Tieto výbory vám predkladajú návrh
uznesenia (tlač 743) a jeho doplnok. A poverili prednesením
spravodajských správ poslancov Miroslava Soldáta
a Milana Mušku.
Prosím teraz pána poslanca Soldáta, spravodajcu
výborov Snemovne ľudu, aby predniesol svoju správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Soldát: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, jako společný
zpravodaj za Sněmovnu lidu mám za úkol seznámit
vás a doporučit vám ke schválení
vládní návrh zákona o ochraně
ovzduší před znečisťujícími
látkami (tisk 695), a s doporučeným usnesením
k vládnímu návrhu zákona, tak, jak
jej ve smyslu § 39 odstavec 4, zákona č. 56/1991
Sb., o jednacím řádu Federálního
shromáždění vypracovaly výbory
pro životní prostředí jako výbory
garanční. Jedná se o tisk číslo
743 a dodatek k tomuto tisku, který výbory pro životní
prostředí schválily po projednání
výsledků porady předsedů výborů
Federálního shromáždění.
O nezbytnosti předložení a schválení
tohoto druhého ekologického zákona, který
toto Federální shromáždění
projednává, vás nemusím jistě
sáhodlouze přesvědčovat. Jistě
všichni z vás více či méně
znají, v jaké katastrofální situaci
se náš stát z pohledu ekologie nachází.
Nemíním zacházet v této situaci do
popisných detailů ohledně stavu našeho
životního prostředí, ale chtěl
bych vaši pozornost obrátit jiným směrem,
a to ke způsobu projednávání tohoto
zákona a ke způsobu vypracování společné
zprávy ve výborech pro životní prostředí
Federálního shromáždění.
Ve snaze, aby se při projednávání
tohoto návrhu zákona neopakovala situace, která
vznikla po schválení zákona o odpadech, věnovaly
výbory pro životní prostředí
tomuto návrhu zákona mimořádnou pozornost
jak po stránce věcné, tak zejména
po stránce procedurální. Výbory pro
životní prostředí si byly vědomy
toho, že problematika projednávání dílčích
zákonů, týkající se životního
prostředí, se z roviny věcné diskuse
přenesla do roviny politické, a to díky různému
výkladu článku 21 písm. a) ústavního
zákona o československé federaci, říká,
že do působnosti federace patří zákonná
úprava v zásadních věcech životního
prostředí. Proto se výbory pro životní
prostředí od samého počátku
projednávání tohoto zákona snažily
najít společné stanovisko s příslušnými
výbory Federálního shromáždění
České národní rady a Slovenské
národní rady.
Na jednání výborů pro životní
prostředí, které projednávaly připomínky
výborů Federálního shromáždění,
výborů České národní
rady a výborů Slovenské národní
rady, byl přítomen ministr Vavroušek, ministr
Slovenské komise pro životní prostředí
pan Bučka a další odborníci z příslušných
resortů, kterým se všem při projednávání
připomínek dostalo slova.
Zde je nutno říci, že všechny připomínky
byly důsledně projednány a většinu
z nich si jednotliví poslanci osvojovali, a tak bylo téměř
o každé z nich hlasováno a široce diskutováno.
Největším problémem byla otázka,
zda tento zákon má stanovit výši limitů
znečišťujících látek, seznam
znečišťujících látek a kategorizaci
zdrojů znečišťování. Tuto
problematiku se po delší diskusi podařilo vyřešit
novými odstavci 4 a 5 v § 5, které stanoví,
že výši limitů znečišťujících
látek, seznam znečišťujících
látek a kategorizaci zdrojů znečišťování
vyhlásí Federální výbor pro
životní prostředí po dohodě s
příslušnými orgány státní
správy pro životní prostředí
jako opatření ve sbírce zákonů.
Protože se objevily pochybnosti o správnosti tohoto
řešení, bylo vyžádáno stanovisko
legislativního odboru Kanceláře Federálního
shromáždění, které si pro jeho
krátkost dovolím ocitovat. Cituji.
"Opatření Federálního výboru pro životní prostředí ve smyslu § 5 odstavec 4 a 5 tisku č. 695 by mělo obsahovat toliko technické údaje, srovnatelné s obsahem technických norem, nikoliv nějaké další povinnosti fyzických a právnických osob, které by směřovaly nad rámec zákonné úpravy, obsažené v § 1 uvedeného tisku. Závaznost takového opatření je dána přímo zákonem. V tomto smyslu nejsou proti pojmu "opatření" v citovaných ustanoveních námitky."
Nyní k jednotlivým připomínkám
výborů Federálního shromáždění.
S projednáváním připomínek
České národní rady a Slovenské
národní rady vás seznámí kolega
zpravodaj za Sněmovnu národů, poslanec Muška.
Vládní návrh zákona o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami projednaly výbory sociální
a kulturní, výbory hospodářské,
výbory branné a bezpečnostní a výbory
ústavně právní. Výbory pro
životní prostředí se k jednotlivým
připomínkám po projednání s
předsedy uvedených výborů vrátily
a výsledkem je dodatek k tisku č. 743.
Nyní bych vás seznámil s připomínkami,
které nebyly zapracovány. V § 1 navrhovaly
výbory sociální a kulturní za slova
"látek" vložit slovo "vyvolaným",
za tímto slovem udělat tečku a pokračovat
druhou větou, která by zněla: "Dále
řeší způsob omezování
příčin a zmírňování
následků znečišťování."
Při projednávání této formulace
se výbory pro životní prostředí
z důvodů věcných k tomuto návrhu
nepřiklonily a hlasováním tento návrh
zamítly.
V § 6 odstavec 4 navrhovaly výbory ústavně
právní tento odstavec vypustit. Toto nebylo přijato,
protože navrhované ustanovení je zařazeno
ve všech právních normách, které
upravují ochranu ovzduší ve všech zemích
Evropského společenství.
Výbory sociální a kulturní dále
v § 7 odstavec 1 písm. j) navrhovaly před slovo
"informovat" vložit slovo "pravdivě".
Rovněž tato připomínka nebyla akceptována,
protože pravdivost a přesnost informací se
předpokládá a ani Ústavní listina
základních lidských práv tento přívlastek
nepoužívá a pravděpodobně vystoupí
zpravodaj z výborů hospodářských,
kde došlo ke shodě s těmito výbory.
Tento výbor navrhl v § 10 odstavec 2 vypustit písmena
b), c), f), h) a v odstavci 3 vypustit slovo "projektanti"
a v poslední větě vypustit písm. c).
Výbory tuto připomínku projednávaly
a nedoporučují přijetí, protože,
jak už zde hovořil ministr Vavroušek, účelem
zákona je upravovat preventivní opatření.
Dále tu byla obecná připomínka z výborů
ústavně právních, aby výbory
pro životní prostředí zvážily,
zda je potřebné vytvářet speciální
kontrolní orgány vzhledem k tomu, že hygienická
zdravotní služba je dostatečně vybavena.
Zde bych chtěl říci, že úprava
v této oblasti je plně v kompetenci republik, čili
k tomu nemáme žádné zákonodárné
zmocnění tyto věci upravovat.
Jedna z posledních připomínek je připomínka výborů sociálních a kulturních, které navrhovaly zvýšit dolní sazby pokut.
Toto nebylo akceptováno, protože jsme chtěli
zanechat široké rozpětí, naopak bylo
zapracováno zvýšení horní hranice,
a to až na 10 a 5 miliónů.
To jsou všechny připomínky, které nebyly
zapracovány. Ostatní připomínky z
výborů Federálního shromáždění
byly již zapracovány buď v podobě, jak
byly podány, nebo po jejich modifikaci.
Ve třech základních záležitostech
nedošly výbory pro životní prostředí
ke sjednocení stanovisek mezi výborem Sněmovny
lidu a Sněmovny národů a tyto záležitosti
musejí sněmovny rozhodnout hlasováním.
V § 6 odstavec 4 tisk 695 navrhuje výbor pro životní
prostředí Sněmovny národů vypustit
slova "s přihlédnutím k přiměřenosti
výdajů na jejich pořízení".
Sněmovna lidu tento návrh nedoporučuje.
Druhým sporným bodem je § 13 odstavec 3 tisku
695, kde výbor pro životní prostředí
Sněmovny národů navrhuje prodloužit
lhůtu pro přizpůsobení stávajících
zdrojů znečištění tomuto zákonu
z pěti let na sedm let.
Třetí bod je k tisku 695, § 10 odstavec 2 písm.
c) - odsouhlaseno oběma výbory pro životní
prostředí rozšířený o
slova "nad míru stanovenou zvláštními
předpisy (§ 5 odstavec 4)".
Včera se k této problematice výbory pro životní
prostředí vrátily a výsledek je uveden
v dodatku k tisku 743. Výbory pro životní prostředí
Sněmovny národů se vyslovily pro vypuštění
písm. c) s tím, že se upraví odkazy
na toto písmeno v příslušných
paragrafech. Návrh na nové znění písm.
c) tak, jak je uvedeno v dodatku k tisku 743, nedostal potřebnou
nadpoloviční většinu ani v jednom z
výborů, a tudíž se o tomto návrhu
nehlasuje. Variantu II si proto v dodatku u bodu 10 škrtněte,
dostala se tam nedopatřením.
Závěrem mi dovolte, vážené poslankyně a poslanci, abych vás informoval o výsledcích porady ve věci výkladu článku 21 písm. a) o československé federaci, která se konala včera na Úřadě vlády České a Slovenské Federativní Republiky za účasti premiéra Čalfy, Pitharta, Čarnogurského, místopředsedy vlády pana Rychetského, ministrů Vavrouška a Dejmala a předsedů výborů pro životní prostředí poslanců Ryndy a Stanka a mne jako zpravodaje.
Na této poradě se účastníci
shodli, že jako pomocné kritérium při
výkladu citovaného článku 21 písm.
a) ústavního zákona je možné
považovat zásadu, že federální
úprava v oblasti životního prostředí
má svým rozsahem a hloubkou odpovídat společné
právní úpravě Evropských společenství.
Dále bylo konstatováno, že právní
úprava státní správy v oblasti životního
prostředí patří do působnosti
České národní rady a Slovenské
národní rady, vyjma dozoru nad jadernou bezpečností.
Dále, že bude vytvořena komise za účasti
ministrů životního prostředí
federální i republikových vlád a předsedů
výborů pro životní prostředí
národních rad a Federálního shromáždění,
která posoudí, zda přijaté a připravované
zákony v oblasti životního prostředí
odpovídají dohodnutým pomocným kritériím.
Tato komise předá svoje stanovisko federální
a republikovým vládám, předsednictvu
Federálního shromáždění
a předsednictvům České a Slovenské
národní rady.
Na tomto jednání ubezpečil přítomné
ministr Vavroušek, že zákon o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami uvedená pomocná kritéria splňuje.
Na základě všech údajů, které
jsem vám zde přednesl, vám proto doporučuji,
vážené kolegyně a kolegové, abyste
návrh zákona o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami
(tisk 795) ve znění společné zprávy
výborů pro životní prostředí
(tisk 743) a dodatku k tomuto tisku, přijali. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Miloslavovi Soldátovi,
teraz má slovo spravodajca výborov Snemovne národov,
poslanec Milan Muška.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Muška: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia, predkladám spravodajskú správu
k vládnemu návrhu zákona o ochrane ovzdušia
pred znečisťujúcimi látkami, podľa
tlače 695 a doplnkov schválených garančnými
výbormi v tlači 743 a dodatku k tejto tlači.
Nebudem sa zaoberať genéziou zákona ani tým,
čo si kladie za cieľ. To už bolo vysvetľované
jednak zo strany predkladateľa, jednak zo strany môjho
kolegu, spravodajcu za Snemovňu ľudu. Je to nakoniec
v postačujúcom rozsahu zahrnuté i v dôvodovej
správe, ktorá je súčasťou tlače
695. Nemyslím si ani, že bude potrebné ďalej
sa na pôde parlamentu navzájom presvedčovať
o potrebe a význame predkladaného zákona,
ktorý naša verejnosť už značnú
dobu netrpezlivo očakáva.
Nadviažem na vystúpenie spravodajcu Snemovne ľudu
poslanca Soldáta, ktorý vás zoznámil
s výsledkami prejednávania návrhu zákona
vo výboroch Federálneho zhromaždenia s tým,
že sa zameriam na postup a výsledky prejednávania
tohto návrhu zákona v Českej národnej
rade a Slovenskej národnej rade a spôsob spracovania
týchto pripomienok a pozmeňovacích návrhov
do návrhu uznesenia predkladaného snemovniam v tlači
743 a dodatkov.
V priebehu prejednávania návrhu zákona môžem
shodne so svojím kolegom konštatovať, že
bol daný dostatočný časový
priestor k prejednávaniu tohto návrhu zákona
vo výboroch Českej národnej rady a Slovenskej
národnej rady, ale i na odborných seminároch
a expertných poradách. K ujasňovaniu stanovisiek
prispela i účasť ministrov pri prejednávaní
návrhu zákona na spoločnom zasadnutí
výborov pre životné prostredie oboch snemovní
Federálneho zhromaždenia, ale i spoločné
jednanie výborov pre životné prostredie Slovenskej
národnej rady a Českej národnej rady z apríla
tohto roku a ďalšie spoločné a osobné
jednania. Snahou výborov pre životné prostredie
Federálneho zhromaždenia bolo dosiahnuť pri rozdielnych
stanoviskách konsenzu bez neprijateľných dopadov
na odbornú úroveň tohto návrhu zákona.
Česká národná rada prejednala návrh
zákona vo výbore ústanoprávnom a výbore
pre ochranu životného prostredia a urbanizmus. Oba
výbory, ako i samotná Česká národná
rada a česká vláda vyslovili s návrhom
zákona súhlas a svoje stanovisko formulovali výbory
v celkovom počte 46 pripomienok a pozmeňovacích
návrhov.
Slovenská národná rada prejednala návrh
zákona vo výbore ústavnoprávnom, vo
výbore pre životné prostredie a ochranu prírody,
vo výbore pre sociálnu politiku, zdravotníctvo
a sociálne vzťahy a vo výbore národohospodárskom
a rozpočtovom. Výbory Slovenskej národnej
rady zhodne neschválili vládny návrh zákona,
pričom hlavným spoločným dôvodom
uvádzaným v ich uznesení bol nesúlad
medzi rozdelením kompetencií podľa článku
21 písm. a) ústavného zákona o československej
federácii a výkladom týchto kompetencií.
Výbory Slovenskej národnej rady však súčasne
prejednali i 14 pripomienok a pozmeňovacích návrhov
k vládnemu návrhu zákona.
Návrh zákona nebol prijatý Slovenskou národnou
radou ani slovenskou vládou, pričom nesúhlasné
stanovisko sme obdržali i od Slovenskej komisie pre životné
prostredie.
Výbory pre životné prostredie Federálneho
zhromaždenia sa preto na svojom spoločnom zasadnutí
snažili o objasnenie príčin nesúladu
celej problematiky. Návrh zákona sme prejednali
v dvoch etapách, pričom v druhej etape za účasti
ministrov a zástupcov legislatívy oboch republík
i Federálne zhromaždenie sme sa venovali otázke
upresnenia kompetenčných vzťahov. Boli prejednane
pripomienky a pozmeňovacie návrhy výborov
Českej národnej rady a Slovenskej národnej
rady, pričom časť z nich bola zohľadnená
a je zakotvená v tlači 743.
Časť týchto návrhov však stratila
aktuálnosť vzhľadom k zmene štruktúry
zákona, dohodnutej na zmienenom spoločnom zasadnutí
za účasti ministrov, v súvislosti s kompetenčnými
pripomienkami, a to z celkového počtu zhruba 60
pripomienok a návrhov zo strany Českej národnej
rady zostalo nezohľadnených len 13. Vzhľadom
k tomu, že sa nejedná o veľké množstvo,
dovolím si ich citovať.
V § 1 návrhu zákona, odporúčal
výbor pre životné prostredie Českej
národnej rady vypustiť za slovami "znečisťujúcich
látok" slová "ľudskou činnosťou".
Tento návrh nebol zahrnutý do záverečnej
správy z tohto dôvodu, že účelom
zákona je ochrana vonkajšieho ovzdušia pred vnášaním
znečisťujúcich látok produkovaných
v dôsledku uvedomelej činnosti človeka.
K § 5 bol návrh pre životné prostredie Českej národnej rady - spresniť definíciu limitu a druhý (spolu s výborom ústavnoprávnym Českej národnej rady), vložiť nový odstavec 4, ktorý by znel: "Limity znečisťovania stanoví tento zákon. Zákonmi Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady môžu byť tieto limity sprísnené." Limity a možnosti sprísnenia limitov, prípadne doplnenie, upravuje - ako už bolo povedané mojim kolegom - ustanovenie odstavca 4 a 5. Nebolo tedy potrebné to zakotviť.
Ďalšia pripomienka bola zo strany výboru sociálneho
a kultúrneho Slovenskej národnej rady - definovať
pojem "poletujúci prah v súvislosti s disperzitou
depozičného limitu. "Vzhľadom k tomu,
že sa jedná o odborný termín, ktorý
nemusí byť upravený v tomto zákone,
sme toho názoru, že stačí, že toto
bude upravené v opatrení, ktoré vydá
Federálny výbor pre životné prostredie,
podľa už zmieneného § 5 odstavec 4.
Ďalej bol návrh výborov Slovenskej národnej
rady, vypustiť odstavec 1 (časť tohto ustanovenia
bola vypustená) a zakotviť sledovanie koncentrácie
emisií s určením plochy a metód. Toto
nebolo zakotvené v § 7, pretože to rieši
ustanovenie § 14, odstavec 5.