Čtvrtek 4. července 1991

Z podkladů, které máte k dispozici a které nechci podrobněji komentovat, vyplývá, že v aktivech a pasivech federace došlo v průběhu minulého roku včetně operací v rámci tzv. finančního zúčtování ke dvěma výrazným změnám. Především se zvýšil výrazně stav aktiv federace o 88 mld. korun, ovšem převážná část této změny souvisí pouze s přesunem vládních úvěrů, jejichž financování přešlo od počátku roku 1990 na státní rozpočet. Neznamená to, že by tato změna znamenala poskytnutí nových vládních úvěrů. Saldo čerpání vládních úvěrů a splátek těchto úvěrů představovalo za loňský rok 12 mld. korun, o které se zvýšila aktiva našeho státu v zahraničí. Z toho největší část 7,7 mld. korun představovalo poskytnutí poslední tranže vládního úvěru Sovětskému svazu. V podstatě šlo o transformaci našeho aktivního salda platební bilance do formy vládního úvěru, která byla dohodnuta ještě předchozí vládou, vedenou panem Adamcem. Rozhodující část zvýšení aktiv souvisí s kursovými změnami, provedenými v průběhu roku 1990, s převodem našich vládních rublových pohledávek na dolarové pohledávky. V zásadě jde pouze o korekci vládních pohledávek v jejich korunovém vyjádření.

Druhá významná změna se týkala státních finančních pasív a souvisela rovněž se změnami kursu. Z přepočtu bankovních pohledávek a závazků ve vztahu k zahraničí vznikl záporný kursový podíl ve výši 26 miliard, na jeho úhradu poskytla Státní banka úvěr státu. V současné době se připravuje dohoda mezi vládou a bankou o postupném splácení tohoto úvěru v dalších letech.

Po finančním zúčtování roku 1990 tak činí dluh federace u Státní banky československé 60,2 miliardy korun, jehož jedna část vyplývá z poskytnutí úvěrů na krytí zmíněných ztrátových kursových rozdílů, a druhá část z úvěrů, poskytnutých na krytí zahraničních vládních pohledávek. Protože stav depozit federace v bance činí 29,5 mld. korun, představuje čistá zadluženost federace 39,7 mld. korun. Vláda považuje za nutné prvně informovat o těchto věcech Federální shromáždění nejen proto, že je to její povinnost, vyplývající ze zákona o rozpočtových pravidlech, ale zejména proto, že rozhodování státu by mělo vycházet ze znalostí celkové finanční situace státu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych závěrem vyjádřil svůj názor, že projednávání státního závěrečného účtu probíhalo v orgánech Federálního shromáždění sice v kritickém duchu, ale současně s obapolnou snahou analyzovat výsledky naší ekonomiky a hospodaření státu objektivně. Věřím, že tomu tak bude i zde.

Jménem vlády ČSFR navrhuji, aby Federální shromáždění předložený návrh státního závěrečného účtu federace za rok 1990 schválilo. Děkuji za dlouhou pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi, predsedovia snemovní prikázali podľa § 39 odst. 2 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia tento vládny návrh k prejednaniu výborom pre plán a rozpočet oboch snemovní. Samozrejme i ostatné výbory prejednávali jednotlivé príslušné kapitoly. Tieto výbory predložili písomne uznesenie, ktoré máte v tlači 726. Ich stanoviská prednesú predsedovia oboch výborov.

Za výbor pre plán a rozpočet Snemovne ľudu prednesie stanovisko jeho predseda, pán poslanec Michal Borguľa. Prosím, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Borguľa: Vážené poslankyne, vážení poslanci, štátny záverečný účet a záverečné účty jednotlivých kapitol boli vo výboroch Federálneho zhromaždenia riadne prejednané. Záverečný účet federácie za rok 1990 vykazuje viac než 4 mld. prebytkov. To označili výbory, kde bol záverečný účet prejednávaný, za po- zitívum.

V súlade s diskusiou vo výboroch je treba konštatovať, že sa prestáva jednostranne nastavovať ruka k Ministerstvu financií - federálnemu i národ- ným - čo je iste tiež pozitívum. Zároveň je treba konštatovať, že tomu bolo tak nielen vďaka nekompromisnosti pána ministra, ale i celého ministerstva. Šetriť sa muselo, pokiaľ sa malo dosiahnuť plánovitého prebytku, hlavne preto, že štátna pokladňa sa plnila podstatne pomalšie.

Výbory poukazovali na výraznú súvislosť s hospodárskym vývojom v roku 1990, ktorý sa pohyboval po inej než predpokladanej trajektórii. Pripomeňme si len jedno číslo: namiesto plánovaného 1,7 procentného hospodárskeho rastu v roku 1990 bol zaznamenaný 3 procentný pokles. I cez to, že sa všeobecne šetrilo, v niektorých oblastiach - zdá sa mi - sme boli rozšafní, a to práve tam, kde by občan šetrenie najviac privítal. Mám tu na mysli výdaje na štátnu správu, ktoré sa zvýšili tak, ako tu už bolo uvedené, o 18,2 %. Neplánovane sa nakúpilo napr. 82 tankov T 72 a uskutočnili sa i ďalšie mimoriadne výdaje. Pretože sa to stalo mimo parlament, nezdá sa, že by si vláda náš parlament ctila a vážila pri takýchto zásadných a závažných úpravách.

Je nutné kriticky konštatovať, že vláda v minulom roku sa rozhodla niektoré negatívne tendencie hlavne na strane príjmov rozpočtu namiesto svojho aktívneho vplyvu na výrobnú sféru preniesť na bedrá občanov. Keď dnes hovoríme o tom, že štátny záverečný účet bol prebytkový, je potrebné si zároveň ale pripomenúť odstránenie zápornej dane z obratu potravín, kde sa síce časť príjmov vrátila občanovi vo forme vyrovnávacieho príspevku, avšak štátna pokladňa prišla minimálne o 5 mld. korún. Takmer 14 mld. bol príjem štátnej pokladne po dvojnásobnom zvýšení cien benzínu a naftových výrobkov a ďalšie mimoriadne dodatočné príjmy prišli do pokladne napr. pri zmenách cien tabakových výrobkov a ďalších. Parlament pritom nebol informovaný, na čo sa tieto mimoriadne príjmy využívajú.

Z pripomienok, ktoré vo výboroch zazneli, by som chcel uviesť len tie najzávažnejšie. Dodnes nie je doriešená otázka dopadu devalvácie československej koruny na zahraničné pohľadávky a záruky organizácií pôsobiacich v zahraničnom obchode. Po prepočtoch pohľadávok a záväzkov, ktoré mali v dobe devalvácie podniky zahraničného obchodu, vznikol schodok, a to celkom 16,5 mld. Kčs. I v dôsledku toho je dnes kritická situácia vo veľkých podnikoch zahraničného obchodu, ako je Chemapol, Koospol a ďalšie, čo však má negatívny dopad na financujúce banky a tuzemské dodávateľské organizácie. Schodok 16,5 mld. nebol i cez jednania s Ministerstvom financií a štátnou bankou v dobe jednania uzatvorený a nie je ani započítaný - celý alebo jeho časť - či už do celkového záverečného účtu, alebo pohybu aktív a pasív federácie.

Hospodárske výbory preto vo svojom uznesení upozorňujú Federálne ministerstvo financií na potrebu tieto finančné dopady riešiť. Bolo by, myslím, vhodné, keby sa pán minister vyjadril, prečo tieto veci nie sú vyjasnené, prípadne - keď sa nebudú riešiť cez štátny rozpočet - akým spôsobom dôjde ku konečnému vysporiadaniu tejto nemalej čiastky.

Z ďalších podstatných diferencií a pripomienok by som chcel pripomenúť, že o viac ako 350 mil. je horší vzťah k rozpočtu ku kapitole Federálneho ministerstva dopravy. Okrem zmeny kurzu tu mala vplyv i menšia výroba, a tým i nižšie požiadavky na prepravné výkony, ale i zvýšené ceny hlavne pohonných hmôt. Vláda preto rozhodla zvýšiť neinvestičnú dotáciu o 343 mil. Kčs a zároveň zvýšiť pôžičku zo štátneho rozpočtu federácie o 462 mil. Kčs do roku 1992.

I v tejto súvislosti hospodárske výbory preto doporučili Ministerstvu financií posúdiť účelnosť uplatnenia dane z obratu pohonných hmôt pre organizácie železničnej a vodnej dopravy.

V súvislosti s prejednávaním kapitoly federálneho ministerstva hospodárstva by som chcel pripomenúť požiadavok tiež hospodárskeho výboru, a to, aby najneskôr do 30. 8. toto ministerstvo predložilo svoju predstavu o budúcej štruktúre a funkcii tohto ministerstva, a zároveň, aby tieto výbory požiadali vládu zvážiť potrebu zriadenia zvláštneho federálneho výboru pre poľnohospodárstvo a výživu.

V podstate toto boli všetko takéto zásadnejšie pripomienky, ktoré zazneli v jednotlivých výboroch pri prejednávaní jednotlivých kapitol.

Záverom by som chcel konštatovať dve veci: za prvé - až na prístup výborov hospodárskych, bolo prejednanie jednotlivých kapitol vo výboroch bezprostredné. Značne lakonické sú uznesenia jednotlivých výborov. Toto môže svedčiť buď o bezproblémovosti, ktorá bola pri prejednávaní kapitol štátneho záverečného účtu, ale môže to zároveň svedčiť i o tom, že takto dôležitým veciam, ako je štátny záverečný účet, bude treba v budúcnosti vo výboroch venovať pravdepodobne väčšiu pozornosť.

Za druhé - vo viacerých výboroch zazneli požiadavky na sprehľadnenie a hlavne na väčšiu podrobnosť rozborov a správ o hospodárení štátnych rozpočtov. V tomto ohľade očakávame, že Federálne ministerstvo financií už v najbližšom štvrťroku usmerní správu kapitol tak, aby sme dostali správy podstatne podrobnejšie, a to v súlade s metodikou Medzinárodného menového fondu.

Vážené poslankyne a poslanci, vzhľadom k uvedeným skutočnostiam, doporučujem prijať uznesenie v zmysle parlamentnej tlače č. 726, ktorý na uvedené pripomienky, ktoré som v správe uviedol, reaguje. V návrhoch sú uvedené dve variantné riešenia. Ako spravodajca doporučujem prijať variant uvedený pod číslom 1.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Borguľovi, ktorý vystúpil ako spravodajca výborov Snemovne ľudu. Teraz prosím Miloša Zemana, predsedu výboru pre plán a rozpočet Snemovne národov, aby ako spravodajca za výbory Snemovne národov predniesol svoju správu. Slovo má poslanec Miloš Zeman.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, máme před sebou - alespoň tak doufám - dva tisky: tisk č. 726, který je návrhem našeho usnesení pocházejícím od gesčních výborů pro plán a rozpočet, a tisk č. 691, který je vládním návrhem našeho usnesení v zásadě k téže problematice. Dá se říci, že tisk č. 691 - tedy onen vládní návrh - je v zásadě podmnožinou návrhu výboru pro plán a rozpočet s jedinou změnou, na kterou bych si dovolil vás upozornit.

V bodě 1 b) vládního návrhu, který se týká použití rozpočtového přebytku, je v závěru věty formulace "po realizaci dodatečných finančních opatření a úprav uskutečněných ministrem financí". Protože široký výklad této formulace by - dovedeno ad absurdum - umožnil ministru financí rozpuštění celého rozpočtového přebytku, použily ve svém usnesení výbory pro plán a rozpočet formulaci: "po realizaci drobných a nesporných změn, o kterých bude federální ministerstvo financí informovat výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů." Je to mimochodem formulace, která byla použita při projednávání návrhu státního závěrečného účtu na našich výborech pracovníky ministerstva financí, tak jsme ji dali do usnesení.

A toto je jediný rozdíl, který se týká oné podmnožiny. Výbory pro plán a rozpočet by tím mohly skončit a do jisté míry tak napodobit federální vládu, která dostala poměrně obsáhlý materiál o státním závěrečném účtu dva dny před svým zasedáním a věnovala mu přibližně 20 minut jednacího času. Chtěl bych ovšem konstatovat, že my jsme měli času podstatně více a snažili jsme se některé věci - protože se jedná o souhrn státních rozpočtů - dohadovat i s kolegiálními výbory České národní rady a Slovenské národní rady. Vyhnuli jsme se přitom pokušení, které je dost běžné a které se týká teorie malého bílého psa, tzn. soustřeďovat se na položky řádu desítek, max. stovek miliónů korun a nechat si unikat položky miliardové. Jak jsme uspěli, musíte posoudit sami svým stanoviskem k navrhovanému usnesení.

Když si toto usnesení vezmete do rukou, zjistíte, že naše doplňky začínají bodem 3. Pokud jde o bod 3 a), jedná se o následující problém: jak všichni víme, v průběhu minulého roku došlo k podstatné změně rozpočtu. O této změně Federální shromáždění nebylo naprosto informováno. Jinými slovy. Schválili jsme jeden rozpočet a nyní na konci období vlastně technikou fait accompli, tedy technikou hotového faktu, je nám předkládán rozpočet jiný, upravený, ale námi nejen neprojednaný, ale také nijak neposouzený. Bylo by asi korektní vytknout federální vládě, že nás o podstatných změnách rozsahu příjmových a výdajových položek federálního rozpočtu neinformovala. Bylo by to korektní, ovšem pouze tehdy, kdyby neexistovalo usnesení federální vlády, které mám před sebou. Je to usnesení č. 688, v němž vláda jednak schválila změny státního rozpočtu federace na rok 1991 a jednak - cituji - "uložila ministru financí vypracovat samostatnou informaci o změnách státního rozpočtu federace na rok 1990 pro Federální shromáždění". Konec citátu.

Naše výbory tedy v bodě 3 a) svého usnesení konstatují, že nic takového, bohužel, nebylo provedeno. Znovu upozorňuji - a ještě se k tomu vrátím, pokud mě nepřeruší zahraniční návštěva - že opět dovedeno ad absurdum, ale příliš daleko to k absurditě není, bychom se mohli ocitnout v situaci, že konečný rozpočet, nebo rozpočet několikrát modifikovaný během roku bude něco úplně jiného, než rozpočet, který schválíme na začátku období, takže naše schvalovací úsilí vyjde tak trochu na zmar.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Príchod zahraničnej návštevy očakávame najskôr pred pol štvrtou.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Zeman: Jsem přesvědčen, že nebudu mluvit déle než dalších 10, maximálně 15 minut, ale spíše 10.

Přecházím k bodu b). Zde jsou dvě varianty, které se liší pouze svým rozsahem. Začnu tou obšírnější variantou a začnu rokem 1991, i když můžete právem namítnout, proč mluvím o roce 1991, když máme posuzovat rok 1990. Došlo k tomu, že podle zákona o rozpočtových pravidlech měly být splátky vůči SBČS, vyplývající z vládních úvěrů v rozsahu 4 mld. Kčs - a to není položka malá - zahrnuty buď jako výdaje v souvislosti s vládními úvěry, nebo jako výdaje v souvislosti se státním dluhem jako regulérní výdajová položka do státního rozpočtu federace. Nestalo se tak, i když příjmy z téže aktivity zde zahrnuty jsou. V důsledku toho samozřejmě dochází k optickému zvětšení rozpočtového přebytku. Připusťme, že šlo o chybu, i když musím poděkovat federálnímu ministerstvu kontroly, které na tuto chybu upozornilo. Ale s rokem 1990 to souvisí tím, že se zde navrhuje, aby tato částka 4 mld. Kčs byla uhrazena ze zdrojů státních finančních aktiv.

Teď se dostávám k téže problematice, o níž před chvílí mluvil pan ministr, to znamená k souvislosti státních finančních aktiv a pasív a rozpočtu. Chtěl bych konstatovat, že tato položka je značně neprůhledná, protože obsahuje pouze salda a nikoli vymezené toky. Nejsou jasně odděleny státní finanční rezervy, které jsou pouze v kompetenci Federálního shromáždění jako podmnožina oněch státních finančních aktiv a pasív, což dokládá i onen růžový materiál, který jste dostali. Jen tak se mohlo stát, že ony 4 mld., které byly na základě porušení zákona o rozpočtových pravidlech neoprávněně uhrazovány ze zdrojů roku 1990, unikají z přehledu státních finančních aktiv a pasív na té rozlišovací úrovni, na níž je i vedena.

Nejen to, jak víte, v září 1990 náš vklad v národní měně do Mezinárodního měnového fondu činil 10,3 mld. Kčs. Po devalvacích se tato částka zvýšila zhruba na 20 mld. Kčs. Usnesením hospodářské rady bylo rozhodnuto hradit tuto částku rovněž ze zdrojů státních finančních aktiv, aby nebylo nutné tuto věc projednávat ve Federálním shromážděni. Je to jistě milá pozornost, ale opět konstatuji, že bohužel, ani tato dvacetimiliardová položka, která má v podstatě formu naší směnky, zde žádným způsobem není zohledněna. Máme-li evidenční systém, kde nám uniká tu 4 mld., tu 20 mld., pak patrně uznáte, že to není evidenční systém dobrý a že bychom dekompozice údajů o státních finančních aktivech a pasivech, resp. v jejich rámci o státních finančních rezervách měli disponovat podrobnějšími informacemi.

Jsem povinen uvést, že minoritní vótum v jednom z výborů navrhovalo tento bod vyloučit, patrně vzhledem k souvislosti mezi rokem 1991 a 1990. Většina se však rozhodla ho tam nechat právě vzhledem k onomu financování.

Kolega Borguľa už mluvil o míře konkrétnosti nebo spíš nekonkrétnosti jednotlivých rozpočtových položek. Navrhujeme tedy určitou dekompozici, aby parlament mohl uplatňovat svoji skutečnou rozpočtovou suverenitu a aby především konečně věděl, o čem vlastně v rozpočtu rozhoduje.

Dále žádáme - a to je poslední, 4. bod - aby Federální shromáždění dostávalo nejen zprávy ex post v rámci průběžných čtvrtletních zpráv, ale aby bylo rovněž informováno v jistém předstihu o možných modifikacích státního rozpočtu. Zdůrazňuji informováno.

O ostatních finančních aktivech jsem už mluvil. Zbývá mně tedy více méně předposlední bod. Chtěl bych konstatovat, že onen půlmiliardový schodek v rozpočtu Slovenské republiky a jeho krytí z federálních zdrojů nás nenaplňuje podezřením z věcných důvodů, že bychom to tedy Slovenské republice nepřáli. Ani z kvantitativních důvodů. Ale přesně z důvodů, jak jsem předtím mluvil např. o zmíněných 4 miliardách. V návrhu vládního usnesení se totiž nedočtete o tomto schodku vůbec a v textu je to velice zasunuto. Proto s plným souhlasem rozpočtových a kontrolních výborů Slovenské národní rady žádáme vládu o dodatečnou specifikaci této položky, aniž bychom tím jakkoli bránili schválení státního závěrečného účtu. Jde tedy opět jen o to neutajovat před Federálním shromážděním, resp. před těmi, kdo by snad četli jen návrhy usnesení, podstatné informace, které by nás mohly zajímat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP