Středa 3. července 1991

Na záver chcem zdôrazniť dôležitosť a význam činnosti rehoľných rádov a kongregácii, ktoré svojim charitatívnym zameraním v rozhodujúcej miere môžu pomôcť k celkovej morálnej obrode našej spoločnosti.

Jej naliehavú potrebu tu zdôraznil i pán prezident vo svojom prejave na otvorení tohto zasadnutia nášho parlamentu. Navrátením objektov uvedených v prílohe návrhu zákona vytvoríme rehoľným rádom a kongregáciám existenčné podmienky pre túto nenahraditeľnú činnosť, ktorá sa už začína prejavovať blahodarne.

Odporúčam, aby Snemovňa národov predložený návrh prerokovala a schválila v znení návrhu uznesenia, tlač 723. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem spravodajcovi výborov Snemovne národov poslancovi Vosčekovi. Otváram rozpravu k tomuto vládnemu ná vrhu. Zatiaľ sú do rozpravy prihlásení dvaja poslanci, a to pán poslanec Dostál a poslanec Čičmanec. Pán poslanec Dostál ako prvý, ale tiež za klub po slancov sociálno-demokraticky orientovaných, takže má prednosť a slovo.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, než přednesu svůj příspěvek, rád bych ho předznamenal poznámkou. Bylo mi vytýkáno, že mé argumenty se pohybují spíše v oblasti emoční, citové. Na to bych rád řekl tuto věc. Kdysi jsem na jevišti inscenoval hru, ve které postava říkala: Když přijdu o ruku, budu člověk bez ruky, když přijdu o nohu, budu člověk bez nohy, když přijdu o rozum, budu člověk bez rozumu. Když přijdu o cit, budu člověk? Tím bych chtěl argumentovat i toto své následné vystoupeni.

Dovolte, abych vás pár minut zdržel a pověděl vám příběh jednoho domu Příběh totiž souvisí s návrhem zákona, který máme před sebou v poslaneckých lavicích, a právě proto si vás dovoluji zdržovat historií mateřince a duchovního domu v Svatém Kopečku u Olomouce.

Kongregace sester premonstrátek si ho v roce 1934 nechala vystavět z vlastních prostředků a sestřičky v něm trávily pokojně čas při meditacích a modlitbách. V oné osudové noci v dubnu 195o přijely autobusy a nákladní auta a kongregace byla ze svého domu násilně vystěhována Lidovými milicemi. Sestřičky, které nikdy nikomu neublížily, byly násilně prezekvovány, zavírány a mnohé z nich utýrány k smrti.

Dnes už asi těžko budeme moci potrestat konkrétní viníky, kteří se podepsali tenkrát pod tento zločin, neboť, ačkoliv mohli ve své době všechno, nesmrtelní být nedokázali. Na rozdíl od svých oběti umírali v přepychových vilách, s přepychovými důchody.

Jsem přesvědčen ale o tom, že kdyby opravdu existovalo peklo očistce, tak se nám v něm všichni ti Gottwaldové, Kopečtí, Kopřivové a Čepičkové dnes vysmívají, neboť, ačkoliv už dávno nejsou mezi námi, mohou nám jejich minulé křivdy ještě řádně zkomplikovat život. To hrozné dědictví, které nám po sobě zanechali, se kromě jiného jmenuje také náprava křivd. Mezi jinými jsou to i křivdy páchané na církvi.

Jednou z těch křivd je i onen mateřinec a duchovní dům na Svatém Kopečku. Jak to ale udělat, abychom komunistické křivdy nenapravovali křivdami dalšími? V tom domě na Svatém Kopečku je totiž dnes internátní škola pro hluché a němé děti. Obrovským nákladem renovovaná budova se speciálním zahraničním technickým zařízením, zabudovaným ve stěnách a podlaze dnes slouží k přípravě těchto děti do našeho světa hluku, zvuku a řeči, do života, které nejsou s to zatím pochopit. Aby v takovém světě tyto handicapované děti mohly vůbec obstát, nutně potřebují zvláštní a pečlivou výuku a komunikaci s okolím, které je problematické pro mnohé z nás, kteří mluví a slyší, neřku-li pro tyto děti. Existují vůbec bezbrannější tvorové na tomto světě?

Vláda navrhuje vrátit tento dům kongregaci. Potud je všechno na první pohled v pořádku. Objekt byl přece ukraden a spravedlnosti by mělo být učiněno zadost. V zákoně už ale není ani slůvko o tom, co bude s dětmi. V důvodové zprávě se sice uvádí, že ve většině případů ponechá církev dosavadní uživatele v nájmu, případně se bude podílet na provozu toho či onoho sociálního zařízení, které v původních církevních budovách jsou nyní umístěna, ale právě u tohoto objektu je výslovně poznamenáno, že se s ním počítá pro ubytování 50 sester a výchovu řeholního dorostu. Datum, od kdy církev s tímto záměrem počítá, tam ovšem chybí, takže 114 hluchých a němých dětí ztrácí jedinou jistotu, kterou dnes má, protože pokud děti mají odejít, nemohou jít někam jinam, než do objektu se stejným technickým vybavením a bezpečným zázemím, kterým je pro ně například velká zahrada, hřiště, blízký les a minimální automobilový provoz v okolí. Pokud toto nebudou v náhradním objektu mít, bude to pro ně velice těžké.

S výstavbou náhradního objektu, který by splňoval shora uvedené parametry, se nikde nepočítá. Jinými slovy - ty hluché a němé děti dnes ani v nejbližší době nevědí, co bude s nimi. Jejich vystěhování je sice v zákoně podmíněno souhlasem příslušného ministerstva, ale upřímně řečeno při volné tvorbě nájemného lze přece zcela legální cestou dosáhnout toho, aby nájemník sám a dobrovolně podal výpověď. Ostatně, požadavek kongregace na ubytování 50 sester a výuku laiků není církvi přece plánován jako hudba daleké budoucnosti. Určitě existuje nějaký časový plán, jen to má přece význam. Obávám se, že alespoň v tomto případě, který důvěrně znám, včetně veškerého jednání s příslušnou kongregaci se chová vláda zcela neodpovědně a horký brambor problému, který by měla řešit sama předává církvi. Je to totiž hrozně nepopulární problém a pokud ho bude muset církev řešit časem vystěhováním školy, může jí to ve veřejném mínění jenom poškodit. Když jsem tento problém konsultoval při projednávání první verze zákona číslo 298/1990 sbírky s panem místopředsedou vlády Mikloškem, bylo mi přislíbeno, že tento objekt nebude do seznamu zařazen. Také v něm v první verzi zákona nebyl. Minulý týden v krátké rozmluvě na chodbě parlamentu mi pan místopředseda vlády argumentoval tím, že o ty děti se přece mohou starat sestřičky. Myslím, že se mýlil. Zde nejde o sociální nebo charitativní činnost, ale o speciální odbornou pedagogickou práci.

Jsem bytostně přesvědčen o tom, že v mnoha případech se bude církev daleko lépe starat o staré a nemocné lidi než to doposud dělal stát. A že objekty, které se církvi vracejí s ústavy sociální péče či domovy důchodců apod. Prokáži v nejbližší době vzestupný trend v kvalitě poskytovaných služeb. Bohužel to ale není případ, se kterým jsem vás ve svém vystoupení seznámil. Ostatně, kongregace s provozováním internátní školy pro hluché a němě děti nepočítá a žádá, aby objekt časem sloužil původním účelům. Myslím proto, že v tomto případě měla vláda provést finanční restituci, případně nabídnout církvi objekt náhradní a ní řešit věci tak, že se internátní škola pro hluché a němé děti octne v nejistotě a provizoriu, kdy samozřejmě musí odpadnout všechny plánované investice na plánovaný rozvoj. Nikdo totiž neví, co a jak s nimi bude dál. Chápu, že by neobstál pozměňovací návrh v tom smyslu, aby o objekt, o kterém jsem mluvil byl z návrhu vyřazen. U dalších objektů by o totéž mohli žádat poslanci jiní. A parlament by tím pádem byl nucen rozhodovat na základě verbálních argumentů, vznesených z této tribuny, jako je to v případě mého vystoupení, Myslím, že by v těchto souvislostech nemohl rozhodnout odpovědně a hlavně objektivně.

Proto bych chtěl formulovat náš pozměňovací návrh poslanců sociálně-demokraticky orientovaných v tom smyslu, aby projednávání doplňku zákona číslo 298/1990 bylo zatím v parlamentu pozastaveno, aby byla zvolena zvláštním parlamentní komise, která by posoudila jednotlivě sporně případy, to jest ty objekty u kterých církev nepředpokládá v budoucnosti další provoz zařízení, která jsou v nich v současné době umístěna a v následném projednávání zákona, aby vláda informovala parlament kam a za jakých podmínek budou tato zařízení přestěhována, nebo se dohodla s církví na případně finanční restituci či náhradním objektu. Dále v zákoně zcela chybí dopad tohoto zákona na státní rozpočet, neboť všechny objekty budou platit církvi nájemné z prostředků státní správy. Finanční částka by v tomto zákoně měla být vyčíslena. Je to jediné možné řešení, které nám umožni, aby náš souhlas s tímto zákonem byl kvalifikovaný a odpovědný, aby jedna křivda nebyla napravována opravdu křivdou novou. Tentokrát by to už byla naše křivda. Možná mi někdo z křesťanských poslanců namítne, abych nemaloval čerta na zeď. Věřte mi, že bych v těchto souvislostech, ač nevěřím, raději maloval Boha, děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Dostálovi, s faktickou poznámkou sa hlási pani poslankyňa Kaplanová.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Domnívám se, že pan poslanec Dostál nemá přesné informace. Pokud jsem já informována, na Svatém Kopečku hodlají sestry převzít ústav hluchoněmých, zůstat tam a sloužit těmto dětem. Myslím, že to stačí. Domnívám se, že jejich služba bude pravděpodobně lepší než byla dosud.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem paní poslankyni Kaplanovej. Pán poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Mám zde dopis datovaný 12. 6. Ze Základní školy internátní pro žáky se zbytky sluchu. V důvodové zprávě tohoto zákona je napsáno, že se s objektem počítá - opakuji - pro ubytování 50 sester a výchovu laiků. Byl jsem na tě škole osobně, toto skloubit dohromady, aby tam bydlelo ještě 50 sester není možné. Já bych si tyto argumenty nevymyslel. Dopis dán k dispozici paní Kaplanové. Samozřejmě.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Blažek má faktickú poznámku.

Poslanec SN A. Blažek: Já jsem přihlášen do diskuse, tak bych to pak spojil.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Výborne, ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Čičmanec. Pripraví sa poslanec Bureš. Pán poslanec Dostál - upozorňujú ma spravodajcovia, že ste neodovzdali svoje písomné návrhy. Návrh, ktorý ste tu predniesli, treba dať v písomnej forme. Prosím, pán poslanec Čičmanec.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, ešte donedávna, do novembra 1989, oficiálna ateistická doktrína vyhlasovala vieru v Boha a jej praktické formy prejavu, ako je náboženstvo a v jeho rámci rády a kongregácie za tmárstvo, smerujúce k blízkemu zániku. Ukázalo sa a mnohí sme pri tom boli priamymi aktérmi, že je to inak, že sa znova derie na povrch myšlienka, že nie sme len kúskom hmoty, ale máme i transcendentálny rozmer a bez neho by sme sotva dokázali vybudovať spoločnosť, v ktorej skutočne bude človek človeku bratom. V našej spoločnosti sú i ľudia, ktorí v jednej z najčistejších foriem, akých sú ľudia schopní, zasvätili svoj život službe Bohu a bližnemu. Sú to ľudia z rádov a kongregácii. Vídali sme ich veľmi zriedka na našich uliciach, lebo boli vyhnaní zo svojich domovov a museli väčšinou vyzliecť rádové rúcho. Teraz sa tí, ktorí prežili 4o-ročné vyhnanstvo, chcú do týchto domovov vrátiť i so svojimi mladšími bratmi a sestrami. Sú to ľudia, ktorí zložili sľub čistoty, poslušnosti a chudoby. Naša nová spoločnosť, ktorú začíname budovať, by sa ich nemala báť. Mala by prekonať bariéry totalitnej indoktrinácie, vážiť si ich a dať im novú šancu. Navrátené budovy i iný majetok budú užívať v prospech celej spoločnosti.

Ešte jednu vetu k tomu, čo povedal kolega Dostál. Ja si myslím, že tie deti nikto nechce vyhodiť a nevyhodí na ulicu. Bolo by to proti filozofii kresťanstva a myslím, že sa nájde riešenie, ktoré bude obojstranne výhodné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Čičmancovi, ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Bureš, pripraví sa pán poslanec Blažek. Pre vašu informáciu, prihlásení sú: Ivan Fišera, František Kubíček, Ján Sokol a Jozef Kakačka. Prosím.

Poslanec SN J. Bureš: Pane předsedo, pane Předsedající, vážení kolegové, kolegyně, dovolte mi krátký exurz k dané problematice církevního majetku na konkrétním přikladu konkrétní církve. V souvislosti s obnovou a budováním československé státnosti po 1. Světové válce nacházelo též křesťanské náboženství u nás k tomu adekvátní projev: Platí to o církvích evangelických jímž se ne příliš přesně říká protestantské. Staly se oporou nabyté státnosti. Se stejnou, ne-li větší výrazností tomu bylo i s církví československou, později charakterizovanou jako husitská. Během několika let tato církev sdružila na milión členů. Opírajíc se o českou dějinnou reformaci přijala Masarykovu humanitní filosofii ke svému programu moderního náboženství na základě svobody svědomí. Cenila a ve svém ústroji též realizovala zásady demokracie.

Duchovně se rozvíjela v horizontech kultury mladého státu a spolu vychovala dvě generace vlastenců. Proto na ní tvrdě dolehla nacistická persekuce; kapitola odboje patří k jejím nejčestnějším. Ekonomicky nemohla využívat žádný majetek z feudálního dědictví. Žila ze státní podpory. Zadlužila se výstavbou prostých shromaždišť. Co bylo finančně získáno z obětavosti věřících, bylo zmařeno finančními propady a tzv. Reformami. K Československé církvi patřily chudší vrstvy obyvatel. Poměry pro roce 1949 tvrdě dolehly na tuto církev a koncem 5o. Let omezovaly její činnost čím dál tím více na pouhé gheto. Duchovenstvo žilo pod prahem životního minima a tak zvaně státní příspěvky měly povahu spíše symbolickou.

Dnes tu stojí Církev československá husitská hmotně nezajištěná a otřesená. Naučila se však spoléhat na zdroje víry. Domnívám se, že jako taková má být přijímána a při všech úvahách legislativních, ekonomických a kulturně-výchovných neměla by být její existence opomenuta. Tak jako jinde v Evropě, budeme se muset opět naučit doceňování poslání církví vzešlých z reformace, světové i české.

V čem je a bude přinos těchto církví? V práci duchovní, ve výchově mravní a estetické, ve službě sociální a v péči o člověka. Jde o výchovu dětí, mládeže a dospělých tak, jak to deklaruji všechny církve. Jde o komunikaci a společenství s občany tohoto státu.

Jistě by nebylo moudré ani spravedlivé pokračovat v praxi minulého režimu, který křesťany a církve odsouval k okraji společnosti, ne-li mimo něj. Tak jako víme o kladné úloze umění, kultury a sportu pro naše národy, jsme povinní docenit i roli církví. Falešné je prohlašování náboženství za pouhou niternou a soukromou věc. Také teze o odluce církve a státu bývají povětšině jen povrchní historickou reminiscencí. Reformní církve netoužily po politické moci, ale nehodlají vzdát se své spoluúčasti a spoluutváření duchovních hodnot, na nichž náš politický život chce spočívat.

Jednou z cest, jimiž se reformační církve bránily umrtvování v uplynulých letech, byly jejich svazky k církvím v Evropě a ve světě. Na tomto poli učinily a mohou ještě učinit mnohé pro naší novou společnost. Bylo by jen logické, kdyby podmínky jejich života a práce se vytvářely přiměřeně tomu, co je evropským standardem. Jestliže se nám zdá, že v mnoha oblastech našeho života zůstáváme v zajetí vsugerovaných marxistických klišé, v oblasti tak zvané církevní otázky, je to až zarážející. Snad je to tím, že tato otázka byla na padesát let umrtvena. Odpovědní lidé však nemohou nivelizovat či bagatelizovat takt, že v ČSFR po všech komunistických tak zvaných výchovných a mocenských snahách, se hlásí většina obyvatelstva ke křesťanství.

A tak prosím, aby se kolegové a kolegyně podívali na náboženskou otázku zevnitř. Aby nepřehlédli existenci a význam reformačních církví, mezi nimi i Církve československé husitské.

Prosím, aby tento příspěvek byl chápán i jako interpelace místopředsedy vlády Jozefa Mikloška v souvislosti s předloženým návrhem zákona o úpravě některých majetkových vztahů, v pořadí - připomínám - již druhém, a to s otázkou, proč jenom některých ?

Zároveň mi dovolte pozvat vás tuto sobotu v den národního svátku - památky Mistra Jana Husa na slavnostní bohoslužby do chrámu Církve československé husitské v 15.00 hodin za účasti prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Burešovi. Ďalej má slovo pán poslanec Blažek, pripraví sa pán poslanec Fišera.

Poslanec SN A. Blažek: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, rehabilitace práva a morálního klimatu v naši společnosti si vyžaduje oběti ; o tom nepochybujeme. Je ovšem paradoxem, že tyto oběti v některých případech přinášejí lidé nebo skupiny občanů, kteří se na předchozích vinách nepodíleli. Takovým případem může být a pravděpodobně z některých hledisek je i případ, o kterém zde mluvil kolega Dostál. Já ten problém také znám, protože je to případ z mého volebního obvodu a také na mě se voliči obrátili s prosbou o pomoc, protože se domnívají, že zde dochází k něčemu, co cítí jako komplikaci ve své práci a snad i jako křivdu, kterou musí nést za vinu někoho jiného.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP