Pondělí 8. července 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Šamalíkovi.

Konštatujem, že do rozpravy sú písomne prilásení traja poslanci. Za klub Občianskeho hnutia prehovorí poslanec Vild. Týmto otváram rozpravu.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já mám krátký pozměňovací návrh za klub Občanského hnuti. Návrh se týká § 34, což jsou předpoklady pro funkci soudce a přísedícího, je to to, o čem hovořil pan místopředseda vlády doktor Rychetský. Já vám přečtu návrh poslaneckého klubu Občanského hnutí.

K § 34 vložit nový odstavec 3 tohoto znění: "Zvláštní zákon může stanovit další podmínky a postup při přezkoumávání předpokladů a morálních vlastností potřebných pro funkci soudce.

Dosavadní odstavec 3 se pak označí jako odstavec 4 a odstavec 4 se pak označí jako odstavec 5.

V § 62 odstavec 1 text v závorce zní: " § 34 odstavec 1, 2, 3 to je jenom technická legislativní úprava. Jedná se nám o to, aby už v předpokladech pro výkon funkce soudce a přísedícího byla zakotvena podmínka, že ten člověk nespolupracoval se Státní bezpečnosti.

Chtěl bych jenom říci jednu věc: podle mého názoru, pane předsedo, bude nutno rozhodnout, nevím, jestli by to nemělo být ještě před rozpravou, jak se postavíme k tomu, že vláda nepřijala tři věci ke společné zprávě. Kdyby totiž došlo k tomu, že budeme vycházet ze společné zprávy výborů, tak bych tyto tři návrhy to, co vláda nepřijala přednesl jako pozměňovací návrhy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Rozhodne bude o tých troch veciach nutné hlasovať zvlášť, mimo spoločného hlasovania o tejto spravodajskej správe. Ovšem námietka, ktorá sa týka sídla ústavného orgánu, je tak podstatná, že pochybujem, že o nej vôbec môžeme dať hlasovať, o tomto pozmeňovanom návrhu v bode 31 § 33 odstavec l, pretože to predpokladá ústavnú zmenu a tá zatiaľ nebola navrhnutá. Pán poslanec Világi mi hovorí, že to nepredpokladá ústavnú zmenu.

Ujasní sa to v diskuii. O týchto bodoch, kde má vláda námietky nechám hlasovať potom zvlášť.

Poslanec SN J. Vild: Děkuji.

Předsedajicí předseda SN M. Šútovec: Do rozpravy pozývam teraz paní poslankyňu Parkanovú.

Poslankyně SN V. Parkanová: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, vážení hosté, předkládám pozměňovací návrh k projednávanému návrhu zákona o soudech a soudcích. Můj návrh obsahuje převážně vypuštění některých ustanovení, eventuálně jejich části, výjimečně doplnění nového ustanovení.

Celkem se jedná o jedenáct změn, z nichž všechny sleduji stejný cíl změnit charakter vojenského soudnictví změnou postavení vojenských soudců. S ohledem na tento jediný cíl žádám, aby o všech navrhovaných změnách bylo hlasováno současně, neboť jakékoli rozdělení návrhu by ztratilo logiku a smysl.

Dříve, než vás seznámím s konkrétně navrhovanými změnami, dovolte mi, abych v krátkosti uvedla motivaci, která mně k podání návrhu vede. Řada z vás zastává názor, že bychom návrh zákona o soudech a soudcích v předložené podobě neměli vůbec přijímat. řada z vás zastává názor, že pokud ano, v žádném případě by v něm neměl zůstat zachován institut vojenského soudnictví.

Pokud jde o vojenské soudy a soudce, při zcela pragmatickém uvažování, zejména s přihlédnutím ke stavu naši justice, je zřejmé, že úplné rozbití struktury vojenských soudů by přineslo řadu negativních důsledků, a to i v justici civilní. Tento drastický a radikální krok v tomto okamžiku bych považovala za málo odpovědný hazard. Přicházím proto s návrhem, který je kompromisem mezi oběma krajními postoji, totiž zachovat vojenské soudnictví beze změny na straně jedné a zrušit zcela vojenské soudy na straně druhé. Můj návrh nezasahuje do struktury vojenských soudů, ale mění postavení vojenských soudců s cílem přiblížit vojenskou justici justici civilní v těch bodech, kde stávající rozlišení je málo pochopitelné, ba přímo nesmyslné. Nevidím žádný důvod proti tomu, aby vojenští soudci měli postavení občanských civilních pracovníků Československé armády.

Podle mého mínění soudci přísluší a sluší soudcovský talár a nikoli vojenská uniforma. Ztratí-li vojenský soudce tento zelený rovnošat, zcela jistě neztratí nic ze své soudcovské vážnosti a autority, která se ostatně, doufám, ani dříve neodvozovala z vojenské uniformy a důstojnické hodnosti, potažmo z vojenské nadřízenosti a podřízenosti, ale z kvality svobodného a nezávislého rozhodování. Soudce by měl být především soudce a teprve potom eventuálně i voják.

S ohledem na předpokládanou úpravu výše soudcovského platu odpadá i další významná, i když nahlas nevyřčená námitka, že by totiž vojenští soudci přišli o tzv. hodnostní příplatek, který je dosud zvýhodňuje proti soudcům civilním. I tato diferenciace je podle mého mínění jedním z dalších reliktů minulosti a já se domnívám, že není žádný důvod pro to pokračovat v platovém zvýhodňování vojenských soudců.

V žádném případě tato moje poznámka neznamená nic jiného než přesvědčení, že nároky kladené na soudce civilních soudů jsou přinejmenším stejně tak velké jako nároky kladené na soudce soudů vojenských.

Můj postoj k návrhu projednávaného zákona tak, jak jsem jej právě uvedla, se promítá do předloženého návrhu (tisk 678) i s následujícími změnami:

Paragraf 22 odstavec 2 vypustit část věty "a plní další povinnosti, které vyplývají z jeho vojenského služebního poměru". Stejná část věty se v mém návrhu vypouští i z odstavce 2 § 24.

Dále navrhuji vypustit odstavec 3 § 34, odstavec 4 § 35, odstavec 1 § 43, přičemž odstavec 2 se stává celým paragrafem 43, dále vypustit odstavec 3 § 51, z § 52 v odstavci 2 vypustit část věty "s výjimkou soudců vojenských soudů a soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky".

Dále vypustit odstavec 1 a 2 § 53. Následující paragrafy by byly přečíslovány, § 59 odstavec 2 návrhu nyní by byl § 58 odstavec 2 vypustit; dále vypustit z § 62 nyní § 61 odstavec 4 a závěrem zařadit nový odstavec 4 do § 69 návrhu (nyní by to byl § 68) v tomto znění:

"Služební poměr soudců vojenských soudů a soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, pokud splňují podmínky v odstavci 1, zaniká dnem účinnosti tohoto zákona a tímto dnem zároveň mezi nimi a ministerstvem obrany České a Slovenské Federativní Republiky vzniká pracovní vztah". Připomínám ještě jednou, že o všech mnou navrhovaných změnách je třeba rozhodnout jediným hlasováním, neboť všechny navrhované změny spolu souvisejí a sledují společný cíl, jak jsem jej shora uvedla.

Vážené kolegyně a kolegové, záleží-li vám na tom, aby s nepoměry v Československé armádě postupně přibližovaly v oblastech, kde to lze připustit, poměrům civilním, Prosím vás o podporu předloženého návrhu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem paní poslankyní Parkanovej.

Ďalší v rozprave vystúpi pán poslanec Miroslav Roček. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Vážené kolegyně a kolegové, já k souboru pozměňovacích návrhů právě přednesenému, k § 43 odstavec 1, jsem nepostřehl způsob doplňování soudců z civilistů, zda to má být zcela odvázáno od vojenských cvičení, nebo zda způsob doplňování se má vztahovat i na toto. Já jsem to z toho návrhu nepochopil. Jestli by mi to mohla paní navrhovatelka ještě jednou říci, je to § 43 odstavec 1, který se navrhuje k vypuštění.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pani poslankyňa Parkanová, buďte taká láskavá a vysvetlite problém.

Poslankyně SN V. Parkanová: Jestli jsem dobře porozuměla otázce, tak § 43 setkával s odstavce a řešil by problematiku způsobu doplňování za branné pohotovosti státu. Netýkalo by se to normálního ustanovení soudců.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Stome, ste spokojný s takýmto vysvetlením?

Poslanec SN K. Stome: Zdá se mí, že v § 43 hovoří o dvou oblastech. Jednak o tom, jakým způsobem mohou být soudci pro vojenskou problematiku získávání v době nikoli zvláštní situace, to je branné pohotovosti, a jednak hovoří o tom, jakým způsobem mohou být zařazení civilisté, kteří jsou povoláni na vojenské cvičení.

Předloha v § 43, kterou projednáváme, v odstavci 1 předpokládá, že někteří takoví civilisté povolaní na vojenské cvičení mohou fungovat v rámci vojenských soudů. Tím bychom vytvořili kádr vojenských soudců pro budoucnost, kdybychom potřebovali, aby například zasáhli v mimořádné situaci, kterou předpokládá odstavec 2 nebo v jiné situaci.

Vypustíme-li odstavec 1, uniká mi, jakým způsobem by se provádělo doplňování těchto kvalifikovaných lidí, jestli se s tím počítá v návrhu nějakým jiným způsobem anebo jestli se to vypustí jako nadbytečné. To by byl smysl mého dotazu. Asi jsme si s paní kolegyní úplně neporozuměli.

předsedajíci předseda SN M. Šútovec: Možno, že pani poslankyňa Parkanová ešte riešenie domýšľa.

Teraz prosím o stanovisko spravodajcu Snemovne ľudu a prosím potom pána podpredsedu za navrhovateľa, aby túto záležitosť nakoniec vzal do úvahy.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Námitka kolegy Stomeho má logiku. Opravdu asi není nezbytně nutné první odstavec § 43 vypustit. Já se ovšem domnívám, že vím, co sledovala paní kolegyně Parkanová vypuštěním, aby totiž tito civilisté, kteří zrovna konají vojenskou službu, nesoudili v uniformě u vojenského soudu, ale to se dá zařídit. Tady se pořád musí počítat s potřebou polních soudů, nižších, vyšších, a s vojenským soudnictvím za války. I když budou soudit civilní soudci, tak by zůstala vojenská justice, jakousi specializaci civilních soudů, tak jako budeme mít v rámci obecných soudů specializované senáty v rozhodování správním, obchodním a podobně. Tady je celkem žádoucí, aby měli k tomu vztah a věděli o vojně více než druzí a mohli být použitelní za zvláštních situaci. Je možné to vypustit a bude třeba, aby kolegyně Parkanová uvážila, jestli na tom bude trvat nebo zda od návrhu na vypuštění odstavce 1 § 43 upustí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Myslím, že premyslieť celú túto záležitosť bude pre navrhovateľku dôležité, pretože navrhuje, aby sa hlasovalo o všetkých zmenách naraz. Prosím, pán poslanec Roček.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, vycházím z podnětu kladenských právníků. Týká se § 71.

Způsobilost pro výkon soudcovského povolání lze předpokládat pouze u prokurátorů, notářů, advokátů a arbitrů. V žádném z dalších právnických povolání nelze ani 6-ti letou praxi prokázat způsobilost k výkonu soudcovské funkce, tím méně pak vědeckou nebo pedagogickou činnosti.

Zavádění výjimek podle § 71 silně zavání praxí totalitního režimu, který také ve snaze posílit své pozice v justici, připouštěl nejrůznější výjimky.

Pozměňovací návrh tedy zní: Paragraf 71 vypustit a zbývající tři paragrafy přečíslovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi v rozprave pán poslanec pavel Měřák.

Poslanec SN P. Měřák: Pane předsedající, dámy a pánové, mám jen několik pozměňovacích návrhů a jednu otázkou na přítomné zpravodaje anebo zástupce vlády pana místopředsedu Rychetského.

Pokud jde o pozměňovací návrhy, první se týká ustanovení § 18 odstavec 2, kde doporučuji zařadit nové písm. c), které by znělo:

"Projednává zprávu o účinnosti zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s republikovou působností a na jejich podkladě dává podněty k nové právní úpravě."

Domnívám se, že jde o potřebné sjednocení kompetence nejvyšších soudů republik a federace s ohledem na ustanovení § 31 odstavec 3 c). Není důvod, aby nejvyšší soudy republik neměly obdobnou zákonodárnou iniciativu ve vztahu k republikovým zákonům, jakou zákon přiznává nejvyššímu soudu federace ve vztahu k zákonům federálním.

Druhý pozměňovací návrh mám k ustanovení § 34 odstavec 1, kde ústavné právní výbory z původního znění tisku 678, jako podmínku jmenování soudce "který má trvalé bydliště na území České a Slovenské Federativní Republiky".

Navrhuji, aby se tato vložená věta vrátila zpět do ustanovení § 34 odstavec 1.

Další pozměňovací návrh se týká ustanovení § 38 odstavec 3, kde doporučuji zařadit nové znění "soudce soudů republiky jmenuje předsednictvo příslušné národní rady na návrh ministra spravedlnosti příslušné republiky; dále u soudce Nejvyššího soudu republiky činí tak na návrh vlády příslušné republiky". Zde se domnívám, že nepůjde o velkou agendu, vzhledem k tomu, že soudci jsou jmenování na neomezenou dobu. Půjde tedy jen o jakési kontinuální doplňování soudcovského sboru.

Další návrh se tyká ustanovení § 46 odstavec 1 b), který doporučuji zcela vypustit, a to vzhledem k tomu, že písm. a) pokrývá ty případy, kdy soudce ve věku 65 let už není zdravotně zcela způsobilý k tomu, aby zastával svou funkci. V případě, že sněmovny vyhoví tomuto návrhu, doporučuji vypustit zcela písm. a) a § 46 odstavec 1 by zůstal v té podobě bez označení jednotlivých písmen.

Další pozměňovací návrh se týká ustanovení § 67 odstavec 1, kde znění první a druhé věty doporučuji nahradit takto:

"Ve lhůtě šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona lze podat návrh na odvolání soudce."

Domnívám se, že v současné době, kdy všichni soudci, kteří by podléhali tomuto zvláštnímu režimu, jsou už dostatečně známi, nic nebrání tomu, aby takový návrh do šesti měsíců mohl být podán.

Další pozměňovací návrh se týká ustanovení § 6 7 odstavec 2 ve znění tisku 730, kde doporučuji úvodní část první věty přeformulovat takto:

"Ve lhůtě šesti měsíců lze též podat návrh na odvolání soudce z důvodů uvedených ve zvláštním zákoně", a potom ustanovení pokračuje tak, jak je v tisku 730 uvedeno."

Poslední pozměňovací návrh se týká ustanovení § 7 odstavec 2, kde doporučuji navrhované znění zpřesnit takto:

"Každý má právo na soudce podle zákona zřízeného a příslušného."

Navrhovatel, respektive ústavně právní výbory v dosavadním znění pouze opsaly znění článku 38 Listiny základních práv a svobod. Domníváme se, že takovéto zpřesnění je vhodné a potřebné, protože jako zákonného soudce lze chápat jen soudce zřízeného a příslušného podle zákona.

Na závěr svého vystoupení bych rád položil otázku, o které jsme mluvil v úvodu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP