Když jsem se seznámil s konkrétními
výhradami vůči našemu návrhu
zákona o bankrotu blíže, dospěl jsem
k názoru, že tak jako v mnoha jiných ohledech,
i v tomto případě nalézáme
ve zcela nestandardní situací a že tedy takové
signály bude užitečně chápat
jako určitou výzvu pro velmi obezřelé
pozorování a hodnocení celého komplexu
problémů, s nimiž se bude uplatňování
tohoto zákona podobně jako tomu je se zákonem
o hospodářské soutěži setkávat.
Jiným způsobem naše situace bude vyžadovat
velmi specifické přístupy, pří
nichž potřeba úprav bude s postupem času
sílit a toto vědomí již dnes nesmíme
ztrácet ze zřetele. V současně době
však nelze dosti dobře překlenout čtyřicetiletou
mezeru v několika týdnech a aspirovat přitom
na dokonalost. Nemáme ani dostatek zkušeností,
ani dostatek těch, kteří by dokázali
naplňovat ustanovení podobná například
americké hlavě 11. bankrotového zákona,
klíčové kapitoly pro nakládání
s podniky, kterým úpadek hrozí.
Takový podnik může požádat o instituci
tzv. správy podniku ještě dříve,
než nastanou okolnosti, pro uvalení konkursu. Zkušení
správci či amdinistrátoří mohou
odhalit slabiny finančního hospodaření
a napomoci jejich odstranění ještě před
úplným úpadkem. Tak, jak budou přibývat
naše zkušenosti s řešením insolvence,
bude účelné zvažovat obdobné
možnosti i v našem zákonodárství.
Z tohoto pohledu je jistě správné, že po jednání v ústavně právních výborech byl rozšířen okruh budoucích správ na obecném pojetí je to § 8 odstavec 1.
Vážené Federální shromáždění, omlouvám se za dosti značnou délku svého vystoupení. Chtěl jsem upozornit však na některé širší aspekt prostředí, do něhož budeme tento zákon umísťovat.
Závěrem mi dovolte vyjádřit nadějí,
že zákon, zejména svým faktickým
uplatňování umožní postupné
vyplnit mezeru v pravidlech hry, zvané tržní
ekonomika. Jakkoli se to může zdát tvrdé,
okamžik, kdy podle něho dojde k prvním úpadkům,
bude jedním z dokladů rozumu a předzvěstí
ozdravění nemocného těla naší
ekonomiky. Z těchto důvodů budu přijetí
tohoto zákona podporovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kudláčkoví.
Slovo má poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: pane Předsedající,
dámy a pánové, poslanec Kudláček
zde přede mnou říkal, že ozdravění
nemocného těla bude nutné vyžadovat
určité tvrdé zásahy a že je nutné
tyto zásahy přijmout. Domnívám se,
že opravdu nezbývá nic jiné, ale chceme-li
tyto zásahy učinit způsobem, který
by současně nebyl ničením tohoto těla,
musíme opravdu u tohoto zákona postupovat velmi
obezřetně.
Myslím, že onen pragmatický přístup,
o kterém se zde začalo hovořit, který
nás bude nutit, abychom neustále sledovali efekty
tohoto zákona, je krajně na místě,
ale neměli bychom hned od začátku rezignovat
na některé možnosti, které nám
již skýtá toto naše jednání
při dnešní debatě.
Dovolte mi proto, abych podal v zásadě dva pozměňovací
návrhy, dva ve smyslu odlišného druhu. V prvé
řadě je třeba se podívat na to, jak
budou uspokojovány nároky, vyplývající
z hlediska pracovně právních vztahů.
V případě konkursu i v případě
vyrovnání je použita jiná formulace.
Mohou vzniknout problémy se zaplacením např.
pracovních úrazů. Chtěl bych na tento
problém upozornit, a proto navrhuji, aby v § 31 odstavec
3 došlo k té změně, že za první
řádek, kde je napsáno "pracovními
nároky ve smyslu ustanovení odstavce 1 jsou"
byla vložena slova, která zní takto: "všechny
závazky dlužníka vyplývající
z pracovně právního vztahu, pokud nepřesahují
nároky na poslední tři roky před povolením
konkursu".
Tato formulace je přesně použita z § 54
odstavec b) ostatní text by se zrušil.
Nyní mi však dovolte, abych pohovořil o něčem
závažnějším, co si myslím,
že nutně by mělo být v tomto zákoně
obsaženo. Kdybychom totiž mohli to, o čem zde
hovořil poslanec Kudláček, opravdu dosáhnout,
to znamená zabývat se problémem insolventnosti
a likvidity podniků včas, kdybychom měli
dostatek firem, které by se tým zabývaly,
kdybychom měli dostatečně vyvinutý
vládní management, který nám chybí,
mohli bychom si dovolit to, co mají v jiných státech,
např. v Rakousku, kde si mohou všímat podniků,
které se dostávají do té situace,
že by mohly ohrozit zaměstnanost v určité
oblasti. Tento požadavek je zřejmě pro nás
zatím ne zcela nerealizovatelný.
Před našimi státními orgány,
před soudci, bude stát nepřehledná
fronta bankrotujících a zřejmě podle
nového pojetí § 67 se budou točit v
kolotočích velmi složitého rozhodování
právě zakladatelé podniků, které
budou před určitým pádem.
Co udělat za těchto okolností? já
jsem hluboce přesvědčen, že je nutné
se obrátit na lidi, kteří mohou se tímto
problémem zabývat, a to je především
na samotné zaměstnance, které postihne konkurs
nebo vyrovnání velmi vážně a
může mít pro ně velmi vážné
následky. Samozřejmě, mohli bychom zde položit
tvrdý požadavek, který by byl nesplnitelný,
aby třeba odbory měly mít právo blokovat
takové rozhodnutí. To bychom nemohli přijmout.
Myslím si, že by to byl požadavek příliš
tvrdý, nepřijatelný už prostě
z toho důvodu, že to, co musíme preferovat,
je ozdravění naší ekonomiky.
Mohli bychom požadovat dokonce, aby se doba, která
je zde stanovena na jeden rok, u státních podniků
prodloužila, protože naše zkušenosti s průběhem
privatizace a odhady pravděpodobných problémů,
které nastanou, by nás k tomu mohly vést.
Domnívám se, že ani to by nebylo správně,
protože měli bychom nasadit určité ostruhy
naši ekonomice, aby se jednalo co nejrychleji.
Přesto jsem však přesvědčen,
že je nutné a správné zařadit
do tohoto procesu odbory, a to explicitně, a dát
jim stejnou možnost jako zakladatelům, zakladatelům
na straně dlužníka. Neznamená to, že
bychom jim dali právo rozhodovat, ale měli bychom
jim v každém případě dát
právo se vyjádřit, a to proto, že velmi
často dnes nejsou dodržována ani ta ustanovení
zákoníku práce, ani tak ustanovení
zákona o státním podniku nebo o akciových
společnostech, která jsme přijali, protože
bohužel minulý systém řízení
naučil naše vedoucí pracovníky používat
ne příliš participativních a v tomto
smyslu ne příliš moderní způsoby
řízení.
Myslím si, že když lidé přijdou
a budou se moci podílet na řešení tohoto
problému, sami budou často navrhovat řešení,
která odstraní nebo pomohou odstranit příčiny,
které ke konkursům vedou.
Dovolte mí proto, abych předložil tyto pozměňovací
návrhy: K § 4 by se do odstavce 1 doplnila věta:
"Bude-li návrh na prohlášení konkursu
podávat dlužník anebo likvidátor právnické
osoby, vyžádá si vyjádření
příslušného odborového orgánu."
Zdůrazňuji, vyžádá si vyjádření,
to je vše. Toto vyjádření je ale velmi
důležité, protože lidé dnes nejsou
do těchto procesů vtahováni, zařazováni
a zákonná norma je zde na místě.
V § 67 by se na konec, kde se vyjadřuje zakladatel
dlužníka, k vyhlášení konkursu
doplnila slova "a příslušného odborového
orgánu dlužníka", čili vyjadřoval
by se příslušný odborový orgán
dlužníka.
Znovu zdůrazňuji, že smyslem tohoto opatření
v žádném případě není
vytvořit ekonomicky nerovnovážnou situaci.
Smyslem tohoto doplňku je pomoci racionálnímu
jednání a napomoci tomu, aby se odbory skutečně
mohly podílet na případném řešení
velmi svízelných situaci, do kterých se lidé
budou dostávat. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Fišerovi.
Nyní vystoupí poslanec Stome. Ještě
poslanec Schneider má faktickou poznámku.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
chtěl bych se jen zeptat kolegy Fišery, dříve
než jeho nesmírně podnětné návrhy
zapadnou, z jakých legislativních vzorů vycházel
při svých pregnantně formulovaných
názorech. Velmi mě překvapuje a zajímalo
by mě, jestli existuje nějaká země,
kde do těchto procesů, které mají
hmotně právní povahu, zasahuje někdo
jiný než vlastník nebo jeho zástupce.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Stome má
slovo. Ještě poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pokud by bylo možné u
nás přijímat zákony poněkud
pomaleji a mohli bychom se třeba podívat do sousedního
Rakouska a já jsem o tom už hovořil, řešili
bychom patrně zákon o problému likvidity
a insolventnosti podniků, jejich včasných
indikátorů a řešení tohoto problému.
Protože tomu tak v našem případě
není a není to možné, proto navrhuji
to, co navrhuji, a proto je tento návrh tak střídmý
a opatrný, aby neznamenal v podstatě zásah
do vlastnických práv vlastníka. Musíme
si ovšem uvědomit, že to, co navrhuji, se týká
především zásahu do státního
vlastnictví, ovlivnění státního
vlastnictví a to, co jsem zdůrazňoval, je
vyjádření, které by mělo pomoci
řešit problém. Myslím, že to je
v zájmu nás všech a demokracie, kterou zde
máme hájit.
Poslanec SL J. Pospíšil: Než budu hlasovat, potřeboval
bych vědět, zda by to, že by odborný
orgán nedodal to vyjádření, bylo důvodem
k zastavení řízení. To v tom návrhu
musí být, do kdy to musí podat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane Předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, dovolte, abych reflektoval na předchozí
návrh. Domnívám se, že hovořit
o konkursu u státního vlastnictví není
zcela při věci. Těžko bychom mohli odbory
zatěžovat vyjadřováním ve věcech,
o kterých předloha předpokládá,
že teprve budou zjišťovány.
Nyní bych se chtěl vrátit k vládní
předloze. Tuto předlohu bychom měli hodnotit
jako možnost, kdy konečně máme právní
způsobilost zjistit a vidět, jak kdo hospodaří.
Je to po půl století konečně poprvé,
kdy můžeme hovořit o úpadku. Ono to
vypadá velmi varujícně, ale chtěl
bych poukázat na demokratičnost této instituce.
Demokratičnost vidím v tom, že jako možnost
úspěchu se bere do ekonomické roviny i možnost
neúspěchu a že se zde předpokládá
solidní možnost rozchodu se svými věřiteli.
Upozorňuji na solidnost.
Pokud hovoříme nejen o konkursu, ale i o možnosti
vyrovnání, ukazujeme, jak zákonně
a jak státem předpokládané se snažíme
nevyřazovat ty ani ony subjekty z tržní ekonomiky,
ale bereme to jako to, co se může přihodit
a je nutno pokračovat dál. Tato stránka předlohy,
kdy mechanismy, které jsou zde používány,
jsou mechanismy, které upřednostňují
konsensuální jednání mezi úpadcem
a věřitelem, jsou mechanismy, které ukazují,
jak tržní ekonomika potřebuje to, co v politice
nazýváme demokracií.
Podíváme-li se na instituce, jako je věřitelský
sbor a konkursní věřitelé, podíváme-li
se na ochranu v obou pasážích, ve druhé
a třetí části zákona o ochraně
rodinných příslušníků,
z institutu BSM, nemůžeme uzavřít jinak,
než že tato předloha je jedna z nejlepších
předloh, kterou tento parlament viděl, a to nejen
zpracováním, ale dokonce i aktuálnosti a
potřebnosti. Domnívám se proto, že i
lhůta, do kdy má nabýt účinnosti,
je stanovena tak, že bychom si neměli dovolit ji odkládat.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkují poslanci
Stomemu a nyní má slovo poslankyně Šormová.
Poslankyně SL R. Šormová: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte mi podat několik drobných pozměňovacích
návrhů k předloženému zákonu
a prosím zároveň o vyjádření
pana navrhovatele nebo některého ze zpravodajů.
V § 3 odstavec 1 navrhuji v jediné větě,
která odstavec tvoří, doplněni:"
K řízení je příslušný
krajský nebo městský soud, v jehož obvodu
je obecní soud dlužníka." To by bylo vhodné
s ohledem na ustanovení § 1 zákona o soudech
a soudcích, který právě projednáváme
a který mluví o tom, že v Praze a Bratislavě
jako hlavních městech republik vykonávají
působnost krajského soudu soudy městské.
Potom mám drobný pozměňovací návrh, který je vlastně stylistickou úpravou. V § 4 odstavec 1 první větu upravit takto:" Konkurs se prohlásí na návrh dlužníka, jeho věřitele nebo likvidátora právnické osoby." Je to jen formulační úprava.
V § 4 odstavec 2 navrhuji doplnit za poslední větu
nakonec odstavce slova: "pokud neprokáže opak".
V odstavci se mluví o tom, že jestliže dlužník
zastavil platby, má se za to, že není schopen
plnit své splatné závazky. Hypotéza
"má se za to" by měla být vyvratitelná
důkazem opaku. Proto navrhuji doplnění.
V § 8 odstavec 5 navrhuji, aby bylo za slovo "účastníků"
doplněno slovo "správce". Věta
by zněla: "Z důležitých důvodů
může soud na návrh některého
z účastníků správce nebo i
bez návrhu zprostit správce funkce." Není
třeba to příliš vysvětlovat,
sleduji tím to, aby se správce mohl vzdát
té funkce, aby o tom mohl rozhodnout soud, a aby on za
to nebyl sankciován.
Pátý pozměňovací návrh
se vztahuje k § 17 odstavec 1, kde navrhuji první
větu upravit takto: "Úpadce je povinen neprodleně
sestavit a odevzdat správci seznam svých aktiv a
pasiv s uvedením svých dlužníků
a věřitelů a jejich adres." Jedná
se o doplnění seznamu dlužníků,
nejen věřitelů.
Poslední pozměňovací návrh
se týká § 31 odstavec 3, kde se mluví
o pracovních nárocích u úpadkových
pracovníků. Do třetího řádku
v odstavci 3 navrhuji doplnit slova" z pracovních
úrazů a nemocí z povolání".
Celý odstavec by pak zněl: "Pracovními
nároky ve smyslu ustanovení odstavce 1 jsou úhrada
pracovních odměn úpadcových pracovníků
a jejich nároky, vyplývající z pracovních
úrazů a nemocí z povolání nebo
z hmotného zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách včetně
náhrad pracovních odměn." Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslankyní
Šormové. Ptám se poslanců, kdo se dál
hlásí do diskuse? Mám písemnou přihlášku
poslance Pohanky, který nyní zpracovává
diskusi k zákonu o soudech. Prosím pana poslance
Kesslera, aby to přečetl.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Kessler: Poslanec Pohanka navrhuje úpravu § 43
odstavec 3 a § 65 odstavec 2 a sice nahradit text "pro
trestný čin poškození věřitele"
slovy" za úmyslný trestný čin,
kterým dosáhl nuceného vyrovnání
nebo kterým zkrátil uspokojení svého
konkursního věřitele". Je to identický
text v obou částech předlohy § 43 odstavec
3 a § 65 odstavec 2.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Jurečka může
dostat slovo.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane Předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se velice improvizovaně vyjádřil k některým pozměňovacím návrhům našich kolegů.
Motiv, se kterým vystoupil kolega Fišera, byl formulován velice srozumitelně a chci mu beze zbytku věřit. Ale musíme si uvědomit, že tato norma je návrhem na řešení už mezní situace, ve které se podnikatelské ekonomické subjekty, ať státní podniky, jednotlivci nebo obchodní společnosti, ocitnou.
Úloha odborových orgánů jsem o tom
přesvědčen je významnou před
tímto mezním řešením velice složitou
procedurou. To je spojenou s vyjednáváním
věřitelů a dlužníka za kontroly
i kolektivních orgánů i za dohledu soudů,
které tuto záležitost řeší.
Návrh v § 4, jakkoliv nechci zmenšovat úlohu
odborů, naopak jsem si jí plně vědom,
by měl směřovat někam jinam. Předpokládám,
že odbory hrají a budou hrát aktivní
úlohu nikoliv ve fázi, kdy už není jiné
řešení než úpadek.
Co se týká dalšího návrhu kolegy
Fišery, to je zpřesnění § 31, domnívám
se, že je na místě.
Kolegyně Šormová přednesla řadu
návrhů, které zpřesňují
některá znění, ale v § 4 jsme
si zcela neporozuměli.