Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
53 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu: Adam, Adámek, Bakšay, Bartončík,
Baštigal, Battěk, Černý A., Danihel,
Dienstbier J. st., Dlouhý, Hrušínský,
Kavan, Kňažko, Konečný P., Kováč,
Miller, Piskoř, Ropek, Sychra, Šidík, Tarhoviská,
Tvrdá, Vrchovský, Vysloužil, Zán, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Hladík, Hradílek, Lux, Němec, Šamalík,
Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Babáková, Bugár, Čalfa,
Dubček, Gémesi, Košnár, Kováč
Marián, Krištofík, Mečiar, Molnár,
Pánis, Peter, Posluch, Rašev, Seman, Serenčiš,
Slota, Sýkora, Tahy, Viktorín, Vincze
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, vážené poslankyne,
vážení poslanci, srdečne vás
vítam na 4. dní rokovania 16. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Snemovne nie sú uznášania schopné, avšak v tejto chvíli hlasovať nebudeme. Štvrtý deň je len pokračovanie dňa predchádzajúceho, takže môžeme otvoriť aj pri nedostatku uznášaniaschopnej väčšiny.
Chcem vám pred tým, než sa pustíme do
vlastného programu oznámiť, že z dôvodu
úpravy programu pre hlasovacie zariadenie nemajú
byť obsadené časti poslednej rady snemovni.
Miesta, ktoré majú vadné sčítacie
zariadenie, sú označené menovkou "hosť".
Prosím tých, ktorý sedia v poslednom rade,
aby si všimli, či na ich menovke nie je napísané
"hosť" a aby preskúmali pokyn, kde sa majú
posadiť.
Dnes máme na programe vládny návrhy zákona
o súdoch a sudcoch (tlač 678) a s tým spojený
návrh uznesenia snemovní (tlač 730), ďalej
vládny návrh ústavného zákona,
ktorým sa mení a doplňuje ústava federácie
v znení neskorších predpisov (tisk 677) a príslušný
návrh uznesenia snemovní (tlač 729).
Ďalej máme na programe vládny návrh
zákona o konkurznom a vyrovnávacom konaní
(tlač 675) a príslušný návrh
uznesenia snemovní (tlač 746).
Začneme 16 vládnym návrhom o súdoch a súdcoch a ja si dovolím požiadať pána podpredsedu vlády Rychetského, aby predniesol odôvodnenie k tomuto zákonu, jednak kontinuitne aj odôvodnenie k vládnemu návrhu zákona, ktorý súvisí so zákonom o súdoch a sudcoch.
Navrhujem, aby sme postupovali tak, že si vypočujeme
príslušné odôvodnenie k dvom zákonom
a potom si vypočujeme spravodajské správy
k týmto dvom zákonom. Hlasovať budeme najskôr
o novele ústavného zákona a potom by sme
hlasovali o tlači 678 v znení príslušného
uznesenia.
Prosím teraz pána podpredsedu vlády dr. Rychetského,
aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové poslanci,
vláda České a Slovenské Federativní
Republiky vypracovala a předložila Federálnímu
shromáždění k dalšímu ústavnímu
projednání soubor zákonů, vytvářejících
v zásadě novou podobu soukromého práva.
Jde o zásadní novelu občanského zákoníku,
novelu občanského soudního řádu,
o nový obchodní zákoník, nový
živnostenský řád.
Předpokladem, aby tato nová koncepce soukromého
práva mohla působit, je vytvoření
nové koncepce soudnictví a založení
zásadně nového postavení soudce v
systému státní moci.
Předložený návrh ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
Ústava České a Slovenské Federativní
Republiky, je tedy tou normou, která řeší
zmíněné zadání. Přijetí
navržené úpravy nelze odkládat až
do přijetí nových ústav, neboť
nelze odkládat urychlené vytvoření
obchodního soudnictví a urychlené vytvoření
správního soudnictví, které je požadováno
Listinou základních práv a svobod. Soudnictví
musí co nejrychleji zaujmout takové postavení,
jaké mu v demokratické společnosti náleží,
tj. aby bylo třetí moci ve státě vedle
moci zákonodárné a výkonné.
Tento přístup také plně respektuje
požadavek, aby základním prvkem zajišťujícím
ochranu práv a svobod občanů a právnických
osob byly nadále soudy.
Návrh nové soustavy soudnictví vychází
ze zásady, že soudnictví v našem státě
má být jednotné, to znamená, že
nebudou vybudovány zvláštní soustavy
civilních, trestních, obchodních, pracovní,
popřípadě jiných soudů. výhody
integrované soudní soustavy jsou zjevné.
Blíže jsou ostatně rozvedeny v důvodové
zprávě k návrhu ústavního zákona
a já na ně pro stručnost tudíž
odkazuji.
Zásadní změnou proti dosavadnímu stavu
je návrh na to, aby soudci byli napříště
jmenování, v případě soudců
Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky prezidentem, stejné tak, pokud
jde o soudce vojenských soudů.
Soudci republik budou jmenování ministry spravedlnosti.
Touto změnou respektujeme obdobné úpravy
v ustanovování soudců do funkcí tak,
jak je běžné ve všech nekomunistických
režimech.
Návrh ústavního zákona také
vyslovuje princip nezávislosti soudců a přísedících
a jejich vázanost jedině zákonem obsahuje
též zásadu, podle které, má-li
soud za to, že jiný, obecně závazný
předpis odporuje zákonu, přeruší
řízení a podá návrh na zahájení
řízení Ústavním soudem.
Soudcovské zkoumání práva je rovněž
novinkou, která doposud v našem právním
řádu chybí. Na tento předložený
návrh změny ústavy navazuje předložený
návrh změny ústavy navazuje předložený
návrh zákona o soudech a soudcích.
Dovolte mi, abych vyjádřil své přesvědčení,
že jde o jeden z těch zákonů, kterými
pokládáme základy moderní demokratické
společnosti, zákony k právnímu státu.
Ve spojení demokratické společnosti, zákony
k právnímu státu. Ve spojení se změnou
Ústavy České a Slovenské Federativní
Republiky takto dovršíme výstavbu systému
institucionálních záruk zákonnosti,
záruk práv a oprávněných zájmů
občanů a právnických osob.
Tento nový systém oproti systému záruk
ochrany práv a občanů a organizací
minulého režimu, již nebude založen na nepochopitelném
spletenci kompetencí a pravomoci různých
orgánů, kterým občané nemohli
rozumět. V základě tohoto systému,
ostatně jak tomu musí být v každém
státě, který chce být považován
za demokratický a právní, je soudce. Musí
to být soudce nezávislý a nestranný,
nesesaditelný a nepřeložitelný. Tento
soudce musí být nejen zákonem o soudech a
soudcích, ale též souvisejícími
ústavními zákony a jednotlivými procesními
předpisy vybaven takovými právy a takovými
povinnostmi, aby se soustava soudů stala pilířem
právního státu. Stručně řečeno,
bez vytvoření možnosti, aby se občan
nebo právnická osoba vždy, když jde o
ochranu jeho základních práv a svobod, dovedl
obrátit na soud, a to na základě svého
vlastního rozhodnutí, nemůže být
zajištěna ani správnost státních
funkci ani dodržování práv v soukromých
právních vztazích.
Federálnímu shromáždění
předkládáme ke schválení koncepci
soustavy soudů, která bude jednotná, pouze
ústavní soudnictví bude z této jednotlivé
soustavy soudů vyňato. Vytvořením
jednotné soustavy soudů bude umožněno
pojímání této soustavy jako třetí
moci vedle moci zákonodárné a výkonné.
Soudy budou podle vládou navržené koncepce
rozhodovat nejen věci trestní a občanskoprávní,
ale též věci obchodní a vedle toho bude
vytvořena i oblast správního soudnictví.
Mimo jiné přijetí navržené úpravy
bude znamenat, že rozhodnutí našich československých
soudů budou uznávána v cizině. Doposud,
jak všichni víme, rozhodnutí arbitráží
uznávána v zahraničí nejsou. Jaký
význam má tato skutečnost spolu s přijetím
obchodního kodexu, srozumitelného zahraničním
obchodním partnerům, se ani nemusím zmiňovat.
Návrh zákona o soudcích, který je
vám, vážené dámy a pánové
předkládán, obsahuje též návrh
zásadně odlišného řešení
ustanovení soudců do funkcí. Již jsem
se zmínil o tom, že opouštíme dosavadní
koncepci vlastní zemím komunistickým, ve
které byli soudci zvolení zastupitelskými
orgány. Na místo tohoto způsobu je předkládána
koncepce ustanovování soudců jmenováním.
Soudce Nejvyššího soudu České a
Slovenské Federativní Republiky má podle
návrhu jmenovat prezident, soudce republikových
soudů má jmenovat ministr spravedlnosti příslušné
republiky.
Do procesu vytváření kandidátky na
jmenování soudců České a Slovenské
Federativní Republiky jsou zapracovány mechanismy,
u nichž je zajišťováno, aby složení
tohoto soudu odpovídalo principu rovnosti národů
a obou republik v rámci federace.
Předložená koncepce má s ohledem na
specifika našeho státoprávního uspořádání
jistou anomálii.
Zatímco soudce federální jmenuje hlava státu
a soudce republikové jmenují ministři spravedlnosti,
kteří jsou podle ústavy odpovědní
za výkon spravedlnosti, ústavně právní
výbory navrhly, aby soudce Nejvyššího
soudu republiky, včetně předsedy a místopředsedy,
nejmenovala vláda, jak předpokládáme
vláda republiky, ale předsednictvo národní
rady. Je to možný přístup, v každém
případě se nemůžeme vyhnout skutečnosti,
že zatímco federální soudce jmenuje
hlava státu, u republik nemůžeme mít
naprosto analogický přistup, neboť v tomto
pojetí ani jedna z republik individuální
hlavu státu nezná.
Vedle zcela odlišného způsobu ustanovování
soudců do funkcí, je v návrhu zákona
zakládána další významná
záruka pro nezávislost soudců. Je to jmenování
soudce na neurčitou dobu, chcete-li doživotně,
a principu nepřeložitelnosti a nesesaditelnosti soudce,
leda ze zákona z přesně vymezených
důvodů.
V těchto směrech zákon navazuje na další
v této chvíli již Federálnímu
shromáždění předložený
návrh o kárné odpovědnosti soudce.
V uvedených principech spatřujeme v moderních
demokraciích nejúčinnější
záruky nezávislého a nestranného soudcovského
rozhodování. V zájmu skutečně
nezávislého výkonu soudcovské funkce
jsou v návrhu zákona ukládána též
určitá nezbytná omezení, jako je např.
neslučitelnost funkce soudce s jinými státními
funkcemi nebo zákaz výkonu jiné výdělečné
činnosti soudce jen se zcela nezbytnými výjimkami.
V celém řešení postavení soudce
jsou respektovány mezinárodní normy a standardy,
zejména základní principy nezávislého
soudnictví tak, jak byly přijaty na 7. kongresu
OSN pro prevenci zločinnosti a zacházení
s pachateli v Miláně a schválení rezoluci
Valného shromáždění OSN 13. prosince
1985 pod č. 40/146.
K tomu musím dodat, že generální tajemník
OSN vyžaduje od členských států
každých 5 let zprávu o plnění
těchto a jiných norem, týkajících
se činnosti justice. Přesné dodržení
těchto norem a standardů je proto pro nás
nezbytností.
Dámy a pánové, návrh zákona
o soudech a soudcích obsahuje též návrh
očisty soudcovského sboru. Je třeba konstatovat,
že soudci, kteří se zkompromitovali porušováním
zákonů a soudcovské etiky již z justice,
v drtivé většině odešli. Připomínám
též § 29 zákona č. 119 z roku 1990
Sb., o soudních rehabilitacích, podle kterého
promlčecí doba o trestném činu osob,
které přivodili nezákonnosti, navrhované
tímto zákonem, neskončí před
1. lednem 1995. Považuji za nezbytné zdůraznit,
že účinnosti tohoto ustanovení se zákon
o soudech a soudcích nikterak nedotýká, naopak
otevírá novy zákonný prostor pro nezbytné
potřebné provedení očisty soudcovského
sboru.
Vláda považuje za zcela nezbytné vložit
do návrhu zákona o soudech a soudcích ustanovení,
které umožňuje v časové omezeném
období odvolat soudce z toho důvodu, že v období
od 25. února 1948 do 31. 12. 1989 svým rozhodováním
porušili povinnosti, které měli jako nezávislí
soudci plnit anebo, že neoprávněně zasahovali
do nezávislosti a nestranného rozhodování
soudů. Zejména tuto druhou hmotné právní
podmínku považujeme za velice důležitou,
neboť až dosud veškeré procesy očisty
soudcovského lidu vycházely pouze z materiálů
o tom, jak ten který soudce rozhodoval. Přitom všichni
víme, že to, co bylo podstatné, bylo zasahování
do soudcovského rozhodování ze strany orgánu
státní správy soudů.
Návrh zákona také obsahuje ustanovení,
které umožňuje prolomit princip nesesaditelnosti
soudce ve lhůtě jednoho roku ode dne účinnosti
tohoto zákona, a to tehdy, je-li soudce pro výkon
funkce odborné nezpůsobilý.
Vážené dámy a pánové,
předkládáme vám návrh právní
úpravy soudu a soudců, odpovídající
současným požadavkům moderního
právního státu. Návrh byl zevrubné
po dobu několik dní projednáván v
ústavně právních výborech obou
sněmoven, které současně zvažovaly
i připomínky z ostatních výborů
a obou národních rad. Projednané změny
a doplňky, jejichž přijetí oba výbory
doporučily, jsou obsaženy v tisku 730. Dovolte mi,
abych se k nim stručně vyjádřil, což
bude jednoduché.
Prakticky všechny návrhy předložené
osnově prospívají a jsem zmocněn jménem
předkladatele s nimi vyslovit souhlas. Pochybnosti však
musím uplatnit u těchto: ve společné
zprávě ústavně právních
výborů (tisk 730) pod bodem 31 se navrhuje taková
dikce ustanovení, podle které bude sídlem
Nejvyššího soudu město Brno.
Chtěl bych zdůraznit, že pokud zde jménem
vlády vyslovuji jistý nesouhlas s tímto pozměňovacím
návrhem, není tak proto, že by si vláda
nepřála, aby Nejvyšší soud federace
měl sídlo v Brně, ale je to proto, že
tento návrh odporuje článku 141 odstavec
1 první věty ústavního zákona
o československé federaci. Tato věta zní:
"Hlavním městem České a Slovenské
Federativní Republiky a pravidelným sídlem
jejich orgánů je Praha."
Změnit tedy sídlo, kteréhokoliv orgánu
federace mimo Prahu, lze toliko ústavním zákonem,
nikoliv zákonem prostým. Navíc bych chtěl
zdůraznit, že v současné době
má Nejvyšší soud federace toliko tři
kolegia o 45 soudcích.
Přijetím tohoto zákona a celého balíku
zákonů v oblasti soukromého práva
bude mít pět kolegií. Navíc bude zřízeno
kolegium obchodní a kolegium správní, takže
počet soudců Nejvyššího soudu federace
dosáhne patrně kolem počtu 90 lidí.
Obávám se, že i s ohledem na zkušenosti,
které máme při případě
podmínek pro zřízení Ústavního
soudu, který podle ústavního zákona
má sídlo v Brně, nebude pravděpodobně
možné zajistit přemístění
Nejvyššího soudu federace z Prahy do Brna, ledaže
by se tak stalo s několikaletým odkladem účinnosti
takového ustanovení, aby bylo možné
vytvořit podmínky pro potřebné přestěhování.
Navíc na sídlo Nejvyššího soudu
federace navazují i sídla jiných orgánů,
zejména federální generální
prokuratury.
V tisku 370 doporučují ústavné právní
výbory obou sněmoven pod bodem 50 další
změnu. Navrhuji změnit ustanovení §
71, které podle vládního návrhu předpokládá,
aby po jistou dočasnou dobu 5 let s ohledem na potřebu
očistit a doplnění soudcovského sboru
bylo možno doplňovat soudcovské sbory i o soudce
jako výjimku, kteří mají potřebné
kvalifikační předpoklady, mají potřebnou
odbornou praxi, aniž by museli vykonat justiční
zkoušku. Ústavně právní výbory
navrhují, aby i na tato výjimečná
doplnění soudcovského sboru se vztahovala
podmínka vykonání této justiční
zkoušky. Chtěl bych říci, že hlavní
důvod proč zde jménem vlády a i Nejvyššího
soudu federace tlumočím nesouhlas s tímto
návrhem pod bodem číslo 50 zpravodajské
zprávy, je skutečnost, že tímto ustanovením
chceme umožnit, aby mezi členy soudcovského
sboru bylo možno při jmout občany, kteří
v minulosti v těchto uplynulých 40-ti letech totality
nikdy nebyli ve službách státních. Nebyli
soudci ani prokurátory a nemají justiční
zkoušku, mají však odborné i morální
předpoklady a připadalo nám poněkud
paradoxní, aby tito uchazeči vykonávali justiční
zkoušku před těmi soudci, kteří
v uplynulých letech byli členy soudcovského
boru a kteří dokonce možná budou muset
soudcovský sbor podle jiných ustanovení téhož
zákona opustit.