Pod bodem 46 společné zprávy ústavné
právních výborů návrhu ústavně
právní výbory změnu § 67, který
umožňuje očistu soudcovského sboru.
Nepovažuji tento návrh za šťastný,
neboť vládní návrh předpokládá
v § 67, že ve lhůtě 1 roku od účinnosti
tohoto zákona bude možno podat návrh na odvolání
soudce, který se v minulosti zpronevěřil
své funkci. Ústavně právní
výbory sice mírně prodlužují
tuto lhůtu do konce roku 1992, proti čemuž
rozhodné nic nenamítám, ale mění
dikci. Místo návrhu na odvolání používaj
přímo dikci: může být soudce
odvolán.
Tím se omezují možnosti a prostor pro očistu
soudcovského sboru, neboť podání návrhu
na odvolání umožní, aby toto řízení
probíhalo i po uvedeném datu, zatímco v uvedené
lhůtě se nemusí z důvodu čistě
obstrukčních nebo technických konkrétního
soudce podařit odvolat například z důvodu
toho, že se bude vyhýbat řízení,
nebo bude nemocen. Proto souhlasíme s tím, aby došlo
eventuelně k prodloužení lhůty §
67, jak ústavně právní výbory
navrhují, až do konce roku 1992, pro očistu
soudcovských sborů, ale aby se ponechala dikce,
že lze v této lhůtě podat návrh
na odvolání soudce a nenahrazovalo se dikci, že
v této lhůtě může být
soudce odvolán.
Zužovali bychom tím tento prostor, který potřebujeme
pro nezbytné kroky. Naprosto jednoznačně
vítáme návrh, aby § 67 byl doplněn
o další odstavec, který, jak jste jistě
poznali, se vztahuje k připravovanému zákonu
o dalších podmínkách pro výkon
některých státních funkcí,
lidově řečeno zákonu lustračnímu.
Je nepochybné, že tím se vychází
i vstříc usnesení jedné sněmovny
tohoto shromáždění o tom, že právě
soudci by měli být těmi osobami, u kterých
jednou z dalších podmínek pro výkon
jejich funkce je skutečnost, že nebyli příslušníky
nebo aktivními a vědomými spolupracovníky
té složky Státní bezpečnosti,
která pracovala na tak zvaném úseku boje
s vnitřním nepřítelem.
Návrh však postrádá jedno z dalších
ustanovení a pevně věřím, že
některý z poslanců si je osvojí a
v rozpravě, která bude následovat, je předloží.
Ustanovení, kterým se navrhuje doplnit § 67
odstavec 2 umožňuje podrobit k těm tzv. lustracím
existující soudcovský sbor. Ještě
je třeba však doplnit ustanovení, kterým
těmto lustracím podrobíme budoucí
uchazeče o funkce soudců nebo soudních čekatelů.
A to návrh bohužel postrádá.
Vážené dámy a pánové,
v průběhu projednávání osnovy
tohoto zákona, včetně osnovy ústavního
zákona, padla celá řada dalších
návrhů, které ústavně právní
výbory neakceptovaly. Nepovažuji proto za nutné
se k nim vyjadřovat nyní bude věcí
až rozpravy a mé ho závěrečného
slova, abych k nim eventuálně zaujal stanovisko.
Budu proto stručný. Jistě se znovu objeví
návrhy na zřízení porotních
soudů. Chtěl bych zdůraznit, že myšlenka
porotního soudnictví má sice velkou tradici,
dokonce i v naší zemi, ale její realizace není
možná zákonem o soudech a soudcích.
To by vyžadovalo změnu trestního řádu
především.
Navíc víte, že s porotními soudy, jako
s institucí trestního práva, jsou spojeny
v celé řadě případů
i negativní zkušenosti v západních demokraciích
a uvažuje se o jejich upuštění. Jedním
z hlavních atributů a to neoddiskutovatelných
atributů porotního soudnictví je například
jednostupňové řízení. Proti
výroku poroty, jak známo, se nelze odvolat. My nechceme
rušit systém přezkoumávání
soudních rozhodnutí a práva odvolání.
Je možné, že v rozpravě též
padne návrh na to, abychom tímto zákonem
zrušili instituci vojenské justice jako takové.
Tento návrh nepovažuji za zcela neracionální,
musím však zdůraznit, že opět jej
nelze realizovat tímto zákonem, ale až novým
trestním zákonem, neboť vojenské soudnictví
je upraveno především v oblasti trestního
zákona a trestního řádu.
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
vláda nám předložila návrh nové
ústavní koncepce nového ústavního
zákona o soudech a soudnictví a nového zákona
o soudech a soudcích, které jsou zcela nezbytnými
předpoklady vytvoření a fungování
moderního právního státu. Prosím
proto o příznivé posouzení těchto
návrhů a věřím, že se
tak stane. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán podpredseda vlády Rychetský.
Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne
a výbory branné a bezpečnostné obidvoch
snemovní. Predsedovia snemovní poverili ústavnoprávne
výbory, aby zhrnuli výsledky prerokúvania.
Tieto výbory predkladajú písomné uznesenie
(tlač 730 a tlač 729) Ústné stanovisko
ústavnoprávnych výborov prednesú spravodajcovia
snemovní poslanci Milan Pohanka a František Šamalík.
Prosím teraz spravodajcu výborov Snemovne ľudu
poslanca Milana Pohanku, aby tu predniesol svoju spravodajskú
správu. Po ňom by vystúpil pán poslanec
Šamalík.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Pohanka: Pane předsedající, vážení
přítomní. Pan místopředseda
federální vlády vysvětlil v dostatečném
rozsahu a dostatečně zevrubné vše potřebné,
pokud jde o účel zákona,nebo obou tisků
zákonů, z nichž jeden je ústavní
a také hlavní problémy, které zůstávají,
aby byly definitivně vyřešeny zde.
Já bych snad v tom všeobecném úvodu
mohl připomenout, že to bude za dva dny přesně
rok, co jsem tady tehdy v návaznosti na diskusní
příspěvek kolegy Stomeho a na základě
vlastních zkušeností už jednou říkal,
že minulý režim úmyslně deptal
soudce nedůstojným postavením, přetížeností
a špatnými pracovními podmínkami, aby
je zbavil sebevědomí a učinil poslušnými.
a je to téměř přesné 23 let,
kdy v časopise Reportér vyšla anketa o soudcovské
nezávislosti, ve které jsem vyjádřil
svůj stále trvající názor,
že tato nezávislost v podstatě je druhem občanské
svobody.
"V obou případech jde o svobodu rozhodování
jednotlivce zaručenou ústavou, v obou případech
má hranice této svobody určovat jen zákon,
v bodu případech ukazuje míra této
svobody na stupeň demokracie, na které je závislá.
rozdíl je v tom, že občanská svoboda
zaručuje především svobodu rozhodování
občana osobně, kdežto soudcovská nezávislost
má zaručit, aby soudce mohl svobodně, rovněž
vázán jen zákonem a na podkladě zákonem
stanovených mezí rozhodovat o věcech, které
se ho osobně netýkají. Je to jakási
svoboda navíc, dávaná soudci zároveň
s jeho funkcí ke svobodě, kterou má jako
občan. Tedy je, nebo měl by být svobodnější
než ostatní občané. A v tom snad právě
lze vidět vlastní smysl a obsah jeho nezávislosti.
Občanské a politické svobody jsou nedělitelné,
vzájemné se podmiňují a doplňují.
K nim patří i právo soudce na svobodné
nezávislé rozhodování a právo
občana, aby takového soudce měl." Dovolil
jsem si citovat Reportéra z tehdejší doby.
Dnes máme přijmout ústavní zákon
a zákon o soudech a soudcích, který by především
zajistil, aby naši soudci měli úroveň,
aby byli naprosto svobodní a nezávislí, protože
v tom je záruka občanských svobod, demokracie
a úrovně státu vůbec. Jinak to všechno
již řekl pan místopředseda Rychetský,
když mluvil o třech nezávislých druzích
státní moci.
Také naznačil, že my především musíme rozhodnout o těch dvou otázkách dřív než přistoupíme k podrobnému zákonu které patří do zásad ústavní povahy. Tedy, jestli bude nadále existovat vojenské soudnictví, o kterém je zmínka v dosavadním ústavním zákonu o soudech, v kapitole o soudech, a jestli laický prvek zůstane v podobě přísedících, v podstatě bývalých soudců z lidu, kteří ale mají být vyloženě laickým prvkem, takže patrně nebude možné, aby byli soudci z lidu jako dosud někdy právníci, a nebo zda se má aspoň v ústavním zákoně připustit pro budoucnost existence poroty.
To jsou dvě základní otázky. V ústavné
právních výborech byly obě zodpovězeny
záporně a my jako zpravodajové doporučujeme
oběma sněmovnám, aby vojenské soudnictví
bylo zachováno a poroty nebyly zatím zřizovány.
Je to trochu proti našim vlastním přesvědčením
a pokud jde o vojenské soudnictví, dokonce proti
rozhodnutí ústavně právního
výboru Sněmovny lidu, který ovšem v
poměru hlasů 5:2:1 doporučil, aby vojenské
soudnictví nebylo zachováno. Ale tuším,
že pan místopředseda Rychetský vysvětlil,
že realizace tohoto zásadního rozhodnutí
by vedla k četným komplikacím a průtahům.
Je ještě možné jedno kompromisní
řešení, že by vojenské soudy sice
zůstaly zachovány, ale rozhodovali by laičtí,
tedy nevojenští soudci; s tím přijde
kolegyně Parkanová jako s pozměňovacím
návrhem. O tom se také diskutovalo v ústavně
právních výborech, rozhodnutí bylo
také ne příliš záporné.
Navrhoval bych za sebe, abychom zpravodajskou zprávu, která
vyjadřuje závěr jednání ústavně
právních výborů k oběma zákonům,
brali jako jeden celek a jako součást návrhu
zákona. Je to obvyklý postup. Možná,
protože změn bylo hodně, že jsme měli
vám předložit ne tisky 729 a 730, ale změny
zapracovat do nového souvislého textu zákona.
To se ale nestalo. Nicméně změny nejsou tak
podstatné a zásadní, týkají
se vždy spíš některých drobnějších
problémů, někde to jsou změny pouze
jazykové povahy. řešil se ještě
jazykový problém, zda zachovat pojem "samosoudce",
protože zatím ústavní zákon o
soudech v kapitole o soudech mluví o "soudci jediném".
Zde nedošlo k jednotě, ale převahou hlasů
se rozhodlo v ústavně právním výboru,
že pojem samosoudce, který doporučuje také
navrhovatel, aby zůstal, neměnil se zatím
s odůvodněním, že se víceméně
vžil pro označení soudce jediného, který
rozhoduje bez přísedících.
K jednotlivým případům bych se vyjádřil
ještě samostatně, podle toho, jak rozhodnou
sněmovny, že máme postupovat dál.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Pohanka. Myslím, že
o pozmeňovacích návrhoch, s ktorými
vláda ústami svojho podpredsedu vyjadrila nesúhlas,
nechám hlasovať zvlášť. To však
ale až po diskusii a po spravodajskej správe pána
poslanca Šamalíka ako spoločného spravodajcu
ústavnoprávnych výborov. Prosím, pán
poslanec.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
F. Šamalík: Dámy a pánové, bohužel
budu nucen opakovat některé zcela zásadní
věci, které zde byly řečeny, ale protože
jsou zásadní, domnívám se, že
opakování nebude na škodu.
Bylo zde řečeno, že obě předložené
osnovy patří k základním stavebním
kamenům výstavby právního státu.
Hned bych citoval z dávné minulosti výrok
Montesquiea, že naše svoboda není nikdy víc
ohrožena než tehdy, vede-li se proti nám soudní
proces, a že tedy naše svoboda především
závisí na charakteru práva a charakteru soudu.
My se loučíme se zkušeností totalitní
a v tomto smyslu se stavem, kdy byla roztržena vazba nebo
rovnováha mezi silou a spravedlností.
Ještě jeden citát francouzského myslitele
Pascala, který mluvil o snaze lidstva, aby spravedlnost
se stala silná a síla aby se stala spravedlivá,
ale že společenské síly byly takové,
že výsledkem bylo, že síla se ztotožnila
se spravedlností. V minulosti jsme se dostali do takové
situace, kdy síla sama o sobě, moc, se natolik vydávala
nejen za spravedlnost, ale za bezprostřední výraz
dějin, za příkaz prozřetelnosti, za
hlas národa a podobně, tedy kdy všechno bylo
podřazeno a podřízeno právě
této mocenské koncepci, která sama o sobě
byla největším ospravedlněním
a největší spravedlností. V tomto smyslu
bylo zrušeno Protághorovo kritérium, že
člověk je mírou všech věcí,
nebo-li jinak řečeno byl zrušen princip osobnosti,
princip individualismu a jedinec a občanská společnost
byli zcela pohlcení nadosobními hodnotami či
pseudohodnotami, jako je stát, určitá koncepce
státu, rasistická koncepce národa, nebo koncepce
třídy.
V tomto pohlcení člověka a společnosti
právě těmito hodnotami nebo pseudohodnotami
byla celá soustava soudnictví podřízena
služebnímu postavení, tj. realizaci právě
těchto úkolů, tj. pseudocílů
výstavby nějaké nové společnosti,
nového stavu, nového pořádku apod.
Přitom nešlo jen o to, že soudy se staly zcela
služebné vůči vládnoucí
moci, neboť v totalitních režimech, v těch
nejhorších případech byly milióny
lidi zbavovány svobody i života bez soudů,
bez obhajoby, bez možnosti odvolání zvláštními
komisemi, které byly především zřizovány
ze státní policie.
V tomto smyslu se v tehdejší době právo
vlastně rozpouštělo v ideologii a sama ideologie
se transformovala v právo, stávala se základem
výkladu práva, tedy základem právního
nihilismu či právní libovůle. To je
minulost, se kterou se máme rozloučit právě
pomoci těchto předloh.
Listinou práv a svobod položil tento parlament základ
pro to, aby právo bylo spravedlivé, touto listinou
znovu učinil lidskou osobnost a její svobodu mírou
všech věcí a pouze soulad s touto listinou
zaručuje legitimitu jak práva, tak moci. Zákony
o soudech a soudcích tvoříme předpoklady
spravedlivého soudu, tj. toho jediného výhradního
místa, kde se s konečnou platnosti rozhoduje o zásazích
do práv, svobod a povinností občanů.
Odstraňujeme touto osnovou všechno to, co snižovalo postavení soudců, co podvazovalo a ničilo jejich nezávislost. Tvoříme moderní racionální stát, což v politické řeči znamená vládu založenou na občanském souhlasu a občanský souhlas je nemyslitelný tam, kde existuje nespravedlivá, nevypočitatelná justice, kde se státní orgány nebo úřední osoby vymykají právu, kde moc vnucuje soudu své odchylné normy spravedlnosti. Vytváříme tedy stav, v němž je soudce v rámci ústavy a zákonů zcela nezávislý, tak nezávislý, že je nadřazen každé jiné moci, v němž špatný soudce může být zase postaven pouze před jiné soudce, kteří o něm rozhodují.
Návrhy obou předloh byly projednávány
v branných a bezpečnostních výborech,
stanoviska k nim podaly i Česká národní
rada a Slovenská národní rada. Výbory
ústavně právní předkládají
návrhy změn, které byly motivovány
především snahou o soulad těchto předloh
s Listinou základních práv a svobod i snahou
o optimální záruky nezávislosti soudů
a soudců. (Jde o to, aby byli závislí opravdu
pouze na zákonu.) I snahou o odbornou a morální
kvalitu soudců, zvláště v této
převratné době, kdy dochází
k proměně justice a kdy nároky na soudy neustále
rostou, zatímco možnosti jejich doplňování
jsou v dané chvíli relativně kritické.
To je také důvod, proč ústavně
právní výbory trvaly na podmínce justiční
zkoušky.
Je třeba vidět, že dřívější
režim vychovával etatisticky myslící
a jednající právníky, že jejich
dominantní orientace byla na stát a na zájem
státu, že tato mentalita se zde pěstovala všemi
možnými prostředky po dlouhou dobu, že
tato předloha bude vyžadovat, aby se tato mentalita
změnila tak, aby dominantní orientace nejen státu
a nejen justice, ale vůbec všeho a všech na člověka,
na občana, na občanskou společnost. Tato
změna si vyžádá celé generace.
Bylo zde už řečeno, proč ústavně
právní výbory nepřijaly stanoviska,
která zpochybňovala opodstatněnost vojenských
soudů i laického živlu tak, jak byl v minulosti
zaveden. Já sám se domnívám, že
oba tyto návrhy mají něco do sebe, ale důvody
situační jsou ovšem také velmi podstatné.
My samozřejmě pokud jde o vojenské soudy,
máme na mysli ještě pořád tu
tradici, která nakonec byla vlastní i totalitním
režimům. Mocenské a donucovací složky
tvořily tehdy přece jen jakousi zvláštní
společnost a z této zvláštnosti rostla
svým způsobem jakási jinost justičního
provozu.
Uvažujeme-li o tom, že společnost je proměňuje
a že tyto orgány se dostanou pod tlak demokratického
prostředí, pak se samozřejmě i celá
tato problematika vojenských soudů jeví v
jiném světle.
Totéž se týká laického živlu,
kde relikty dřívějšího pojetí
jsou poměrně výrazné a kde přece
jen je třeba asi vycházet z toho, že se nemůžeme
jen dívat na stav v určitých zemích,
jako na to, co už existuje; musíme vidět i
vývoj všech těchto institucí. My sami,
domnívám se, nejsme v situaci, že bychom mohli
přejímat hotové vzory, aniž projdeme
zkušební cestou, v níž se vytvářely
předpoklady pro to, aby instituce, které dnes existují,
skutečně fungovaly.
Nakonec bych chtěl ještě poznamenat, že
jestliže vytvoříme tuto novou instituci a budeme
ze zákona mít soudy skutečně nezávislé
v tom smyslu, jak se zde o tom hovořilo, pak si budeme
muset uvědomit, že proti jejich fungování
bude působit dřívější
mentalita, která v soudech viděla vyústění
represivního trestajícího institutu, jehož
efektivnost byla posuzována podle toho, jak tvrdě
a rychle postihoval. Uvolněná vlna kriminality,
která se v dohledné době nemůže
zastavit, bude oživovat tuto mentalitu a v tomto smyslu se
zde může vytvářet takové klima,
které nebude příznivě tomu, aby se
nové principy a prvky, které existují v těchto
předlohách, mohly beze zbytku realizovat.
Do procesních řádů se nám vracejí
mnohé principy, procedurální a procesní,
jež jsou nezbytné pro právní jistotu
a zákonnost, které mají často formalistický
ráz a které právě proto byly v minulosti
přehlíženy. Bude asi dlouhodobým úkolem,
aby se úcta k těmto "formálnostem",
k těmto procedurám, k těmto institucím,
k procedurálním a incistucionálním
postupům zakořenila ve společnosti tak, aby
všechny věci, které jsou ve společnosti
naléhavé, se řešily právě
s využitím těchto procedur a instituci, nikoliv
mimo ně.
Bez úcty k tomu, se prestiž soudů, jež
má být zárukou naší jistoty,
svobody a bezpečnosti, neobnoví v té míře,
kterou naše společnost potřebuje. Jestliže
koncipujeme soudnictví z pozic určité nedůvěry
vůči státu, to jest vůči pokušení,
jemuž je vystavena každá moc, pak musíme
předpokládat i vznik takových situací,
v nichž bude prověřována kvalita všech
institucí a lidí a v nichž tedy bude i naše
situace a naše budoucnost záviset na odvaze soudců
při výkladu zákona ve sporných věcech
a krizových situacích. Právě tato
kvalita soudců bude pro nás rozhodující.
Řekl bych, že v této kvalitě, v tomto
postavení nezávislých soudů ve společnosti
je nejhlubší smysl principu soudcovské nezávislosti.
S vědomím právě této funkce
soudů a soudců bychom měli schválit
návrhy ústavně právních výborů,
které doplňovaly a měnily osnovu ve směru
posilování a zpřesňování
soudcovské nezávislosti.