Navíc z důvodů kompetenčních
nepřísluší mi jako předsedovi
Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky hodnotit a posuzovat, zejména
ne na základě nějakých exaktních
zjištění, situaci v justicí na úrovní
republik. Bylo by hrubým porušením soudcovské
nezávislosti a technicky téměř neproveditelným,
kdyby Nejvyšší soud v České a Slovenské
Federativní Republice nad rámec své procesní
kompetence zasahoval, prověřoval nebo hodnotil věci,
které jsou právoplatně rozhodovány
okresními, krajskými soudy nebo nejvyššími
soudy republik. Soudní dozor takto vykonávaný
zůstává pouze v tom rozsahu, kdy procesní
normy Nejvyššímu soudu České a
Slovenské Federativní Republiky kompetence přiznávají.
Ta se týká pouze dvou oblastí. Rozhodování o stížnostech pro porušování zákona, podávaných ve věcech, kde rozhodoval krajský soud jako soud prvního stupně, to jsou skutky nejzávažnější, nejvyššího společenského nebezpečenství v dikci o současném platném trestním zákonu a potom rozhodování ve věcech sjednocování, rozhodování mezi jednotlivými soudy republik. Tato obojí agenda, jak pojmově vyplývá, vychází z předpokladu, že ve věcech bylo dříve rozhodnuto v příslušných řádných zřízeních na úrovních republikových soudů a že z toho vyplývá i poznatek, že ty věci, které v současné době Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky v rámci řešení stížnosti pro porušení zákona řešení, jsou řádově případy, které se skutkově staly před několika lety. Jenom v loňském roce prakticky nejčerstvější trestní případ, který byl projednáván, byl trestný čin, který se stal v roce 1989. Ale většina rozhodnutí o stížnosti pro porušení zákona se týkala věcí, republik. Soudní dozor takto vykonávaný zůstává pouze v tom rozsahu, kdy procesní normy Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky kompetence přiznávají.
Ta se týká pouze dvou oblasti. Rozhodování
o stížnostech pro porušování zákona,
podávaných ve věcech, kde rozhodoval krajský
soud jako soud prvního stupně, to jsou skutky nejzávažnější,
nejvyššího společenského nebezpečenství
v dikci o současném platném trestním
zákonu a potom rozhodování ve věcech
sjednocování, rozhodování mezi jednotlivými
soudy republik. Tato obojí agenda, jak pojmově vyplývá,
vychází z předpokladu, že ve věcech
bylo dříve rozhodnuto v příslušných
řádných zřízeních na
úrovních republikových soudů a že
z toho vyplývá i poznatek, že ty věci,
které v současné době Nejvyšší
soud České a Slovenské Federativní
Republiky v rámci řešení stížnosti
pro porušení zákona řešení,
jsou řadové případy, které
se skutkově staly před několika lety. Jenom
v loňském roce prakticky nejčerstvější
trestní případ, který byl projednáván,
byl trestný čin, který se stal v roce 1989.
Ale většina rozhodnutí o stížnosti
pro porušení zákona se týkala věcí,
které byly spáchány a pravděpodobně
rozsuzovány v období několika let. V jednom
případě, známe to i z denního
tisku, to byla záležitost vraždy u Městského
soudu v Bratislavě, kdy se jednalo o trestnou činnost
velice závažnou, skupinou obviněných,
ke které došlo v roce 1976.
Z toho hlediska proto neobsahuje zpráva, kterou jsem vám
předložil, žádné konkrétní
číselné údaje, které by bylo
možno dát do nějakých relací
se zprávami, které přednesl generální
prokurátor České a Slovenské Federativní
Republiky a které ještě přednese federální
ministr vnitra z toho důvodu, že se jedná o
časové roviny a doby časové nesouměřitelné.
Z mé kompetence lze usuzovat na možnost do jisté
míry objektivně vyloučit situaci na úseku
vojenské justice, která přímo do systému
Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky v rámci trestního kolegia
spadá. I zde se ovšem promítá ono zjištění,
které jsem v úvodu uvedl, to je určitá
retardace oproti časovému posunu, oproti nalezeným
poznatkům, týkajícím se stoupající
kriminality a v tomto směru i číselné
údaje ve zprávě obsažené tomu
korespondují. I při obecně známém
faktoru vzestupu kriminality agenda vojenského soudu v
roce 1990 jevila v důsledku právě zmíněně
novely trestního zákona kvalitativní pokles.
Neplatí to ovšem jíž pro rok 1991, kde
v prvním čtvrtletí nepadlo prakticky více
věcí než v prvním pololetí roku
1990. Zřejmě se i na úseku vojenské
justice promítá onen vzestup signalizovány
ve zprávě generálního prokurátora
a ministra vnitra, což je konečně pochopitelné,
protože zřejmé vojenské kolektivy nejsou
ušetřeny těch destruktivních momentů
hodnocení společenských situací, kterými
prochází celá naše společnost.
Přesto si dovoluji tvrdit, ze z krátkodobých
poznatků, které vyplývají ze situace,
život československé armády z pohledu
vojenské justice je v podstatě příznivější
než v nevojenském živlu. Chtěl bych zdůraznit
především to, že život vojáků
základní služby se výrazným způsobem
podílí na případech, které
vojenské justice projednávají, podléhá
mnohem více a důrazněji kontrole a prověrce,
prakticky nepřetržitě, že tam je latence
kriminality poměrně menší než v
nevojenském živlu a že v této situací
vzestup, který vykazuje nápad u vojenských
prokuratur a zejména u vojenských soudů v
prvním čtvrtletí, je relativně menší
než stoupající nápad, vyplývající
z kriminality nevojenského živlu.
Domnívám se, že tento fakt sám o sobě,
který jistě pro krátkou dobu nelze jednoznačně
sociologicky nebo zásadně hodnotít, svědčí
o určítých pozitivních rysech, které
snad demokratizační proces v armádě
svým způsobem produkuje. Je totiž všeobecně
známo, že celá značná část
trestné činnosti vojáků základní
služby evidentně pramení z konfliktních
situací s vnitřní tenzí, které
ve vojenském životě mezi nadřízenými
a podřízenými a zejména mezi vojáky
různých nástupních termínů
vznikaly a ke kterým docházelo.
Lze se domnívat, že na tomto úseku obecné
kriminalita poklesla jako jev celkem moderní nebo příznivě
hodnotitelný a je možno konstatovat, že i když
nelze vyloučit, zda a do jaké míry se na
tomto faktu podílí zvýšený liberální
pohled na některé tyto konfliktní situace,
dříve zpravidla soudně a trestně stíhané
a dnes z určitého liberálního pohledu
měřené jako méně závažné
protispolečenské jednání, jako jednání,
které skutkovou podstatu trestného činu nenaplňuje.
Chtěl bych při této příležitosti
upozornit na pasáž, která se týká
systému výkaznictví v praktickém slova
smyslu na úseku výkonu spravedlností a soudnictví
vůbec. Je smutným faktem, že v průběhu
let se tyto metody do té míry v jednotlivých
republikách rozešly, že dnes prakticky výstupy
finálních statistik, týkajících
se civilní složky a nevojenské složky,
jsou v každé republice do té míry odlišné,
že některé údaje konfrontovat nebo sumarizovat
nelze vůbec. Do toho zapadá i skutečnost,
že vojenská justice má rovněž některá
kritéria jiná, takže provádět
celostátní sumarizaci na základě konečných
výstupů tří systémů
statisticky dost dobře činit nelze. Je to otázka,
která by měla byt řešena na příslušných
úrovních i v duchu článku 23 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., neboť se domnívám,
že získávání porovnatelných
statistických informací i z oblasti činnosti
soudů je nesporně významné pro posuzování
této oblastí vývoje federace.
Bylo by asi na místě, abych spíš než
to, co je uvedeno ve zprávě, zde opakoval a upoutal
vaší pozornost ani ne tak k otázkám
situace justice na úseku bezpečnosti a boje proti
stoupající kriminalitě jako spíš
k úvahám, do jaké míry je justice
schopna nebo má předpoklady zvládnout ty
úkoly, které na ní v důsledku obecně
stoupající kriminality bezodkladné a v dohledné
době doléhají. Je to aktuální
o to víc, že v současné době
souběžně projednáváte vládní
návrh o soudech a soudcích, který má
do jisté míry předurčit i skutečnost,
jaký soudnický sbor bude mít justice k dispozici
a zda se podaří vybudovat takový sbor soudců,
který by tyto otázky zvládl. Nejde pochopitelně
o otázky kvantitativní, jde v prvě řadě
o otázky kvalitativní. Při této příležitosti
bych si dovolil konstatovat, že výkon trestní
justice je pouze numericky vzato menší složkou
aktuálního výkonu justice vůbec, že
soudcovské sbory, kterými obě republiky disponují,
jsou soudcovské sbory, které musí zajistit
nejen ochranu na úseku trestního práva, ale
realizace všech občanských práv v celém
souboru norem které se od soudnictví předpokládají,
kterými není pouze občanský zákoník
a zákon o rodině, ale i celá řada
dalších předpisů včetně
zákonů, které jste přijali, které
přinášejí odpovědnost a konečně
rozhodování na úseku soudnictví.
Ve vašich výborech budete v dohledné době
projednávat i novelu občanského soudního
řádu, novelu občanského zákoníku,
které rovněž mají vytvořit podmínky
proto, aby došlo k realizaci ústavních záměrů,
aby byl vybudován opravdu kvalitní systém
fungujícího soudnictví naplněný
kvalitními fungujícími soudci.
783 Ve své zprávě konstatuji, že situace
v justici je velmi vážná. Nechci ji rozhodně
dramatizovat, ale musím konstatovat, že je to i ve
vašich rukách, zda a do jaké míry zákon,
který budete ve velmi krátké době
schvalovat s jeho pozměňujícími ustanoveními,
jaký vytvoří prostor pro koncipování
soudcovského sboru. Československou justicí
prakticky reprezentuje asi 2100 soudců působících
v obou republikách. Skutečnosti zůstává,
že z hlediska současných úkolů
justice, tedy s vyloučením obchodního soudnictví
a s vyloučením správního soudnictví
současný stav je zhruba kryt z 80 nebo 70 % skutečné
potřeby.
To, co zmiňoval pan generální prokurátor
České a Slovenské Federativní Republiky
o odchodu prokurátorů ze služeb prokuratury
platí ve stejné míře v absolutních
číslech snad ještě ve větším
procentuálním rozsahu pro soudnictví. Obecně
mohu konstatovat, že zhruba z 1280 soudců působících
v České republice jich za období 1990-1991
odešlo přes 250, z toho necelých 100 do důchodu,
zbývající odešli do pro ně lukrativnějších,
přitažlivějších a svobodnějších
povolání, než jaké nabízí
justice. V současné době je podáno
dalších 20 žádostí soudců
republik, tedy České republiky, rovněž
o odchod z činné služby. Na Slovensku je situace
obdobná. Od 1. prosince 1989 do dnešního dne,
z toho celkem výrazně neúplného počtu
790-ti soudců odešlo 100 soudců do jiných
služeb a 20 soudců do důchodu. Je to jistě
skutečnost, která je pro nás velmi obtížná,
protože je tímto odchodem soudců, který
je jistě motivován nejrůznějšími
důvody mohou to být opravdu normální
lidské důvody, důvody nepochopení
nebo důvody pochopení, že se někdo pro
tuto funkci nehodí, neboť výkon soudcovské
funkce je velice náročný a mohou to být
a velmi často to zřejmě jsou důvody
z důvodných či méně důvodných
obav z profesionálního postihu za výkon soudnictví
v minulých letech, nebo to mohou být důvody
ryze finanční, materiální, které
soudce k těmto rozhodnutím vedou. Rozhodně
tento zbytek nemůže sanovat přirozený
přírůstek absolventů právnických
fakult, tím spíše, že justice nemůže
slevit dost dobře u těchto mladých absolventů
právnických fakult nejen z důvodů
věkových, ale i z důvodů principiálních
od odborné přípravy, spočívající
ve dvou až tříletém čekatelském
období, které dosavadní zákon o soudech,
resp. organizaci soudů a volba soudců předpokládá
a který je v té formě tříleté
čekatelské doby pojat i do vládního
návrhu zákona o soudech a soudcích.
Jenom pro informaci pokud jsem byl informován republikovými
ministerstvy, prakticky z letošních absolventů
právnických fakult, z Karlovy univerzity z právnické
fakulty, nikdo nemá zájem o práci v justici.
(Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jedna žena má
zájem.) Omlouvám se, jedna si to rozmyslela a podobná
situace je v právnické fakultě brněnské,
bratislavské, o něco lepší snad je situace
ve východoslovenském kraji v Košicích.
Jsou zde tedy momenty, se kterými se bude muset justice
za vaší legislativní úpravy vypořádat
s danými prostředky a možnostmi, které
jim zákon o soudech a soudnictví poskytne. Já
jsem přesvědčen o tom, že bude třeba
především vážit pro budoucnost,
zda a jakou formou a v rámci jaké kompetence je
kdo oprávněn zprávu o stavu justice Federálnímu
shromáždění předkládat.
Obávám se, že při absenci federálního
orgánu justiční správy, kterým
jsou na úrovní republikového ministerstva
vnitra, bude tento úkol stíhat i nadále předsedu
Nejvyššího soudu. Ale chci i pro tento případ
poukázat, že budeme-li opravdu chtít důsledně
aplikovat soudcovskou nezávislost, budeme-li chtít
připustit i skutečnost, že předsedovi
Nejvyššího soudu může příslušet
maximálně právo nahlížet do právoplatně
ukončených věcí, že v tomto směru
ani v budoucnosti kromě některých číselných
údajů a subjektivních pocitů mne jako
reprezentanta justice, nebude tato zpráva obsahovat nic
tak podrobného nebo analyzujícího současnou
situaci, neboť je třeba počítat s tím,
že slova mnou vyslovená na adresu justice jsou slovy
soudce Nejvyššího soudu, která mohou nesprávně
pochopena negativně působit na soudce nižšího
soudu, který si může z takto vyslovených
myšlenek vyvozovat neprávem a nespravedlivě
návod k jednání, návod jak má
věci posuzovat nebo jak má věci rozhodovat.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi
nejvyššího soudu. Nyní dávám
slovo ministru vnitra panu Langošovi. Jenom k tomu poslednímu,
o čem hovořil pan předseda Nejvyššího
soudu, bych chtěl říci takovou krátkou
poznámku. Myslím, že to ustanovení,
že předseda Nejvyššího soudu podává
zprávu Federálnímu shromáždění
je důsledek ústavních koncepcí, které
jsou překonané. Dnes ale to ustanovení tam
je, ale do budoucna v systému parlamentní demokracie,
myslím, to nepřipadá v úvahu. Prosím
pane ministře, máte slovo.
Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Vážené
Federálne zhromaždenie, pani a páni poslanci,
na žiadosť predseda Federálneho zhromaždenia
vyvolané podnetom ústavnoprávnych výborov
Snemovne ľudu a Snemovne národov som najskôr
predložil Správu o stave bezpečnosti a boja
proti kriminalite v roku 1990 a v uplynulom štvrťroku
roku 1991 v pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Správa nadväzuje na rozbor bezpečnostnej
situácie v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike ako som ho podal v závere roku 1990 na spoločnej
schôdzi snemovní Federálneho zhromaždenia.
Predložená správa je tematickým prehľadom
podielu federálneho ministerstva vnútra na celkovú
starostlivosť štátu o bezpečnosť
a boj proti kriminalite v oblasti zverenej Českej a Slovenskej
Federatívnej Republike. Správa zachycuje odvedenú
prácu výkonných zložiek federálneho
ministerstva vnútra. Federálne ministerstvo vnútra
sumarizuje faktické údaje o rozsahu bezpečnostnej
činnosti a tam, kde je to možné ju tieť
hodnotí. Jadro správy je doplnené nevyhnutnými
charakteristikami bezpečnostnej situácie a výhľadmi
možných riadiacich opatrení a bezpečnostnou
aktivitou federálneho ministerstva vnútra v ďalšej
etape. Integrácia pôsobnosti národných
republík a federácie v oblasti vnútorného
poriadku a bezpečnosti zvýrazňuje samostatná
kapitola o spolupráci a potrebách koordinovaného
plnenia kompetencií. V správe nenájdete výčet
zvláštnych úspechov dosiahnutých pri
zaisťovaní bezpečnosti a boja s kriminalitou,
pretože také hodnotenie by až na výnimky
(jednotlivé operácie a akcie nezodpovedalo skutočnosti.
Časť výkonných útvarov federálneho
ministerstva vnútra v hodnotenom období nedosiahla
plnú akceschopnosť. V bezpečnostných
službách sa udržovala taká hladina akceschopnosti,
ktorá umožňovala kontrolovať zákonom
zverené oblasti, udržovať "na dištanc"
možné nebezpečenstvo pre ústavné
zriadenie štátu, dostatočnú ochranu
štátnych hraníc, základnú úroveň
boja s organizovanou kriminalitou s medzinárodnými
prvkami. Dobre fungovala služba ochrany objektov zvláštneho
významu a veľmi dobrú úroveň
preukázal úsek ochrany ústavných činiteľov.
Spoľahlivo pracovali úseky bezpečnostnej služby.
Skromné hodnotenie výsledkov federálneho
ministerstva vnútra v zaisťovaní bezpečnosti
a boja proti kriminalite nie je dielom náhod, ale má
celkom konkrétne zdroje. Vonkajším zdrojom
bol hlavne obecne rýchly rast trestnej činnosti.
Nevyhnutné kroky Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky k otvoreniu sa svetu našli odraz v tom, že
všeobecný trend rastu kriminality zasiahol široko
a s mnohými neznámymi aj hodnoty ochraňované
v rámci bezpečnosti pôsobnosti federácie.
Nepriehľadné je pri tom množstvo latentnej trestnej
činnosti. Nie je vylúčené, že
niektoré škodlivé prejavy neboli u nás
doposiaľ pomenované a Trestný zákon
ich nepozná.
Vnútorným zdrojom bolo zásadné rozhodnutie
o tom, akou cestou sa má uberať federálne ministerstvo
vnútra a jeho výkonné zložky ako garant
bezpečnosti a boja s kriminalitou v Českej a Slovenskej
Federatívnej Republike.
Rozhodovacie rázcestie ponúklo po prvé smer
konjunkturálny, ktorý vychádza zo zjednodušeného
riešenia bezpečnostnej problematiky. Premisami bola
predstava o tom, že vlnu kriminality a iných nebezpečenstiev
je možné zastaviť výhradne zvýšenou
policajnou činnosťou a väčšou aktivitou
niektorých orgánov činných v trestnom
konaní. Riešenie týchto problémov mohlo
spočívať v okamžitom zastavení
reorganizácie federálneho ministerstva vnútra,
v prevzatí prežitej, avšak rutinnej a zabehnutej
a veľmi objemnej spravodajskej a policajnej štruktúry.
Od takého riešenia bolo možné očakávať
okamžité výsledky, ale taktiež konzervovanie
podstatných chýb minulosti. Druhý smer predstavuje
tŕnitú cestu systematickej, trpezlivej reorganizácie
federálneho ministerstva vnútra aj za cenu prechodne
zníženej výkonnosti.
Zvolená bola práve táto druhá cesta. Programovo smeruje k utvoreniu priehľadnej bezpečnostnej štruktúry s cieľom fungovania hlavne v pomeroch presahujúcich momentálne prechodné podmienky. Sleduje sa moderný model, to je personálne úspornejšia a väčšia výkonnosť.
Bezpečnostné útvary federálneho ministerstva
vnútra boli podrobené reorganizácii, ktorá
mala v spravodajských zložkách bývalej
ŠTB (rozviedka a kontrarozviedka vzhľadom na jen jednostrannú
závislosť na KGB ZSSR za cieľ diskontinuitu činnostnej
a personálnej, obrazne povedané, že tomu organizmu
bola odoberaná hlava. Budovanie moderných spravodajských
služieb bolo pojaté od základov novo, ako to
napríklad prezentuje vami schválený zákon
a Federálnej bezpečnostnej informačnej službe.
Reorganizácia Federálnej kriminálnej služby
bola ministerstvu daná deľbou pôsobnosti medzi
federáciou a republikami.
V reorganizácii systému ochrany štátnych
hraníc dochádza k prechodu z vojenskej ochrany,
postavenej na existencii nepreniknuteľnej železnej opony,
na policajný systém služby. Bolo uskutočnené
rovnomerné rozloženie síl na štátnych
hraniciach pred tým bolo 85 % síl sústredených
na západných hraniciach. Pripravená je úplná
profesionalizácia služby; vojaci z povolania Pohraničnej
stráže sa stanú policajtami Federálneho
policajného zboru.