Pondělí 8. července 1991

Vláda si uvědomuje složitou situaci podnikové sféry a proto v přechodných ustanoveních v závěru tohoto zákona navrhuje zmírnit tvrdost aplikace zákona. Je navrženo, aby od jednoho roku od účinnosti zákona mohl soud prohlásit konkurs jen pro předlužení dlužníka. To je první změkčující podmínka. Druhá změkčující podmínka se týká pouze státních podniků, nebo obchodních společností s výlučnou majetkovou účastí státu. V těchto případech je podmínkou prohlášení konkursu souhlas zakladatele věřitele o vyjádření zakladatele dlužníka.

Původní vládní návrh předpokládat poněkud jiný režim, ale domníváme se, že tato úprava, která je obsažena ve společné zprávě zpravodajů vystihuje náš záměr přesněji. Jsme si přitom vědomi, ze v některých případech bude zakladatel věřitele totožný se zakladatelem dlužníka.

V rámci závěrečných ustanovení tohoto zákona je rovněž řešena nezbytná vazba o loňského roku o zmírnění následků některých majetkových křivd a zákona č. 87 z letošního roku o mimosoudních rehabilitacích.

Důležitá je i otázka terminu účinnosti navrhovaného zákona. Podstatným důvodem, proč byl návrh zákona zpracován jako samostatná právní norma byla potřeba urychlit jeho vydání. Jsme si vědomi souvislostí a spojitosti této právní normy s úpravami občanského soudního řádu, s obchodním zákoníkem, zákonem o soudcích a podobně. Přesto podporujeme návrh společné zprávy, aby účinnost tohoto zákona byla stanovena k 1. 10. 1991.

Chtěl bych říci, že úpravy vládní předlohy vyjádřené ve společné zprávě přispěly k je jímu věcnému i legislativně technickému zpřesnění.

Doporučuji Federálnímu shromáždění návrh zákona ve znění společně zprávy přijmout. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Klausovi. Vládní návrh byl předsedy obou sněmoven přikázán k projednání výborům pro plán a rozpočet, výborům hospodářským, výborům pro životní prostředí a výborům ústavně právním.

Ústavně právní výbory byly podle § 39 odstavec 4 zákona o jednicím řádu pověřeny, aby shrnuly výsledky projednávání, připravily stanovisko i návrh usnesení pro sněmovny. Písemně předložený návrh usnesení je to tisk č. 746 jste řádně obdrželi. Nyní žádám zpravodaje sněmoven, aby přednesli ústní zprávy. Nejprve vystoupí za Sněmovnu lidu zpravodaj poslanec Zdeněk Kessler. Uděluji mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte, abych jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vám předložil a doporučil k přijetí návrh zákona o konkurzu a vyrovnání. Mohu říci ze své dosavadní činnosti, že snad málokteré předloze byla věnována taková mimořádná pozornost, nejen proto, že tvoří důležitou součást celého procesu ekonomické transformace, ale i proto, že se o tento zákon zajímala řada institucí, která od jeho výsledků bude závislá. K předloze byla uspořádána čtyři expertní jednání za přítomnosti zástupců ministerstva spravedlnosti České republiky, zástupců právnické fakulty Karlovy univerzity a z praxe byli přizvání pracovnici, kteří v současné době bez existence tohoto zákona se zabývají likvidací podniků, a to v takovém rozsahu, kde jde například o zhruba 200 věřitelů konsignačními sklady mimo území republiky a zčásti věřitelů zahraničních organizací.

V těchto pečlivě uvažovaných změnách a úpravách bylo zpřesňujících tolik, že jsme nakonec pro přehlednost předlohy při projednávání sáhli ke společné zprávě, která vyjadřuje všechny tyto změny a připomínky. V konečné redakci byl potom ještě cely návrh předložen Ústavu pro jazyk česky, aby byla provedena redakce jazyková.

Z věcného hlediska pojmově navazuje tato předloha na zákon o konkurzním a vyrovnávacím řízení, který známe z doby přesně před 60 lety, ovšem ve změněných ekonomických podmínkách. Již tehdy byly prozřetelně přijat jako velmi moderní prvek tehdejšího legislativního procesu na začátku krizového období třicátých let, kdy byl tento zákon dost frekventován v ekonomické praxi.

O jeho významu a obsahu se za předkladatele zmínil velmi lapidárně pan ministr Klaus, já bych chtěl jen jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučit, abyste po projednání této předlohy vyslovili kladné stanovisko k jeho přijetí. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Kesslerovi za jeho zpravodajskou zprávu. Za výbory Sněmovny národů vystoupí jako zpravodaj poslanec Jozef Mišura.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Ještě bych doplnil technickou připomínku. při přepisování předlohy došlo k jednomu drobnému nedopatření a prosím, abyste si ho laskavě v textu zaznamenali. V § 15 odstavec 2 předposlední řádek "dlužníků úmyslu zkrátit věřitelé" místo slova"mohla" má být správně slovo "nemohla".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má poslanec Mišura.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mišura: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, v zmysle § 39 odsek 4 zákona č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia, navrhli ústavnoprávne výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov schváliť predložený návrh zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní (tlač 675). Pred prijatím svojho uznesenia posúdili ústavnoprávne výbory, a pred tým skupina expertov, odporúčané pripomienky jednotlivých výborov Federálneho zhromaždenia, ktorým bola táto tlač prikazovaná. Ďalej tieto výbory posúdili odporúčané pripomienky Českej národnej rady.

Vládny návrh zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní (tlač 657) prerokovali: Česká národná rada ústavnoprávny výbor, Slovenská národná rada ústavnoprávny výbor, výbory pre plán a rozpočet, výbory hospodárske a výbory pre životné prostredie Federálneho zhromaždenia. Všetky výbory odporučili vládny návrh zákona schváliť s príslušnými pripomienkami. Bez pripomienok zákon odporučili ústavnoprávny výbor Slovenskej národnej rady.

Ako som už uviedol, ústavnoprávne výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia sa zaoberali všetkými pripomienkami doporučenými jednotlivými výbormi a orgánmi. Tieto pripomienky vrátane niektorých úprav legislatívne-technických, jazykových, ako aj právne jasnejších, boli zohľadnené a sú zapracované v tlači 746.

Vládny návrh zákona (tlač 746) bol upravený so súhlasom zástupcov navrhovateľa. Niekoľko obecných pripomienok z hľadiska predkladaného zákona. Určite sa pýtate, a myslím, že aj navrhovateľ to v úvode povedal, ako bude v praxi zaistená realizácia navrhovanej zákonnej úpravy. Ide o veľmi zložitú právnu problematiku a je j realizácia bude vyžadovať nielen zvýšený počet sudcov, ale hlavne sudcov vysoko kvalifikovaných. Predovšetkým mladší právnici na súdoch túto problematiku vôbec nepoznajú a oboznámiť sa s ňou bude pre nich znamenať istotne náročné štúdium.

V praxi môže pôsobiť určité ťažkosti, že v týchto veciach budú v prvej stolici rozhodovať krajské súdy, ktoré budú pre účastníkov konania obtiažne dostupné. V prípade oprávnených prostriedkov budú potom rozhodovať Najvyššie súdy republík.

Na záver je treba upozorniť čo je nakoniec aj pripomienka Českej národnej rady a upozornil na ňu aj minister financií že tento zákon predbieha novelu občianskeho súdneho poriadku a aj novelu zákona o súdoch a sudcoch, tento dnes predpokladám schválime. Bez novely týchto zákonov je táto norma istotne nevýhodná a preto je treba zvážiť, či účinnosť zákona ako je v návrhu navrhnutá v spoločnej tlači je správna 1. 10., alebo by nemala byť. Podobne ako vyššie citované zákony, t. j. 1. 1. 1992.

Ako spoločný spravodajca Snemovne národov Federálneho zhromaždenia v zmysle uznesenia ústavnoprávneho výboru navrhujeme predložený návrh zákona uvedený v tlači 746 schváliť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mišurovi.

Mám tu zatím několik přihlášek. Nejsou napsány jako přihlášky jménem poslaneckých klubů, čili budu dávat slovo poslancům, jak se hlásili postupně. První je poslanec Lacina, připraví se poslanec Kudláček. Prosím o další přihlášky do diskuse.

Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dnes projednáváme návrh zákona o konkursním a vyrovnávacím řízení, tedy zákon o bankrotu. Jistě právní normu pro přechod k tržnímu hospodaření zcela nepostradatelnou a nutno říci, že pro naše poměry normu zcela neobvyklou. Konečně dosvědčuje to i skutečnost, že předlohou pro ní byl zákon z roku 1931 a jen několik paragrafů z občanského zákoníka. Jsme spolu s předkladatelem stejného mínění, žel zákon bude nutno často novelizovat podle zkušenosti, které budou teprve získány, neboť, jak známo, v toto státě je pramálo osob, které s řešením této problematiky mají nějaké zkušenosti.

Již před několika měsíci někteří čelní politici, včetně nejvyšších, vyjádřili nedočkavost nad tím, až bude první bankrotující státní podnik. Skutečnost je však poněkud jiná, neboť to vypadá tak, že v první řadě to postihne zcela nerovnocenné podmínky ve srovnání s podniky státními. Mimo základní kapitálový a fyzický fond státních podniků zde existoval i když ne zcela normální určitý druh zaběhnutého trhu a navíc záruka státní jistoty v zádech. V té době soukromí podnikatelé začínali od nuly, neměli své pozemky, ani výborní haly a většina správních orgánů se těšila na jejich daňový a poplatkový odvod. Přitom jsme my pro jejich start udělali málo. Snad jedině zákon o daní z příjmu obyvatelstva snese kritiku, zatímco obratová daň, celní přirážky, vysoké úrokové sazby, libovůle monopolních dodavatelů a velmi chabá demonopolizace jsou argumenty opačnými.

A tak, zatímco se státní podniky mohou dostatečně dlouhou dobu bránit odprodejem určitých nemovitostí a při svém v mnoha odvětvích monopolním postavení a celních přirážkách mohou přežívat značně dlouhou dobu. Tento stav živoření vyhovuje v drtivé většině starému vedení podniku i jeho administrativě, ať již jen z důvodů časových nebo proto, že vedení těchto podniků, ředitelé, náměstci a tzv. manažerské týmy, jejichž vznik je v současné době módou, zejména s novým platovým zařazením využívá státní podnik jako štít pro své soukromé podnikání. Houfně jsou vytvářeny různé akciové společnosti stejného výrobního či obchodního zaměření, jichž jsou tito lidé buď přímo představiteli nebo v nich (alespoň ve správních radách) mají významné postavení. Využívají přitom privilegovaných informací, směrování výhodný zakázek na úkor vlastních podniků a nezřídka podnikají i se státním majetkem.

Tomu velmi vyhovuje pozdní zahájení a pomalý postup privatizace. Nejsou ani řídké skutečnosti, že se pro případného zahraničního partnera "připravuje" cena vlastního podniku. A tak, dojde-li ke krachu podniku, odejdou v klidu tito ředitelé, náměstci a ostatní bývali vedoucí pracovníci do svých již v ochranné atmosféře vybudovaných akciových společností.

Ozve-li se proti tomu někdo v podniku, má nejlepší šanci stát se čekatelem na propuštění z nadbytečnosti. Děje se tak při existenci tří ministerstev kontroly, pod jejichž rukama mizí nenávratně i majetek Komunistické strany Československa, který měl být vrácen lidu. Strašíme se obavami z výprodeje státního majetku zahraničního kapitálu, ale vůbec nám nevadí jeho vnitřní výprodej či lépe řečeno rozkrádání.

Při kontaktu s voliči musí poslanec přiznat svoji nemohoucnost, neboť má jen jedinou šanci interpelovat ministry nebo v krajním případě usilovat o vyslovení nedůvěry vládě.

Chápu, že v současné době nemáme žádný právní podklad, na jehož základě bychom celou řadu těchto neregulérních jednání řešili. Při revolučním nadšení se touto parlamentu podařilo zrušit § 132, postihující rozkrádání majetku v tzv. socialistickém vlastnictví, i zákon o akciových společnostech je v tomto smyslu nedostatečný. Beztrestně se tedy mezi námi pohybují ti, kteří v posledních 40-ti letech za každé situace dokázali žít na úkor společnosti a smějí se těm, kteří se snaží žít poctivě.

Určitým pocitem, zlepšujícím bezmocnost, je skutečnost, že skupina poslanců Občanské demokratické strany připravuje zákonné opatření předsednictva, jímž by se tomuto počínání měla učinit přítrž.

Mně však v této chvíli zůstává jedině, apelovat na ministry vlády, aby si alespoň ve svých resortech udělali pořádek, aby tak často proklamovaná "péče řádného hospodáře" nabyla konkrétního výrazu. Všichni vedoucí pracovníci mohou totiž dodatkem k pracovní smlouvě stanovit zákaz podnikání ve stejném oboru, ve kterém jsou zaměstnávání státem, stejně jako zákaz používání vnitřních informací (podnikového tajemství) mimo práci pro podnik.

Apeluji u vědomí toho, že každý je povinen skládat účet ze svého jednání a hospodaření se svěřeným majetkem, můj apel však může být úspěšný jen u těch, kteří sami nevyužívají této slabosti našeho právního řádu a bohužel nejsem přesvědčen, že tomu tak na mnoha ministerstvech není.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále vystoupí poslanec Kudláček. Připraví se poslanec Ivan Fišera. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kostya. Má slovo.

Poslanec SN L. Kostya: Já bych se rád ujistil, jestli jsem se nepřeslechl v předchozím vystoupení. Je skutečností, že bylo tomuto parlamentu sděleno, že ještě v průběhu jeho zasedání připravuje skupina poslanců návrh opatření, který má být přijat formou zákonného opatření v době parlamentních prázdnin? Já se domnívám, že takováto slova by snad na probíhajícím zasedání zaznívat neměla. Je to obcházení parlamentu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínsky: Žádný návrh zákonného opatření předsednictvo nedostalo. Zasedání není ukončeno, žádné zákonné opatření předsednictvo nemůže přijímat. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane Předsedající, dámy a pánové, původně jsem měl malý pozměňovací návrh, ale byl mi rozmluven, takže mi dovolte několik slov k zákonu samému. Dosti větru z plachet mi také vzal předchozí řečník, poslanec Lacina.

Opravdu projednáváme další z pilířů právního rámce nejen hospodářské reformy, ale zejména přirozené povahy tržního hospodářství vůbec. Patří jistě k cenné zkušenosti z neúspěšného pokusu o socialismus, že právě úpadek špatně hospodařících podniků byl právně upraven velmi vágně a je příznačné, že tato úprava nebyla od padesátých let prakticky využívána. Amorfní státní podnik nemohl zbankrotovat, neboť patřil všem a nikomu, tedy i dlužil všem a nikomu. Jelikož nelze dost dobře dlužit sám sobě, nebylo možné a nebylo ani důvodu ani zájmem nechat padnout sám sebe.

Ideologické pozadí této absurdity není ani třeba s velkou námahou prokazovat. Dovolte mi, abych se zastavil u některých souvislosti, které se k tomuto zákon váží.

Předložený návrh je zpracován především jako pečlivá esence z velmi podrobné právní úpravy předválečné. O tom zde už byla řeč. Je velmi propracovaný tam, kde upravuje proceduru konkursního a vyrovnávacího řízení. Poměrně jednoduše je propracován naopak tam, kde charakterizuje hospodářské důvody zahájení řízení.

Nicméně v důvodové zprávě je skutečnost nepřímo vysvětlena odkazem na provázanost zákona zvláště s obchodním zákoníkem, občanským soudním řádem, živnostenským zákonem a dalšími právními normami, které jsou připraveny. Přes veškerou nezbytnost tohoto zákona je však třeba poněkud poopravit netrpělivost, se kterou je tato právní úprava očekávána. To je druhou stanou mince, že totiž množství věcných problémů při stále nesrovnatelné převaze státního vlastnictví zůstane s otazníkem prakticky až do dokončení procesu privatizace. Bude jistě mnoho starostí s tím, kdy a jak vlastně uplatnit tento zákon v prostředí rozbujelé vzájemné zadluženosti státních podniků. Stejně tak bude třeba velké obezřelosti i ve stádiu zrodu privátního vlastnictví, kdy nebude ještě zcela zřejmé, kdo bude schopen přežití a rozvoje, a kdo nikoliv. Z tohoto pohledu myslím, že tento zákon mohl být provázet větší diskusi, zejména v ekonomické obcí. Nicméně nic nebrání tomu, aby se tato diskuse rozvinula právě v souvislosti o praktickém použití tohoto zákona.

V britském týdeníku Financial Times byla před nedávnem otištěna stať obsahující určité výhrady vůči některým normám renesance hospodářského práva u nás. V obecné poloze směřovala výtka k tomu, že v naší situaci, kdy v jistém smyslu začínáme u čistého stolu, nepokoušíme se zkomponovat do naši legislativy některé prvky moderního angloamerického hospodářského práva, zvláště v oblastí úvěru, bankovnictví, kontroly hospodářské soutěže a také v oblasti řešení insolvence podniků. Tato úvaha stojí jistě za pozornost, třebaže musíme respektovat okolnosti, tradice a zejména poměrně pevné rámce hospodářského práva Evropských společenství, s nimiž chceme naši právní reformu slaďovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP