K vystúpeniu pána poslanca Jansty by som chcel len
poznamenať`, že nie je možné v tomto zákone
riešiť majetkové postavenie cirkví bez
súčasnej zákonnej úpravy reštitúcií
majetku cirkví. Nevidím preto snáď ani
dosť dôvodným, aby z tohto titulu bol návrh
zákona vrátený, pretože majetkové
postavenie cirkví môže byť riešené
samostatným zákonom tak, ako to už niektorí
predrečníci zdôraznili.
Diskriminácia neveriacich podľa pána poslanca
Uhla sa mi zdá zrejmým nepochopením zmyslu
zákona hlavne citovaného § 2, odstavec 2, ktorý
rieši vzťah veriaceho ku svojej cirkvi a v ničom
netanguje práva ostatných občanov.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, teď by měl promluvit kolega Václav
Benda, dále je přihlášen pan poslanec
Lux.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, pokusím se být
stručný. Domnívám se, že valná
část této diskuse je zbytečná
a ubírá se mylnou cestou vzhledem k nedorozumění,
ke kterému tady nechtěně přispěl
kolega Mandler, který řekl velmi rozumně
"a", ale nedodal k němu patřičné
"b".
Toto totiž není zákon, to co projednáváme, to není zákon o svobodě svědomí a o víře. Tyto věci jsou samozřejmě individuálně upraveny v Listině základních lidských práv a svobod a jsou tady upraveny způsobem, který je nediskriminační vůči těm, kdo víru nevyznávají, nebo kdo víru vyznávají apod.
Toto je zákon o skupinových právech věřících,
a tam samozřejmě nemůže být řeči
o diskriminaci vůči nevěřícím,
poněvadž nepřísluší k té
skupině, jejichž práva tento zákon uplatní.
Z tohoto hlediska jsou samozřejmě ty první
paragrafy 3 - 4 do jisté míry nadbytečné,
protože opakují, byť poněkud rozvedeně,
dikci Listiny základních lidských práv
a dalších mezinárodních dokumentů.
Nedomnívám se, že by to byla chyba. Ve všech
ostatních zákonech, kde upravujeme práva
a svobody v nějaké oblasti, vycházíme
ze základních ústavou stanovených
a potom je specifikujeme, ať už je to zákon týkající
se soudů nebo zákon, týkající
se odborů
Jádro tohoto zákona je až v paragrafech dalších
a opakuji, že to jsou skupinová práva. Stejně
jako uznáváme skupinová práva národů
a národností, skupinová práva odborů
a další skupinová práva, tak existují
skupinová práva věřících.
V tomto ohledu je ovšem už naprostým nedorozuměním
vyčítat registraci nebo kontrolu nebo výsledně
přiznání se k dodržování
zákonů jako něco nadbytečného,
nebo dokonce odporujícího listině lidských
práv. Já samozřejmě mohu věřit
v ďábla a být přesvědčen,
že si ode mne vyžaduje přinášení
lidských obětí. Nikdo mi v tom vzhledem ke
svobodě svědomí nemůže bránit.
Dokonce patrně za mnoha okolnosti mohu tuto svou víru
za sebe veřejně vyjadřovat a nedostanu se
do rozporu s platnými zákony. Ale toto neplatí
samozřejmě o skupině, která požívá
určitých práv navíc, která
bude mít přístup do škol, do vězení,
která bude dostávat státní podporu
a dotaci, atd. Tam pochopitelně stát má plně
právo kontrolovat počínání
této skupiny, aby bylo společensky prospěšné
- řekněme v terminologii, kterou pomalu opouštíme,
aby si zasloužilo zvláštní ochrany právě
skupinového práva.
Neprodávám k danému zákonu žádný
pozměňovací návrh, nanejvýš
bych se připojil nebo podpořil návrh kolegy
Mandlera, aby z názvu zákona byla vynechána
víra a byl to "zákon o postavení církví".
Budu tento zákon v rozsahu, v jakém je, podporovat.
Ještě na adresu pochybnosti, výtek a na úvahy,
které zde zazněly, jen dvě faktické
poznámky. Za prvé - katolická církev
v České republice je státem ročně
dotována částkou 180 miliónů
korun, ve Slovenské republice 130 miliónů
korun. 310 miliónů je hodně, ale my uvažujeme
zpravidla v dimenzích o jeden až dva řady vyšších
a trochu mi připadá licoměrné tyto
částky, které rozpočteny na jednoho
obyvatele, představují několik málo
desítek korun do roka, citovat zde jako vážný
problém svědomí, jestli se na někoho
přispívá nebo nepřispívá.
V návaznosti na to bych ovšem rád zdůraznil,
že požadavek odluky státu a církve nebyl
vyjádřen poprvé v petici inspirované
nebo iniciované panem Augustinem Navrátilem. Již
předtím tento požadavek církev vyjádřila
ústy svého nejvyššího představitele
kardinála Tomáška. Pokud je mi známo,
biskupové a představitelé církve -
alespoň v Čechách a na Moravě - jednoznačně
nadále podporují a prosazují program odluky
církve od státu. Skutečně spíše
z technických důvodů a na základě
vzájemné dohody se státními orgány
s nepočítá s tím, že jednak je
třeba nejprve těchto zákonů, právě
toho, který nyní schvalujeme, a dalších
restitučních zákonů týkajících
se církevního majetku. Za druhé - je zapotřebí,
aby toto mohlo být uvedeno do provozu, vytvořit
v Československu definitivní daňový
systém - jak známo, fungujeme na základě
provizoria. Zatím nebyla vyslovena z žádné
strany - kromě opravdu menšinových církví
- vážná námitka proti tomu, aby na oddělené
hospodaření církví a státu
se přešlo od 1.1.1993, od kdy má začít
fungovat definitivní daňový systém.
To pro vysvětlenou, že to nebyla alespoň katolická
církev, která by od požadavku odluky ustoupila
a která nyní by se domáhala od státu
nějakých peněz. Zde se víceméně
pokračuje v dané praxi s tím, že se
počítá, že bude co nejrychleji změněna
a že je to obapolné přání jak
církve, tak státu. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Bendovi. Přihlášen je
pan poslanec Lux, prosím aby se ujal slova. Dále
je ještě přihlášen poslanec Kakačka.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jen několik poznámek.
Lze souhlasit s návrhem poslance Dostála o odkazu
na zvláštní předpis, který upraví
vztahy církve a státu v oblasti hospodaření
a financování. Je to jistě otázka
jednání státu a církve. Zcela souhlasím
s kolegou Bendou.
Na argumenty poslance Jansty, že zákon nedefinuje
nevěřící a nespecifikují se
práva nevěřících - toto je
trochu mylný přístup. Ve sportu také
nezakládáme organizace nesportovců a v kultuře
existují také pouze kulturní organizace a
nezakládáme organizace nekulturní. To je
otázka špatného přístupu k věci.
(Potlesk.)
Myslím si, že je třeba si uvědomit určitou
historickou zkušenost z minulých čtyřiceti
let. Církev a věřící zde byli
diskriminováni. Duchovní a věřící
byli likvidováni, fyzicky likvidováni, vězněni,
věřící se nemohli uplatnit ve školách
ani v zaměstnání. Byla zde nadvláda
ateizmu a ateizmus byl povýšen na jakési státní
náboženství. Tento přistup ještě
leckde přežívá. Domnívám
se, že právě z tohoto důvodu je třeba
právní normy zajišťující
základní práva církvi a věřících
jako skutečný prvek faktické demokracie.
To je třeba, myslím si, uvědomit.
Domnívám se, že mnohá nedorozumění,
která se zde na půdě parlamentu projevila,
vycházejí ve své podstatě z rozdílného
pohledu na církve samé i na úlohu církvi,
kterou ve společnosti plní. Jsem vděčný
těm poslancům, kteří upozornili na
to, že církev je něco jiného, že
to je něco, na co nelze vztahovat obecně kategorie.
Církev je jistě společnost, je to jistě
organizace, je to jistě subjekt, ale především
je společenstvím. A to společenstvím
ducha. Hodnoty křesťanské morálky a
křesťanské etiky nejenže přežily
téměř dva tisíce let, ale dnes jsou
součástí všech vyspělých
kultur a demokracií.
U nás usilujeme o obnovu společnosti. Ctibor Mařan
ve svém díle Dav, lid a osobnost napsal: "Kvalita
civilizace je dána poměrem hmoty a ducha v ní."
Prosím, aby se ti, kteří jsou v zajetí
materialistických představ, které považuji
za jediné správné, pokusili na celou problematiku
podívat také z tohoto pohledu. Ekonomická
reforma je jistě důležitá, nedílnou
součástí této reformy je její
sociální rozměr, ale předpokladem
všech změn ve společnosti je jejich morální
kontext, změna vztahů mezi lidmi. A zde mají
církve a věřící své
nezastupitelné místo. K tomu chce jistě přispět
i tento zákon, a proto ho budu podporovat. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Luxovi.
Přihlášen je poslance Josef Kakačka,
prosím, aby se ujal slova. Další z přihlášených
je pan poslanec Kvasnička.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené dámy a páni,
zaznelo tu mnoho slov čo sa týka histórie,
čo sa týka cirkví. Čo sa týka
človeka, čo sa týka človeka, opakujem,
nezaznelo nič. Chcem povedať, že všetci,
a dá sa povedať, že by som vás mohol osloviť
bratia a sestry, všetci sme korunou tohto tvorstva na tejto
zemi. Všetci do jedného. I vy, ktorí ste neveriaci,
ja vás pokladám za svojho brata, za svoju sestru.
Preto by som bol rád, keby sa už v tomto parlamente
začal obnovovať i duch tohto tvora, tohto človeka
v tom, nie keď je zákon postavený a je tam
slovo "cirkev", tak sme všetci podráždení,
čo to zasa cirkev chce, čo sa chce o cirkvách.
Ja verím, že všetci zdvihnete ruku za tento zákon,
pretože to je história, o ktorej sa tu hovorilo štyridsať
rokov - ja si myslím, ani koľko je nás v štáte,
by sme nestačili napísať všetky fakty
a svedectvá o zverstvách, ktoré sa napáchali
na cirkvi a takisto i na duchu človeka. Je toľko hmotných
rehabilitácii, ale pokiaľ ide o duchovné, ani
jedna z týchto rehabilitácii sa nedá odškodniť
tak, a ja verím, že každý človek
v kútiku srdca si túto rehabilitáciu odnesie
na druhý svet. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Kakačkovi.
Prosím pana poslance Kvasničku a poslední
písemně přihlášený je
poslanec Tomáš Kopřiva.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolega Kakačka mi vzal vietor z plachiet, preto len dve-tri vety.
Chcel by som povedať skutočne dve-tri vety za Kresťansko-demokratické
hnutie. Kresťansko-demokratické hnutie je hnutím
kresťanským, a preto by som chcel ubezpečiť
pána poslanca Uhla, že my i ateistov milujeme. Milujeme
ich skutočne ako bratov. Naše hnutie je zároveň
hnutím ekumenickým, a preto máme dobrý
vzťah ku všetkým cirkvám. A nakoniec len
toľko, že nielen ja osobne, ale myslím všetci
poslanci za Kresťansko-demokratické hnutie tento názor
podporia hlasovaním. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji též. Pan poslanec Tomáš
Kopřiva.
Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedo, pane Předsedající,
kolegyně a kolegové, dovolte mi také několik
stručných poznámek. Biskupská konference
České a Slovenské Federativní Republiky
- myslím tím biskupskou konferenci katolickou -
na svém posledním zasedání pověřila
své zástupce, aby tito jednali jménem biskupské
konference s vládou České a Slovenské
Federativní Republiky o finančním zabezpečení
církve Katolické a při této souvislosti,
aby projednali otázky i dalšího právního
postavení církve. Podle mých informací
budou mít zástupci biskupské konference -
konkrétně to myslím bude pan biskup Radkovský
- bude mít pověření navrhnout vládě,
která to potom zákonodárnou iniciativou předá
Federálnímu shromáždění
i změny v daňovém systému. A pokud
moje informace jsou pravdivé, tak všechny tyto návrhy
a změny budou zahrnovat i ten několikrát
mými předřečníky zmiňovaný
daňový systém italský. Takže
biskupská konference počítá s touto
možností změn ve finančním zabezpečení
činnosti církví.
Co se týče posuzování článku
víry registrujícím orgánem státu,
je potřeba si uvědomit, že některé
sekty, např. Moonova sekta povoluje nebo snad dokonce nařizuje
svým členům mnohoženství.
Další sekty různě vyžadují
i zákazy proti životu a proti zdraví. Svědkové
Jehovovi, další sekta nebo denominace se vyjadřoval
v tom smyslu, že budou zákony České
a Slovenské Federativní Republiky uznávat
potud, pokud to nebude v protikladu se zákony božími.
Takže z těchto důvodů jsou důrazné
důvody proto, aby si stát vyhradil možnost
posuzovat i články víry těch náboženských
společností a církvi, které si přejí
být registrovány podle tohoto zákona.
Co se týče prohlášení církví o tom, že budou dodržovat zákony a ústavu, není to nic neobvyklého. Též prezident a všichni poslanci zákonodárných sborů slibují velmi důrazně a veřejně, že budou dodržovat zákony a ústavu a dokonce u nás, poslanců, je to důvod pro ztrátu mandátu, když tento slib nedodržíme. Takže v tom nevidím diskriminaci, naopak tím, že např. Prezident a poslanci se ujímají větších práv, tak se po nich vyžaduje to, aby si byli vědomi těchto větších práv a povinností a ztvrdili to slavnostním slibem. Stejným způsobem se dávají církvím a náboženským společnostem určitá privilegia nebo výsady, proto se po nich požaduje i tento výslovný slib, že budou dodržovat ústavu a zákony.
Co se týče § 4 odstavec 4. Uznání
církví ze strany státu není otázkou
ideologickou nebo diskriminační, naopak jedná
se tam o velice praktickou otázku, která se týká
peněz, financí. Toto prohlášení
nebo uznání ze strany státu je nutné
pro daňové a celní úlevy, které
už existuji v současném právním
řádu, nebo bodu existovat v budoucí daňové
soustavě nebo v budoucích celních předpisech.
O tom, že je nutné rozlišit právo individuální
a práva skupinová nebo kolektivní, hovořil
už kolega Benda. Proto jenom jednu malou poznámku
v tomto smyslu. Obecně jsou zákonem upravována
práva menšin, nikoliv práva většiny.
Většina obvykle ochranu zákona nepotřebuje.
V tomto smyslu také chápu ustanovení tohoto
zákona. Ze statistik možná by mohlo vyplývat,
že věřící nebo příslušníci
církvi jako příslušníci skupin,
kolektivů, by mohly být ve většině.
Ale celkové společenské vědomí
je takové, že dosud se církve a náboženské
společnosti cítí po čtyřiceti
letech devastace komunistickým režimem jako menšina,
je nutné tímto zákonem jim přiznat
ochranu takovou, jakou si zasluhují menšiny.
Poslední poznámka se týká toho, že
občané, kteří se prohlašuji za
ateisty, by si nepřáli financovat ze svých
daní církve a náboženské společnosti.
Domnívám se, že patří plně
do pravomoci státu, aby se rozhodl, že bude určitou
skupinu obyvatel podporovat finančně, protože
nikdo si nepoložil otázku, proč stát
podporuje např. Kulturu a sport, i když bohužel
v našem státě existuje dost velká skupina
občanů bez kulturního povědomí,
bez vztahu ke kultuře, existují skupiny lidí
bez zájmu o sport a přesto nikoho ani nenapadne
zpochybňovat právo státu, přispívat
jak na kulturu, tak na sport. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl poslanec Tomáš Kopřiva. Ještě
se přihlásil do rozpravy pan poslanec Peter Mornár.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predseda, kolegyne a kolegovia, nebudem dlho zdržovať.
Obraciam sa na tých, ktorí vystúpili na začiatku
tejto debaty. Konkrétne na pána poslanca Uhla, na
pána poslanca Grebeníčka. Nečakajte,
že budem odsudzovať ich vystúpenia. Máme
názor na ich vystúpenie, myslím, všetci.
Chcem povedať jedno - možno pred 20 rokmi by som bol
diskutoval z rovnakej pozície ako vystupovali dnes oni.
Dnes to však už nie je pravda. A chcem vám povedať
ešte toľko, že keď sa správne postavíme
k tomuto zákonu, keď ho prijmeme tak, aby bol dobrý,
aby jednu skupinu ľudí preferoval pred druhou, ale
naopak, aby nám slúžil - a podotýkam
- všetkým slúžil a dobre poslúžil,
potom sa môže stať, že z týchto národov,
ktoré reprezentuje táto federácia, raz vzide
niekto ako Albert Schveitzer, matka Tereza z Kalkaty alebo Ralf
Wallenberg, ktorému sa podarilo zachrániť stovky
židovských deti pred likvidáciou v nacistických
lágroch.
Keď len trochu dnes prispejeme k tomu, že niečo
podobného ako základ sa nám podarí
vytvoriť, myslím, že všetci tak, ako sme
tu, si môžeme navzájom gratulovať. A to
bol ten druhý najkrásnejší konsensus,
aký si viem predstaviť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Mornárovi. To byl tedy poslední
z poslanců přihlášených do rozpravy.
Táži se tedy: Chce ještě někdo
vystoupit v rozpravě?
Poslanec SN L. Motyčka: Vážený pane
předsedo, pane Předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, budu velice stručný.
Už toho bylo řečeno mnoho. Navrhuji, pokud
by nebyl přijat návrh pana poslance Vosčeka,
který navrhoval v § 4 odstavec 2 vypustit a zařadit
tam odstavec 4, pokud by tento návrh nebyl přijat,
navrhuji, aby § 4 odstavec 2 zněl "Církve
a náboženské společnosti působí
na území České a Slovenské
Federativní Republiky na základě registrace."
Církve nevznikají tak, jak je zde uvedeno, církve
existuji a my buď jim jako stát dáme souhlas,
aby působily zde veřejně, anebo jim k tomu
souhlas neudělíme. Ale ta formulace, že "vznikají"
není pravdivá.