Pondělí 8. července 1991

Když srovnáte článek 36 základní Listiny práv a svobod, ve kterém se říká: "Z pravomoci soudu však nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí, týkajících se základních práv a svobod podle Listiny" se zněním § 7 odstavec 1 navrhovaného zákona "soudy rozhodují samy a nezávisle, zda věc, která jim byla předložena k rozhodnutí, patří do jejich pravomocí" pak se domnívám osobně, že zde by mohlo docházet ke konfliktům, nesouladu zákona se základní Listinou a bylo by třeba tento problém vyřešit. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec, môžete odovzdať svoje návrhy v písomnej podobe. Ďakujem. Znamená to, že tri vaše pozmeňovacie návrhy sa vzťahujú k tlači 730, ostatné sa vzťahujú k tlači 678? Dobre som si to zapamätal? Áno, ďakujem.

Ďalšie vystúpi poslanec Oskar Világi.

Poslanec SL O. Világi: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, chcel by som sa vyjadriť k otázke sídla Najvyššieho súdu. ústavnoprávne výbory prijali zmenu. Podľa tejto zmeny by malo byť slovo "Praha" nahradené slovom "Brno", to by znamenalo, že sídlo Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky by bolo v Brne. Vypočuli sme si výklad ústavného zákona č. 143 a podle článku 141 tohto zákona hlavným mestom Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a pravidelným sídlom ich orgánov je Praha.

Podľa môjho názoru slovo "pravidelným sídlom" znamená, že ústava umožňuje určité iné sídlo orgánov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky s tým, že podľa ústavy pokiaľ ústavy pokiaľ by sme slovo "pravidelným" brali ako obmedzujúce slovo a nie rozširujúce, tzn. pokiaľ by sme slovo "pravidelným" nebrali tak, že rozširuje možnosť ustanoviť aj iné sídla ako je Praha, tak potom sme v rozpore s ústavou v zákone č. 63/1991 Zb., keď sme určili ako sídlo protimonopolného úrad Bratislavu. A sme v rozpore aj so zákonom č. 91/1991 Zb., kedy sme určili ako sídlo Ústavného súdu Brno. To aj preto, lebo ústava v článku č. 141 nehovorí o ústavných orgánoch republiky, ale hovorí o orgánoch všeobecných. Tzn. že podľa výkladu môjho, slovo "pravidelným sídlom" umožňuje, aby sme v zákone a v tomto prípade predloženom návrhu zákona o súdoch a sudoch určili ako pravidelné sídlo iné mesto ako Prahu.

Pokiaľ ide o politický aspekt, myslím, že to má aj politický aspekt, z toho dôvodu, lebo súčasné napätie keď to môžem nazvať napätím v rámci republík, a to sa týka hlavne štátoprávneho usporiadania republiky sa dá podľa môjho názoru s určitým spôsobom zmeniť, alebo riešiť aj tým, že určité vonkajšie znaky federácie sa budú presúvať aj do iných oblasti republiky, ako napr. v tomto prípade je Praha.

Táto prax nie je praxou špecificky československou, pokiaľ sa pozrieme na unitárne štáty západnej Európy, ale aj federatívne, a to napr. môžem povedať aj o Nemecku, kde ústredné orgány štátnej správy, napr. Najvyšší súd je aj v iných mestách ako je hlavné mesto republiky. To znamená, že túto prax sledujú aj iné štáty a iste majú na to dôvod, aby takto postupovali.

Preto si myslím, pokiaľ tam podľa môjho názoru nie je právny rozpor medzi ústavou a predloženým návrhom, žiadal by som vás, aby ste uznesenie ústavnoprávnych výborov, týkajúce sa určenia sídla Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, aby ste nás podporovali, pokiaľ ide o mesto Brno. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. ako ďalšieho pozývam do rozpravy pána poslanca Jiřího Černého.

Poslanec SL J. Černý: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi přednést několik pozměňovacích návrhů. Především navrhuji, aby v § 5 původního znění vládního návrhu nebo potom znění § 5 zpravodajské zprávy bylo vloženo slovo nezávislé, a to za slovo rozhodovat, tedy jsou povinní rozhodovat nezávisle, nestranně, spravedlivě atd. Domnívám se, že totiž nestačí jen konstatovat v zákoně, že soudci jsou nezávislí ve svém rozhodování, ale je třeba jim také uložit, aby nezávisle rozhodovali.

Další pozměňovací návrh se týká § 11, § 14 a § 19, kde navrhuji vložit ustanovení tohoto znění:

"Při respektování soudcovské nezávislosti dbát o důstojnost rozhodování a jiné činnosti soudců a dodržování zásad soudcovské etiky."

Nejedná se o nic jiného, než o promítnutí povinnosti předsedy Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky z § 32 odstavec 1 do povinnosti všech předsedů soudů. Myslím si, že tato povinnost by měla být opravdu povinností všech předsedů soudů na všech úrovních, tedy § 11, § 14 a § 19 odstavce 1. Já předložím písemně.

Dále § 35 odstavec 1 "soudci jsou jmenování bez časového omezení s výjimkou prvního jmenování soudce do funkce po složení justiční zkoušky". V tomto případě je funkční období soudce tříleté a započítává se do něj pouze doba skutečného výkonu soudce. K navrhovaně změně: ani zvýšení věkové hranice nad 25 let a důsledné vykonávání a dodržování celé délky čekatelské praxe nevyloučí zcela rizika omylu při výběru soudců. Věk 25 let je příliš nízký pro to, aby nově ustanovený soudce měl dostatek zejména životních zkušenosti potřebných pro výkon funkce.

Teprve skutečný výkon soudcovské funkce může odhalit některé rysy osobnosti soudce, které mohou ukázat, že není pro výkon funkce vhodný. Doba tří let by naopak měla postačit k tomu, aby bylo možné zjistit, zda soudce má předpoklady k tomu, aby se mu soudcovské povolání stalo celoživotním posláním. Momentální potřeby doplnění soudcovského sboru a vyřešení postavení mladých soudců, kteří ke dní účinnosti zákona nebudou splňovat podmínky tříleté praxe, mohou plně vyhovovat přechodná ustanovení § 69 odstavec 1 a § 72.

Paragraf 32 odstavec 2 navrhované znění: "Přísedící jsou volení na dobu deseti let." K navrhované změně: prodloužení volebního období přísedících je navrhováno z toho důvodu, aby byla posílena nezávislost těchto soudců, zvýšení jejich odborné úrovně, získávání vyšší odbornosti pro dobu dalšího funkčního období a také pro minimalizaci administrativních úkonů spojených s jejich volbou.

A poslední pozměňovací návrh, pokud neprojde zde přednesený pozměňovací návrh, aby byl vypuštěn § 71, navrhuji § 71 v tomto znění:

"Jmenování soudců v přechodném období: splňuje-li podmínky v § 34 odstavec 1, může být v době pěti let ode dne účinnosti tohoto zákona jmenován soudcem též občan, který má úplné vysokoškolské právnické vzdělání, který svou nejméně šestiletou právní praxi nebo vědeckou nebo pedagogickou činností v oboru práva a úspěšným složením justiční zkoušky prokázal způsobilost k výkonu soudcovské funkce."

Pro tyto soudce se nepoužívá ustanovení § 135 odstavec 1, část první za slovem "omezení".

Otázka justiční zkoušky již tady byla diskutována, řeknu jen tolik, že považuji tuto podmínku za zcela nezbytnou, pokud toto ustanovení projde, pokud neprojde návrh, aby toto ustanovení bylo zcela vypuštěno, tak myslím, že je naprosto nezbytné, aby tato výjimka byla již alespoň podmínkou justiční zkoušky. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi poslancovi Černému, teraz vystúpi pán poslanec Zavřel.

Poslanec SL M. Zavřel: Pane předsedající, dámy a pánové, nemám žádný pozměňovací návrh, pouze k mému příspěvku mě inspiroval svým vystoupením pan místopředseda federální vlády.

Pan místopředseda Rychetský nám oznámil, že ze služeb justice, a jeho slova jsem si dal do uvozovek, "v drtivé většině odešli ti, kteří se zkompromitovali v minulém režimu ve svých soudcovských funkcích".

Má otázka na pana místopředsedu je směrována na podání detailnější informace, která upřesní, kolik soudců z řad justice v důsledku zmíněné kompromitace vůbec došlo vyjádřeno absolutním číslem, kolik je to z celkového počtu soudců působících v justici a kolik z těch, kteří odešli. Odešli jen proto, že dovršili věk, opravňující je ke starobnímu důchodu.

Domnívám se, že jeho názor, že z řad soudců zkompromitovaných minulým režimem drtivá většina odešla, je více než optimistický.

Každý z nás v našem denním tisku nejednou četl oprávněné stížnosti rehabilitovaných osob na to, že v rehabilitačních senátech působí nadále ti, kteří nezákonnostem v minulém režimu dávali punc zákonnosti. Námitky, že nedostatek soudců brání radikálnějšímu pohledu na deformování práva, je výsměchem právu. Buďme si jisti, že ti, kteří mnohdy více než 40 let čekali na opravdovou spravedlnost, pokud se vůbec dnešních dnů dočkali, budou mít pochopení pro to, aby jejich rehabilitační řízení dostalo časový odklad za cenu, že za soudcovský stůl zasednou soudci, ke kterým budou mít opravdovou důvěru. Památka obětí, které soudy odsoudily k absolutnímu trestu, ale i žijících a zemřelých, kteří strávili ve vězeních minulého režimu mnohdy za nelidských podmínek nejlepší léta svého života, nám nesmí dovolit, abychom zapomněli na to, kdo nese vinu na těchto zločinech. Byla to řada soudců, která se neodpustitelně dopustila činů, které byly kdysi kvalifikovány jako zločiny v talárech.

Prohlašuji, že mi není znám ani jediný případ projednávání případu tzv. zkompromitovaného soudce. Nevolám po nastolení revanše, apeluji pouze na to, aby soudy ve vlastních řadách měřily měřítkem opravdového práva vinu těch, kteří se na deformacích práva v letech 1948 až 1989 podíleli. Svým počinem by vyloučili, aby tito soudci byli odvolání dle § 67 až po jejich zvolení, jak to předkládaný návrh zákona umožňuje. Bude to nejúčinnější projev soudů k získání jejich ztracené důvěry.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Zavřelovi. Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Houška, pripraví sa poslanec Hrivík, potom poslankyňa Petrová a poslanec Toman.

Poslanec SN F. Houška: Vážené Federální shromáždění, podíváme-li se na předlohu zákona o soudech a soudcích, vidíme na některých místech terminologii, která by v legislativně neměla existovat. Legislativní terminologie má být přesná a vžitá. V přechodných obdobích, a to už bylo, s nepoužívají různé kategorie, různě pleonasmy z jiných oborů, které nejsou pregnantní, nejsou postižitelné a nejsou definovatelné. Poukážu na § 34.

V první odstavci je řečeno, že soudcem nebo přísedícím může být ustaven každý občan a stanoví se tam podklady. Jednak, že má být způsobilý k právním úkonům, bezúhonný, to je v pořádku, ale mám výhrady k dalšímu textu, jestliže jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruky.

Vážení kolegové, toto je terminus technicus z kategorie z oblasti morální vědy a i tato nejasná otázka dnes zatím není rozpracována a je svým způsobem nejasná. Je to vlastně kategorie subjektivistická. Je otázka, kdo tuto kategorii zkušeností a morálních vlastnosti má posuzovat.

Pokud chceme, abychom měli kvalitní soudce, můžeme verifikovat pouze přísnou rigorózní zkouškou justiční, kde zkušení examinátoři skutečně zjisti i po krátké době, zda-li auskulant má zkušenosti a je schopný k této funkci. Proto bych tyto zkušenosti a morální vlastnosti eliminoval a lze je tedy zjistit pouze justiční zkouškou.

Můj návrh je vypustit pasáže "jestliže jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku", protože stačí, aby adept, aby auskultant byl bezúhonný.

Dále bych měl výhrady k § 41 odstavec 1. Tam je řečeno, že pro řádný chod soudnictví je možno soudce dočasně přidělit podle liter a), b), c). Poslední věta zní: "Pokud soudce s dočasným přidělením nesouhlasí, nesmí doba přidělení přesahovat 2 měsíce v roce."

Podle mého názoru je nutné kategoricky trvat na tom, aby i při dočasném přidělení k jinému soudu vždy bylo podmíněno souhlasem příslušného soudce, protože jinak půjde o závažný zásah do soudcovské nezávislosti.

Tuto skutečnost vám potvrdí každý zkušený soudce, že by to byl zásad do soudcovské nezávislosti. Proto navrhuji poslední větu změnit tak, aby zněla "dočasně lze přidělit soudce k jinému soudu za předpokladu jeho souhlasu."

Dále bych měl výhrady k § 54 odstavec 1. Tam je opět terminus technicus, který je vágní. Soudci jsou povinní vykonávat svědomitě své povinnosti. Já mám návrh, aby "vykonávat svědomitě" bylo nahrazeno formulací "vykonávat řádně". Vzhledem k tomu, že svědomitost je subjektivní terminus technicus, který svým způsobem provokuje, protože vy všichni dobře víte, že ona svědomitost nebo snaha ještě neznamená efekt výsledku, čili že je zapotřebí vykonávat soudcovskou funkci řádně.

K § 71 mám výhrady, ovšem ne ve směru změny, spíše k tomu, abych podpořil pozměňovací návrh výborů ústavně právních, protože pokládám to změní, které tu je, za přímo škodlivé. Velice připomíná údobí počátku 50-tých let, kdy v rámci soudcovských a právnických dvouletek a krátkých dob se zajišťovala personalita soudů v tom směru, že se jmenovali soudci buď bez jakéhokoliv vzdělání, nebo se vzděláním velice pofiderním, bez jakékoliv praxe, bez jakékoliv zkoušky, pouze proto, že byli oddání systému. Mám ten dojem, že není zapotřebí jim po přechodnou dobu dát takovou výhodu, i když by si to třeba někteří zasloužili, bez předpokladu složení úspěšně justiční zkoušky, protože pokládám šestiletou právní praxi, která samozřejmě byla dostatečně dlouhou, ale dávat tam další podklady vědeckou nebo pedagogickou činnosti, že někdo prokázal způsobilost k výkonu soudcovské funkce to vzbudí u mnohých praktiků soudců úsměv.

Nehledě k tomu, že v předchozím údobí mohl zastávat učitelské místo na humanitních fakultách typu právnické fakulty vždy velice důsledně prověřený straník, který vykládal zcela tendenčně a jednostranně právní režim, právní vědu.

A podle mého názoru právě tito lidé neskýtají záruku, že by mohli vykonávat právní praxi, protože pro výkon soudcovské pravomoci zde musí být samozřejmě něco navíc. Musí zde být skutečně vysoká odbornost, která se získává právě praxí v justičních orgánech a ne někde jinde.

Samozřejmě mohou být výhrady i k další otázce rovnocennosti zkoušek v justičních složkách, to znamená neznají proces ani trestní, ani civilní. A vždy i v ostatních státech, samozřejmě pokud byly rovnocenné zkoušky, tak to byly pouze u advokátů a prokurátorů. Ale to je otázka jiná, tu nechávám na vaši úvaze. Proto v § 71 se plně připojuji a prosím o podporu názoru výboru ústavně právního i s mými návrhy, které jsem zde dal.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz vystúpi poslanec Pavol Hrivík, pripraví sa poslankyňa Jana Petrová. Dostal som ďalšiu prihlášku do rozpravy od poslanca Jiřího Kincla.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Skôr, ako pristúpim k pozmeňovacím návrhom vládneho návrhu zákona o súdoch a sudcoch, nemôžem si odpustiť úvod, motivovaný vystúpením pána podpredsedu vlády Rychetského a poslancov Zavřela a Houšku.

Odstránením totalitného systému vznikla nádej na spravodlivé vyriešenie postavenia justície v spoločnosti. Vznikla nádej, že sa triedná justícia rozlúči so svojou triednosťou a že sudcovia a funkcionári, ktorí boli vyberaní a dosadzovaní ako "triedni" pokiaľ nebudú už odstránení a ocitnú sa na vedľajšej koľaji. Tí, ktorí boli napojení na bývalé stranícke orgány a Komunistická strana Československa cez nich zabezpečovala svoju líniu, budú musieť urobiť to, čo poznajú a nebudú rozhodovať o smerovaní justície. Mnohí z nich sa podieľali ako "normalizátori" na likvidácii svojich kolegov. Vidina zlepšenia ich postavenia alebo funkcie bola však silnejšia a ich konanie sa tomu podriadilo. Mnohí z nich ani nemali žiadne právnické vzdelanie. Vtedajší režim však značnými úľavami zrovnoprávnil ich diplomy a diplomy tých, ktorí museli absolvovať riadne štúdium so všetkými strasťami. Mnohí sa novým podmienkam rýchle prispôsobili a tak, ako zabezpečovali triedne súdnictvo v čase normalizácie našej spoločnosti, aj dne zabezpečujú nápravu krívd v minulostí. V rámci konsolidácie po roku 1969 muselo z rezortu ministerstva spravodlivosti odísť veľa čestných sudcov len preto, že svoje povolanie mali radi a nedokázali sa podriadiť vôli vládnucej strany. Odišli aj funkcionári, ktorí v roku 196S v boji o moc a o korytá nesprávne zaradili. Víťazi ich odstránili. Po novembri 1989 sa ako prví v rámci rehabilitácii ohlásili práve ti, čo takto stratili svoje funkcie. Väčšine im ich vrátili, aj keď na sudcovskú prácu nestačili a nestačia. okrem toho v justícii dvadsať rokov nepracovali a teraz ju riadia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP