žádné velké potíže. Z těchto důvodů jsou i v návrhu tohoto zákona v § 6 ponechány vojenské hodnosti. Problematika způsobu řízení federální policie a hodností byla široce diskutována ve výborech branných a bezpečnostních Federálního shromáždění. Většinové stanovisko v obou výborech vyznělo na podporu řízení federálních policejních sborů ve shodě s návrhem zákona (tisk 702).

Mám za to, že je zde třeba, samozřejmě, i když to není rozhodující, se zmínit o finančním dopadu případné změny řízení policejních federálních sborů. Jen pouhá výměna hodnostního označení policistů by si vyžádala částku kolem 5 miliónů korun a to je, prosím, pouze maličkost. Víte, že se nedostává prostředků, tato otázka zde byla diskutována a padla zde cifra 1,5 miliardy Kčs, která by byla potřeba, aby se situace zásadně v policejních sborech změnila.

A nyní bych přešel v krátkosti ke genezi tohoto zákona. S jeho přípravou se započalo koncem léta minulého roku. Přijetím kompetenčního zákona v našem Federálním shromáždění, bylo však třeba zásadně návrh tohoto zákona přepracovat. V nové podobě byl potom 29. prosince předložen vládě České a Slovenské Federativní Republiky, nejdříve legislativní radě, pak je předložen vládě, vláda ho schválí a v 25. týdnu minulého roku je předložen k projednání Federálnímu shromáždění. Souběžně je tisk 722 předložen k projednání národním radám a národním vládám. Ve Slovenské národní radě jej projednaly výbory ústavně právní a bezpečnostní. Oba výbory návrh projednaly a schválily bez připomínek. V České národní radě byl návrh zákona přikázán k projednání výborům ústavně právním a petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost. Z České národní rady bylo sděleno, že se k tomuto návrhu zákona nebudou výbory vyjadřovat. Důvody uvedeny nebyly.

Ve Federálním shromáždění byl návrh zákona o federálních policejních sborech projednán ve výborech ústavně právních a branně bezpečnostních, jak již bylo vzpomenuto. Výbory ústavně právní projednaly návrh zákona 21. června a vyslovily s návrhem zákona souhlas se sedmi doplňujícími a pozměňujícími návrhy, které výbory branně bezpečnostní zapracovaly do usnesení (tisk 745) bezezbytku.

Připomínky se týkaly především sladění § 121 až § 124 návrhu zákona se zákoníkem práce, občanským zákoníkem a zásadami správního řízení. Jednalo se především o právo promlčení, promlčecích lhůt a uplatnění nároků ze služebního poměru. Za pomoci legislativních odborníků z federálního ministerstva vnitra, vlády a parlamentu bylo toto sladění bezezbytku provedeno, samozřejmě tak, aby odpovídalo specifikám policejních federálních sborů. Nově byl pak koncipován závěr § 4 a to vytvořením nových odstavců 5, 6 a 7. I to byl požadavek výborů ústavně právních, které požadovaly, aby tento návrh zákona obsahoval přesné znění služební přísahy. To se samozřejmě stalo - doplněním těchto tří zmíněných odstavců.

Bylo však třeba v návaznosti na takto koncipovaný § 4 doplnit § 128 a zohlednit tak policisty, kteří již dříve složili přísahu podle stávající právní normy a tato přísaha není plně totožná s přísahou uvedenou v § 4. Přesto se tito policisté považují za policisty, kteří složili řádnou přísahu dle návrhu tohoto zákona (tisk 702).

Jak jsem již uvedl, je třeba pohlížet na návrh zákona (tisk 702), jako na právní normu umožňující plynulý přechod k civilně správnímu řízení sborů federální policie. Upozorňuji v tomto smyslu na § 16 až § 18 - propuštění ze služebního poměru. Paragraf 24, umožňující policistovi odmítnout rozkaz nadřízeného; paragraf 18 umožňuje policistovi obrátit se na soud za účelem přezkoumání rozhodnutí služebního orgánu (propuštění ze služebního poměru, náhradě za jím způsobenou škodu, uložení kázeňského trestu). V § 119 je zakotvena součinnost služebních a odborových orgánů. Vše je zkoncipováno s cílem, aby u těchto paragrafů, ale nejen u nich, došlo ke sladění návrhu předkládaného zákona především se zákoníkem práce, s cílem vytvořit předpoklady přechodu na nový způsob řízení policejního sboru.

Výbory branné a bezpečnostní jako výbory gesční doporučily návrh zákona o služebním poměru policistů zařazených v policejních sborech České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 702), ve znění návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 745) Federálnímu shromáždění ke schválení. Já se k tomuto doporučení připojuji. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji. Vítám mezi námi místopředsedu vlády České a Slovenské Federativní Republiky pana Rychetského, který mezi tím přišel.

Zahajuji nyní rozpravu. Kdo se hlásí do rozpravy? Prosím, poslanec Ježek.

Poslanec SL K. Ježek: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, využívám možnosti, že se zatím nikdo do rozpravy nehlásí a chtěl bych upozornit na zřejmou chybu, podle mého soudu, zjevnou chybu v návrhu usnesení č. 745 na straně 5, § 128 první odstavec. První věta mi nedává smysl, zřejmě tam něco vypadlo. Pokud bylo záměrem změnit název na Hradní policie, tak by měla být věta upravena tak, aby dávala smysl. Mám pravdu?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jako druhý se přihlásil poslanec Špaček, připraví se poslanec Jedinák.

Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, chci předložit pouze jeden doplňovací návrh, který se týká § 11, který upravuje otázky přemístění a přeložení policistů. Zdá se mi totiž, že vychází pouze jednostranně, poněkud zjednodušeně řečeno z potřeby služby, a zapomíná také na druhou stránku, kterou přináší život, kterou přináší praxe, totiž obyčejné lidské potřeby policistů.

Z informací, které se mi podařilo získat vyplývá, že přibližně polovina případů předložení a přemístění policistů vychází z jejich vlastních žádostí, pramenících z osobních potřeb nebo z osobních problémů. Domnívám se, že by tedy ani toto ustanovení neměl § 11 opominout. Proto navrhuji, aby do § 11 byl doplněn nový odstavec 3 tohoto znění: "Policista může být přeložen do jiného místa služebního působiště na vlastní žádost po předchozí dohodě s nadřízeným služebním orgánem."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP