Přítomno: | 125 poslanců Sněmovny lidu |
73 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Bartončík, Baštigal, Battěk, Černý J., Danihel, Dienstbier J.st., Dlouhý, Honner, Hrušínský, Hrušovský, Miller, Rajnič, Ropek, Kavan, Klaus, Kňažko, Kocáb, Kováč, Tvrdá, Vysloužil, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Lux, Němec
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Babálová, Dubček, Gémesi, Haško,
Košnár, Kováč, Marián, Krištofík,
Mečiar, Molnár, Peter, Posluch, Slota, Sýkora,
Tahy, Viktorín, Vincze
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, otváram piaty deň
16. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia.
Všetkých vás srdečne vítam.
Zvlášť vítam členov federálnej vlády.
Podľa včerajšieho oznámenia, dnes máme na programe:
19
vládny návrh zákona o ochrane ovzdušia
pred znečisťujúcimi látkami.
Pokiaľ bude v snemovniach potrebný počet hlasov, pristúpili by sme k hlasovaniu.
16
o vládnom návrhu zákona o súdoch a
sudcoch a príslušného vládneho návrhu
zákona.
K tomu ste dostali súbor pozmeňovacích návrhov,
zaradených podľa paragrafov, eventuálne vám
bude následne rozdaný, aby ste sa mohli v tomto
prehľade lepšie orientovať.
Z hľadiska časového predpokladáme,
že dnešné jednanie 16. spoločnej schôdze
bude prebiehať do 13.00 hodiny, potom, bude nasledovať
prestávka a obed a o 14.00 hodine budú zasadať
jednotlivé výbory. Celkom 6 výborov zvoláva
spoločnú schôdzu na dnešné popoludnie,
aby prejednali predovšetkým tie body programu, ktoré
boli dodatočne zaradené. Na 19.00 hodinu je plánovaný
seminár.
Dovoľte mi, vážené kolegyne a kolegovia,
aby som zahájil jednanie
19
o vládnom návrhu zákona o ochrane ovzdušia
pred znečisťujúcimi látkami (tlač
695), návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 743), a doplnok k nemu, ktorý ste dostali
včera.
Prosím ministra, predsedu Federálneho výboru
životné prostredie, pána Josefa Vavrouška,
aby tento vládny návrh odôvodnil.
Ministr-předseda Federálního výboru
pro životní prostředí J. Vavroušek:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Jsem velmi rád, že podruhé v krátké
době mám příležitost odůvodňovat
návrh zákona, který může zásadním
způsobem přispět ke zlepšení
kvality životního prostředí v naší
zemi. Je to zákon o ovzduší, který by
měl nahradit dosud platný zákon z roku
1967, který už v žádném případě
po stránce technické ani po stránce věcné
neodpovídá dnešním požadavkům.
Přesvědčuje nás o tom prostá
skutečnost, že zhruba polovina obyvatel České
republiky a zhruba jedna třetina obyvatel Slovenské
republiky žije v oblastech s velmi drasticky znečištěným
ovzduším. Je to kromě známých
problémů v Severočeském kraji, kde
jsou překračovány je vyšší
přípustné koncentrace škodlivin v ovzduší
po dobu více než 100 dní v roce, a to často
i několik týdnů souvisle, Praha, kde je kvalita
ovzduší, zejména v centrální
části velmi špatná, a byly naměřeny
koncentrace dvacetkrát překračující
povolenou normu obsahu oxidu síry v ovzduší.
Je to také záležitost severní Moravy,
Ostravsko-karvinského revíru, kde dochází
ke znečišťování ovzduší
karcinogenními látkami, ale velmi špatná
kvalita ovzduší je bohužel také na mnoha
místech Slovenské republiky. Přestože
průměrné zatížení slovenského
území je menší než v českých
zemích, tak právě v místech, kde žije
největší počet obyvatel Slovenské
republiky, je kvalita ovzduší nejhorší.
Stačí jenom připomenout fakt, že například
koncentrace merkaptanu v Ružomberoku byla překročena
29 000 krát, což je skutečně údaj,
který lze těžko jinde ve světě,
v civilizovaných zemích naměřit. Také
ovzduší horní Nitry, především
v oblasti kolem Prievidzy a Nováků, je velmi silně
znečištěno, a to jednak spalováním
uhlí s vysokým obsahem síry a arzenu, ale
také rtutí, vinylchloridem a ze sousední
Žďárské kotliny fluoridy.
Špatná kvalita ovzduší je také
v Bratislavě a v mnoha místech Východoslovenského
kraje, především v Košicích a v
Prešově.
Souhrnně lze konstatovat, že znečistění
ovzduší je pravděpodobně nejhorším
dnešním problémem našeho státu,
co se týče životního prostředí
a velmi výrazně negativně ovlivňuje
jak zdravotní stav našeho obyvatelstva, tak stav přírody,
především lesů.
Chtěl bych připomenout, že zhruba 8% lesů
v České republice a 60 % lesů na území
Slovenska je různým stupněm poškozeno
a v pohraničních oblastech severních Čech,
ale i na Moravě vlastně lesní porosty ve
vyšších nadmořských výškách,
díky synergickému působení škodlivin
a nepříznivých fyzikálních
faktorů odumřely.
Myslím, že není třeba dále odůvodňovat
význam tohoto zákona z hlediska životního
prostředí.
Chtěl bych se však zmínit ještě
o faktoru sociálním a politickém, protože
řada lidí, kteří žijí
v postižených oblastech, zejména v Severočeském
kraji, má oprávněný pocit, že
jejich životy byly vlastně obětovány
ve prospěch ostatních obyvatel tohoto státu
a že se míra jejich netrpělivosti už blíží
situaci, aby přetekla.
Myslím, že se všichni společně
musíme oprávněně obávat nejbližšího
období, kdy vlivem inverzí po dobu několika
týdnů zůstává celá kotlina
pod Krušnými horami uzavřena a všechny
škodliviny se v ní hromadí.
Lze zcela oprávněně očekávat,
ze pokud nepodnikneme zásadní opatření,
tak mohou nastat zcela pochopitelné a opodstatněné
výbuchy sociální nespokojenosti. Takže
jak důvody humanitní, tak důvody sociální,
ekonomické a samozřejmě také důvody
životního prostředí a ochrany přírody
svědčí o tom, že bychom se měli
hlavně vážně situací životního
prostředí obecně a ovzduší zvlášť
zabývat.
V právním státě nezbytným základem
musí být zákon. Proto jsme se pokusili připravit
návrh zákona, který by byl moderní
v tom smyslu, že by odpovídal zkušenostem zemí,
které s touto oblastí mají dlouholeté
zkušenosti, s tím, že bychom se především
pokusili respektovat v plném rozsahu, ovšem na odpovídajícím
stupni vývoje, také normy Evropských společenství.
A to ze dvou důvodů.
První důvod je čistě praktický,
protože země Evropského společenství
do své legislativy přejímají poznatky
světové, především americké
a japonské a v tomto smyslu představují skutečně
solidní srovnávací základnu, ale je
tady i důvod pragmatický, protože chceme-li
uvažovat o jakékoliv formě vstupu do Evropy,
o jakékoliv formě asociace s Evropským společenstvím,
tak první samozřejmě nikoliv postačující
podmínkou je kompatibilita, slučitelnost norem obecně
a norem v oblasti životního prostředí
zvlášť.
Proto jsme koncipovali návrh zákona tak, že
by měl být zaměřen především
na odstraňování vlastních příčin
znečišťování ovzduší.
Měl by být především zaměřen
na to, aby k znečišťování nedocházelo.
Je koncipován především pro nové
zdroje a měl by platit od okamžiku přijetí
tak, že by z něj nebylo výjimek. V tomto smyslu
by tedy měl určovat jakousi nepřekročitelnou
hranici, minimální hranici na celém území
našeho státu. Navrhuje práva a povinnosti především
provozovatelům velkých, středních
i malých zdrojů škodlivin uvolňovaných
do prostředí a také mobilních zdrojů
s tím, že u mobilních zdrojů (zejména
u automobilů) bude podrobná úprava řešena
tak, jako dosud, prostřednictvím předpisů
federálního ministerstva dopravy.
Vycházeli jsme ze zásady, že je nezbytné
najít v celém území našeho státu
určitou minimální hodnotu ochrany ovzduší
tak, aby bylo možno dostát základním
lidským právům obsažené v Listině
základních práv a svobod, ale také
proto, abychom nezamezili případnému přesunu
škodlivin do ovzduší.
Pokud by na území jedné republiky byla stanovena
mírnější pravidla, tak by to znamenalo
nejen narušování životního prostředí
a ohrožování zdravotního stavu obyvatel
příslušné republiky, ale díky
přenosu škodlivin v ovzduší by se to dotýkalo
bezprostředně jak druhé republiky, tak všech
sousedních států. V tom smyslu jsme
také respektovali všechna doporučení
obsažená v materiálech Světové
zdravotnické organizace tak, abychom navázali na
dnešní stav světového poznání
a abychom neobjevovali Ameriku. Abychom skutečně
navázali na to, kam se dnes světová věda
i praxe dostala.
Vycházeli jsme ze skutečnosti, že v evropských
společenstvích dnes platí 15 direktiv v oblasti
ovzduší které závazným způsobem
určují nejrůznější aspekty
ochrany ovzduší. Vzhledem k tomu, že těchto
15 direktiv bylo přijímáno v různých
časových intervalech počínaje rokem
1974, nebylo možné ani vhodné postupovat takovým
způsobem, že bychom tyto normy prostě přeložili,
protože bychom tím získali vrstevnatou strukturu,
která je zbytečně komplikovaná, ale
snažili jsme se naopak všechny podstatné problémy
shrnout do jednoho přehledného zákona.
Myslím, že v tomto smyslu je to skutečně
norma, která odpovídá světové,
nebo alespoň evropské úrovni, a že se
do ní promítly také evropské konvence.
Jde především o konvenci, která zdůrazňuje
hodnocení vlivu na životní prostředí,
které může přesáhnout hranice
státu, protože podle této konvence mají
nejenom obyvatelé příslušné země
právo vyjadřovat se ke všem projektům,
které mohou narušit životní prostředí,
ale toto právo přiznává také
občanům sousedních zemí, pokud by
mohli být právě tím, či oním
projektem poškození. A u ovzduší je zřejmé,
že v tomto smyslu ovzduší nezná hranice
a právě velké zdroje škodlivin jsou
největším nebezpečím pro celou
střední Evropu a vlastně pro Evropu vůbec.
Vlastní postup prací na zákonu byl shodný
s tím, jak postupně vznikala institucionální
základna o péči o životní prostředí
našeho státu. Práce byly zahájeny v
českém ministerstvu životního prostředí
už počátkem minulého roku, po vzniku
slovenské komise se zapojili do pracovního týmu
také experti ze Slovenské republiky a před
rokem, když vznikl náš federální
výbor, tak i naši právníci a odborníci.
V tomto smyslu je návrh zákona skutečně
kolektivním dílem. Celý návrh byl
podrobně projednáván v rozsáhlém
připomínkovém řízení.
Musím konstatovat, že přesto, že jsme
připravovali návrh zákona společně,
tak v určité fázi, zhruba v únoru
a v březnu tohoto roku, Slovenská komise pro životní
prostředí změnila názor a obhajovala
stanoviska, která vyplývala z rozdílné
interpretace ústavního zákona v článku
21, písm. a), kde se do působnosti federace svěřuje
zákonná úprava v zásadních
věcech životního prostředí. Přestože
jsme tedy připravovali tento zákon, stejně
jako všechny ostatní společně, tak Slovenská
komise na základě právní interpretace,
nikoli tedy věcných důvodů, dospěla
k závěru, že tento návrh zákona
překračuje působnosti federace, zejména
tím, že upravuje práva a povinnosti provozovatelů
zdrojů, ale také práva a povinnosti orgánů
státní správy, aniž by tím jakýmkoliv
způsobem ovšem předurčovala způsob,
jak se má státní správa vykonávat.
Po dlouhých diskusích, které také
vysvětlují, proč je tento návrh zákona
předkládán s určitým zpožděním
- snažili jsme se dosáhnout konsensu - musím
konstatovat, že přesto se v průběhu
jednání konsensu nepodařilo dosáhnout.
Takže jak vláda Slovenské republiky, tak Slovenská
národní rada vyjádřily nesouhlas s
předloženým návrhem. Vzhledem k tomu,
že jsme se chtěli intenzívně vyhnout
tomu, aby se opakovala velmi nežádoucí, myslím
jak pro životní prostředí, tak i pro
celou naši republiku, situace z projednávání
zákona o odpadech, tak jsme se za maximálního
přispění poslanců Federálního
shromáždění, především
z výborů pro životní prostředí,
pokusili najít nějaký rozumný kompromis.
Společně s výborem pro životní
prostředí, Slovenské národní
rady a České národní rady jsme se
dohodli na určitém souboru kritérií,
respektive pravidel, podle kterých by měla být
posuzována ústavnost jednotlivých zákonů
i příslušných paragrafů. A včera
došlo k dohodě všech tří premiérů
a ministrů životního prostředí
k tomu, že za základní z těch pěti,
respektive šesti pravidel, které máte pravděpodobně
k dispozici a který schválily také ústavně
právní výbory Federálního shromáždění,
že za základní kritéria budou považována
dvě, a to míra souladu s právní úpravou
Evropských společenství a jako druhé
kritérium míra zasahování do výkonu
státní správy republik.
K tomu prvnímu kritériu jsem si dovolil připravit materiál, který snad v nejbližší době dostanete do lavic - podrobný rozbor srovnání naší navrhované právní úpravy, našeho návrhu zákona o ovzduší s platnou direktivou, tzn. s platnými závaznými normami Evropských společenství. Už jsem se zmínil o tom, že těch direktiv je celkem 15. A musím konstatovat, že jsem přesvědčen o tom, že míra souladu tady v žádném případě nepřekračuje rozsah úprav, stanovených v Evropském společenství, v některých případech dokonce nezachází do takových detailů, jaké jsou třeba uvedeny v těch direktivách, a to z důvodů čistě technických, neboť se domníváme, že třeba způsob měření exhalací výfukových plynů automobilů nepatří do této normy a měl by být řešen vyhláškou ministerstva dopravy. Takže jsem přesvědčen o tom, že tomuto prvnímu kritériu předložená osnova vyhovuje. Totéž jsem přesvědčen u druhého kritéria, protože návrh zákona sice ukládá povinnosti orgánům státní správy, ale žádným způsobem nepředurčuje formu spořádání státní správy, ani způsob provádění výkonu státní správy, ani rozhodovací procesy. To všechno je zcela v plném rozsahu ponecháno v kompetenci republik. Žádným způsobem také nezasahuje do vlastního rozhodování.
Veškerá přímá účast
federálních orgánů, tzn. jak exekutivních,
tak legislativních, bude končit přijetím
či odmítnutím tohoto návrhu zákona.
Veškerá další přímá
ingerence patří skutečně do kompetence
republik. To znamená, veškeré rozhodování,
počínaje posuzováním projektů
a konče inspekční činností
a rozhodováním o udělování
poplatků, vyměřování poplatků,
jejich způsobu využití nebo udělování
pokut, všechno to patří do kompetence republik,
už prostě proto, ze federace k tomu nemá -
ani nehodlá budovat - speciální instituce.
Federace tedy v tomto smyslu bude hrát roli čistě
podpůrnou tím, že se podílí na
vypracování celkové koncepce, ochrany ovzduší,
že organizuje mezinárodní spolupráci,
koordinuje informační systémy, prostě
touto nepřímou činností, ale vlastní
výkon státní správy je skutečně
podle návrhu zákona plně v rukou republik
a považuji to za velmi správné.
Nebudu už vás déle unavovat podrobnějším
rozborem situace, ani podrobnějším popisem
průběhu toho vlastního schvalování,
ale chtěl bych jenom říci, že jsem rád,
že se včera, byť na poslední chvíli,
podařilo dospět k určitému modu vivendi,
který by mohl být precedensem i při posuzování
dalších zákonů, protože musím
říci, že mně osobně i všem
nám, jistě je velmi nepříjemné,
že se právě zákony v oblasti životního
prostředí, tedy v oblasti, která by měla
integrovat pro všechny obyvatele této planety, že
se právě tyto zákony staly předmětem
sporu a jsem přesvědčen, že především
pro nedostatek komunikací a tedy v důsledku nedorozumění.
Dovolte mi, abych úplně na závěr poděkoval
všem poslancům, kteří se velmi intenzívně
podíleli na přípravě toho zákona,
zejména poslancům výboru pro životní
prostředí obou sněmoven. A chtěl bych
říci, že v průběhu toho legislativního
řízení, které bylo velmi podrobné,
ta předloha doznala určitých úprav,
které znamenají její podstatné zlepšení.
Takže jsem chtěl na závěr poděkovat
všem, kteří věnovali tomuto návrhu
zákona svoji pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Vavrouškovi. Návrh
prejednali výbory sociálne a kultúrne, výbory
hospodárske, výbory branné a bezpečnostné,
výbory ústavnoprávne a výbory pre
životné prostredie obidvoch snemovní. Opatrením
oboch predsedov boli poverené výbory pre životné
prostredie, aby zhrnuli výsledky prejednávania tohto
vládneho návrhu.