Čtvrtek 4. července 1991

A teď bych tedy přešel k závěru. Domnívám se, že všechno by mělo skončit pozitivním východiskem.

1) Navrhujeme schválit státní závěrečný účet.

2) Navrhujeme, aby federální vláda nám předložila společně se zprávou o plnění rozpočtu za druhé čtvrtletí i výhled plnění rozpočtu do konce roku 1991 a aby byla realizována novela zákona o rozpočtových pravidlech, která z důvodů výše uvedených ve své užší variantě zužuje zmocnění vlády modifikovat rozpočty, a tím svým způsobem obcházet Federální shromáždění, a ve své širší variantě shrnuje zpodrobnění rozpočtové skladby včetně skladeb státních finančních aktiv a pasív (nezapomeňte, vážení kolegové, že o těchto stomiliardových částkách rozhodujeme jen jednou ročně, nikoliv v rámci čtvrtletních kontrol) a povinnost dlouhodobého rozpočtového výhledu tak, jak je obvyklé v zemích, které usilují o tržní ekonomiku nebo ji dokonce mají.

Poslední dvouvětou poznámku už řeknu bez brýlí. Nechtěl bych konkurovat panu ministrovi a jeho 18 stránkovému projevu. Chtěl bych říci jen několik vět - přesněji dvě věty k tomu, o čem hovořil z hlediska ekonomické situace. I když někdy několik vět může kompenzovat i 18 stránkové projevy.

Takže, chtěl bych konstatovat, že pokud se soustředíme pouze na jeden parametr, jakým je rozpočtový přebytek, pak bychom neměli zapomenout na tragické zjištění federálního ministerstva kontroly, které říká právě v souvislosti se státními aktivy a pasívy: "Absence účetních pravidel dovoluje mezi těmito dvěma oblastmi provádět takové finanční operace, které v konečném důsledku relativně vždy zaručí dodržení bilancí státního rozpočtu nebo odůvodnění relativně jakéhokoli použití prostředků aktiv a pasív federace jeho předložením ke schválení operace ex post." Zažili jsme tedy, vážení kolegové, že východní Německo zdůrazňovalo vrcholový sport a Sovětský svaz zdůrazňoval kosmický výzkum. Neměli bychom akceptovat jen rozpočtový přebytek, protože bychom se podobali zešílevší hospodyni, která zuřivě drhne jedinou dlaždičku v koupelně uprostřed obecné špíny. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Milošovi Zemanovi, ktorý prehovoril ako spravodajca výborov Snemovne ľudu. Otváram diskusiu. Písomné prihlášky do diskusie nemám. Pýtam sa, či chce niekto z poslancov požiadať o slovo? Pán poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, nechtěl bych příliš zdržovat. Jen si dovolím několik poznámek a dva pozměňovací návrhy.

Jako člen rozpočtového výboru bych chtěl říci, že zpravodajské zprávy pánů předsedů rozpočtových výborů opravdu jistým způsobem zobrazují až bouřlivou a někdy zavádějící debatu, která probíhala nad státním závěrečným účtem za minulý rok v těchto výborech. Řekl bych, že zobrazují jen jednu stranu té diskuse, možná by se dalo říci, že tu odvrácenou.

K té debatě bych chtěl říci asi toto: Zajisté, že jako hodnocení státního závěrečného účtu za minulý rok souvisí s hodnocením hospodářské situace, zrovna tak jistě souvisí hodnocení státního závěrečného účtu s posuzováním vývoje rozpočtu a zákona o státním rozpočtu na rok tento. Nicméně se domnívám, že ve dvou případech navrhovaného usnesení se projevuje určitý posun debaty v rozpočtovém výboru právě směrem k problematice letošního roku, ať už rozpočtu nebo hospodářské situace. Byli jsme svědky toho, že jsme často nediskutovali o roku minulém, ale o roku současném, a tak jsme opět už po několikáté v tomto roce opakovali rozpravu o hospodářské situaci. Ono to nemusí být na škodu, nicméně z hlediska věcného se nedomnívám, že by bylo vhodné právě při této příležitosti věci opět opakovat.

Proto navrhuji - a opírám se přitom o určitá minoritní stanoviska, která byla v rozpočtovém výboru podpořena - aby právě tyto zmínky (a to hovořím k písmenu b), bodu 3 - tam, kde jsou ty varianty) se z návrhu usnesení vypustily. Alespoň výbor Sněmovny lidu pro plán a rozpočet minoritně toto stanovisko podpořil. To se odrazilo ale pouze v tom, že se objevily dvě varianty tohoto bodu. Já si tedy dovoluji na základě jednání v rozpočtovém výboru navrhnout, abychom písmeno b) v bodu 3 vypustili. Čili je to vlastně jakási třetí varianta k tomuto usnesení jako pozměňovací návrh.

Na vysvětlenou k variantě druhé. Tam byla vypuštěna poslední věta, která říká, že nebylo vyjasněné krytí této položky ze zdrojů státních finančních aktiv. To alespoň v poslední fázi jednání rozpočtového výboru už nebyla pravda, protože toto krytí vyjasněno bylo. Proto se tam objevila ta varianta druhá. Nicméně si myslím, že návrh na vypuštění tohoto písmene má zcela racionální jádro právě v tom, že s problematikou souvisí jen okrajově.

Druhá problematika, jejíž dvě stránky se objevily také ve variantách, je to závěrečné písmeno f), kde se hovoří k novele zákona o rozpočtových pravidlech. Varianty opět odrážejí diskusi, která se odehrávala v garančních výborech.

Já bych rád řekl to, co - pokud jsem dobře poslouchal - řečeno nebylo, totiž argument z druhé strany. Jistě zákon o rozpočtových pravidlech není dokonalý. Je nutné si uvědomit, že státní rozpočet na rok 1990 byl připravován podle zákona o rozpočtových pravidlech z roku 1989. Znovu jsme tento zákon novelizovali pro přípravu rozpočtu na rok letošní a nyní bychom měli navrhnout, aby tento zákon o rozpočtových pravidlech byl novelizován znovu. Bylo zdůvodněno proč, aby se omezila zmocnění vlády pro rozpočtové přesuny. Já se domnívám, že jistě lze v mnohém diskutovat o kvalitě zákona o rozpočtových pravidlech. Nicméně kladu si otazník nad termínem, kdy by měl být tento zákon novelizován. Jednak myslím, že z podstaty věci zákon o rozpočtových pravidlech je zákonem o určitých pravidlech a pravidla jaksi ztrácejí smysl, když se mění příliš často. Nicméně důvody tu jsou, ale kladu si otázku, jestli má smysl přijímat zákon o rozpočtových pravidlech, který neobsahuje zdaleka jen tyto body, o kterých tu mluvíme, ale obsahuje podstatné části, které navazují na ústavní zřízení. Jestli má smysl přijímat novelu dříve, než máme vyjasněné otázky státoprávního a ústavního zřízení. Čili vzhledem k tomuto si dovoluji navrhnout opět jako třetí variantu vypuštění tohoto bodu f) a domnívám se, že v rámci čtvrtletních kontrol státního rozpočtu, které umožňuje stávající zákon o rozpočtových pravidlech, první kontrolu jsme tady měli, kontrola za II. čtvrtletní nás čeká v září letošního roku, je možné většiny záměrů, které chceme tímto způsobem dosáhnout, dosáhnout i bez zákonné úpravy, čili tolik jako v jednom z rozpočtových výborů. Děkuji vám za to, že jste vyslechli moji improvizovanou snahu zobrazit diskusi v garančních výborech i z druhého pohledu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi. Hlási sa ešte niekto o slovo? Poslanec Tomis má faktickú poznámku, potom pán poslanec Kočtúch..

Poslanec SN V. Tomis: Děkuji. Já bych chtěl požádat pana ministra financí, aby vysvětlil, čím vznikl schodek ve Slovenské republice a co bylo jeho příčinou - té půl miliardy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kočtúch.

Poslanec SL H. Kočtúch: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, "Clara pacta - boni amici" - platí nielen ako starorímske heslo, ale platí i pre nás. V diskusii o štátnom záverečnom účte musíme mať na zreteli nesmiernu zložitosť prechodného obdobia. To, čo sa nám predkladá a kde sa hádame o percento, desatinku percenta, alebo kde sa hovorí o absolútnych cifrách takých alebo onakých, musíme vidieť, že ide o zatiaľ netržné ukazovatele, že naša štatistika a evidencia je ešte stále poplatná, dá sa povedať starému výkazníctvu, starej evidencii, a preto musíme naše závery či úspešné, alebo neúspešné realizovať. Čo mám na mysli? Rektifikujeme údaje. Pokiaľ dovolíte, za roky 1970 - 1980, ďalej sme sa zatiaľ nedostali. Rektifikácia zásluhou rôznych cenových a metodických nepresností, ktorým bola poplatná socialistická štatistika, dosahuje z hľadiska hrubého spoločenského produktu 498 miliárd korún, teda dokonca viac, než je súčasný objem štátneho rozpočtu, a pokiaľ ide o hrubý domáci produkt, až 535 miliárd korún.

Skrytý cenový vývoj je rôznym spôsobom zakomponovaný, nechcem uvádzať ďalšie podrobnosti, ale keď si vezmeme našu štatistiku, tak Hliník nad Hronom, jediný dodávateľ a výrobca hliníku, a v štatistikách ho nájdete, že vyrába 32 tisíc 750 ton - ale skutočnosť je niečo medzi 65 až 68 tisícami korunami. Takže, aké sú vlastne naše údaje a komu vlastne veriť? Takže preto podporujem uznesenie nášho rozpočtového výboru, že v dobe, keď hospodárske čísla nie sú ekonomickými faktami, musíme veľmi podrobne a veľmi pedantne s veľkými položkami hospodáriť a naše výbory Federálneho zhromaždenia musia veľmi uvážlivo nájsť prah citlivosti, aby sme neprijímali niečo, čo hlúpym nepomáha a múdrym len zväzuje ruky. Zatiaľ i naša legislatíva v mnohých prípadoch sa vyznačuje tým druhým prípadom.

Za druhé zazneli tu otázky okolo štátneho rozpočtu a manka, ktoré je v Slovenskej republike 468 miliónov korún. Nalistujte si, prosím, ružovú knižočku, ktorú máte, tu najstručnejšie na strane 23 máte prehľad federálnych dotácií za roky 1986, 1987, 1988, 1990. Pán minister Klaus vo svojom entrée povedal, že šlo o dotácie z federácie na republiky, ktoré mali globálny charakter. Teda mali za úlohu kompenzovať zvýšené ceny, devalváciu, riešenie niektorých otázok školstva.

Vieme, že z hľadiska Slovenska devalvácia, zvýšenie cien, tak i školské otázky, alebo iné, demografická skladba, boli citlivejšie. Ale keď si vezmeme rozdelenie tých znížených dotácií za rok 1990, zistíte, že z celkových dotácií Slovensko dostalo 39,01 %, keď priemer za 5 rokov činil 41,13 %. Keby bol dodržaný trend - hovorím, je to otázka technická, otázka účtovnícka atď. - ale keby bol dodržaný päťročný trend, ten schodok Slovenskej republiky 462 miliónov korún by sa zmenil na prebytok vo výške 1 miliardy 260 miliónov. A prebytok Českej republiky by bol schodkom 1,5 miliardy korún. Hovorím, že sú to čísla dané prítomnými pravidlami, nie sú to ekonomické fakty. Máme rozkolísanú cenovú hladinu, všetky štrukturálne záležitosti atď. Preto, pokiaľ budeme takto diskutovať k veci, kto na koho dopláca atď. - keď budeme riešiť tieto otázky tak, ako sa riešili pred 50 až 60 rokmi. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Kočtúch, prosím kľud.) Ako pred 50 - 60 rokmi, pán ministerský predseda Malypetr, nedosiahneme nič. Navrhujem, aby k citlivosti týchto otázok sme menovali alebo poprosili, aby z českej strany 20 ekonomických odborníkov a zo slovenskej strany tiež 20 ekonomických odborníkov tieto otázky dešifrovalo, pripravili nám niekedy, buď v septembri, alebo v októbri prehľad, ako sa k nemu vecne vyjadrili. Pani Burešová mala včera v Práci rozhovor a povedala, že je potrebné ekonomicky argumentovať. Ak argumentujeme ekonomicky, ekonomickými faktami, ale nie vždy hospodárskymi číslami, a nepoužívajme pinzetový princíp. Len toľko.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Zeman. Dávam mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Zeman: Vážené kolegyně a kolegové, přihlásil jsem se k faktické poznámce, protože se asi skutečně jedná o nedorozumění. Promiňte mi, pane ministře, že používám váš oblíbený termín. (Smích v sále.) My jsme totiž naprosto neměli v úmyslu tímto požadavkem vyvolat jakoukoli diskusi o tom, kdo na koho doplácí. Profesor Kočtúch na tomto jednání se Slovenskou národní radou byl a závěry zná. Tady jde čistě o evidenci, o průhlednost rozpočtu, ať se to týká České republiky nebo Slovenské republiky, ať se to týká dopravy anebo letectví, ať se to týká čehokoliv. Problém je zcela jinde. Výbory se ani slovem nezmínily o tom, že někdo na někoho doplácí. Výbory ve všech položkách žádaly, aby byly transparentní a aby nedocházelo k zamlžování některých problémů. To je vše.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto o slovo? Hovoriť bude poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, chtěl bych se věnovat jen jedné věcné okolnosti z projevu pana poslance Schneidera. Uvedl, že 4 miliardy, které nejsou do rozpočtu na rok 1991 zahrnuty, mají již krytí vyjasněné. Poslouchal jsem pozorně všechny předchozí tři řečníky před panem Schneiderem a poslouchal jsem i diskusi v rozpočtových výborech. V žádném z vystoupení se vyjasnění zdroje úhrady těchto 4 miliard neobjevilo. Zkusme si říci, jaké jsou možnosti podle rozpočtových pravidel.

Podle rozpočtových pravidel by bylo nutné uhradit tyto 4 miliardy jako položku do rozpočtu nezahrnutou úsporou na jiné straně. Protože však nejde o položku, o níž říkají rozpočtová pravidla, že by se měla "jako do rozpočtu nezahrnutá" objevit v průběhu roku 1991, nelze dost dobře toto ustanovení rozpočtových pravidel použít. Pak je možné tuto částku uhradit z rozpočtového přebytku roku 1990, neboť rozpočtový přebytek roku 1990 automaticky vstupuje do státních aktiv. Ovšem, aby mohla být tato položka z těchto státních aktiv uhrazena, musí zde být souhlas Federálního shromáždění. Nevím, zda bylo Federální shromáždění o tento souhlas požádáno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tichému. Faktickú poznámku má poslanec Schneider. Chce zrejme reagovať na vystúpenie poslanca Tichého.

Poslanec SL J. Schneider: Chtěl bych to jen objasnit. Neřekl jsem, že to bylo objasněno tady. Řekl jsem, že to bylo vyjasněno na jednání rozpočtových výborů. Dále moje argumentace byla taková, že toto nesouvisí se státním závěrečným účtem za rok 1990, protože přebytek, jak zde navrhoval kolega Tichý - ze kterého by se to mohlo hradit, schválením státního závěrečného účtu převádíme do státních finančních rezerv. To bylo vyjasněno na jednání rozpočtových výborů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ešte sa hlási poslanec Tichý. Dávam mu slovo.

Poslanec SN B. Tichý: Rozpočtový přebytek přechází do finančních aktiv z titulu platnosti rozpočtových pravidel a nikoliv z titulu našeho usnesení.

Pokud je někomu jasné, z čeho to má být hrazeno, prosím vás, netajte nám to. Myslím, že to zde ještě nikdo neslyšel.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? Slovo má poslanec Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych podpořil návrh poslance Schneidera na vypuštění bodu f). Chtěl bych dát otázku zpravodajům, kteří podpořili zařazení tohoto bodu do usnesení. Jsou mi nejasné zejména tři okruhy nebo s nimi nesouhlasím.

Povinnost dlouhodobějšího rozpočtového výhledu - mohli byste specifikovat, co to je a jak si to představujete uvést v zákoně o rozpočtových pravidlech?

Specifikace parlamentem kontrolovaných údajů - mám za to, že z titulu funkce parlamentu všechny údaje jsou kontrolovatelné. Prosím o bližší objasnění.

Omezení zmocnění vlády k rozpočtovým přesunům - nedovedu si představit takové omezení zmocnění v zákoně o rozpočtových pravidlech. Kdo jiný by takové zmocnění měl mít, který jiný orgán, který vládne rozpočtem, by to mohl provádět?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kudláčkovi. O faktickú poznámku požiadal poslanec Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chci v této souvislosti upozornit na jednu věc. To, co projednáváme, je mimořádná záležitost, protože postavení zákona o státním rozpočtu je v rámci všech systémů zákonů specifické. Projednávat státní závěrečný účet znamená zpovídat se z něčeho, co má mimořádný význam v celém hospodářství a v životě národa.

Chci poukázat na to, že ten kdo má rozpočtovou suverenitu, je pouze parlament. Nemá ji nikdo jiný. To znamená, že parlament musí do rozpočtu dokonale vidět a všichni, kteří ho předkládají buď jako návrh nebo pak jako státní závěrečný účet (jako zpověď), jej musí předkládat tak, aby bylo vše jasné. O nic více a o nic méně nejde. Tak je koncipován i návrh usnesení rozpočtového výboru v písmenu f), mluvíme-li o variantě první. Nic více a nic méně. Stranicko-politické otázky - pokud jsou podhoubím různých námitek a poznámek, jak jsem slyšel, tady nemají co dělat. Tady jde o odbornou a věcnou záležitost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP