Samozrejme, berte to ako predbežnú informáciu.
O tom, či to bude, sa musíme uzniesť. Ale nemá
význam, aby sme sa uznášali na polovinu, ale
až potom, čo bude jasná zostava zo strany predsedníctva
Snemovne ľudu. Takže samozrejme zajtra ráno sa
s týmto postupom vysporiadame.
Slovo má pán poslanec Roubal.
Poslanec SN M. Roubal: Vážení kolegovia, prepáčte,
že zdržujem, ale pri prejednávaní rokovacieho
poriadku sme sa snažili do určitej miery odbúrať
čiastočne právomoci jednotlivých predsedníctiev.
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, do
určitej miery - myslím, že sa to môže
vzťahovať na jednotlivé predsedníctva,
predsedníctvo Snemovne národov, respektíve
predsedníctvo Snemovne ľudu.
V paragrafe 31 sa hovorí: "Inak sa každá
snemovňa môže uzniesť na návrh buď
členov, nemusí sa uzniesť na návrh predsedníctva
snemovne, ale môže sa i každá snemovňa
uzniesť zvlášť na spoločnom zasadnutí
Federálneho zhromaždenia. Do určitej miery
by sme tu potrebovali výklad k § 31. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, je to samozrejme takto možné,
ale tu žiadajú členovia predsedníctva
Snemovne ľudu, aby mohli oni navrhnúť Snemovni
ľudu príslušnú zostavu a zloženie
dohodovacieho výboru. To ešte samozrejme neznamená,
že ho tak musíte schváliť.
Môžete k tomu prijať pozmeňovací
návrh. Môžme sa dohodnúť, že
sa nebude postupovať takto, ale inou formou, ktorú
umožňuje § 31 zákona o rokovacom poriadku.
My ale môžeme hlasovať v Snemovni národov
o poslednom návrhu. Slovo má predseda Snemovne národov,
Milan Šútovec.
Předseda SN M. Šútovec: Včera zasadalo
predsedníctvo Snemovne národov a prijalo uznesenie,
ktorým sa poveruje predseda výboru sociálneho
a kultúrneho, poslanec Prokop, aby v dvoch menovaných
prípadoch (tlač 676 a 675) a v prípade tlače
766 navrhol zostavenie príslušnej dohodovacej komisie.
To sa za Snemovňu národov stalo.
Navrhujem, aby Snemovňa národov pristúpila
k hlasovaniu o takto navrhnutej komisii a aby hlasovala o tom,
či sa dohodovacie konanie, ako bolo navrhnuté, má
alebo uskutočniť.
Ďalej navrhujem hlasovať o tom, že návrh
zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní
sa doporučuje k novému prejednávaniu v Snemovni
národov. Nevidím dôvod, prečo by Snemovňa
národov o týchto troch veciach nemala v tejto chvíli
rozhodnúť. Snemovňa ľudu môže
pristúpiť k veci neskôr, až si vyjasní
svoje vnútorné pomery.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prečítam vám uznesenie, ktoré
by mala prijať Snemovňa národov: "Snemovňa
národov súhlasí s dohodovacím konaním
v prípade zákona o zmenách v sociálnom
zabezpečení a so zložením spoločného
výboru pre dohodovacie konanie." Do dohodovacieho
výboru boli navrhnutí poslanci Batta, Hacaj, Macek,
Maštálka, Prokop a Stank. Navrhuje sa, aby sa tento
problém riešil dohodovacím konaním.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dnes nebude poludňajšia prestávka.
Myslím, že bude najjednoduchšie odložiť to na zajtrajšok. Ako vidíte, sú tu ešte nejasnosti.
Teraz pristúpime k hlasovaniu o pozmeňovacích
návrhoch k včerajšiemu bodu programu. Túto
časť viedol predseda Snemovne národov, Milan
Šútovec. Prosím, aby prevzal vedenie schôdze
pri hlasovaní.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN M. Šútovec.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím spravodajcov k príslušnému návrhu
zákona, to je poslanca Šamalíka a poslanca
Pohanku, aby zaujali svoje miesta v spravodajských laviciach
a pripravili si zoznamy pozmeňovacích návrhov.
Udeľujem slovo zástupcovi navrhovateľa, podpredsedovi
vlády JUDr. Rychetskému. Prosím, aby predniesol
záverečné slovo. Hlasovať pravdepodobne
budeme len o ústavnom zákone, avšak záverečné
slovo môžete mať k obom problémom.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové poslanci,
v úvodním slově jsem včera zdůraznil,
že návrhem novely pasáže ústavy
o soudnictví a návrhem nového zákona
o soudech a soudních klademe pilíře pro nový
demokratický právní stát a vyslovujeme
tím víru, že jedním z ústředních
momentů tohoto státu v oblasti spravedlnosti bude
soudce, soudce nezávislý a nestranný, nesesaditelný
a nepřeložitelný.
V průběhu rozprav byla větší
vyjádřena celá řada názorů
na předložené osnovy, přičemž
žádný z nich stejně jako žádný
z pozměňovacích návrhů nemění
smysl, filozofii ani koncepci předložených
návrhů.
Dovolte mi, abych na závěr rozpravy k návrhu
novely ústavy (pasáže o soudnictví)
tlumočil stanovisko vlády České a
Slovenské Federativní Republiky k těmto pozměňovacím
a doplňovacím návrhům, a to jak k
návrhům, které vzešly ze společné
zpravodajské zprávy ústavně právních
výborů, tak k návrhům, které
byly uplatněny v rámci rozpravy při včerejší
společné schůzi obou sněmoven Federálního
shromáždění.
Už v úvodním slově jsem vyjádřil
souhlas se společnou zprávou ústavně
právních výborů k návrhu ústavního
zákona. Tyto výbory a někteří
poslanci však vznesli k vlastnímu návrhu zákona
pozměňovací návrh, kterým hodlají
přemístit sídlo Nejvyššího
soudu federace do Brna. K tomu zde zazněl dvojí
možný výklad platného ustanovení
článku 141 odstavec 1 ústavního zákona
o československé federaci, který zní:
"Hlavním městem České a Slovenské
Federativní Republiky a pravidelným sídlem
jejích orgánů je Praha."
Soudím, že když zákonodárce nepoužil
slovo "zpravidla", ale použil slova "pravidelným
sídlem", vyjádřil zásadu, že
máme toliko jedno hlavní město federace a
toliko jedno sídlo jejích orgánů,
které však mohou vést svá jednání
i na jiných místech.
Domnívám se proto, že pokud toto Federální
shromáždění projeví vůli
změnit sídlo Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky z Prahy do Brna,
musí tak učinit doplněním článku
99 ústavního zákona o československé
federaci o odstavci 3, tak, jak je to ostatně v pozměňovacích
návrzích vám předložených.
V této souvislosti je však třeba zvážit,
zda důvody pro takovou volbu, které jsou převážně
historizující. Převáží
nad okolnostmi po výtce praktickými.
Nejvyšší soud České a Slovenské
Federativní Republiky má v současné
době celkem 85 zaměstnanců, z toho 29 soudců.
Přijetím navrhovaných zákonných
úprav v oblasti soudnictví obchodního a správního
stoupne počet zaměstnanců cca na 120, z toho
45 soudců. Přemístění takového
soudního orgánu bez úhony na jeho hladkém
a plynulém fungování předpokládá
jednak rozhodnutí jeho pracovníků a jejich
rodin zásadně změnit svůj dosavadní
život a současně to předpokládá
okamžité uvolnění cca 50 až 100
bytů v Brně.
Lze ovšem též se stejnou mírou pravděpodobnosti
předpokládat, že sice dojde ke změně
sídla Nejvyššího soudu federace, ale tento
soud bude převážně vylidněn a
jeho nové konstituování si vyžádá
při všeobecném a právě na této
půdě kritizovanému nedostatku kvalitních
soudců takové časové prodlení,
že tento soud nebude po dosti dlouhou dobu vůbec schopen
plnit své závažné a nezbytné
funkce.
Bude proto na vás, abyste odpovědně zvážili,
zda si naše země může nyní dovolit
podstoupit takové riziko. Shodou okolností jsem
předsedou komise vlády České a Slovenské
Federativní Republiky pro vytvoření organizačních
a technických podmínek pro ustavení ústavního
soudu v Brně.
Mohu vás ubezpečit o tom, že práce této
komise je zvlášť komplikovaná skutečností,
že ani pro početně nižší ústavní
soud, navíc dosud nezkonstituovaný, se dlouho nepodařilo
opatřit v Brně vhodnou budovu. Přemístění
Nejvyššího soudu federace do Brna s sebou musí
zákonitě nést další změnu,
a to je přemístění federální
Generální prokuratury, což reprezentuje dalších
zhruba 100 pracovníků a další budovu.
Přesto jménem vlády nevyslovuji nesouhlas
s tímto návrhem, pouze poukazuji na skutečnost,
že s jeho realizací bude spojen, pokud bude vaším
rozhodnutí, akceptována, vážný
praktický problém.
K vlastnímu návrhu ústavního zákona
o změně pasáže o soudnictví nebylo
uplatněno mnoho připomínek. Některé
si však odporují. Odkazuji proto na stanovisko obou
zpravodajů sněmoven, se kterými se vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
ztotožňuje. Věřím, že ústavní
zákon, kterým se mění dosavadní
úprava soudnictví v České a Slovenské
Federativní Republice, bude vaším hlasováním
přijat tak, abychom skutečně postavili pilíř
nového demokratického právního státu.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán podpredseda Rychetský. Teraz prosím
spravodajcov, keď chcú niečo povedať k
pozmeňovacím návrhom ako k celku. Ide o tlač
677.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
F. Šamalík: Z úsporných důvodů
bychom mohli svá stanoviska říci až
v procesu hlasování.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dobre, pristúpime k jednotlivým pozmeňovacím
návrhom. Myslím, že ich zaznelo celkom desať.
Prosím poslancov, aby si vzali tlač, ktorá
má titul "pozmeňovacie návrhy k ústavnému
zákonu (tlač 677 a 729), kde sú v poradí,
ako zazneli, systematicky uložené na desiatich stranách
všetky pozmeňovacie návrhy a doplňovacie
návrhy, jednak k ústavnému zákonu
o sudcoch a súdoch.
Prosím, teraz venujte pozornosť výkladu a zdôvodneniu
spravodajcov. Opakujem, že ide o zákon, kde je potrebný
súhlas trojptinovej včšiny všetkých
poslancov Snemovne ľudu, rovnako ako súhlas trojpätinovej
včšiny všetkých poslancov Snemovne národov,
zvolených v Českej republike a trojpätinovej
väčšiny všetkých poslancov Snemovne
národov, zvolených v Slovenskej republike. Prosím,
aby ste s týmto vedomím zaujali svoje miesta v snemovni.
Žiadam predovšetkým poslancov Snemovne národov.
Potrebných hlasov na odhlasovanie zmien tohto zákona
je 45, čo je minimum. Faktickú poznámku má
pán poslanec Toman.
Poslanec SN P. Toman: Pane předsedo, minulý týden
se vzdal poslaneckého mandátu poslanec Rajczy. Proto
bych se chtěl zeptat, jestli se se vzdáním
mandátu počítá, pokud jde o kvórum
nebo zda to nemá vliv.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Včera predsedníctvo snemovne vzalo na vedomie, že
sa vzdal mandátu, ale odpočítanie tohto hlasu
nemá vplyv na kvórum. Ešte poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Pane předsedo, chtěl bych vás
poprosit, abyste poslal někoho pro poslance do jídelny,
protože za tohoto stavu nemá cenu o pozměňovacích
návrzích k zákonu hlasovat. stačí
dva poslanci v této chvíli, kteří
se zdrží hlasování, a žádný
návrh neprojde.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Obávam sa, že s vami musím súhlasiť,
ale nemôžem odísť do jedálne. (Poslanec
SN J. Vild: Ne vy, ale poslat tam někoho z personálu.)
Zdá sa, že hlad je nepriateľom zákonov.
Vážení kolegovia, vážený
pán podpredseda vlády, s poľutovaním
musím oznámiť, že asi nie sme schopní
hlasovať o tomto zákone a nevystavovať sa pritom
nebezpečenstvu, že nebude prijatý. Budeme musieť
oznámiť verejnosti, že niektorí poslanci
dali prednosť obedu, pred účasťou na hlasovaní
a iní poslanci sa nedostavili do snemovne, i keď sa
nijak neospravedlnili. Prosím, pán poslanec Hruška.
Poslanec SN M. Hruška: V tom případě
navrhuji, aby se okamžitě kontrolně hlasovalo,
aby byl seznam z počítače těch poslanců,
kteří zde nejsou. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Poslanci Snemovne národov, sadnite si prosím do
lavíc, budeme kontrolne hlasovať v oboch častiach
spoločne.
Prosím, stlačte tlačidlo, kto je prítomný
z poslancov Snemovne národov. (Hlasuje se.) (111) Stojedenásť.
Prosím, ešte raz! (V rubrice "proti" nehlasoval
nikto.) (V rubrice "zdržel se hlasování"
byl jeden hlas.) Nehlasovali poslanci Roman, Muška, Olej.
Zaznamenaní boli všetci poslanci prítomní
v tomto sále. 112, plus tri, je 115.
Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby stlačili
teraz tlačidlo! (94) Deväťdesiatštyri. Ďakujem.
Ďalší, ktorí chcú teraz stlačiť
tlačidlo! (2) Dva. Ďakujem. A ďalší.
(1) Jeden. Ďakujem. Pán poslanec Šepetka sa neospravedlňoval.
Ďakujem. Inak počty súhlasia.
Myslím, že pominuli dôvody, ktoré som
tu oznámil. Je prítomných 50 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej republike, 65 poslancov
zvolených v Snemovni národov v Českej republike
a 98 poslancov Snemovne ľudu. Obe snemovne sú uznášania
schopné vo všetkých svojich častiach.
Dávam preto hlasovať. Pán poslanec Šamalík,
začnite čítať pozmeňovacie návrhy.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
F. Šamalík: Jak je zřejmé z předloženého
návrhu, řada připomínek, které
byly adresovány k zákonu o soudech, se objevuje
zde a potom znovu, čili o nich budeme v některých
případech hlasovat dvakrát.
První pozměňovací návrh pana
poslance Morice, který máte pod číslem
1, v podstatě znamená, že z textu se vylučuje
text "dbá o jednotu rozhodování mezi
republikami a vojenskými soudy - pokud jde o Nejvyšší
soud".
My nedoporučujeme tento návrh proto, že v daném
případě jde skutečně o to,
aby jednota justičního provozu byla zabezpečena,
a nemůžeme samozřejmě pod tím
chápat žádnou uniformní jednotu. Ve
všech ostatních případech se samozřejmě
potom texty zmírňují vzhledem k tomu, že
do pojmu jednotný výklad apod. bylo možno ucítit
určitou autoritativní nadřazenost Nejvyššího
soudu a tedy jistý moment, který by se mohl nějakým
způsobem dotýkat nezávislosti soudů.
Tam se to pozměňuje, ale v tomto případě
soudíme, že ten text by měl být zachován
právě vzhledem k jednotě. Tedy nedoporučujeme.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Dám teda hlasovať o pozmeňovacom
návrhu pána poslanca Morica. Pýtam sa ho,
či trvá na svojom pozmeňovacom návrhu,
alebo ho sťahuje? (Poslanec Moric: Trvám.) Trvá.
Začneme hlasovaním v Snemovni národov medzi
poslancami zvolenými v Českej republike. Pýtam
sa, kto súhlasí s pozmeňovacím návrhom
pána poslanca Morica, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo! (Hlasuje se.) (1) Jeden. Ďakujem.
Kto je proti? (39) Tridsaťdeväť. Ďakujem.
Jeden pre, tridsaťdeväť proti.
Kto sa zdržal hlasovania? (26) Dvadsaťšesť.
Ďakujem.