Pan poslanec Malý přednesl návrh na zvýšení
pokut. Tady samozřejmě z úzce ekologického
hlediska se dá říci, že čím
vyšší pokuta, tím lepší pokuta,
protože by skutečně měla mít
odstrašující účinek.
Na druhé straně ovšem musíme brát
ekologické problémy v souvislosti s ekonomickými.
V tomto smyslu se obávám, že navržené
pokuty jsou příliš vysoké a že
by znamenaly příliš velký zásah
do ekonomiky. Navíc tady není řešení,
a to z důvodů skutečně kompetenčních,
a tady myslím, že je to správné, problém
poplatků.
Připravované návrhy zákonů
České národní rady a Slovenské
národní rady předpokládají,
že bude zpoplatněno veškeré znečištění
vypouštěné ze zdrojů, to znamená,
že bude každý producent odpadů motivován
ekonomicky na tom, aby snižoval odpady s tím, že
pravděpodobně bude přijata zásada,
že až do výše určitého technologického
limitu porostou poplatky lineárně. Po překročení
limitu, kdy dochází ke zvýšení
emisí škodlivin do ovzduší v důsledku
nedbalosti, špatné údržby, nedodržování
technologické kázně, dojde k určitému
skoku a růst poplatků bude progresívní,
podstatně vyšší. V tomto smyslu je třeba
brát pokuty v souvislosti nebo ve vazbě na připravované
poplatky a ty budou velice tvrdé.
Potom bych se chtěl u tisku 743 vyjádřit
k navrhovaným variantám. Na straně 3, bod
5 jsou první varianty v § 6 odstavec 4. Já
se velmi přimlouvám za to, aby byl ponechán
původní text, to znamená, aby tam byla zachována
slova "s přihlédnutím k přiměřenosti
výdajů na jejich pořízení".
Je tím míněna technologie - ze dvou základních
důvodů.
První důvod je, že je to běžná
praxe všude ve světě, včetně
Evropských společenství. To je spíš
formální důvod. Věcný důvod
je ten, že bychom měli rozlišovat technologie,
které fungují dejme tomu v laboratorních
měřítcích nebo v měřítcích
malých provozů anebo které fungují
za extrémně vysokých nákladů.
I v tomto smyslu bychom měli hledat takové technologie,
které jsou jakýmsi kompromisem mezi dokonalostí
a náklady, které se na ochranu ovzduší
dají vynaložit. Nebezpečí, na které
upozorňoval poslanec Richter, totiž nebezpečí
voluntaristického výkladu tohoto pojmu tady je,
ale v tomto smyslu jednak máme možnost se opřít
o zkušenosti evropské, americké nebo jiné
zahraniční a jednak výklad, co je v dané
etapě nejlepší dostupnou technologií
i přiměřenými náklady, je věcí
České republiky a Slovenské republiky. V
tomto smyslu právě proto, že je tady mezinárodní
kontrola, lze zajistit objektivitu právě porovnáváním.
Proto doporučuji variantu první.
Další varianta je na následující
straně, odstavec 4, kde se mluví o § 10 c).
Tam podle jednoho návrhu by mělo být vypuštěno
hodnocení projektů na zavedení nových
výrob a technologií u velkých a středních
zdrojů znečištění. Opět
chápu důvody, které vedou k návrhu
na vypuštění písmene c), neboť
zase jsou motivovány snahou vyvarovat se případného
zneužívání tohoto ustanovení.
Vycházejí z toho, že by měl být
hodnocen až vlastní výsledek vlastní
technologie. Ale velmi doporučuji, aby tam odstavec zůstal.
První důvod je opět ten, že je to běžnou
součástí norem Evropských společenství.
Druhý důvod spočívá v tom,
že všechny tři vlády schválily
přistoupení Československa k dohodě
o hodnocení vlivu na životní prostředí,
překračující hranice státu,
to je dohoda z Evropského společenství, podle
které i zahraniční subjekty mají právo
vyjadřovat se k projektu. Bylo by nelogické, kdyby
sousedé, Rakušani, Němci, Poláci, se
vyjadřovali k našim projektům a naše republikové
státní orgány by v tomto směru neměly
právo do hodnocení zasahovat.
Třetí důvod je zásadní. Všichni
víme, že každé uvedení nového
provozu nebo továrny do chodu znamená několik
měsíců experimentálního chodu.
Každá technologie vyžaduje určité
přechodové experimentální stadium.
Kdyby byl realizován projekt, který nedává
záruky, že budou dodrženy emisní limity,
tak je to vlastně experimentování na lidech,
protože během přechodové doby se velmi
zřídka podaří dodržet předepsané
hodnoty. To je otázka delšího období.
Kdybychom připustili výstavbu a provoz, byť
jen zkušební, technologií, u nichž je
zřejmé už předem z analýzy, že
je to projekt, který nedává záruky,
tak bychom se prohřešili na základních
zásadách humanity. Z tohoto důvodu doporučuji,
aby tento paragraf byl zahrnut do zákona.
Na straně 5 bod 13. K tomu už jsem se vyjádřil.
Jsem přesvědčen, že by skutečně
měla být zachována pětiletá
přechodová fáze, která je dostatečně
dlouhá na to, aby podnik mohl reagovat a přitom
není tak krátká, aby ho finančně
zruinovala.
Dovolte mi vrátit se k dalším navrhovaným
námětům. Pan poslanec Cuhra navrhoval na
doplnění § 18 o to, že by pokuty měly
být ukládány neprodleně. Domnívám
se, že je to zpřesnění textu a nejsem
si zcela jist, jestli je to z hlediska právního
nezbytné, ale v každém případě
to znamená jednoznačné vymezení textu.
Poslanec Jambor v souvislosti s § 21 vznesl velmi závažný
problém jaderných elektráren obecně
a elektráren umístěných v Jaslovských
Bohunicích, zvlášť. Jsem přesvědčen
o tom, že tento problém není možné
řešit v rámci tohoto zákona, přestože
jde o zcela zásadní problém, prostě
proto, že celá povaha věci je natolik rozdílná,
že by to vlastně byly dva různé zákony.
Existuje zákon o jaderné bezpečnosti, který
je nyní připravován k novelizaci. Tam se
budou zákonná opatření podstatně
zpřísňovat.
Byla vypracována zpráva o elektrárně
V 1, o jejím stavu. Všichni víme, že tato
elektrárna je zastaralé koncepce, nemá kontejnment,
je umístěna ve druhé seismicky nejvíce
ohrožené zóně v Československu,
horší je už jen Komárno. Víme zároveň,
že naštěstí je elektrárna předimenzována
a je pod velmi solidní kontrolou, má dostatečně
kvalitní a svědomitou obsluhu. Samozřejmě,
čím dříve bude možné tuto
elektrárnu zavřít, tím lépe,
ale obávám se, že ekonomická situace
naší ekonomiky, a to federální, stejně
jako slovenské, to bezprostředně neumožňuje
a nejsou k tomu ani důvody.
Mohu vás ujistit jen o tom, že skutečně
elektrárna je pod velmi pečlivým dohledem
a její další provoz je podmiňován
plněním velkého souboru jasně termínovaných
opatření. Zprávu o V, pokud by to bylo přání
poslanců, je možné rozmnožit. Byla projednána
ve vládě, je možné ji dodat každému
poslanci.
Dalším problémem je ta havarovaná elektrárna
A 1, která je velmi značným nebezpečím
pro životní prostředí, zvláště
vzhledem ke kontaminaci podzemních vod. Opět je
pro to připravena zpráva s podrobným návrhem
řešení. V nejbližší době
bude projednávána ve federální vládě,
potom může být k dispozici poslancům.
Pak tady byla zmíněna řada věcí,
třeba význam energetiky, to jsou věci, které
se tady budou řešit. Pan poslanec Kováč:
plně souhlasím s jeho hodnocením tragické
situace ve Slovenském ráji v důsledku fungování
Krompach a Rudňanů, ale nemohu s ním souhlasit,
pokud jde o navrhovanou úpravu § 2, kde navrhuje rozšíření
o "koncentrace", protože je to problém,
který je podrobněji řešen v nově
upravených limitech. Paragraf o limitech, to je §
5, byl původně formulován velmi obecně,
ale tím, že během projednání
bylo navrženo, aby na tento návrh zákona navazovala
opatření, tak bylo potřeba zpřesnit
technicky i fyzikálně, přesně doložit
limity. V tomto smyslu se domnívám, že upravený
návrh paragrafu tomu odpovídá.
Totéž platí o navrženém rozšíření
seznamu znečišťujících látek.
Ten je předmětem dalšího jednání
a v tomto smyslu to byl první návrh, který
se bude dále rozšiřovat a upravovat.
Domnívám se, že jsem se dotkl všech zásadních
věcí a připomínek. Nezdůrazňoval
jsem souhlas, jen bych udělal výjimku s panem poslancem
Voleníkem, protože jeho projev byl věcně
naprosto přesný a navíc ještě
velmi přesvědčivý a myslím,
že by takové vystoupení mělo být
publikováno, protože se obávám, že
řada lidí pod tlakem jiných běžných
událostí problémy životního prostředí
podceňuje.
Jsem rád, že řada poslanců, a snad nejvýrazněji pan poslanec Voleník, zdůraznila, že jde o věci, se kterými si nemůžeme zahrávat, protože jde o bytí celé populace. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ospravedlňujem sa vám,
pán minister, neviem, či som si nevšimol...
Ministr-předseda Federálního výboru
pro životní prostředí J. Vavroušek:
Omluva musí být na mé straně. Zapomněl
jsem říci základní zaklínací
formuli a uvědomil jsem si to v době, kdy jsem děkoval:
To je ta, že souhlasím s navrženými změnami
tak, jak byly předneseny ve zprávách zpravodajů
obou sněmoven Federálního shromáždění
s těmi dílčími výhradami, které
jsem tady vznesl a ty se týkají prakticky doby přechodové
fáze.
Domnívám se, že by měla být jen
pětiletá z důvodů, které jsem
vysvětlil, ale jinak jsem přesvědčen
o tom, že zpravodajská zpráva byla zpracována
velmi pečlivě a že ve svém souhrnu představuje
podstatné zlepšení kvality předloženého
návrhu zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Tam, kde sa prikláňa
predkladateľ, v tomto prípade federálna vláda,
k variantu, tak bude súčasťou celého
textu a pozmeňovací návrh bude to, kde to
navrhovateľ neodporúča.
Teraz udeľujem záverečné slovo spravodajcom, pokiaľ o to požiadajú. Hlási sa pán poslanec Soldát.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Soldát: Chtěl bych doplnit odpověď
pana ministra panu Jedinákovi, že tuto otázku
řeší ještě § 14 odstavec 3
a 4 a § 20 písm. e).
Co se týká pozměňovacího návrhu
poslance Malého, souhlasím s panem ministrem, abychom
pokuty dále nezvedali. Myslím, že jsou dostatečně
vysoké. Navíc se problém řeší
poplatky, které stanoví Česká národní
rada a Slovenská národní rada a dále
jsou zde ještě ekonomické nástroje k
řízení ekologické politiky, které
mají být předloženy vládě
a výborům pro životní prostředí
do 15. července. Myslím, že stát má
v rukou dost prostředků, aby to mohl omezovat.
Chtěl bych ještě zdůraznit, že
vedle pokuty je tam ještě možnost omezení
nebo zastavení výroby. Pokud se podnik nebude chovat
ekonomicky vhodně, bude to znamenat obrovské dopady
pro finanční situaci. Proto si myslím, že
není nutné pokuty zvedat.
Co se týká pozměňovacího návrhu
pana poslance Ryndy, to pan ministr vysvětlil. Nechám
na sněmovně, aby o tom rozhodla hlasováním.
Je zde návrh z výborů Sněmovny národů,
aby písm. c) bylo vypuštěno. Pan ministr se
přiklání k tomu, aby byl schválen
návrh pana poslance Ryndy. Nechám na sněmovnách,
aby o tom rozhodly samy.
Pokud se týká lhůty 5 až 7 let, myslím,
že bychom neměli argumentovat jako pan ministr, že
by příští vláda nebyla vázána.
Pokud by byla lhůta sedmiletá, nemusela by být
vázána ani vláda, která přijde
příští rok po volbách. Nechám
na zváženou sněmovnám, zda bude lhůta
pěti- nebo sedmiletá. Chci upozornit na to, že
podniky, jejichž zisky se pohybovaly kolem 1 miliardy Kčs,
by dávaly na odsíření částky,
které by se pohybovaly kolem 3 až 4 miliard Kčs.
Zvažte tedy, zda tento stát na to má ve lhůtě
pěti let, zda má na to, dát všechno
do souladu s tímto zákonem. Podotýkám,
že obě národní rady navrhují
lhůtu sedmi let. Hlasování nechám
sněmovnám.
Podporuji stanovisko pana ministra, aby nebyla v § 6 odstavec
4 vypuštěna slova "vzhledem k... na jejich pořízení".
To zde bylo dostatečně vysvětleno. Mohlo
by to zavádět k neúměrným nárokům
u provozovatelů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Praje si vystúpiť pán
poslanec Muška? (Áno.)
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Muška: Možno vystúpim v priebehu hlasovania
k niektorým konkrétnym pozmeňovacím
návrhom. Stručne sa prikláňam ku stanovisku
kolegu Soldáta, ktoré predniesol. V podstate sa
s ním stotožňujem. Nesúhlasím
s výrokom, ktorý predniesol pán minister
ku zmene lehoty z piatich na sedem rokov.
Poviem to trochu inak. Nie je to len otázka, toho, že
sme zohľadňovali návrh republikových
orgánov. Ale je to otázka toho, ako sa bude tento
zákon uplatňovať v praxi a tu môže
byť opačný argument. Každý zákon,
ak je dobrým zákonom, by mal mať určitú
úctu a mal by byť reálny. Osobne si myslím,
že z hľadiska návrhov, ktoré tu boli prednesené,
že doba 5 rokov v súčasných našich
podmienkach reálna nie je. Pán minister naznačil,
že potom sa to môže novelizovať. Potom by
tento zákon nebol reálny a stratil by úctu.
Preto si myslím, že je na mieste prijať tento
kompromis.
Chcel by som zaujať stanovisko k návrhu pána
poslanca Kováča. V § 2 v prvej vete nedoporučuje
charakteristiku škodlivých látok, pretože
by to mohlo zvádzať i pri vyjadrovaní sa orgánov
štátnej správy, resp. budúcich znečisťovateľov,
prevádzkateľov zdrojov znečistenia k tomu,
že by sa oháňali tým, že koncentrácia
sa nedosahuje a tým pádom to nespadá pod
posúdenie. Iste, že má logiku to, že len
určitá koncentrácia zapríčiňuje
znečistenie životného prostredia a ovzdušia,
ale myslím, že pre potreby tohto zákona by
bolo dobré, nechať túto pôvodnú
formuláciu.
Pokiaľ sa týka návrhu poslanca Cuhry, k §
18, odstavec 8, tak ho nedoporučujem. Tento návrh
zákona sme sa snažili upravovať tak, aby nešiel
príliš do detailov, aby sme zabránili zbytočným
pripomienkam k tomu, že zasahujeme do kompetencie národných
rád a táto otázka sa môže kľudne
riešiť v rámci zákona o štátnej
správe.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Vážené kolegyne
a kolegovia, myslím, že môžeme pristúpiť
k hlasovaniu. Vezmite si pred seba túto tlač, ktorá
má názov "pomocný pracovný materiál",
ktorá má spracované pripomienky podľa
tlače 743 a doplnok k tlači 743. To sú dva
dokumenty, podľa ktorých teraz budeme postupovať.