Pondělí 8. července 1991

Odsek 3 by mal znieť takto: "Správe neprísluší kontrola činnosti sudcov pri výkone sudcovskej funkcie."

K § 39 táto zmena: Predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky menuje a na návrh predsedníctva Federálneho zhromaždenia prezident Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zo sudcov menovaných pre tento súd.

K odseku 2 zmena: Predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu republík menuje Predsedníctvo národných rád príslušnej republiky na návrh príslušnej republiky.

Všetky tieto návrhy budú podané písomne.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. ale nemôžem si odpustiť poznámku, pán poslanec. Týka sa to aj niektorých iných. Zdá sa mi, že keď poslanec predkladá zmeny, mal by ich odôvodniť, nie len navrhovať.

Pán prvý podpredseda Jičínský sa ešte prihlásil o slovo, potom vám prečítam niekoľko oznamov.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, já chci zaujmout stanovisko k vysvětlení, které dával pan poslanec Világi o hlavním městě, kde se říká, že hlavním městem České a Slovenské Federativní Republiky a pravidelným sídlem jejích orgánů je Praha.

Myslím, že výklad, který k tomu dal, přijmout nemůžeme. Pravidelným sídlem se tu rozumí v tom smyslu, že federální vláda zasedá v Praze, samozřejmě může zasedat mimořádně, čili nepravidelně, v nějakém jiném městě. Byly společné schůze federální a české a slovenské vlády, které se konaly mimo Prahu. Ale nemůžeme přijmout výklad, že Nejvyšší soud bude v Brně a my jenom tak volně vyložíme ústavní ustanovení. Takový výklad nelze dát článku 141.

Pokud na tom trvá osobné souhlasím s odůvodněním, které dal pan místopředseda vlády Rychetský pokud bychom o tom hlasovat měli, a takový návrh je, tak já bych jej chtěl pozměnit, aby byl tento návrh zařazen do tisku č. 677, tj. do ústavní novely, jako článek, který teď citovat nebudu, ale během polední přestávky ho uvedu, protože nemám teď ústavu u sebe a nevím přesně, který článek by to měl být. Pokud bychom o tom měli hlasovat, tak bychom o tom měli hlasovat v souvislosti se změnou ústavy, abychom skutečně nevytvářeli nežádoucí interpretace ústavního textu.

Ještě jednu poznámku, pokud jde o navrhování soudců. Tady se doporučuje, že zákonodárný sbor bude mít při tom určitou ingerenci.

Osobně si myslím, že v systému parlamentní demokracie to skutečně není běžné; to, že volby soudců procházely nejvyššími zastupitelskými sbory, vycházelo z koncepce jednotné moci, která byla typická pro socialistické ústavy.

Dávám tuto věc jen ke zvážení, i když jsem si vědom složitosti a mimořádnosti situace, v níž ji řešíme, ale přesto doporučuji, abychom se soustředili na vytváření stabilních institutů, které obstojí, abychom míru mimořádnosti nebo přechodnosti přijímaných právních a zvláště ústavních úprav se snažili maximálně omezit.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi profesorovi Jičínskému. Chcel som vyhlásiť poludňajšiu prestávku, avšak chcel som zároveň požiadať, aby cez poludňajšiu prestávku spravodajcovia a zástupcovia navrhovateľa si spolu sadli, urobili inventúru pozmeňovacích návrhov, ktorých je obrovské nepreberné množstvo, avšak medzitým sa prihlásil do rozpravy písomne ešte pán poslanec Karol Stome, ktorý mi povedal, že ešte má jeden-dva pozmeňovacie návrhy. Takže mu dávam slovo a pýtam sa ďalších poslancov, či majú ešte v úmysle vystúpiť s nejakým pozmeňovacím návrhom.

Bolo by vhodné, aby sme prestávku urobili až vtedy, keď budú mať spravodajcovia k dispozícii celý inventár pozmeňovacích návrhov. Chystá sa ešte niekto predniesť pozmeňovací návrh? Ešte áno. Takže potom ešte udelím slovo pánovi poslancovi Žáčkovi. Teraz prosím pána poslanca Stomeho.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych se chtěl zmínit jen o málo bodech. Jeden z bodů, který zatím nebyl diskutován a kterého bychom si měli všimnout, je finanční rozvaha, která je obsažena v důvodové zprávě. Já se domnívám, že z této důvodové zprávy a z této finanční rozvahy si můžeme učinit obraz o tragické situaci našeho soudnictví, pokud jde o jeho honorování. Tedy pokud jde o soudcovské platy a pokud jde o zabezpečení soudů vůbec.

Nesmíme zapomenout na to, že jednou ze známek jakékoli diktatury, totalitního systému nebo systému, který potlačuje demokracii, je to, že justici pověsí úplně až na konec onoho trojhvězdí, to znamená, že povýší se exekutiva, v závěsu jedou zastupitelské nebo kvazizastupitelské sbory a zcela na konci jsou soudy. Výsledkem této politiky bylo nejen podhodnocení soudců. Já už jsem jednou řekl, že justice byla pokleslá, ale nebyla natolik pokleslá, aby se vyplatilo dobře ji honorovat. a za druhé důsledkem toho bylo, že soudům byly odňaty i technické možnosti výkonu jejich činnosti. Byly obsazeny soudní budovy jinými institucemi. Soudní budovy byly infiltrovány správními orgány, příp. podniky, příp. nové soudní budovy nebyly budovány.

Chci to říci proto, že bychom se měli věnovat také té stránce věci, která navazuje na tento zákon. Budeme totiž jednat i o soudcovských platech. Chtěl bych předejít nepříjemným debatám tím, že bychom si měli uvědomit, zda se domníváme, že předseda krajského soudu je něco jako ministr a zda ten tucet osob v tomto státě se nám vyplatí či nikoli. To je jedna záležitost, na kterou bych vás chtěl upozornit.

Chci také říci, že výkon soudnictví je natolik důležitý, že bychom se i po této stránce o něj měli zajímat. Nicméně nyní k praktičtějším otázkám této předlohy nebo návrhu. V dohodě s paní kolegyní Parkanovou navrhuji, aby z jejího návrhu byl vyňat návrh na vypuštění odstavce 1 § 43. Chtěl bych se zmínit o tom, o čem zde už bylo diskutováno, totiž o lhůtách. Předloha uvádí velmi obecně a přesvědčivě, že základem je nezávislý soudce a že jen ten soudce může být nezávislý, který je doživotní. Chtěl bych se podívat na tu otázku vzdor tomu, že soudům a soudcům držím palce, z hlediska momentální situace. Nedomnívám se, že řečníci, kteří zde mluvili o zkrácených lhůtách, tedy o určitých časových omezeních ve lhůtě výkonu soudcovské činnosti, která začne v této době, byli příliš od věci. My bychom přece jen měli uvažovat o tom, zda zásada být soudcem bez časového omezení by neměla být v této době do určité míry prolomena.

Vím, mohou zde padnout argumenty, že řada lidi se bude tvářit a bude rozhodovat tak, aby byli příště zase jmenování, ale bude-li tato doba vývoje k demokracii, domnívám se, že žádný soudce, který je hoden toho, aby nosil talár, nebude tolik znejistěn, aby to mělo tragické následky, o kterých se hovoří v názorech těch, kteří se domnívají, že jakékoli období, řekněme politicky na zkoušku, by bylo vadné. Nemyslím si, že doba tří nebo pětiletá by poskytla dostatečnou jistotu pro to, aby se někdo věnoval nějakému povolání.

Navrhuji, aby § 35 odstavec 1 byl doplněn návětím: "S výjimkou prvního svého jmenování, kdy jsou jmenování na dobu sedmi let." Domnívám se, že bychom pravili i § 69, který hovoří o nezpůsobilosti a kromě toho musíme brát v úvahu i to, že v potaz přijde pravděpodobné úprava výkonu soudcovské funkce a ústava je časově nedaleko.

Z tohoto důvodu mám za to, že bychom měli jako parlament pilně uvažovat o prolomení této zásady pro současnou dobu. to je vše, děkuji vám za pozornost a omluvte mě, že jsem vystoupil tak pozdě.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Odzneli tu dva pozmeňovacie návrhy? (Ano.) Teraz vystúpi pán poslanec Žáček ako osemnásty. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Pán poslanec Mandler má technickú poznámku.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v § 68 odstavec 2 se říká, že není-li soudce vyššího stupně dostatečně odborně způsobilý pro zastávání funkce, lze jej přeložit na soud nižšího stupně § 40.

Podotýkám, že takový soudce by měl být uvolněn z funkce soudce a ne přeložen o stupeň níž, kde se právě tak projeví jeho odborná nezpůsobilost.

Navrhuji pozmeňovací návrh k § 68 odstavec 2, který by zněl: "Pro odbornou nezpůsobilost je možné soudce všech stupňů uvolnit z výkonu funkce soudce." Děkuji.

Předsedajíci předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa niekto do rozpravy? Pán poslanec Mandler má faktickú poznámku.

Poslanec SL E. Mandler: Jen takovou drobnost ke sporu o pravidelné sídlo. Myslím, že formulace v ústavě dává dvojí smysl. Ten smysl, o kterém hovoří pan profesor Jičínský jako o jediném legitimním, není příliš významuplný. Lze opravdu pochybovat o tom, jestli třeba Kutná Hora, když se tam někdy sejde vláda, se stává sídlem vlády, i když třeba nepravidelným. Mnohem víc smyslu dává druhý výklad, že sídlem ústředních orgánů je pravidelně Praha. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Poslanci to pri hlasovaní istotne zoberú do úvahy, tento názor i názor opačný. Keď sa nikto nehlási do rozpravy, vyhlasujem rozpravu k obidvom tlačiam za skončenú.

Teraz sa s poznámkou prihlásil poslanec Sokol, a potom prečítam jedno oznámenie.

Místopředseda SN J. Sokol: Chtěl jsem jen poprosit kolegy Kesslera, Kováře, Šimka, Vosčeka, Vilda, Valko, Kontru, Mečla a Benčíka, aby se po vyhlášení přestávky sešli před místností 026. Děkuji.

Předsedajíci předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Mám tu oznámenia. poslanci VŽP sa stretnú hneď po vyhlásení prestávky na naliehavú spoločnú schôdzu v miestnosti X. Podpísaní Rynda a Stank.

Teraz navrhujem urobiť prestávku. Po dobu tejto prestávky páni spravodajcovia zasadnú s pánom navrhovateľom, roztriedia pozmeňovacie návrhy a pripravia si stanoviská na ich použiteľnosť. O 14.15 hodine rokovanie bude pokračovať.

(Jednání schůze přerušeno ve 12.38 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.18 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Kolegovia a kolegyne, spravodajcovia spolu s pánom podpredsedom vlády Rychetským ešte neskončili inventúru došlých a podaných pozmeňovacích návrhov k agende, ktorú sme prerokovali a preto vám navrhujem, aby sme otvorili problematiku 18 vládneho návrhu zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní.

Pozvali sme pána ministra Klausa, ktorý sa dostavil, takže navrhujem ešte raz, aby sme zatiaľ odložili hlasovanie o predchádzajúcich návrhoch zákona a venovali sa problematike zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní. Vedenie tejto časti schôdze odovzdávam podpredsedovi Federálneho zhromaždenia, pánovi Zdeňkovi Jičínskemu.

(Řízení schůze převzal první místopředseda FS Z. Jičínský.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Než dám slovo panu ministrovi, hlásí se pan Hubálek s poznámkou.

Poslanec SL B. Hubálek: Dámy a pánové, mluvím na obvyklé téma, ale téma velice potřebné, které zjistíte při nahlédnuti do zápisů svobodného Národního shromáždění první republiky i republiky po roce 1945, kdy každá schůze Národního shromáždění začínala vyhlášením nepřítomných poslanců a zdůvodněním.

Jako další důvod svého vystoupení se odvolávám na naše časté výtky o nedostatečné informovanosti o naši práci.

Tohle patří k informovanosti také, ale je to kolikrát její hořká stránka a my bychom si v zájmu pravdy neměli vybírat, co je příjemné a co nepříjemné. Na tohle téma, doufám, že je zbytečné do budoucna mluvit, když už pro nic jiného, tak pro tradici, kterou v našem státě máme, pro odpovědnost k sobě a ke svým voličům, bývalým i nastávajícím, měli bychom se chovat trochu jinak.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Chci informovat přítomné poslance, že dopoledne podle prezenční listiny bylo ve Sněmovně národů přítomno 65 poslanců zvolených v České republice, 10 nepřítomných, z toho 5 neomluvených, ze Slovenské republiky 52 přítomných, 22 nepřítomných, 13 neomluvených, jedna rezignace, pan poslanec Rajczy.

Nyní přejděme k bodu, který ohlásil pan předseda Šútovec. Prosím pana ministra financí, aby přednesl úvodní slovo jako navrhovatel.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Pane předsedo, páni poslanci a poslankyně, vláda České a Slovenské Federativní Republiky předkládá Federálnímu shromáždění návrh zákona o konkurzu a vyrovnání. Jedná se o zákon důležitý.

Cílem transformace naší ekonomiky je rozvoj skutečných podnikatelských aktivit. Přirozenou součástí této transformace jsou a budou situace, kdy některé ekonomické subjekty nebudou schopny dostát svým závazkům. Takovým subjektům hrozí úpadek neboli bankrot. Obsahem předkládaného návrhu zákona je právní úprava těchto situací.

Návrh zákona byl dlouho a pečlivě připravován primárně na ministerstvu spravedlnosti České republiky. Původně byl předpokládán jako součást připravované novelizace občanského soudního řádu. V důsledku časového posunu v přípravě těchto norem i z důvodů věcných je předkládán tento návrh jako samostatný zákon.

V historii našeho právního řádu již takovýto samostatný zákon o konkurzním a vyrovnávacím řízení existoval. Byl jím zákon č. 64 z roku 1931. Při přípravě dnes předkládaného návrhu se vycházelo mimo jiné i z této naší vlastní předválečné úpravy.

Účelem tohoto zákona je uspořádání majetkových poměrů dlužníka, ať jde o jakýkoli druh podnikatelského subjektu, který je v úpadku. Návrh charakterizuje úpadek dlužníka jako stav, kdy má dlužník více věřitelů a není schopen po delší dobu plnit splatné pohledávky. Jde o neschopnost nikoliv krátkodobou. U právnické osoby nebo fyzické soby, která je podnikatelem, jde úpadek i v případě, že je předlužena, to znamená, že souhrn jejích dluhů je vyšší než jejich ostatní majetek. Uspořádání majetkových poměrů v těchto případech bude probíhat formou konkursu nebo vyrovnání u příslušného krajského soudu.

Cílem těchto řízení je z dlužníkova majetku uspokojit alespoň některé pohledávky spotřebitelů. Institut konkursu na straně jedné a vyrovnání na straně druhé se od sebe odlišuji. Řečeno hrubě, iniciativou při podání návrhu, intenzitou omezení práv dlužníka v průběhu tohoto řízení a konečně způsobem řešení vzniklé ekonomické situace. Konkurs může být navržen věřitelem, dlužníkem, nebo likvidátorem právnické osoby. Vyhlášením konkursu úpadce ztrácí celou řadu oprávnění, ztrácí oprávnění nakládat s majetkem podléhajícím konkursu, všechny pohledávky, která má úpadce vůči jiným osobám se stávají splatnými, zanikají příkazy a plné moci a zastavuje se postup v privatizačním procesu, ať již dosáhl jakéhokoliv stadia. Majetek podléhající konkursu se tak zpeněží za odhadní cenu a uhradí se z něj nároky věřitelů na základě rozhodnutí soudu.

Konkursu a celkové likvidaci podnikatelského subjektu lze předejít vyrovnacím řízením. Návrh na jeho zahájení může podat pouze dlužník, který v tomto návrhu uvede jaké vyrovnání nabízí.

Je-li návrhu na vyrovnání soudem vyhověno, dojde k omezení vlastnických práv dlužníka k jeho majetku. Jeho dosavadní právní úkony s výjimkou právních úkonů náležejících k obvyklému hospodaření, se stanou neúčinnými. Další právní úkony smí provádět pouze s předchozím souhlasem správce. Stejně jako u konkursu, se i při vyrovnacím řízení všechny pohledávky stávají splatnými. Právní postavení dlužníka se navrací do původního stavu až po splnění všech podmínek obsažených v rozhodnutí, kterým bylo o vyrovnacím řízení rozhodnuto.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP