Já se ovšem domnívám, že nemáme
jinou možnost, chceme-li budovat právní řád,
než řekneme-li "a", říci také
"b", to znamená i tento objekt zařadit
do seznamu, který je nám předložen a
v tomto souboru tento objekt také původnímu
vlastníkovi vrátit, respektive obnovit jeho vlastnická
práva.
Domnívám se ovšem, že veřejný
zájem, který se zde manifestuje velmi zřetelně,
stoji za to, abychom udělali něco, o čem
si nejsem zcela jist, jestli je v souladu s možnostmi zákonodárného
sboru, ale přesto to chci navrhnout. Chci prostě
navrhnout, abychom do usnesení, které bude provázet
přijetí tohoto zákona, - a předpokládám,
že bude přijat, - dali doporučení novým
nabyvatelům tohoto vlastnictví, aby dosavadní
způsob využívání těchto
objektů zachovali. Jsou to jenom slova a tito noví
nabyvatelé, noví vlastníci se jimi nebudou
muset řídit, ale nevidím jinou možnost,
než jít proti smyslu tohoto zákona a zákonů,
které jsme v tomto právním kontextu již
přijali a vyjmout objekty, jak o tom mluvil kolega Dostál,
z takového souboru se všemi negativními důsledky,
které by to pro stabilitu a integritu našeho právního
řádu přineslo; touto cestou jít nemůžeme.
Takže mi dovolte, abych přednesl text doporučení
a bude na Federálním shromáždění,
jestli je přijme, nebo ne.
"Federální shromáždění
doporučuje řeholním řádům
a kongregacím a Arcibiskupství olomouckému,
kterým se na základě vládního
návrhu č. 676 obnovují vlastnická
práva k objektům a nemovitostem, uvedeným
v příloze předlohy zákona, aby v objektech
a zařízeních, které slouží
zdravotnictví, školství a sociální
péči a kde se objektivně manifestuje veřejný
zájem, zachovaly dosavadní způsob využiti
těchto objektů." K poznámce paní
poslankyně Kaplanové jsem slíbil technickou
poznámku. Já mám jiné informace. Domnívám
se, že nebude moci Kongregace milosrdných sester 3.
Řádu sv. Františka zajistit dostatečně
kvalifikovaně tento provoz, protože se jedná
o záležitost velice speciální. Já
jsem tento ústav navštívil, poměrně
dobře znám tu problematiku, znám se s některými
učiteli a nechal jsem si to vysvětlit. To je práce
nesmírně náročná, zejména
na odborné schopnosti a zkušenosti, nelze k ní
přistoupit jako k jiné práci, byť každá
práce je šlechetná. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Blažkovi.
V rozprave ďalej vystúpi poslanec Fišera, pripraví
sa poslanec Kubíček.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že má
následující slova nejsou vyvolána
žádnou indoktrinaci, a dokonce nejsou ani vyvolána
indoktrinaci historiků, kteří psali již
před 1. Světovou válkou o tom, jak vypadala
tisíciletá historie církví, nikoliv
duchovního života v této zemi. Samozřejmě
ne vždy v člověku vzniká důvěra,
když si tyto věci vybavuje a dovede ho občas
jeho cesta téměř náhodou k jednomu
objektu, aby se podíval, jak vlastně vypadá.
Musím říci, že jsem z jednoho jediného
případu - bohužel je to málo - zjistil,
že nedošlo k tomu, o čem tady hovořil
pan místopředseda vlády Mikloško, že
například v Kašperských Horách,
kde je mateřská školka, bylo vloni sděleno
starostovi, že církev nežádá vrácení
majetku. V důsledku toho byla vyměněna okna
a v této zprávě se uvádí, že
okna je třeba vyměnit. Já jsem byl překvapen,
že je třeba měnit omítky a provést
další změny. Omítka je opravena, školka
je ve vynikajícím stavu.
Lidé nejsou zlí, jsou si vědomi, že
je třeba vracet a budou muset provést patrně
celý velký koloběh, protože budou muset
získat nějaký armádní objekt,
armáda za něj bude chtít platit, aby děti
měly kde být. Jeptišky, které zde budou
umístěny, zde budou na rekreaci, na katechizaci
a v případě potřeby tam budou děti
a mládež ze zvlášť ekologicky postižených
míst. Prostě údaj neodpovídá.
Údaj je starý a nesprávný.
Myslím, že jsou to věci, které nás
nutí v této chvíli k zamyšlení,
protože možná, že církvi šlo
opravdu o obnovení církevního života,
že o to šlo příslušné kongregaci,
ale možná že by nemuselo dojít k onomu
koloběhu, ve kterém se jeden přestěhuje
na místo domu mládeže a druhý na místo,
které se vezme po vojácích, aby bylo možné
se vrátit do původního objektu, který
byl mezitím opraven za peníze obce, protože
šlo o mylné informace. Možná, že
církev by chtěla rozumnou dohodu, která by
vedla k tomu, aby nedošlo k zatížení obce,
ke zbytečným komplikacím, protože cílem
patrně u církve není vrátit se jen
a především k majetku.
Myslím, že to, co navrhoval poslanec Dostál,
je velmi rozumné, aby došlo k určitému
pozdržení, k ověření této
situace a k projednání situace tak, aby případně
byly možné dohody, které by v podstatě
nevyvolaly další křivdy, další
zbytečné problémy a dokonce nenavršily
to, co v nás bohužel vyvolali historici, kteří
psali mnohem dříve - určitý pocit
nedůvěry k institucionálnímu vyjádření
toho, čeho si jinak osobně v duchovní podobě
vážíme. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. Prosím
teraz pána poslanca Kubíčka, po ňom
vystúpi pán poslanec Sokol.
Poslanec SN F. Kubíček: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
i ja sa chcem pripojiť k niektorým otázkam,
o ktorých sa tu hovorilo - napríklad poslanci Dostál
a Fišera - a síce z tej strany, že sa na mňa
obrátili zástupcovia Jednoty Prievidza, ktorí
v roku 1986 odkúpili od československého
štátu, konkrétne od bytového podniku
v Prievidzi objekt, ktorý v priebehu rokov 1988 - 1991
rekonštruovali a pristavili v hodnote viac než 9 miliónov
Kčs a 15.4.1991 dostali užívacie povolenie.
Tento objekt spadá do zoznamu v položke 20 na strane
8, prvá tlač na Slovensku, s tým, že
je tam trochu iná situácia. Vlastníkom tohto
objektu podľa súčasného práva
nie je československý štát, ale Jednota,
spotrebné družstvo Prievidza. Nie som proti zákonu
a ani proti tomu, aby objekty, ktoré niekedy patrili rádom
a kongregáciám sa vracali, ale mám otázku
na pána podpredsedu vlády - a nie je to jediný
objekt v zozname, ktorý tam je, je ich zhruba 10 a ich
vlastníkom je niekto iný než československý
štát - akým spôsobom československý
štát alebo vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky sa s týmito vlastníkmi
vysporiada vzhľadom na to, že keby došlo k vráteniu
pôvodných objektov, ktoré štát
odovzdal, bolo by to porušenie ústavného zákona
č. 100 z 18.4.1990, ktorým sa mení a doplňuje
ústavný zákon č. 100/60 Zb., A č.
143/68 Zb., A to články 7 a 9, v zmysle ktorých
sú ústavou zaručené vlastnícke
a majetkové práva občanov a právnických
osôb a vyvlastnenie alebo nútené obmedzenia
vlastníckeho alebo iného majetkového práva
existuje len vo verejnom záujme zákonom a za náhradu.
Chcel by som na to dostať odpoveď, aby som mohol vedeniu
Jednoty, spotrebnému družstvu, na to odpovedať,
ako vláda bude tento problém riešiť. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca
Sokola, aby sa ujal slova. Pripraví sa pán poslanec
Kakačka.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
vrácení majetku řeholím a řádům
se jistě děje za jiných okolností
a v jiné atmosféře, než v jaké
probíhala jeho likvidace, nicméně při
něm dochází k všelijakým nesrovnalostem.
O jedné stránce toho hovořili kolegové.
Chtěl bych upozornit na jiný problém. Spočívá
v tom, že řada objektů je sice devastovaná
a zničená, ale někde je přesto ještě
zachován historický inventář a řada
cenných předmětů. Domnívám
se, že je to důležité, aby tyto inventáře
a interiéry vydávaných objektů byly
zachovány, aby nevzniklo nebezpečí, že
budou zašantročeny nebo zničeny.
Proto navrhuji, aby na straně 2 v článku
1 navrhovaného zákona v bodě 1 odstavec 3
byl doplněn odstavec 4 tohoto znění: "Za
vlastnictví jednotlivých řádů
a kongregaci Arcibiskupství olomouckého se k 1.8.1991
prohlašuje také movitý majetek, který
byl ke dní 25.2.1948 umístěn ve vydávaných
objektech podle seznamu v přílohách, pokud
existuje a pokud je známo, kde se nachází."
Je to opatření, které také dává
do souladu tento zákon s ostatními restitučními
zákony. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi. Prosím ďalej
o vystúpenie pána poslanca Kakačku, pripraví
sa poslanec Milan Hruška.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, vystupujem druhýkrát
a mám na mysli to, čo tieto národy udržalo
dohromady. Môžeme povedať, že to bolo kresťanstvo.
Keď sa vrátime do doby Cyrila a Metoda a tá
dejinná nadväznosť, ktorá šla. Čo
je to cirkev? Veď to je spoločenstvo, spoločenstvo
ľudí. Kto vytváral i materiálne hodnoty,
čiže školy, budovy a všetky tie krásy,
ktoré tu sú, tak na Slovensku, ako i v Čechách,
tak na Morave? Kto? Veď to vytvárali ľudia tohto
cirkevného spoločenstva, či už to bolo
také nebo onaké spoločenstvo. Ale nech už
vezmeme kultúrne hľadisko, čo zostalo z niektorých
týchto budov? Sú také prípady a mohli
by sme to riešiť do rána. Argumenty sa nájdu
také i také.
Chcem povedať len jednu vec. Sme volení ľuďmi
z týchto spoločenstiev a je na nás, poslancoch,
aké stanovisko k týmto zákonom zaujmeme.
Ja vás prosím o jedno. Nenechajme ďalej devastovať
naše historické pamiatky, ktoré boli devastované
po celých 40 rokov. Sú také budovy, ako o
tom hovoril poslanec Fišera. Niekto z vás by mohol
znovu vystúpiť a predniesť iné argumenty.
Cirkev sa po prijatí tohto zákona dohodne. Nech
sa nikto nebojí, že rehoľné sestry, ktoré
sa budú starať o hluchonemé a retardované
deti, im budú ubližovať. Nebudú. Skôr
sa boja tí, ktorí v týchto zariadeniach sú,
boja sa o svoje platy a svoju existenciu, boja sa vytvoriť
to duchovné, priniesť lásku.
Biskup, teraz arcibiskup pražský pán Vlk hovoril:
"Kde není lásky v rodině, vesnici, městě,
ve společenství, v národě, tak toto
všechno se rozpadá."
Prosím vás, prijmite tento zákon, aby sme
umožnili postupovať v tom duchu, ktorý si táto
revolúcia žiada, v duchu obnovy nás všetkých.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kakačkovi. Ďalej
v rozprave vystúpi poslanec Hruška, pripraví
sa poslanec Doksanský, ktorý je posledný
písomne prihlásený.
Poslanec SN M. Hruška: Vážený pane předsedo,
pane Předsedající, vážené
poslankyně, páni poslanci, společný
zpravodaj poslanec Magyar na nás apeloval, abychom vrácením
uloupeného církevního majetku původním
vlastníkům pomohli k vytvoření právního
státu. Zdůvodnil to tím, že žádný
právní stát na světě se neptá
původního majitele, jak se svým majetkem
naloží. To je jistě správné odůvodnění.
Dovolte mi ale jednu technickou poznámku. Když jsme
přijímali zákon o mimosoudních rehabilitacích,
vyloučili jsme z okruhu oprávněných
osob ty osoby, které pod různým tlakem komunistické
společnosti byly nuceny emigrovat. Jejich majetek byl komunisty
rozkraden nebo převeden na stát. Dovoluji si připomenout,
že žádný právní stát
se neptá, kde je majitel vlastnící jakýkoliv
majetek. Říkám to proto, že argument
poslance Magyara je správný, ale bohužel se
uvádí jen v některých případech,
takže z tohoto pohledu se zdá, že k vybudování
právního státu máme ještě
daleko.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hruškovi. Prosím
poslanca Doksanského o jeho vystúpenie.
Poslanec SL J. Doksanský: Dobré odpoledne! Milé
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, já bych chtěl navázat několika
improvizovanými větami na to, co zde říkali
přede mnou kolegové Dostál, Blažek a
Fišera.
Zastávám samozřejmě - protože
se pokládám za slušného a poctivého
člověka - názor, že všechno, co
bylo ukradeno, má být vráceno. Ale je tady
opravdu jeden problém, totiž s tou školou na
Svatém Kopečku. To už je druhý případ
tohoto druhu. Prvním případem byla škola
pro děti se zbytky zraku v Praze na Malé Straně.
To bylo v prvním seznamu objektů podle zákona
č. 298, který jsme schvalovali vloni v červenci.
Tu záležitost, doufám, dovedeme ke zdárnému
konci, i když připouštím, že je kolem
toho moc a moc všelijakých komplikaci, o kterých
nebudu mluvit.
Já bych se spíše rád zastavil u jiné
věci. Když se tady mluví o postižených
dětech, tak se tato problematika staví tak, jako
kdyby to byly děti, které potřebují
jen nějakou sociální ústavní
péči a že sestřičky budou tedy
schopny se o tyto děti v tomto smyslu postarat.
Já znovu zdůrazňuji - v prvním případě,
o kterém jsem mluvil (škola pro děti se zbytky
zraku v Praze) i ve druhém případě
(Svatý Kopeček) jde o vysoce profesionální
činnost. Když sestry mezi tyto děti přijdou,
tak si představte, že se s nimi nebudou schopny ani
domluvit, protože to bez speciální přípravy
prostě nejde.
Když se řešila záležitost se školou
pro děti se zbytky zraku tady v Praze, tak sestrám
bylo nabídnuto, jestli by nechtěly převzít
školu do své péče. Sestřičky
tehdy velmi správně řekly: "Ne, nechtěly,
protože nemáme ve svých řadách
speciální pedagogy a nebyly bychom prostě
schopny z toho důvodu děti vzdělávat."
Já bych tady chtěl říci jednu věc.
V případě těchto škol nejde o
žádná sociální charitativní
zařízeni. Jsou to vysoce specializovaná výchovně
vzdělávací zařízení,
která mají děti připravit na samostatný
život, aby i za velmi ztížených podmínek,
které mají v důsledku svého zdravotního
handicapu, mohly samostatně žít, aby se dokázaly
v praktickém životě uživit, aby se dokázaly
samy o sebe postarat, aby se dokázaly důstojně
včlenit do společnosti.
Já bych navrhoval, aby se v budoucnosti podobné
případy řešily tak, že vždy,
pokud půjde o nějaký takový objekt,
se předem vyjasnilo, co s takovým objektem bude.
Prosím vás, ono nejde jen a objekt jako takový.
Tyto školy jsou skutečné vybaveny speciálním
zařízením, často velmi drahým,
jsou speciálně architektonicky upraveny, zejména
školy pro nevidomé nebo tělesně postižené.
Rekonstrukce jsou velmi náročné finančně
a měli bychom opravdu zvážit předem,
tak to s tím zařízením bude vypadat.
Takováto situace, která vzniká polovičatým
řešením, pak vyvolává v tisku
proti příslušným řeholním
řádům zbytečnou animositu, která
nepřispívá k dobrému vztahu mezi řády,
kongregacemi, církví vůbec a ostatní
společností. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Doksanskému, ktorý
bol posledný písomne prihlásený do
rozpravy. Kto sa ďalej hlási o slovo? Hlási
sa poslanec Ondrejkovič, Kvasnička, Tahy a Schneider.
Slovo má poslanec Ondrejkovič.
Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán
predsedajúci, vážený pán predseda,
vážené Federálne zhromaždenie,
pôvodne som nechcel vystúpiť, ale predsa by
som chcel poukázať na jeden konkrétny prípad,
že pri dobrej vôli sa dajú i tieto problémy
riešiť na obojstrannú spokojnosť.
Pokiaľ ide o objekty, na ktoré sa vzťahuje predložený
zákon, pán prekladateľ povedal, že bolo
všetko do dôsledku vyjasnené a prerokované
a že nemôžu vzniknúť žiadne problémy.
Už len ten jeden problém, o ktorom tu hovoril poslanec
Dostál, ukazuje, že existuje nebezpečenstvo,
že sa k týmto objektom pristupuje v plnej šírke
bez individuálneho prístupu. Práve individuálny
prístup by veľakrát zabránil takým
konfliktovým situáciám. Prospelo by to verejnosti,
reholiam i rádom.
Ja som sa konkrétne zaujímal o jeden problém.
Ide o rehoľný objekt v Banskej Bystrici, ktorý
slúži strednej priemyslovej škole elektrotechnickej
s celoslovenskou pôsobnosťou.
Už vlani pred 1. Septembrom bol okolo tohto objektu veľký
rozruch a situácia sa vyriešila tým, že
pán biskup banskobystrický prišiel osobne na
túto školu, vyrozumel žiakov i pedagógov
o tom, že cirkev uznáva, že je to špecializovaná
moderná škola vybudovaná za 55 miliónov
Kčs na pozemku cirkvi, a že teda cirkev ju nebude
vyžadovať späť. Bude žiadať náhradné
objekty.
Neviem, akým spôsobom sa znovu tento objekt dostal
do tohto zoznamu. Tým, že sa tam dostal, nevidím
ešte žiadnu chybu, ale práve v tej vysvetľujúcej
prílohe tohto zákona pán podpredseda vlády
hovoril, že so všetkými užívateľmi
sa dojednalo, či z objektov odídu, alebo neodídu,
na čo budú objekty ďalej slúžiť.
U tohto objektu je uvedené, že v tejto škole,
ktorá bola novovybudovaná, sú dva staré
objekty, ktoré patria reholiam, a v nich je internát
pre študentov. V prílohe je uvedené, že
sa bude prvé poschodie sťahovať a bude slúžiť
pre ubytovanie sestier. Tým bola znovu ohrozená
existencia tejto školy. Šiel som si preveriť, ako
to vlastne je. Šli sme potom s riaditeľom tejto školy
za pánom biskupom. Pán biskup nás ubezpečil,
že i napriek tomu, že tieto objekty sú v tomto
zozname, neviem, či je to nedopatrením alebo s jeho
vedomím, že i napriek tomu nie je pravda, že
cirkev žiada vysťahovanie prvého poschodia a
pre ubytovanie sestier, že si uvedomuje dôležitosť
tejto školy, jej celoslovenský význam a nebude
trvať na jej navrátení. Aby dal dôveryhodnosť
tomuto svojmu vyhláseniu, bol ochotný podpísať
vyhlásenie, z ktorého vám prečítam.