V odstavci 2 se ale říká, že vojáci
v činné službě povolaní podle
odstavce 1 mají při plnění úkolů
policejních sborů stejná práva a oprávnění
jako policisté. Logicky by mohli použít pouze
prostředky donucovací, uvedené v § 41,
případně speciální donucovací
prostředky podle § 56 odstavec 1 a 2, ale nic jiného.
Jestliže se ale tady mluví, že "pokud síly
a prostředky těchto policejních sborů
nebudou dostatečné", z výkladu této
dikce se ptám: Budou zároveň s vojáky
povolávány i dělostřelectvo, tanky,
letadla nebo o jaké prostředky se jedná v
odstavci 1 § 63?
Domnívám se, že tato otázka je tak závažná,
že by neměla být řešena v tomto
zákoně. Pokud dojdete k názoru, že první
část mé argumentace týkající
se vojenské doktríny a novely branného zákona
je nesprávná, prosím, abyste alespoň
zvážili tu skutečnost, že takto závažná
věc by měla být řešena v připravovaném
zákoně o Československé armádě
a neměla by být takto násilně a neorganicky
začleněna do zákona o federálních
policejních sborech. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Ladislav Kováč, připraví
se poslanec Janča. S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Mám jen krátkou oponenturu
k názoru, který vyslovil pan poslanec Kostya. (Předsedající
první místopředseda FS Z. Jičínský:
Pane poslanče, jste ale přihlášen do
diskuse.) Policie je posílená armádou v současné
době.
Poslanec SN L. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
kolegovia, vážení hostia, ochrana Ústavy
a ústavného zriadenia, práv a slobôd
občanov je jedným z dôležitých
predpokladov pre pokrokový vývoj každej demokratickej
spoločnosti. Pre plnenie týchto úloh a pre
zabezpečovanie výsledkov revolučných
zmien, predovšetkým pri ochrane bezpečnosti,
života a zdravia občanov, majetku a verejného
poriadku, patrí významné miesto policajným
zborom.
Činnosť týchto zborov musí vychádzať
z potrieb a záujmov ľudu, musí zodpovedať
vôli ľudu a smerovať k obnoveniu potrieb a prehlbovaniu
vzájomnej dôvery a spolupráce. To však
bolo za totalitného systému potlačované
a koncepcia dosiaľ platného zákona podporovala
prioritnú záležitosť vedúcej úlohy
Komunistickej strany Československa, jednotu Zboru národnej
bezpečnosti a ochranu majetku v socialistickom vlastníctve.
Nová právna úprava vychádza z princípov
zvrchovanosti národných republík a rozdeľuje
pôsobnosť medzi federáciu a republiky. Tým
dochádza k dôslednému oddeleniu riadenia orgánov
polície v pôsobnosti republík a v pôsobnosti
federácie a k vylúčeniu koncentrácie
moci v jednom orgáne.
Dovoľte mi preto túto právnu úpravu
aspoň týmto drobným doplňujúcim
podnetom vylepšiť. Zaistenie bezpečnosti civilnej
leteckej dopravy pred teroristickými útokmi vychádza
z úloh Federálneho policajného zboru. Ochrana
civilnej leteckej dopravy a dôsledkov vyplývajúcich
z jej ohrozenia, vrátane medzinárodných záväzkov
prijatých Českou a Slovenskou Federatívnou
Republikou v tejto oblasti, vyžadujú zakotvenie tak
široko pojatého oprávnenia pre policajtov.
Na základe pripomienok personálu, ktorý kontrolu
na letiskách koná, dovolím si podať
v § 23 odstavec 2 túto zmenu. Za slovo "žieraviny"
doplniť slovo "a iné veci".
Zdôvodnenie: Ide o rozšírenie tejto náplne,
pretože napríklad rôzne orientálne z
východoázijské obranné či útočné
zbrane typu "mundžáky", spreje, nožnice
a slzotvorné prostriedky by sa mohli použiť pre
prípadné teroristické útoky.
Záverom by som chcel podotknúť, že pre
tento, tak potrebný zákon budem hlasovať a
verím, že podobne urobíte tak aj vy, vážené
kolegyne a kolegovia. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Janča, poté poslanec Hubálek.
Poslanec SL B. Janča: Pane předsedající,
vážené kolegyně, kolegové, návrh
zákona o policejních sborech České
a Slovenské Federativní Republiky by měl
zejména umožnit policistům dostatečným
způsobem chránit oprávněné
zájmy občanů. Jakékoli oklešťování
pravomocí kriminálním živlům.
Dále bych chtěl připomenout, že policista
se často ve výkonu služby dostává
do styku s nebezpečnými látkami a věcmi.
Je proto potřebné, aby byl pro řádný
výkon služby v předstihu dostatečně
prakticky seznámen s uvedenými látkami a
věcmi, jejich vlastnostmi, účinky a manipulací
s nimi. Tyto látky a věci je nutné v nezbytném
množství držet, skladovat a používat
jako srovnávací materiál pro expertizní
činnost, pro výcvik služebních psů,
na zjišťování drog nebo výbušnin
apod.
Proto dovolte, abych předložil dva pozměňovací
návrhy. První se týká § 16. V
tomto paragrafu v odstavci 1 jsou body a), b), c) a d). Týká
se toho, že policista je oprávněn zajistit
osobu, která - a nyní navrhuji doplnit bod e) -
"na základě doložitelných informací
je podezřelá z přípravy, pokusu nebo
spáchání trestného činu".
Druhý pozměňovací návrh: Za
§ 21, který se nazývá Oprávnění
k používání nebezpečných
látek, zařadit § 22 s názvem Oprávnění
k držení nebezpečných látek.
Znění tohoto paragrafu navrhuji následující:
"Policista je oprávněn pro účely
výuky, výcviku, zkoušek, expertizní
činnosti apod. držet, skladovat a používat
některé nebezpečné látky a
věci. Takovými látkami se rozumí zejména
výbušniny, výbušné předměty,
drogy, padělky peněz, známek a cenných
papírů."
Ostatní paragrafy by se přečíslovaly.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Hubálek, připraví se poslanec Chýlek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, omlouvám se za prudší
reakci na konstatování kolegy pana poslance Kostyi.
Všichni dobře víte, že žijeme v mimořádných
situacích. Snažili jsme se a pomáháme
je řešit i tím, že k posílení
policie byla použita a používá se armáda,
tedy Pohraniční stráž, tak, že
musíme jednat s ohledem na potřeby i s ohledem na
to, že existují demokratické korektivy zneužití
této moci. To úvodem.
Hlavním smyslem mého vystoupení je podat
pozměňovací návrhy v souvislosti s
§ 41 a jmenovaným § 63. Paragraf 41 v písm.
ch) říká, že lze použít
úderů zbraní. Z textu zákona víme,
že zbraní se rozumí jak palná zbraň,
tak i zbraň chladná, nůž, pažba
nože. Ovšem při konzultacích mi příslušníci
říkali, že v případě sporu,
kdy dojde ke rvačce s recidivistou či podobným
živlem, advokáti ve snaze použít maximálních
možností práva argumentují i zdánlivými
maličkostmi. Víme, že kdyby nás někdo
napadl a vytrhneme plaňku z plotu, je to také zbraň.
Proto bych doporučoval k úvaze, zda by nešlo
v písm. ch) zrušit dosavadní text a nahradit
ho tím, že policista může použít
úderu libovolným předmětem. To by
byla první změna, která by současně
vedla k vypuštění § 48, který je
věnován pouze tomu, že lze použít
úderu střelnou zbraní.
Paragraf 63 mluví o použití vojáků
k posílení policejních sborů obou
republik. V současné době jsem v jednání
s představiteli Sboru nápravné výchovy
v Čechách. Protože věznice nemají
dostatečnou ostrahu, nemají ani dostatek příslušníků
Sboru nápravné výchovy k zajišťování
pořádku uvnitř věznic. Rád
bych předložil novelu zákona, která
by dovolila použití vojáků ne k vnitřní
službě, kde by mohlo dojít k ohrožení
jejich života při vzpourách ve věznicích,
kdy bychom na sebe vzali příliš odpovědnost,
ale byl bych rád, kdyby se dovolilo právě
vsunutím určitého ustanovení do §
63, aby příslušníci armády mohli
vykonávat svou běžnou práci, jako je
strážní služba na ostraze kolem věznic,
na tzv. "špačkárnách", kde
by prakticky nemohli ovlivňovat převýchovný
proces, nebo nemohli by ani doplatit svou bezpečností.
Z toho důvodu bych doporučil několik změn
do § 63, kde do odstavce 1 by se vsunulo "jakož
i úkolů Sboru nápravné výchovy
České republiky a Slovenské republiky".
V navazujících ustanoveních, kde se vymezuje
označení vojáků páskou policie,
tak jejich podřízenost příslušným
republikovým ministrům vnitra, tam by se doplnilo
"i ministrů spravedlnosti republik". Tím
bychom otevřeli prostor národním radám
a vládám obou republik, aby podle vlastního
uvážení mohli řešit tuto tíživou
situaci.
Všichni dobře víme, kolik vzpour a nepěkných
událostí se v našich věznicích
odehrává a je to do jisté míry také
nedostatkem odborných pracovníků. Tím,
že bychom dovolili republikám z federálních
zdrojů, tedy ze stavu armády odčerpat na
strážní službu, mohly by své příslušníky,
kteří mají odborné zaškolení
ve vztahu k výchově vězňů uvolnit
pro službu kolem cel, v dílnách, na pracovištích.
Předávám písemně tyto pozměňovací
návrhy k § 41 a § 63 a byl bych rád, kdybyste
se nad tím zamysleli a podporovali je. Děkuji za
pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Hubálkovi. Slovo má poslanec Chýlek, připraví
se poslanec Jégl.
Poslanec SL S. Chýlek: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, je
to jen několik dní, co tady zazněly tři
zprávy o stavu a vývoji kriminality v Československu:
Zpráva generálního prokurátora, zpráva
předsedy Nejvyššího soudu a zpráva
ministra vnitra České a Slovenské Federativní
Republiky. Všichni víme, že to nebyly zprávy
radostné a já jen lituji, že jsme neměli
dosud možnost dokončit diskusi k těmto zprávám.
Je zřejmé, že dnešním zákonem
máme v rukou jistý nástroj, kterým
můžeme pomoci tomu, aby úsilí o změnu
situace v kriminalitě a vývoji kriminality bylo
úspěšnější. Sám jsem
dalek toho, abych přeceňoval možnosti policejních
sborů, vždycky poukazuji zejména na prameny,
zdroje, hluboké prameny, na výchovu atd. Nicméně
i tento zákon je velmi účinný nástroj
a jsem přesvědčen, že ho musíme
použít k tomu, aby naše policejní sbory
měly dostatečné pravomoci a účinnost
v tomto směru zasahovat.
Těmito myšlenkami jsou neseny dva pozměňovací
návrhy, které chci nyní předložit.
První se týká § 51, jedná se
o používání zbraní. "Policista
je oprávněn použít zbraň jen
v těchto případech...", a tam odkazuji
na bod b). Původně se psalo, že jestliže
nebezpečný pachatel, proti němuž se
zakročuje, se na výzvu nevzdá, nebo se zdráhá
opustit svůj úkryt atd. Zpráva výborů
branně bezpečnostních (tisk 744) změnila
slova "nebezpečný pachatel" za slova "pachatel
zvláště nebezpečného úmyslného
trestného činu". Jsem toho názoru, že
tato změna je příliš zužující,
že je třeba ponechat sborům pravomoc v případech,
kdy vědí, že se jedná o nebezpečného
pachatele a nevědí, zda právě teď
trestní čin spáchal, ale je známo
z předchozích informací, že se o nebezpečného
pachatele jedná. Jsem tedy pro to, aby se ponechal původní
text, to znamená slova "nebezpečný pachatel".
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 58 - zákroky služby rychlého
nasazení. Služba rychlého nasazení provádí
služební zákroky... a nyní bod c) nebezpečným
pachatelům organizované trestné činnosti
a zejména při jejich zadržení. Opět
zpráva branně bezpečnostních výborů
v tisku 744 mění termín "nebezpečným
pachatelům organizované trestné činnosti"
na slova "pachatelům zvláště závažných
úmyslných trestních činů".
Domnívám se, že oba tyto názory, tzn.
názor původního textu zákona i názor
zpravodajské zprávy mají své opodstatnění,
a proto doporučuji, aby tento bod byl rozšířen
tak, že by zahrnoval oba tyto termíny. To znamená,
že by zněl:
"Nebezpečným pachatelům organizované
trestné činnosti a pachatelům zvlášť
závažných úmyslných trestních
činů, zejména při jejich zadržení."
Jedná se vlastně o rozšíření.
To je vše. Děkuji za pozornost. Návrhy odevzdávám
zpravodajům.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
má slovo poslanec Jégl, připraví se
poslanec Hanák.
Poslanec SL P. Jégl: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi ještě
jednou se zastavit u již zde zmíněné
otázky hlavy páté návrhu tohoto zákona,
která zde byla zmíněna poslancem Kostyou,
tak poslancem Hubálkem. V hlavě páté
se pojednává o vztahu ozbrojených sil a ozbrojených
sborů, resp. o povolávání a vyčleňování
vojáků k plnění úkolů
policejních sborů. Co se týče již
zde vyslovených názorů, k panu Kostyovi bych
řekl jen to, že jeho výklad vojenské
doktríny nebyl zcela přesný.
Vojenská doktrína přímo explicitně
tohoto "vnitřní použití armády"
nezakazuje, nicméně ho značně omezuje.
Rozhodně nelze interpretovat vojenskou doktrínu
tak, že by měla umožnit působení
armády ve smyslu použití vojáků
k udržování veřejného pořádku.
Dovolte mi malou rekapitulaci současného stavu této
otázky.
Na počátku roku 1990 byl novelizován branný
zákon. Mimo jiné byl novelizován také
ve vztahu k tomuto problému. V § 1 písm. c)
bylo zrušeno stávající znění,
které umožňovalo používat vojáky
při udržování veřejného
pořádku a bezpečnosti uvnitř státu.
Tato klauzule se přeformulovala v tom smyslu, že vojsku
se umožnilo působit pouze při udržování
bezpečnosti uvnitř státu v případě
přímého násilného útoku
proti ústavnímu zřízení.
Zhoršení bezpečnostní situace na jaře
roku 1990 dalo podnět ke vzniku jisté improvizace,
a to zákonným opatřením předsednictva
Federálního shromáždění.
Je to zákonné opatření č. 207/1990
Sb. Obsahem tohoto zákonného opatření
je to, že vláda se zmocňuje k vyčleňování
příslušníků Pohraniční
stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra
k plnění úkolů Veřejné
bezpečnosti, přičemž vojáci mají
být použiti v případě, že
je to nutné k zajištění bezpečnosti
a veřejného pořádku na území
příslušné republiky. V lednu tohoto
roku, kdy jsme byli nuceni reagovat na hrozby teroristických
útoků ze strany Saddáma Hussaina, bylo nutné
použít vojáků v činné
službě k ochraně jistých exponovaných
objektů, byť toto opatření bylo použito
tak, že byl použit poněkud širší
výklad branného zákona s tím, že
Saddám Hussain byl vlastně prohlášen
za živelnou pohromu, neboť branný zákon
takové použití explicitně neumožňuje.
V tom smyslu byl následně velmi moudře novelizován
branný zákon, a to tak, že vojáků
v činné službě smí být
se souhlasem vlády České a Slovenské
Federativní Republiky použito také ke střežení
objektů zvláštního významu a
k ochraně státních hranic.
Dovolte mi nyní se vrátit k zákonu o policejních
sborech a k navrhovanému znění hlavy páté.
Domnívám se, že se zde jedná o rozšíření
obsahu branné povinnosti. Paragraf 64 je v podstatě
inkorporované zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
a paragraf 63 vlastně vyplývá z provedené
již zmíněné novely branného zákona.
Zvláště u § 64 se domnívám,
že tento paragraf má skutečně charakter
jistého provizória. Používat vojáky
k zajištění veřejného pořádku
skutečně není v souladu s vojenskou doktrínou
a jedná se zde vlastně o nepřímou
novelu branného zákona. Tento zákon by měl
určovat rozsah branné povinnosti, nikoliv zákon
jiný.
Na rozdíl od poslance Kostyi se domnívám,
že nám zde ani nechybí nový zákon
o Československé armádě, jako spíše
nový ústavní zákon o obraně
státu. Ten současný je v podstatě
ideologickou slátaninou různých komunistických
tezí koncepcí obrany. Nedá se to jinak nazvat.
Nicméně jeho novelizace v současné
době před přijetím nové ústavy
by rovněž nebyla nejlepším řešením.
Domnívám se, že řešit tuto otázku
tímto způsobem, jakým je řešena
v hlavě páté, také není nejlepší.
Můj návrh spočívá v tom, abychom
vypustili § 64, aby tato otázka byla řešena
nadále zákonným opatřením,
které lze daleko pohodlněji omezit časově,
resp. zrušit. Tato změna (vypuštění
§ 64), kterou navrhuji, se promítne dále do
§ 65, kde se vyškrtne část podle §
64 odstavec 1 a dále se to promítne do § 77
odstavec 4.
Druhá otázka, o které se chci zmínit,
je otázka kontroly používání
operativní techniky. V tomto smyslu navrhuji jisté
rozšíření stávajícího
§ 39 o nový odstavec. Současný odstavec
by se očísloval jako odstavec č. 1. Znění
je v podstatě analogické s tím, jaké
bylo použito u zákona o Federální informační
bezpečností službě: Kontrolní
orgán je oprávněn řediteli federálního
policejního sboru, vymezenou ustanoveními §
29 a § 38, nebo která je nezákonná.
Je oprávněn mu nařídit, aby všechny
údaje, vedené v evidencích federálního
Policejního sboru, které přesahují
jeho působnost nebo které byly získány
neoprávněně nebo jsou nepravdivé,
uložil tak, aby k nim nikdo s výjimkou soudu neměl
přístup.