Ukončená je základná reorganizácia
špeciálnych technických a servisných
úradov.
Ďalším handicapom Federálneho bezpečnostného
systému sú ekonomické technické a
personálne podmienky, tak, ako som o nich už neraz
hovoril. Naznačený stav odráža rétorika
predloženej správy.
Vážené panie poslankyne, vážení
páni poslanci, cez rigorózne rozdelenie pôsobnosti
v oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti
som vedený vnímaním logiky prieniku medzi
Federálnym a republikovými bezpečnostnými
kompetenciami. Z poznania genézie a potrieb tejto zložitej
oblasti nesú zodpovednosť aj za stav bezpečnosti
a boj s kriminalitou, neobsahujúci znak organizovanosti
a medzinárodného spojenia. Vychádzam v ústrety
potrebám ministra vnútra Slovenskej republiky a
Českej republiky vyčleňovaním podriadených
zložiek federálneho ministerstva vnútra pre
posilnenie poriadkovej polície, službami, ako je sledovanie,
špeciálna technika, pátranie, expertízy,
medzinárodný policajný styk, letka federálneho
ministerstva vnútra a školstvo. Keď sa pácha
trestný čin, nie je možné pýtať
sa, či má útok odraziť federálny
alebo republikový policajt, pretože zasiahnuť
musí ten, ktorý je práve prítomný.
Skúsenosť nás vedie k poznatku, že celý
rad spravodajskej a policajnej činnosti je efektívna
len za podmienok koordinácie bezpečnostných
zložiek federácie a republiky. Zvláštnou
kapitolou je potreba súčinnosti v prípadoch
rozsiahlych krízových situácií hroziacich
bezpečnosti ústavného zriadenia alebo verejného
poriadku.
Výstavba istých "koordinačných
mostíkov" nad hranice kompetencií nevedie na
obnovenie bezpečnostných monolitov, ale javí
sa ako prirodzené minimum spolupráce, potrebné
pre efektívnu činnosť bezpečnostných
zložiek. Zaistenie bezpečnosti a úspešný
boj proti kriminalite sa bude v blízkej budúcnosti
odohrávať stále viac pod vplyvom otvárania
sa Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky európskym
spoločenstvám a svetu. Za týchto podmienok
sa bude zvyšovať význam ochrany pred pôsobením
škodlivých javov, sprevádzajúce voľné
prúdenie ľudí, peňazí, tovaru
a ideí. Súčasne sa budú rozvíjať
úlohy spojené so stupňovaním medzinárodnej
integrácie pred internacionalizovanou trestnou činnosťou.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci,
Federálne ministerstvo vnútra konči svoju
rekonštrukciu.
Prijatím zákonov, ktorými sa odstráni
labilita v práci polície a zastaví sa neistota
policajtov, ktorých preukazom je zodpovednosť a profesionálna
etika, vstúpi federálne ministerstvo vnútra
do etapy plne konštruktívnych funkcií.
V správe aj v tomto vystúpení som sa pokúsil
načrtnúť rozhodujúce okolnosti, ktoré
pôsobia pri zaisťovaní bezpečnosti a
boja s kriminalitou v pôsobnosti Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru
Langošovi za jeho úvod. Chci říci, že
předložené zprávy projednaly výbory
branné a bezpečnostní a výbory ústavně
právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Za jmenované výbory byly pověřeny
shrnutím výsledků výbory branné
a bezpečnostní obou sněmoven a na základě
jejich jednání je předkládán
písemný návrhu usnesení, sněmovní
tisk 734. Stanoviska přednesou sněmovní zpravodajové
poslankyně Jana Petrová a poslanec Zdeněk
Jedinák. Jako první promluví poslankyně
Petrová.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
J. Petrová: Pane předsedající, dámy
a pánové, dovolte, abych vás jako společný
zpravodaj Sněmovny národů seznámila
se zpravodajskou zprávou o stavu bezpečnosti a voji
a proti kriminalitě. Jedná se o tisk 694, 690 a
697, které předložili federální
ministr vnitra ing. Ján Langoš, generální
prokurátor JUDr. Gašparovič a předseda
Nejvyššího soudu JUDr. Motejl.
Již podruhé v 4. volebním období
si Federální shromáždění
vyžádalo předložení zprávy
o bezpečnosti. Nyní máme předložené
zprávy dokonce tři, já však musím
konstatovat, že tyto zprávy na sebe nenavazují.
Zpráva federálního ministerstva vnitra se
zabývá především otázkami
spojenými s bezpečností státu
a změnami v reorganizaci federálního
ministerstva vnitra. Zpráva generálního prokurátora
se zabývá statistikou všeobecné kriminality
a zpráva Nejvyššího soudu se vzhledem
ke svému postavení zabývá především
vojenskými soudy. Postavení a výkon těchto
tří orgánů na území
federace není ve větší míře
kompatibilní. Jestliže se dnes má plénum
Federálního shromáždění
zabývat otázkou růstu kriminality, všeobecné
kriminality na ulicích, je na místě zdůraznit,
že Federální shromáždění
ani federální ministerstvo vnitra nenese odpovědnost
za nárůst kriminality a z důvodů
kompetencí nemůže v podstatě tuto
problematiku ovlivňovat.
Jedná se o zákon č. 384/1991 Sb., o vymezení
působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti, který tyto pravomoce takto dělí.
Federální shromáždění
může tedy problematiku kriminality ovlivňovat
tedy v podstatě nepřímo a v zájmu
omezení kriminality navrhovat vládě České
a Slovenské Federativní Republiky doporučení,
tak jak vám je předkládáme v návrhu
usnesení.
Nyní několik slov k jednotlivým zprávám.
Zpráva federálního ministerstva vnitra je
tématickým zhodnocením podílu federálního
ministerstva vnitra na stavu bezpečnosti na území
České a Slovenské Federativní Republiky.
Již po prvním zběžném přečtení
je jasné, že zpráva je koncipována novým
otevřeným způsobem, že federální
ministerstvo vnitra prochází základní
proměnou a reorganizací tak, aby kvalitně
plnilo pouze úlohy svěřené mu kompetenčním
zákonem bez jakéhokoli náznaku o vytváření
nového mocenského centra. Dochází
zde k decentralizaci jednotlivých úseků
federálního ministerstva vnitra, viz schválený
zákon o Federální bezpečnostní
informační službě, a v budoucnu
se předpokládá přímější
kontrola dalších zpravodajských služeb
parlamentem, jako je tomu v jiných vyspělých
demokratických zemích.
Zpráva je rozdělena na kapitoly podle příslušných
úřadů federálního ministerstva
vnitra. Jedná se o centrálu federální
policie, kterou je třeba ocenit zejména v souvislosti
s válkou v Perském zálivu, kdy
na našem území nedošlo ani k jednomu
přímému teroristickému útoku,
a v souvislosti s otázkou tzv. špinavých
peněz. Jedná se o peníze nelegálně
nabyté z obchodu s drogami, zbraněmi,
či v souvislosti s prostitucí. Zde upozorňuji
zvláště na chybějící právní
normu, která by tuto problematiku řešila.
Dále se jedná o ochranu státních hranic
České a Slovenské Federativní Republiky,
pasovou a cizineckou službu, ochranu objektů zvláštního
významu, ochranu ústavních činitelů,
Federální bezpečnostní informační
službu a Úřad pro vyšetřování
protiústavní činnosti.
V 1. čtvrtletí 1991 vzrostl o 254 % počet
případů nelegálního přechodu
státních hranic proti stejnému období
roku loňského. Federální ministerstvo
vnitra musí této situaci věnovat zvýšenou
pozornost a spolupracovat s partnery ze sousedních zemí.
Dále se ve zprávě hovoří o
legislativní stránce věci. V tomto stojí
před Federálním shromážděním
úkolů přijetí zákona o policejních
sborech a služebním poměru příslušníků
ve federálních policejních sborech. Tím
bude ze strany Federálního shromáždění
vytvořen základní legislativní rámec
pro celkovou obnovu a nové postavení policejních
sborů a bezpečnostních složek v době
po listopadu 1989.
Je nezbytně nutné vytvořit podmínky
pro dobrou spolupráci a součinnost bezpečnostních
složek na území České a Slovenské
Federativní Republiky. V tomto smyslu bude zřejmě
nutné přijmout úpravu kompetenčního
zákona.
Ze zprávy je také zřejmá snaha o zprůhlednění
činnosti federálního ministerstva vnitra.
Postupně se ruší interní předpisy
a nařízení, které federální
ministerstvo vnitra v minulosti stále více zatemňovaly.
V personálních otázkách dochází
postupně k zásadní obměně všech
pracovníků federálního ministerstva
vnitra a určitá část odchází
v rámci reorganizace k policejním sborům
republik. Došlo k významnému aktu zrušení
Vysoké školy SNB a úkolem Federálního
shromáždění v budoucnosti bude přijmout
zákon a policejní akademii, který by vyřešil
otázku školství a vzdělávání
v policejních sborech.
Doporučuji výborům pro plán a rozpočet
informaci na straně 27, kde se mluví o nedostatečném
finančním zabezpečení resortu pro
rok 1991. Bylo by vhodné tento problém posoudit.
Na závěr mi dovolte ocenit pozitivní snahu
vedení federálního ministerstva vnitra o
radikální změny v resortu, který v
minulosti nejvíce zasahoval do práv a svobod občanů,
který byl mocenským orgánem při ovládání
ostatních. Při budování svobodné
a demokratické společnosti je třeba tyto
změny provést do nejdůkladněji. Je
snaha stejně jako odchodem Federální bezpečnostní
informační služby z federálního
ministerstva vnitra i nadále decentralizovat zpravodajské
služby, které by i v budoucnu byly pouze v nejnutnější
možné míře koordinovány vládou
za silné kontrolní účasti parlamentu.
Dámy a pánové, nyní několik
poznámek ke zprávě generálního
prokurátora. Toto hodnocení se nejvíce zabývá
všeobecnou kriminalitou, je zde statistický přehled
trestné činnosti od roku 1986 do roku 1990, který
potvrzuje o několik desítek procent zvyšující
se kriminalitu každým čtvrt rokem. Také
podle výzkumu veřejného mínění
velká část obyvatelstva staví na druhé
místo ji v důležitosti řešení
těchto problémů. I v této zprávě
je důrazné upozorňováno na neexistenci
právní úpravy při manipulaci s nelegálně
nabytými penězi. Týká se to také
ředitelů státních podniků a
ministerských úředníků, kteří
tak zneužívají informace, ke kterým
mají přistup v rámci své funkce. Je
to problém tzv. insider trading, o kterém zde mluvil
dr. Gašparovič. Dochází tady k miliónovým
ztrátám a stát je vlastně rozkrádán
zevnitř.
Druhým největším fenoménem kriminality
poslední dobou je alkohol. Každý čtvrtý
ze známých pachatelů spáchá
trestný čin pod vlivem alkoholu. Závažné
je konstatování o klesající objasněnosti
trestných činů a o nízkém počtu
obžalovávání z trestných činů.
Tento problém souvisí s finančními,
početními a personálními otázkami
jak policistů, tak prokurátorů. Podle slov
generálního prokurátora dr. Gašparoviče
na jednání výborů branných
a bezpečnostních je nedostatek prokurátorů
a dále se zvyšuje počet těch, kteří
odcházejí ke komerční praxi. Je ale
potřeba říci, že personální
otázka prokuratury není zdaleka vyřešena
a práce prokuratury je veřejností hodnocena
vesměs skepticky. Federální shromáždění
by se touto otázkou mělo více zabývat.
Týká se to i postavení prokuratury v naši
společnosti, kdy se uvažuje o omezení jejího
vlivu a ustavení instituce vyšetřujícího
soudce v budoucnosti.
Na závěr několik slov ke zprávě
předsedy Nejvyššího soudu se zpráva
nezabývá trestnou činností v širokém
rozsahu, věnuje se ponejvíce otázce vojenských
soudů a nárůstu kriminality v průběhu
základní vojenské služby. Zprávu
o stavu justice vzhledem, k nárůstu trestné
činnosti by nám lépe poskytli republikoví
ministři spravedlnosti. Nevím, jak ve Slovenské
národní radě, ale v České národní
radě již tato zpráva předložena
byla. Tolik na závěr k těmto třem
zprávám.
Vzhledem k projednávané problematice vám
doporučuji jako společná zpravodajka Sněmovny
národů přijmout návrh usnesení
(tisk 734), který vychází z jednání
výborů ústavně právních
a branných a bezpečnostních a který
by mohl svými návrhy na opatření zlepšit
bezpečnostní situaci v našem státě.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Petrové. Nyní má slovo poslanec
Jedinák.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Jedinák: Pane předsedající, dámy
a pánové, dovolte, abych se ve stručnosti
zmínil o jednotlivých tiscích ke stavu kriminality,
jak nám byly předloženy.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů mně v podstatě ulehčila
práci, protože se podrobně zabývala
jednotlivými tisky. Projednat tuto problematiku nám
ukládá ústava v platném znění,
a to v článku 106 písm. a). Přáním
branně bezpečnostních výborů
bylo také to, aby byla projednána zpráva
federálního ministra vnitra pana Jána Langoše.
Federální ministerstvo vnitra se bezpečnostní
problematikou zabývalo takto v usnesení č.
38 Federálního shromáždění,
kterým federálnímu ministru vnitra byly uloženy
jednotlivé úkoly loňského roku.
Federální ministr vnitra na základě
uložených úkolů vypracoval bilanční
zprávu, která byla předložena poslancům
branně bezpečnostních výborů.
V podstatě všem třem zprávám
zůstává shodné, že konstatují
nepříznivý stav kriminality, vzrůstající
kriminalitu zejména v určitých vybraných
regionech, přetrvávající anonymitu,
vzrůstá brutalita, agresivita v páchání
jednotlivých trestních činů. Poukazují
také na nepříznivou situaci v resortech prokuratury
i v resortech soudů. Řada prokurátorů
odchází z prokuratury, přechází
na bázi komerčních právníků
či advokátů. Obdobná situace je také
v soudnictví.
Ve všech resortech přetrvávají problémy
finanční, personální. O tom jsem se
již zmiňoval.
Problémem ve stavu kriminality zůstává
také nárůst hospodářské
kriminality.
Je třeba si uvědomit v této souvislosti pomocnou
úlohu trestní represe, nejen stanovením trestních
sazeb skutkových podstat, ale také to, kde v této
souvislosti je možné trestní právo užívat.
Pouze ucelený systém hospodářské
ochrany, nový daňový systém umožní
zabránit této páchané trestné
činnosti.
Znepokojující jsou zprávy o nárůstu
trestné činnosti zejména v prvním
čtvrtletí 1991. V některých druzích
trestná činnost vzrostla až o 300 %. Jedná
se zejména o závažné trestné
činy, vzrostla majetková trestná činnost,
vzrostl také počet trestných činů
podle § 234, tedy loupeží.
Všemi třemi zprávami se zabývaly výbory
branné a bezpečnostní a výbory ústavně
právní. Výbory ústavně právní
zaujaly stanovisko svým usnesením č. 156,
obdobně také výbory branně a bezpečnostní.
Výbory branné a bezpečnostní se zásadně
ztotožnily s připomínkami ústavně
právních výborů, usnesení dopracovaly,
některé body doplnily.